Soten kaatuminen - kenen syy?

Hupaisaa on seurata hallituspuolueiden edelleen jatkuvaa tuskaa soten kaatumisesta. Ensin syytä yritettiin vierittää opposition niskaan. Krista Kiurusta löytyi sopiva syyllinen erityisesti kepulaisille. Mutta kun tämä ei oikein ole ottanut tulta, syyllisiä on alettu hakemaan kilvan toisaalta.

Antti Häkkänen ja Ben Zyskowicz pitävät soten kaatumisen syynä hallituskumppani Kepua. Kepu ajoi heidän mukaansa härkäpäisesti maakuntahallintoon erilaisia lisätehtäviä ja tämän yhteensovittaminen vei aikaa ja koko sote sen vuoksi kaatui. Kepulaiset Annika Saarikko ja kaalinrouskuttajana tunnetuksi tullut Hannakaisa Heikkinen puolestaan pitävät nyt Kokoomuksen ajamaa valinnanvapausmallia syynä soten kaatumiseen.

Kumpikin hallitusosapuoli teki siis jo alunperin huonon diilin. Kokoomusta maakuntahallinto tympi jo alusta alkaen ja nyt Ben Zedän mukaan Kokoomuksessa iloitaan jo hyvinkin vapautuneesti siitä, että byrokratiaa lisäävästä maakuntamallista päästiin lopulliseseti. Tämä ei lupaa hyvää Kepulle, kun hallituskumppanikin kertoo, ettei se enää asetu maakuntien hallintomallin edistäjäksi. Päätös on tietysti loistava ja kannatettava. Toivottavasti muissakin puolueissa älytään maakuntien tarpeettomuus. Kepua taas kismitti ainakin jossain määrin Kokoomuksen valinnanvapaus. Ei kuitenkaan koko Kepua, sillä pääministeri Sipilä kyllä kannatti lämpimästi valinnanvapautta. Nyt hänen kantansa on aika epäselvä, koska hallituksen kaataminen otti niin koville, että koko mies tuntuu menneen jo ihan sekaisin.

Jospa Kepu ja Kokoomus tästä vielä jatkavat syyllisen etsimistä ja löytävät sellaisen Timo Soinista, koska typääntyivät tämän loputtomiin sutkautuksiin ja omapäisyyteen. Johan Sipilä ja hallitus ehti Soinia varoittaa, ettei sooloilu abortti- ja muissa asioissa käy, vaikka olisi kuinka katolinen. Aborttihan tässä sotessakin tehtiin ja vasta siinä vaiheessa, kun synnyttäjä huusi jo tuskissaan eduskunnankäytävillä.

1

<50

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Punamulta on siis hyvin todennäköinen hallitusvaihtoehto vaalien jälkeen, sillä on vaikea uskoa, että kokoomus saa valinnanvapautta ajettua puoliksikaan haluamassaan muodossa seuraavassa soteratkaisuyrityksessä. Tyytyykö se siihen? Tuskin.

Paljon todennäköisempää on, että keskusta tyytyy ratkaisuun, jossa muu hallinto kuin sosiaali- ja terveyspalvelut säilyvät edelleen ely-piireillä. Muun hallinnon siirtämiseen maakunnille voidaan palata joskus kymmenen vuoden kuluttua, kun on nähty, kuinka hyvin maakunnat pystyvät pyörittämään sote-palveluja.

Minulle riittäisi sellainenkin ratkaisu, että nykyiset sairaanhoitopiirit ottavat hoitaakseen kuntien tähän asti pyörittämät sote-palvelut. Sairaanhoitopiirien ja maakuntien rajathan ovat yhteiset valtaosassa maata. Tällaiseen palvelujen siirtoon joidenkin sairaanhoitopiirien sisällä on jo siirryttykin. On kuitenkin vaikea kuvitella, että mikään puolue haluaa säilyttää välillisen demokratian sairaanhoitopiirien hallinnossa, joten myös sairaanhoitopiirien päättäjät tullaan valitsemaan suorilla vaaleilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      100
      822
    2. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      361
      770
    3. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      589
    4. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      65
      575
    5. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      47
      558
    6. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      30
      556
    7. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      67
      541
    8. En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä

Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.
      Ikävä
      25
      530
    9. Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla

Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei
      Kemijärvi
      48
      527
    10. Jos se onkin niin

Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se
      Ikävä
      27
      522
    Aihe