Reuma vai ei?

Nyt sitten sain lähetteen verikokeisiin, jossa tutkitaan onko mulla reumaa (suvussa HLA-B27 -antigeeni äidin puolella). Oikeasti nyt pelottaa ja ahdistaa se, että mitä jos selviääkin, että mulla on reuma? Siihen ei ole todettu mitään auttavaa lääkehoitoa ja nyt mietityttää myös se, että joudunko pois työelämästä tai vaihtamaan alaa... Olen vasta 36-vuotias enkä haluaisi jäädä pois työelämästä. Elämä kivun kanssa on ollut tosi rankkaa ihan 24/7...

10

405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itselläkinreuma

      Reumaan on nykyään jo hyvät lääkkeet, joilla saa kivut hallintaan. Et joudu kipujen vuoksi jäämään pois työstä.

    • Nykyinen työni sisältää aika paljon nostelua ja siitä ei selkä hirveästi tykkää. Miten yleensä reumadiagnoosin jälkeen edetään hoidon ja lääkehoidon suhteen?

      • Jotenkinnäin

        Reumaa on toki monenlaista ja osa lääkkeistä toimii eri tavalla eri sairauksissa. Nivelreumassa aloitetaan tavallisesti kolmen lääkkeen yhdistelmällä ja jatkossa pyritään kortisoni purkamaan pois. Jos ei auta niin sitten biologinen lääke otetaan käyttöön. Jos sinulla on ainoastaan selkävaivaa niin sitten voi kyse olla selkärankareumasta ja alkuun voi käyttää tulehduskipulääkettä ja sulfasalatsiinia sekä liikuntaa kannattaa harrastaa. Jos ei auta niin siten otetaan biologinen lääke käyttöön.


      • yksilöllistä
        Jotenkinnäin kirjoitti:

        Reumaa on toki monenlaista ja osa lääkkeistä toimii eri tavalla eri sairauksissa. Nivelreumassa aloitetaan tavallisesti kolmen lääkkeen yhdistelmällä ja jatkossa pyritään kortisoni purkamaan pois. Jos ei auta niin sitten biologinen lääke otetaan käyttöön. Jos sinulla on ainoastaan selkävaivaa niin sitten voi kyse olla selkärankareumasta ja alkuun voi käyttää tulehduskipulääkettä ja sulfasalatsiinia sekä liikuntaa kannattaa harrastaa. Jos ei auta niin siten otetaan biologinen lääke käyttöön.

        Ei tuokaan ole "tavallinen" aloitus reumaan. Minulla aloitettiin Oxiklorin lääkkeellä ja kun se ei yksinään toiminut, niin otettiin toinen lääke Trexan käyttöön Prednisolonin kanssa. Näillä taltutettiin nivelreumani kivuttomaksi 3 kuukaudessa ja lääkitys on nyt tauolla.


    • Dodii, osa labrakokeiden tuloksista tuli; CRP 110 (eli joku tulehdus kehossa on). Lisäksi maksa-ja munuaisarvot hieman koholla sekä Pt-GFReEPI yli 89 (oli myös edellisissä verikokeissa). Vielä eli ole reumageenin tulosta tullut eli menee ensi viikkoon...

    • Reumatologille aika viikon päästä, työterveyden kautta varattu aika olisi mennyt vasta toukokuulle, joten varasin ajan yksityiseltä - maksoi mitä maksoi kun on oma terveys kyseessä.

    • Hei! Jos olet saanut yksityisestä lääkärikeskuksesta magneettitutkimukseen lähetteen, tällöin kustannukset tutkimuksesta tulevat itselle (jos kyseinen lääkäri ei ole tehnyt esim. OYS:iin lähetettä). Jos meillä arvioidaan, että magneettitutkimukseen on tarvetta, tällöin työterveyslääkäri (yritykselle nimetty) tekee lähetteen ja magneettitutkimukseen voidaan varata meidän kautta aika (kysyin asiasta meidän vastaanottohoitajalta). Tällainen viesti työterveyshuollosta...

    • No niin, työterveyshoitaja soitti ja pitää odottaa 8.4 asti (jolloin menen Oysiin fysiatrian polille), että saan siellä lähetteen magneettiin ja onko se edes tarpeen. Lähete sieltä on ainakin edullisempi kuin maksaa kuvaus yksityisellä

    • Pakko myöntää, että ketuttaa. Liian kauan seisominen ja istuminen ovat yhtä tuskaa ja viikon päästä on kuoron iso vuosijuhlakonsertti. Voi olla, että jätän ekan puoliajan laulamatta, kun en pysty seisomaan / pönöttämään iltapuvussa lääkepöhnässä. Tämä hetkellä makaan sängyssä itku kurkussa, pitää siis selvitä peruskipulääkkeillä ja kipugeelillä
      (huoh...)

    • Hla-B27 oli positiivinen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      55
      1553
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1228
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1044
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe