Re H:n saarnasta poimittua

Hämmästys

R. H saarnassaan sanoi, että on Lestadiolaisryhmiä, jotka eivät luota lapin vanhimpiin, niin mihin he sitten luottavat?
Mitä?????? Mitä tämä tarkoittaa??????

181

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 35677665

      Joulupukkiin

      • " Aloittaja "
        -
        Minä uskon JUMALAAN, en ihmisiin.
        Tietääkseni Lapin vanhimmat ovat ihmisiä.
        -


      • Padasjoeneukolle
        padasjoenukko kirjoitti:

        " Aloittaja "
        -
        Minä uskon JUMALAAN, en ihmisiin.
        Tietääkseni Lapin vanhimmat ovat ihmisiä.
        -

        Minä uskon JUMALAAN, en ihmisiin.
        Tietääkseni Lapin vanhimmat ovat ihmisiä. padasjoeneukko sanoo ja uskoo näin.

        Näin ovat sanoneet kaikkina aikoina syntyneet eriseuran rakentajat ei mitään uutta.
        Mutta raamattu sanoo:" Sana sitoo sinut seurakuntaan" Seurakunta koostuu vain uskovista ihmisistä. Jumala puhuu ja saarnauttaa sanansa ihmisten kautta.

        Eriseurat ovat helvetinportteja nyt ja aina tulevaisuudessakin eikä siellä ole elävää henkeä, vain riettaan tuohusvalkeat.


      • 45124754221
        Padasjoeneukolle kirjoitti:

        Minä uskon JUMALAAN, en ihmisiin.
        Tietääkseni Lapin vanhimmat ovat ihmisiä. padasjoeneukko sanoo ja uskoo näin.

        Näin ovat sanoneet kaikkina aikoina syntyneet eriseuran rakentajat ei mitään uutta.
        Mutta raamattu sanoo:" Sana sitoo sinut seurakuntaan" Seurakunta koostuu vain uskovista ihmisistä. Jumala puhuu ja saarnauttaa sanansa ihmisten kautta.

        Eriseurat ovat helvetinportteja nyt ja aina tulevaisuudessakin eikä siellä ole elävää henkeä, vain riettaan tuohusvalkeat.

        haagarin lapset ei peri taivaan valtakuntaa


      • Juurille
        Padasjoeneukolle kirjoitti:

        Minä uskon JUMALAAN, en ihmisiin.
        Tietääkseni Lapin vanhimmat ovat ihmisiä. padasjoeneukko sanoo ja uskoo näin.

        Näin ovat sanoneet kaikkina aikoina syntyneet eriseuran rakentajat ei mitään uutta.
        Mutta raamattu sanoo:" Sana sitoo sinut seurakuntaan" Seurakunta koostuu vain uskovista ihmisistä. Jumala puhuu ja saarnauttaa sanansa ihmisten kautta.

        Eriseurat ovat helvetinportteja nyt ja aina tulevaisuudessakin eikä siellä ole elävää henkeä, vain riettaan tuohusvalkeat.

        Olen vasta aakkosilla, mutta kanssasi samaa mieltä, että Jumala on kaikkina aikoina käyttänyt ihmistä välikätenä. muistan vaikka paavalin sokeuden ja ananean avun. Olen tullut myös siihen kohtaan, että myös lestadiuksen kautta jumala puhui. Voidaanko siis jumalan sanomaa muuttaa ihmismielen suuntaan maailmalliseksi? Lestadiuksen sanassa oli elävä henki! Pitäisi nopeasti palata juurille!


      • SokeaOnSokea
        Padasjoeneukolle kirjoitti:

        Minä uskon JUMALAAN, en ihmisiin.
        Tietääkseni Lapin vanhimmat ovat ihmisiä. padasjoeneukko sanoo ja uskoo näin.

        Näin ovat sanoneet kaikkina aikoina syntyneet eriseuran rakentajat ei mitään uutta.
        Mutta raamattu sanoo:" Sana sitoo sinut seurakuntaan" Seurakunta koostuu vain uskovista ihmisistä. Jumala puhuu ja saarnauttaa sanansa ihmisten kautta.

        Eriseurat ovat helvetinportteja nyt ja aina tulevaisuudessakin eikä siellä ole elävää henkeä, vain riettaan tuohusvalkeat.

        Eihän Lestadius mikään juuri ole, eikä lestadiolaisuus. Tuollaisia horinoita on kenenkään turha nettiin lykätä.

        Eikä Kristuksen seurakunta ole mikään laisuus, vaan maailmanlaajuinen Kristukseen uskovien joukko. Jeesus tuntee omansa ja hänen omansa tuntevat hänet. Jyvät erotetaan aikanaan akanoista mutta sitä eivät tee ihmiset.

        Nämä karsinat ovat vain itsekkäiden ihmisten luomia raja-aitoja.

        Syntisairaus on pahasti edennyt esikoislestadiolaisuudessa. Repinyt koko liikkeen eroon Kristuksesta, luottamaan itseensä ja johtajiinsa.


      • SääliksiKäy
        SokeaOnSokea kirjoitti:

        Eihän Lestadius mikään juuri ole, eikä lestadiolaisuus. Tuollaisia horinoita on kenenkään turha nettiin lykätä.

        Eikä Kristuksen seurakunta ole mikään laisuus, vaan maailmanlaajuinen Kristukseen uskovien joukko. Jeesus tuntee omansa ja hänen omansa tuntevat hänet. Jyvät erotetaan aikanaan akanoista mutta sitä eivät tee ihmiset.

        Nämä karsinat ovat vain itsekkäiden ihmisten luomia raja-aitoja.

        Syntisairaus on pahasti edennyt esikoislestadiolaisuudessa. Repinyt koko liikkeen eroon Kristuksesta, luottamaan itseensä ja johtajiinsa.

        SokeaOnSokea on edelleen sokea ja sokeana pysyykin. Pysy sinä vain paavin maailman laajuisessa kirkossasi. Kaikkiha sen näkee mitä siellä tapahtuu lapsetkaan ei siellä ole turvassa.
        Kyllä on uskosi käynyt mauttomaksi kun sieltä löydät hengenheimolaisia.


      • Juurille
        SokeaOnSokea kirjoitti:

        Eihän Lestadius mikään juuri ole, eikä lestadiolaisuus. Tuollaisia horinoita on kenenkään turha nettiin lykätä.

        Eikä Kristuksen seurakunta ole mikään laisuus, vaan maailmanlaajuinen Kristukseen uskovien joukko. Jeesus tuntee omansa ja hänen omansa tuntevat hänet. Jyvät erotetaan aikanaan akanoista mutta sitä eivät tee ihmiset.

        Nämä karsinat ovat vain itsekkäiden ihmisten luomia raja-aitoja.

        Syntisairaus on pahasti edennyt esikoislestadiolaisuudessa. Repinyt koko liikkeen eroon Kristuksesta, luottamaan itseensä ja johtajiinsa.

        Anteeksi, jos ulosantini oli niin huono, että silmissäsi se kääntyi henkilöpalvonnaksi. Tekstissä tarkoitin kuitenkin täysin ja puhtaasti JUMALAN SANAA heikon välikappaleen kautta, sillä raamattu todistaa tästä - mitä minä olen siitä koetellut.
        En tunne lestadiusta, mutta kun löysin hänen sanansa, huomaan että Jumala puhuttelee siinä minua. Mutta monesti niin korkeammalla lahjalla, että minun täytyy sanoa, kuin opetuslapset Jeesukselle: selitä minulle tämä vertaus.
        Mitä tulee luottamisesta itseensä, niin ajattelen, että jos luottaisin itseni viisaammaksi lestadiusta, olisin luottamassa ihmiseen.
        Juuri on siellä sanassa.


      • KevyetJyvät
        Juurille kirjoitti:

        Olen vasta aakkosilla, mutta kanssasi samaa mieltä, että Jumala on kaikkina aikoina käyttänyt ihmistä välikätenä. muistan vaikka paavalin sokeuden ja ananean avun. Olen tullut myös siihen kohtaan, että myös lestadiuksen kautta jumala puhui. Voidaanko siis jumalan sanomaa muuttaa ihmismielen suuntaan maailmalliseksi? Lestadiuksen sanassa oli elävä henki! Pitäisi nopeasti palata juurille!

        Olen vasta aakkosilla, mutta kanssasi samaa mieltä, että Jumala on kaikkina aikoina käyttänyt ihmistä välikätenä.
        Juurille
        5.3.2019 0:13

        Tämä on oikeaa ja tervettä tuntemista ei täällä ole ainuttakaan joka oikein ymmärtää Jumalan sanaa selittää. Paitsi nämä sokeat pikku esikoiset: ry n katuvat enkelit jotka sanovat olevansa koko vikoja mutta ei kuitenkaan ole ainuttakaan syntiä joista tarvisisi tehdä parannusta. Kaikki on sopivaa ja luvallista kunhan vain uskot vahvasti ja näin petetään ihmisiä kuolleen uskon hautaan ja pimeyteen. Voi sitä kirjavaa joukkoa ja heidän sokeita paimenia minkä tuomion he saavat eksyttäessään puoliheränneitä pimeyteen sääliksi käy.


      • KevyetJyvät kirjoitti:

        Olen vasta aakkosilla, mutta kanssasi samaa mieltä, että Jumala on kaikkina aikoina käyttänyt ihmistä välikätenä.
        Juurille
        5.3.2019 0:13

        Tämä on oikeaa ja tervettä tuntemista ei täällä ole ainuttakaan joka oikein ymmärtää Jumalan sanaa selittää. Paitsi nämä sokeat pikku esikoiset: ry n katuvat enkelit jotka sanovat olevansa koko vikoja mutta ei kuitenkaan ole ainuttakaan syntiä joista tarvisisi tehdä parannusta. Kaikki on sopivaa ja luvallista kunhan vain uskot vahvasti ja näin petetään ihmisiä kuolleen uskon hautaan ja pimeyteen. Voi sitä kirjavaa joukkoa ja heidän sokeita paimenia minkä tuomion he saavat eksyttäessään puoliheränneitä pimeyteen sääliksi käy.

        Sinäkö se olet, joka osaa oikein selittää Jumalan Sanaa?
        Sinäkö se olet, joka kykenee menemään jokaisen uskovan sydämeen, ja tuntemaan sen oikea tai väärä usko?
        Sinäkö se uskot yhden autuaaksi tekevän hengellisen yhteisön seurakuntauskoon? Uskosi on yhtä vahva kuin on evoluutiouskovalla siihen, että kaikkeudelle ei ole Luojaa, kaikki on tullut tyhjästä?
        Sinäkö se uskot, että usko muuttuu kuolleeksi, kun tietystä ihmisen rakentamasta tilasta lähtee pois?
        Sinäkö se uskot, että myös saarnaajilta katoaa Pyhä Henki sanastaan, heti kun on asetettu saarnaamaan toisissa tiloissa fyysisissä kuin aiemmin?
        Säälisi on sairautta, uskosi ei kohdistu Häneen, joka on uskon alkaja ja päättäjä.


    • Korjausaloittajalle

      Minä kuuntelin myös tuota saarnaa. Luottamuksen sijaan hän ihmetteli, että mihin nämä lestadiolaisryhmät sitten uskovat. Joka tapauksessa yhteenvetona: ihminen ei uskossaan voi luottaa ihmisiin. Ihminen ei tule autuaaksi uskomalla lapin vanhimpiin. Syntisenä ihmisenä saan uskoa omalle kohdalle, että Jeesus on keskimmäisellä ristillä sovittanut minun syntini. Tämä riittää ainakin minulle. Uskooni en tarvitse mitään lapin vanhimpia. Eikä kenenkään muunkaan pitäisi laskea luottamustaan rehtyvään ihmiseen.

    • OikiasaOlet

      Korjausaloittajalle 3.3.2019 21:29

      "Syntisenä ihmisenä saan uskoa omalle kohdalle, että Jeesus on keskimmäisellä ristillä sovittanut minun syntini. Tämä riittää ainakin minulle. "

      Näin on, eikä mikään muu riitäkkään.

    • Pavel_

      Typerää ihmisiin kiinnittäytymistä Kristuksen sijaan. Aika hassu kysymys RH:lta.
      Muut luottaa Jumalan armolupauksiin ja Kristukseen syntien sovittajana. Ei siinä muuhun tarvitse luottaa.

      • MihinHeUskovat

        Vain särjetyille sydämille ja syntinsä tunteville kuuluvat Jumalan armolupaukset ei muille varsinkaan katumattomille eikä armonvarkaille, Heille sanotaan menkää pois minä en teitä tunne.


      • Haagarinlapset
        MihinHeUskovat kirjoitti:

        Vain särjetyille sydämille ja syntinsä tunteville kuuluvat Jumalan armolupaukset ei muille varsinkaan katumattomille eikä armonvarkaille, Heille sanotaan menkää pois minä en teitä tunne.

        Se on juuri noi


    • Ei se niin kauhealta tunnu, jos saarnaaja sanoo noin. Mutta kun veriveli, yhteisessä sisarkokousjuhlassa, pitää pitkän puheen samasta asiasta. Puhuu perusteellisesti siitä, miten Hengen yhteys on kadonnut muutamilta sisaruksilta muutamaan veljeen, sillä ovat jättäneet sen seurakunnan (es.lest.), jossa tie vie taivaaseen. Meillä oli synttärijuhla ja sisarjuhla kyseessä, ei saarnatilaisuus, saarna täynnä tuomiota, syytöstä ja helvettiä.

      Olin sitä ennen pitänyt lyhyen onnittelupuheen, jossa myös rakkaita sanoja sisaruudesta. Osa puheestani tässä:

      Koska meitä sisaruksia on nyt koolla, ja vielä näin paljon, niin haluan sydämestäni toivoa, että sisarrakkautemme saa kantaa läpi elämämämme, saamme kantaa myös Hengen yhteyttä keskenämme, rukoilemme toistemme perheiden puolesta. Meillä on sama Luoja, meillä on sama äiti ja isä, meillä on sama uskon kohde, Pelastajamme Jeesus Kristus!

      Jouduin lähtemään kesken veljeni puhetta pois paikalta, teki niin pahaa kuunnella sitä.

      Näinkö veriveljiä ja -sisaria voi kohdella ja tuomita helvettiin?

      • VaiMitä

        Ei Jumalan lapsia synny eri äideille, jos on sama isä, pitää olla myös sama äiti!


      • Mitävain

        Kyllä saman Isän lapset perivät Isänsä,vaikka on eri äiti.
        Tämä on tosi lain mukaan...


      • kitaratesiin
        Mitävain kirjoitti:

        Kyllä saman Isän lapset perivät Isänsä,vaikka on eri äiti.
        Tämä on tosi lain mukaan...

        isä ei synnytä lasta haloo. pihalla kuin seinäkello


      • pasunisti
        kitaratesiin kirjoitti:

        isä ei synnytä lasta haloo. pihalla kuin seinäkello

        Ruokakello on pihalla, seinäkello on sisäseinässä. Kitarat ei kerro yhtään mitään, vaikka ne ottaisi esiin. Vasta sormien liike kielissä, ääni siitä, kertoo jotain.


      • Hajallaanasuvat
        VaiMitä kirjoitti:

        Ei Jumalan lapsia synny eri äideille, jos on sama isä, pitää olla myös sama äiti!

        Mitä tarkoitat? Äitiseurakunta on Jumalan perustama seurakunta tänne maan päälle. Sillä seurakunnalla ei ole seiniä, eikä tiettyä yhdistystä, sillä äitiseurakunnan jäsenet ovat hajallaan koko maailmassa. Ja joka uskoo, se pelastuu. Uskoo Jumalaan ja Jeesuksen sovitustyöhön. Ei viimeisellä tuomiolla kysytä luottamusta ja uskoa kehenkään ihmiseen, ei vaadita edes lapin luottamusta. Hehän ovat vain erehtyviä samanlaisia syntisiä, kuin muutkin tämän maan päällä.
        Jos luottamus ja usko on lapin vanhimpiin ja jos sitä vielä vaaditaan, on se epäjumalanpalvelusta. Älkäämme nostako yhtään ihmistä kultajalustalle, sillä se tie vie kauas Kristuksesta.


      • Huomioita
        VaiMitä kirjoitti:

        Ei Jumalan lapsia synny eri äideille, jos on sama isä, pitää olla myös sama äiti!

        1. Kor. 11:16. Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla.

        Näin Paavali, ja useassa muussakin kohdassa käyttää tuota monikossa: Jumalan seurakunnissa.

        Mistä siis tulee tuo yhden ryhmän/seurakunnan oikeutuksen perustelut? Voisitko ihan Raamatunkohdilla avata?


      • 88546i6
        Hajallaanasuvat kirjoitti:

        Mitä tarkoitat? Äitiseurakunta on Jumalan perustama seurakunta tänne maan päälle. Sillä seurakunnalla ei ole seiniä, eikä tiettyä yhdistystä, sillä äitiseurakunnan jäsenet ovat hajallaan koko maailmassa. Ja joka uskoo, se pelastuu. Uskoo Jumalaan ja Jeesuksen sovitustyöhön. Ei viimeisellä tuomiolla kysytä luottamusta ja uskoa kehenkään ihmiseen, ei vaadita edes lapin luottamusta. Hehän ovat vain erehtyviä samanlaisia syntisiä, kuin muutkin tämän maan päällä.
        Jos luottamus ja usko on lapin vanhimpiin ja jos sitä vielä vaaditaan, on se epäjumalanpalvelusta. Älkäämme nostako yhtään ihmistä kultajalustalle, sillä se tie vie kauas Kristuksesta.

        purtelo ja siltsu Jumalanne


      • Esikoisenaonhyväolla
        88546i6 kirjoitti:

        purtelo ja siltsu Jumalanne

        Mitä jumalia nämä ovat? Eihän meillä kellään ole kuin yksi Jumala, Hän joka asuu Taivaassa. Muita jumalia ei ole, eikä saa olla. Eikö jo ensimmäinen käskykin tämän jo kerro.
        Sama koskee jellin paaveja. Sokeasti ei kannata luottaa ihmiseen/ihmisiin, jotka itse itsenä nostavat jalustalle. Vaativat kuuliaisuutta ja luottamusta heitä kohtaan. Heitä, jotka ovat saaneet niin paljon pahaa aikaan. Herätkää sieltä suosta, ennen kuin on liian myöhäistä.


      • SiisSeurakunta

        ’tielläkenvaeltaa’
        Onko teillä sisaruksilla sama äiti?


      • VaiMitä
        Hajallaanasuvat kirjoitti:

        Mitä tarkoitat? Äitiseurakunta on Jumalan perustama seurakunta tänne maan päälle. Sillä seurakunnalla ei ole seiniä, eikä tiettyä yhdistystä, sillä äitiseurakunnan jäsenet ovat hajallaan koko maailmassa. Ja joka uskoo, se pelastuu. Uskoo Jumalaan ja Jeesuksen sovitustyöhön. Ei viimeisellä tuomiolla kysytä luottamusta ja uskoa kehenkään ihmiseen, ei vaadita edes lapin luottamusta. Hehän ovat vain erehtyviä samanlaisia syntisiä, kuin muutkin tämän maan päällä.
        Jos luottamus ja usko on lapin vanhimpiin ja jos sitä vielä vaaditaan, on se epäjumalanpalvelusta. Älkäämme nostako yhtään ihmistä kultajalustalle, sillä se tie vie kauas Kristuksesta.

        Jumalan lapsilla on Isä taivaassa ja heillä kaikilla on sama äiti maan päällä!


      • HouruopitRehottaa
        VaiMitä kirjoitti:

        Ei Jumalan lapsia synny eri äideille, jos on sama isä, pitää olla myös sama äiti!

        Paskapuhetta. Ei kristittyjen äiti mikään maallinen yhdistys ole. Hommaa Raamattu ja ala pttamaan selvää mitä Jumala pyhissä kirjoituksissa kertoo kristittyjen synnyttäjästä.


      • SiisSeurakunta kirjoitti:

        ’tielläkenvaeltaa’
        Onko teillä sisaruksilla sama äiti?

        Kuinka niin? Jos on sisaruksia, niin eikö silloin ole sama äiti synnyttänyt sisarukset? Onko sama isä? Sen kysymyksen ymmärtäisin, mutten vastaisi siihen.


      • SiisSeurakunta
        tielläkenvaeltaa kirjoitti:

        Kuinka niin? Jos on sisaruksia, niin eikö silloin ole sama äiti synnyttänyt sisarukset? Onko sama isä? Sen kysymyksen ymmärtäisin, mutten vastaisi siihen.

        Tarkoitan hengellisesti äitiä eli seurakuntaa!


      • Missäonrakkaus

        Ja valitettavasti näitä tilanteita tulee vielä paljon eteen.
        Itselläni on vähän saman suuntaisia kokemuksia suvun yhteisistä juhlista. Minulle tokikaan ei kukaan puhu mitään, mutta yhtä pahalta se tuntuu, kun kävellään ohi, tervehtimättä. Ilme tuimana, hyvä kun ei päälle syljetä. Ja ihan muutama vuosi sitten olemme sulassa sovussa jakaneet yhteisen rukoushuonetilan. Ihmettelen useasti, mistä kumpuaa tämä hengellinen viha, joka on käsin kosketeltavissa. Sääliksi käy kristittyä ihmistä, joka tuota vihaa jaksaa kantaa sisällään. Sairastuttaa itsensä ja muut ympärillä olijat.


      • Itku_valitus_kuuluu
        tielläkenvaeltaa kirjoitti:

        Kuinka niin? Jos on sisaruksia, niin eikö silloin ole sama äiti synnyttänyt sisarukset? Onko sama isä? Sen kysymyksen ymmärtäisin, mutten vastaisi siihen.

        Kuinka niin? Jos on sisaruksia, niin eikö silloin ole sama äiti synnyttänyt sisarukset? Onko sama isä? Sen kysymyksen ymmärtäisin, mutten vastaisi siihen.

        Aabrahamilla oli kaksi poikaa Iisak ja Ismael. Iisak oli Saarasta Ismael oli Haagarista. Sanotaan että Haagarin lapset olivat äpäriä heillä ei ollut perintö oikeutta niin kuin Iisakilla. Ei esikoiset ry:kään ole samasta äidista syntynyt vaan Haagarista ja näin ollen vailla perintö oikeutta. Haagar poikineen ajettiin synnin erämaahan.


      • VainYksiElävä
        Itku_valitus_kuuluu kirjoitti:

        Kuinka niin? Jos on sisaruksia, niin eikö silloin ole sama äiti synnyttänyt sisarukset? Onko sama isä? Sen kysymyksen ymmärtäisin, mutten vastaisi siihen.

        Aabrahamilla oli kaksi poikaa Iisak ja Ismael. Iisak oli Saarasta Ismael oli Haagarista. Sanotaan että Haagarin lapset olivat äpäriä heillä ei ollut perintö oikeutta niin kuin Iisakilla. Ei esikoiset ry:kään ole samasta äidista syntynyt vaan Haagarista ja näin ollen vailla perintö oikeutta. Haagar poikineen ajettiin synnin erämaahan.

        Juuri näin, ei ole kahta elävää äitiä!


      • Eriseuraonedelleensynti
        Itku_valitus_kuuluu kirjoitti:

        Kuinka niin? Jos on sisaruksia, niin eikö silloin ole sama äiti synnyttänyt sisarukset? Onko sama isä? Sen kysymyksen ymmärtäisin, mutten vastaisi siihen.

        Aabrahamilla oli kaksi poikaa Iisak ja Ismael. Iisak oli Saarasta Ismael oli Haagarista. Sanotaan että Haagarin lapset olivat äpäriä heillä ei ollut perintö oikeutta niin kuin Iisakilla. Ei esikoiset ry:kään ole samasta äidista syntynyt vaan Haagarista ja näin ollen vailla perintö oikeutta. Haagar poikineen ajettiin synnin erämaahan.

        Juuri näin haagarin poika ei peri Taivaan valtakuntaa


    • UskoJeesukseen

      He puhuvat noin koska eivät usko Jeesusta Kristusta syntiensä sovittajaksi. Evankeliumiin Kristuksesta on sotkettu ihmisoppina "tämä kristillysyys".

      En ihmettele että tuollainen ylimielinen hengellisesti sokean ihmisen puhe suututtaa.

      Ehkä se kuitenkin suututtaisi vähemmän jos tiedostasi että tuo puhe tulee hengellisesti sokean omaan vanhurskauteensa luottavan ihmispoloisen suusta, joka ei vielä tunne Kristusta.

      Vaikka tunteekin "tämän kristillisyyden", kaikkine ihmisopin kiemuroineen, niin se ei vielä tarkoita Jeesuksen Kristuksen tuntemista. Jeesus ei ole sitoutunut, eikä ole sidottu mihinkään yhdistyksiin tai kirkkoihin, Jeesus elää sanassaan ja Sakramenteissaan, tänäänkin.

      Yhdistyksiä tulee ja menee, opit ja opetukset vaihtelevat ryhmittäin. Jeesus kutsuu jokaista hänen omallanimellään, "tule ja seuraa MINUA"!

    • järjestysmies

      täytyy yhdistyksissä joku roti ja järjestys olla myös maallisesti
      on se nyt nähty mitä siitä seuraa, kun aletaan sooloilla sinne tänne

      koko lestadiolaisuus on haaroineen kuin koivunvitsa

      • allekirjoitantuon

        Samaa mieltä. Esimerkiksi tuollaiset teutan / padasjoenukon tokaisut voi (tavallaan) jättää ihan omaan arvoonsa.


      • eiyhtäänmitään

        JOS sellainen Raamatullinen järjestys sallittaisiin, olisi jo heti huomenna jellivaara jätetty ihan yksinään hoitamaan siellä olevaa laumaa ja muu lauma hoitaisi omillaan omat lampaansa, siinä olisi se paljon kaivattu järjestys.

        Jäisi pois tyhjänpäiväiset pyhiinvalellusmatkat" ja jouluseurat sun muut rahoitusseurat pensiiniäkin säästyisi satoja litroja päätä kohden!

        siinä aluksi ilmainen vihje siihen järjestykseen.

        MITÄ savolainen lestalainen tekee jellivaaran ukoilla, kertokaa joku !


      • allekirjoitantuon kirjoitti:

        Samaa mieltä. Esimerkiksi tuollaiset teutan / padasjoenukon tokaisut voi (tavallaan) jättää ihan omaan arvoonsa.

        Ei teidän vastauksiinne tarvi enempi kirjoittaa.
        Ne ovat sen laatuisia ja sen painoarvon pitäjiä.
        -


    • mikälääkeauttaisi

      Ei sitä uskoisi millään että tässäkin maassa voi olla 2000 -luvulla tällaista umpiluuta jostain lapinukoista ja heihin luottamisesta ja mistä liekkään !!

      mutta pakko se on kun näitä lukee, ihmetys jää mitenkä tuollaiseen tilaan voi päästä edes monen sukupolven aikana!?

      Kun on kyse aikuisista ihmisitä joillaluulisi olevan lukutaito ja jonkinverran ymmärrystäkin, mutta sitten ilmitulleet käytnnöt kumoavat kaiken ja jäljelle jää sokea käsittämätön pöljyys !!

    • HäpeäSaastainen

      mikälääkeauttaisi 4.3.2019 11:56

      Kuules nyt ylimielinen pilkkaava hengellisesti umpisoke raukka. Eihän sokeasta ole sokeain taluttajaksi.

      Puutteistaa ja virheistään huolimatta jokainen lestadiolainen on lähempänä Jumalaa kuin sinä, joka ylimielisesti pilkaten tallaat maahan ainoan mahdollisuutesi pelastua.

      • näinsemeneetaaskin

        Kukaan lestalainen EI ole lähempänä Jeesusta kuin minä, koska HÄN asuu sydämessäni Uudestisynnytettyään Henkensä voimalal minut jo ikiaikoja sitten!

        Siitäkään asiasta sinulla ei ole mitään kokemusta ei tietoa eikä aavistusta koska se on kirkossa kielletty aihe, siellä ei saa kukaan uudestisyntyä jos meinaa olla piispan papin j a kavereitten ja kolehtihaavin ynnä kanttorin ystävä.

        sinun väärät todistuksesi odottavat sinua lopputilin tiskillä ellei parannusta tule, ota se huomioon kun noit "saastaisia" latelet ympäriinsä !


      • HiiretjaRotat

        Puutteistaa ja virheistään huolimatta jokainen lestadiolainen on lähempänä Jumalaa kuin sinä, joka ylimielisesti pilkaten tallaat maahan ainoan mahdollisuutesi pelastua.

        On se hyvä että sepe puolustaa lapinvanhimpia se on jo jotain uuttaa.


      • MIksiPetätItseäsi
        näinsemeneetaaskin kirjoitti:

        Kukaan lestalainen EI ole lähempänä Jeesusta kuin minä, koska HÄN asuu sydämessäni Uudestisynnytettyään Henkensä voimalal minut jo ikiaikoja sitten!

        Siitäkään asiasta sinulla ei ole mitään kokemusta ei tietoa eikä aavistusta koska se on kirkossa kielletty aihe, siellä ei saa kukaan uudestisyntyä jos meinaa olla piispan papin j a kavereitten ja kolehtihaavin ynnä kanttorin ystävä.

        sinun väärät todistuksesi odottavat sinua lopputilin tiskillä ellei parannusta tule, ota se huomioon kun noit "saastaisia" latelet ympäriinsä !

        Ethän sinä Jeesuksen asumisesta päätä.

        Sen näkee heti, kenen sydämesdä Jeesus asuu.
        Suusta tulee Jumalan sanaa ja kädet ovat rakkaudentöissä kokoamassa laumaa Kristukselle.


      • Mielenmuutoksessa
        MIksiPetätItseäsi kirjoitti:

        Ethän sinä Jeesuksen asumisesta päätä.

        Sen näkee heti, kenen sydämesdä Jeesus asuu.
        Suusta tulee Jumalan sanaa ja kädet ovat rakkaudentöissä kokoamassa laumaa Kristukselle.

        Se on totta kun lukee tätä palstaa , VASTAUS EI KENESSÄKÄÄN JOS EMME TEE MIELENMUUTOSTA


    • fdfdfdfdfdfdfd

      Älkää kovin ankarasti ReHaa arvostelko, kun älyä jaettiin, niin hän sai kauhan sijaan pikkulusikalla. Häneltä ei kannata kovin korkeita odottaa.

      • lkjuyhjhgv

        onkohan fd:llä nyt hyvä ja levollinen mieli


      • Fdggggg

        Olel rehan tuntenut kymmeniä vuosia, kovasti ihmettelin, että hänestä puhuja tehtiin, ehkä hengellinen yksikertaisuus (tai typeryys)oli sillon valttia..


      • oiukhlk
        Fdggggg kirjoitti:

        Olel rehan tuntenut kymmeniä vuosia, kovasti ihmettelin, että hänestä puhuja tehtiin, ehkä hengellinen yksikertaisuus (tai typeryys)oli sillon valttia..

        Itse jäit rannalle ruikuttamaan ja siitä kumpuaa tuo katkeruutesi.


      • JohanOnIhme
        oiukhlk kirjoitti:

        Itse jäit rannalle ruikuttamaan ja siitä kumpuaa tuo katkeruutesi.

        Kukaan ei esikoislestadiolaiseksi saarnaajaksi halua, se on varma asia. Vähän pitäisi sordiinoa saada näiden muutamien kirjoittajien tyhjiin väitteisiin. Edellä nimimerkki Fdggggg juuri kertoi tuntaneensa miehen kauan.


      • KauniitaUnia
        lkjuyhjhgv kirjoitti:

        onkohan fd:llä nyt hyvä ja levollinen mieli

        Varmasti on, menee hyvällä omallatunnolla nukkumaan!
        Ja on lisäksi hyvin ’älykäs’!


    • Tähän on vähän vaikea tarttua, mutta teen sen kumminkin. Ihminen, uskovakin, tarvitsee isää ja äitiä ja hengellistä isää ja hengellistä äitia voidakseen kasvaa uskossaan aikuisuuteen. Sitten, kun ollaan aikuisia, ei ole enää opettaja/oppilas-suhde vaan ollaan veljiä ja sisaria keskenään. Vuosikymmenien varrella on Lappisuhteista ollut hyötyä ja myös haittaa katsojan näkökulmasta katsottuna ja riippuen. Kun wanhimmat olivat vanhoja joskus nuoruudessa, heitä oli helppo kunnioittaa, kun ei ymmärtänyt asian juonta. Myöhemmin ovat asiat muuttuneet ja varmaan on ponnisteltava jonkin verran, että voi säilyttää kunnioituksen parikinkymmentä vuotta nuorempaa wanhinta kohtaan. Tässä järjestelmässä on ollut vahvuutensa, mutta kun sitä arvovaltaa alettiin käyttää tarkoituksellsesti ja wanhimmst eivät olleetkaan immuuneja, on jälki jokaisen nähtävänä. Jos joku on sitä mieltä, että wanhimmat ovat osa pelastuksen palapeliä, niin varmaan hänen rakennelmansa romahtaa, jos se otetaan pois. Nyt vain täytyy katsoa rauhassa kuinka pitkälle tuo todistelu kantaa. Jumala on kärsivällinen ja pitkämielinen.

    • SeurakuntaPuhujienherra

      Epäilemättä tarpeeseensa nämä vanhimpiin luottavat ovat vanhimpansa saaneet. Elinikäinen, ja tiettyyn paikkakuntaan sidottu asema Jumalan sijaisena, ei ole toimiva systeemi kristinuskossa. Jumalan valtakunnan suurlähettiläs Paavali kirjoittaa seuraavaa.

      1. Kor. 10:15 Minä puhun niinkuin ymmärtäväisille; arvostelkaa itse, mitä minä sanon.

    • voikuinkavaikeaa

      Raamatullisessa seurakuntajärjestyksessä on hienosti asiat hoidettu, siellä kun on jokaisessa paikallisten uskovien yhteenliittymässä eli seurakunnassa omat vanhimmat ja paimenet prfeetat ja diakonit ym tarpeellinen, se on ihme ettei sellainen järjestys kelpaa!

      Että pitää olla jokin jellivaara ja siellä muutama vajavainen ihminen mukavanhimpana hoitamassa koko maan uskovia eihän tällaista ole missään muualla.

      miten jos se jelli olisi vaikka naurusaarilla, palvelisiko sekin sitten naurun beetleheminä sitä savon ukkoa ja hänen orastavaa uskoaan !?

      ja sitten kun siihen sotkuun vielä lisätään se kirkko kaikkine temppuineen niin kyllä ihme on jos joku sieltä taivaan perille kostuu.

    • RukoileParannuksenArmoa

      Jeesuksen ruumiin ja veren maahan tallannut ei tiedä mitään raamatullisesta seurakuntajärjestyksestä, eikä siitä mitä kohti hän epäuskoisena on menossa

      • onkojokindiaknoosipäällä

        Onko teitä siellä leirissänne miten paljon tuohon kehityasasteeseen jääneitä tai päässeitä tai joutuneita, toivotaan ettei ole kuin tuo yksi, jospa laittaisitte sitä vähän järjestykseen ettei koko joukkonne maine mene samaan kasaan.

        eui tuollainen ole normaalia käytöstä missään muodossa ja kakkein vähiten jossain kristillisessä kontekstissa!


      • EiAsiaaSivullemme
        onkojokindiaknoosipäällä kirjoitti:

        Onko teitä siellä leirissänne miten paljon tuohon kehityasasteeseen jääneitä tai päässeitä tai joutuneita, toivotaan ettei ole kuin tuo yksi, jospa laittaisitte sitä vähän järjestykseen ettei koko joukkonne maine mene samaan kasaan.

        eui tuollainen ole normaalia käytöstä missään muodossa ja kakkein vähiten jossain kristillisessä kontekstissa!

        Mene muualle höpöttäjä.


      • Näiton
        onkojokindiaknoosipäällä kirjoitti:

        Onko teitä siellä leirissänne miten paljon tuohon kehityasasteeseen jääneitä tai päässeitä tai joutuneita, toivotaan ettei ole kuin tuo yksi, jospa laittaisitte sitä vähän järjestykseen ettei koko joukkonne maine mene samaan kasaan.

        eui tuollainen ole normaalia käytöstä missään muodossa ja kakkein vähiten jossain kristillisessä kontekstissa!

        Seura tekee kaltaisekseen


    • Tuskin

      Onkohan missään muualla maailmassa yhtä epäkohteliaita ihmisiä kuin täällä Suomessa?

    • EiAsiaaSivullemme

      Alahan jo nostella siitä. Mitään annettavaa ei sinulla ole, vuosien jankutus riittää nyt.

      • pepet

        Voi hyvänen aika! Älkää viitsikö!


    • VääräSeurakuntaoppi

      Yksittäinen avauksessa mainittu henkilö on esikoislestadiolaisen järjestelmän uhri, hänkin.

      Kopioidut lauseet puheesta kuvaavat hyvin sitä, millaisessa opillisessa harhassa esikoislestadiolaisuus tänään elää.

      Nimen siis voisi jättää poiskin tällaisissa tapauksissa, kun henkilö on puhtaasti johtajien perässähiihtäjä.

      Sellaisiahan he puhuvat, mitä sydämissään kantavat. Väärä oppi ja opetus johtaa kuulijat harhaan Kristuksen evankeliumin totuudesta, uskosta Kristukseen koko maailman syntien sovittajana.

      Jeesus toimii ja vaikuttaa sanansa ja sakramenttien kautta. Jumala antaa uskon sydämeen. Yhdistykset eivät ole mitään äitejä eikä synnyttäjiä. Synnyttäjä on KRISTUKSEN SANA, USKON KAUTTA.

      • Saattojoukko

        Eriseuraa karta sanoo raamattu. esikot lähtivät isänkodista kirkon helmaan.


      • titityytitityytyyt

        Minua mummot paimentaa, koen sen jopa vainoamiseksi. Eräs mummo toistamiseen kyselee ja ahdistelee., että joko on sakramenttiasia kirkastunut. Kehoittaa keskustelemaan TH:n kanssa, johon tällä hetkellä kaikkein vähiten luotan.
        Käyn kyllä rukoushuoneella seuroissa, mutta tätä sakramenttiseparatismia en vielä ainakaan ole omaksunut. On aika karmeaa kuulla näiden ihmisten tuomioita. Pisteitä minulla sentään on vähän jäljellä, kun käyn kuitenkin melkein joka pyhä rukoushuoneella seuroissa.
        Minusta se olisi täydellistä ulkokultaisuutta, jos suullani sanoisin, että tämä uudistus on hyvä ja että hyväksyn tapahtuneen hajaannuksen.


      • tehkääratkaisujo

        Erittäin sekavaa ja kieroutunutta porukkaa koko es.lest.yhdistys. Ollaan kirkon sisällä toimiva herätysliike näennäisesti. Toimitaan kuitenkin itse ns. kirkon virkailijana. Halutaan viedä itsekastetut lapset kirkonkirjoihin. Avioliittoon maistraatin kautta. Hautaan halutaan kuitenkin "kuolleen kirkon"seinustalle.
        Mitä tämä kaikki sekamelska oikein tahtoo sanoa?
        Eivät he tiedä kyllä itsekkään, niin on vihulainen sekoittanut pään.
        Kun alkaa keskustelemaan uskon ydinkysymyksistä, tulee hiljaisuus tai tivataan luottoa lappiin.


      • Hytjuuhy
        titityytitityytyyt kirjoitti:

        Minua mummot paimentaa, koen sen jopa vainoamiseksi. Eräs mummo toistamiseen kyselee ja ahdistelee., että joko on sakramenttiasia kirkastunut. Kehoittaa keskustelemaan TH:n kanssa, johon tällä hetkellä kaikkein vähiten luotan.
        Käyn kyllä rukoushuoneella seuroissa, mutta tätä sakramenttiseparatismia en vielä ainakaan ole omaksunut. On aika karmeaa kuulla näiden ihmisten tuomioita. Pisteitä minulla sentään on vähän jäljellä, kun käyn kuitenkin melkein joka pyhä rukoushuoneella seuroissa.
        Minusta se olisi täydellistä ulkokultaisuutta, jos suullani sanoisin, että tämä uudistus on hyvä ja että hyväksyn tapahtuneen hajaannuksen.

        Äläs valehtele. Häivyit saattojoukon mukana esikoisiin. Ja sieltä nyt huutelet katkerana, koska nyt vasta olet ymmärtänyt, mitä se on, kun on joutunut ulkopuolelle.


      • TerveTuloaYstävä
        Hytjuuhy kirjoitti:

        Äläs valehtele. Häivyit saattojoukon mukana esikoisiin. Ja sieltä nyt huutelet katkerana, koska nyt vasta olet ymmärtänyt, mitä se on, kun on joutunut ulkopuolelle.

        Tuossa sen näkee. Valehtelija luulee että muutkin valehtelevat. ;)

        Jeesuksen omien nimitteleminen saattojoukoksi vahvistaa, että valehtelijasta on kysymys.

        Esikoiset ry:n jäsenenä rohkaisen kirjoittajaa "titityytitityytyyt" ainakin tutustumaan toimintaamme. Vanhat tutut kristityt tapaat siellä, ei kyräilevinä ihmisten palvojina, vaan iloisina ja vapaina Jumalan lapsina.


      • titityytitityytyyt
        Hytjuuhy kirjoitti:

        Äläs valehtele. Häivyit saattojoukon mukana esikoisiin. Ja sieltä nyt huutelet katkerana, koska nyt vasta olet ymmärtänyt, mitä se on, kun on joutunut ulkopuolelle.

        Itse valehtelet. Viimeksi viime pyhänä olin rukoushuoneella, kun tämä mummo tuli tenttaamaan.


      • Kummajoukko
        TerveTuloaYstävä kirjoitti:

        Tuossa sen näkee. Valehtelija luulee että muutkin valehtelevat. ;)

        Jeesuksen omien nimitteleminen saattojoukoksi vahvistaa, että valehtelijasta on kysymys.

        Esikoiset ry:n jäsenenä rohkaisen kirjoittajaa "titityytitityytyyt" ainakin tutustumaan toimintaamme. Vanhat tutut kristityt tapaat siellä, ei kyräilevinä ihmisten palvojina, vaan iloisina ja vapaina Jumalan lapsina.

        Iloisesti ja vapaasti täälläkin rikkovat lähimmäisiä vastaan


      • Emmeolesaattojoukossa
        Hytjuuhy kirjoitti:

        Äläs valehtele. Häivyit saattojoukon mukana esikoisiin. Ja sieltä nyt huutelet katkerana, koska nyt vasta olet ymmärtänyt, mitä se on, kun on joutunut ulkopuolelle.

        Emme ole liittyneet saattojoukkoon, vaan pysyneet siinä samassa alkuperäisessä uskossa, johon vanhempamme ja esivanhempamme ovat kasvattaneet. Tule seuroihimme toteamaan tämä ihan itse. Meidän ei ole tarvinnut mitään muuttaa, kaikki on niin kuin ennen vuotta 2016.
        Millä oikeudella kukaan voi toista nimittää saattojoukoksi. Jätetään edes tämä tuomitseminen Jumalalle. Meidän ei tarvitse Jumalan puolesta päättää toisten taivaskelpoisuutta. Eikä siihen meillä ole edes lupa. Sanassa jo sanotaan, älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Tai millä mitalla te tuomitsette, sillä mitalla myös tuomittakoon.


      • Pahennuksenkalliojaloukk
        Emmeolesaattojoukossa kirjoitti:

        Emme ole liittyneet saattojoukkoon, vaan pysyneet siinä samassa alkuperäisessä uskossa, johon vanhempamme ja esivanhempamme ovat kasvattaneet. Tule seuroihimme toteamaan tämä ihan itse. Meidän ei ole tarvinnut mitään muuttaa, kaikki on niin kuin ennen vuotta 2016.
        Millä oikeudella kukaan voi toista nimittää saattojoukoksi. Jätetään edes tämä tuomitseminen Jumalalle. Meidän ei tarvitse Jumalan puolesta päättää toisten taivaskelpoisuutta. Eikä siihen meillä ole edes lupa. Sanassa jo sanotaan, älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Tai millä mitalla te tuomitsette, sillä mitalla myös tuomittakoon.

        He eivät olleet meitä vaan meistä lähteneitä, sanoo raamattu.
        Mitä muuta kuin saattojoukko???


      • HänSallii
        titityytitityytyyt kirjoitti:

        Minua mummot paimentaa, koen sen jopa vainoamiseksi. Eräs mummo toistamiseen kyselee ja ahdistelee., että joko on sakramenttiasia kirkastunut. Kehoittaa keskustelemaan TH:n kanssa, johon tällä hetkellä kaikkein vähiten luotan.
        Käyn kyllä rukoushuoneella seuroissa, mutta tätä sakramenttiseparatismia en vielä ainakaan ole omaksunut. On aika karmeaa kuulla näiden ihmisten tuomioita. Pisteitä minulla sentään on vähän jäljellä, kun käyn kuitenkin melkein joka pyhä rukoushuoneella seuroissa.
        Minusta se olisi täydellistä ulkokultaisuutta, jos suullani sanoisin, että tämä uudistus on hyvä ja että hyväksyn tapahtuneen hajaannuksen.

        Kyllä sinun täytyy hyväksyä tämä hajaannus, jos ja kun se on Jumalan sallima!


    • Sori veli/sisar! Täältä sivulta näyttää asia ihan erilaiselta. Koko Esikoislestadiolaisuus on faktisesti ollut alusta asti kirkon vaikutuspiirissä, jos ei ihan helmassa. Ennen vuotta 2016 kaikki, jotka kävivät ehtoollisella osallistuivat siihen toimintaan kirkon tiloissa eli kirkoissa. Kun seuraavan kerran osallistut ehtoolliseen, niin tarkista mikä muuttui?

      • VapausOnValita

        Kirkon piirissä toiminut herätysliike Esikoislestadiolaiset ry on ollut vuodesta 1902 saakka, jolloin liike perustettiin Suomessa.

        Kirkkomme piispat tekivät selväksi vuonna 2014, että mikäli evankelisluterilaisen kirkon sakramantit eivät enään kelpaa, niin (liikkeen) yhteys esikoislestadiolaisiin loppuu. Juhannuksena 2014 vuosikokouksessa Lahdessa tämä piispojen kanta tehtiin selväksi. Tiedotteen antoivat Seppo Karhu ja Heikki Purtanen tässä vuosikokouksessa jossa olin itsekin mukana kuulemassa.

        Yksittäiset, esikoislestadiolaisiin kuuluvat henkilöt, voivat toki olla edelleen kirkon jäseniä.

        Sakramenttiseparatismi, (oma sakramenttisooloilu kirkon sisällä), on outoa toimintaa, kuten jo edellä todettiin. Ratkaisu johtui epäilemättä tarpeesta rosvota koko entiselle herätysliikkeelle kuulunut yhteinen miljoonaomaisuus tulevalle vapaakirkolle.

        Ei tarvita ennustajan lahjoja, tietääkseen että muutaman vuoden kuluttua entinen esikoislestadiolaisuus on Amerikan mallin mukainen vanha apostolisluterilainen vapaakirkko. Luterilaisuutta ei liikkeessä ole enään nimen lisäksi mitään, opillisissa kysymyksissä.


      • Selväonero
        VapausOnValita kirjoitti:

        Kirkon piirissä toiminut herätysliike Esikoislestadiolaiset ry on ollut vuodesta 1902 saakka, jolloin liike perustettiin Suomessa.

        Kirkkomme piispat tekivät selväksi vuonna 2014, että mikäli evankelisluterilaisen kirkon sakramantit eivät enään kelpaa, niin (liikkeen) yhteys esikoislestadiolaisiin loppuu. Juhannuksena 2014 vuosikokouksessa Lahdessa tämä piispojen kanta tehtiin selväksi. Tiedotteen antoivat Seppo Karhu ja Heikki Purtanen tässä vuosikokouksessa jossa olin itsekin mukana kuulemassa.

        Yksittäiset, esikoislestadiolaisiin kuuluvat henkilöt, voivat toki olla edelleen kirkon jäseniä.

        Sakramenttiseparatismi, (oma sakramenttisooloilu kirkon sisällä), on outoa toimintaa, kuten jo edellä todettiin. Ratkaisu johtui epäilemättä tarpeesta rosvota koko entiselle herätysliikkeelle kuulunut yhteinen miljoonaomaisuus tulevalle vapaakirkolle.

        Ei tarvita ennustajan lahjoja, tietääkseen että muutaman vuoden kuluttua entinen esikoislestadiolaisuus on Amerikan mallin mukainen vanha apostolisluterilainen vapaakirkko. Luterilaisuutta ei liikkeessä ole enään nimen lisäksi mitään, opillisissa kysymyksissä.

        Voi kun itsekin pääsisit Jumalanlasten vapauteen ja huomaisit elävän ja kuolleen eron. Ei ole ollut tarvetta lähteä saattojoukossa kulkemaan


      • SulleEiOLeSelvinnyt
        Selväonero kirjoitti:

        Voi kun itsekin pääsisit Jumalanlasten vapauteen ja huomaisit elävän ja kuolleen eron. Ei ole ollut tarvetta lähteä saattojoukossa kulkemaan

        Elän ja iloitsen Jumalan lasten vapaudessa. Herrassani Jeesuksessa Kristuksessa. Älä sinä paholaisen asiamies edes yritä temppuilla. Minulla on lähes 70 vuoden omakohtainen kokemus Kristuksen seurassa kulkemisesta.


      • Sulleselvinny
        SulleEiOLeSelvinnyt kirjoitti:

        Elän ja iloitsen Jumalan lasten vapaudessa. Herrassani Jeesuksessa Kristuksessa. Älä sinä paholaisen asiamies edes yritä temppuilla. Minulla on lähes 70 vuoden omakohtainen kokemus Kristuksen seurassa kulkemisesta.

        👻👹👿


      • säälittävääesimerkkiä
        Sulleselvinny kirjoitti:

        👻👹👿

        Hehe on tainnut Jeesus mennä jo monen mutkan taakse ja tuuli vienyt jo jäljetkin aikoja sitten, jälellä on vain 70 vuoden muistot ja kohta kylmä kuoppa edessä ja lopputilillä paljon rumia sanoja tuomioineen, ei paljoa kateeksi käy ei käy !


      • Kirjanoppinut

        Esikoislestadiolaiset ry on perustettu joskus 1980-1990 luvun vaihteessa. Sitä ennen oli VLKY ry.


    • aijaimitenihanaa

      Nätistihän se tuo kesksutelu näyttää kulkevan kun ei ole ulkopuoliset provottamassa eikä antamassa lumekuvaa että lestat muka riitelisivät keskenään !!
      onhan se jo Sanaankin laitettu ohje, että "älkää riidelkö matkalla "!

      • voihellantelttu

        ihanaa on todentotta tämä kesksuttelu täällä ja mukavaa luettavaa


    • EiTarvitaHäirikköä

      Venäläinen provokaattori tämä häirikkömme on.

      Ei mitään käsitysta kristinuskosta. Pilkka ja ylimielisyys lestadiolaisia kohtaan, sekä täydellinen Kristuksen asettamien sakramanttien tuntemattomuus paljastavat sen, ettei hän ole vapaistakaan suunnista lähtöisin.

    • MiksiPetätteItseänne

      Esikoislestadiolaiset ry lähti evankelisluterilaisesta kirkosta ja aloitti vapaakirkollisen toiminnan vuonna 2015. Musta ei valkeaksi valehtelemalla muutu.

      • hienomallionmitäseurata

        Ihan kuin Apostolitkin olivat erittäin vapaassa kirkossa, siellä ei ollut yhtään ateistipappia, ei syöty ehtoollisella syntejä anteeksi, ei kastettu ainuttakaan vaavia, ei varsinkaan hätäpäisesti, ei ollut veroja ulosoton uhalla eikä mitään kirkollisia temppuja.
        Hyvä on seurata Raamatun opetusta kaikessa, eikö olekkin !

        oli järjestys ja terve meno, Safiira kumppaneineen yritti hiukan pärmätä, mutt aheikosti sen asian loppu meni.


      • Petätjuuriitsesi

        Nimimerkkisi on aivan oikea


      • OletTietämätönTollo
        hienomallionmitäseurata kirjoitti:

        Ihan kuin Apostolitkin olivat erittäin vapaassa kirkossa, siellä ei ollut yhtään ateistipappia, ei syöty ehtoollisella syntejä anteeksi, ei kastettu ainuttakaan vaavia, ei varsinkaan hätäpäisesti, ei ollut veroja ulosoton uhalla eikä mitään kirkollisia temppuja.
        Hyvä on seurata Raamatun opetusta kaikessa, eikö olekkin !

        oli järjestys ja terve meno, Safiira kumppaneineen yritti hiukan pärmätä, mutt aheikosti sen asian loppu meni.

        Valehtelet. Apostolit olivat Kristuksen kirkossa, kuten me luterilaisetkin tänään olemme.

        Jeesuksen Kristuksen ruumiin syöminen ja Jeesuksen Kristuksen veren juominen Jeesuksen käskyn mukaisesti, on kuulunut Kristuksen kirkkoon, sen perustamisesta asti


    • TolloÄläSotkeTäällä

      Nyt on vain niin, että kahteen kirkkoon joilla ei ole sakraaliyhteyttä keskenään, ei voi Suomessa kuulua.

      • tollo.tollompi.tolloin

        Sakraaliyhteys? Mikä ihme se on? Taitaa mennä samaan sarjaan kuin sakramantti ja kategeetta.
        Kaikkien ei pitäisi edes yrittää sivistyssanoja.

        Ps. Sakraali on yleisimmin lääketieteellinen termi. Sakraali yhteyttä ( ei yhdyssana) ei liene olemassakaan.


    • ilosuuri

      Esikoiset ry:n seuroissa ei onneksi kukaan tivaa mitään keltään, saa rauhassa kuunnella ja oppia. Jumala hoitaa itsekutakin ja ohjaa päivänmatkan kerrallaan. "Jos lienen tiellä pahalla, mua oikealle taluta".
      Kiitollisin mielin menemme nyt nukkumaan, Jumalan Rauhaa kaikille !

      • " Ilosuuri "
        -
        Kiitos samoin, Rauhaa kaikille !
        -


      • Heräänousenukkumastasynt

        Polkkatukkat ja kaulavitjat kaulassa ei mitään eroa suruttomiin ihmisiin
        Oi ihminen mielees se paina ei onnea. Maailma tuo.. Lukekaa ajatuksella tuo virsi


      • KerrankinRehellinen
        Heräänousenukkumastasynt kirjoitti:

        Polkkatukkat ja kaulavitjat kaulassa ei mitään eroa suruttomiin ihmisiin
        Oi ihminen mielees se paina ei onnea. Maailma tuo.. Lukekaa ajatuksella tuo virsi

        Hauska uskonto tämä esikoislestadiolaisuus, kun kaikki iankaikkisuuden toivo hiuksissa.
        Onhan se hyvä että olit kuitenkin rehellinen, kertoessasi mihin sinä uskot.


      • näillämennään
        KerrankinRehellinen kirjoitti:

        Hauska uskonto tämä esikoislestadiolaisuus, kun kaikki iankaikkisuuden toivo hiuksissa.
        Onhan se hyvä että olit kuitenkin rehellinen, kertoessasi mihin sinä uskot.

        Kyllä, uskoni lepää vankasti ulkoisessa erossa suruttottömiin, vääräuskoisten virrensepittäjien värssyihin ja väkevään lapinluottamukseen.


    • TollolleTietoa

      Pyhä eli sakraali on arjen ja maallisen, profaanin, vastakohta. Pyhällä tarkoitetaan yleensä jotakin asiaa ja paikkaa, joka on muusta erillään ja jolle on annettu erityisasema uskonnollisessa ajattelussa ja käyttäytymisessä. Pyhä on jotakin jumalille tai muille hengille erotettua tai niille kuuluvaa.

      • no.jo.on

        "Pyhä on jotakin jumalille tai muille hengille erotettua tai niille kuuluvaa. "

        No nyt on Seppo löytänyt lopullisen viisauden. Tuohon yhteyteen ei varmaan kukaan uskova halua.


    • TollolleTietoa

      Sakraaliyhteys on Jumalalle kuuluvien Kristuksessa pyhitettyjen pyhien yhteys.
      Tämä yhteys ilmenee muun muassa yhteisenä Herran Pyhänä Ehtoollisena jonla Herramme Jeesus Kristus asetti.

      • 3029323290

        Nyt menee kyllä kaikki termit iloisesti sekaisin. Uskoisin että alkuperäinen kirjoittaja varmasti tarkoitti "sakraaliyhteydellä" sakramenttiyhteyttä.

        "Sakraaliyhteys" ei ole kristillisessä mielessä yleisesti tunnettu tai käytetty termi. Viittaa hieman johonkin lääketieteessä käytettävään termiin, mutta en ole varma. Sakraali tarkoittaa toki myös kristillisessä mielessä pyhää, kuten aikasemmassa kommentissa on selvitetty.

        Sensijaan vaikkapa sakraalitila on kristillisessä viitekehyksessä tunnettu termi jolla mm. tarkoitetaan jumalanpalveluskäyttöön vihkimällä pyhitettyä tilaa. Sakraalitilassa voidaan viettää ehtoollista.


    • sakraalisakraalimpi

      Pitääkö sen tilan rajoille laittaa piikkilanka jos vaikka ulkona taivasalla sitä ehtoollista vietetään vai paimenpoika lankoineenko se riittää ?

      pappiko näyttää kädellään että tästä tähän ja tuosta tuohon se on sakraalitila, ja Jumala sitten pysyttelee sen langan sisäpuolella, vai onko se pappi itse se Jumala miten se menee?

      • LainaHöyhenet

        Näin siinä käy kun kansakoulu sivistyksellä ryhtyy sivistyssanoja viljelemään näyttääkseen oman viisautensa. Heti kuitenkin paljastuu että laina höyhenillä kuljetaan.


    • TietoaTollolle

      Sakraaliyhteydestä olen minä kirjoittanut.

      Alunperin ajattelin sen tarkoittavan ainoastaan ehtoollisyhteyttä. Tutkittuani sanan "sakraali" merkitystä havaisin sen tarkoittavan pyhää, Herralle erotettua.

      Venäläishärikön puututtua ties jo monenneko krrran asiattomalla viestillään kirjoitukseeni, asia tuli tarkemmin tutkituksi.

      Kamalia tuollaiset uskoviksi tekeytyvät pyhiä asioita pilkkaavat ihmisraukat.

      • no.jo.on

        Ei siinä ensimmäisenä kovin pyhät tule mieleen, jos sama kirjoittaja kyselee täällä onko vitu... kaikki hyvin ja sanoo naisia mulk.. tyhjennyspaikaksi. Toden totta on kamalia nuo uskoviksi tekeytyvät.
        Tuo venäläishärikkö oli kyllä hyvä, repesin. Häirikköä varmaan tarkoitit. Herjana kyllä päivän paras, mutta jos olit tosissasi, niin onhan sinulla apua saatavilla?


      • ÄläpäVäänteleFaktoja
        no.jo.on kirjoitti:

        Ei siinä ensimmäisenä kovin pyhät tule mieleen, jos sama kirjoittaja kyselee täällä onko vitu... kaikki hyvin ja sanoo naisia mulk.. tyhjennyspaikaksi. Toden totta on kamalia nuo uskoviksi tekeytyvät.
        Tuo venäläishärikkö oli kyllä hyvä, repesin. Häirikköä varmaan tarkoitit. Herjana kyllä päivän paras, mutta jos olit tosissasi, niin onhan sinulla apua saatavilla?

        Näin se vaan on, epäuskoisten, huoruutta harjoittavien naisten kanssa. Älä yritä vääntää totuutta. Samoin jumalattomat miehet, molo on ojossa jopa pikkulapsia kohti. Turha näitä on kaunitsella jumalaton on jumalaton ja elää kuten jumalattomat elävät.

        Hämmästyksissäni ja vihaisena katselen välillä, mitä jumalattomat sanovat viihteeksi. Aivan hirvittävää.


      • jopas.olikin

        Jos nuo kerran ovat mielestäsi oikeita ilmaisuja, niin on kyllä sanottava saastaiseksi ajatusmaailmaasi. Tuo venäläisten trollien pelkokin viittaa vahvasti jonkin asteiseen skitsofreniaan. Onko sinulla siihen lääkitystä, vai eikö sitä ole virallisesti diagnosoitu?
        Noista viihdykkeistä sinun on tehtävä ensimmäisenä loppu. Niitä ei voi katsella millään verukkeella, sieltä sinä olet moisen ajatusmaailman ja kielenkäytön imenyt.


    • TollolleTietoa

      Selvyyden vuoksi siis, esikoislestadiolaiset ry purki ehtoollisyhteyden evankelisluterilaiseen kirkkoon, ryhtymällä kirkkolain ja kirkkojärjestyksen vastaisesti toimittamaan OMIA kasteita ja Ehtoollistilaisuuksia.

      Nämä ovat kirkolle kuuluvia toimituksia. Siksi onkin perin outoa ettei liikettä ole edelleenkään rekisteröity vapaakirkoksi.

      • Kyllä kai Esikoislestadiolaiset ry:n piirissä on sen verran lain tuntemusta, että säännöt luettuaan voi sanoa voiko jatkaa näin vai pitääkö statusta muuttaa. Ratkaisevaa on se onko Luterilaisen kirkon yhteydestä joku maininta. Enää en tiedä minkälaiset säännöt ovat voimassa enkä muista muinaisiakaan. Jos säännöissä ei ole kytköstä Luterilaiseen kirkkoon, mitään muutoksia ei tarvita. Tämä siksi, ettei Lutherin ajatuksilla ole patenttia eli jokainen saa käyttää tai olla käyttämättä.


    • palvellaantokikin

      Niin kyllä sinne vapaalle puolelle sopisi vielä yksi joka kaipaa irti kirkon kylmästä kourasta, vaikka niitä on jo ennestään ainakin kymmenen kertaa lutterin lasten määrä, se on totta se.

      eikä siellä ole saraalitilastakaan puutetta, se kattaa koko pallon aina missä kaksi tai kolme on yhdessä Hänen Nimessään.

      Ei ole ateistipappeja ei lukkareita eikä kukaan mittaa verhojen pituutta eikä käy riihen vintillä josko siellä olis olkien alla piilossa maalattu kirkkoreki.

      sellanen on vapaiden uskovien seurakuntayhteys.

      sehän on totta että kirkolla on laitoksena lupa määritellä itse asioitaan ja leikkiä jopa taivaan valtakunnan ovenvartijaa, mitään taivaallista merkitystähän niillä ei ole.

      samat ihmiset tyhjentää ehtoollispikaria ja kaljakoria, on siinä ristiriitaa omiks tarpeiks asti ja pappiparka sanoo käsi ojossa, mene rauhassa ja palvele iloiten Jumalaa hohoijaa.

    • JokoTai_EiJokotai

      Mitä tämä pilkkapuhe ja väänteleminen on?

      Eihän luterilaisuus ole Lutheriin uskomista, vaan Kristukseen, Jumalan sanaan uskomista.

      Kun ennen evankelisluterilaisen kirkon herätysliikkeenä toiminut yhdistys alkaa hoitamaan kirkolliset virkatehtävät, se vaatii jäsenistön enemmistöpäätöksen 4/5 muutosta puoltavia ääniä. Toiminnan muuttaminen näin radikaalisti, vaatii enemmistöpäätöksen, varsinkin kun tämä merkitsi myös eroa ev.lut. kirkosta, koska toiminta muuttui kirkkolain ja kirkkojärjestyksen vastaiseksi.

      Tätä äänestystä vaadittiin yhdidtyslain mukaisesti toimitettavaksi. Tätä on turha jauhaa. Esikoislestadiolaiset ry muutettiin kirkon sisällä toimineesta herätysliikkeestä itsenäiseksi kirkoksi yhdistyslain vastaisesti.

      Yhdistys toimii nyt kirkon tavoin, toimittaa siis kasteet konfirmaatiot ja HPE:n. Kysymys kuuluu, miksi yhdistystä ei ole vieläkään muutettu kirkoksi?

      Vastauksenkin tiedämme!

      • Karutotuus

        Sitä vaan että yhdistys on ainakaan perustettu MAALLISIA ASIOITA varten ei hengellisiä. Eriseura voi takahuoneessa säätää omia asioita vaikka kuinka paljon, mutta kristillisyys ei haagarin poikien neuvoja kysele


      • " Joko tai "
        -
        Jos % osuus oli 75 , se on 3/4 osaa
        pitää osata laskea luvut !
        -


    • tämäjärjestys

      Vastaus lienee omaisuudessa, joka menisi paikkakuntien lapsityölle, kun yhdistys pitää lopettaa ennen uuden kirkon perustamista.

      • sillviisiin

        Niin, jos "hengellisellä hallituksella" ei olisi ollut pelkoa maallisen omaisuuden menettämisestä(rukoushuoneet), kyllä uusi vapaakirkko olisi jo varmasti perustettu, eikä Rauhan Siteessä varmaankaan olisi mainintaa evlut. kirkkoon kuulumisesta.

        Kyllä tässä tavallista penkin kuluttajaa on koiijattu oika huolella. Tarkoitus pyhittää keinot.


    • JokoTai_EiJokotai

      Kymmenien miljoonien omaisuuteen tämä tosiaan liittyy. Ja siihen kun liike on aina jäsenistölleen vakuuttanut, ettei "kristillisyys muutu".

      Lestadiolaisuus (eri yhdistyksineen) on Euroopassa toiminut aina ev.lut. kirkon yhteydessä ja toimii edelleen, tätä yhtä luopio- osasastoa lukuun ottamatta.

      "Leeviläisiä" aina haukuttiin, nyt liike on leeviläisempi kun nämä haukutut. :o

      • Kylmäoliistuakirkossa

        On hyvä olla rukoushuoneella ja ei tarvitse Kirkko vierailuja tehdä enään


    • NurkkapatriotVsKristus

      Esikoislestadiolainen liike uskoo vahvasti esikoislestadiolaisuuteen. Tämä on heidän seurakuntaoppinsa. Useimmiten se ohittaa myös Jeesuksen Kristyuksen kieltämällä koko maailmaan koskevan sovituksen ja syntien anteeksiantamuksen jokaiselle Jeesukseen uskovalle taustayhteisöistä riippumatta.

      Nämä sadat eri taustayhteisöt joita tunnemme, eivät ne ole Jeesuksen perustamia, vaan itsekkäiden, aina oikeassa olevien, vallanhimoisten ihmisten kehittämiä karsinoita, joissa tuttujen, pienen konklaavien ohjaaminen ihmisten on mukava muhinoida keskenään,
      - haukkua hyijytellä ja ja panetella muita.

      Kun nän on asiat, ei näille jytkyttimille pitäisi antaa mitään sen kummepaa arvoa kun erehtyville ihmisille ja heidän mahtipontisille puheilleen annetaan.

      Sen sijaan Jeesus Kristus perusti tasan yhden seurakunnan, tämän seurakunnan jäsenet hän kutsuu ja valitsee. Kutsutut ovat kaikki ihmiset. Valittuja ne jotka ottavat evankeliumin vastaan uskolla, ja alkavat tuottamaan uskon hedelmiä. Joista ihan ensimmäinen on tämän pelastuksen ilosanoman vieminen Jeesuksen käskyn mukaisesti eteenpäin, muillekkin, kaikkeen maailmaan.

    • Erkki736267373

      Jos esikoislestadiolsten sakramenttien käyttö on väärin, niin mihin me laitamme kaikki ne Yhdysvalloissa ehtoolliista nauttineet kristityt. Suellä ehtoollnen on ollut omissa seuroissa jo 100 vuotta. Jos muu kuin papin asettama ehtollinen on väärin niin silloinhan näillä ihmisillä ei ole ollut ollenkaan ehtoollista. No vuosia tämä ehtoollinen kelpasi myös esikoiset ryn porukalle. Mutta miksei nyt.

      Tämän hajaannuksen syyhän ei ole ollenkaan ehtoollisessa.

      Vaan syy on siinä ettei pyhähenki omassa tunnossa hyväksynyt sitä syntielämää ja omaa pyhyyttä mitä alettiin rakentaa.

      Sana koski aina sydämeen ja se tuntui lakihenkiseltä. Ei annettu niille synneille lupaa, jossa haluttiin elää. Joten piti aloittaa uusi js parempi kristillisyys. Uusi kristillisyys joka kelpaa maailmalle ja kuolleelle kirkolle.

      Jo vuosia sitten tämä sama joukko alkoi arvostella voimakkaasti ns. Liikutuksia (rörelse). Suomessa niitä ei kutsuttu liikutuksiksi, vaan käytiin edessä kuulemassa todistus syntien anteeksisaamiseksi. Koska tämä esikoisten joukko ei ollut suurimmaksi osaksi päässyt tuntemaan kristillisyyden todellista voimaa, sitä kuinka veli voi todistaa toiselle synnit anteeksi. He olisivat halunneet muuttaa tätä. Se muistutti heidän sydämessään todellisen parannuksen tarpeesta. Heistä oli tullut kuolleen ulkonaisen jumalisuuden palvelijoita. Heillä oli kauniit rukoukset, kuorolaulut, lähetyslounaat yms. Kaikke itsetehtyä, mutta ei Jumala niitä kaipaa. Vaan särjettyä sydäntä.

      Mutta tämä joukko halusi antaa ystävilleen papeille, heräämättämille omanvanhurskauden palvelijoille autuuden, suoraan ohi armonjörjestyksen. Mutta kristillisyyden oppi on tiukka. Miksi niin tiukka. Koska Jumala vaatii parannuksen. Ja hän itse sen vaikuttaa. Ei me voida antaa esikoiset ryn jäsenille uskoa.

      Tämä juopa esikoisten ja esikoislestadiolaisten välillä on ollut vuosikymmeniä. Ja seurakunnallisesti vuosituhansia. Tämä riitahan oli jo Kainin ja Aabelin välillä.

      Ei kelvannut Jumalalle silloin eikä kelpaa nyt omat työt. Ei kelpaa Jumalalle uusi parempi kristillisyys, jonka muutama kristitty on perustanut yhdessä langenneiden saarnamiesten kanssa.

      Voi olla todella kaunista esikoisten seuroissa. Voi olla saarnat vaikka kuinka ihania. Mutta henkeä siinä toiminnassa ei ole. Jumala ei tue tuollaista työtä. Ne lahjat joita meidän saarnaajat käyttävät saarnatessaan eivät ole saarnaajien lahjoja vaan Jumalan. Ja hän on jättänyt ne seurakuntaansa. Ja kun saarnaaja lähtee muualle. Hän voi viedä mukanaan kauniin ja oppineen puhetavan ja opitun tiedon, mutta Jumalan voima jää elävään seurakuntaan. Sitä saarnaaja ei saa mukaansa.

      Sakramenttiasia on vaan pelkkä tekosyy, jolla saatiin näytettyä maailmalle että katsokaa miten kamalia nuo kristityt ovat.

      • Kannattaisi muistaa Raamatun sana: Millä mitalla te mittaatte sillä mitalla teille jälleen mitataan. Jos tuomitsee toisen uskon mitättömäksi, katsokoon jokainen ettei oma usko mitätöidy. Ja siihen on painava sana ellette anna anteeksi, ei teillekkään anneta. " Anna meille anteeksi meidän syntimme niinkuin mekin anteeksiannamme niille jotka ovat meitä vastaan rikkoneet".


      • Juurinäinon

        Kiitos, Erkki!


      • Chhghyg

        Kiitos. Hyvin selkeä analyysi tapahtuneesta


    • PysyppäAsiassa

      Erkille tiedoksi.

      Evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluvat maallikot eivät voi ryhtyä papin virkatehtäviä hoitamaan.

      Oletko edelleen tietämätön tästä asiasta?

      • 24675445

        Kitarat esiin takahuoneessa


    • PysytäänpäAsiassa

      Tämä ei lyyty mitenkään anteeksiantoon eikä synteihin vihne.

      Evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluvat maallikot eivät voi kirkkolain ja kirkkojärjestyksen vastaisesti toimittaa papin virkatehtäviä.

      Ennen tällaisiin tehtäviin ryhtymistä on siis erottava evankelisluterilaisesta kirkosta.

      Näin ei toimittu esikoislestadiolaisessa liikkeessä!

      Tilanne on ihan sama, jos joku päättää ryhtyä poliisiksi, ilman koulutusta ja virkaan asettamista. Tai lääkäriksi, tai dipl. insinööriksi.

      Se nyt ei vain toimi näin järjestätyneessä yhteiskunnassa, tai yhteisössä. Ei myöskään kirkossa.

      • Lasse-setä

        Toisen tai toisen tuomitseminen on syntiä olipa tarkoitus miten hyvä tahansa. Tuomiohenki on anteeksiantamattomuuden henki, joka johtaa paatumukseen, jos parannusta ei tule.


      • Piipitystä

        Me ei olla vielä kirkossa töissä eikä tarvitse olla


    • TämäOnSelväAsia

      Joo, tuomio-oikeutta ei ole yhdellekään ihmiselle annettu pelastusta koskevissa kysymyksissä. Tämä on Raamatussa selkeästi kielletty.

      Mutta mikäli ihminen itse ilmoittaa, ettei hän Kristusta tarvitse, silloin hän on allekirjoittanut ihan itse kadotustuomionsa.

      • omituisiaväitteitä

        Tarkoitatko niitä jotka ottavat lopputilin kirkosta, niitä näkyi olevan jo neljättä tuhatta tälle vuodelle, vai mitä?

        luuletko ettei Jumalan Henki ole muualal kuin kirkon seinien tai jäsenyyden sisällä, kovin on kapeat maisemat herralla edellä.


      • PerustakaaKirkkonne
        omituisiaväitteitä kirjoitti:

        Tarkoitatko niitä jotka ottavat lopputilin kirkosta, niitä näkyi olevan jo neljättä tuhatta tälle vuodelle, vai mitä?

        luuletko ettei Jumalan Henki ole muualal kuin kirkon seinien tai jäsenyyden sisällä, kovin on kapeat maisemat herralla edellä.

        Jumala on kuitenkin järjestyksen Jumala. Ja evankelisluterilaisessa kirkossa maallikko -jäsenet eivät tee papin tehtäviä.n Vain papeiksi oordinoidut henkilöt. Tämä on selvä kuin pläkki.


      • OrdinoituTietäjä
        PerustakaaKirkkonne kirjoitti:

        Jumala on kuitenkin järjestyksen Jumala. Ja evankelisluterilaisessa kirkossa maallikko -jäsenet eivät tee papin tehtäviä.n Vain papeiksi oordinoidut henkilöt. Tämä on selvä kuin pläkki.

        Koitahan nyt poika jo viimein käsittää että maalliset paavin lait eivät kuulu Herran seurakuntaan.
        Ei Jeesuskaan jättänyt pyhää ehtoollista Leevin pappeuteen, vaan omalle seurakunnalle ja valtion laitoskirkko ei tähän seurakuntaan edes kuulu.


    • Oikeatuomari

      Meillä on Ylimmäinen Tuomari, joka ei tee virheitä .

    • HerraPaimentaaOmiaan

      Ylimmäinen tuomari ei ole perustanut kuin yhden seurakunnan. Tämä seurakunta on hänen ruumiinsa uhrilla hänen omakseen lunastettu. Itsekeskeiset omahyväiset itseään ylistelevät looshit eivät Jumalan valtakunnassa tee Herran tehtäviä.

      • eikäsitäei

        suomalainen suurilta osin kirkkokansa juo kymmenen litraa viinaa päätä kohden vuositasolla!

        piispatkin laittavat olkaansa kuorman alle mitä on lehtiä uskominen.

        omituisen suuren ahdistuksen se vauvakasteen pakkopelastus on saanut aikaan kansan riveissä.

        Jeesuksen aikana pahoin riivattukin istui kohta puettuna ja täydessä ymmärryksessä Mestarin jalkain juuressa, merkillinen ero kirkkokansaan nähden.


    • niin_sevaanon

      Esikoislestaadiolaiset Ryllä ei ole kylläkään mitään tekemistä Kristuksen perustaman seurakunnan kanssa. Monet siellä vielä seuroissa käyvät kuitenkin uskovat niin, koska saarnaajat joka viikko ja isoissa seuroissa monissa seuroissa moneen kertaan VALEHTELEVAT heille niin.

      Tämä "Erkki736267373" on paha eksyttäjä, onko suorastaan Lapinmaan vai vain Suomen lähetysmieskaartin jäsen, sitä en tiedä. Aivan pyrkii täälläkin eksyttämään etsijät.

      Voimia hänelle, kohtalonsa ei ole kummoinen.

      • Erkki545664

        Kovaan joukkoon laitoit. Minä olen aivan tqvallinen suomalainen mies. En ole millään tavalla mukana seurakunnan toiminnoissa. Seuroihinkin ilen jaksanut mennö harvoin.

        Suurin ero mihin olen tässä hajaannuksessa törmännyt on ettei yksikään esikoisiin mennyt ystäväni ole kertaakaan kehittanut minua parannukseen. Eivätkä ole edes puhutelleet minua ja kysynyt miten minä olen jaksanut uskoa.

        Nämä ns. tiukkuksiksi haukutut esikoislestadiolaiset sen sijaan ovat olleet kiinnostuneita siitä miten olen jaksanut uskoa. Joskus on kaupungilla halunnut juosta esikoislestadiolaisia tiukkuksia karkuun. Ettei he tule tervehtimään. He tulevat tervehtimään vaikka olen ollut näkymättömissä.

        Kumpi on lahihenkistä. Se armo joka on kaikille avoin niin ettei langenneelta vaadita Jumalan sanan mukaista Jumalan aikaansaamaa kääntymystä sehän on kaikkein kamalin oppi, koska se ohjaa ihmisiä helvettiin. Tässä esikoisten porukasta on muodostunut samanlainen sielujen saattokoti, jossa ihmisen elävä usko sielussa kuoletetetaan taitavasti pois.

        Tästä syystä rukoilen että saisin voimaa uskoa kaikki syntini anteeksi ja jättää sen vanhan syntielämän ja että Jumala voimallaan uudistaisi minut. Ja rukoilen ettei kristityt okinä lakkaa minua nuhtelemasta.

        Esikoisten porukalla on kiire olla hengellisiä lauluissaan, rukouksissaan, lähetystyössään eli kaikessa omassa toiminnassa. Mutta se että he nuhtelesivatbyj syntistä Jumalan sanalla siihen heillä ei riitä aikaa. Je eivät rakasta oikeasti ihmisten kuolemattomia sieluja.


    • Jumalanjohdatustatoivon

      Niin se vaan on, että Erkki osasi pukea sanoiksi monien ajatukset ja uskon. Elävät kristityt ovat vieraita ja muukalaisia täällä. 'Niin se vaan on', todistit taas sen että suuri on joukko joka edelleenkin huutaa "ristiinnaulitse"! Sinä kuulut siihen joukkoon. Kunpa Jumala ottaisi sinut väkevään käteensä, että saisit silmät nähdä. Muistat miten Paavalin kohdalla kävi--? Jumala on sama iankaikkisesti ja tekee vieläkin ihmeitä niin että ihminen tulee näkemään oman tilansa ja tarvitsee auttajaa hätäänsä. Sitä toivon sulle sydämestäni, nimim. 'niin se vaan on'. Vierailen tällä palstalla joskus, ja huomaa sen että vihollisella on enää vähän aikaa. Niin kovasti hän yrittää eksyttää ihmisiä vetoomalla järkeen, puhumalla niin ovelan "kauniisti" ja taitavasti. Mutta Jumala on onneksi suurempi. Epävarmat ja ahdistuneet, älkää uskoko heitä, vaan tulkaa seuroihin, ennenkaikkea rukouksen kanssa. Aamupöhnäisin miettein, mutta rukouksen kanssa ajattelen monia tuhlaajapoikia ja - tyttöjä, että Isän kotona on paljon tilaa ja teitä Hän haluaa armahtaa!

    • Kireepipo

      Lukekaapa vielä uudestaan ajatuksella tuo Erkin kirjoitus ( 8.3 7:48).
      Onko siinä mielestänne pilkkaa ta tuomiohenkeä?
      Toivoisin Erkiltäkin kommenttia.

      • Erkki873467346

        En osaa kirjoittaa niin ettei siinä ole mukana myös taitamattomia sanoja. Tarkoitukseni on vaan kertoa miten asiat näen kun olen tällä hetkellä tässä porukan ulkopuolella. Uskon että olen sellainen tuhlaajapoika, joka istuu välillä seurapenkissä, mutta en jaksa tällä hetkellä uskoa itseäni vapaaksi Jumalan lapseksi.

        Tarkoitukseni ei ole pilkata tai tuomita, mutta kertoa miten olen itse asiat kokenut


    • näinsemeneetaaskin

      MIten te aikuisety ihmiset viitsitte yhä vaan hokea tuota fraasianne ... uskoa kaikki syntini anteeksi... ja saisin voimaa uskoa... !!

      Mitä tuo hokeminen on olevinaan kun Raamatusta ei EI löydy mitään vastaavaa, ei siellä kukaan ala uskoa omia syntejään anteeksi, eikä uskomnen ole voiman takana, se on luonnollinen tila Jumalan Hengestä syntyneen kohdalla, miksi näin yksinkertainen asia ei ole selvä lestoloissa, kertokaa se !?!?

      JOS isällä on poika, niin luuletteko että se poika huokaa päivittäin ..voi kun jaksaisin uskoa että olen isäni poika !

      Ei minu poikani eikä tyttöni ole sitä koskaan epäillyt, mutta se perustuukin syntymiseen, eivät he ole naapurin taunolle syntyneitä.

    • Erkki6354635437

      Jumalan kädessähän se on ja minä uskon että hän antaa siihen voiman, mutta siinähän se on minä en voi uskoksi itse muuttua. Mutta rukoilen että Jumala antaa sen voiman. Juuri tuossa tulee esikoisten ja esikoislestadiolaisten ero. Te sanotte että esikoislestadiolaisilla on omaa tekoa. Mutta te vaaditte että pitää vaan uskoa. Mutta se on Jumalan työ. Ei uskominen ole sellaista että se vaan on. Joskus käy niin että vihollinen pettää ja joudut kauas isän kodista. Mutta minä uskon sen että Jumala on armollinen ja saan voimaa taas kulkea vapaana Jumalan lapsena uskon tietä.

      Mitä silloin kun se ei ole sinulle luonnollinen tila, silloin kun olet sen menettänyt. Mitä silloin annetaan vastaukseksi. Te sanotte että on vaan uskottava. Mutta eikö se silloin juuri muutu omaksi työksi. Minä voin uskoa silloin kun Jumala sen minulle avaa. Itsestäni en voi sitä kaivaa.
      Ja uskon myös sen että kun Jumala järjestää kohdalleni sellaisen ihmisen joka nyt tulee ja puhuttelee minua, niin tiedän että Jumala särkee minun sydämeni ja saan taas tuntea suurta Jumalan rakkautta. Mutta nyt ole liian aralla mielellä ottamaan itse asiaa puheeksi. Täällähän tämä on helppoa.

      Mutta minä kaipaan isän kotiin ja kaipaa sitä rauhaa minkä olen menettänyt synnin rakkauden kautta.

      • TuleTule

        Erkki, tule isän kotiin, odotamme sinua!


    • TyhjänSaaPyytämättäkin

      näinsemeneetaaskin

      " .... kun Raamatusta ei Ei löydy mitään vastaavaa, ei siellä kukaan ala uskoa omia syntejään anteeksi, ..."

      Näkee selvästi, ettet ole koskaan Raamattua avannut.

      Joh. 20:23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

      Jaak. 5:16 Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.

      • heheetaaskerran

        NOilla Raamatunkohdilal ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa josta kirjoitin, eikäö lestoissa ole koskaan ymmärretty noita jakeita, kun ei ole ymmärrystä edes seurakunnan olemuksesta niin miten voisi olla muustakaan.

        sinäkö minulle antaisit synit anteeksi tai joku sieltä piiristä häh, älä viitsi olla noin pöllö edes huviksesi !

        Jaakobin kirjeen opetus on se että tulee rukoilla sairaan puolesta ja jos on tehty syntejä ne tunnustetaan asianomaisille, ei sitä mitä tahansa kelle tahansa pidä mennä kertomaan, kyse on luottamuksesta seurakunna sisällä toinen toisiinsa.

        Mutta Raamatussa EI kukaan usko anteksi omia syntejään!

        minulla on nytkin ainakin kakskymmentä eri käännöstä Raamatusita ja sitäolen lukenut taatusti yhtä paljon kuin kukaan siellä lestaosastolla !

        eli kaukodiaknoosisi menee taas harhaan kuten aina.


      • T s p: mättäkin"
        -
        Kuinkas oli DAAVIDIN, joka teki synnin ,
        Batsepan kanssa , ja joka katui nöyrästi.
        -


      • Kevyet_jyvät

        Sepe räpiköi niin kuin kala kuivalla maalla Erkin sanailun alla.
        Näin siinä käy kun sana tulee sydämestä kohti ja se eroittaa luun ja ytimen.
        Kuinhan kauan Jumala sallii Hänen seurakuntansa pilkkaajia 20 vuotta on kovin pitkä aika.


    • KristuksenRauhaa

      Erkki hyvä, sinä et tunne esikoisia, me olemme esikoislestadiolaisia, vuodelta 1902. Kirkkomme piirissä toimiva herätysliike.

      Esikoislestadiolaiset muuttui vapaakirkoksi, eikä ole enää esikoislestadiolaisuutta sellaisena kun se on aiemmin ollut.

      Ole siis hyvä ja äläkä enään kirjoittele asioista joista et tiedä mitään.

      Nyt sinulla olisi tärkeintä kohdata sinun Vapahtajasi Jeesus Kristus joka on kuollut sinun pulestasi ja maksanut koko syntivelkasi viimeistä ropoa myöten, ja lopettaa tuo pääsi sekoittanut laisuuksilla pähkäily.

      Jeesuksen todistajana sanon tämän sinulle rehelliselle pohdiskelijalle rakkaudella, avaa sydämesi ovi Kristukselle, sinun Herrallesi, rukoile että hän astuisi elämääsi jo tänään.

      • KappeliKirkonVieressä

        "Erkki hyvä, sinä et tunne esikoisia, me olemme esikoislestadiolaisia, vuodelta 1902. Kirkkomme piirissä toimiva herätysliike." Esikoislestadiolaisia esikoiset ry ei ole koskaan olleetkaan.

        Esikoiset ry ovat perustaneet vale seurakuntansa 2016. Vuodella 1902 ei ole heidän kanssaan mitään tekemistä.

        Tässä näkee heidän pohjattoman valheen paljouden joilla he pettävät ihmisiä. Hedelmistään puu tunnetaan. Hyvin näyttää tuntevan tuon valhe apostolien joukon esikoiset ry:n

        Olen sitä mieltä että Erkki on totuudessa aivan oikealla tiellä ja oikeassa itsensä tuntemisessa jossa on alkanut Jumala työnsä hänen sydämessä.


    • Erkki63672453645

      Tunnen esikoisia ja tiedän keitä te olette. Te jätitte veljenne ja sisarenne. Te perustitte oman paremman yhdistyksen. Te hylkäsitte isienne uskon ja miksi koska te ette uskoneet Jumalaan. Jos te olisitte uskoneet Jumalaan te olisitte uskoneet siihen ettei yksikään ihminen voi seurakuntaa tuhota. Jumala voi sallia koettelemuksia. Jumala voi sallia saarnaajienkin lankeemuksia, mutta Jumala kuitenkin pitää omistaan huolen. Ei meidän tarvitse lähteä pois ja perustaa uutta. Juuri tämä uuden perustaminen oli ihmistyö, johon sana ei meitä kehoita. Mutta miksi te lähditte, koska te ette saaneet valtaa. Teidän saarnaajanne eivät tehneet työtä Jumalan voimalla ja kunnialla. He tekivät työtään omassa voimassa ja kunniassaan ja koska heidän kunnia sai kolauksen Joensuussa loppiaisena, niin heidän liha ei tätä kestänyt vaan heidän piti säilyttää omien kannattajiensa silmissä kunnia ja siihen oli vain yksi tei. Piti perustaa parempi yhdisty, jossa heillä on arvostus ja kunnia.

      • Lasse-setä

        Kovin lihallista tulkintaa!


      • sivustaseurannut

        Silloin kun itse " olin tuhlaajapojan " tilassa, ei silloin ollut muuta mielessä kun että pääsisi takaisin Isän kotiin. Oli anteeksi antavainen sydän jokaista kohtaan myös niitä kohtaan jotka olivat yhtä kaukana Isän kodista kuin minä. Ja kaikki kristityt tuntuivat hyviltä ja paremmilta kuin itse olin. Toivon että saisin olla kristittynäkin samanlaisella mielellä vieläkin. Miten sinun kai taso on Erkki.....


      • Keskiöstä
        sivustaseurannut kirjoitti:

        Silloin kun itse " olin tuhlaajapojan " tilassa, ei silloin ollut muuta mielessä kun että pääsisi takaisin Isän kotiin. Oli anteeksi antavainen sydän jokaista kohtaan myös niitä kohtaan jotka olivat yhtä kaukana Isän kodista kuin minä. Ja kaikki kristityt tuntuivat hyviltä ja paremmilta kuin itse olin. Toivon että saisin olla kristittynäkin samanlaisella mielellä vieläkin. Miten sinun kai taso on Erkki.....

        "Sivustaseurannut"
        Sivussa saa tuntea kylmyyttä ja jopa vihaa. Tule Jumalan lasten keskuuteen niin pääset elämään todeksi sitä, että kaikki muut ovat rakkaita ja parempia kuin itse, ystävät, sukulaiset, läheiset.
        Jopa vihamiehiä kohtaan tuntee rakkautta.
        "Erkillä" rakkautta on niin paljon, että hän ohjaa muita oikealle tielle ja varoittaa väärästä. Hän puolustaa sitä oikeaa, mutta ei omaksi kunniakseen.
        Sitä rakkautta pitäisi löytyä meiltä kaikilta.


    • Erkki87642876

      Lasse-setä, varmaan lihallistakin, mutta näin esikoiset toimivat.

      • Lasse-setä

        Siis näet roskan veljesi silmässä, mutta et malkaa omassasi ja se malka on se näkökyky, jolla voit syyllistää toisia, jotka eivät ole mielestäsi uskovia ehkä lainkaan. Siksi on sanottu millä mitalla te mittaatte... Tiedät jatkon. Joten, jos haluat menettää uskostasi voiman, niin jatka arvostelujasi.


    • silmätpuhtaiksi

      Minusta taas sivusta näyttää että erkki on suunnilleen ainut jota voi uskovaksi sanoa kirjoitustensa perusteella!

      hänellä on selvästi nöyrää mieltä ja tervettä näkemystä useista asioista kaiken pohjalla, jota ei juurikaan ole näillä -häivysaastainen- kirjoittajilla !

    • Ulkonaovatkoiratjavelhot

      Erkki kirjoittaa asiaa ja sen tuntevat elävät kristityt mutta haagarin lapset ovat olleet ulkona jo kauan ja sana on tullut pahennukseksi ja loukkauskallioksi

    • EiKannataItsepetos

      Te Haagarin lapset Erkin tavoin dentään tunnustatte hyljänneenne Kristuksen. Ja nautitte ravinnoksenne panettelua Jeesuksen omista.

      Hyvä kun nyt edes tunnistatte tilanne ja tunnustatte kulkisesti vihanne Kristusta ja hänessä vanhurskaita kohtaan.

      • sehänseratkaisee

        Olette t e kyllä ihme joukko.

        sen nyt arvaa jo siitä kun olette jakaantunet eli riidelleet itsenne moneen kymmeneen haaraan, eikö se itseänne yhtään herätä mitään ajattelemaan.

        no ei tietenkään kun nyt justiinsa satttuu kuulumaan siihen ainoaan oikeaan!


      • teuta011
        sehänseratkaisee kirjoitti:

        Olette t e kyllä ihme joukko.

        sen nyt arvaa jo siitä kun olette jakaantunet eli riidelleet itsenne moneen kymmeneen haaraan, eikö se itseänne yhtään herätä mitään ajattelemaan.

        no ei tietenkään kun nyt justiinsa satttuu kuulumaan siihen ainoaan oikeaan!

        Re Ha luulee kuuluvansa siihen ainoaan oikeaan.
        Siksi toiseksi ei me olla erottu vaan meistä on erottu,
        miksi niin, siksi kun kaikki muut on muita Es/Lestoja.
        -


      • Metsätokkakirkossa
        teuta011 kirjoitti:

        Re Ha luulee kuuluvansa siihen ainoaan oikeaan.
        Siksi toiseksi ei me olla erottu vaan meistä on erottu,
        miksi niin, siksi kun kaikki muut on muita Es/Lestoja.
        -

        Haah hah Hoh huh huh paras vitsi


    • MiksiValehtelette

      Esikoiset ry:n toiminta on avointa. Kaikesta löytyy dokumentit. Siihen voi tutustua jokainen joka haluaa. Ei tarvitse valehtekijoiden varassa kenenkään olla.

