Miksi Corollasta ei ole koeajoa autolehdissä?

Suomelan_radio

Entisen Suomen kamaralla siis. Autolehdillä on ollut useita viikkoja aikaa.

48

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IiiihanaCorollaAAAhhh

      Johtuneepi siitä, ettei niitä ole vielä juurikaan lehtien painoon mennessä ollut vielä koeajettavana.
      Kaikki mitkä tulee, revitään myyjien käsistä saman tien.
      Nyt on jo kuulemma parin kuukauden jonoja.

      • Keckonen

        Yli 3 kk jonot, jos ei ota pluspakettia. Toki joitakin malelja ja värejä voi saada nopeammalla aikataululla. Näin se on aina ollut niin kolmena kerta kun uuden tojotan olen ostanut. Ihan normimalleja, normivarustein.


      • Toimitukseen
        Keckonen kirjoitti:

        Yli 3 kk jonot, jos ei ota pluspakettia. Toki joitakin malelja ja värejä voi saada nopeammalla aikataululla. Näin se on aina ollut niin kolmena kerta kun uuden tojotan olen ostanut. Ihan normimalleja, normivarustein.

        Osa 1.8sta 5 kk


      • 1-5kk
        Toimitukseen kirjoitti:

        Osa 1.8sta 5 kk

        Täsmennetään vielä että osaa malleista saa 4viikossa juuri nyt, huomenna voi tilanne olla jo toinen.


    • Eivaanriitävieläkään

      PARIN KUUKAUDEN JONOT oli myös uudessa priiuksessa. Kuulemma vain siksi niitä ei riittänyt suomeen takseiksi. Ehkä vielä joskus toyotalla on se luvattu 100% takseista, toistaiseksi lähinnä venäläistaksi Yango käyttää Toyotaa.

      • Itä_tojo

        Ei tule ikinä toteutumaan.. Itä ystävä suosii kaukoidän vehkeitä.. Niinpä niin..


    • TojoTojo

      Maahantuoja ei enää oikein anna toyotaa testiin kun aina tulee jumbosija.

    • Lehdistövaikenee

      Kyllähän ledet sen tietää: Yksikin nihkeä arvostelu niin mainokset loppuu.
      Koska lehdetkään ei voi valehdella, ne kirjoittavat toyotasta pelkän säyseän "ensivaikutelmat" artikkelin.
      Vertailuissaa toyota yritetään arvostella nätisti, tai jos se on vaikeaa, vaietaaan. Siksi toyotaa ei usein näy testeissä.

      • SoToy

        Pitkään autolehdet kiistivät rahan vaikutuksen sanailuihin, mutta VAG-konsernin monilukuiset ongelmat moottoreiden ja vaihteistojen kanssa, moninkertaiset päästöhuijaukset, sekä takuukorjausten kieltämiset paljastivat rähmällään olon mittakaavan. VAG-leirin autot olivat teksteissä laadukkaita, vaikka laatuväitteille ei lopulta löytynyt mitään substanssia. Mainostulot ratkaisevat.


      • aiheesta.jumbo
        SoToy kirjoitti:

        Pitkään autolehdet kiistivät rahan vaikutuksen sanailuihin, mutta VAG-konsernin monilukuiset ongelmat moottoreiden ja vaihteistojen kanssa, moninkertaiset päästöhuijaukset, sekä takuukorjausten kieltämiset paljastivat rähmällään olon mittakaavan. VAG-leirin autot olivat teksteissä laadukkaita, vaikka laatuväitteille ei lopulta löytynyt mitään substanssia. Mainostulot ratkaisevat.

        TM on kirjoittanut ison artikkelin sekä TSI-koneiden öljynsyönnistä että turvaongelmasta. Kyllä lehdet kirjoittavat VWstä kriittisesti kun aihetta on. Samoin testivoitot VW:lle ja jumbosijat tojolle tulevat aiheesta.

        Mites esimerkiksi hybridivertailu jossa oli Kia, Hyny ja kaksi Tojoa. Tojot ottivat kaksi viimeistä sijaa. Onko sekin VW:n suosimista?


      • tollolootan_kääpiöautot

        > Vertailuissaa toyota yritetään arvostella nätisti, tai jos se on vaikeaa, vaietaaan. Siksi toyotaa ei usein näy testeissä.

        Täsmälleen oikein. Jossain TM autovertailussa oli tolloloota mukana ja sehän ei oikein meinannut millään pärjätä. Hyvin näki, miten isossa paineessa lehdessä päivystävä tojokomissaari oli. Sillä sellainenhan siellä pitää olla, koska merkki (tai riisikipot ylipäätään) oli takavuosina kovasti suosiossa nykyäänkin mainostulot velvoittaa.

        Pelastus löytyi siitä, ettei auton ajovalot olleet ihan paskat. Niinpä niitä piti kehua peräti puolen sivun verran, vaikkei ne (halogeenit) nyt sinällään niin kauhean ihmeelliset olleet. Vaan kun eivät muutakaan löytäneet, niin tähän piti tarttua. Vrt. samalla tyylillä ao. lehdessä korjataan "väärien" merkkien sijoitusta alaspäin. Jos ei testiyksilöstä vikaa löydy, niin päivystävä tojokomissaari kirjoittaa yhteenvedon kaikista essonbaarin legendoista.

        Vanhoja lehtiä kun selaa, niin hyvin huomaa, miten on riisikippojen kehnoja ajo-omituisuuksia kommentoitu hyvinkin hellällä kädellä.

        Eikä aina tarvi edes kovin vanhoja selata. Useammassakin vertailussa tollolootan takajouset pohjasi täydellä kuormalla ja syykin löytyi yhdessä farkkuvertailussa, missä havaittiin, että a) auton nimellinen kantavuus on kilpakumppaneita huonompi b) auton omamassa on laskettu väärin, koska siihen ei sisältynyt kuljettajan paino (75 kg). Kun a b huomioitiin, havaittiin, että auton kantavuus ylittyy jo 5x75 kg kuormalla. Siis 5 aikuista miestä, ilman vaatteita ja matkatavaroita. Semmoisia kääpiöautoja nämä tollolootat ovat.

        Sama vaiva varmaan muissakin tollolootissa, jousituksen pohjaamisista päätellen. Olisi tästäkin pitänyt meteli nostaa, mutta tojokomissaarin käskystä asia painettiin villaisella.

        Mielenkiintoinen on myös hypetysten surkea kiihtyvyys suhteessa ilmoitettuihin teho- ja vääntölukemiin. Vaikka onhan käsite "japaninponit" ja vanha...

        Aika hauskaa oli myös lukea, miten kahden eri lehden testissä hypetys uupui kesämökin pihaan. Ovi tai hanskalokeron kansi oli jäänyt raolleen ja 12 V akku tyhjentynyt viikonlopun aikana. Wanhanaikaisessa riisikipossa ei ole automatiikkaa sen vertaa, että sisävalot sammutettaisiin 20 min tms. jälkeen moisen estämiseksi. Kun 12 V akku on sippi, hypetyksen matka jatkuu tyylikkäästi hinausauton lavalla ;-D

        Kaatuvan moottorinohjauksen aiheuttamat hallitsemattomat kiihtymiset ja kuolemantapaukset on kotimaisissa lehdissä sivuutettu täysin. Samoin tollootan kertakäyttödieselit ja bensakoneiden öljynkulutusongelmat. Eikä pelkästään tollolootan... Datsunilla oli sama vaiva.

        Datsunin kuminauhaveto sentään haukuttiin sekä Tuulilasin että TM kestotestissä. Tätäkin itäautomerkkiä on pitänyt käsitellä silkkihansikkain. Tuulilasi kehtasi reilusti myöntää syyn moiseen. Kun kasvaimen ensimmäinen versio haukuttiin lehdessä, toimitus hukkui mielensä niin pahoittaneiden datsunpappojen palautepostiin.

        Uskooko kukaan, ettei tojokomissaarit kykenisi lahkolaisiaan vastaavaan suoritukseen piiskaamaan, pyhän merkin suojelemiseksi?

        Tollolootallakin oli oma vaihteistofloppinsa, MMT. Se on niin kehno, että tojoterot ovat yrittäneet kiistää moista ikinä valmistetun. Kyllä niitä on tehty ja Suomeenkin eksynyt. Tollolootan onneksi näitä ei vissiin koeajoihin ole otettu. Mikähän lie syynä ;-D


    • tuhnuja

      Tehoton tuhnu 1.8 hybrid vähemmän vääntöä kuin 1.2 turbossa ja 2.0 hybrid maksaa lähes 40 000 Tsiisus

      • Gdhjx

        31000,-


      • kekkoslavia

        40k on pikku raha. Menisit tuhnu poika töihin, saisit auton eikä tarttis ajaa sillä 250 egen audin rohjolla (-87)


      • Hybridisti

        Hybridi vääntää hyvin varsinkin liikkeelle lähdössä, eikä sudi niin pahasti.


      • Hdi180
        Hybridisti kirjoitti:

        Hybridi vääntää hyvin varsinkin liikkeelle lähdössä, eikä sudi niin pahasti.

        Sutiminen säädetään nilkan ojennuksella. Kesällä ja talvella.


      • ei_jaksa_sutia
        Hybridisti kirjoitti:

        Hybridi vääntää hyvin varsinkin liikkeelle lähdössä, eikä sudi niin pahasti.

        ^ Ei jaksa sutia...

        Liikennevaloissa kannattaa, mahdollisuuksien mukaan, valita eri kaista. Hypetykset kihnuttavat liikkeelle niin tuskaisen hitaasti. No, aika pitkälti samaa vaivaa kaikilla tollolootilla.

        40 rajoituksilla kyllä hurjastellaan ylinopeutta. Siihen ajo-ominaisuudet ja kiihtyvyys riittävät. Satasen alueella nämä tulevat valtaosin perä edellä vastaan. Marssinopeus 85 ja silti pitää peltipoliisien kohdalla painella reilusti jarrua. Taitaa nopeusmittareissakin olla aika reilusti "japaninlisää". Vrt. turvatyynyjen määrän härski liioittelu, hevosvoimista nyt puhumattakaan. Hypetyksissä ja nimenomaan hypetyksissä hämmästyttää kehno kiihtyvyys suhteessa luvattuun tehoon / vääntöön.


    • Floppia_pukkaa

      Kyllähän toyotasta saa säyseän nihkeän ensivaikutelman kirjoitettua lehteen, mutta vertailuihin ei ole mitään asiaa.. Tojolla on ollut tapana flopata täysin joka testissä ---> Ei mainos rahoja markkinointi osastolta...

    • Hfeyh

      ÄLKÄÄ HUOLESTUKO! Ihan varmasti tulee testit, vertailut, kestotestit, talvitestit jne. Kunhan vain lehdet niitä ehtivät tekemään - senverran merkittävästä autosta on kuitenkin kyse.

    • Blondii

      Ai sillä pystyy myös ajamaan, ei helevetti soikoon koristeeksi korkeintaan?

      • 7897978

        Ja mikähän auto olikaan se joka suhteessa parempi?


      • Mitenmahtaaolla
        7897978 kirjoitti:

        Ja mikähän auto olikaan se joka suhteessa parempi?

        Ainaisempien vertailujen mukaan lähes kaikki.

        Odotellaan tässä vaan ikuisina optimistina että josko se tuhnu viimein olisi tehnyt kaikin oikein ja korjaisi potin. Uskotko niin käyvän?


      • pappamobiili

        > Ai sillä pystyy myös ajamaan, ei helevetti soikoon koristeeksi korkeintaan?

        Tallissa seisomaan nämä on tarkoitettu. Tollolootien ostajien keski-ikä on 65 eli pappamobiili sananmukaisesti. Vanhasta muistista ja uskonlahkon tiukassa ohjauksessa näitä ostellaan, laput silmillä. Täälläkin on monta kertaa joku pappa kehunut ostaneensa hybridin säästääkseen bensakuluissa, kun ajoa tulee sentään 6-8 tkm vuodessa. Ei tällaista voi perustella millään muulla kuin sokealla uskolla.

        Samoin on nähty parikin sankaria, jotka muutaman kuukauden välein raportoi "taas on 2 tkm enemmän mittarissa eikä vieläkään yhtään vikaa". Jep, sehän on maailman ihme, ettei auto hajoa ensimmäisten 10 tkm matkalla ;-D

        Samoin on hyvä paukuttaa henkseleitä, kun ensimmäinen katsastus (3 vuotta ja 40 tkm mittarissa) menee läpi ilman huomautuksia. Huonommissa merkeissä tulee hylsyjä kuluneista renkaista ym. Sehän ei mitään vaikuta, että näillä muilla merkeillä on mittarissa jo tuplamäärä kilometrejä (keskimääräinen ajosuorite 18 tkm/vuosi, mutta uusilla ajetaan yleensä keskimääräistä enemmän).

        Em. tahdilla 100 tkm menee rikki vasta 7 vuoden iässä. Ai niin, mutta pesunkestävä tojopappa laittaa auton vaihtoon, varmuuden vuoksi, kun 3 vuoden takuu loppuu. Mutta sehän ei estä kehumasta, miten halpaa ja luotettavaa ajoa...

        Harva itäauto yltää edes 200 tkm lukemiin. Mutta se ei estä kirjoittelemasta legendoja "400 tkm eikä muuta tehty kuin bensaa tankattu". Todellisuus vaan on toinen. Sekä bensakoneiden öljynsyöntiongelmat että D4D kertakäyttödieselien kansipahvien porsimiset realisoituivat ehkä jossain 130 tkm tietämillä, jolloin autoilla (myös niillä dieseleillä) usein ikää jo reilut 7 vuotta = maahantuoja totesi, ettei kiinnosta pätkääkään. Täysin sama kuvio myös datsunin öljynsyönnin kanssa. Rippikouluikää lähestyvien autojen ongelmat eivät kiinnosta maahantuojia eikä autolehtiä. Ei, vaikka kilometrejä olisi vasta vähän päälle 100 tkm.


      • Parasta_A-ryhmää
        Mitenmahtaaolla kirjoitti:

        Ainaisempien vertailujen mukaan lähes kaikki.

        Odotellaan tässä vaan ikuisina optimistina että josko se tuhnu viimein olisi tehnyt kaikin oikein ja korjaisi potin. Uskotko niin käyvän?

        Vaikka Pentti yrittää tapojensa mukaisesti poistattaa tämänkin asiattomana, pistetään tähän alle AutoBildin arvio käytetystä Auris hybridistä.

        Tällä kertaa Saksan AutoBildin juttua käytetystä Toyota Auris hybridistä. Otsikko käännettynä on ”Säästää – myös korjaamolla” ja jatkuu ”Säästää, käytännöllinen, luotettava. Toyota Auris hybrid pystyy melkein kaikkeen – vain ajonautinnon kanssa menee tiukaksi”.
        Teknisiä ongelmia autossa ei juuri ole, lukuunottamatta kaikille hybrideille tunnusomaista takajarrujen jumittamistaipumusta sen takia koska hybridillä ajettaessa takajarruja ei juuri käytetä vaan jarrutus tapahtuu sähköllä, samalla akkuja ladaten.Vanhemmissa autoissa myös pieni akku jolla ohjataan elektroniikkaa ja ylipäätään kaikkia normaaliautonkin sähköisiä toimintoja, ei kestä yhtä kauaa kuin iso ajoakku. Ruostuminen ei ole auton ongelma mutta koteloiden reilumpi vahakäsittely ei olisi pahasta.
        Auto on sitä tyyppiä joka ei sovi kaahareille eli joilla on ”Benzin im Blut”vaan sellaiselle joka ei stressaa ja ajaa rennosti ja rauhallisesti (Saksan liikenteessä). Koeajokulutus oli 5.7 l/100km joka kertoo että täysillä on menty. Se siitä saksalaisesta ajonautinnosta.
        Lopussa autolle annettiin 4 tähteä 5 mahdollisesta ja vaihtoehtoina samassa koko- ja hintaluokassa mm. Audi A3 e-tron 3.5* Honda Insight 3* ja Opel Ampera 2.5*


    • aasialainenKusetus

      Toyota antaa autonsa ajoon ensin vain lööpilehdille ja järjestää kivat illalliset ja bileet ja tietenkin matkan jonnekin lämpöiseen ja ajattaa autojaan sileillä ja hitailla teillä pikkulenkit jne.... Näin saadaan tietenkin positiivisia lausuntoja ja myynti lähteen käyntiin hyvin kun hätäisimmät vaarit päivittävät 1-2 vuotiaat Auriksensa ja Avensa uusiin Corolloihin kun se sai niin hyvät arvostelutkin. Kun saadaan kaikki lukuisat esittelyautot ja vaarien tilaukset rekisteriin, niin saadaan pariksi kuukaudeksi hienot myyntiluvut ja se ruokkii tulevaa, sillä suomalainen on onneton tiedoiltaan autojen todellisuudesta ja laadusta ja luulee, että Corolla on hyvä kun sitä ostetaan niin hyvin. Hyvä esimerkki tästä on Nissanin Qashqai joka on aika onneton auto ja kovin vikainen.

      • Autontuntija_Pentti

        Jos sinä Pentti kerran olet tietoinen autojen todellisesta laadusta niin miksi sinä onneton menit aikoinaan ostamaan Dodge Caliberin. Sehän on täysin epäonnistunut tekele johon joutuu tosiaankin tekemään katsastusremontin joka vuosi.


    • Toyotaonedelleenparas

      Turha testailla se on hyvä auto ja voi ostaa suoraan. Pikkupippeliset takavetovouhottsjat voi ostaa jonkun muun mitä saa takuulla korjuutella,näin se vaan on .

      • PuutteitaJaRuostetta

        Kun ei paljoa toivo, niin ei kauheasti pety, Toyota vaarin motto.


      • apua_saa
        PuutteitaJaRuostetta kirjoitti:

        Kun ei paljoa toivo, niin ei kauheasti pety, Toyota vaarin motto.

        Voitko näyttää nukella, mihin tuhmiin paikkoihin Toyota on koskettanut sinua, niin laitamme paperit vetämään Kelan kustantamaan traumaterapiaan.


    • Taxi-autoilija

      Tommi Mäkinen lienee antanut oman panoksensa uuden Corolla suunnitteluun Belgian suunnittelukeskuksessa. Hyvät ajo-ominaisuudet viittaavat tähän. Toyota Racing Team ollut asialla.

      • kulkeeKuinAjokoira

        Hehee, nyt poika on ihan liekeissä ja leukaa irtoaa huimaan tahtiin.


    • paperin_tuhlausta

      Testi olisi paperin haaskausta. Tojouskovaiset ostavat, vaikka auto olisi millainen floppi tahansa. Autoista jotain ymmärtävät taas eivät tällaisiin vanhalla nimellä/maineella ratsastaviin itäkippoihin vilkaisekaan.

      • Voi-Pate

        Ethän se sinäkään taida niin autoista ymmärtää, mutta kunhan tykkäät kirjoitella höpöjä aiheesta, josta et alkeitakaan tiedä. Päänsilityksiä sulle.


    • papereilla.paras

      Myynti on suurempaa, kun ostajat eivät tiedä totuutta mm kulutuksesta.

      • vessapaperit

        Ja sinä tiedät, muttet kerro. Aika ilkeää.


      • Testiajo

        Osapuilleen rajoitusten mukaan ajettuna 1,8 Hybrid Corolla: 5,0 l/100 km. Tosin ennättäny ajamaan vasta 1500 km.


    • paperia_säästyy

      Testaus on turhaa. Tojouskovat ostavat joka tapauksessa. Autoista jotain ymmärtävät eivät itäkippoihin koske.

      • Toyota-CEO

        Itkuntuhruinen vinkumisesi saa hymyn huulilleni. Tanssi minulle lisää, viihdytä minua.


      • hylkäsin_lahkon

        Olipa yllättävä kommentti pesunkestävältä tojouskovaiselta.

        Lahkon vaatimusten mukaan... Ei tojouskis myönnä tojolootassa mitään vikaa olevan. Ei edes itselleen.

        Huom. tämä on tietoa, ei luuloa. Olen nimittäin em. taudista parantunut.


      • Toyota-CEO

        Kyyneleenne ovat kuin raikkaan puron pirskeitä kasvoille kuumana päivänä. Pyydän, älkää lopettako. Viihdyttäkää minua lisää.


    • ansionsa.mukaan

      Turha syyttä TM:ää VW:n suosimisesta. TM on kirjoittanut ison artikkelin sekä TSI-koneiden öljynsyönnistä että turvavyöongelmasta. Kyllä lehdet kirjoittavat VWstä kriittisesti kun aihetta on. Samoin testivoitot VW:lle ja jumbosijat tojolle tulevat aiheesta.

      Mites esimerkiksi hybridivertailu jossa oli Kia, Hyny ja kaksi Tojoa. Tojot ottivat kaksi viimeistä sijaa. Onko sekin VW:n suosimista?

      • VAGniikan_maailma

        > Turha syyttä TM:ää VW:n suosimisesta. TM on kirjoittanut ison artikkelin sekä TSI-koneiden öljynsyönnistä että turvavyöongelmasta. Kyllä lehdet kirjoittavat VWstä kriittisesti kun aihetta on. Samoin testivoitot VW:lle ja jumbosijat tojolle tulevat aiheesta.

        Ei VAGniikan maailmaa suotta VAGniikan maailmaksi kutsuta. Tuo artikkeli kirjoitettiin vasta sitten, kun hevosetkin nauroivat lehden selityksille "ei me koskaan olla moisesta kuultukaan". Tuulilasissa ongelma tuli esiin jo vuotta tms. aiemmin, muttei tästäkään hirveästi voi kehuja jaella, kun netissä ongelmista tiedettiin jo vuosia aikaisemmin.


      • Tarkista.tietosi

        Nimenomaan TM tunnisti ja raportoi turvavöiden aukeamisesta. Ekana.


    • congas

      RUOTSISA mennyt ajokieltoon kaasu corolla ajettu grillikaasulla

    • Korolla

      Toyota Corolla Altis Hybrid (= Corolla Sedan) hakusanoilla löytyy jo tuhansia autotestejä vaikka auto on julkistettu vasta runsas viikko sitten.

    • Miettinen

      Kotimaassa on kolme konkurssin partaalla olevaa autolehteä, joita kukaan ei lue. YOUTUBE:sta ne uusien autojen testit löytyy.

    • P-Ilmala

      Rönkkö kehuu tämän päivän Iltalehdessä uutta hybrid Corollaa 2 litran koneella. Mukava ja urheilullinen ajettava, tilava, kuluttaa vähän ja pienet päästöt. Mitä muuta autolta voi toivoa ?

      • Trollinmetsästäjän_fani

        Toimittajan on tällä kertaa helppo olla voittajan puolella. Ja jos ei havaitsisi Corollan ylivoimaa, joutuisi noloon valoon kolleegojen suunnasta.


    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe