Tästähän sopii trollipojujen alkaa vääristely

nykyinen_ottomoottoristi

Mielenkiintoinen artikkeli arjalaisista testauksista. Jostain sijoilta 6-7löytyy skodisteillekin tuttu mylly.
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/e7ec9b17-1205-35b6-ab22-1fa511485f94?ref=newsletter:b5f3&utm_source=Talouselama_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Talouselama_Uutiskirje

Olen päivän mittaan yrittänyt laittaa tämän jutun useammankin kerran Skoda-palstalle, jotta potentiaaliset ostajat ja palstalle juuttuneet tojokehujat näkisivät oman sijoituksensa. .Jotain hämärää hommassa on, Ainakaan ei tule ilmoitusta siitä, että ylläpito olisi poistanut tarinan sääntöjen vastaisena. Pärjäsikö Mersu liian hyvin?

28

<50

    Vastaukset

    • Ei tuossa ollut kyse Mersun pärjäämisestä vaan siitä että dieselien typpioksidipäästöt ovat siirtyneet historiaan.
      Kaikki testatut, Hondaa lukuunottamatta, alittivat reippaasti tulevatkin päästovaatimukset, Mersu jopa nollapäästöllä😊.

    • Dieselien aika on ohi. Kaiken alku oli Volkswagenin aiheuttama päästöhuijaus jolle ei loppua näy ennenkuin koko konseri on konkurssissa.

      • Nyt kun vielä löytyisi edes yksi bensamoottori, hybridinä tai ilman, joka pystyisi alittamaan modefnin dieselin päästöt.

        Edes yksi näytteeksi olisi ihan hyvä, kiitos? Kaikki päästöt lasketaan, CO, CO2, HC, NOx ja hiukkaset.

        Jos karsintarajana on uusi Peugeot tai Mercedes diesel, nykyisistä bensamoottoreista karsiutuvat käsittääkseni ihan kaikki suurien päästöjensä vuoksi. Lue TM 2019 Talvitesti.

        Saat itse arvioida, tarkoittaako tämä bensamoottorin kuolemaa vai tyotekehitystarvetta. Hiukkassuodattimet niihin bensakrematorioihin kannattaisi asentaa melko pikaisesti, että saataisiin jotain kontrollia noille bensaköyttöisille nykyajan savugeneraattoreille.


      • Bensamoottorien hiukkaset ovat kylmien moottorien ongelma, joka poistuu kun moottori lämpenee. Dieselmoottorien NOxit ovat kylmän vuodenajan tuoma ongelma, joka poistuu kun kesä saapuu.

        Dieseleiden käyttö taajamissa pitäisi kieltää talvisaikaan, jos hengitysilman laatua haluttaisiin parantaa.


      • Joo ei ne urea-vehkeet kerkeä edes sulaa lyhyessä taajamapyörityksessä talvisin. Mulla ainakaan talvella kulu AdBlueta tippaakaan pitempien pakkasjaksojen aikana. Pitemmässä maantieajossa urea-vehkeet toimii, mutta eipä nuo NOxit maantiellä ongelma ole, vaan siellä taajamassa. No onpahan olemassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo ei ne urea-vehkeet kerkeä edes sulaa lyhyessä taajamapyörityksessä talvisin. Mulla ainakaan talvella kulu AdBlueta tippaakaan pitempien pakkasjaksojen aikana. Pitemmässä maantieajossa urea-vehkeet toimii, mutta eipä nuo NOxit maantiellä ongelma ole, vaan siellä taajamassa. No onpahan olemassa.

        Ja tuo näkyy ihan suoraan ilmanlaadussa. Syksyllä NOx-pitoisuudet lähtevät nousuun, huipulla ollaan joulu-tammikuussa ja kevättalvi lasketellaan kohti kesän pohjia.

        Tieliikenne aiheuttaa noin puolet NOx-päästöistä ja alle viidenneksen hiukkaspäästöistä Suomessa.


      • W212 kirjoitti:

        Nyt kun vielä löytyisi edes yksi bensamoottori, hybridinä tai ilman, joka pystyisi alittamaan modefnin dieselin päästöt.

        Edes yksi näytteeksi olisi ihan hyvä, kiitos? Kaikki päästöt lasketaan, CO, CO2, HC, NOx ja hiukkaset.

        Jos karsintarajana on uusi Peugeot tai Mercedes diesel, nykyisistä bensamoottoreista karsiutuvat käsittääkseni ihan kaikki suurien päästöjensä vuoksi. Lue TM 2019 Talvitesti.