      Röyhkeä valehtelu ja panettelu internetissä on tuskin esikoislestadiolaisten imagollekaan hyvä asia?

      • Turhaluulla

        Täytyy sanoa että en tarvitse sikojen rapaa


      • vaikuinka

        Taitaa olla omastatakaa jo riittävästi.


      • Jonkinsortinänkyrä
        Turhaluulla kirjoitti:

        Täytyy sanoa että en tarvitse sikojen rapaa

        Tuolta Esikoiset ry;n sivuilta voi lukea heidän kirjoituksiaan, sekä kuunnella esim. seuratilaisuuksia. Sinä pidät sitä ilmeisesti sikojen rapana. Olen niitä kuunnellut ja nyt joudunkin ihmettelemään sitä, minkähänlaista onkaan sitten Jumalan Sana, jos kerran tuo kuulemani onkin vain sikojen rapaa.


      • JeesusOnTie
        Turhaluulla kirjoitti:

        Täytyy sanoa että en tarvitse sikojen rapaa

        Sontiaisten mielestä paska on hyvää. :))))))))) Näinhän se on, heillä on oma ruokavalionsa. :D Kristuksen evankeliumin sana koko maailman syntien sovituksesta yhdellä ainoalla uhrilla ei heille käy. He ovat evankeliumin vihollisia, perinteensä vankeina 1800 luvulla.

        Esikoiset ry:ssä julistetaan pääosin puhdasta Jumalan sanaa. Jotkut pitkään jo esikoislestadiolaisuudessa vaikuttaneet saarnaajat tosin, ehkä huomaamattaan, korostavat lestadiolaista perinnettä mielestäni vähän liikaa. Nuoremmilla puhujilla ei ole tätä riippaa, siitä iloitsemme.


      • Kirkkokansaa
        JeesusOnTie kirjoitti:

        Sontiaisten mielestä paska on hyvää. :))))))))) Näinhän se on, heillä on oma ruokavalionsa. :D Kristuksen evankeliumin sana koko maailman syntien sovituksesta yhdellä ainoalla uhrilla ei heille käy. He ovat evankeliumin vihollisia, perinteensä vankeina 1800 luvulla.

        Esikoiset ry:ssä julistetaan pääosin puhdasta Jumalan sanaa. Jotkut pitkään jo esikoislestadiolaisuudessa vaikuttaneet saarnaajat tosin, ehkä huomaamattaan, korostavat lestadiolaista perinnettä mielestäni vähän liikaa. Nuoremmilla puhujilla ei ole tätä riippaa, siitä iloitsemme.

        Niin eihän esikoilla olekaan sitä samaa muuta kuin nimi


    • MIksiPetätItseäsi

      Eivät mitkään laisuudet Jeesuksen perustamia ole. Niihin voi kuulua, tai olla kuulumatta ihan vapaasti.

      Joka ei seuraa Jeesusta ei pelastu. Se ratkaisee ketkä Jeesus on kutsunut ja ketkä ovat HÄNELLE vastanneet kyllä.

      • mielenkiintointaseon

        Noinkohan kaksiviikkoinen vauva vastaa Jeesukselle KYLLÄ !?


      • TrollitVeke
        mielenkiintointaseon kirjoitti:

        Noinkohan kaksiviikkoinen vauva vastaa Jeesukselle KYLLÄ !?

        Et siis usko Jeesukseen. Vaikka koko ajan se läpi on paistanut, venäläinen trolli häirikkö sinä olet.

        Matt. 18:6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, -> *** jotka uskovat minuun, ***
        sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

        Mark. 9:42 Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.


      • voikauhiapaikka
        TrollitVeke kirjoitti:

        Et siis usko Jeesukseen. Vaikka koko ajan se läpi on paistanut, venäläinen trolli häirikkö sinä olet.

        Matt. 18:6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, -> *** jotka uskovat minuun, ***
        sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

        Mark. 9:42 Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.

        Kyllä minä uskon, mutta vauva ei usko eikä tiedä mitään koko asiasta, eikä Jeesuksen sanominen liity millään tavalla aiheeseen.

        Ne Jeesuksen pienet uskovat olivat ihan muuta kuin kaksiviikkoisia vauvoja, sekin käy ilmi tekstistä jos uskaltaa lukea enemmän kuin kaks jaetta.

        miksi kirkko viettelee vauvat tuohon hullutukseensa josta ei ole sanaakaan Raamatussa, eikö se ole järjetöntä ja naurettavaa touhua !

        Raamatun mukaan usko tulee kuulemisesta ja mailmassa ei ole vielä syntynyt sellaista vauvaa joka ymmärtäisi pienintäkään saarnaa, eikä osaa valita lestoista oikeaa joukkoa niistä kolmestakymmenestä, järkeä vailla pitää ihmisen olla joka moiseen temppuiluun lähtee mukaan ja pitää sitä vielä mukamas Raamatun opetuksena huh !!

        onneksi niitä ei ole sentään kovin paljoa tässä mailmassa eikä lisääkään tule, vähenee joka päivä-.


      • VaikeneHarhaoppinen
        voikauhiapaikka kirjoitti:

        Kyllä minä uskon, mutta vauva ei usko eikä tiedä mitään koko asiasta, eikä Jeesuksen sanominen liity millään tavalla aiheeseen.

        Ne Jeesuksen pienet uskovat olivat ihan muuta kuin kaksiviikkoisia vauvoja, sekin käy ilmi tekstistä jos uskaltaa lukea enemmän kuin kaks jaetta.

        miksi kirkko viettelee vauvat tuohon hullutukseensa josta ei ole sanaakaan Raamatussa, eikö se ole järjetöntä ja naurettavaa touhua !

        Raamatun mukaan usko tulee kuulemisesta ja mailmassa ei ole vielä syntynyt sellaista vauvaa joka ymmärtäisi pienintäkään saarnaa, eikä osaa valita lestoista oikeaa joukkoa niistä kolmestakymmenestä, järkeä vailla pitää ihmisen olla joka moiseen temppuiluun lähtee mukaan ja pitää sitä vielä mukamas Raamatun opetuksena huh !!

        onneksi niitä ei ole sentään kovin paljoa tässä mailmassa eikä lisääkään tule, vähenee joka päivä-.

        Sinä uskot, mutta vauva ei usko? Jumalaksiko itsesi kuvittelet, - typerys.

        Kun Jeesus sanoo että vauva uskoo, me uskomme Jeesukseen, emme kaiken maailman houraajiin.


      • älänaurataenempää
        VaikeneHarhaoppinen kirjoitti:

        Sinä uskot, mutta vauva ei usko? Jumalaksiko itsesi kuvittelet, - typerys.

        Kun Jeesus sanoo että vauva uskoo, me uskomme Jeesukseen, emme kaiken maailman houraajiin.

        Niinjustiinsa, minä uskon koska olen tullut uskovaksi eräänä poäivänä.

        vauva ei usko mihinkään eikä tiedä mitään mistään uskomisista, eikä JEESUS sellaista mieletöntä sano missään ja vielä vähemmän kukaan Apostoli.

        Lutterisi saattaa sanoa viidennen kolpakon jälkeen kaikenlaista kuten puoet suomalaistakin joka viikonloppu, ne vauvana uskoneet ja ripitetyt.


      • MiksiValehtelet
        älänaurataenempää kirjoitti:

        Niinjustiinsa, minä uskon koska olen tullut uskovaksi eräänä poäivänä.

        vauva ei usko mihinkään eikä tiedä mitään mistään uskomisista, eikä JEESUS sellaista mieletöntä sano missään ja vielä vähemmän kukaan Apostoli.

        Lutterisi saattaa sanoa viidennen kolpakon jälkeen kaikenlaista kuten puoet suomalaistakin joka viikonloppu, ne vauvana uskoneet ja ripitetyt.

        Miksi et lue Raamattua? Horiset päivästä toiseen aivan tyhjiä, vastoin kaikkea mitä Raamattu opettaa.

        Paras uskovainen vastasyntynyt vauva on, Jeesuksenkin todistuksen mukaan.


      • TyhjänSaaPyytämättäkin
        älänaurataenempää kirjoitti:

        Niinjustiinsa, minä uskon koska olen tullut uskovaksi eräänä poäivänä.

        vauva ei usko mihinkään eikä tiedä mitään mistään uskomisista, eikä JEESUS sellaista mieletöntä sano missään ja vielä vähemmän kukaan Apostoli.

        Lutterisi saattaa sanoa viidennen kolpakon jälkeen kaikenlaista kuten puoet suomalaistakin joka viikonloppu, ne vauvana uskoneet ja ripitetyt.

        Lutherista et tiedä mitään. Raamatusta et tiedä mitään. Häiriköit jatkuvasti lestadiolaisten palstalla

        On siinä meillä uskovainen. :)))

        Lapsista et tiedä mitään.

        Eiköhän sinun olisi parempi pysyä aiheissa joista edes jotakin tiedät.

        Tiedätkö yleensä mistään mitään, kun en ole vielä yhtään riviä nähnyt paikkansa pitävää tekstiä sinulta. Ei ei horina on ainut mitä päivästä toiseen horiset.
        Säälittävä ihmisraunio.


      • kasteenarmossatoki
        TyhjänSaaPyytämättäkin kirjoitti:

        Lutherista et tiedä mitään. Raamatusta et tiedä mitään. Häiriköit jatkuvasti lestadiolaisten palstalla

        On siinä meillä uskovainen. :)))

        Lapsista et tiedä mitään.

        Eiköhän sinun olisi parempi pysyä aiheissa joista edes jotakin tiedät.

        Tiedätkö yleensä mistään mitään, kun en ole vielä yhtään riviä nähnyt paikkansa pitävää tekstiä sinulta. Ei ei horina on ainut mitä päivästä toiseen horiset.
        Säälittävä ihmisraunio.

        Se on kovaa tuo esikoisuus, ei saa yölläkään nukkua kuin muutaman tunnin kun jo pitää alkaa reviiriään kytätä!

        kannattaa etumaastoon paiskat a muutma kranu kaiken varalta yölläkin,


    • TrollitVeke

      Vain Jeesus-laiset pelastuvat.

      On yksi lysti mihin maalliseen yhteisöön henkilö kuuluu, kunhan siellä julistetaan YKSIN Kristusta pelastukseksi.

      • Vai

        Mutta kun sitä elävää Jumalan Sanaa ei julisteta joka yhteisössä, pitää siis etsiä ensin se seurakunta!


    • Kristusyksin

      Mihinköhän ryöväri ristin puulla luotti? Lestadiukseen? Lapin vanhimpiin? Vai, olisiko mahdollista, että Jeesukseen?

      Nuo ihmiseen luottamisvaateet ovat pahaa harhaoppia. Varokaa sitä!

    • JeesusOnTie

      Näin on. Ihmisiin luottaminen on kielletty jo noin 700 vuotta ennen Jeesuksen syntymää, profeetta Jeremian kautta.

      • 456654

        Pursi-seura te olette luottaneet


      • PidäPienempääLärviä
        456654 kirjoitti:

        Pursi-seura te olette luottaneet

        Poronmunanpurijana olisi jo hiljaa. :))))))))) Häpeä saastainen valehtelija.


    • eihyvänenaika

      Noin kauniisti ne puhuttelevat toisiaan nämä ainoat oikeat ketä lienevätkään, tuskin apteekissakaan saisivat selvää.

    • Kristusyksin

      Muistetaanpa, että 2016 hajaannus syntyi, koska es lest ry alkoi hivuttaen ja ilamn yhteistä päätöstä toimittaa itse sakramentteja ja ryhtyi siten vapaakirkoksi, vaikka ei selkeästi omaa kirkkokuntaa perustanutkaan. Moni meistä ei halunnut eroon Suomen ev.lut. kirkon yhteydestä - jatkui kirkon yhteydessä toimiva esikoislestadiilaisuus, Esikoiset ry.
      Tämän jälkeen esikoislestadiolaiset ry:ssä on korostunut ainoan oikean seurakunnan oppi ja muut harhat pelastavasta lapinuskosta ha pelastavasta seurakunnadta ja tietenkin muiden, erityisesti Esikoiset ry:n haukkuminen eriseuraksi. Ennen hajaannusta raamatullista, Kristuksen tekemästä pelastuksesta ehdoitta saarnaavat saarnaajat, siirtyivät sattumoisin esikoisiin.
      Mutta, pääsyy hajaannukseen oli sakramenttiseparatismi. Ilman sitä oltaisi samaa joukkoa, harhaoppineen kaikkineen.

      • pääsyypää

        vai sellaista peliä piti tämä ...diilaisuus porukka
        no voe tokkiinsa


    • PieleenMenvätPahasti

      Ruotsin johtoryhmä toimi ja toimii täysin jääräpäisesti. Norjan esikoislestadiolaisa vastaavan liikkeen he hajoittivat jo aiemmin.

      Eilen kuulin Gunnar önssonin saarnasta, että esikoisten seurakunnaksi nimittäinen on täysin väärin. Ja oikeat esikoiset ovat Jeesuksen valitsemat ensimmäiset apostolit.

    • KristusPerustiSeurakunna

      Originaali lestadiolaisuus hävisi jo 1850 luvulla. Lestadiuksen kuoltua v. 1861 Raattamaa muokkasi liikkeen 40 vuoden aikana mieleisekseen, ja itsensä näköiseksi.

      Originaaleiksi on minkään ryhmän turha yrittää tekeytyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1769
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      42
      1568
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      46
      1527
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe