irvokasta panna rajusti massia hauatjaisiin

naurettavaaf

ja arkun hintaan.
ketä siinä kumartaa ja mielistelee, vainajaa vai itseään vai vieraita?

ja kaikki jatkaa samaa pröystäilyä, pahvinen arkkukin olisi järjellisempi.
tammiarkku-onko mitää järkeä?

18

<50

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tasovaade

Vainajan tahdon mukaan, jos hänen entisillä rahoillaan homma tehdään. Muutoin asiallinen perustaso.

• epäilijätä

nii jos vainajan mielestä tammiarkku

• Eräs tuttu otti ison lainan tietäessään kuolevansa pian. Totesi sukulaisten varmemmin itkevän hautajaisissa - tai ainakin perinnön jaossa.

• eppueikirj

Minä olen jättänyt ohjeen, paperi on lipaston pöydällä liinan alla näkyvissä.
      Siihen laitoin, halvin arkku. Vain omaiset mukana. Jos muistotilaisuuden haluatte pitää, niin syökää kakkua ja juokaa kahvia/teetä, ei tarvitse, voitte mennä kaikki tahoillenne.
      Kirjoittamani paperin lopuksi laitoin: Kaunis muisto, ei kaipaa repullista kiviä. (se on, ei mitään jossittelua, ei yhtään mitään.)
      Yhdestä virrestä laitoin toiveen, muuten saavat laulaa mitä hyvänsä tai olla laulamatta.

• Tonni-takkiin-meni

Kyl mökin mummon monttubileet peijaisineen pitää maksaa sata tonnia.
      Muuten on mummo elänyt suotta, turhan monta vuotta.

• Tosi harvoin tulee käytettyä sanaa irvokas,
      joten piti ihan sanakirjasta kurkistaa, mitä se mahtaa tarkoittaa,
      eli : "erittäin vastenmielinen, karkea, mauton, inhottava, groteski".

Mikään noista sanoista ei mielestäni liity hautajaisiin tai arkkuun.
      hautajaiset ja arkkukin on vainajan ja omaisten yhteinen toive, tahto ja halu,
      tuskin on kenenkään mielistelystä kyse.
      Minulla ei ainakaan ole osaa ei arpaa sanoa niihin valintoihin mitään.
      Ajattelen hautajaisissa jotain ihan muuta, joskus olen ajatellut, että ovatpas omaiset osanneet valita kauniin arkun., niin vainajan 'näköinen'.
      Kaunis vihreä verkakaan ei tuo pröystäilyä mieleen.

Jokainen käyttää omaa järkeään tehdessään ostoksia, ei tarvitse muitten järkeä mittailla,
      eli aloittaja varmaankin juo kahvinsakin pahvimukeista, ettei vain syyllistyisi järjettömän pröystäilyyn.

Eipä

• En.kelpuuta

Just äsken sanoin tyttärelle että jos nyt kuolen, kahta sisartani ei kutsuta hautajaisiin. Minun piti mennä suvun vanhimman hautajaisiin lapsuuden kotiseudulle pari päivää sitten. Sisaret päättivät etteivät haluakaan minun tulevan. Toinen oli kutsunut minut yöksi, kun päivässä ei ehdi reissua tehdä. Soitti muutamaa tuntia ennen lähtöäni, ettei otakaan vastaan. Vollotin hetken, mutta pääsin yli.
      Luulen että on jotain sisarkateutta ja sitten oman elämän harmien purkamista. Sairauden takia toinen ei voinut osallistua. Tietävät että olen herkkä ja pahoitan mieleni tuollaisesta ulkopuolelle jättämisestä. Ja että juuri tämä vainaja merkitsi minulle hyvin paljon.
      Tytär pyysi, että laittaisin paperille ohjeet, millaiset hautajaiset, ketä kutsutaan ja muut itselleni merkittävät toiveet. Lasten ei tarvitsisi jahkailla, tekevätkö oikein vai väärin. Ehkä jonakin päivänä väsään listan. Perusperiaate on, että ehkä jonkinlaiset bileet, mutta kohtuullisen vaatimattomat.

• ö-Öö

Voi helpottaa perinnönjakoa.

Vähemmän perikunnalla riideltävää, kun vähemmän jaettavaa. Ylempänä oli myös hieno idea velan ottamisesta ennen kuolemaa. Tosin, mun muistin mukaan velat otetaan pesästä tai vakuista, että perikunta ei kenenkään ruumiin velkoja maksele.

Juu, kandee tehdä testamentti, hoitotahto ja info hautajaismenettelyistä. Kun niistä aina tahtoo tulla sanomista. Arkku ois hyvä idea tehdä ite. Monesti miettinyt, että tekis, vois pitää suksia. Raakalautaa, puunaulat. Arkuissa ei paljoa määräyksiä ole, pitää mahtua krematorion luukusta ja pitää olla palavaa materriaalia. Puu parempi, kuin pahvi, saa paremmat liekit. Se toi saastuttaminenkin hyvä ajatella, kurjin idea on kaivaa multiin mätäneen. Mullassa kovin hyvä jalopuu kehno, ei tahdo mädätä.

Pöndellä naapurin vanha patu tehnyt kiven itelleen. Kuolinpäivä puuttuu, sitä kun ei tiedä. Sillä komee kivi, ihmetellyt, muistaakohan sitä kukaan aikanaan, lapsetkin jo pian eläkkeellä ja ainut lapsenlaps dorka. Noh, vanhat kivet kai käytetään tienrakennukseen tms täytöiksi. Se oli tehnyt nimet ja numerot metallikirjasimista, sitä en tiedä, onko sillä valmiiksi ostettuna numeroita. Mulle ei tule mitään kiviä, tai laattoja, tuhkat mereen.

Kyllä tollasia on hyvä miettiä, ite eläissään. Eri asia sitten, noudattaako kukaan vainajan toiveita.

=DW=

• Olen tainut tämän kirjoittaa jo aikaisenpiin jankkuihin.
        Vuosia sitten, olen kertonut niille ihmisille jotka haluavat haudata minut.
        Kaksi ripausta tuhkaa.
        Syntymä-kotini nurmelle.
        Salaa tietenkin, koska talon omistaa joku toinen.
        Omistanut vuosi-kymmeniä sitten.
        Voi olla että hänellä ei olisi mitään tuhkaani vastaan.
        Vaan en halua häiritä mitenkään.
        Onhan tontilla muinainen kissani.
        Se Söpö.
        Kaksi ripausta tuhkaa vanhenpieni ja siskoni haudalle.
        Olenhan siihen haudannut isäni ja äitini.
        Ihan oma-kätisesti.
        Loppu-tuhka kaadetaan erityiseltä kiveltä jokeen.
        Jokeen, jonka ranta-kivellä kalastin, kun ensi-rakkauteni heitti Kohoni viereen pikkuisia kivä.
        Parin suukkosen jälkeen neiti kertoi kiusoitelleensa.
        Ah!...Yhy!

H.

• tuhkapöllyää
        hunksz kirjoitti:

Olen tainut tämän kirjoittaa jo aikaisenpiin jankkuihin.
        Vuosia sitten, olen kertonut niille ihmisille jotka haluavat haudata minut.
        Kaksi ripausta tuhkaa.
        Syntymä-kotini nurmelle.
        Salaa tietenkin, koska talon omistaa joku toinen.
        Omistanut vuosi-kymmeniä sitten.
        Voi olla että hänellä ei olisi mitään tuhkaani vastaan.
        Vaan en halua häiritä mitenkään.
        Onhan tontilla muinainen kissani.
        Se Söpö.
        Kaksi ripausta tuhkaa vanhenpieni ja siskoni haudalle.
        Olenhan siihen haudannut isäni ja äitini.
        Ihan oma-kätisesti.
        Loppu-tuhka kaadetaan erityiseltä kiveltä jokeen.
        Jokeen, jonka ranta-kivellä kalastin, kun ensi-rakkauteni heitti Kohoni viereen pikkuisia kivä.
        Parin suukkosen jälkeen neiti kertoi kiusoitelleensa.
        Ah!...Yhy!

H.

Suomen lain mukaan tuhkaa ei saa jakaa, vaan se tulee sijoittaa yhteen paikkaan.
        Yhy..

• tuhkapöllyää kirjoitti:

Suomen lain mukaan tuhkaa ei saa jakaa, vaan se tulee sijoittaa yhteen paikkaan.
        Yhy..

Lain mukaan ei saisi syljeskelläkään.
        Minä lähden siitä että jokaisella Kiveksellä on oikeutensa.

H.

• tuhkapöllyää
        hunksz kirjoitti:

Lain mukaan ei saisi syljeskelläkään.
        Minä lähden siitä että jokaisella Kiveksellä on oikeutensa.

H.

Myös poltettuna!

• ö-Öö
        tuhkapöllyää kirjoitti:

Yhy..

Joop

Yhteen osoitteeseen tuhkat. Tosin, kun viskoo mereen, tai tuulen viemäksi, tuhkat nyt menee, minne sattuu. Sinällään. vaikka suomessa melkoinen byrogratia onkin, en usko olevan sellaista virkamiestä, joka kyttäilee, minne niitä uurnia tai tuhkia tungetaan. Jos käryää, saapi kai sitten sanktioita hautarauhan rikkomisesta.

Tossa tuhkista:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030457

=DW=

• puuta-mitäsmuuta

Ei ollut ainakaan muutama kuukausi sitten pahviarkkuja tarjolla, pitää kuulemma olla puuta että ruumisnesteet ei pehmennä, saattaa muuten hajota ennenaikaisesti.

• ö-Öö

Aha

Pahvissa tosiaan voi olla vettymisen vikaa, ei kokemuksia. Muistui mieleen, yks tuttu vainaa oli alkanut vuotaan ruumishuoneella lattialla. Puuarkku. Hautaustoimisto oli käynyt kääriin kalman muoviin. Miten lie krematorio suhtautunee muoviin, mutta maassa huononpi asia. Joutuneet luemma jossain pruutaileen jotain happoa hautoihin, kun muovitetut ruumiit ei olleet muuten alkaneet mätäneen. En varma, oliko suomessa, vaiko ehkä norjassa, siellä kun on kylmääkin enenpi.

Nykyruumiit melkoista ongelmajätettä. Kaikenmaailman implantteja ja kyllästetty ties millä lääkkeillä ja kemikaaleilla. Sinälläänhän terve(?) kalma ois hyvää lannoitetta. Tuhkasta kaiketi pahimmat sattumat siivilöidään ja kai piipuissa katalysaattorit, että tuhkaus juu ekilogisempi ja luontoystävällisempi hautaustapa kaikkinensa.

=DW=

• tuhkapöllyää

Hautajaisiahan on sanottu myös maahanpanijaisiksi, joten mikä ihme että rahaa menee.

• pirremiinapas

Mitähän irvokasta, eiköhän jokainen hautaa omaisensa ihan omien tuntemusten, varojensa, tai vainajan toiveitten mukaan, tai sitten suvun sisällä olevien perinteiden mukaan.

Kaikesta se pitää joku irvimis aihe löytää..vastenmielistä..

• anonyymi_HoidinItseKaik

Meillä ainakin isäukko toivoi ennen kuolemaansa, että halvin mahdollinen arkku ja tuhkaus hänelle. Lisäksi toivoi, ettei pidetä mitään suuria peijaisia, vaan ihan oman porukan kesken vaatimaton kahvitilaisuus.
      Tehtiin sitten niin, kuten toiveet oli. Halvin arkku löytyi Virosta, ihan kunnollinen mäntypuusta ja kahvoilla. Pahviarkkua en suosittele, lajitoverit kestoivat, kuinka pahviarkku oli levinnyt kesken kaiken. Tosin niissäkin on eroja. Meillä kuitenkin halvin arkku löytyi Virosta ja mistään Suomesta en vastaavaan hintaan löytänyt mitään arkkua. Rahti sisältyi hintaan, joten oikeasti oli edullinen.
      Tuhkauurnan tein itse, tosin harkitsin arkkuakin tekeväni, mutta valmis arkku oli niin edullinen, että en alkanyt sitä sitten itse tekemään. Tuhkauurnan tein ihan periaatteen vuoksi ja oli osa surutyötä. Hautaustoimistoja hieman vertailemalla löysin edullisimmat kuljetukset.
      Kirkko ja siunaustilaisuus ei maksaneet, muistotilaisuuskin saatiin pitää ilmaisissa tiloissa. Kakut ja piirakat leivottiin itse, kahvit keitettiin ja teevedet.
      Perunkirjoituksen ja perukirjan tein itse, naapurista pari tuttavaa suostuivat olemaan uskottuinamiehinä. Tilasin itse kaikki virkatodistukset ja muut tarvittavat paperit, osan sain ilmaiseksi, osasta piti vähän maksaa. Netistä löysin hyvän mallin perukirjaa varten ja sitä muokkaamalla sain asiallisesti tehtyä perukirjan. Pankin lakimies tarkisti ilmaiseksi perukirjan pankin puolesta ja lähetin sen jälkeen verottajalle tuon perukirjan.
      Mielestäni sain toteutettua isäni toiveen aika hyvin, todelliset kustannukset alle 1000€ ja homma tuli hoidettua. Tuhka me sijoitetaan omalle tontille isäni toiveen mukaisesti.

Jos olisimme tehneet tosin, eli antaneet hautaustoimiston hoitaa kaiken ja ottaneet pitopalvelun muistotilaisuuden järjestämiseen, sekä teettäneet perunkirjoituksen ulkopuolisella, olisi rahaa mennyt vähintään 5000€. Isäni ei ollut kuollessan mitenkään erityisen varakas, omaisuus oli n. 100000€, joten tuo säästö tuntuu aika merkittävältä. Mielestäni isäni sai ihan ihmisarvoisen siunaus- ja muistotilaisuuden, kanttori soitti musiikkia hänen toiveiden mukaisesti, pappi piti todella kauniin puheen hänen elämästään. Emme tuhlanneet rahaa tarpeettomasti, hänen toiveidensa mukaisesti toimimme.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      89
      2036
    2. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      128
      1372
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      23
      1320
    4. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      27
      1271
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      66
      1192
    6. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      336
      1017
    7. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      85
      929
    8. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      53
      858
    9. 121
      777
    10. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      82
      766
    Aihe