Uusi totuus

Adviss

Millaisen uskonnon Jeesus jätti jälkeensä? Voisiko Jeesus olla tarkoittanut sellaista uskoa, jossa yksikään uskovainen ei riitelisi opinkohtiensa puolesta. Sellaista, jossa veli rakastaa veljeä ja sisar sisarta. Sellaista, jossa Jeesuksella ja Jumalalla on kaikkein keskeisin osa kaikessa?

Onko Jeesus koskaan puhunut vaatetuksen, ruokavalion tai liikunnan tärkeydestä häneen uskomisessa? Tai vanhurskauden saamisessa lahjaksi? Onko hän ehdottanut toisten uskontapojen kyttäämistä ja niiden perusteella arvostelua tai tuomitsemista. Käskikö hän katsomaan henkilöön? Oliko hän perinnäissääntöjen noudattamisen kannalla? Käskikö hän tehdä pelastumisen teologiasta monimutkaista, niin vaikeaa, ettei lapsikaan tajuaisi sitä. Halusiko hän valtavan läjän opinkohtia, joita ilman uskova ei voisi elää?

Millaista uskovan elämän kuuluisi olla?

Luulin, että tärkeämpää kuin opinkohdat olisi henkilökohtainen suhde Jumalaan ja siitä kertominen. Olin ymmärtänyt, että tärkein asia suhteessani Jumalaan olisi hänen tahtonsa noudattaminen ja tekojensa tekeminen. Olin siinä ajatuksessa, että uskon hedelmänä syntyneet teot määrittelisivät sen kenellä on uskoa. Ja kuvittelin, että Jeesus olisi halunnut uskovien levittävän pelastussanomaa, evankeliumia, joka on niin yksinkertainen, ettei yksikään, joka uskoo Jeesukseen, joudu kadotukseen vaan saa iankaikkisen elämän.

OLIN KAIKESSA TÄSSÄ TÄYSIN VÄÄRÄSSÄ!!!

Olin aiemmin ihmetellyt sitä, miksi en pysty olemaan hiljaa siitä, että Jeesus on pelastanut minut. Se on hieno tunne kun saa kuulua Jumalan omiin. Siitä oli pakko kertoa ympärillä oleville, sillä olin pakahtua onnesta. Nyt ymmärrän, että niin ei kuulu käyttäytyä. Tunsin rakkautta ja valtavaa tyytyväisyyttä ja kiitollisuutta Jumalaa kohtaan. Halusin osoittaa sen puheillani ja teoillani palvelemalla häntä ja lähimmäisiäni. Nyt tajuan, että uskovan ei kuulu toimia niin. Nyt tiedän, että olin outo ja erikoinen. Tunsin uutta rauhaa, joka oli jotakin ainutlaatuista vanhaan verrattuna. Rauhaa, jonka vain Jeesus saattoi antaa niille, jotka kiinnittäisivät katseensa häneen ja uskoisivat häntä. Rauhaa siitä, että vain Jeesus riittää. Nyt olen huomannut, että tuo rauha oli vain vääränlaista asennetta elämänasioihin ja muihin uskovaisiin. Pelkästään Jeesus ei riitä. Minulta puuttui ymmärys siitä, mikä on tärkeää ja todellista.

Tärkeämpää on tuoda esille omia näkemyksiään siitä, mikä ovat Jumalan säännöt siitä, kuka kuuluu oikeaa kirkkokuntaan. On tärkeämpää kertoa olevansa ainoa oikeassa olija, joka vain voi ymmärtää Jumalan tahdon kaikki vaikeammat ja monimutkaisimmatkin asiat. Kaikki pitää pysyä selittämään teologisesti. Mikään ei ole niin tärkeää kuin olla oikeassa kaikesta. Toisia ei kuulu kuunnella eikä heidän uskomuksensa voi olla tärkeitä minulle, koska vain minä olen oikeasssa. JUMALA ON VAIN MINUN PUOLELLANI. Siksi mikään mitä muut sanovat ei saa hetkauttaa minua. Ja tuomitseminen, se se vasta tärkeää onkin. Se osoittaa minulle, että olen oikeassa kaikesta. Oma usko kuuluu peittää. Siitä ei kuulu kertoa ettei vain joku muukin pääsisi osalliseksi siitä. Iloa pelastuksesta ei saa näyttää, sillä se osoittaa välinpitämättömyyttä Jumalan sääntöjä ja kirkon opinkohtia kohtaan. Uskominen on vakava paikka. Se on otettava tosissaan. Syntisyytensä pitää salata, sillä eihän kukaan koskaan saa tietää, että pelastus on syntisille. Ja minua on sitten turha verrata toisiin uskovaisiin, koska minä en tee koskaan syntiä tai en ainakaan toistuvasti. Ne on ne muut vain, jotka sortuvat synteihinsä. Tämä on tuotava rivien välissä esille aina kun mahdollista,

Olin niin väärässä siitä, mitä on olla uskovainen.

Kiitos suomi24, että olet antanut minulle valon ja totuuden! Nyt tiedän, miten uskovan kuluu käyttäytyä ja elää. Ennen elin sumussa. Nyt kun olen ymmärtänyt mikä on oikea totuus, niin nyt todellakin elän kirkkaudessa!

Ylistys ja kunnia sille, jolle se kuuluu!

23

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TonttuToljanteri

Aletaan päästä uskontojen ytimeen. Me vs muut. Me pelastumme, nuo ei. Me uskomme oikein, nuo ei. Me noudatamme jumalan tahtoa, nuo ei.

Harmi vain että jokainen lahko/kultti/srk/uskova ajattelee tahollaan näin.

Siksi ihmismieli on luonut nykyiset jumalat ja uskonnot. Erottamaan meidät muista. Me paremmat vs nuo huonommat.

Aluksi jumalat keksittiin selittämään selittämätöntä. Kun siihen ei ole tarvetta, jumalat ovat hyvä väline erottamaan meidät noista muista.

Jos et ole muuta syytä keksinyt tappaa toinen tai vahingoittaa toista, niin toisen väärä jumala on ollut se viimeinen hyvä syy, jos et muuta keksi.

• Adviss

Niille, jotka ette ole palstan vakijäseniä ettekä tunne minua, niin aloituksenihan oli sarkasmia. Olen edelleen sitä mieltä kuin olin aiemminkin. Usko ei ole vaikeaa. Vain Jeesus riittää. Olen pakahtua rakkaudestani Jumalaan.

• TonttuToljanteri

Saattoi olla sinulta sarkasmia, mutta kuvasit erittäin hienosti uskonnollisen maailman nykytilan. Tuota usko satuihin ja satuolentoihin saa aikaan.

Ja tämä pakahduttava rakkaus johonkin satuhahmoon. Kokeilepa vaikka kuukausi tai pari niin, että laita yöpöydälledsi kivi ja kohdista siihen kaikki se rakkaus ym kuin olet nyt tehnyt jollekin keksimistämme jumalista. Rukoile rukoksesi sille kivelle. Kun et saanut parkkisakkoa, niin kiitä kiveä varjeluksesta ja kun löit vasaralla sormeen, niin ihmettele kivelle koettelemustasi.

Kun pari kuukautta tätä on takana, niin tule kertomaan että kuinka radikaalisti elämäsi muuttui, kun pistit kaiken tämän rakkausenergiasi ja uskonnolliset tunteesi yöpöydälle olevaan kiveen.

Tästähän on jo esimerkki, kun eräs adventtikirkon työntekijä päätti tehdä kokeen, jossa hän alkoi elää ilman jumalaansa. Ei rukoillut ym ja pisti kaiken elämässään päiväkirjaan, että mikä vuoden aikana muuttui, kun hän alkoi elää ilman jumalaansa. Ja lopputulos oli, että yhtään mikään ei muuttunut hänen elämässään. EI parempaan, eikä huonompaan suuntaan. Hänen elämänsä ilman jumalaa oli aivan samanlaista kuin jumalansa kanssa ja hän osasi siitä nokkelana vetää oikeat johtopäätökset. Hän on nyt uskonnoton.

Jumalia on helppo testata. Pistä kivi yöpöydälle ja anna sille kaikki mitä annoit eilen jumalallesi ja huomaat että mikään ei muutu. Se kivi on ihan yhtä tehokas jumala kuin mikä tahansa muu keksimämme jumala.

• "Olen pakahtua rakkaudestani Jumalaan."

Joillain vain on luontainen taipumus rakastua satuhahmoihin ja objekteihin.

https://www.risingshadow.fi/forum/lukusali/1158-rakastumiset-fiktiivisiin-hahmoihin?start=20

https://yle.fi/uutiset/3-10014044

• Jeesuksen oppi vääristyy kun se brändätään kristinuskoksi...siitä tuli heti kaupallinen , hierarkinen ihmisen itsensä tekemä iljetys.
      Kirkoissa epäjumalaa riiputetaan ristillä vaikka jossain sanotaan selvästi:
      Älkää tehkö jumalan kuvia.
      Jeesus on oven avaaja, opettaja , esimerkki mutta ihminen on tehnyt asiasta sirkuksen omaksi harmikseen tietämättään.
      Jumala on mitä on ja se on hyvä niin vaikkei aina ihminen sitä ymmärräkkään , älkää tuomitko niin näette itse.

• Jobinpostia

1Moos.1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Ja sitten Jumala kieltää, tekemästä Jumalan kuvaa. 2Moos.20:4. 5Moos.4:16. 5:8

• Jopi48

2Moos.34:17 Älä tee itsellesi valettuja jumalankuvia. 3Moos.19:4 Älkää kääntykö epäjumalien puoleen älkääkä tehkö itsellenne valettuja jumalankuvia. Minä olen Herra, teidän Jumalanne. 3Moos.19:26:1

• "Millaisen uskonnon Jeesus jätti jälkeensä?"

Ei minkäänlaista.

Hän itse uskoi Jumalaan omana Isänään, pelastajanaan ja kuolleistaherättäjänään. Hän ei kuvitellut olevansa Jumala, vaan halusi palvella Jumalaansa.

Hän ei jättänyt jälkeensä uskontoa, vaan tuli julistamaan uskoa Jumalaan ja parannuksen teon tärkeyttä.

• Totuus.on.tämä

"Hän itse uskoi Jumalaan omana Isänään, pelastajanaan ja kuolleistaherättäjänään."

Aika moni on uskonut olevansa jonkun isän lapsi, mutta on käynyt ilmi, että isä olikin ihan joku muu kuin se oletettu isä.
      Jeesuksen isä oli Jerusalemin temppelin ylipappi Eli. Eli oli korkannut 12-vuotiaan Marian pienessä viininhuurussaan bat mitsvan (בת מצוה) yhteydessä.

• Taivaallisena isänään, monsigneur.

• Uskonnot.ovat.tätä

Tulee myös pitää mielessä se, että Raamattu on alusta loppuun satua. Jumalat ja Jeesukset on valtaapitävien taikauskoisten "poppamiesten" keksimiä satuolentoja, joiden nimissä pyrittiin ja pyritään alistamaan ihmisiä.

• Hörhelö

No miten kommentoisit aloitusta rinnakkaistodellisuudestasi käsin?

Entä jos pystyisit samaistumaan vastakkaiseen rinnakkaistodellisuuteen?

• Vau. olet oppinut uuden käsitteen. Ainakin nimellisesti, koska sen käyttösi tässä yhteydessä ei ole loogista.

• Nelisilmä

Montako Jeesusta ja Jumalaa näet? Näetkö kaiken kahtena vai peräti neljänä?

• Eikiitosjeesus

Jeesus jätti jälkeensä uskon, että pa$kanjauhannalla ja kerjäämällä pärjää pitkälle, mutta lopulta joutuu herkästi kuitenkin tolppaan kuivumaan.

• TonttuToljanteri

Pohdinnan voisi aloittaa siitä että oliko Jeesus edes historiallinen henkilö vai pelkkä nuotiotarinoiden haavekuva, joka alkoi elää kansantarinoissa omaa elämäänsä. Eihän siitäkään ei ole varmuutta tai kunnollisia todisteita että tuntemiemme tarinoiden Jeesus olisi koskaan elänyt. Uskoahan se todella vaatii että näihin tarinoihin voi vakavasti suhtautua.

• «Pohdinnan voisi aloittaa siitä että oliko Jeesus edes historiallinen henkilö vai pelkkä nuotiotarinoiden haavekuva, joka alkoi elää kansantarinoissa omaa elämäänsä.»

Eiköhän sille ole kohtalaisen yksimielisen kannatus vakavasti otettavien tutkijoiden joukossa, että hyvin todennäköisesti Jeesus-tarinan taustalla on myös historiallinen henkilö ja sangen mahdollisesti useampiakin.

Sen sijaan lähes kaikki, mitä niin sanottuihin evankeliumeihin on kirjoitettu eri kerroksina, on hyvin luultavasti täysin fiktiivistä ja osin lainattua aiempien mytologisten sankarien seikkailuista.

Siitä ei pääse silloin pakoon, että jonkin kirjoitetun elämänohjeen hyväksyminen omalle kohdalle on täysin omalla vastuulla. Itse sitä joutuu arvioimaan, onko jokin neuvo hyvä vai ei. Ja aina kannattaa pysyä avoimena uusille oivalluksille ja käsitysten muuttamiselle.

Mitä se usko sitten on, josta nämä uskon kautta vanhurskautumisen julistajat puhuvat?

Minulla ei ole siitä aavistustakaan, vaikka olen metaforisesti sanoen pudonnut pienenä adventismipataan. Julistajat eivät vastaa tuohon kysymykseen. Osalla heistä on hyväksyttävä syy: nimittäin se, että he ovat kuolleet. Mutta elossa olevilla ei sitä ole. Olisi reilumpaa sanoa, että en minäkään tiedä, kuin sumuttaa kysyjän silmille teologisen oloista liirumlaarumia tai vedota muihin kiireisiin.

• Pata-kattilaa-soimaa
        v.aari kirjoitti:

«Pohdinnan voisi aloittaa siitä että oliko Jeesus edes historiallinen henkilö vai pelkkä nuotiotarinoiden haavekuva, joka alkoi elää kansantarinoissa omaa elämäänsä.»

Eiköhän sille ole kohtalaisen yksimielisen kannatus vakavasti otettavien tutkijoiden joukossa, että hyvin todennäköisesti Jeesus-tarinan taustalla on myös historiallinen henkilö ja sangen mahdollisesti useampiakin.

Sen sijaan lähes kaikki, mitä niin sanottuihin evankeliumeihin on kirjoitettu eri kerroksina, on hyvin luultavasti täysin fiktiivistä ja osin lainattua aiempien mytologisten sankarien seikkailuista.

Siitä ei pääse silloin pakoon, että jonkin kirjoitetun elämänohjeen hyväksyminen omalle kohdalle on täysin omalla vastuulla. Itse sitä joutuu arvioimaan, onko jokin neuvo hyvä vai ei. Ja aina kannattaa pysyä avoimena uusille oivalluksille ja käsitysten muuttamiselle.

Mitä se usko sitten on, josta nämä uskon kautta vanhurskautumisen julistajat puhuvat?

Minulla ei ole siitä aavistustakaan, vaikka olen metaforisesti sanoen pudonnut pienenä adventismipataan. Julistajat eivät vastaa tuohon kysymykseen. Osalla heistä on hyväksyttävä syy: nimittäin se, että he ovat kuolleet. Mutta elossa olevilla ei sitä ole. Olisi reilumpaa sanoa, että en minäkään tiedä, kuin sumuttaa kysyjän silmille teologisen oloista liirumlaarumia tai vedota muihin kiireisiin.

"...vaikka olen metaforisesti sanoen pudonnut pienenä adventismipataan."

Silloin ei saisi antaa sitä adventismisoppaa "taikajuomaksi"?

• "Uskoahan se todella vaatii että näihin tarinoihin voi vakavasti suhtautua."

Ennemminkin tässä tapauksessa made in USA aivopesun ja herkkäuskoisen luonteen, että voi niille aivopesua suorittaville liikemiehille lauantaiaamuisin seurakuntasalissa nyökytellä päätään.

• Adviss

Kirjoituksen tarkoitus oli herättää miettikään sitä, mikä oikeasti on tärkeää kristityn elämässä. Mietin, että mahtaisiko joku ruveta keskustelemaan siitä. Ei ilmeisesti. Exapin kommenttia lukuunottamatta kaikki sellaiset kirjoittajat, joista olettaisi, että heillä olisi jonkinlaista rakkautta Jumalaa ja lähimmäistään kohtaan loistavat poissaolollaan. Kukaan ei halua tunnustaa rakkauttaan Jumalaan, josko kellään sitä todellisuudessa oikeasti onkaan.

Tämä onkin vakava kysymys. Oletko todellakin uskovainen? Oletko Jeesuksen seuraaja? Rakastatko Jumalaa? Vastaamatta jättäminen voi olla kohtalokasta. Mitäs se Raamattu sanookaan niistä, jotka eivät tunnusta Jeesusta...

Matteus 10:32
      "Sen tähden jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa."

En tietenkään voi odottaa kenenkään tämän palstan kirjoittajista oikeasti ruveta tuomaan esille rakkauttaan Jumalaan tai lähimmäisiään kohtaan. Sellainenhan ei kuulu tällä palstalla kirjoittelevien uskovaisten elämään. Tärkeämpää on ojentaa muita siitä, että he ovat väärässä.

• Jeesus toi sanan , ei uskontoa , se kun on lihan tekoja.

• Kiitosjumalalle

Uskon sanan ainokaiseen poikaan Jeesukseen Kristukseen,

Mat.24:11.Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.
        12. Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.

• Kiitosjumalalle kirjoitti:

Uskon sanan ainokaiseen poikaan Jeesukseen Kristukseen,

Mat.24:11.Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.
        12. Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.

Ei tuo raamatun kopioiminen sinua auta ellet ota Jeesuksen oppia omaan elämääsi ja ala myöskin sitä seuraamaan.
        Tekosyitä varmasti löytyy ettei tarvitsisi....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1846
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      111
      952
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe