Mä oon ihmetellyt omaa alkoholin käyttöäni. Olen nyt 69 vuotias nainen ja mulla on historiassa pahasti alkoholin väärinkäyttöä (väitän, että sitä VOI käyttää oikein). Mutta nykyään se ei kertakaikkiaan maitu. Ei uppoa. Käyn kaksi viiva kolmekertaa vuodessa ulkona syömässä ystävien kanssa ja silloin juon aperitiivin, ruokaviinit, jälkiruokaviinin ja joskus saatamme jatkaa iltaa istuksimalla vielä jossain viihtyisässä paikassa drinkeilla. Viimeistään kymmeneltä kotiin, kun ei vaan tee mieli enää jatkaa.
Ja: mulla on menneisyydessä kolmen vuoden tiukka AA-kerhoissa käynti ja raittius, "Hyvinkään huoltolassa" (en tiedä onko sillä enää tuota nimeä tai toimiiko sellainen enää, olin 90-luvulla) kuukauden hoitojakso ja katko, Töölön katkolaa ryyppyputken jälkeen 3vrk:n kuivatus, nämä nyt päällimmäisenä tulee mieleen.
Lisäksi olet ryypännyt ja tissutellut jokaisessa lähikapakassa kymmenen kilometrin säteellä ja myös mitä ihmeellisimmissä paikoissa: sovituskopissa taskumatista, hississä, uimahallissa käydessäni, ja olen juopotellut usean työpaikan.
Olen siis ollut omasta ja läheisten mielestä tyypillinen alkoholisti.
Vaan kuinka on, kun aina sanotaan, että kerran alkoholisti, aina alkoholisti. Voiko siitä siis sittenkin parantua? Sillä minä voin aivan hyvin ottaa oluen tai kaksi seurassa, muttei yksikseni tulisi mieleenikään juoda mitään, vaikka aikoinaan juuri yksin juomisesta sain suurimmat kiksit?
Mikä selittää sen, että nyt ei jää maitti päälle, eikä alkoholi maistu, mutta silti sitä voin seurassa kohtuudella nauttia?
Selityksiä
Entinen alkoholisti, onko sellaista?
33
87
Vastaukset
- aalkohooli
Toi Hyvinkään huoltola oli siis alkoholistiparantola, jossa oltiin vuorokauden ympäri ja käytiin toimintarepaiassa ja eri keskusteluhoidoissa.
- aalkohooli
Niin ja A-klinikan asiakas olin myös. Huh, näitä alkaa muistua. Olen kyllä ollut kaikenlaisten auttavien tahojen suurkuluutaja, mutta kyllä mulla olikin silloin paljon ongelmia alkoholin vuoksi!
- kalleKoooo
Alkoholismi ei mun mielestä ole itse sairaus vaan parannuskeino.
Useimmilla alkoholisteilla on serotoniinitasot alhaalla, ja kun niitä saa nostettua, tulee parempi olo. Tasot nousee kotikonstein hetkellisesti:
-alkoholilla
-hiilihydraattipitoisella syömisellä
-seksillä
-rahapeleillä
Mun teorian mukaan jos serotoniinit saa kuntoon niin se addiktio noihin asioihin pienenee.
Eli ihan mun oman teorian mukaan alkoholismista voi parantua. - aalkohooli
No miksei näitä alkoholismista parantumistarinoita ole yleisemmin tiedossa? Miksi paasataan sitä totuutta, että alkoholismista ei voi parantua vaan jos ei juo, on raitis alkoholisti? Entäs minä, kun OLIN alkoholisti kaikkien mittareiden mukaan, ja silti pystyn ihan kohtuudella yhden tai pari ottamaan HARVOIN, eikä tee edes mieli jatkaa.
Tämä minua askarruttaa.- aikaansakutakin
Kovin on tutun kuuloista tuo kertomuksesi. En kuitenkaan ole ollut alkoholin vuoksi missään katkaisuhoidoissa, enkä hoitoloissa. 18v sitten vain tuli "mitta täyteen". Yksinkertaisesti väsyin niihin ainaisiin krapuloihin, joihin vain tehosi "korjaussarja, joka jatkui tissutteluna lopun päivää. Nyt voin juoda joskus pari lonkeroa ja sen jälkeen loppuu maitti. Kummasti se ei enää maistu. Olenko sitten parantunut alkoholisti, vai vieläkin alkoholisti, jolla kumminkaan ei ole enää ongelmana juominen?
- aalkohooli
No kiva kuulla, että muillakin on samanlaisia kokemuksia. Noi krapulat tosiaan alkoi olla sitä luokkaa, entä ensin pelkäsi kuolevansa ja sitten pelkäsi, ettei kuolekaan. Ilman korjausta ja loiventavia niistä ei selvinnyt. Näillä nykyisillä määrillä ei krapulaa ehdi tulla, vaan olo normalisoituu yöunien aikana.
Ja en kirjoita kehuakseni itseäni, miten nyt muka osaan juoda. Tämä kaikki on tapahtunut ilman omaa ansiotani, ei vaan maistu, joten miksi joisin. Joskus kyllä kaipaan entistä nousuhumalaa ja juomisen nostattamaa fiilistä, mutta minun on vain hyväksyttävä se, että elimistöni on päättänyt, että juomiseni humalahakuisesti on mennyttä. Ja hyvä niin. Selvänä on hienoa elää. - Kylmät_kädet__
En usko "entiseen" alkoholistiin. Alkoholisti on aina alkoholisti, vaikka olisi 50 vuotta putkeen raittiina. Rohkea teoriani on, että AP ei koskaan ole ollutkaan alkoholisti, vaikka itseään sellaisena on joskus pitänyt.
Siis aloittaja on vain luullut olevansa alkoholisti.- ent_alkkis
Höpöhöpö, nimimerkki Kylmät_kädet on vielä niin nuori ja kokematon ettei voi mitenkään ymmärtää asian ydintä.
- Kylmät_kädet__
ent_alkkis kirjoitti:
Höpöhöpö, nimimerkki Kylmät_kädet on vielä niin nuori ja kokematon ettei voi mitenkään ymmärtää asian ydintä.
Olen 43 vuotias ja ollut yhtäjaksoisesti kännissä noin 9 vuotta putkeen. Jotain siis tiedän alkoholismista ja siihen liittyvistä ongelmista ihan henkilökohtaisesti.
- ent_alkkis
Kylmät_kädet__ kirjoitti:
Olen 43 vuotias ja ollut yhtäjaksoisesti kännissä noin 9 vuotta putkeen. Jotain siis tiedän alkoholismista ja siihen liittyvistä ongelmista ihan henkilökohtaisesti.
Mutta useita vuosia kestäneestä yhtäjaksoisesta raittiudesta tuskin on kokemusta. Kokeile joskus, niin ehkäpä se näkemys entisestä alkoholistista alkaa saada uusia ulottuvuuksia.
- Kylmät_kädet__
ent_alkkis kirjoitti:
Mutta useita vuosia kestäneestä yhtäjaksoisesta raittiudesta tuskin on kokemusta. Kokeile joskus, niin ehkäpä se näkemys entisestä alkoholistista alkaa saada uusia ulottuvuuksia.
Aika hyvä pointti. Tuohon kun en voi henk.koht. argumentoida, kokemuksen puuttuessa. Perustankin pointtini omien kokemuksieni lisäksi monen muun alkoholistin kertomuksiin ja käymiini dialogeihin. Lukuisten esimerkkien valossa uskallan väittää, ettei ole olemassa entistä alkoholistia, ainoastaan alkoholisteja.
Vastaan vain otsikon kysymykseen. - Ali_Holkonen
Nojaa, jos olet syöpäpotilas ja parannut niin oletko vieläkin syöpäpotilas. Sairasta leimaamista, jos pidetään aina alkoholistina.
- Kylmis__
Ali_Holkonen kirjoitti:
Nojaa, jos olet syöpäpotilas ja parannut niin oletko vieläkin syöpäpotilas. Sairasta leimaamista, jos pidetään aina alkoholistina.
Syöpää ja alkoholismia ei mitenkään voi verrata keskenään. Täysin eri asioita. Paitsi, jos puututaan syövän etäpesäkkeisiin.
- Ali_Holkonen
Kylmis__ kirjoitti:
Syöpää ja alkoholismia ei mitenkään voi verrata keskenään. Täysin eri asioita. Paitsi, jos puututaan syövän etäpesäkkeisiin.
Eihän tässä syöpää ja alkoholismia ole verrattu keskenään vaan parantumisen jälkeistä tilannetta. Etäpesäkkeillä tässä ei ole minkäänlaista roolia. Jos ei mene perille niin koitetaan toista vertausta. Jos olet köyhä ja voitat lotossa miljardin niin oletko vieläkin köyhä. Tuon alkoholistimääritelmän mukaan vastaus olisi kyllä.
- Kylmis__
Ali_Holkonen kirjoitti:
Eihän tässä syöpää ja alkoholismia ole verrattu keskenään vaan parantumisen jälkeistä tilannetta. Etäpesäkkeillä tässä ei ole minkäänlaista roolia. Jos ei mene perille niin koitetaan toista vertausta. Jos olet köyhä ja voitat lotossa miljardin niin oletko vieläkin köyhä. Tuon alkoholistimääritelmän mukaan vastaus olisi kyllä.
Oletusarvoisesti väität ilman faktaa, että alkoholismista voi muka parantua. Vaikka "entinen" alkoholisti olisi kymmeniä vuosia ilman, silti alkoholi hallitsee hänen elämäänsä aivan samoin, kuin aikoinaan ryypätessäänkin.
Toki asiat paljon paremmin, sitä en kiistä, mutta ihminen joka väittää, että voi "parantumisen" jälkeen käydä vain 'parilla' drinkillä kavereiden kanssa? Sellaista alkoholistia ei ole olemassakaan. - Yhteenvetoteoria
Kylmis__ kirjoitti:
Oletusarvoisesti väität ilman faktaa, että alkoholismista voi muka parantua. Vaikka "entinen" alkoholisti olisi kymmeniä vuosia ilman, silti alkoholi hallitsee hänen elämäänsä aivan samoin, kuin aikoinaan ryypätessäänkin.
Toki asiat paljon paremmin, sitä en kiistä, mutta ihminen joka väittää, että voi "parantumisen" jälkeen käydä vain 'parilla' drinkillä kavereiden kanssa? Sellaista alkoholistia ei ole olemassakaan.Kk ilmeisesti tarkoittaa, että alkoholisti pitäisi erottaa käsitteestä alkoholiongelma. Kaikki alkoholiongelmaiset kun eivät täytä alkoholistin kriteereitä. Toki AP:lla on ollut alkoholiongelma, mutta ei ole alkoholisti.
- aalkohooli
Kyllä mä (aloittaja) väitän yhä, että olin puhdasverinen alkoholisti nuorenpana ja nyt en ole, vaan olen entinen alkoholisti.
- Kylmät_kädet__
Tuohon tuskin uskoo yksikään vakio tällä palstalla. Ensinnäkin tämä:
" ulkona syömässä ystävien kanssa ja silloin juon aperitiivin, ruokaviinit, jälkiruokaviinin ja joskus saatamme jatkaa iltaa istuksimalla vielä jossain viihtyisässä paikassa drinkeilla. Viimeistään kymmeneltä kotiin, kun ei vaan tee mieli enää jatkaa. "
Et todellakaan ole koskaan ollut alkoholisti. - Akat_ja_Kristian
Kylmät_kädet__ kirjoitti:
Tuohon tuskin uskoo yksikään vakio tällä palstalla. Ensinnäkin tämä:
" ulkona syömässä ystävien kanssa ja silloin juon aperitiivin, ruokaviinit, jälkiruokaviinin ja joskus saatamme jatkaa iltaa istuksimalla vielä jossain viihtyisässä paikassa drinkeilla. Viimeistään kymmeneltä kotiin, kun ei vaan tee mieli enää jatkaa. "
Et todellakaan ole koskaan ollut alkoholisti.Kylmis, joillekin ihmisille lievempikin alkoholismin muoto voi olla todellinen taakka. Kaikki kun ei usko alkoholismin eri tasoihin, se aiheuttaa ääripääkeskustelua ja voimakkaita hyökkäyksiä kanssakeskustelijaa vastaan.
Keijo on täys-alkoholisti, joka ei usko lievempiin muotoihin. - Kylmät_kädet__
Akat_ja_Kristian kirjoitti:
Kylmis, joillekin ihmisille lievempikin alkoholismin muoto voi olla todellinen taakka. Kaikki kun ei usko alkoholismin eri tasoihin, se aiheuttaa ääripääkeskustelua ja voimakkaita hyökkäyksiä kanssakeskustelijaa vastaan.
Keijo on täys-alkoholisti, joka ei usko lievempiin muotoihin.Kun omatoimisesti yritin vuonna 2017 lopettaa ryyppäämisen, kestin deliriumin alkuoireita melkein 4 vuorokautta putkeen, kunnes alkoi lihaskouristukset. Erikoisinta oli kolmas päivä, kun hoipertelin kuin humalainen, vaikka olin vesiselvä. Silmissä vilisi ja korvissa surisi.
Ironista kolmannessa päivässä oli se, etten ikinä hoipertele edes 4 promillen kännissä.
Kaikki juopot eivät ole alkoholisteja eivätkä kaikki alkoholistit juoppoja.
Muusta en tiedä, kuin että tiedemiehet eivät juuri pidä mahdollisena "oikean" alkoholistin päihteidenkäytön vähentymiseen keskivertokansalaisen normaalitasolle, eli muutama drinkki silloin tällöin, saunakaljat ja joskus pienet lärvitkin.
Alkoholistin on käytännössä lopetettava juominen kokonaan. Kaikista alkoholisteista vain noin 5 % pystyy siihen pysyvästi, eli loppuiäkseen.
Diagnosoitu alkoholisti, joka tilastaan paranee jatkamaan normaalia elämää kohtuukäytöllä on tilastoihme, jota ei tarvitse tutkimuksissa huomioida l. on äärimmäisen harvinainen.- ent_alkkis
"Diagnosoitu alkoholisti, joka tilastaan paranee jatkamaan normaalia elämää kohtuukäytöllä on tilastoihme"
Olen sitten tilastoihme, 2 virallista diagnoosia alkoholismista terveydenhuollon ammattilaisilta (päihdelääkäri&psykiatri.) Kohtuukäyttö ajatuksenakin on vieras itselle, koska en ole sellainen koskaan ollut. Juon jos huvittaa, kerran tai pari vuodessa, 8-12 annosta kerralla. En enempää, eikä seuraavana päivänä tippaakaan, ei vaan tee mieli. Viimeeksi lipittelin viime juhannuksena.
Ennen vanhaan alkoholistina, kun vedin pitkiä putkia, niin krapulan korjaaminen oli sitä nautinnollisinta ryyppäämistä, muu juominen oli sitten pelkkää mielen turruttamista. Yleensä "tuurijuoppo" on diagnosoitu alkoholisti, joka yrittää päästä viinasta eroon, mutta sortuu siihen toistuvasti. Oma itsehillintä romahtaa pullon avautuessa ja sitten miestä (tai naista) viedäänkin jopa viikkotolkulla "putkessa".
On huomattava, että alkoholi aiheuttaa myös fyysistä riippuvaisuutta, jolloin alkoholin saannin loppumista yritetään pehmentää katkaisuhoidolla, jonka tarkoitus on siis vain katkaista senhetkinen ryyppyputki ja sen seurauksena tullut fyysinen riippuvuus sekä tarjota halukkaille mahdollisuus jatkohoitoihin juomisen lopettamiseksi. Katkaisuhoito on ensiapua, se ei paranna mistään, mutta antaa uuden mahdollisuuden.
Henkilö saattaa juoda jatkuvasti liikaa esimerkiksi asemansa, menojensa tai ihan muuten vain, ja saattaa tarvita jopa katkaisuhoitoa, jonka jälkeen juominen saattaa asettua takaisin kohtuulisiin uomiinsa riippuvuuden katkaisun ja toivottavasti järkiintymisen myötä. Ei tällainen ole lääketieteen piirissä alkoholisti.ent_alkkis kirjoitti:
"Diagnosoitu alkoholisti, joka tilastaan paranee jatkamaan normaalia elämää kohtuukäytöllä on tilastoihme"
Olen sitten tilastoihme, 2 virallista diagnoosia alkoholismista terveydenhuollon ammattilaisilta (päihdelääkäri&psykiatri.) Kohtuukäyttö ajatuksenakin on vieras itselle, koska en ole sellainen koskaan ollut. Juon jos huvittaa, kerran tai pari vuodessa, 8-12 annosta kerralla. En enempää, eikä seuraavana päivänä tippaakaan, ei vaan tee mieli. Viimeeksi lipittelin viime juhannuksena.
Ennen vanhaan alkoholistina, kun vedin pitkiä putkia, niin krapulan korjaaminen oli sitä nautinnollisinta ryyppäämistä, muu juominen oli sitten pelkkää mielen turruttamista.Olet sitten harvinaisuus. Olen lukenut tutkimuksia, joissa on seurattu jopa tuhansien alkoholistien elämää ensimmäisestä katkaisuhoidosta hautaan, eivätkä tutkijat ole tavanneet alkoholismista "parantunutta" juuri koskaan, tarkoittaen sitä, että mahd. tavattu entinen alkoholisti ei ole vaikuttanut prosenttilukuihin; esiintymä jäänyt virhemarginaalin sisään anomaliana.
- ent_alkkis
Kollimaattori kirjoitti:
Olet sitten harvinaisuus. Olen lukenut tutkimuksia, joissa on seurattu jopa tuhansien alkoholistien elämää ensimmäisestä katkaisuhoidosta hautaan, eivätkä tutkijat ole tavanneet alkoholismista "parantunutta" juuri koskaan, tarkoittaen sitä, että mahd. tavattu entinen alkoholisti ei ole vaikuttanut prosenttilukuihin; esiintymä jäänyt virhemarginaalin sisään anomaliana.
Itse tunnen muutaman "harvinaisuuden," mutta myös niitä jotka taatusti ajautuisivat nopeastikin siihen samaan juomiskierteeseen jossa ovat joskus olleet. Yksilöllinen juttu, monesti pitkällisen pohtimisen tulos. Vaatii myös hyvää itsetuntemusta.
- Kuolema_Kylmäkädelle_Ry
Mua häiritsee tämä ilmiö, että jos jollakin on asiat paljon pahemmin, niin lievemmin niistä kärsivien kokemukset voi ohittaa pelkällä suupielen nostolla. Ehkä jollain palstan pitkäaikaisella vakiolla elämä onkin täyttä helvettiä, mutta se voi olla sitä myös samoista ongelmista lievemmin kärsivälle, vaikka ei kärsisikään ihan samassa mittakaavassa.
Tuntee silti täysin samanlaista ahdistusta, jota ei tulisi väheksyä vertailemalla.- Kylmis__
Kyseessä ei ole toisen ongelmien väheksyminen, vaan vertaistuen antaminen kannustuksen merkeissä.
- Kuolema_Kylmäkädelle_Ry
Kylmis__ kirjoitti:
Kyseessä ei ole toisen ongelmien väheksyminen, vaan vertaistuen antaminen kannustuksen merkeissä.
Mä kuulin, että tuo teidän vapahtajanne Kylmis poistettiin poliisin voimin Lidlistä, kun se yritti sikakännissä ostaa halpiskaljaa.
- Armoa_Alkkiksille_Ry
Kuolema_Kylmäkädelle_Ry kirjoitti:
Mä kuulin, että tuo teidän vapahtajanne Kylmis poistettiin poliisin voimin Lidlistä, kun se yritti sikakännissä ostaa halpiskaljaa.
No tuo johtui siitä, kun sankari rupesi juomaan niitä jo kassajonossa. Kyll' se joutui maksamaan.
- Voisin_välillä_puolustaa
Kuolema_Kylmäkädelle_Ry kirjoitti:
Kylmät_kädet haluaa ilmiselvästi vain auttaa ja erottaa alkoholismin ja alkoholi-ongelman toisistaan. Lisäksi tuosta Kylmiksen LIDL-sekoilusta ei ole todisteita. Voi olla täysin keksitty juttu.
- kuulemma.vakiasiakas
Näitkö Tissua Hyvinkään huoltolassa?
- Björneborgs_pilsner
Kuitenkin kirjoittelet tänne - ehkä muillekin vastaaville palstoille - ja vakuutat vakuuttamasta päästyäsikin kohtuukäyttöäsi. Itseäsikö yrität saada uskomaan, muillehan asia ei kuulu.
- kokemuksen.ääni
Entistä alkoholistia ei ole olemassakaan.
Alkoholisti on alkoholisti hautaansa asti, joi tai ei juonut.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15811059
- 545278
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452493- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131741Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421604Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351216Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6976Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952