Suunnittelin pikkupurkkarin ostoa, hieman epäilyttää siinä oleva merivesijäähdytteinen 9hv sisäkone.
Paljonko "noin" maksaa sisämoottorin vaihto veneeseen (ajattelin murjaista tilalle 2-pyttyisen 14hv dieselin (painoeroa ei ole kuin 10kg ja takimmaiset kiinnikkeet sopivat suoraan, etummaiset tulevat edemmäksi, mutta kone mahtuu "heittämällä" paikoilleen)?
Moottorin hinta on selvillä, mutta ajattelin välttää käsien paskaantumista ja teettää asennuksen. Onko kellään tietoa purkkarin apukoneen vaihtotyön hinnasta? (Saildrive)
Saan pakko-oireita ajatuksesta lähes satakiloisen koneen nostelusta veneeseen ja tietty vanhan repimisestä ulos Bilteman työkaluilla.
Moottorin vaihtotyön hinta?
24
3649
Vastaukset
- Ygwyh
FE83 -forumilla puhuttiin vuonna 2013 vaihtotyötarjousten olleen 1500-2000 luokkaa, siihen sitte kone päälle. Varmaan riippuu veneestä ja moottorista, paljonko se sitten tosiasiassa milloinkin maksaa. Hommaahan voi olla vaikka kuinka paljon.
- Kalastaja567
Vanha pois ja uusi tilalla eli n. 3000e minimi.
- Erkkawee
1000-1500 lienee asennustyön hinta
- MitaanTietamaton
Meillä vaihdettiin 2014 21hp Nanni. Uudet takakiinnikkeet, pakoletku, merivesisuodatin, pa-letkut eli tyyliin mieluummin uutta ellei vanha ole uutta vastaava. Pannu oli varmaan hivenen päälle 5.000 € ja muut tarvikkeet ja työ 2.800 € päälle. Eli siinä konemestarin osuus.
Eikä tässä vielä kaikki, koska pannu ja pa-säiliö oli pois ja muutenkin paatti remontin alla, niin Safiren lämmitin, Waecon jääkaappi, sähköt ja muuta siinä samalla, kun kerran oli omatkin sormet savessa. Budjettia kannattaa varata vähän ylimääräistä.- Benssi
Lisäisin vielä tämän: kun kerran moottori nostetaan pois niin samalla maalauttaa/pinnoittaa pilssin ja koko konetilan, mikä on aika mahdoton sitten kun motti on paikallaan.
Ja mittauttaa ilmanvaihdon riittävyyden ja lisää sitä tarvittaessa. 9 hv nosto 14 hepan tehoon lähes kaksinkertaistaa ilman tarpeen. - seppomartti
MD 2003 vaihto samanlaiseen moottoriin akselivedolla kesti tasan 2 tuntia mitattuna lavalla olevan moottorin kiinnittämisestä Hiabiin. Loppupiste koneen käyntiin lähtö. Yksi asentaja ja minä apumiehenä.. Työn osuus oli siis pari sataa.
Moottorin vaihto toisen tyyppiseksi oli Kreikassa niin vaikea rasti,ettei etukäteen saanut mitään tarjousta. Moottoripeti olisi pitänyt hajoittaa ja laminoida uudellden. Olisi onnistunut vain jättämällä avoin maksupiikki, mitä siinä ympäristössä kannatti välttää.
.työn hinnan vaihteluväli olisi voinut olla 200- 5000? - Isoantilla
Kylläpä pääsi Seppomartti vähällä. Kaksi vuotta sitten jouduin vaihtamaan 3-sylinterisen Volvon akselivedolla uuteen. Suv.fi tai Veleiro kumpikaan ei kyennyt selvittämään, minkälaisella nostolla tai välipaloilla paikalle olisi sopinut uusi D1-30. Luvattiin ottaa yhteyttä ja sähköpostilla piti lähettää piirustuksia, mutta mitään ei tullut. Venenäyttelyssä kysymyksiin ei osattu vastata. Vaihdoin sitten uuteen Lombardiniin ja Mepra Oy tarjosi palvelun ja hyvät neuvot kun työn tein itse.
- seppomartti
Isoantilla kirjoitti:
Kylläpä pääsi Seppomartti vähällä. Kaksi vuotta sitten jouduin vaihtamaan 3-sylinterisen Volvon akselivedolla uuteen. Suv.fi tai Veleiro kumpikaan ei kyennyt selvittämään, minkälaisella nostolla tai välipaloilla paikalle olisi sopinut uusi D1-30. Luvattiin ottaa yhteyttä ja sähköpostilla piti lähettää piirustuksia, mutta mitään ei tullut. Venenäyttelyssä kysymyksiin ei osattu vastata. Vaihdoin sitten uuteen Lombardiniin ja Mepra Oy tarjosi palvelun ja hyvät neuvot kun työn tein itse.
Tuo kreikkalainen moottortin vaihto oli tragikoominen näytelmä, josta olisi pitkäkin tarina. Mutta lyhyt oppimäärä oli, että samanlainen kone samaan petiin sujuu osaajalta rivakasti. Suomalainen asentaja mm sanoi kreikkalaisille hiabin käyttäjille silmämääräisen arvion, että nostoköysi on parikymmentä senttiä liian lyhyt. Eivät uskoneet. Kun kone oli ähelletty portaikon alle kohdilleen, se jäi juuri arvion verran ilmaan roikkumaan. Pinnani petti sen verran, että pistin köydet puukolla poikki ja kone putosi vauhdikkaasti paikalleen. Siinä se on palvellut säikähtäneenä lähes 20 v kiltisti uskaltamatta kuikkuilla. Ja taitaa olla 2019 matkalla takaisin Välimerelle.
- 1Koiravahti
Kysäisepä alan liikkeistä tarjouksia, jos et ole jo tehnyt.
Jos perustuntiveloitus on about 100 euroa niin 20 tuntia maksaa 2000 ja siinä ajassa kyllä ammattilainen pikkukoneen vaihtaa. Mutta ennakkovalmistelut, joita voi tehdä itse, ratkaisevat paljon. - jhfdj
Taisi olla 700 eur MD7:n vaihto D1 20:seen 4 v sitten Helsingissä. Tosin irottettiin vanha kone itse, kun vene oli nostettu telakan pihaan. Hinta pitää sisällään noston ja laskun, rst profiilista tehdyt sovitepalat etutassuille. Saildrive 110:n peti sopi 130:lle, vaikka maahantuoja muuta väitti. Vaati vain edellämainitut korokkeet etutassujen alle.
Telakka kiinnitti uuden koneen petiin, laskin veneen veteen ja loput asennukset tein itse.- Joakim1
Siis sisälsi veneen noston ja laskun, moottorin asennuksen petiin ja vielä erikseen tehtyjä teräsosia? Vakuutuskorjauksia pääosin tekevät telakat taitavat laskuttaa tuon 700 jo pelkästä veneen nostosta ja laskusta. Oliko tuo veroineen kuitilla?
- Vaaihto
Itse tein vastaavan homman joitain vuosia sitten. Helpoin ja kenties edullisin tapa on purkaa itse vanha pois ja antaa liikkeen asentaa moottori paikoilleen ja kytkeä itse. mutta jos hiukankin pysyy työkalut (vaikka Bilteman) kourassa niin suurin homma lienee pois/paikoilleen nosto. Mutta jos ajoittaa veneen noston/laskun yhteyteen, niin nosturikuskille hieman extraa jotta nostaa moottorin erikseen.
Ja sitten. Huolla S-vetolaite samalla. Sen irroittaminen on yleensä niin paljon helpompaa moottorin ollessa pois tieltä.
Lisää kustannuksia saattaa aiheuttaa uuden potkurin hankinta. Myös polttoaineletkut saattaa joutua uusimaan Samoin äänieristyksen uusiminen saattaa olla hyvä tehdä samalla.
Eli loppujen lopuksi se moottorin vaihtotyö oli oikeastaan se vähäisin osa projektia ;) - Joppejolla
Osuuko tassut ja s-drive koskaan kohdilleen jos kone vaihtuu eri merkkiseksi? Eli voi tarvita kaikille tassuille sovitepaloja? Ja pitkä-akselisen vaihto s-driveksi isompi projekti?
- PeraHämeenlinnasta
Tässä tulee taas sama mieleen kuin vanhoja autoja rakennellessa.
Kuinka kiva olisikaan se lämmin halli kunnon nosturilla ja työvalolla....
Siinä moottori- ja maalaushommelit kuten kaikki muukin veneeseen liittyvä menisi kahvimuki kourassa vihellellen.
VS. näpit jäässä jossain satamassa helvetillisessä tuulessa ja sateessa, kakkosnelosista kyhätyn nostotelineen kanssa. - TS36
Minä en saa pakko-oireita nostosta. Kun kunnostimme oman MD2001 (just se vajaa 100 kg), pois nostossa ei tarvinnut mitään konetta, ison skuutti ja lankkua. Kasistaan sen saivat alas tällaiset normaalivoimaiset kaverit. Eikä tuohon poisottoon mene kovinkaan kauaa.
Ylöspäin ei saatu, vaan siihen tarvittiin rannan mastonosturia. - volvoyanmar
Vaihtuuko Volvo Volvoon, vai miten. Jos Volvo vaihtuu muuhun merkkiin kannattaa tarkastaa moottorin pyörimissuunta, volvo pyörii vastapäivään ja muut myötäpäivään, potkurin uusinta ym. lisähankinnat siis mahdollisia.
- vp2001Soleen
Kyllä ne pyörii ihan samaan suuntaan.....
- Eteentaaksevalittavissa
Pyörimissuunnalla tai potkurin kätisyydellä ei ole väliä. Vaihdekaapelilla hoidetaan kaasuvivun vaihdesuunnat.
- ssppss
Eteentaaksevalittavissa kirjoitti:
Pyörimissuunnalla tai potkurin kätisyydellä ei ole väliä. Vaihdekaapelilla hoidetaan kaasuvivun vaihdesuunnat.
Jos ei ole väliä kätisyydellä voi joutua ajamaan pakilla eteenpäin kuin DUNCKER
- PariVarviaPakkia
Eteentaaksevalittavissa kirjoitti:
Pyörimissuunnalla tai potkurin kätisyydellä ei ole väliä. Vaihdekaapelilla hoidetaan kaasuvivun vaihdesuunnat.
Toivottavasti et ole näiden laitteiden asentaja.
- Mikkeys
Telakka Satavassa oli ottanut ikämieheltä yanmar2gm asennuksesta artinaan jossa akseliveto 7000 euroa. Kuitista näin itse. Eli enemmänkin saa näköjään maksaa...
- seppomartti
Asennustyö oli siis yli 100 tuntia, tai puoli kuukautta kokpäiväryötä?
- sata.tuntia
Minulla kyllä meni varmaan sata tuntia itse vaihtaen. 20 hv Bukh vaihtui 30 hv Betaan. Uusiksi meni puinen moottoripeti, kaukohallintalaite ja moottorin sähköpaneli mittareineen.
Vanha kone lähti heti kun vene oli telakoitu ja samalla uusi kone nousi istumalaatikkoon. Uusi peti vaati paljon mittaamista ja mittausten double-checkiä. Vaati myös aika paljon sirkkelin, oikohöylän ja jyrsimen pyöritystä, kapallisen pultteja, järeää alumiinikulmaa mittoihin ajettuna ja muutamia puuporanteriä. Osa johdotustakin meni uusiksi. Onneksi kustannusten kannalta vanha hyvä potkuri toimi.
Tarkoitus oli laskea moottori sisään naapurin Hiabilla, mutta aikatauluja ei saatu sopimaan ja pressu piti saada päälle. Siispä piti hankkia ketjutalja ja rakentaa lankuista tuet pressun kurkihirsiputkelle. Lopputuloksena kaikki meni millilleen paikoilleen, johtoniput tulivat tehdyn näköisiksi melkein kaikki toimi kerralla oikein. Vain yksi rele sattui olemaan väärä, oikea sattui löytymään omista varastoista ja viive ei ollut varttia suurempi. Homma meni siis putkeen, mutta se sata tuntia meni. sata.tuntia kirjoitti:
Minulla kyllä meni varmaan sata tuntia itse vaihtaen. 20 hv Bukh vaihtui 30 hv Betaan. Uusiksi meni puinen moottoripeti, kaukohallintalaite ja moottorin sähköpaneli mittareineen.
Vanha kone lähti heti kun vene oli telakoitu ja samalla uusi kone nousi istumalaatikkoon. Uusi peti vaati paljon mittaamista ja mittausten double-checkiä. Vaati myös aika paljon sirkkelin, oikohöylän ja jyrsimen pyöritystä, kapallisen pultteja, järeää alumiinikulmaa mittoihin ajettuna ja muutamia puuporanteriä. Osa johdotustakin meni uusiksi. Onneksi kustannusten kannalta vanha hyvä potkuri toimi.
Tarkoitus oli laskea moottori sisään naapurin Hiabilla, mutta aikatauluja ei saatu sopimaan ja pressu piti saada päälle. Siispä piti hankkia ketjutalja ja rakentaa lankuista tuet pressun kurkihirsiputkelle. Lopputuloksena kaikki meni millilleen paikoilleen, johtoniput tulivat tehdyn näköisiksi melkein kaikki toimi kerralla oikein. Vain yksi rele sattui olemaan väärä, oikea sattui löytymään omista varastoista ja viive ei ollut varttia suurempi. Homma meni siis putkeen, mutta se sata tuntia meni.Se on helppo uskoa pari moottoria asentaneena. Jos ei ole joku vakiopukki ja siihen sovitteet, joutuu sovittamaan monen monta kertaa. Ja helposti menee 2-4 tuntia korjailuun, ennen kuin taas pääsee sovittamaan. Ammattimies tekee kyllä nopeammin, mutta jossain sinun oman telakan pihalla tehtynä vaijeritaljan kanssa homma on hänellekin hankalaa. Toleranssia ei ole kuin milli tai vähemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841380Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 82971
- 81965
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61845Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841