Yölliset "kohtaukset" vaihdevuosi-iässä

yöheräilyt

Outoja kohtauksia ollut vuoden verran. Nyt enemmän kuin aiemmin. Eli herään joko aamuyöstä tai heti nukahdettuani ihan kuin salamaniskusta; ei mitään varsinaista kipua, vaan säikähtänyt olo, kädet ja koko ylävartalo vapisee (pulssi kuitenkin normaali), hirveän ahdistunut. Ei oikein osaa edes kuvailla, jotain hermostollista. Jos olisi hikoilua, ymmärtäisin normaaliksi vaihdevuosioireiluksi, mutta en hikoile lainkaan. Tämän jälkeen ei uni tule ainakaan tuntiin.
Onko tällaista yleensä vaihdevuosissa? Olen 52, ei vielä muuta oiretta.

3

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 63v

      Olet jo varmaan lukenut ja kuullut miten erilaisia vaihdevuosioireet voivat olla. Itselläni alkoi myös yöllisillä heräämisillä, tosin silloin en tajunnut mistä johtui. Lasten ollessa pieniä, ja nuoriakin, niin aatteli että kun joskus sais nukkua....että sitten eläkeiässä ainakin, ja katin kontit, aamuneljältä jo ihan virkeänä eikä tienny mikä herätti. ..olin ikäisesi. Mitään muita oireita ei silloin vielä ollu. Seuraavaksi tuli yöhikoilu....vesi juoksi pitkin päätä ja rintakehää....yö meni paitoja riisuen ja pukien. Ensin oli hiki ja välillä' parvekkeelle jähtymään, sitten oli ihana taas maastoutua peiton alle, ja kohta taas hiki. Paita pois ja kohta paleli. Jälkeenpäin ajatellen vaihdevuosien oireeni kesti n 3 vuotta eli oireet lisääntyi pikkuhiljaa, oli huipussaan jossain vaiheessa, ja sitten laantui pikkuhiljaa. Mitään lääkityksiä en käyttänyt. Useimmat ystäväni hikoilivat myös päivisin, kasvot kuumettuivat ja punastuivat hetkessä, tuota ei itselläni ollut, eli pääsin kait vähemmällä. Yksi ystäväni söi hormooneja yli 10 v ja kun lopetti niin sai oireet ja oli jo 66v. Tsemppiä sinulle :)

      • yöheräilyt

        Kyllä olen paljonkin kuullut/lukenut oirekirjosta. Myös tästä öisestä vapinasta olen yrittänyt löytää tietoa ja kysyin siitä jopa lääkäriltä kerran, muttei se selvinnyt. Ehkä minulla on sitten vain niitä tavallisia vaihdevuosipuuskia ilman hikoilua.
        Tuo vapina kyllä outoa, oikeastaan voisi puhua tärinästä. Ei ole kylmä eikä kuuma, mutta herättyäni äkillisesti koko ylävartalo tärisee. Menee nopeasti ohi, mutta on jotenkin pelottavaa. Luulin aluksi, että sydän hakkaa lujaa, muttei se sitä ole. Pulssi tuntuu jopa hitaalta.
        No tässä sitten yksi vaihdevuosioire lisää, jos siitä on kyse.


    • 63v

      Voisit pyytää lekurilta mm kilpirauhaskokeita verestä. Tuo tärinä kuulostaa oudolta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe