Kosolantalo nurin vain!

poismuuttanut

Ei ole mikään nähtävyys,Lapuan häpeäpilkku.Kun kiertelee maailmalla,tämän tapaisilla jutuilla mitä
Pohjalainen kirjoitti Lapuan häpiä pysyy edelleen tapetilla .Lakihan ei kiellä purkamista,mutta jos siellä elää edelleen IKL-henki,ei muuta kuin kansalaiskeräys pystyyn. Siinä nähdään mikä on kannatus.

57

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PääPensaaseen
    • mielipiteeniiiiiii

      Miksi pitäisi hävittää. Mielestäni Lapualla on paljon muita röttelöitä joita voisi purkaa ja hävittää esim se helvetin ruma puukoulu ja paukun ruokala. Miksi ja kenelle noita homeisia rakennuksia säilytetään? Paljon oisi siistittävää vielä täällä....

    • Nors

      Joo, historia ei muutu, mutta ihmiset muuttuu. Pitäisi ymmärtää, että IKL on enemmänkin kansallinen häpeämuisto, samaan tapaan kuin Natsi-Saksa. Onhan esim Hitlerin Sudenpesäkin entisöity museoalueeksi, mutta ei saksalaiset tunne siitä minkäänlaista ylpeyttä, päinvastoin suurta häpeää. Moni saksalainen ei viitsi edes käydä koko paikassa, ja ne jotka käy, haluavat vain nähdä miten sairas natsimaailma tuolloin oli. Suurin osa turisteista pyörittelee päätään, kun katselevat Sudenpesän linnoituksia.

      Sitä vaan, että ihmettelen suuresti niitä, jotka jollain sairaalla tapaa ihannoivat IKL:ää tai tuntevat jopa ylpeyttä siitä. Sama asia, jos joku kokisi juutalaisten kohtalon ylpeyden aiheeksi. Noh, kyseessä onneksi on maalais-ummikkojen tietämättömyys, ja ylpeys johtuu lähinnä varmaan siitä, että koetaan että "Lapua mainittu" ja siitä paukutellaan henkseleitä.

      • Moraaliposeerausta

        Moraaliposeeurausta - ihmisethän ei muutu miksikään! Katso mitä Euroopassa tapahtuu, se on pian sota taas. Juutalaisten vainoaminnenkin siellä ja täällä päässyt taas vauhtiin. Katso Amerikan valehtelijapresidenttiä - ihminenkö muuttunut ja muka vielä paremmaksi, järkevämmäksi? Ikuinen rauhanaika edessä?


      • missää-kollit

        Ja suomihan laittaa itsemme nyt liriin näillä uusjuoksijoilla, kyllä II-kolleja tulee yhden suntoisen jo nyt ikävä, toiminta puuttu suomalaisuuden puolesta.


      • Anonyymi
        Moraaliposeerausta kirjoitti:

        Moraaliposeeurausta - ihmisethän ei muutu miksikään! Katso mitä Euroopassa tapahtuu, se on pian sota taas. Juutalaisten vainoaminnenkin siellä ja täällä päässyt taas vauhtiin. Katso Amerikan valehtelijapresidenttiä - ihminenkö muuttunut ja muka vielä paremmaksi, järkevämmäksi? Ikuinen rauhanaika edessä?

        Sota alkoi jo 2014 Krimin miehityksellä. Todellakin Trump valehtelee enemmän kuin ehtii edes puhua. Joka päivä uusi mielipide kaikista asioista. Varmaa on vain se, että jos se jotain lupaa, sitä ei ainakaan tapahdu.


    • pesene-sisukses

      Ei ihtesähäpeäjiä pijä kuunella, mitä aloittaja meinaa häpiäjä meinaa onmasta minästään.

      • Myötähäpeä

        Ei täs kukaan oo itteään hävenny, vaan IKL:ää, joka on aivan muiden tekosia kuin ittemme.


      • RauhoitettuRakennus

        Museoviradto ei hyväksy purkamista.


      • sokkeloinenMennyt

        Saahan tästä aiheesta taas hyvän keskusteluvitjan aikaseksi ja eikuin i-koli jatkaa esilläolollaan-
        -Historiaa pitää ain käsitellä positiivisesti, koska ajat silloin ovat olleet kaikille kovia-
        - eikä historian aatostaan pirä julkaista koiralaumoille revittäviksi
        - perimämme on läpäissyt tuon ajan selvinneenä, mutta ketkä kentälle matkalle ovat jäänyt !

        Eteenpäin on silti elävän mieli -kohti huomista.


      • pitkälletulevaan
        RauhoitettuRakennus kirjoitti:

        Museoviradto ei hyväksy purkamista.

        Näin se on Kyllä lapuan jokeen pitää tehdä vielä mutka talon penkalpysymisen varmistamiseksi, kirkoonpäin on varaa siirtää.


    • Dinko

      Poismuuttanu, toivottavsti ryssänkirkko puretaan kohta Helsingistä. Niillähän oli se maaorjuus ja kaikki semmoinen.

    • Dinko

      Muutitko muuten Pietariin asti?

      • poismuuttanut

        Missä ihmeessä Pietariin,ei vaan Pohjanmaan ulkopuolelle.


    • Siitävain

      Ei muuta kuin katepillari nurkalle!

      • Yv, av? 🔥


    • kunnossa-vielä

      Kyllä lapualla on tilaa näille jo olemassa oleville muistoa-artelle :

      Kosolankatu 1 (nyk. Herättäjän kirjakauppa).

      Talon rakennutti vaasalainen kauppias A.G. Wikman vuonna 1861.

      Talon historia on värikäs. 1880-luvulla siinä toimi Suomen ensimmäinen maaseutukirjakauppa. Vuonna 1890 talon osti V Kosolan isä. Jääkärien värväyspaikkana talo toimi vuonna 1916 ja vuoteen 1936 se oli keskeinen Lapuan liikkeen ja IKL:n toiminnassa. Herättäjäyhdistys osti talon vuonna 1940.

      • RyhtiäPukkaa

        Kulmakiviemme paikalla pitäjä, näin laitetut pyykit pysyvät paikoillaan.

        Isänmaallinen kansanliike


      • rivit-kuntoon-hehkumieli

        Suomi ei ole veltoudella elintasoome päässyt noussut, mutta miten tästä mennäänkös vapaala ja mihin, tuossa näitä entisajan elämisenruisketta.

        C. Vapaa-ajan käyttö
        11) Vapaa-ajasta on todellista hyötyä silloin, kun sen käyttö järjestetään tarkoituksenmukaiseksi. Väärin käytetty vapaa-aika aiheuttaa helposti turmeluksen lisääntymistä. Vastapainoksi työn yksipuolisuuden haitoille on suunniteltava ja yhteiskunnon taholta järjestettävä sopivaa toimintaa, kuten joukkourheilua ja osallistumista vapaaehtoisten maanpuolustusjärjestöjen työhön. Liikuntakasvatuksen ohella on kiinnitettävä huomiota yksilöiden henkiseen ja hengelliseen kehittämiseen sekä yhteiskunnalliseen valistustyöhön. Ja lisäksi vapaa-aikana on annettava ammatillista lisäopetusta. Nämä eri alat soveltuvat eri vuodenaikojen mukaan sekä rinnan että vuoroin harrastettaviksi. Vapaa-aikana on myös entistä enemmän kiinnitettävä huomiota omakotitoimintaan, joka tuo vaihtelevaa askartelua ja siten korvaa ansiotyön yksitoikkoisuuden.


      • Anonyymi

        Niin värikäs että purkuun vaan ja nopeasti.


    • Sivullinen

      Omistaja tekee päätökset. Sivulliset seuraavat.

    • muiluutus

      Muiluutus museo siihen kuuluu ja lapua maksaa viulut

    • Vihtorisukua

      Kaikki työväentalot heti nurin:)

    • ikenetkireellä

      Päivän parkaisu, asiat tielläme seisoo ja vaivaa -

      Voihan itku ja ikenen kiristys
      pitäis saada päivään
      jokin pieni piristys!

    • KommunismiTorjuttiin

      Talonpoikasjohtaja Vihtori Kosola ja Lapuan yhteiskoulun rehtori Hilja Riipinen pelastivat Lapuan ja Suomen kommunismilta ja Neuvostoliitolta.
      Kauan eläköön heidän muisto mielissämme. Lapualla tulisi hävetä, kun heille ei ole vielä patsasta pystytetty, niin kun on pystytetty vasennmistolaiselle amatöörinäyttelijälle.

      • Hoplaatihoo

        No tuolla sadulla lähinnä houkuteltiin tyhmiä maalaisia torrakkojen varsiin. Kyllä tuohonkin aikaan Suomea johti aivan muut henkilöt. Kosola oli lähinnä pelle, joka johti kapinaliikettä lyhyen aikaa, mutta se oli vain pieni sivujuonne maamme historiassa. Käytännössä Kosolalla ei ole mitään merkitystä Suomen historian kulussa, muutama muilutus ja siinä se.


      • karmitkaulassa

        On se vähättömien vaikeeta niellä kosolaisuutta ja sitä miten tämä elää vielä kangastuksena melkein sadan vuoden takaa.


      • Dinko
        Hoplaatihoo kirjoitti:

        No tuolla sadulla lähinnä houkuteltiin tyhmiä maalaisia torrakkojen varsiin. Kyllä tuohonkin aikaan Suomea johti aivan muut henkilöt. Kosola oli lähinnä pelle, joka johti kapinaliikettä lyhyen aikaa, mutta se oli vain pieni sivujuonne maamme historiassa. Käytännössä Kosolalla ei ole mitään merkitystä Suomen historian kulussa, muutama muilutus ja siinä se.

        Kosola marssitti puoli Suomea Helsinkiin. Muokkasi mielipiteitä. Se oli kanslaistotettelemattomuutta kun muilutettiin. Ei roikukuttu köysillä parlamentin ikkunoilla. Etsittiin syyllisiä ja löydettiin myös. Aina ei hommat menny oikein. Kommunisteilla menee aina ja jos ei mee ne uhriutuu. Vika on kapitalistis.


      • hellanmaalaanen

        Ja ajoivat Suomen Sotaan politiikallaan.


      • Anonyymi

        Hävettävää koko Lapuanliike muilutuksineen. 👎


    • Demokraatti

      Ei muuta kuin saunapuiksi, ja fasisteille muisto esineiksi.

      • eipalapolttamallakaan

        Totuus ei pala tulessakaan :

        Totuus ei pala tulessakaan. Liian monien suomalaistenkin ihannoima Koraani on täynnä ohjeita ja kirjoituksia, jotka eivät sovellu suomalaiseen yhteiskuntaan. Allahin profeetta Mohammed meni naimisiin lapsen, kuusivuotiaan tytön kanssa ja Koraanin mukaan aviovuode toteutui lapsen ollessa yhdeksänvuotias. Tämän pitäisi antaa ajattelun aihetta suomalaisille.

        Koraani kehottaa kääntämään kaikki kansat muhamettilaisiksi. Jotka eivät käänny, heidät voidaan ”teloittaa” vääräuskoisina. Isis toteuttaa Koraania julmalla tavalla, tätäkö halutaan myös Suomeen?

        On hyvä keskustella vaikeistakin asioista, mutta on turhaa ”uhrata viestinviejää”. Allekirjoittaneet toivovat, että asioista keskustellaan avoimesti, asioiden oikeilla nimillä.

        Toivomme O.. Immoselle hyvää vointia ja jaksamista tärkeässä työssään!


      • Anonyymi
        eipalapolttamallakaan kirjoitti:

        Totuus ei pala tulessakaan :

        Totuus ei pala tulessakaan. Liian monien suomalaistenkin ihannoima Koraani on täynnä ohjeita ja kirjoituksia, jotka eivät sovellu suomalaiseen yhteiskuntaan. Allahin profeetta Mohammed meni naimisiin lapsen, kuusivuotiaan tytön kanssa ja Koraanin mukaan aviovuode toteutui lapsen ollessa yhdeksänvuotias. Tämän pitäisi antaa ajattelun aihetta suomalaisille.

        Koraani kehottaa kääntämään kaikki kansat muhamettilaisiksi. Jotka eivät käänny, heidät voidaan ”teloittaa” vääräuskoisina. Isis toteuttaa Koraania julmalla tavalla, tätäkö halutaan myös Suomeen?

        On hyvä keskustella vaikeistakin asioista, mutta on turhaa ”uhrata viestinviejää”. Allekirjoittaneet toivovat, että asioista keskustellaan avoimesti, asioiden oikeilla nimillä.

        Toivomme O.. Immoselle hyvää vointia ja jaksamista tärkeässä työssään!

        Eiköhän Onni ole kuollut jo kauan sitten.


    • xxxzzz

      samalla kun hävitetääs kosolan talo pitäis hävittää kaikki muisto kivet ikl, natsi retkujen hauroilta ettei niistä tule pyhiin vaellus kohteita.

    • orastavalaiho

      > Isänmaallinen kansanliike <

      Hakekaas tuolla, pikku visertäjät mukas koko liikkeen hävittäisi, mikä on taasen uudessa nousussa kylläkin nykyaikaan ja näihin olosuhteisiin ajamaan suomemme vakautta ja pitämistä suomemme suuntaa oikealla polulla.

      pikusievät vain loukkivat omia polviaan tämän kanssa

      • elämänSankaruusKunniaan

        > Vilppulan urhojen muistolle <

        Vähän jatkoa edelliseen, orjuuden tie ei meitä koskaan paina !


    • säilyttää

      kyllä tuo minusta pitäisi säilyttää, rempata ja huolta pitää se on semmoinen portti kun lapualle tulee kirkon ohi. uutta voi aina rakentaa mutta historiaa pitäisi säilyttää sopivasti. ei mulla muuta.

    • Tsaukki

      Muuttaa sen työväentaloksi. Aatteen värikin valmiina seinis. Lapuvallakin suurin osa kuuluu duunari- eli työväestöön. Olkootkin että vaalikopissa äänestetään kokoomusta, koska ollaan hölmöläisiä.

      • IsoKyltti---

        Siihen pitää naulata Iso kyltti "täällä majaili faskisteja"


    • Demokraatti

      Missä päin Vihtorin perikunta vaikuttaa tänä päivänä,kaippa vaikutus on aika pieni kun ei kuulu mitään.Ei nytkään vaikka äärioikeisto nostaa päätään,ympäri eurooppaa.

      • näkymättömissäympärillä

        Eihän lapsi hoksaa mitä on saanut, eikä tajua miten se on järjestetty, vaan yrittää kiukuissaan kaiken hävittää.
        -kun niin kismittää.


    • kkkkkkk

      Onko suku edelleen huonoilla teillä

    • MollaaMaija

      https://huutokaupat.com/1263100
      Tarjoaja n:o 1 on tehnyt kaksi tarjousta eli huutanut oman tarjouksensa päälle. Ehkä myyjäpuolen konsti antaa vaikutelma, että kovasti on ostohalukkuutta.

      • Joku juovuksissa huutelee keskiyöllä.


      • Kaalepii

        Halavalla menöö! Ei Lapualla kauppa käy.


    • SORRONYÖSTÄNOUSKAA

      Vieläkö talo on pystyssä,Tulen kesällä ottamaan kuvan raunioista jos se hajotetaan.Eihän sitä kukaan osta ja on arvokkaimpia tontteja mitä lapualla on.

    • Valokuvaajanpoika

      Talo pitää valokuvata yltä ja päältä tulevaa historiankirjoitusta varten! Tässä tärkeä homma Lapuan kulttuuritoimelle.

    • Nyt olis hyvä polttaa, kun on niin hikikin. Itsestään syttynyt.

      • Anonyymi

        Tuollaista homepesää ei kannata rempata.


      • Anonyymi

        Kuinka monta remontin alla ollutta rakennusta on palanut? Ei aivan yks ja kaks. Notre Damekin. Tuon huutokauppalinkin kuvasta näkee että rakennus on huonosti perustettu. Ikkunat melkein maan tasalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka monta remontin alla ollutta rakennusta on palanut? Ei aivan yks ja kaks. Notre Damekin. Tuon huutokauppalinkin kuvasta näkee että rakennus on huonosti perustettu. Ikkunat melkein maan tasalla.

        Ei akat ymärrä puolivalmiista mitään
        - eikä tumpelot, joka ei vanhaa autoa pysty entisöimään

        Se on luu kurkus heti, kun pyörästä luiskahtaa kettingit pois päältä


    • Anonyymi

      Ennemmin Vihtorin tupaa katteloo kun Leeninin museota Tamperehella.

      • Anonyymi

        Onko siellä minkäänlaista arviota montako kymmentä miljoonaa ihmistä Lenin tapatti omiaan ja muiden maiden kansalaisia? Häneltähän Stalin tuon oppinsa sai ja pani vielä paremmaksi.
        Kosola oli pyhäkoulupoika heihin verrattuna.


    • Anonyymi

      Talonpoikaisjohtaja Vihtori Kosola pelasti Lapuana ja Suomen kommunismilta ja Neuvostoliitolta.
      Kauan eläköön Kosolan muisto lapualaisten mielessä.

    • Anonyymi

      Paikkakunnalla ei ole tulevaisuutta, jos se ei vaali menneisyyttä.

    • Anonyymi

      Huvittaa työväentalojen kiinni naulaamiset. Jopa naurattaa.

    • Anonyymi

      Jos ne kaivot eres putsattais, sitten muuta tährellistä, jos aihetta.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      670
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      152
      437
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe