Tutkivan tuomion opin mukaan Jeesus meni kaikkein Pyhimpään vasta vuonna 1844.
Tässä kuitenkin lainaus Ellen Whiten kirjasta Aikakausien toivo, jossa hän sanoo kappaleen lopussa, että Jeesus menikin kaikkein pyhimpään suoraan ristiltä, aivan kuten Raamattu sanoo 12 eri raamatunkohdassa Uudessa testamentissa.
Luku 78 - Golgatan kummulla
Viimeinen kappale:
"Kaikki ovat kauhun ja hämmennyksen vallassa. Pappi on juuri teurastamaisillaan uhrin, mutta veitsi putoaa hänen hervottomasta kädestään, ja karitsa pelastuu. Vertauskuva on kohdannut vastakuvansa Jumalan Pojan kuolemassa. Suuri uhri on annettu. Tie kaikkeinpyhimpään on avattu. Uusi, elävä tie on valmistettu kaikille. Syntisen, surevan ihmiskunnan ei enää tarvitse odottaa ylimmäisen papin tulemista. Tästä lähtien Vapahtaja toimii pappina ja puolustajana taivaitten taivaassa. Oli ikäänkuin elävä ääni olisi puhunut temppelissä oleville: Nyt loppuvat kaikki uhrit syntien puolesta. Jumalan Poika on tullut sanansa mukaan “Katso, minä tulen — kirjakääröön on minusta kirjoitettu — tekemään Sinun tahtosi, Jumala.” “Oman verensä kautta” Hän meni “kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.” Hepr. 10: 7; 9: 12. "
Vai kumoaako?
Ellen G. White kumoaa tutkivan tuomion
30
65
Vastaukset
Tyypillinen kriitikkojen metodi on että irroitetaan teksti - kappale, virke tai lause asiayhteydestään ja kokonaisuudesta mitä sanoo koko Raamattu jstn asiasta tai tässä tapauksessa mitä White on asiasta kaikenkaikkiaan kirjoittanut.
Tutkiva tuomio on jostakin tullut tapa nimittää asiaa jossa on kyse siitä että ihminen saa "palkan" sen perusteella missä tilassa armonaikansa (elinpäivänsä) lopettaa, -Herrassa Jeesuksessa, vaiko Herran Jeesuksen päättäväisesti torjuneena; Room 6:22-23 kertoo Paavalin sanoilla nämä kaksi vaihtoehtoa selvästi ja lyhyesti. Prosessi joka tapahtuu ns. "maailmanlopun jälkeen" on selvällä suomenkielellä Ilm 20 luvussa ilman "turhia" vertauskuvia. Omia synonyymejä voi asialle kehittää vaikka kaksi tusinaa jokainen, mutta Raamatullinen todellisuus on että ihmisestä ollaan "taivaan elämän kirjojen kirjoittamisen suhteen tietoisia enkelijoukkojen Hebr 1:14, ja Ylipappi Jeesuksen Kristuksen hallinnossa; Hebr 8:1-2, (5-10 luvut.)
(Elämän taivaan kirjat, on mainittu Ilm 20 luvussa, ja jakeen viitetiedoissa muualla.)
(Vertauskuvallinen on vain 144 000 jossa on kyse kaikista pelastuneista ihmiskunnan historian ajalta.)
Ei tässä tämän kummemmasta ole kyse.- Adviss
Eli jos nyt sinua oikein ymmärsin, Jeesus meni kaikein pyhimpään suoraan ristiltä ja sitten hän meni sinne uudestaan varsinaisesti töihin vasta 1844? Näinkö?
Onkohan Jumalalla glaukooma tai jokin muu silmäsairaus kun hänellä on kestänyt kohta 175 vuotta käydä läpi muutaman hassun miljoonan ihmisen tekoja ja silti hän loi maan miljardeine eliöineen ja kaiken mitä siinä on mukaan lukien tähdet yms vain kuudessa päivässä. Kyllä kuulostaa kyvyttömältä Jumalalta kun ei pysty nopeampaan toimintaan vaikka on Jumala!
Vai olisiko vain niin, että tutkivan tuomion oppi onkin ihmisen keksintöä?
Edesmennyt Desmod Ford tutki asiaa muutamankin adventtikirkon parhaan teologin kanssa ja he päätyivät siihen, että tutkivalla tuomiolla ei ole teologisia perusteita. Kirkon kouluttamattomat työntekijät eivät uskaltaneet julkaista pitkään kestäneen ja perusteellisen teologisen tutkimuksen tuloksia. Tutkimuksen, jonka he itse tilasivat asettamaltaan teologien toimikunnalta. Sihteeristö, joka ei edes aluksi tajunnut teologien teologista tukimusta, meinasi äänestää sen puolesta mutta kun heille selitettiin mitä se todella tarkoitti eli että tutkivaa tuomiota ei voi teologisesti perustella, he lakaisivat koko tutkimuksen maton alle ja olivat siitä hiljaa.
Kirkko siis valehtelee edelleenkin jäsenilleen, että tutkivalla tuomiolla on teologiset perusteet vaikka kyseessä on alunperin kreikkaa ja hebreaa osaamatomien maallikkojen keksimä perinnäisoppi. Sitä paitsi, kun Miller keksi tuon opin, hän sanoi, että tutkiva tuomio on nopea juttu. Ei siihen mene kymmeniä vuosia. Tämä tieto löytyy aikalaisten opinkohdista ylöskirjattuna. Ajatella, että Miller oli asiasta väärässä kaikilla mahdollisilla tavoilla mutta kirkko jatkaa väärän opin julistamista, ettei sen uskottavuus menisi. Mutta asiaa on aika vaikea pimittää siinä vaiheessa kun iternet leviää kunnolla niihinkin maihin, jossa adventismi nyt leviää vauhdilla eli Afrikkaan, Intiaan yms.
