Outoja kohtauksia ollut vuoden verran. Nyt enemmän kuin aiemmin. Eli herään joko aamuyöstä tai heti nukahdettuani ihan kuin salamaniskusta; ei mitään varsinaista kipua, vaan säikähtänyt olo, kädet ja koko ylävartalo vapisee (pulssi kuitenkin normaali), hirveän ahdistunut. Ei oikein osaa edes kuvailla, jotain hermostollista. Jos olisi hikoilua, ymmärtäisin normaaliksi vaihdevuosioireiluksi, mutta en hikoile lainkaan. Tämän jälkeen ei uni tule ainakaan tuntiin.
Onko tällaista yleensä vaihdevuosissa? Olen 52, ei vielä muuta oiretta.
Yölliset "kohtaukset" vaihdevuosi-iässä
3
350
Vastaukset
- 63v
Olet jo varmaan lukenut ja kuullut miten erilaisia vaihdevuosioireet voivat olla. Itselläni alkoi myös yöllisillä heräämisillä, tosin silloin en tajunnut mistä johtui. Lasten ollessa pieniä, ja nuoriakin, niin aatteli että kun joskus sais nukkua....että sitten eläkeiässä ainakin, ja katin kontit, aamuneljältä jo ihan virkeänä eikä tienny mikä herätti. ..olin ikäisesi. Mitään muita oireita ei silloin vielä ollu. Seuraavaksi tuli yöhikoilu....vesi juoksi pitkin päätä ja rintakehää....yö meni paitoja riisuen ja pukien. Ensin oli hiki ja välillä' parvekkeelle jähtymään, sitten oli ihana taas maastoutua peiton alle, ja kohta taas hiki. Paita pois ja kohta paleli. Jälkeenpäin ajatellen vaihdevuosien oireeni kesti n 3 vuotta eli oireet lisääntyi pikkuhiljaa, oli huipussaan jossain vaiheessa, ja sitten laantui pikkuhiljaa. Mitään lääkityksiä en käyttänyt. Useimmat ystäväni hikoilivat myös päivisin, kasvot kuumettuivat ja punastuivat hetkessä, tuota ei itselläni ollut, eli pääsin kait vähemmällä. Yksi ystäväni söi hormooneja yli 10 v ja kun lopetti niin sai oireet ja oli jo 66v. Tsemppiä sinulle :)
- yöheräilyt
Kyllä olen paljonkin kuullut/lukenut oirekirjosta. Myös tästä öisestä vapinasta olen yrittänyt löytää tietoa ja kysyin siitä jopa lääkäriltä kerran, muttei se selvinnyt. Ehkä minulla on sitten vain niitä tavallisia vaihdevuosipuuskia ilman hikoilua.
Tuo vapina kyllä outoa, oikeastaan voisi puhua tärinästä. Ei ole kylmä eikä kuuma, mutta herättyäni äkillisesti koko ylävartalo tärisee. Menee nopeasti ohi, mutta on jotenkin pelottavaa. Luulin aluksi, että sydän hakkaa lujaa, muttei se sitä ole. Pulssi tuntuu jopa hitaalta.
No tässä sitten yksi vaihdevuosioire lisää, jos siitä on kyse.
- 63v
Voisit pyytää lekurilta mm kilpirauhaskokeita verestä. Tuo tärinä kuulostaa oudolta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai938972Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki484781Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414471Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit462741Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001536- 401326
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441266Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641212Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota391180Kannattaa toimia yleisesti ottaen
Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo1681130