Jokainen elää omassa universumissaan

Maailmankatsomukset poikkeavat jokaisella "ajattelevalla" yksilöllä täysin toisistaan joten koko universumi/kaikkeus näyttäytyy tuolloin yksilölle uniikisti joten ainoa tapa liittää näitä "kokemuksia" toisiinsa on kaikkia koskevat tapahtumat , esimerkiksi kritinuskossa lopun ajoissa eläminen.
Eikö kuitenkin perustavanlaatuisin yhteytyminen tapahtuisi jos ymmärtäisimme yhdessä sen faktan että menneisyys on ainostaan ajatusta , rajoittavaa sekä hidastavaa?
Joka hetkinen syntyminen hengellisesti uudestaan jokaisena hetkenä , uutena ja tuoreena ilman turhaa ajatuslastia?
Se on rauha, elämä itsessään meissä jokaisessa.
Ja hetkessä meitä voi yhdistää , tuomitsemattomuus.

9

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eihän historia ole tuolla jossain takanapäin?
      Eikös yksilö luo historiansa aivan itse nykyhetkestä käsin?

      • LuukasMin

        Ei.


      • LuukasMin-Medium

        Historian (ja historiikin) luo historioitsija, ei asianomainen itse, joka useinkin on jo vainaja historiaa luotaessa, lue: kirjoitettaessa. Historian mahdollistaa ympäristö ja se sen jopa pääsääntöisesti myös ns. kirjoittaa. Lisäksi "takanapäin" on kulttuurisidonnainen käsite, joka toteutuessaan paradoksaalisesti hankaloittaa historian autenttisuuden toteamista. Luonnollisesti tämä toteutuu lähinnä vain minun maailmankuvassani, ei välttämättä muiden. Ergo: Ei.


      • LuukasMin-Medium
        LuukasMin-Medium kirjoitti:

        Historian (ja historiikin) luo historioitsija, ei asianomainen itse, joka useinkin on jo vainaja historiaa luotaessa, lue: kirjoitettaessa. Historian mahdollistaa ympäristö ja se sen jopa pääsääntöisesti myös ns. kirjoittaa. Lisäksi "takanapäin" on kulttuurisidonnainen käsite, joka toteutuessaan paradoksaalisesti hankaloittaa historian autenttisuuden toteamista. Luonnollisesti tämä toteutuu lähinnä vain minun maailmankuvassani, ei välttämättä muiden. Ergo: Ei.

        Palstan modeeraus on syvältä. Edellä poistettu viesti (johon vastasin) noudatti sääntöjä.


      • LuukasMin-Medium kirjoitti:

        Historian (ja historiikin) luo historioitsija, ei asianomainen itse, joka useinkin on jo vainaja historiaa luotaessa, lue: kirjoitettaessa. Historian mahdollistaa ympäristö ja se sen jopa pääsääntöisesti myös ns. kirjoittaa. Lisäksi "takanapäin" on kulttuurisidonnainen käsite, joka toteutuessaan paradoksaalisesti hankaloittaa historian autenttisuuden toteamista. Luonnollisesti tämä toteutuu lähinnä vain minun maailmankuvassani, ei välttämättä muiden. Ergo: Ei.

        Jos uskot historioitsijan tulkinnan niin tuolloinhan yhdyt hänen ajatukseensa joka on sitten siirtynyt häneen aikaisemmin "kontaktissa" toiseen ajattelevaan?
        Tarina vaan siirtyy ja muuttuu , tuolloin siis harhaa yksilön elämässä.
        Luulet muistavasi vaikka todellisuudessa vain hörhöilet tässä ainoassa todellisessa nykyhetkessä?


      • LuukasMin-Medium
        JohannesMax kirjoitti:

        Jos uskot historioitsijan tulkinnan niin tuolloinhan yhdyt hänen ajatukseensa joka on sitten siirtynyt häneen aikaisemmin "kontaktissa" toiseen ajattelevaan?
        Tarina vaan siirtyy ja muuttuu , tuolloin siis harhaa yksilön elämässä.
        Luulet muistavasi vaikka todellisuudessa vain hörhöilet tässä ainoassa todellisessa nykyhetkessä?

        En ensinnäkään "usko" historioitsijan tulkintaan siinä mielessä, että tiedän sen sisältävän fiktiota. Yhtä vähän luotan omaelämäkertoihin - ja pääpiirteissään samasta syystä. Tulkinta kaunistelee, yksinkertaistaa ja värittää aina jossakin määrin mm. uskottavuuden hankkimiseksi ja varsinaisen perimmäisen motiivin salaamiseksi.

        "Luulet muistavasi vaikka todellisuudessa vain hörhöilet tässä ainoassa todellisessa nykyhetkessä?"

        Ei ja kyllä. Minulla on eideettinen muisti mutta hörhöilen siitä huolimatta juuri kuten sanoitkin. (Vahinko oikeastaan että tiedän muistavani ja ymmärrän hörhöileväni. Moni muu vain arvelee asioita joita minun on pakosta tiedettävä ja - enimmäkseen - siedettävä.)


      • LuukasMin-Medium kirjoitti:

        En ensinnäkään "usko" historioitsijan tulkintaan siinä mielessä, että tiedän sen sisältävän fiktiota. Yhtä vähän luotan omaelämäkertoihin - ja pääpiirteissään samasta syystä. Tulkinta kaunistelee, yksinkertaistaa ja värittää aina jossakin määrin mm. uskottavuuden hankkimiseksi ja varsinaisen perimmäisen motiivin salaamiseksi.

        "Luulet muistavasi vaikka todellisuudessa vain hörhöilet tässä ainoassa todellisessa nykyhetkessä?"

        Ei ja kyllä. Minulla on eideettinen muisti mutta hörhöilen siitä huolimatta juuri kuten sanoitkin. (Vahinko oikeastaan että tiedän muistavani ja ymmärrän hörhöileväni. Moni muu vain arvelee asioita joita minun on pakosta tiedettävä ja - enimmäkseen - siedettävä.)

        Ne sävyttyvät edetessään muuttuen aina fiktioksi lopulta?
        Voiko ihminen "tietää" muuta kuin fiktiota koska kyseessä on kuitenkin vain ajatus ja todennäköisesti puolueellinen sellainen?


      • LuukasMin-Medium
        JohannesMax kirjoitti:

        Ne sävyttyvät edetessään muuttuen aina fiktioksi lopulta?
        Voiko ihminen "tietää" muuta kuin fiktiota koska kyseessä on kuitenkin vain ajatus ja todennäköisesti puolueellinen sellainen?

        Kuvaat erinomaisesti sitä mitä minulla on mielessäni tämän asian suhteen.


    • @AP ,

      En ota kantaa muuhun, mutta tuo otsikko "Jokainen elää omassa universumissaan", kiinnitti huomioni, sillä siitä olen lähes varma, näin fyysikon silmin katsottuna.

      Eli puhumme tässä subjektiivisesta universumista vs. ns. objektiivisesta tosiolevaisesta universumista - ajatus, mikä on hylättävä koska ei ole olemassa objektiivista universumin tarkkailijaa. Miksikö? Koska missä tämä tarkkailija silloin sijaitsisi - universumin ulkopuolella? Ei mahdollista olettamamme mukaan, sillä universumin koko käsitehän tarkoittaa kaikkea olemassa olevaa, minkä "ulkopuolella" olevaa emme edes ota mukaan järjettömänä ajatuksena aksiomiimme.

      Ja siis miksi elämme omissa universumeissamme?
      Kenen sitten? Elämme omissa universumeissamme koska kaikki kokemamme asiat ovat meille yksilöllisiä perustasolla. Me emme jaa oikeasti yhtäkään asiaa kokemuksissamme muiden kanssa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe