Nyt sitten sain lähetteen verikokeisiin, jossa tutkitaan onko mulla reumaa (suvussa HLA-B27 -antigeeni äidin puolella). Oikeasti nyt pelottaa ja ahdistaa se, että mitä jos selviääkin, että mulla on reuma? Siihen ei ole todettu mitään auttavaa lääkehoitoa ja nyt mietityttää myös se, että joudunko pois työelämästä tai vaihtamaan alaa... Olen vasta 36-vuotias enkä haluaisi jäädä pois työelämästä. Elämä kivun kanssa on ollut tosi rankkaa ihan 24/7...
Reuma vai ei?
10
405
Vastaukset
- itselläkinreuma
Reumaan on nykyään jo hyvät lääkkeet, joilla saa kivut hallintaan. Et joudu kipujen vuoksi jäämään pois työstä.
Nykyinen työni sisältää aika paljon nostelua ja siitä ei selkä hirveästi tykkää. Miten yleensä reumadiagnoosin jälkeen edetään hoidon ja lääkehoidon suhteen?
- Jotenkinnäin
Reumaa on toki monenlaista ja osa lääkkeistä toimii eri tavalla eri sairauksissa. Nivelreumassa aloitetaan tavallisesti kolmen lääkkeen yhdistelmällä ja jatkossa pyritään kortisoni purkamaan pois. Jos ei auta niin sitten biologinen lääke otetaan käyttöön. Jos sinulla on ainoastaan selkävaivaa niin sitten voi kyse olla selkärankareumasta ja alkuun voi käyttää tulehduskipulääkettä ja sulfasalatsiinia sekä liikuntaa kannattaa harrastaa. Jos ei auta niin siten otetaan biologinen lääke käyttöön.
- yksilöllistä
Jotenkinnäin kirjoitti:
Reumaa on toki monenlaista ja osa lääkkeistä toimii eri tavalla eri sairauksissa. Nivelreumassa aloitetaan tavallisesti kolmen lääkkeen yhdistelmällä ja jatkossa pyritään kortisoni purkamaan pois. Jos ei auta niin sitten biologinen lääke otetaan käyttöön. Jos sinulla on ainoastaan selkävaivaa niin sitten voi kyse olla selkärankareumasta ja alkuun voi käyttää tulehduskipulääkettä ja sulfasalatsiinia sekä liikuntaa kannattaa harrastaa. Jos ei auta niin siten otetaan biologinen lääke käyttöön.
Ei tuokaan ole "tavallinen" aloitus reumaan. Minulla aloitettiin Oxiklorin lääkkeellä ja kun se ei yksinään toiminut, niin otettiin toinen lääke Trexan käyttöön Prednisolonin kanssa. Näillä taltutettiin nivelreumani kivuttomaksi 3 kuukaudessa ja lääkitys on nyt tauolla.
Dodii, osa labrakokeiden tuloksista tuli; CRP 110 (eli joku tulehdus kehossa on). Lisäksi maksa-ja munuaisarvot hieman koholla sekä Pt-GFReEPI yli 89 (oli myös edellisissä verikokeissa). Vielä eli ole reumageenin tulosta tullut eli menee ensi viikkoon...
Reumatologille aika viikon päästä, työterveyden kautta varattu aika olisi mennyt vasta toukokuulle, joten varasin ajan yksityiseltä - maksoi mitä maksoi kun on oma terveys kyseessä.
Hei! Jos olet saanut yksityisestä lääkärikeskuksesta magneettitutkimukseen lähetteen, tällöin kustannukset tutkimuksesta tulevat itselle (jos kyseinen lääkäri ei ole tehnyt esim. OYS:iin lähetettä). Jos meillä arvioidaan, että magneettitutkimukseen on tarvetta, tällöin työterveyslääkäri (yritykselle nimetty) tekee lähetteen ja magneettitutkimukseen voidaan varata meidän kautta aika (kysyin asiasta meidän vastaanottohoitajalta). Tällainen viesti työterveyshuollosta...
No niin, työterveyshoitaja soitti ja pitää odottaa 8.4 asti (jolloin menen Oysiin fysiatrian polille), että saan siellä lähetteen magneettiin ja onko se edes tarpeen. Lähete sieltä on ainakin edullisempi kuin maksaa kuvaus yksityisellä
Pakko myöntää, että ketuttaa. Liian kauan seisominen ja istuminen ovat yhtä tuskaa ja viikon päästä on kuoron iso vuosijuhlakonsertti. Voi olla, että jätän ekan puoliajan laulamatta, kun en pysty seisomaan / pönöttämään iltapuvussa lääkepöhnässä. Tämä hetkellä makaan sängyssä itku kurkussa, pitää siis selvitä peruskipulääkkeillä ja kipugeelillä
(huoh...)Hla-B27 oli positiivinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä631782- 1231344
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1281277- 1401064
- 101917
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten339849Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50653Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j65625