E85 ongelmat todellisia rikkoo auton

Onserikkovaaine

Laturi lopetti toimimisen ja onneksi löytyi purkaamolta 103tkm vähemmän ajetusta kympeillä korvaaja , taas kulkee. Pidempiä startteja ja akku joutuu kovemmalla ja laturi tekee enemmän töitä eli e85 aiheutti tämän vian vasta 272tkm ajettuun kulkineeseeni jota käytän vielä vuosia.

24

2339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kkkkddddd

      Joo, kannattaisi käyttää lähinnä kesällä. Ja ehkä ei raakana silloinkaan.

    • TyydytettyTrolli

      Tämän on pakko olla trollin kirjoittama vitsi. Eihän kukaan oikeasti voi kuvitella, että polttoaine vaikuttaisi autossa laturin toimintaan?! Eihän kukaan voi olla niin tyhmä.
      Heh, trolli sai itsensä tyytyväiseksi saamastaan huomiosta.

    • diplinssi

      E85 ei kyllä riko laturia, ellei kaada E85:tä laturiin. Eiköhän se laturi mennyt vanhuuttaan.

      • ttttttt

        85 vaatii pidemmän startin, taitaa inssi olla vain näillä sivuilla issi.

        85 on energiaa myös vöhemmän, on kyseenalaista, tuleeko säästöjä.

        epäilen myös, että sytytyksen ajoitus on vaikeaa, koska sitä ei kenenkään ole yhdellä omalla autolla mahdollisuus testata.
        tarkoitan siis että täysin oikea ajankohta on vaikea määritellä uudelle polttoaineelle.


      • DGC

        Sytytksen ajoitus on kyllä tosi helppoa autoissa, joissa on nakutuksentunnistin, eli suurinpiirtein kaikki alle museoikäinen kalusto. ECU ei ole erityisen kiinnostunut siitä, mitä polttoaine on, vaan siitä, onko Lambda-arvo 1.00 ja tuleeko nakutusta ja säätää ruiskutuksen ja sytyksen sen mukaan ihan automaattisesti ja monta kertaa sekunnissa. Vaikea sanoa, onko se sitten insinööritieteellisesti täysin oikea, mutta enemmän sillä saa ennakkoa ja autosta riippuen vääntöä saa lisää varsinkin alemmalle kierrosalueelle, useimmissa persdynolla havaittavan määärän.
        Epäilen kuitenkin, että nimimerkki ttttt:n on vaikea uskoa tätä, joten neuvon testaamaan: Kokeile omalla autollasi, huomaatko mitään eroa 95E10:n ja 98E5:n välillä. Korkeamman oktaaniluvun vaikutus perustuu juuri tuohon automaattiseen sytytksen säätöön. Vaikutus E85:n kanssaa on samankaltainen, mutta ero bensohin on suurempi, johtuen E85:n korkeammasta oktaaniluvusta, luokkaa 104-106.
        Varsinaiset etanolimodausboxit eivät koske sytytykseen, ainakaan ne, mihin minä olen tutustunut. Ne asennetaan ECUn ja suuttimien lisäävät suuttimien aukioloaikasignaaliin n. 30% pituutta rikastaakseen seosta ja helpottaakseen ECU:n työtä pitää seos stoikiometrisenä eli Lambda-arvona 1. Hienosäädön noissakin viritelmissä hoitaa ECU.

        Minun kokemukseni mukaan pidempi startti ei oikein toiminut, useampi lyhyt pyöräytys toimi. Varmasti kuormitti starttia enemmän, mutta ei onneksi liikaa.


      • Anonyymi
        DGC kirjoitti:

        Sytytksen ajoitus on kyllä tosi helppoa autoissa, joissa on nakutuksentunnistin, eli suurinpiirtein kaikki alle museoikäinen kalusto. ECU ei ole erityisen kiinnostunut siitä, mitä polttoaine on, vaan siitä, onko Lambda-arvo 1.00 ja tuleeko nakutusta ja säätää ruiskutuksen ja sytyksen sen mukaan ihan automaattisesti ja monta kertaa sekunnissa. Vaikea sanoa, onko se sitten insinööritieteellisesti täysin oikea, mutta enemmän sillä saa ennakkoa ja autosta riippuen vääntöä saa lisää varsinkin alemmalle kierrosalueelle, useimmissa persdynolla havaittavan määärän.
        Epäilen kuitenkin, että nimimerkki ttttt:n on vaikea uskoa tätä, joten neuvon testaamaan: Kokeile omalla autollasi, huomaatko mitään eroa 95E10:n ja 98E5:n välillä. Korkeamman oktaaniluvun vaikutus perustuu juuri tuohon automaattiseen sytytksen säätöön. Vaikutus E85:n kanssaa on samankaltainen, mutta ero bensohin on suurempi, johtuen E85:n korkeammasta oktaaniluvusta, luokkaa 104-106.
        Varsinaiset etanolimodausboxit eivät koske sytytykseen, ainakaan ne, mihin minä olen tutustunut. Ne asennetaan ECUn ja suuttimien lisäävät suuttimien aukioloaikasignaaliin n. 30% pituutta rikastaakseen seosta ja helpottaakseen ECU:n työtä pitää seos stoikiometrisenä eli Lambda-arvona 1. Hienosäädön noissakin viritelmissä hoitaa ECU.

        Minun kokemukseni mukaan pidempi startti ei oikein toiminut, useampi lyhyt pyöräytys toimi. Varmasti kuormitti starttia enemmän, mutta ei onneksi liikaa.

        Vaan eikö perusmoottori ole kyvytön hyödyntämään korkeampaa oktaania? Pitäisi olla korkeaviritteisempi, korkealle oktaanille suunniteltu moottori, että siitä saisi hyödyn?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan eikö perusmoottori ole kyvytön hyödyntämään korkeampaa oktaania? Pitäisi olla korkeaviritteisempi, korkealle oktaanille suunniteltu moottori, että siitä saisi hyödyn?

        Minun etenoli ford c-max:ssa polttoaineen oktaanilla on vaikutusta. E10 (95okt) kone on kaikkein laiskin. E5 (98okt) kone on jo vähän pirteämpi ja E85 (yli 104 okt) auto kiihtyy parhaiten.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan eikö perusmoottori ole kyvytön hyödyntämään korkeampaa oktaania? Pitäisi olla korkeaviritteisempi, korkealle oktaanille suunniteltu moottori, että siitä saisi hyödyn?

        Ei itse asiassa ole. Useimpien ruiskujen puristussuhde on kuitenkin yli kymmenen ja matalaoktaanisemman polttoaineen käyttö mahdollistetaan nakutuksentunnistimen palautteen perusteella ECU:n tekemän sytytksen säädöllä. Jos ei nakutuksentunnistin tunnista mitään, ei sytytstä tarvitse viivästyttää ja vääntö kasvaa. Käytännössä siis kaikki perusmoottorit suunnitellaan tänä päivänä korkeaviritteiseksi, koska tekniikka mahdollistaan huonomman polttoaineen käytön sellaisessakin.


      • Anonyymi
        ttttttt kirjoitti:

        85 vaatii pidemmän startin, taitaa inssi olla vain näillä sivuilla issi.

        85 on energiaa myös vöhemmän, on kyseenalaista, tuleeko säästöjä.

        epäilen myös, että sytytyksen ajoitus on vaikeaa, koska sitä ei kenenkään ole yhdellä omalla autolla mahdollisuus testata.
        tarkoitan siis että täysin oikea ajankohta on vaikea määritellä uudelle polttoaineelle.

        Kuinka kovasti olet lyönyt pääsi? Ottomoottorin sytytysennakko bensan ja etanolin välillä täysin sama. Etanolilla ei ole taipumusta itsesyttymiseen jonka johdosta voidaan ennakolla rukata tehoa koneesta lisään, koska nakutuksen vaara on minimaalinen - paloaika tahtien välillä pitenee ja hyötysuhde paranee.

        Mitä tuohon starttaamiseen tulee, energia tulee 99.9% akulta.

        Älä levitä internettiin paskaa aiheesta josta et ymmärrä mitään.


    • Viinavolle

      Joo,kylmällä on käynti ongelma todellinen vaatii vähä bensaa sekaan niin käy taas hyvin.

    • Anonyymi

      Mulla meni takarengas tyhjäksi kun tankkasi re85:sta.
      Epäilen johtuvan pidemmästä startista tai ecusta, voi myös oktaani luku tai sytytys olla syyllinen.
      Yhtäkaikki, seuraavalla kerralla 98:a tankkiin, ja ihme tapahtui, rengas ei tyhjentynyt.
      Huono puoli 98:ssa oli että naapurin kiukaasta paloi vastukset, mutta mitäs minä siitä.

      • Anonyymi

        Aika ristiriitaista. Mulla paloi omasta puukiukaasta käämit kun laitoin 85 sta.


      • Anonyymi

        Re85 lähti karstat putkesta kun palaa niin puhtaasti... vetoakselin suojakumi syöpyi🤣


    • Anonyymi

      Minulta vaimo karkasi, kun tankkasin E85:ta. Kiitos tuosta jumalaisesta nesteestä.

    • Anonyymi

      Bmw -92 nappaa laajakaistalambdan ulos pakosarjasta , ulkoilmaan tulppa reikään , todella herkempi alapään alue millä ajan itse 98% normiajoista ,
      Kokeilin päästöjen takia re85 ainetta joka palaa 85 % puhtaammin mutta myös n. 30-40 % heikommalla "teholla" , tosin moottorissa ei välttämättä vastaavaa menetystä koska osakaasulla laiha seos toimii ok.

      Mutta kun tuossa ei ole voitelevaa vaikutusta , päädyin laittamaan sekaan , liki puhtaana palavaa my dieseliä , siinä huipputeho 44 kj ja molemmat aineet kestää hyvin puristuksia ja savuttaa minimisti , ovat liki ruokatuotteita , toinen maksaa 1e jatoinen 1.65 . Eli litra on noin 1.3e .
      Syttyy ihan tulitikulla heti liekille , normi diesel ei syty millään.

      Voitelee venttiilinvarret , täytyy vielä leikkiä ton sekoitussuhteen kanssa 5-50%.

      Re85 menee normi dieselin kanssa ihan silikooniin , sitä ei kannata kokeilla.

    • Anonyymi

      Olis mielenkiintoista tietää virikone kesällä kuumana , ahdot 2 kilossa ja syöttäis tota re85 ( 75% ) ja my diesel ( 25% ) vaikka teho vähän laskee niin jäähtyy ja pääsee pidemmälle isoilla ahdoilla , estäiskö kuumavauriot?

      Päästöt olis ainakin hyvät.

    • Anonyymi

      Systeemi voisi vielä toimia niin että tavarat tulis omista suuttimista imusarjaan , ahdot päällä roiskis tota my tavaraa pyttyyn , ainakin ois syttyminen taattu.

      My diesel energia 44 kj
      Metanooli 22 kj
      E85 n 28 kj
      98 41 kj.

      My d re85 = 36 kj

    • Anonyymi

      2 kilon ahdot niin 36 kj ×2-3 = 70-100 kj , jos kestää ahdot.

    • Anonyymi

      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Puristussuhde

      jos löytyy osaa , pitkää iskua jolla puristukset 13-14 , re85 tankkii , sekaan voiteluaineeksi my dieselä x määrä , tai eri tankkiin / omiin suuttimiin / suuttimeen 5-15% , riittää pikku tankki , sytkä voi olla aika limitillä , laulaa sitten aika mojovasti , varsinkin jos nokat on kiusattu.
      lambda hevon vihtuu vaparista sekoilemasta , pelkkä mittari riittää , halpaa ja mukavaa , säädettävä bensanpaine säädin mukaan juhliin

    • Anonyymi

      Polttoaine ei vaikuta laturin toimintaan.

    • Anonyymi

      Lienee vain hiilet kuluneet loppuun...täysin normaalia. Polttoaineen laadulla ei vaikutusta. Minulta loppui hiilet 298000 km ajon jälkeen...kaksi vuotta sitten.

    • Anonyymi

      My diesel re85 , sekaantuvat yhteen yli 20 asteen lämmössä , mutta jäävät tuon alapuolelle omiin kerroksiin , eli kesällä voiteluaineeksi mukaan , tai sitten pitää kierrättää vesiletkujen ympärille bensalinja.molemmat palaa melko puhtaasti .

    • Anonyymi

      Kummallista, itsellä bensa veje säädetty nyt niin että pakkasellakin starttaa "ykkösellä" ja käy kuin kello, vehkeissä...säädöissä eroja...

    • Anonyymi

      E85 ainakin motarilla palaa iloisesti verrattuna kaupunkiajoon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      67
      2493
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      105
      2157
    3. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      2147
    4. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      97
      2107
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      9
      2052
    6. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1885
    7. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      587
      1846
    8. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      107
      1843
    9. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      18
      1660
    10. Kemet lomautukset

      Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      41
      1433
    Aihe