        Saat itse arvioida, tarkoittaako tämä bensamoottorin kuolemaa vai tyotekehitystarvetta. Hiukkassuodattimet niihin bensakrematorioihin kannattaisi asentaa melko pikaisesti, että saataisiin jotain kontrollia noille bensaköyttöisille nykyajan savugeneraattoreille.

        Tupaöljy-Pökötin NOx-päästöt 1,468 g/km, bensa-Mitsun 5 mg/km.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tupaöljy-Pökötin NOx-päästöt 1,468 g/km, bensa-Mitsun 5 mg/km.

        Laskepa kaikki päästöt kuten puhe oli, äläkä poimi yhtä numeroa huonoimmasta löytämästäsi dieselistä.

        Typen oksidien päästöt eroavat dieselien välillä, ja esim. Volvo tekee välttämättömyydestä hyveen, liputtaessaan dieselistä luopumistaan. Volvolla tiedetään varsin hyvin TM Talvitestinkin osoittama asia, että EU6d TEMP mittausnormin salliman tilapäisen ylityskertoimen poistuessa 1.9.2020 ei Volvon nykyiselle 2019 dieselille saa enää tyyppihyväksyntää. Kaikki dieselit eivät ole Volvoja:

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/missa-valissa-tama-tapahtui-uusimpien-dieselautojen-typenoksidipaastot-uskomattoman-alhaisia-yksi-mersu-puhalsi-nollat/7294352

        Dieselin NOx ärsyttää kurkkua, mutta bensamoottorin CO päästö on nopeasti tappava myrkky. Dieselin häkäpäästö on nolla, entäs Mitsun?

        Vanhan dieselin hiukkaspäästö on raskasta savua, joka ei ole terveellistä, mutta jonka voi yskiä pois. Pienhiukkasten mittaus on lisätty EU6 normiin nimenomaan uusien bensamoottorien vuoksi. Syöpää aiheuttavia pienhiukkasia ei voi yskiä ulos, vaan ne absorboituvat elimistöön. Dieselin isot hiukkaset on suodatettu pois tehokkaasti jo yli 10 vuotta sitten ja pienhiukkaspäästö jää mittaustarkkuuden alapuolelle. Mikä on Mitsun hiukkaspäästö?

        Hiilivetyjen lisääminen hengitysilmaan ei ole tarpeen, joten on hyvä, että dieselin HC päästö on olematon. Mikä on Mitsun tulos?

        CO2 päästö aiheuttaa ilmaston muutosta, mikä on huono asia. Dieselin energia- ja hiilisisältö litraa kohden on bensiiniä suurempi, mutta aika harvassa ovat yhä bensakäyttöiset modernin dieselin CO2 päästön alittajat taksin kokoisen korihylsyn autoissa. Paljonko Mitsu alittaa verrokkina olevan pösön kulutuksen?

        Bensakrematoriolla ajaminen saattaa lievittää tietämättömän viherhipin ilmastoangstia, mutta ei se mikään ilmanpuhdistin ole kun katsotaan kokonaispäästöjä. Maailmaa ei voi pelastaa mäntämoottoreilla.


      • Mitä sä sössötät? Ensin väität ettei yksikään bensamoottori alita dieselin päästöjä ja kun sellainen löytyy alat "laskemaan" eri päästöjä yhteen. Varmaan tyhmempikin insinööri tajuaa, että moinen laskutehtävä ei tee hullua hurskaammaksi.

        Dieselit pois taajamista talveksi ja ilmanlaatu nousee kohisten. Katso vaikka eri kaupunkien ilmanlaatututkimusten tuloksia.


      • Talvella moottorin lämmettyä bensamoottorin päästöt pääsääntöisesti 0 ja kokonaishyötysuhdekin hyvin kilpailukykyinen dieseliin nähden. Leksa tais olla ihan omilla kymmenluvuilla.

        Talvella moottorin lämmettyäkin dieseleiden NOx-päästöt jäävät ihan omille dekadeille. AdBlue jäätyy -11 asteessa, joten ihan heti sitä ei ole säiliöstä ulos tulossa. Lyhyellä taajama-ajolla ajo ehtii päättyä ennen kuin putket ja säiliö ovat sulia. >>> Kun ainetta ei kulu, ei järjestelmä toimi halutulla tavalla >>> NOx-päästöt talvisin taajamien ongelma.


      • Ja ei ole muuten sattumaa, että säännellyt päästöt mitataan -7 asteessa. Niin taisi TM tehdä myös testissään. Pikkusen kireämmällä pakkaselle olisi AdBlue ollut hileenä tankissa ja testi olisi ehtinyt jo loppua ennen kuin ko. aine olisi saatu juoksevaan muotoon.


      • W212 kirjoitti:

        Nyt kun vielä löytyisi edes yksi bensamoottori, hybridinä tai ilman, joka pystyisi alittamaan modefnin dieselin päästöt.

        Edes yksi näytteeksi olisi ihan hyvä, kiitos? Kaikki päästöt lasketaan, CO, CO2, HC, NOx ja hiukkaset.

        Jos karsintarajana on uusi Peugeot tai Mercedes diesel, nykyisistä bensamoottoreista karsiutuvat käsittääkseni ihan kaikki suurien päästöjensä vuoksi. Lue TM 2019 Talvitesti.

        Saat itse arvioida, tarkoittaako tämä bensamoottorin kuolemaa vai tyotekehitystarvetta. Hiukkassuodattimet niihin bensakrematorioihin kannattaisi asentaa melko pikaisesti, että saataisiin jotain kontrollia noille bensaköyttöisille nykyajan savugeneraattoreille.

        Kiialla ja Hyundailla olivat hyvin pullat uunissa TM talviajon saasteosuudella. Kärkisijoilla vähän joka alueella ja typpioksidisaasteissa ei tapahtunu mitään romahdusta. Kokonaisuutena olivat varmaan puhtaimmat, jos kamppailu on bensa vs dieseli ja kokonaiskuvaa haetaan.

        Ecodieseleiden aika meni ohi kun alettiin mittaamaan muutakin kuin polttoaineen kulutusta. Polttoaineen kulutuksessa Leksuksen hybridi on aivan lyömätön, valmistaja lupasi tuolle moottorille 41% hyötysuhteen, joten 32% talviajossa on todella kova saavutus.


      • W212 kirjoitti:

        Laskepa kaikki päästöt kuten puhe oli, äläkä poimi yhtä numeroa huonoimmasta löytämästäsi dieselistä.

        Typen oksidien päästöt eroavat dieselien välillä, ja esim. Volvo tekee välttämättömyydestä hyveen, liputtaessaan dieselistä luopumistaan. Volvolla tiedetään varsin hyvin TM Talvitestinkin osoittama asia, että EU6d TEMP mittausnormin salliman tilapäisen ylityskertoimen poistuessa 1.9.2020 ei Volvon nykyiselle 2019 dieselille saa enää tyyppihyväksyntää. Kaikki dieselit eivät ole Volvoja:

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/missa-valissa-tama-tapahtui-uusimpien-dieselautojen-typenoksidipaastot-uskomattoman-alhaisia-yksi-mersu-puhalsi-nollat/7294352

        Dieselin NOx ärsyttää kurkkua, mutta bensamoottorin CO päästö on nopeasti tappava myrkky. Dieselin häkäpäästö on nolla, entäs Mitsun?

        Vanhan dieselin hiukkaspäästö on raskasta savua, joka ei ole terveellistä, mutta jonka voi yskiä pois. Pienhiukkasten mittaus on lisätty EU6 normiin nimenomaan uusien bensamoottorien vuoksi. Syöpää aiheuttavia pienhiukkasia ei voi yskiä ulos, vaan ne absorboituvat elimistöön. Dieselin isot hiukkaset on suodatettu pois tehokkaasti jo yli 10 vuotta sitten ja pienhiukkaspäästö jää mittaustarkkuuden alapuolelle. Mikä on Mitsun hiukkaspäästö?

        Hiilivetyjen lisääminen hengitysilmaan ei ole tarpeen, joten on hyvä, että dieselin HC päästö on olematon. Mikä on Mitsun tulos?

        CO2 päästö aiheuttaa ilmaston muutosta, mikä on huono asia. Dieselin energia- ja hiilisisältö litraa kohden on bensiiniä suurempi, mutta aika harvassa ovat yhä bensakäyttöiset modernin dieselin CO2 päästön alittajat taksin kokoisen korihylsyn autoissa. Paljonko Mitsu alittaa verrokkina olevan pösön kulutuksen?

        Bensakrematoriolla ajaminen saattaa lievittää tietämättömän viherhipin ilmastoangstia, mutta ei se mikään ilmanpuhdistin ole kun katsotaan kokonaispäästöjä. Maailmaa ei voi pelastaa mäntämoottoreilla.

        Miksi laskea kaikkia, kun yksikin osa-alue kertoo, että alkuperäinen väittämäsi on muunneltua totuutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sä sössötät? Ensin väität ettei yksikään bensamoottori alita dieselin päästöjä ja kun sellainen löytyy alat "laskemaan" eri päästöjä yhteen. Varmaan tyhmempikin insinööri tajuaa, että moinen laskutehtävä ei tee hullua hurskaammaksi.

        Dieselit pois taajamista talveksi ja ilmanlaatu nousee kohisten. Katso vaikka eri kaupunkien ilmanlaatututkimusten tuloksia.

        Sössö olet itse. Avasin vain jo 14.3.2019 mainitsemani vertailun, joka meni sanatarkasti näin:
        "Kaikki päästöt lasketaan, CO, CO2, HC, NOx ja hiukkaset."

        Kerro nyt vaan, millä bensamoottorilla tai bensahybridillä haluat lähteä haastamaan 2017 Mersun tai 2019 PSA:n dieselin kokonaispäästöjen vertailussa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Talvella moottorin lämmettyä bensamoottorin päästöt pääsääntöisesti 0 ja kokonaishyötysuhdekin hyvin kilpailukykyinen dieseliin nähden. Leksa tais olla ihan omilla kymmenluvuilla.

        Talvella moottorin lämmettyäkin dieseleiden NOx-päästöt jäävät ihan omille dekadeille. AdBlue jäätyy -11 asteessa, joten ihan heti sitä ei ole säiliöstä ulos tulossa. Lyhyellä taajama-ajolla ajo ehtii päättyä ennen kuin putket ja säiliö ovat sulia. >>> Kun ainetta ei kulu, ei järjestelmä toimi halutulla tavalla >>> NOx-päästöt talvisin taajamien ongelma.

        "Leksa tais olla omilla kymmenluvuilla"

        Niin oli, sekä hyötysuhteessa että hiukkaspäästöissä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi laskea kaikkia, kun yksikin osa-alue kertoo, että alkuperäinen väittämäsi on muunneltua totuutta.

        Kerro ensin, mitkä bensamoottorit tai bensahybridit alittavat parhaiden dieselien CO, CO2, HC, NOx ja hiukkaspäästöt niin katsotaan sitten kuka valehtelee?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Talvella moottorin lämmettyä bensamoottorin päästöt pääsääntöisesti 0 ja kokonaishyötysuhdekin hyvin kilpailukykyinen dieseliin nähden. Leksa tais olla ihan omilla kymmenluvuilla.

        Talvella moottorin lämmettyäkin dieseleiden NOx-päästöt jäävät ihan omille dekadeille. AdBlue jäätyy -11 asteessa, joten ihan heti sitä ei ole säiliöstä ulos tulossa. Lyhyellä taajama-ajolla ajo ehtii päättyä ennen kuin putket ja säiliö ovat sulia. >>> Kun ainetta ei kulu, ei järjestelmä toimi halutulla tavalla >>> NOx-päästöt talvisin taajamien ongelma.

        Noinhan se menee, dieselit pois talveksi taajamista ja hengitysilma puhdistuu kummasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiialla ja Hyundailla olivat hyvin pullat uunissa TM talviajon saasteosuudella. Kärkisijoilla vähän joka alueella ja typpioksidisaasteissa ei tapahtunu mitään romahdusta. Kokonaisuutena olivat varmaan puhtaimmat, jos kamppailu on bensa vs dieseli ja kokonaiskuvaa haetaan.

        Ecodieseleiden aika meni ohi kun alettiin mittaamaan muutakin kuin polttoaineen kulutusta. Polttoaineen kulutuksessa Leksuksen hybridi on aivan lyömätön, valmistaja lupasi tuolle moottorille 41% hyötysuhteen, joten 32% talviajossa on todella kova saavutus.

        Katsoin samaa, että Teknarin talviajeluissa Kia ja Huyndai olivat päästöissä kärjessä tai heti sen tuntumassa joka osa-alueella.

        Dieseleiden NOx-palkit olisivat tänäkin vuonna täyttäneet seuraavaa aukeaamaakin, jos ne olisi kuvaajaan piirretty kokonaan.


    • Dieseleiden aika ei ole ohi, eihän v8- moottoreitakaan tarvita mutta yhä niitäkin on vaikka ihminen liikkuu 1.0 litraisella 3 sylinterisellä korealaisella todella hyvin ......ja koska maailma ei todellakaan pelastu sähkö- tai hybrideillä autoilla mitenkään vaan maakaasun ja biodieselin ja bensiinin avulla huomattavasti paremmin.
      Mutta rahapiirit tahtoo sen teslansa, millä ei tavallinen corollakeijo ei tee mitään kun pakkaset ja pitkät matkat, peräkärryt ja teknologiateollisuuden asentajan pieni palkka(19 e/h).
      Kilpailu on tässäkin se menestymisen tie mutta kova loikka mihinkään jatkuvaan kehitykseen kun valtavan moni ihminen ei kierrätä biojätteitä eikä pahveja, kartonkeja tai metalliakaan vaan sekajätteeseeen vaan kaikki, aloitettaisiin ensin sieltä helposta ja ilmaisesta eikä ensimmäisenä pakolla ostateta jäätävän kallista sähköautoa tai hybridiä tai veroteta työläistä käyttömaksuilla vaikka ajaiskin vanhan dieselin aivan loppuun kun se kerran on jo tehty.

    • Aika spede toi w212.

      ""Vanhan dieselin hiukkaspäästö on raskasta savua, joka ei ole terveellistä, mutta jonka voi yskiä pois............""

      Tommosia noi uskovaiset on.

      Typen oksidit ovat karsinogeenejä, aiheuttavat siis syöpää. Häkä on labiili yhdiste, se hapettuu aika nopeasti hiilidioksidiksi. Hiilivedyt ovat ilmaa kevyempiä yhdisteitä, nousevat siis joka tapauksessa ihmisen hengitysilman annostelulaitteen ohitse ja täten eivät siis jää killumaan katutasalle. Kaupunkien hiukkaspäästöt tulevat suurelta osin muualta kuin pakoputken päästä. Kaukokulkeutumaa teollisuudesta, hiekotussepelin jauhautumista pienemmäksi...

      Talvella taajamien ilmaa pilaa eniten typen oksidit.

      • Katsos vaan, TM ja Tekniikka&Talouskin ovat Spedejä:

        https://www.talouselama.fi/uutiset/autojen-paastoista-elaa-sitkea-luulo-tm-talviautovertailu-osoitti-sen-totaalisen-vaaraksi/427e40eb-5e64-38a6-9ded-6decb9697ff1

        "Testin mielenkiintoisimpiin yksityiskohtiin kuuluu autojen päästövertailu. Se kumoaa totaalisesti vanhan uskomuksen siitä, että dieselautojen haitalliset hiukkas- ja muut päästöt ovat paljon bensa-autoja suurempia. Tämä uskomus elää sitkeästi, vaikka se ei ole itse asiassa pitänyt enää vuosiin paikkaansa."

        Arvelinkin, että tämä keskustelunaihe ei tule etenemään ehdottamallani kaikki päästöt huomioon ottavalla tavalla, vaan alkaa selittely siitä, miksi juuri bensamoottorin päästöt ovat erityisen hyödyllisiä ihmiselle.

        Oletko oikeasti sitä mieltä, että uusimpien päästönormien "particle number" kenttä (oikeanpuoleisin sarake) on lisätty täysin huvikseen, ja ettei sen olemassaolosta tarvitse välittää lainkaan? Vai tarkoitatko, että uusiin bensiiniautoihin (paitsi Lexus) lisättävät hiukkassuodattimet ovat mukana vain huvin vuoksi:

        https://www.dieselnet.com/standards/eu/ld.php


      • W212 kirjoitti:

        Katsos vaan, TM ja Tekniikka&Talouskin ovat Spedejä:

        https://www.talouselama.fi/uutiset/autojen-paastoista-elaa-sitkea-luulo-tm-talviautovertailu-osoitti-sen-totaalisen-vaaraksi/427e40eb-5e64-38a6-9ded-6decb9697ff1

        "Testin mielenkiintoisimpiin yksityiskohtiin kuuluu autojen päästövertailu. Se kumoaa totaalisesti vanhan uskomuksen siitä, että dieselautojen haitalliset hiukkas- ja muut päästöt ovat paljon bensa-autoja suurempia. Tämä uskomus elää sitkeästi, vaikka se ei ole itse asiassa pitänyt enää vuosiin paikkaansa."

        Arvelinkin, että tämä keskustelunaihe ei tule etenemään ehdottamallani kaikki päästöt huomioon ottavalla tavalla, vaan alkaa selittely siitä, miksi juuri bensamoottorin päästöt ovat erityisen hyödyllisiä ihmiselle.

        Oletko oikeasti sitä mieltä, että uusimpien päästönormien "particle number" kenttä (oikeanpuoleisin sarake) on lisätty täysin huvikseen, ja ettei sen olemassaolosta tarvitse välittää lainkaan? Vai tarkoitatko, että uusiin bensiiniautoihin (paitsi Lexus) lisättävät hiukkassuodattimet ovat mukana vain huvin vuoksi:

        https://www.dieselnet.com/standards/eu/ld.php

        Dieseleiden NOx-päästot ovat useita satoja kertaa bensa-autoja suuremmat. Tarkoittanee, että TM, T&T ovat W212 kaltaisia spedejä.


      • W212 kirjoitti:

        Katsos vaan, TM ja Tekniikka&Talouskin ovat Spedejä:

        https://www.talouselama.fi/uutiset/autojen-paastoista-elaa-sitkea-luulo-tm-talviautovertailu-osoitti-sen-totaalisen-vaaraksi/427e40eb-5e64-38a6-9ded-6decb9697ff1

        "Testin mielenkiintoisimpiin yksityiskohtiin kuuluu autojen päästövertailu. Se kumoaa totaalisesti vanhan uskomuksen siitä, että dieselautojen haitalliset hiukkas- ja muut päästöt ovat paljon bensa-autoja suurempia. Tämä uskomus elää sitkeästi, vaikka se ei ole itse asiassa pitänyt enää vuosiin paikkaansa."

        Arvelinkin, että tämä keskustelunaihe ei tule etenemään ehdottamallani kaikki päästöt huomioon ottavalla tavalla, vaan alkaa selittely siitä, miksi juuri bensamoottorin päästöt ovat erityisen hyödyllisiä ihmiselle.

        Oletko oikeasti sitä mieltä, että uusimpien päästönormien "particle number" kenttä (oikeanpuoleisin sarake) on lisätty täysin huvikseen, ja ettei sen olemassaolosta tarvitse välittää lainkaan? Vai tarkoitatko, että uusiin bensiiniautoihin (paitsi Lexus) lisättävät hiukkassuodattimet ovat mukana vain huvin vuoksi:

        https://www.dieselnet.com/standards/eu/ld.php

        Miksi dieseleiden NOx-päästöt ovat erityisen hyödyllisiä ihmiselle?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi dieseleiden NOx-päästöt ovat erityisen hyödyllisiä ihmiselle?

        Viimein oikea kysymys. Vastaus on tietenkin, etteivät ne olekaan. Aika lailla kaikista pakokaasupäästöistä on haittaa.

        Siksi kirjoitinkin jo 4.5.2019: "maailmaa ei voi pelastaa mäntämoottoreilla".


    • Oliko tuo testi suoritettu pakkasella ?

      Uusikaan normi ei vaadi puhdistuksen toimintaa talvioloissa.

      Tuokaan testi ei tee niistä tuhansista tappaja-dieseleistä puhtaita mitä Suomen parkkipaikat on pullollaan.

      • W212 lienee testaa kesät talvet oman autonsa päästöt ja tuommoiseen lopputulemaan on päässyt:

        "Vanhan dieselin hiukkaspäästö on raskasta savua, joka ei ole terveellistä, mutta jonka voi yskiä pois. "

        En suosittele.


      • Anonyymi kirjoitti:

        W212 lienee testaa kesät talvet oman autonsa päästöt ja tuommoiseen lopputulemaan on päässyt:

        "Vanhan dieselin hiukkaspäästö on raskasta savua, joka ei ole terveellistä, mutta jonka voi yskiä pois. "

        En suosittele.

        Mitenpä tämän vuosikymmenen dieselin savutusta testaisi, kun havaittavaa savua ei nimittäin ole. Katsurin mittari näyttää kolmella merkitsevällä numerolla 0.00 kun ei mittaustarkkuus riitä enempään.

        Miksi arvelette uusiin bensa-autoihin asennettavan hiukkassuotimia?


      • W212 kirjoitti:

        Mitenpä tämän vuosikymmenen dieselin savutusta testaisi, kun havaittavaa savua ei nimittäin ole. Katsurin mittari näyttää kolmella merkitsevällä numerolla 0.00 kun ei mittaustarkkuus riitä enempään.

        Miksi arvelette uusiin bensa-autoihin asennettavan hiukkassuotimia?

        Miksi arvelet taajamien NOx-pitoisuuksien moninkertaistuvan talvella?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Torppa sairaalaan

      Kas kas..oliko ullatus, että taas tapahtuu..
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1462