Valheella on ns. lyhyet jäljet. - Adviss
Ainä et näköjään tunne tutkivan tuomion oppia. Whiten mukaan tutkiva tuomio käydään ennen ns. maailmanloppua. Jeesuksella on palkka mukanaan kun hän saapuu noutamaan omiaan. Hän vie omansa tuhanneksi vuodeksi mukanaan taivaaseen. Maailmanloppuhan tulee vasta tuon tuhannen vuoden jälkeen kun pahat ja maailma tuhotaan. Luuletko, että taivaaseen kelpuutetaan tuhanneksi vuodeksi nimiuskovia?
No, minähän en noin usko mutta noin se tutkivan tuomion oppi selitetään Whiten kirjoituksissa, jotka ovat kirkon mukaan profeetallista sanaa. Adviss kirjoitti:
Eli jos nyt sinua oikein ymmärsin, Jeesus meni kaikein pyhimpään suoraan ristiltä ja sitten hän meni sinne uudestaan varsinaisesti töihin vasta 1844? Näinkö?
Onkohan Jumalalla glaukooma tai jokin muu silmäsairaus kun hänellä on kestänyt kohta 175 vuotta käydä läpi muutaman hassun miljoonan ihmisen tekoja ja silti hän loi maan miljardeine eliöineen ja kaiken mitä siinä on mukaan lukien tähdet yms vain kuudessa päivässä. Kyllä kuulostaa kyvyttömältä Jumalalta kun ei pysty nopeampaan toimintaan vaikka on Jumala!
Vai olisiko vain niin, että tutkivan tuomion oppi onkin ihmisen keksintöä?
Edesmennyt Desmod Ford tutki asiaa muutamankin adventtikirkon parhaan teologin kanssa ja he päätyivät siihen, että tutkivalla tuomiolla ei ole teologisia perusteita. Kirkon kouluttamattomat työntekijät eivät uskaltaneet julkaista pitkään kestäneen ja perusteellisen teologisen tutkimuksen tuloksia. Tutkimuksen, jonka he itse tilasivat asettamaltaan teologien toimikunnalta. Sihteeristö, joka ei edes aluksi tajunnut teologien teologista tukimusta, meinasi äänestää sen puolesta mutta kun heille selitettiin mitä se todella tarkoitti eli että tutkivaa tuomiota ei voi teologisesti perustella, he lakaisivat koko tutkimuksen maton alle ja olivat siitä hiljaa.
Kirkko siis valehtelee edelleenkin jäsenilleen, että tutkivalla tuomiolla on teologiset perusteet vaikka kyseessä on alunperin kreikkaa ja hebreaa osaamatomien maallikkojen keksimä perinnäisoppi. Sitä paitsi, kun Miller keksi tuon opin, hän sanoi, että tutkiva tuomio on nopea juttu. Ei siihen mene kymmeniä vuosia. Tämä tieto löytyy aikalaisten opinkohdista ylöskirjattuna. Ajatella, että Miller oli asiasta väärässä kaikilla mahdollisilla tavoilla mutta kirkko jatkaa väärän opin julistamista, ettei sen uskottavuus menisi. Mutta asiaa on aika vaikea pimittää siinä vaiheessa kun iternet leviää kunnolla niihinkin maihin, jossa adventismi nyt leviää vauhdilla eli Afrikkaan, Intiaan yms.
Valheella on ns. lyhyet jäljet.Miller löysi profetian joka on ajassa pääteltävissä. Aika on loogisesti laskettavissa.
Pyhäkön uusi kunnia ovat enkelin sanoista; Dan 8:12-17.
Teologia on Raamatun tutkijoiden ajassa tekemä.
Jeesus on Raamatun mukaan noussut taivaisiin ihmisten silmien nähtävällä tavalla.
Kyse pyhäkön kaksivaiheisesta palvelusta on kysymys pyhäkön kaksivaiheisesta palvelusta " pyhässä" ja "kaikkein pyhimmässä."
On haluttu olla loogisia koska maallinen pyhäkkö oli esikuvaa taivaallisesta, niin taivaallisessakin on kaksi pyhää palvelusvaihetta.
Että Jeesuksen ylipapillinen tehtävä on kaksivaiheinen taivaassa.
Enkelin sanoihin tuo aika sitten taas vie!Adviss kirjoitti:
Ainä et näköjään tunne tutkivan tuomion oppia. Whiten mukaan tutkiva tuomio käydään ennen ns. maailmanloppua. Jeesuksella on palkka mukanaan kun hän saapuu noutamaan omiaan. Hän vie omansa tuhanneksi vuodeksi mukanaan taivaaseen. Maailmanloppuhan tulee vasta tuon tuhannen vuoden jälkeen kun pahat ja maailma tuhotaan. Luuletko, että taivaaseen kelpuutetaan tuhanneksi vuodeksi nimiuskovia?
No, minähän en noin usko mutta noin se tutkivan tuomion oppi selitetään Whiten kirjoituksissa, jotka ovat kirkon mukaan profeetallista sanaa.Yhteenveto-tiivistelmä tapahtumista; (mistä mainitsen liittyen 1000- aikakauteen;
Aikajärjestys;
- Kristus tulee takaisin maan päälle II-adventtina
- Elävät ja kuolleet pyhät otetaan taivaaseen
- Jumalattomat kuolevat Kristuksen tullessa
- Saatana sidotaan 1000 vuodeksi
1000 vuoden aikana:
- Pyhät hallitsevat Kristuksen kanssa taivaassa
1000 vuoden jälkeen;
- Jeesus Kristus ja pyhät sekä uusi Jerusalem laskeutuvat maan päälle
- Jumalattomat herätetään kuolleista = II ylösnousemus
- Saatana on hetken vapaana, jolloin se hyökkää pyhää kaupunkia vastaan
- Viimeinen tuomio pannaan täytäntöön
- Saatana ja syntiset hävitetään lopullisesti
- Maa "luodaan uudesti" eli uudistetaan pyhien ikuiseksi asuinsijaksi: Ilm 21-22
Ilmestyskirjan 20 luku opettaa että on kaksi ylösnousemusta. Näiden ylösnousemuksien välillä on kulunut aikaa 1000 vuotta. Tutkinta ja tuomio on tietysti tapahtunut ennen ylösnousemusta. Armonaikaa ihmisellä on vain ihmisen elämän pituus. Herran saapuessa pyhät temmataan Herraa vastaan. He saavat ylösnousemusruumiin, ja heidät tietenkin havaittu pyhiksi jo aikaisemmin. (1 Tess 4:17) Ilm 14 luvun 3 enkelin sanomat (6-13) antavat ymmärtää, että ensimmäisen enkelin sanoma julistaa tuomion alkamista. Sen jälkeen vasta seuraa sadonkorjuu. (14-20)
Tuomiopäätökset tehdään elämän kirjan perusteella; >>> Ps 69:29, 2 Moos 32:32-33, Ps 56:9, Jes 65:6-7, Fil 4:3, Ilm 3:5, 20:12, 21:27, Luuk 10:20, Dan 12:1, Mal 3:16, Neh 13:14, Saar 12:13-14, Matt 12:36-37, 1 Kor 4:5.
Jeesus Kristus on asianajajamme Jumalan edessä. (1 Joh 2:1, Hebr 9:24, 7:25, Jes 43:25, Ilm 3:5, Matt 10:32-33)
"Minä tulen pian ja tullessani minä tuon jokaiselle palkan, maksan kullekin hänen tekojensa mukaan." (Ilm 22:12)Jarinhotelli4 kirjoitti:
Yhteenveto-tiivistelmä tapahtumista; (mistä mainitsen liittyen 1000- aikakauteen;
Aikajärjestys;
- Kristus tulee takaisin maan päälle II-adventtina
- Elävät ja kuolleet pyhät otetaan taivaaseen
- Jumalattomat kuolevat Kristuksen tullessa
- Saatana sidotaan 1000 vuodeksi
1000 vuoden aikana:
- Pyhät hallitsevat Kristuksen kanssa taivaassa
1000 vuoden jälkeen;
- Jeesus Kristus ja pyhät sekä uusi Jerusalem laskeutuvat maan päälle
- Jumalattomat herätetään kuolleista = II ylösnousemus
- Saatana on hetken vapaana, jolloin se hyökkää pyhää kaupunkia vastaan
- Viimeinen tuomio pannaan täytäntöön
- Saatana ja syntiset hävitetään lopullisesti
- Maa "luodaan uudesti" eli uudistetaan pyhien ikuiseksi asuinsijaksi: Ilm 21-22
Ilmestyskirjan 20 luku opettaa että on kaksi ylösnousemusta. Näiden ylösnousemuksien välillä on kulunut aikaa 1000 vuotta. Tutkinta ja tuomio on tietysti tapahtunut ennen ylösnousemusta. Armonaikaa ihmisellä on vain ihmisen elämän pituus. Herran saapuessa pyhät temmataan Herraa vastaan. He saavat ylösnousemusruumiin, ja heidät tietenkin havaittu pyhiksi jo aikaisemmin. (1 Tess 4:17) Ilm 14 luvun 3 enkelin sanomat (6-13) antavat ymmärtää, että ensimmäisen enkelin sanoma julistaa tuomion alkamista. Sen jälkeen vasta seuraa sadonkorjuu. (14-20)
Tuomiopäätökset tehdään elämän kirjan perusteella; >>> Ps 69:29, 2 Moos 32:32-33, Ps 56:9, Jes 65:6-7, Fil 4:3, Ilm 3:5, 20:12, 21:27, Luuk 10:20, Dan 12:1, Mal 3:16, Neh 13:14, Saar 12:13-14, Matt 12:36-37, 1 Kor 4:5.
Jeesus Kristus on asianajajamme Jumalan edessä. (1 Joh 2:1, Hebr 9:24, 7:25, Jes 43:25, Ilm 3:5, Matt 10:32-33)
"Minä tulen pian ja tullessani minä tuon jokaiselle palkan, maksan kullekin hänen tekojensa mukaan." (Ilm 22:12)Olet paljon tutkinut asioita, mutta olisiko aikajärjestyksen ensimmäisessä kohdassa virhe:
- Kristus tulee takaisin maan päälle II-adventtina
Kristuksen tullessa takaisin meidät temmataan Herraa vastaan pilvissä. Käsittääkseni Jeesuksen jalat eivät tuolloin kosketa maata, eli hän ei tule maan päälle.Pyhpyh kirjoitti:
Olet paljon tutkinut asioita, mutta olisiko aikajärjestyksen ensimmäisessä kohdassa virhe:
- Kristus tulee takaisin maan päälle II-adventtina
Kristuksen tullessa takaisin meidät temmataan Herraa vastaan pilvissä. Käsittääkseni Jeesuksen jalat eivät tuolloin kosketa maata, eli hän ei tule maan päälle.Jaa, kiinnitän kohtaan huomiota kiitos. Toisinaan kuulee jakoa I ja II adventista. Ensimmäinen olisi tämän teorian mukaan ollut 2000 vuotta sitten.
Jeesus Kristus on aina maapallon kanssa ollut tekemisissä ja ilmoittanut ihmisille itseään, -lukuisia määriä sellaisiakin "adventteja" -heh, voisi sitten ajatella olevan?
- Harhaopit
Kannattaa luea Raamattua eikä jonkun harhaisen Ellen G:n ajatuksia. Ihmettelen suuresti miksi adventistit uskovat tuon henkilön kirjoituksia enemmän kuin Raamattua.
- pyhpyh23478298347
Itse olet harhainen noilla väitteilläsi.
Taivaallinen Temppeli ei ole vertauskuvaa enää, vaan on todellinen ja monivaiheisen vertauskuvan täyttymys.
"Tulemme nyt asian ytimeen: Meillä on ylipappi joka on asettunut taivaissa istumaan majesteetin valtaistuimen oikealla puolelle. Hän toimittaa palvelusta taivaan pyhäkössä, todellisessa pyhäköteltassa jota ei ole pystyttänyt ihminen vaan Herra itse." (Hebr 8:1-2)
Jeesus meni kaikkeinpyhimpään ja tekee pappispalvelusta kaikkein pyhimmässä; Hebr 8:2. Oman verensä kautta sai aikaan iankaikkisen lunastuksen; 9:12. Jeesuksen veren kautta meillä on pääsy kaikkeinpyhimpään; 10:19.
Hepr 9:23-26 osoittaa taivaan pyhäkön tulevan kerran puhdistettavaksi taivaalliseen pyhäkköön kerääntyneistä ihmisen synneistä. "Elämän kirja" tarkastetaan, ja ihmisten synnit poistetaan taivaan kirjasta ihmisen Jeesus uskon johdosta Kristuksen ansiosta.
Maallisen pyhäkön esikuvallinen malli oli kaikkein pyhimmän huoneen suuri sovituspäivä kerran vuodessa jossa Aaroninen Leevin heimosta jälkeläinen toimi ihmis-ylipappina poistaen kansan koko vuoden ajan temppeliin tuomat synnit kerralla. Ihminen välittäjänä ihka oikeana pappina on ollut vain tämän palveluksen suorittaja. Nykyiset pappi ja pastorit ovat ammatteja, niin kuin esim. nosturinkuljettaja ja laitosapulainenkin, oppilaitoksissa on eroa kuitenkin. Maisterit ovat aina kvalifikoituneita asiantuntijoita eri aloillaan. Ylipappi Jeesus Kristus on välittäjä jo 2000 vuoden ajan ihmisen ja Jumalan välillä. Papeista ja pastoreista on vain työnantajiensa palvelukseen ammateissaan.
Syntiyhri Jeesus Kristus on yksi ja ainoa ainutlaatuinen ja riittävä koko ihmiskunnan jokaisen olevaisen syntiuhriksi. Tämä uhri on ollut kerran Golgatalla yhden kerran, eikä toistu.
Maallisen temppelin syntiuhrit olivat esikuvaa tästä uhrista.
Ilosanoma uuden liiton pyhäköstä annettiin jo profeetta Danielille: “Kuinka kauan meidän täytyy katsella tätä? Päivittäinen uhri on poissa, jumalattomuus levittää tuhoa, ja pyhäkkö ja palvelus on tallattu maahan?" -Niin kauan että 2300 iltaa ja aamua on kulunut, sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan.;" Dan 8:13-14.
Pyhäkön kunnia näkyy uskonpuhdistuksessa Ilm 14:6-13,
Maallinen pyhäkkö kuvasi kolmea vaihetta Kristuksen palvelutyössä:
>1. Sijaisuhria;
-Pyhäkön uhrit olivat vertauskuvia Kristuksen uhrikuolemasta, sekä syntien anteeksiantamisesta. (Hebr 9:22) (Room 3:24-25, 6:23, Jes 53:6, 1 Kor 15:3, 2 Kor 5:21, 3 Moos 4:34-35, Hes 45:18-19) Ihmiskunnan kaikki synnit sovitettiin ristillä kokonaan.
>2. Papillista välitystyötä;
Vanhassa liitossa jokainen pappi kuvasi Kristuksen välitystyötä. (Hes 44:11,15-16, 45:4, 4 Moos 8:19, Pappisjärjestelmä onkin kokonaan vanhaan liittoon kuuluva asia. Uudessa liitossa jokaisella uskovalla on rukouksessa suora yhteys taivaaseen. Välittäjänä papin sijasta Kaikkivaltiaan Isän edessä on Jeesus Kristus. (Hebr 7:15-28, Room 8:34, 1 Joh 2:1-2) Kristus. (1 Tim 2:5, 1 Piet 2:9, Hebr 4:16)
Uuden liiton oikea pyhäkkö, lopullinen tuomio:
Ennen tuomion täytäntöönpanoa on oltava oikeudenkäynti. Papillinen pyhäkköpalvelus on taivaallinen oikeudenkäynti! (Ilm 20:4, 1 Kor 6:1-3, Ilm 20:11-15, Matt 25:31-46, 2 Piet 3:7-13)
> Kun Jeesus tulee, Hänellä on palkka mukanaan. Ihmisten ikuiset kohtalot on päätetty. (Matt 16:27, Ilm 22:12) Uutta armonaikaa ei koskaan enää tule.
Raamattu viittaa taivaalliseen pyhäkköön; > Ps 11:4, Mii 1:2-3, Ilm 4:2, 7:15, 8:3, 9:13, 15:5,8, 11:12,19, 16:17, Dan 7:9-10.
He va nu så he.Pyhäkön tehtävä ja sanoma on pelastus ja työ ihmisen hyväksi.
Maallisen pyhäkön kaikki menot kuvasivatkin Kristuksen työtä ihmisen hyväksi. (Hebr 4:2,9:9-12, Gal 3:23, Joh 1:29) (Ps 78:69, 63:3, 20:3, 96:6, 150:1, Jer 17:12, 2 Aik 30:8,19)
"Heprealaiskirjeessä löydämme mielenkiintoisen heprealaisen runomitan, joka asettaa kaksi pyhäkköä jumalanpalvelusjärjestelmineen vastakkain vertailtavaksi; maallisen ja taivaallisen. Heprealaiskirjeen kuudennen luvun lopusta kymmenennen luvun puoliväliin ulottuva teksti muodostuu seuraavanlaisesta rakenteesta:
A – Väliverho (6:19-20)
.B – Pappeus (7:1-25)
..C – Uhri (7:26-28)
…D – Pyhäkkö (8:1-5)
….E – Liitto (8:6-13)
…..F – Vanhan liiton pyhäkkö (9:1-10)
…..F’ – Uuden liiton pyhäkkö (9:11-14)
….E’ – Liitto (9:15-22)
…D’ – Pyhäkkö (9:23-28)
..C’ – Uhri (10:1-10)
.B’ – Pappeus (10:11-18)
A’ – Väliverho (10:19-20)
Tekstin perusajatus on yksinkertainen. Uuden liiton uhri, pappeus ja pyhäkkö ovat paremmat kuin Vanhan liiton vastineensa."
Hepr. 8:2 tón hagión leitúrgos
pyhäkön pappispalvelija
Hepr. 9:1 to te hagion kosmikon
ja maanpäällinen pyhä paikka
Hepr. 9:2 hagia
Pyhä
Hepr. 9:3 hagia hagión
Kaikkeinpyhin
Hepr. 9:8 tén tón hagión hodon
pyhäkön tietä
Hepr. 9:12,
9:25, 13:11 eis ta hagia
pyhäkköön
Hepr. 9:24 ú gar eis kheiropoiéta eisélthen hagia Khristos
sillä Kristus ei astunut sisälle käsintehtyyn Pyhään
Hepr. 10:19 eis tén eisodon tón hagión
pyhäkön sisäänkäyntiin.Jeesus Kristus on Ylipappina pyhäkössä. Melkisedekin pappeudessa. Melkisedek oli Aabrahamin aikainen kuningas ja Jumalan pappi. (1 Moos 14:18-20.) Melkisedek mainitaan Kristuksen esikuvana; Ps 110:4, Hebr 5-7.
Aaron ja Aaronin jälkeläiset eivät mene enää kaikkeen pyhimpään suurena sovituspäivänä kerran vuodessa sovittamaan kansan syntejä.
Pyhäkköpalveluksen ihmisiä pelastava Kristuksen työ jatkuu taivaan pyhäkössä ristin uhrikuoleman jälkeen. (Hebr 1:14)
Jeesus Kristus on itse kaikkein pyhimmässä.
”Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön joka on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme.” (Hebr 9:24)
Hebr 9 luvun teksti tarkoittaa taivaallisen pyhäkön vihkimistä, taivaallista pyhäkköä yleensä, ja että Jeesus meni taivaalliseen pyhäkköön, mutta 9 luku ei tee erotusta pyhäkön palvelun vaiheiden suhteen. Ajan lopun suureen sovituspäivään liittyvä kirjoitus on Danielin kirjan ja Ilmestys- kirjan teksteissä.
Oikea ja alkuperäinen pyhäkkö, joka Raamatun mukaan on uuden liiton pyhäkkö tänään on siis taivaassa. Jeesus ja enkelit kuulevat ihmisen rukoukset. (Hebr 1:14, 9:22-28) Pyhäkköpalveluksessa on eri vaiheita. Taivaallinen palvelus ei pääty koskaan.
Hebrealaiskirje kytkeytyy Danielin- ja Ilmestyskirjan tapahtumiin.
"Suuri babylon" on saanut kuulla lankeemuksensa. Maailma kuulee evankeliumin. (Ilm 14:6-13) Suuri antikristillinen babylon (Dan 7:8,25, Matt 24:15-20, 2 Tess 2:1-4, Ilm 13:5) on saastuttanut pyhäkön ja uusi taivaallinen telttamaja puhdistaa jatkuvasti pyhäkköä Ylipappinaan Jeesus Kristus kaikkein pyhimmässä. (Hebr 2:17, 3:1-2, 5:4-5, 7:20-21, 5:6, 6:20, 7:15-17, 24,27-28, 8:1-3,6, 9:12,14,24-26) Kaikkein pyhimmän palvelus merkitsee taivaan kirjojen ja pyhäkön puhdistamista synneistä. Anteeksi annetut synnit ovat kuitenkin saastuttaneet vielä pyhäkköä siihen saakka kunnes kaikkien pyhimmän palvelus alkoi profeetta Danielille ilmoitetun mukaisesti. Dan 8:12-14.
Kysymys taivaallisesta pyhäköstä Jeesus Ylipappi kaikkein pyhimmässä merkitsee kaikkea sitä työtä mitä taivaassa tehdään viimeisinä aikoina koko ihmiskunnan- jokaisen ihmisen uskonelämän eteen ja -tueksi ihmisen pelastukseksi.
Taivaallinen oikeudenkäynti asiayhteydessä merkitsee yksinkertaisesti että on oltava tieto, perusteet ja merkintä "tuomio" jokaisen ihmisen kohdalla missä tilassa ihminen on armonaikansa eläissään päättänyt. (Ilm 20:11-15)
Jeesus on taivaan pyhäkössä. Mooses sai esikuvan tästä. (Hebr 8:5-6) Pyhäkön ensimmäinen huone vertauskuvaa Jeesuksen Kristuksen palvelutyötä taivaassa ristin uhrin jälkeen. "Kaikkein pyhin" on huone joka vertauskuvaa kerran vuodessa tapahtunutta suurta sovituspäivää. Jumalan oma erottuu Jumalan kansan hyväksi. Armonaika päättyy jonakin päivänä ja ovi sulkeutuu samalla tavalla kuin Nooan arkin ovi sulkeutui. Vettä alkoi tulla ja arkin ovi pysyi kiinni.
Ajan lopulla maa hävitetään tulella ja luodaan uudeksi paratiisiksi. (2 Piet 3:7) Koko kosmosta kohtaa viimeinen spektaakkeli Ilm 20 luvun tapahtumissa jossa jokainen herättyään kuulee että on itse tehnyt armon aikana ratkaisunsa. Jokainen luotu olento saa palkkansa. (Room 6:22-23, 2 Piet 2:4)
Armonaikaa on ihmisen elämä ajan loppuun asti. Jumala tahtoo että ihminen käyttäisi ajan oikein. (Hebr 3:7-8, Ilm 22:17,20)
Ihmiskunta, koko Universum ja koko Kosmos odottavat pyhäkön palveluksen lopullista täyttymistä. Jeesus Kristus nousi esikoisena kuolleista. (1Kor 15 luku, Ilm 20)
"Katso hän tulee pilvissä! Kaikki ihmiset saavat nähdä Hänet, nekin jotka hänet lävistivät ja hänen tullessaan vaikeroivat kaikki maailman kansat. Näin on käyvä. Aamen. Minä olen A ja O, alku ja loppu, sanoo Herra Jumala, Hän joka on, joka oli, ja joka on tuleva, Kaikkivaltias." (Ilm 1:7-8).. Olen nämä huipputeologiat edellisessä viestissä lainannut tämän päivän teologilta;
T.F:kiltä kirjoituksestaan.
- Olen kirjoittanut omin sanoin pätkiä taivaan asioista miten ne itse näen omin sanoin maallikkoja urbaanina taviksena ja puoliksi Etelä-Pohjalaisena Pohjalaisuuden kansalaisuuksieni lisäksi.
Saatan olla aikoinaan taivaan kansalainen, tai par`aikaakin kukaties.Jarinhotelli4 kirjoitti:
.. Olen nämä huipputeologiat edellisessä viestissä lainannut tämän päivän teologilta;
T.F:kiltä kirjoituksestaan.
- Olen kirjoittanut omin sanoin pätkiä taivaan asioista miten ne itse näen omin sanoin maallikkoja urbaanina taviksena ja puoliksi Etelä-Pohjalaisena Pohjalaisuuden kansalaisuuksieni lisäksi.
Saatan olla aikoinaan taivaan kansalainen, tai par`aikaakin kukaties... Tarkoitan siis nuo pyhäkkköä koskevia kaavioita.
Kysymyksen 1000 aikakaudesta yms tapahtumien järjestyksestä olen päätellyt ja kirjoittanut itse.
- Siis tarkoitan pyhäkköä koskevia alkukielen kaavioita, että olen ne lähes kirjaimellisen suoraan tai lähes suorasti lainannut teologin kirjoituksesta.
- Adviss
Kerropa Jari miten tulee ajatella tuosta aloituksen kirjoituksesta, jossa White sanoo, että Kristus meni kaikkein pyhimpään kertaikkisesti suoraan kuolemansa jälkeen kun kirkko opettaa TT opissa, että Jeesus meni kaikkein pyhimpään vasta 1844?
Tyypillinen kriitikkojen metodi on että irroitetaan teksti - kappale, virke tai lause asiayhteydestään ja kokonaisuudesta mitä sanoo koko Raamattu jstn asiasta tai tässä tapauksessa mitä White on asiasta kaikenkaikkiaan kirjoittanut.
-.Pitää siis lukea kaikki asiayhteydessä mitä White on kirjoittanut. White on asiayhteydessä siis mitä lainaat -että on isosta kokonaisuudesta lainattu missä on riittävän selvästi jo kerrottu kokonaisuus, ettei kirjaimellisen tarkkaa ole sitten lainaamassasi kappaleessa.- Adviss
Jarinhotelli4 kirjoitti:
Tyypillinen kriitikkojen metodi on että irroitetaan teksti - kappale, virke tai lause asiayhteydestään ja kokonaisuudesta mitä sanoo koko Raamattu jstn asiasta tai tässä tapauksessa mitä White on asiasta kaikenkaikkiaan kirjoittanut.
-.Pitää siis lukea kaikki asiayhteydessä mitä White on kirjoittanut. White on asiayhteydessä siis mitä lainaat -että on isosta kokonaisuudesta lainattu missä on riittävän selvästi jo kerrottu kokonaisuus, ettei kirjaimellisen tarkkaa ole sitten lainaamassasi kappaleessa.Väärin! Asiayhteys on juurikin tuo luku ja laajempi asiayhteys on koko kirja. Molemmat voi käydä lukemassa mutta asia ei siitä muutu miksikään. Tässä linkki tuohon lukuun ja samalla koko kirjaan niille, joita asia kiinnostaa.
https://m.egwwritings.org/fi/book/11384.3797#3797
Kyse on nyt siitä, että White on muuttanut tulkintaansa. Alkuaikoina White kirjoitti asiasta niin, että Jeesus meni kaikkein pyhimpään vasta vuonna 1844. Tämä kirja on kirjoitettu reilusti esimerkiksi Suuri taistelu-kirjaa myöhemmin, jossa tuo ensin mainittu tulkinta ilmenee. Whiten kirjoituksista käy ilmi, että hänen kantansa tähän asian kuin myös armoon muuttui sitä mukaa kun aikaa kului. Hän viisastui vanhetessaan ja osasi esittää asiansa paremmin ja kypsemmin myöhäisemmässä tuotannossaan. Hänestä tuli vanhentuessaan Jeesus keskeisempi.
Asiaa on aika vaikea mennä kieltämään kun se voi jokainen halutessaan tarkastaa näistä kahdesta kirjasta.
Kun kerran sinulla on nuo kirjat hyllyssäsi, niin mikset vaikka kaivaisi niitä hyllystä ja vertaisi kirjoja itsekin, kuinka eri tavalla White aiheesta kirjoittaa? - anna.mun.kaikki.kestää
Sinä et ymmärrä koko asiaa. White ja kirkko opettavat samalla tavalla.
1. Jeesus meni kaikkeinpyhimpään taivaanseenastumisen yhteydessä VIHKIÄKSEEN taivaan temppelin.
2. Jeesus suoritti pyhässä välitystyötään aina syksyyn 1844 asti.
3. Jeesus palasi kaikkeinpyhimpään SUUREN SOVITUSPÄIVÄN vuoksi.
Noin se menee Whitella ja TT-opissa. Adviss kirjoitti:
Väärin! Asiayhteys on juurikin tuo luku ja laajempi asiayhteys on koko kirja. Molemmat voi käydä lukemassa mutta asia ei siitä muutu miksikään. Tässä linkki tuohon lukuun ja samalla koko kirjaan niille, joita asia kiinnostaa.
https://m.egwwritings.org/fi/book/11384.3797#3797
Kyse on nyt siitä, että White on muuttanut tulkintaansa. Alkuaikoina White kirjoitti asiasta niin, että Jeesus meni kaikkein pyhimpään vasta vuonna 1844. Tämä kirja on kirjoitettu reilusti esimerkiksi Suuri taistelu-kirjaa myöhemmin, jossa tuo ensin mainittu tulkinta ilmenee. Whiten kirjoituksista käy ilmi, että hänen kantansa tähän asian kuin myös armoon muuttui sitä mukaa kun aikaa kului. Hän viisastui vanhetessaan ja osasi esittää asiansa paremmin ja kypsemmin myöhäisemmässä tuotannossaan. Hänestä tuli vanhentuessaan Jeesus keskeisempi.
Asiaa on aika vaikea mennä kieltämään kun se voi jokainen halutessaan tarkastaa näistä kahdesta kirjasta.
Kun kerran sinulla on nuo kirjat hyllyssäsi, niin mikset vaikka kaivaisi niitä hyllystä ja vertaisi kirjoja itsekin, kuinka eri tavalla White aiheesta kirjoittaa?Aikanaan elämän varsitiellä luen joitakin asioita uudelleen lapsukaiseni, kunhan kerkiän -eläkepäivät.
En suorita mitään kirkolle, enkä ole opettaja, olen keskustelija kansalaismielipiteelläni.
En ole toistaiseksi kirkkojen taikka vastaavien organisaatioiden jäsenkirjoilla.
> Harkitsen uusia jäsenyyttäni ko. vastaavanlaiseen hengelliseen organisaation ja -yhdistys-toimintaan seuraavan kerran 2030 luvulla, joskus vuosikymmenen jälkeen seuraavan kerran.
Mutta Raamatun tutkijoiden tutkimustyö uskonpuhdistuksen historiassa ei ole pelastuksen ehto tuntea monimutkaiset teologiat!
- Ihmisen pelastava usko riippuu kokonaan sen mukaan miten rakkaus-suhde Jeesukseen Kristukseen on vallitseva ihmisen elämän arvoja.
Ihmisten ollessa uskovaisten ryhmissä tulisi aika ajan saatossa turhan pitkäksi jos ei olisi mitään tutkittavaa ja keskusteltavaa Raamatun kirjoituksien suhteen.
Adventtikirkko tarjoaa jäsenilleen sitä ehtymättömästi. Teologien nykyinen tutkimus on minusta sangen arvostettavaa siis se mitä huipputeologit kirjoittavat. Seurakunta-palkkapappiskunta ei suorita samalla tutkimusta kirkolle kuin kirkon "huipputeologit."
Uskonpuhdistuksen historian kirjoitus mm. Whiten kirjoittama hurskas hengellinen kirjailijan työ, -Raamatun opetus, ja profetian lahja on ajan saatossa tuonut, ja kirjoitettu.
Aikoinaan luin kaikki Whiten kirjat mitä on suomennettu historiassa, -ja joitakin on joihin pitää vielä palata hissuksensa uudelleen.Adventisti Ron Wyatt on todistanut löytäneensä Liiton arkin Golgatan alla olevasta luolasta. Siinä hän havaitsi merkkejä ylhäältä Golgatalta vuotaneesta verestä Jeesuksen. Kristus vuodatti verensä Kaikkein Pyhimpään sen hetkiseen eli Golgatan alla olleeseen luolaan.
Mutta taivaassa on kaikkein pyhin ja liiton arkku myös. Ehkä Kristus meni vuonna 1844 taivaassa olevaan Kaikkein pyhimpään.
Itse koin Kristuksen, Kolmannen taivaan, Aabrahamin ja Neitsyt Marian Ilmestymisen vuonna 2003 ja Aabraham voiteli silmäni jonkilaisella voiteella. Myöhemmin kuulin selityksen, että tuo voide omaa mahdin, että sen avulla näkee Kaikkein Pyhimpään. Eli ainakin on selvää, että ehkä vuodesta 1844 lähtien ON VOIDELTU Johanneksen Ilmestyksen kirjeen Laodikean seurakunnalle mukaisesti monien silmiä voiteella, jotta he näkisivät Kaikkein Pyhimpään.
Minusta näyttää siltä kuin jokainen sana olisi erittäin suurimerkityksellinen noissa Ellen G Whiten kirjoissa. En yhtään ihmettele, että ne ovat kuin Jumalan Sanaa monille Adventisteille." Syntisen, surevan ihmiskunnan ei enää tarvitse odottaa ylimmäisen papin tulemista. Tästä lähtien Vapahtaja toimii pappina ja puolustajana taivaitten taivaassa ..."
Ylimmäinen pappi tuli muuten vuonna 1998 ja selitti että Johanneksen evankeliumin 16. luvun jae 25 alkaa nyt toteutua. Jumalan valtakunnan Salaisuudet eli vertauskuvat alkavat paljastua sekä avoimesti julistetaan sanomaa Isästä. Tämäkin on totisesti toteen käynyttä asiaa.- No_häh
Tuota...moni näkee ilmestyksiä ihan vain siksi, että tulee syötyä maha liian täyteen ;)
Jaa itse pidin kahtena perättäisenä kesänä lippalakkia, jossa luki: JEESUS PELASTAA kaupungin katuja kävellessäni sekä luovuin osuudestani taloon ja peltoon perikunnan noin 50000 markalla ja jaoin tuon 50000 markkaa monille tahoille. Pelastusarmeijalle annoin vain 600 markkaa ja Jehovan todistajille ehkä 2000 markkaa. Suurin osa meni romaaneille.
Jouduin pieneen ahdingoon ja elin noin 25 eurolla viikko, joka riitti viikonlopun ruokaan. Viikon alussa maanantaisin hain Katukirkosta ruokakassin ilmaisen, joka riitti jälleen tiistain ja keskiviikon ja torstain. En ollut siis ahdingossa lainkaan tuon Katukirkon ruokakassin ansiosta, ja joku voisi väittää minun syöneen liikaakin. Ei kyse silti välttämättä ollut ylensyömisestä, vaan Jehova sanoi olevansa minulle kiitollinen siitä kun eräästä Jehovan todistjien kokouksesta paikalle saapumiseni karkotti pois muutaman paholaisen tai vakoojan. Sen tähden hän järjesti Ilmestymisen. Kristus sanoi tulevansa Meksikosta, tulleensa lepämään hetkesi Suomeen ja jatkavansa matkaa varsinaiseen pääpaikkaan eli Sebulonin luokse.
Tuo Sebulonin luona ollut ilmestys tapahtui Slovakiassa vuoden 2011-2012 tienoilla.
https://www.youtube.com/watch?v=rWEfqZtvTBAMutta mistä Ellen G White tiesi, että vielä tulee AIKA, JOLLOIN JEESUS ON YLIMMÄISENÄ PAPPINA TAIVAISSA JA JULISTAA AVOIMESTI SANOMAA ISÄSTÄ SEKÄ PALJASTAA JUMALAN VALTAKUNTAAN JA TAIVASTEN VALTAKUNTAAN LIITTYVIÄ SALAISUUKSIA JA VERTAUSKUVIA. Ja minkä vuoksi hän näyttää pitäneen omaa työtään TAIVAIDEN TAIVAAN TYÖNÄ Eikä varsinaisen TAIVAAN TYÖNÄ. Sentään on adventtikirkko suunnaton "Taivas" ja kansa lukumäärältään eli yli 7 miljoonaa jäsentä. Onko niin, että joku 7 miljoonainen kirkko on VAIN taivaiden taivas eli yllä aivan vielä TAIVAAN asemaan.
- Adventisti
alfa123om kirjoitti:
Mutta mistä Ellen G White tiesi, että vielä tulee AIKA, JOLLOIN JEESUS ON YLIMMÄISENÄ PAPPINA TAIVAISSA JA JULISTAA AVOIMESTI SANOMAA ISÄSTÄ SEKÄ PALJASTAA JUMALAN VALTAKUNTAAN JA TAIVASTEN VALTAKUNTAAN LIITTYVIÄ SALAISUUKSIA JA VERTAUSKUVIA. Ja minkä vuoksi hän näyttää pitäneen omaa työtään TAIVAIDEN TAIVAAN TYÖNÄ Eikä varsinaisen TAIVAAN TYÖNÄ. Sentään on adventtikirkko suunnaton "Taivas" ja kansa lukumäärältään eli yli 7 miljoonaa jäsentä. Onko niin, että joku 7 miljoonainen kirkko on VAIN taivaiden taivas eli yllä aivan vielä TAIVAAN asemaan.
Mistä sait tuon luvun seitsemän miljoonainen? Tällä hetkellä adventisteja on yli 21 miljoonaa eikä niitä Whiten aikana voinut olla kuin joitain tuhansia.
Jeesus muuten sanoi, että älkää menkö katsomaan jos joku sanoo, että Jeesus on siellä tai täällä. Jeesus tulee ylösnousemuksensa jälkeen seuraavan kerran pilvissä niin, että kaikki saavat nähdä hänet, joten adventistit uskovat, ettei Jeesus tule näytäytymään yksittäisille ihmisille vaan koko maailmalle niin että kaikki näkevät hänet kerralla. Vanhasta tietosanakirjasta. Jostakin lehdestä tai kirjasta luin, että 1840-luvulla adventisteja tuki lähes puolet koko Yhdysvaltojen asukkaista. Ei heitä tuolloin ollut vain muutamia tuhasia, vaan puoli amerikkaa liittyi heidän kanssaan odottamaan Kristuksen toista paluuta.
Muuten Johanneksen Ilmestyksen lopussa kerrotaan, että vielä Uudessa Jerusalemissakin odotetaan HERRAN JEESUKSEN toista tulemusta: TULE HERRA JEESUS!
Kyllä Kristuksen ilmestyksiä ja taivaaseen tempaamisia tapahtuu. Ja Islam odottaa Imaami Mahdin vanavedessä tulevaksi Profeetta Isaa, joka kylläkin on luultavasti Kristuksen suun henkäys, jonka avulla hän kukistaa Antikristuksen. Mutta kun puhutaan hänen tulevan: TULEMUKSEN KIRKKAUDELLA aikojen lopussa niin eiköhän silloinkin ole kyseessä jokin valoilmiö eikä varsinaisen Herran Jeesuksen tulemus.
AUTUAS SE JOKA ODOTTAA HERRAA! MARANATA. RAKASTAA HERRAN ILMESTYMISTÄ JA ODOTTAA SITÄ ON AUTUASTA.
- pyhpyh239847982374
Aloittajan väite on höpönlöpöä.
Jeesus tutkii syntejämme taivaallisen temppelin kaikkeinpyhimmässä ja toteaa että on tämä saatana työmaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1222533Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2222174Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j611563Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1781403- 551288
Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä751076Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa661061- 35952
Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi39952- 52914