Brexit ja Venäjä

Iso-Britannialla ja ja Venäjällä on yhteinen ongelma: suurvaltasyndrooma.

Englantilaiset ei voi hyväksyä sitä, että he ovat nykyään vain yksi jäsenmaa EU:ssa. Venäläiset eivät kykene hyväksymään sitä, että he ovat pudonneet maailmanpolitiikan keskiöstä.

Suurvaltasyndrooma johtaa molemmissa maissa päätöksiin ja tekoihin, jotka eivät ole omalta eivätkä kenenkään muunkaan kannalta mitenkään järkeviä.

8

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vertaisin

      Venäjän ja Turkin tilannetta. Molemmet olivat 1. maailmansotaan asti suuria imperiumeja. Sen jälkeen maita pyrittiin modernisoimaan maallisella politiikalla. Kansoilla kuitenkin oli kaipuuta vanhaan uskontoon ja nykyiset johtajat voivat käyttää sitä hyväkseen kalastellessaan kansojensa suosiota.

      Britannia menetti suurvalta-asemansa 2. maailmansodan jälkeen ja käytännössä se ilmeni siirtomaiden itsenäistymisenä. Britit myös käsittelivät tilannettaan ja muistan monia televisio-ohjelmia, joissa naureskeltiin menetetylle suurvalta-asemalle.

    • PimeydenYdin

      Kyllä se SUURIN suurvaltaunelma on Euvostoliitolla ja Brysselin politbyroolla!

      Ei suinkaan ole sattumaa, että EU-johtajat tulevat usein joistain epävaltioista Belgiasta tai Luxemburgista. Juncker ja Rompuy eivät itse elä kansallisvaltiossa ja siksi eivät osaa ja halua arvostaa niitä.

      Kyse on kielteisestä kateudesta: Kun ei itse omaa jotain arvokasta, niin haluaa tuhota muilta sellaisen!

      • Jönsas

        Siinäpä kommentti, jonka kirjoittaja ei ymmärrä asiasta hölkäsen pöläystä.


      • KiitosTunnustuksesta
        Jönsas kirjoitti:

        Siinäpä kommentti, jonka kirjoittaja ei ymmärrä asiasta hölkäsen pöläystä.

        Henkilökohtainen hyökkäys asiakommentin sijaan on osoitus sanoman totuudesta! ;-)


      • Myönnät
        KiitosTunnustuksesta kirjoitti:

        Henkilökohtainen hyökkäys asiakommentin sijaan on osoitus sanoman totuudesta! ;-)

        varmaan kuitenkin, että nimimerkin PimeydenYdin kirjoitus oli käsittämättömän hölmö. Hänellä ei ole alkaallistakaan käsitystä EU:sta. Hän näyttää kuvittelevan jopa, että EU:n johtajien pitäisikin toimia kansallisvaltioidensa hyväksi. Kirjoitus on niin typerä, että ei sitä jaksa alkaa oikomaan.


      • PimeydenYdin
        Myönnät kirjoitti:

        varmaan kuitenkin, että nimimerkin PimeydenYdin kirjoitus oli käsittämättömän hölmö. Hänellä ei ole alkaallistakaan käsitystä EU:sta. Hän näyttää kuvittelevan jopa, että EU:n johtajien pitäisikin toimia kansallisvaltioidensa hyväksi. Kirjoitus on niin typerä, että ei sitä jaksa alkaa oikomaan.

        Tietysti pitää, senkin tollo! Eurooppa näet koostuu kansallisvaltioista ja ne ovat koko eurooppalaisen sivilisaation ydin. Jos kansallisvaltiot poistetaan, niin eurooppalainen sivistys katoaa sen muakna. Sitäkö haluat!?

        Ei ole olemassa mitään "eurooppalaista ihmistä", kuten EU-propaganda väittää. On olemassa vain saksalaisia, ranskalaisia puolalaisia, norjalaisia jne.

        Ai niin unohdin! Onhan niitä "eurooppalaisia" olemassa eli Euroopan ulkopuolelta tulleita mamuja. Ja Brysselin eliitti kutsuu loputtoman mamutulvan maanosaan. Sinä eunukkina olet varmaan hyvin tyytväinen tuohon "eurooppalaistumiseen"?


      • vai.niin
        PimeydenYdin kirjoitti:

        Tietysti pitää, senkin tollo! Eurooppa näet koostuu kansallisvaltioista ja ne ovat koko eurooppalaisen sivilisaation ydin. Jos kansallisvaltiot poistetaan, niin eurooppalainen sivistys katoaa sen muakna. Sitäkö haluat!?

        Ei ole olemassa mitään "eurooppalaista ihmistä", kuten EU-propaganda väittää. On olemassa vain saksalaisia, ranskalaisia puolalaisia, norjalaisia jne.

        Ai niin unohdin! Onhan niitä "eurooppalaisia" olemassa eli Euroopan ulkopuolelta tulleita mamuja. Ja Brysselin eliitti kutsuu loputtoman mamutulvan maanosaan. Sinä eunukkina olet varmaan hyvin tyytväinen tuohon "eurooppalaistumiseen"?

        EU:n johtajien ei todellakaan kuulu työskennellä oman kansallisvaltionsa hyväksi. Heidän toimenkuvaansa kuuluu tietysti toimia koko EU.n eli kaikkien niiden kansallisvaltioiden hyväksi joista EU koostuu.


      • Kummallisesti
        PimeydenYdin kirjoitti:

        Tietysti pitää, senkin tollo! Eurooppa näet koostuu kansallisvaltioista ja ne ovat koko eurooppalaisen sivilisaation ydin. Jos kansallisvaltiot poistetaan, niin eurooppalainen sivistys katoaa sen muakna. Sitäkö haluat!?

        Ei ole olemassa mitään "eurooppalaista ihmistä", kuten EU-propaganda väittää. On olemassa vain saksalaisia, ranskalaisia puolalaisia, norjalaisia jne.

        Ai niin unohdin! Onhan niitä "eurooppalaisia" olemassa eli Euroopan ulkopuolelta tulleita mamuja. Ja Brysselin eliitti kutsuu loputtoman mamutulvan maanosaan. Sinä eunukkina olet varmaan hyvin tyytväinen tuohon "eurooppalaistumiseen"?

        näet, että suomalaisuus ja eurooppalaisuus ei voisi toteutua samanaikaisesti. Kun olemme mukana EU:ssa, niin tuemme parhaiten omaa Suomeamme. Kansallisvaltiot eivät ole katoamassa mihinkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe