mikä on katu, pihatie...?

ihmettelijä?

autokoulusta jäi epäselväksi seuraava:
Eli miten määritellään katu? Ongelmana nuo tasa-arvoiset risteykset, kun ei aina tiedä onko oikealla puolella katu vai pihatie vai mikä??? Eli miten nuo helpoiten erottaa ja oppii tuntemaan? Onko vaan sillon väistettävä oikealta tulevia kun on kadun viitta sinne, eli on katu vai miten?

Kiitän!

20

9975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erhyhy

      Samaa ihmettelen itsekin, mutta lisäksi haluaisin tietää kun piha-alue kyltin vaikutus alueellahan on 20km/h rajoitus niin koskee tämä rajoitus myös piha-alueita joissa ei erikseen ole tätä kylttiä olemassa?

    • vsk

      Kadulla on kadunnimi ja nimikyltti, pihatiellä ei.
      Siinä yksi tunnistamistapa.

    • yleinen tie

      1.tiellä tulee olla nimi, vaikkapa tieviitassa lukeva "maapallo"
      2. tien tulee kulkea samassa tasossa (ei kanttikiviä tai luiskaa risteävälle tielle)

      Kun nämä kaksi ehtoa täyttyy, tulee tiestä yleiseti liikenteelle tarkoitettu tien osa. Jos epäselvää, lienee fiksuimpaa antaa sitten tietä oikealta tulevalle...

    • ope

      Pihakadun tunnistaa liikennemerkistä. Se ei ole yleistä tiealuetta eli pihakadulta oikealta tuleva on väistämisvelvollinen. Ainut ongelma on etteivät ihmiset tiedä tätä...

      Jos oikealta tulevassa kadussa tai kujassa on tienviitta, eikä se ole pihakatu, niin sinä väistät.

      Parkkipaikoilla on 20 km/h nopeusrajoitus eli erillistä nopeusrajoitusmerkkiä ei tarvita.

      • liikennevalot

        Kun pihakadulta tulevalla on samanaikaisesti vihreä valo, ja hän aikoo jatkaa kulkusuunnassaan suoraan, sinun kääntyessäsi vasemmalle. Kumoaako liikennevalot yksiselitteisesti pihakadun merkin??? Onko moottoriajoneuvolla ajo kielletty merkillä varustettu katu vähäinen tie (merkkiin sisältyy usein lisäkilpi, jossa teksti sallittu vapaamuurareille tai jotain)?


      • Putki Notkonen

        Oliko tosiaan tarkoitus kirjoittaa, että parkkipaikoilla vai oliko kyseessä lapsus ja tarkoitus oli kirjoittaa pihakaduilla?
        Hetken jo epäilin, että jotain oleellista uutta on jäänyt itseltä huomaamatta. Tästä nopeusasiastahan keskusteltiin parisen vuotta sitten tv:ssäkin kun joku oli opinnäytetyössään käsitellyt parkkipaikkojen nopeus- ja liikennekäyttäytymissekoilua markettien parkkipaikoilla. Todettiin, ettei mitään (ainakaan yksiselitteistä)nopeusrajoitusta ole, ei ainakaan, ellei jäädä aluerajoituksen sisään (ja koskeeko sekään tiealueesta erotettua parkkipaikkaa). Tuolloin oli ehdotuksena muistaakseni 30 km/h yleisen rajoituksen määrääminen. Nopeus varmaan riittäisi, mutta tässä taitaisi olla aika iso juridinen ongelma, sillä kaikki parkkipaikathan eivät ole tiealuetta vaan pääosin tieliikennelain ulottumattomissa ja vieläpä yksityisomistuksessa, joten tältä osin pitäisi kehittää uusi laki tai laajentaa tieliikennelain voimassaoloaluetta. Lisäksi jälleen puututtaisiin yksityisen kiinteistönomistajan oikeuteen määrätä siitä mitä hän omalla maallaan voi sallia.


      • ...
        Putki Notkonen kirjoitti:

        Oliko tosiaan tarkoitus kirjoittaa, että parkkipaikoilla vai oliko kyseessä lapsus ja tarkoitus oli kirjoittaa pihakaduilla?
        Hetken jo epäilin, että jotain oleellista uutta on jäänyt itseltä huomaamatta. Tästä nopeusasiastahan keskusteltiin parisen vuotta sitten tv:ssäkin kun joku oli opinnäytetyössään käsitellyt parkkipaikkojen nopeus- ja liikennekäyttäytymissekoilua markettien parkkipaikoilla. Todettiin, ettei mitään (ainakaan yksiselitteistä)nopeusrajoitusta ole, ei ainakaan, ellei jäädä aluerajoituksen sisään (ja koskeeko sekään tiealueesta erotettua parkkipaikkaa). Tuolloin oli ehdotuksena muistaakseni 30 km/h yleisen rajoituksen määrääminen. Nopeus varmaan riittäisi, mutta tässä taitaisi olla aika iso juridinen ongelma, sillä kaikki parkkipaikathan eivät ole tiealuetta vaan pääosin tieliikennelain ulottumattomissa ja vieläpä yksityisomistuksessa, joten tältä osin pitäisi kehittää uusi laki tai laajentaa tieliikennelain voimassaoloaluetta. Lisäksi jälleen puututtaisiin yksityisen kiinteistönomistajan oikeuteen määrätä siitä mitä hän omalla maallaan voi sallia.

        Ainakin markettien piha-alueet ovat yksityisaluetta, eli jos ajaa kolarin siellä ei se kiinnosta poliisia pätkääkään ellei ole humalassa.


      • ope
        liikennevalot kirjoitti:

        Kun pihakadulta tulevalla on samanaikaisesti vihreä valo, ja hän aikoo jatkaa kulkusuunnassaan suoraan, sinun kääntyessäsi vasemmalle. Kumoaako liikennevalot yksiselitteisesti pihakadun merkin??? Onko moottoriajoneuvolla ajo kielletty merkillä varustettu katu vähäinen tie (merkkiin sisältyy usein lisäkilpi, jossa teksti sallittu vapaamuurareille tai jotain)?

        Oletko nähnyt pihakadulla liikennevaloja? Eihän se ole tiealuetta. Pääsääntöisesti liikennevalo-ohjaus on vahvempi kuin liikennemerkki tai liikennesääntö. Jos käännyt vihreän valon palaessa risteyksestä vasemmalle ja vastakkaisesta suunnasta tulee esim. rautatieaseman pihalta auto suoraan vihreän valon palaessa myös hänelle, saa hän tulla ensin. Eli tässä tapauksessa liikennevalo voittaa liikennesäännön.


      • ope
        Putki Notkonen kirjoitti:

        Oliko tosiaan tarkoitus kirjoittaa, että parkkipaikoilla vai oliko kyseessä lapsus ja tarkoitus oli kirjoittaa pihakaduilla?
        Hetken jo epäilin, että jotain oleellista uutta on jäänyt itseltä huomaamatta. Tästä nopeusasiastahan keskusteltiin parisen vuotta sitten tv:ssäkin kun joku oli opinnäytetyössään käsitellyt parkkipaikkojen nopeus- ja liikennekäyttäytymissekoilua markettien parkkipaikoilla. Todettiin, ettei mitään (ainakaan yksiselitteistä)nopeusrajoitusta ole, ei ainakaan, ellei jäädä aluerajoituksen sisään (ja koskeeko sekään tiealueesta erotettua parkkipaikkaa). Tuolloin oli ehdotuksena muistaakseni 30 km/h yleisen rajoituksen määrääminen. Nopeus varmaan riittäisi, mutta tässä taitaisi olla aika iso juridinen ongelma, sillä kaikki parkkipaikathan eivät ole tiealuetta vaan pääosin tieliikennelain ulottumattomissa ja vieläpä yksityisomistuksessa, joten tältä osin pitäisi kehittää uusi laki tai laajentaa tieliikennelain voimassaoloaluetta. Lisäksi jälleen puututtaisiin yksityisen kiinteistönomistajan oikeuteen määrätä siitä mitä hän omalla maallaan voi sallia.

        Muistelin parkkipaikoilla olevan nopeusrajoitus 20km/h. No jos tieto ei ole oikea, niin ainakin se on järkevin max nopeus niille.


      • LIIKENNEVALOT
        ope kirjoitti:

        Oletko nähnyt pihakadulla liikennevaloja? Eihän se ole tiealuetta. Pääsääntöisesti liikennevalo-ohjaus on vahvempi kuin liikennemerkki tai liikennesääntö. Jos käännyt vihreän valon palaessa risteyksestä vasemmalle ja vastakkaisesta suunnasta tulee esim. rautatieaseman pihalta auto suoraan vihreän valon palaessa myös hänelle, saa hän tulla ensin. Eli tässä tapauksessa liikennevalo voittaa liikennesäännön.

        OLARISSA ESPOOSSA... VASTAUKSESI OLI HYVIN PERUSTELTU...


    • Juha

      Olen ainakin ymmärtänyt että pihatiet ovat niitä jotka johtavat jonkun asumuksen luo ja päättyvät sinne. Kuten edellisissä viesteissä tuli ilmi niin siinä voi olla pihan merkki tms. tunniste.

      Autokoulussa aikoinaan opettaja kysyi kinkkisen kysymyksen. Jos on ns. vaarallinen risteys. Mitään kolmioita tms. ei ole riesteyksessä.
      Jokaisesta suunnasta tulee auto ja kaikki pysähtyvät riesteykseen. Kuka saa ajaa ensin???

      • ...

        Se joka lähtee ensimmäisenä liikkeelle.


      • Juha
        ... kirjoitti:

        Se joka lähtee ensimmäisenä liikkeelle.

        Menipä nappiin. Siis se joka uskaltaa lähteä. Pari kertaa olen sattunut semmoiseen tilanteeseen :P Opettajan neuvo oli että jos tälläinen tilanne tulee niin varovasti liikkeelle ja tarkkailla mitä muut tekevät


      • luulotauti
        Juha kirjoitti:

        Menipä nappiin. Siis se joka uskaltaa lähteä. Pari kertaa olen sattunut semmoiseen tilanteeseen :P Opettajan neuvo oli että jos tälläinen tilanne tulee niin varovasti liikkeelle ja tarkkailla mitä muut tekevät

        Ei se joka risteykseen ensimmäisnä kerkeää ole etuajo-oikeutettu. Ajovuorot määräytyvät lain mukaan!!! Ja nykyisen sellaisen. Homma menee siis niin, että se tilanteen paras "lukija" hoitaa tilanteen huitomalla/ viittomalla jne... tai menenmällä.


      • jekku
        Juha kirjoitti:

        Menipä nappiin. Siis se joka uskaltaa lähteä. Pari kertaa olen sattunut semmoiseen tilanteeseen :P Opettajan neuvo oli että jos tälläinen tilanne tulee niin varovasti liikkeelle ja tarkkailla mitä muut tekevät

        Mulle opetettiin kyllä niin, että voisi näyttää sille itsensä vasemmalla puolella olevalle merkin, että menisi ensin. Siis *vasemmalla* puolella olevalle, koska se kuitenkin pälyilee sua ja toisekseen turha huitoa itsensä oikealla olevalle, kun sen oikella olevan aikeita ei voi taata. Itsensä voi!


      • Kunagi käisin
        Juha kirjoitti:

        Menipä nappiin. Siis se joka uskaltaa lähteä. Pari kertaa olen sattunut semmoiseen tilanteeseen :P Opettajan neuvo oli että jos tälläinen tilanne tulee niin varovasti liikkeelle ja tarkkailla mitä muut tekevät

        Jenkeissähän on noita neljän stopin risteyksiä (hiukan isommissa risteyksissä tosin) näiden meidän neljäntuulen-versioiden sijasta. Niissähän oleellista on se kuka ehtii pysähtyä ensin, se saa myös jatkaa matkaansa ensimmäisenä, ajosuunnista viis. Toimii yllättävän hyvin ainakin sulan maan aikana. Juju on siinä, ettei ensin mene se, joka kiireimmin työntää keulansa risteykseen, vaan se joka tosiaan tekee "full stopin" ensimmäisenä. Koska on kiire pysähtyä se houkuttelee tekemään pysähdyksen hiukan "takamatkalta" ja sitten mehulinkovaihteisetkin koslat saavat jo ripeän vauhdin risteyksen läpäisyyn. Toisaalta kukaan ei jää laakereilleen lepäämään, vaan aina voi ja pitääkin lähteä saman tien. Lisäksi pienenkin eron pysähtymishetkissä hahmottaa helposti.


      • Juha
        luulotauti kirjoitti:

        Ei se joka risteykseen ensimmäisnä kerkeää ole etuajo-oikeutettu. Ajovuorot määräytyvät lain mukaan!!! Ja nykyisen sellaisen. Homma menee siis niin, että se tilanteen paras "lukija" hoitaa tilanteen huitomalla/ viittomalla jne... tai menenmällä.

        Ei se nyt ihan noin mene. Mitä hittoa sitä huitomaan toisille jos itse pystyy ratkaisemaan tilanteen sillä että itse menee ensin. Mikähän ihmeen laki määrittelee että sinun on huidottava?
        LAIN mukaan siihen jäisivät kaikki autot odottamaan mitä toinen tekee. Olisko tuon väitteen esittäjälle liikennesääntöjen kertaus paikallaan? Kysellä voi oman paikkakunnan autokoulusta!


      • lakina???
        Juha kirjoitti:

        Ei se nyt ihan noin mene. Mitä hittoa sitä huitomaan toisille jos itse pystyy ratkaisemaan tilanteen sillä että itse menee ensin. Mikähän ihmeen laki määrittelee että sinun on huidottava?
        LAIN mukaan siihen jäisivät kaikki autot odottamaan mitä toinen tekee. Olisko tuon väitteen esittäjälle liikennesääntöjen kertaus paikallaan? Kysellä voi oman paikkakunnan autokoulusta!

        Ihmekkään ole, että liikenteessä kolisee, kun ei yksinkertaista luetun ymmärtämistäkään täällä osata. Se ei ole etuajo-oikeutettu, joka risteykseen ensimmäisenä kerkeää. KERTAA ITSE AUTOKOULULTA LIIKENNESÄÄNTÖJÄ!!!


      • Juha
        lakina??? kirjoitti:

        Ihmekkään ole, että liikenteessä kolisee, kun ei yksinkertaista luetun ymmärtämistäkään täällä osata. Se ei ole etuajo-oikeutettu, joka risteykseen ensimmäisenä kerkeää. KERTAA ITSE AUTOKOULULTA LIIKENNESÄÄNTÖJÄ!!!

        Kukaan ei ole etuajo-oikeutettu tuossa tilanteessa. Se lähtee liikkeelle joka parhaaksi katsoo, tietysti erittäin varovasti katsellen mitä muut tekevät ja reagoiden jos tulee ongelmia.
        Mitä jos kaikki neljä autoa näyttää toisilleen että voi mennä?
        Minun tässä kaikkein vähiten tarvii kerrata sääntöjä. 350tkm takana eikä pienintäkään kolaria tai kolhua saatikka edes ylinopeus sakkoa.


      • 60 000 km/v
        Juha kirjoitti:

        Kukaan ei ole etuajo-oikeutettu tuossa tilanteessa. Se lähtee liikkeelle joka parhaaksi katsoo, tietysti erittäin varovasti katsellen mitä muut tekevät ja reagoiden jos tulee ongelmia.
        Mitä jos kaikki neljä autoa näyttää toisilleen että voi mennä?
        Minun tässä kaikkein vähiten tarvii kerrata sääntöjä. 350tkm takana eikä pienintäkään kolaria tai kolhua saatikka edes ylinopeus sakkoa.

        Kyllä sun nyt vaan pitää.... Tiellämme on niin monta hyvää kuljettajaa, että olet pelastanut heidän ansiostaan peltisi varmaan monta kertaa hahahahaaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3195
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1022
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe