Kitkat ovat turvallisemmat

Uusin tutkimus osoittaa että kitkarenkailla ajavat joutuvat harvemmin kuin nastoilla ajavat.
Ilmoita


Olen kanssasi samaa mieltä. Renkaat ovat AINA syyllisiä ulosajoihin. Kuskilla ei ole kolarin kanssa mitään tekemistä.
2 VASTAUSTA:
Lue tästä:
https://yle.fi/uutiset/3-10689503
lateLnen kirjoitti:
Pakko se on jo hitaammankin uskoa, että kuluttajaa on johdettu harhaan kaikkien toimijoitten taholta. Näin on tehnyt Tekniikan Maailma, Tuulilasi, Nokian nastarengasmarkkinonti, maan eduskuntalaitos ja kaikki hallitukset, kuntien päättäjät, Trafi ja tietenkin VTT Nokian Renkaiden piilomarkkinointiyhtiönä "Turvallinen Liikenne 2000- projektin" nollatutkimuksien avulla! Kuka päättäjistä kantaa vastuun?
+Lisää kommentti
Jos yksi autoilija ajaa puupyörillä eikä satu ajamaan kolaria, todistaako se että puupyörä on kitkoja ja nastoja turvallisempi? Näin aloittajan logiikan mukaan.
1 VASTAUS:
Jep. Kitkapelle jättää auton seisomaan oikeilla talvikeleillä.
+Lisää kommentti
Uudemmissa autoissa on kehittyneemmät ajonvakautuslaitteet ja ne antavat enemmän anteeksi kuskin virheitä ja liukkauden aiheuttamia luistoja.
Melkoisia nollatutkimuksia tuollaiset on ja uskoisin tuonkin takana olevat ns. " kasvattava ja ohjaava" perussyy kun ihmisiä halutaan ohjata vähemmän teitä kuluttaviin renkaisiin ja kukaan ei kuitenkaan uskalla ajaa tosissaan nastarenkaitten täyskieltoa, koska silloin joutuu tikunnokkaan kun kuolonkolarit varmasti lisääntyisivät.
Ilmoita
Tämäkään tutkimus ei selvitä sitä, että kitkarenkailla ajavat tiedostavat heikomman pidon ja ajavat siten huolellisemmin. Auton tekniikalla ei ole juuri vaikutusta kuin sivuluisutilanteissa ja jarrutusmatkaan vaikuttaa kitkakerroin, jonka nastarengas moninkertaistaa.
Ilmoita
Kaksi talvea ajoin kitkoilla mutta palasin nastoihin koska huonoilla keleillä jäi työmaita väliin koska niihin ei kitkoilla päässyt
Ilmoita
Kaksikymmentä vuotta kitkoilla ja hyvin pelittää.
Ajotaidottomien on tietysti turvallisempaa pysyä naularenkaissa, enemmistö
tuntemistani ammattiautoilijoista käyttää kitkoja.
Ilmoita
90% kitkat toimivat ok.Mutta sitten kun on se 10% tilanne niin nasta pelastaa monesta paikasta.En enää laita kitkoja autooni,markä jäinen pinta ja vähän vanhempi auto abs jarruilla ja tulos on käytännössä ei jarruja lainkaan.
1 VASTAUS:
Jos ei nyt syvällä maaseudulla asu tai siellä tarvitse kulkea, niin 99% ajasta kitkat toimivat erinomaisesti.
Sen 1% verran täytyy vain hiukan tarkemmin huomioida liukkaus.
+Lisää kommentti
Nastarengas kestää kulutusta niin paljon että ajaa vähintään puolet enemmän kilometrejä. Koska kumi kestää kulumatta. Kitkan lamellit toimivat kun rengas on kulumaton.

Myös jotka ajaa vähän niin nastarenkaita ei tarvitse uusia, pysyy pito vaikka 10v ikää. Kuinka monta kertaa olet nähnyt nastarenkaat joissa 3-4mm pintaa?

Koko suomi on niin pohjoisessa että ei ole ole montaa maaata jossa tiet jäässä niin monta kuukautta.

Kitkoja suuhteellisesti pienellä alueella suomessa, nastarenkaita koko suomessa paljon.
1 VASTAUS:
6v ikäisinä nastarenkaat jo kovat korput. Ominaisuudet samalla menneet, vaikka olisi pintaa kuinka jäljellä.
+Lisää kommentti
Tällainen jos ja jos mielipide tähän kevennykseksi, että kun ajetaan maltillisesti, ennakoiden, kiireettä ja kieli keskellä suuta, niin onhan se hyvinkinkin mahdollista selvitä liikenteessä kommellluksitta, toki toivottavaa ja suotavaakin, mutta eri asia onkin, onko muilla tiellä liikkujilla yhtä leppoisaa autoissaan kuin tällä "haaveilijalla"? :).
Ilmoita
Varmaan ihan oikeaa tietoa. Kaikki kuolonkolarit tutkitaan ja raporteissa on luonnollisesti maininta renkaista. Samoin todetaan ajonopeus mikä on ollut onnettomuuteen johtaneissa syissä Jossakin toisessa tutkimuksessa todetaan myös, että mitä pienempi ajonopeus, sitä vähemmän kuolemia. Tämä asia on johtanut aina vaan aleneviin nopeusrajoituksiin. Oma yhteenvetoni: Kitkarenkaat(alempi ajonopeus)- vähemmän kuolonkolareita.
Ilmoita
40 vuotta liikenteessä olleena en helposti myönnä olevani ajotaidoton kuten joku epäili. Suurimman osan ajaasta toki kitkoilla pärjääkin mutta kun tiet menee tarpeeksi pieniksi ja jäisiksi niin raskaan peräkärryn kanssa liikkuessa nastat vaan ovat mielestäni parammat
Ilmoita
Kitkakumi autoilija tajuaa paremmin keliolosuhteet ja siten säästää polttoaineen kulutuksessa!
Ilmoita
NASTA AINA NASTA! muilla en aja. Auto on awd ja NASTAT! ei ole liikaa pitoa koskaan talvella. Kitka on liukkaampi aina. Ei auta testit kun käytetyilä ajetaan pian.
Ilmoita
Vähiten kuolonkolareita tulisi sliksellä
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Kitkat ovat turvallisemmat

Uusin tutkimus osoittaa että kitkarenkailla ajavat joutuvat harvemmin kuin nastoilla ajavat.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta