Eli keskuksessa on kolmivaiheinen vvsk. Jostain syystä on pariin kertaan käynyt niin, että yksi lähtevästä vaiheista menee pimeäksi, mutta kytkin pysyy silti ON asennossa. Yleismittarilla olen tuon jännittetömyyden todennut. Kun kytkimen käyttää pois, niin taas toimii. Onko vvsk viallinen?
Vikavirtasuojakytkin "laukeaa"
31
5474
Vastaukset
- yksi_vipu
Ei kolmivaiheisessa vikavirtasuojassa ole eri vaiheille erillisiä vipuja. Mistäköhän nyt on kyse?
- Jotepekka
Niin, siinä on yksi vipu, mutta se pysyy ON asennossa. Silti yksi lähtevästä vaiheista on pimeänä.
- näin.on.jälleen.kerran
Eikä vikavirtasuojakytkimiä ole olemassakaan. Oli vipuja tai ei.
- huomioitsija
Esimerkillinen palstan aktivointialoitus
- väsynyttä_virttä
Tuo on jo niin kulunutta läppää, että ihme kun et jo itsekin sitä huomaa?
- Osa-aikaeläkeläinen
Ei ole uusi asia minulle. Ostettiin firmalle uusi toosa, jolla saatiin sähköä VRn tolpasta venäläiseen junanvaunuun. Toosassa olivat nuo vikavirtasuojat, ja ne laukesivat heti kun kaapelin tökkäsi venäläiseen vaunuun.
Ratkaisu oli se että vaihdettiin uusi toosa VRn vanhaan, vikavirtasuojattomaan. VRn miehet tarvitsevat toosaa kaikenlaiseen nikkarointiin, joten heillä se pelaa hyvin.- Jotepekka
No mutta minulla se vikavirtasuoja ei laukea. Kaksi vaihetta pysyy jännitteellisenä ja yksi menee jostain syystä pimeäksi. Kävikö teillä VR:n vaunujen kanssa näin?
- 2000a
Jotepekka kirjoitti:
No mutta minulla se vikavirtasuoja ei laukea. Kaksi vaihetta pysyy jännitteellisenä ja yksi menee jostain syystä pimeäksi. Kävikö teillä VR:n vaunujen kanssa näin?
Jos pariin otteeseen niin käynyt, miten olet palauttanut virran siihen pimeeseen vaiheeseen.?
- Osa-aikaeläkeläinen
Ei oltu tekemisissä sellaisten VRn vaunujen kanssa jotka tarvitsevat sähköä. Ei venäläisessä vaunussa mitään erikoista ollut, paitsi tietysti sikäläiset sähkövehkeet, mutta vikavirtasuoja ei niistä tykännyt. Kaikki kolme laukesivat heti.
- Jotepekka
2000a kirjoitti:
Jos pariin otteeseen niin käynyt, miten olet palauttanut virran siihen pimeeseen vaiheeseen.?
Käytän vikavirtasuojan päältä pois. Sen jälkeen taas toimii.
- Ip68
Vikavirta laukeaa vain jos jännite johtuu muualle kuin ryhmän nollajohtoon.
Jos vaikka kaikki vaiheet pois ei vikiksen tsrvii toimia laueta pois.
Vikis suojaa ihmistä vuotovirroilta.
Ps. Luo jostain vikavirta suojan toiminta periaate
Pleace- Jotepekka
Ok. No mistä tavallinen tallaaja tietää, että vikavirtasuoja on lauennut?
- Jotepekka
Vai pitääkö kaikissa kolmivaiheisen vikavirtasuoja kaikissa kolmessa vaiheessa olla riittävästi vuotovirtaa ennen kuin vvsk:n vipu kääntyy off asentoon?
- SähkötSain
Jotepekka kirjoitti:
Ok. No mistä tavallinen tallaaja tietää, että vikavirtasuoja on lauennut?
Vikavirtasuojakytkin vertaa vaihejohtimessa kulkevaa virtaa ("meno") ja nollajohtimessa kulkevaa virtaa ("paluu") ja kun näiden ero on riittävän suuri (maavuoto) niin se laukeaa, eli sähköt menee pois siitä linjasta.
Jos sulla edelleen tulee sähköt vikavirtasuojakytkimen "taakse" niin se ei ole lauennut. Jos se laukeaa toistuvasti niin on syytä selvittää missä on ongelma (vuoto) sillä pahimmillaanhan se voi olla hengenvaarallinen. Tosin sitä vartenhan vikavirtasuojakytkin katkaiseen sähkön (virran) tulon jotta et saisi sähköiskua. - Jotepekka
Ymmärrän kyllä tämän. Mutta pitääkö siis tavallisen kuluttajan osata käyttää yleismittaria todetakseen, että vikavirtasuojan lähtöpuolelta on yksi vaihe pimeänä? Edelleenkin kytkin on tuossa tilanteessa ON asennossa.
- Jotepekka
Jotepekka kirjoitti:
Ymmärrän kyllä tämän. Mutta pitääkö siis tavallisen kuluttajan osata käyttää yleismittaria todetakseen, että vikavirtasuojan lähtöpuolelta on yksi vaihe pimeänä? Edelleenkin kytkin on tuossa tilanteessa ON asennossa.
Ja itse siis epäilen, että vikavirtasuoja on viallinen. Niillä kerroilla, kun tämä on tapahtunut on pimeäksi aina mennyt L2
- SähkötSain
Jotepekka kirjoitti:
Ja itse siis epäilen, että vikavirtasuoja on viallinen. Niillä kerroilla, kun tämä on tapahtunut on pimeäksi aina mennyt L2
Hmm...
- Onko uusi vai vanha asennus?
- Kun käytät sen "nollilla" niin kuinka pian tuo L2 vaihe menee pois päältä?
- Voisit koittaa ottaa kaikki sähkölaitteet L2 vaiheen takaa pois päältä ja sitten yksi kerrallaan kytkeä niitä verkkoon ja tarkkailla katkeaako sähköt jossain kohtaa.
- Voihan se itse kytkinkin olla viallinen mutta onko muuten toiminut kauan moitteetta? - Jotepekka
SähkötSain kirjoitti:
Hmm...
- Onko uusi vai vanha asennus?
- Kun käytät sen "nollilla" niin kuinka pian tuo L2 vaihe menee pois päältä?
- Voisit koittaa ottaa kaikki sähkölaitteet L2 vaiheen takaa pois päältä ja sitten yksi kerrallaan kytkeä niitä verkkoon ja tarkkailla katkeaako sähköt jossain kohtaa.
- Voihan se itse kytkinkin olla viallinen mutta onko muuten toiminut kauan moitteetta?Uusi asennus on kyseessä. Eikä tätä nyt ole tapahtunut kuin kolmisen kertaa parin vuoden aikana. Eli toimii siis pitkänkin aikaa sen jälkeen, kun suojan käyttää nollilla. Eristysvastusmittarilla olen tuon L2 vaiheen takana olevat kytkennät mitannut ja kaikki on ok.
Eikö kuitenkin 3 vaiheinen vikavirtasuoja pitäisi laueta (eli se vipu mennä OFF asentoon) jos yhdessäkin vvsk:n jälkeisessä ryhmässä on riittävästi vuotovirtaa? - toimintaperiaate
Jotepekka kirjoitti:
Vai pitääkö kaikissa kolmivaiheisen vikavirtasuoja kaikissa kolmessa vaiheessa olla riittävästi vuotovirtaa ennen kuin vvsk:n vipu kääntyy off asentoon?
Ei vaan täsmäälleen päinvastoin.
- Jotepekka
toimintaperiaate kirjoitti:
Niin. Eli vikavirtasuoja on siis viallinen.
- vikaavirrassa
toimintaperiaate kirjoitti:
Joo oikeastaan tosiaan juuri päinvastoin, jos kaikissa vaiheissa vikavirtaa niin vvsk:n "näkemät" vikavirrat kumoutuu ja eipä sitten laukeakkaan nimellisellä virrallaan...
- 2000a
Meneehän testi napista nollille vai ?
- Jotepekka
Joo. Testipainikkeesta menee nollille. Samoin menee nollille jos vaikka pistorasiasta yleismittarilla yhdistää vaiheen ja maan.
- Ip68
Jotepekka kirjoitti:
Joo. Testipainikkeesta menee nollille. Samoin menee nollille jos vaikka pistorasiasta yleismittarilla yhdistää vaiheen ja maan.
Miten yhdistät yleismittarilla vaiheen ja maan.
Teet oikosulun jossa kulkee noin €200 A virta.
Ei mitta t it kestä sitä - 2000a
Ip68 kirjoitti:
Ei mitta t it kestä sitäKerran onnistuu A asennossa, sitten sulake vaihtoon😂😂. Entä hertsi asento? Muistaakseni itsekkin joskus vahingossa tökännyt
- Jotepekka
Ip68 kirjoitti:
Ei mitta t it kestä sitäMittari mittaamaan jännitettä, sitten punainen mittapää pistorasian vaiheeseen ja musta pistorasian maa liittimeen. Ei ole mittari tähän päivään mennessä mennyt rikki, mutta vikavirtasuoja laukeaa.
- 2000a
Jotepekka kirjoitti:
Mittari mittaamaan jännitettä, sitten punainen mittapää pistorasian vaiheeseen ja musta pistorasian maa liittimeen. Ei ole mittari tähän päivään mennessä mennyt rikki, mutta vikavirtasuoja laukeaa.
Omissa mittareissani tuo ei muistaakseni laukaise vikavirtaa. Myös suora kytkentä nollan ja suojamaan väliin laukaisee vikavirran. Invertterikäytössäni täytyy olla noin 10w kuorma rasiassa ennen kun vikavirta laukeaa
- hjjujynhtg
2000a kirjoitti:
Omissa mittareissani tuo ei muistaakseni laukaise vikavirtaa. Myös suora kytkentä nollan ja suojamaan väliin laukaisee vikavirran. Invertterikäytössäni täytyy olla noin 10w kuorma rasiassa ennen kun vikavirta laukeaa
No ei varmasti laukaisekkaan, nyky yleismittarien sisäiset vastukset on megaohmeja josta voi laskea että virtaa ei kulje lähellekkään laukaisuun tarvíttavaa (esim. 230V/10000000ohmia)
Joillakin "duspool tyyppisillä" jännitteenkoettimilla laukaisu onnistuu.
Nollan ja suojamaan yhdistämisen ei pitäisi laukaista jos ko. ryhmässä ei ole minkäänlaista kuormitusta, mutta jos kuormia on niin tällöin osa virrasta jakaantuu suojamaahan ohi vvsk:n ja laukoo... - Masaimiesmanne
hjjujynhtg kirjoitti:
No ei varmasti laukaisekkaan, nyky yleismittarien sisäiset vastukset on megaohmeja josta voi laskea että virtaa ei kulje lähellekkään laukaisuun tarvíttavaa (esim. 230V/10000000ohmia)
Joillakin "duspool tyyppisillä" jännitteenkoettimilla laukaisu onnistuu.
Nollan ja suojamaan yhdistämisen ei pitäisi laukaista jos ko. ryhmässä ei ole minkäänlaista kuormitusta, mutta jos kuormia on niin tällöin osa virrasta jakaantuu suojamaahan ohi vvsk:n ja laukoo...Omalla 113 Flukella saa vvsk:n laukeamaan, kun mittaa vaiheen ja maan välistä. Kyseessä siis mittari, jossa sisäinen vastus on pieni. Ja ihan nykyaikainen mittari se on
- säg.äri
Masaimiesmanne kirjoitti:
Omalla 113 Flukella saa vvsk:n laukeamaan, kun mittaa vaiheen ja maan välistä. Kyseessä siis mittari, jossa sisäinen vastus on pieni. Ja ihan nykyaikainen mittari se on
Joissain ns. "sähkömiehen yleismittareissa" on tarkoituksella alhainen sisävastus etteivät näyttäisi kaikkia "harhajännitteitä".
- hjjujynhtg
Masaimiesmanne kirjoitti:
Omalla 113 Flukella saa vvsk:n laukeamaan, kun mittaa vaiheen ja maan välistä. Kyseessä siis mittari, jossa sisäinen vastus on pieni. Ja ihan nykyaikainen mittari se on
No joo onhan noita joitakin mittareita olemassa joissa erillinen matalaimpedanssi alue, mutta harvinaisia ovat. Tuossa mallissa sisäinen vastus näyttäisi olevan tuolla toiminnolla 3000 ohmia jolloin vvsk:n ohi virtaa 77mA ja seurauksena laukaisu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201757
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy461094Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43964Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50846Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44802Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760