Pienehkö päärynäpuu (n. 2 m) tuotti hyvin - toissa vuonna 114 päärynää. Siinä on kuitenkin jokin tauti joka käperryttää ja pilkuttaa sekä lehdet että hedelmät, joita viime kesänä tuli enää pari kymmentä. Lehdet tummuvat/punertuvat, hedelmät jäävät kitukasvuisiksi, tummiksi ja koviksi, vaikka ovatkin hyvän makuisia. Muistelen, että kevätruiskutus jollakin aineella voisi hävittää taudin. Millä nimellä moista myrkkyä myydään?
Päärynän tauti?
6
6212
Vastaukset
muumiotaudilta joka on yleisimpiä hedelmäpuiden tauteja-sitä ei voi estää myrkytyksin ja sitä esiintyy lähinnä sadekesinä. Pilaantuneet hedelmät kannattaa ottaa ajoissa pois ettei tauti leviä.
Päärynäpuu kannattaa pitää tarhassa koska sen kukinta on hieno ja on omenaa satoisampi. Voisitko ajatella toisenkin lajikkeen hankintaa-vastustuskyky taudeille vaihtelee lajikkeesta toiseen?- Vähän kokeillut
Saattaa olla, että puusi juuristolaue on nurmea.
Se hidastaa kasvua ja tuleentumista joten perkaa
juuriston alue mullokselle. Typpipitoista lanoitusta tulisi myös välttää.
- ssi
Kiitos vastauksistanne!
Luulen tuntevani muumiotaudin, joka todella pilaa hedelmiä. Tämä mainitsemani oire on kuitenkin ehkä jotakin muuta: hedelmät eivät mene pilalle, mutta kituvat.
Kokeilen kaikkia mainittuja vinkkejä joka tapauksessa. Kevennän multaa, kuokin, kalkitsen ja pidän ruohon poissa puun juurilta. Ja jonkin kevätruiskutuksenkin teen ihan varmuuden vuoksi... Jos innostusta riittää, niin istutan lisää päärynää :)- pakurla
Jos lehdet käpertyvät ja versojen kärjet mustuvat, on kyseessä versotauti, sienitauti joka kulkee puun omissa nesteissä. Tauti näivettää ja tappaa puun pikkuhiljaa. Ensihoitona kannattaa mustuneet oksankärjet leikata pois ja mieluusti polttaa, ei ainakaan kompostoida.
- pakurla
äkämäpukin vioitus näkyy parhaiten lehdissä. Punkit kaivautuvat lehtiruodin vierestä lehteen ja vioittava ja pilkuttavat lehden ruodin kummaltakin puolen, ei kuitenkaan reunoilta
- kamikatze
Epäilen että päärynääsi vaivaa päärynän äkämäpunkki.
En tiedä miten siitä pääsee eroon, ehkä joku MTT:ssä osaisi kertoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279