Ketjusta poimittua:
<<Liberaalin ja konservatiivin uskon jakaa suhde Raamattuun Jumalan sanana ja sitä kautta suhteeseen Jumalaan ja Jeesukseen. Liberaali päättää itse mikä on totta konservatiivi uskoo, että Jumala on sen päättnyt ja ilmoittaa sen sanassaan Raamatussa.<<
Mikä on yhteisen kristinuskon arvoperusta? Kysymys uskovaisille.
Mikä on kristinuskon arvoperusta?
37
<50
Vastaukset
Kuvastaako tämä uskovien arvoperustaa:
”Kaikki moskeijat Suomessa sileäksi heti, jos täällä vielä jollain on järkeä päässä. Julkisilla paikoilla muslimiryysyissä kulkemisesta sakot. Kaikki islamiin viittaava symboliikka pitää kieltää. Koraani, Sirat, Haditit ja muu islamilainen kirjallisuus hävitettävä. Tällaista konkretiaa ehdottaisin aluksi.”- kristinuskonarvoperusta1
Mikä on uskonnon arvoperusta, kristinuskon?
kristinuskonarvoperusta1 kirjoitti:
Mikä on uskonnon arvoperusta, kristinuskon?
Kerro ensin mitä SINä tarkoitat sanalla arvoperusta 🤔
- arvojenmaailma1
Ei kyse ole siitä, että mitä minä tarkoitan sanalla arvoperusta, vaan kyse on siitä, että mitä sanalla arvoperusta tarkoitetaan. Jos on jokin vaikeasti hahmotettava sana tai termi, niin siihen löytyy yleensä selitys wikipediasta:
<<Arvoilla tarkoitetaan jotain toivottua asiaa, suotavaa käyttäytymistä tai päämäärää.[1][2] Arvot ovat luonteeltaan käsitteellisiä[1] ja ne ohjaavat ihmisten tai ihmisryhmien toimintaa.[3][1][4] Esimerkiksi maailmanrauha tai ahkeruus ovat arvoja, joita voidaan pitää tavoiteltavina tai toivottuina asioina.[1] Arvo tarkoittaa myös merkityksellisyyttä - kun jokin asia on merkitsevä, sen sanotaan olevan arvokas.[5] Arvoihin liittyvää tutkimusta tehdään muun muassa yhteiskuntatieteissä, käyttäytymistieteissä ja filosofiassa.<< - JumalanTahto
”Kaikki moskeijat Suomessa sileäksi heti, jos täällä vielä jollain on järkeä päässä. Julkisilla paikoilla muslimiryysyissä kulkemisesta sakot. Kaikki islamiin viittaava symboliikka pitää kieltää. Koraani, Sirat, Haditit ja muu islamilainen kirjallisuus hävitettävä. Tällaista konkretiaa ehdottaisin aluksi.”
Jumalan arvopohjaa kuvastaa - vaikkakin lievästi. Jumala ei tyydy pelkästään moskeijoihin, vaan myös kaikki muutkin jumalattomat rakennukset sileäksi vaan.
Tarkasti ottaen tässä kuitenkin tapahtuu vain Jumalan sallimus, sillä sen tuhotyön suorittavat jumalattomat ihmiset ydinaseineen. Pakkohan niitä on käyttää kun ovat niin suurella vaivalla rakennetut. Eikös vain? Olethan sinäkin jumalaton ihminen tietämäni mukaan eli osallisena sitten tuossa tulevassa tuhotyössä. Sitä jumalaton saa mitä tilaa - näin jumalattomat usein toteavat. - kui2
"Tarkasti ottaen tässä kuitenkin tapahtuu vain Jumalan sallimus, sillä sen tuhotyön suorittavat jumalattomat ihmiset ydinaseineen. "
Teettääkö Jumala siis likaisen työn "jumalattomilla" eli siihen kelvataan tekemään p**katyöt Jumalan järjestelyissä? Kuullosta aivan siltä kuin nuo likaisen työn suorittajat oisi oikeen etukäteen valittu hoitamaan nuo tympeät työt - onko se noin kuin annat kuullostaa?
Uskoa on moneen junaan kyl, en muuta sano! Mitä vielä..?
Mitä sinä tarkoitat yhteisellä kristinuskolla🤔❓
Kuvastaako tämä uskovien arvoperustaa:
”Kaikki moskeijat Suomessa sileäksi heti, jos täällä vielä jollain on järkeä päässä. Julkisilla paikoilla muslimiryysyissä kulkemisesta sakot. Kaikki islamiin viittaava symboliikka pitää kieltää. Koraani, Sirat, Haditit ja muu islamilainen kirjallisuus hävitettävä. Tällaista konkretiaa ehdottaisin aluksi.”Kristinuskonharhallahan ei ole minkäänlaista arvoperustaa, koska mielipuolisen sekopäinen ihmisen luoma jumala ja hänen nimissään kirjoitettu satukirja on täysin kelvoton kenenkään arvojen perustaksi.
- jumalaonkuollut1
Yhteinen kristinusko on yhtä kuin se mikä on kristinuskon oppinormisto kaikille. Ja se on se, että ihminen sai armon, pelastuksen Jumalan kuolemalla.
Ja koska kukaan uskovainen ei ole osannut vielä kertoa, että miten ja miltä tässä pelastutaan, niin minä kerron: kun Jumala on kuollut, ei ole tuomiota.
Eikös Jeesuksen sanoista tule kristinuskon arvopohja esille: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
- kanonisointi.muutti
Tuokin voi olla kuitenkin keksittyä jälkeenpäin kun Raamattua kirjoitettiin ja hyväksyttiin.
Mikään ei ole sen vaarallisempaa kuin tarttua yhteen jakeeseen ilman kontekstia ja Raamatun kokonaisilmoitusta 🤔
usko.vainen kirjoitti:
Mikään ei ole sen vaarallisempaa kuin tarttua yhteen jakeeseen ilman kontekstia ja Raamatun kokonaisilmoitusta 🤔
Mikä siinä on vaarallista, ellei se nyt vallan tappamaan kehota?
- kysymyksiä
Rakasta Herraa? ketä Herraa? Jumalaa vai Jeesusta? Molempia kenties? Oliko näin Jeesuksen tarkoitus vai Herran?
Et voi palvella kahta Herraa? - mitenrakastetaan1
Miten Herraa/Jumalaa/Jeesusta rakastetaan kaikesta sielusta, sydämestä, mielestä ja voimasta?
- kootaanarvotyhteen1
Hyvä idea, YksinkertaistaEiköVain, koota tähän nyt ketjuista juuri näitä asioita, joissa ilmenee tämä kristinuskon arvoperusta uskovaisilla, niin saadaan asiasta myös faktaa.
- pllplpplplplplpl
Ei sen pitäisi olla ainakaan, että jeesus on Jumala ja kaikki jopa luominen tapahtui hänen kauttansa.
Ei sen pitäisi olla keskittynyt Jeesukseen uhrilampaana(yäk) tai uskoa Jeesuksen veren voimaan.
Ei sen pitäisi olla uskomus Jeesuksen paluusta voittajana ja tuomitsijana tyyliin: nyt kuolet vastustaja ja joudut helvettiin.- mikäparempiarvo1
Mitä vikaa näet tässä arvopohjassa? Mikä olisi parempi?
- rffffffffdede
mikäparempiarvo1 kirjoitti:
Mitä vikaa näet tässä arvopohjassa? Mikä olisi parempi?
kaikki on pielessä näissä pakanauskomuksissa.
Jeesus ei ole Jumala vaan palvelija eikä luojakaan. Uhrilammas ? Yäk! Jeesuksen veri on taikauskoa, verta piti vältää kristittyjen myös ruokana.
Jeesuksen piti armahtaa ja olla laupias..eikä julma teloittaja niinkuin Muhammed. - outojuttu1
Ihmisuhrikultti on pakanauskontoa pahimmillaan, totta. Ja on kyllä tosi kummallista, jos nämä uskovaiset eivät tajua sitä.
- mikäarvoperustana1
Mikä tässä on arvoperustana:
<<Kävelin ja rukoilin. Aloitin syntieni anteeksianomisella ja pohtimisella mitä syntiä olen huomannut tehneeni. Olen saan rahaa ja ollut maksamatta kymmenyksiä. Sitten pyysin tavallaan hyvää oloani anteeksi. Miksen tunne katumusta kun en maksa kymmenyksiä ?<<
Entä tässä:
<<Lopunajan srk on soppa, jossa on vähän kaikkea. Paavi, kavala eksyttäjä, on tuomassa vierasta valheoppia katolilaisille, jotka luulevat pelastuvansa katolisen kirkon jäsenkirjalla. Kyllä, näin on, pelastuvansa luulevat jäsenkirjalla !<< - yhteisen
Mun ”arvoperustan” yleissääntö on ns kultainen sääntö (Matt. 7:12 ja Luuk. 6:31)
Lienee yleinen uskonnosta riippumatta.- mikäseon1
Sano se omin sanoin, sillä tavalla helposti tähän vielä.
- yhteisen
mikäseon1 kirjoitti:
Sano se omin sanoin, sillä tavalla helposti tähän vielä.
Elä niin, että et tee pahaa muille ja tee muille sellaista hyvää mitä toivot itsellesi.
Ei kaivanne selityksiä.
Mun arvoperustan em. liittyvät arvot on vapaus, oikeudenmukaisuus ja armo.
so.
Älä estä muiden vapautta. Kohtele lähimmäisiäsi oikeudenmukaisesti. Anna armon käydä oikeudesta. - hyvinsanottu1
Hyvin sanottu, kiitos! Ja jospa nämä olisivatkin uskonnonkin arvoperustana, olisi maailma parempi paikka kaikkien elää, vaan kun ei ole - uskonnon arvoperustana on vain hyöty Jumalan kuolemalla omasta pelastuksesta.
- oikeus.kohtuus
hyvinsanottu1 kirjoitti:
Hyvin sanottu, kiitos! Ja jospa nämä olisivatkin uskonnonkin arvoperustana, olisi maailma parempi paikka kaikkien elää, vaan kun ei ole - uskonnon arvoperustana on vain hyöty Jumalan kuolemalla omasta pelastuksesta.
Nyt teit oman tulkintasi uskonnon (ilmeisesti tarkoitat kristinuskoa) arvoperustasta. Nimimerkin 'yhteisen' kirjoitushan kertoo kristinuskoon kuuluvista arvoista. Juuri kristinusko toi lapsille, naisille ja kaikille sorretuille ihmisarvon ja lopetti julman silmä silmstä -oikeuskäytännön, jota islam vieläkin edustaa, koska islamista puuttuu armon käsite.
- niinsomaakaunista1
En minä mitään uskonnon tulkintaa tehnyt, kun sanoin, että hyvä juttu. Nuo liittiyivät Jeesuksen opetuksiin, eivätkä Paavalin syntioppiin, joka on kirkon perusta. Eivät nuo ole mitään kirkon paavaliuskonnon arvojuttujakaan, ne ovat Jeesuksen opetuksia.
Niin, islam on tosi julma, kun ei tappanutkaan Jumalaa, pitää vain Jeesuksen tärkeimpänä profeettanaan, eikä suostu edes uskomaan, että häntä pahoinpideltiin, kidutettiin ja sitten ripustettiin puuhun ja pilkattiin Paavalin kristinuskon syntiopin tehneen toimesta, joka vielä kirosikin Jeesuksen ristille, ja uskontunnustuksessa vielä luvataan uskoa, että astui alas helvettiin tuon ristille kiroamisen jälkeen.
Toista se on kristinusko - lempeyttä täynnä - kirkossa kaunis puinen risti, johon nauloilla hakattuna verinen Jumala - kasvot verta vuotavana orjantappurapiikkikruununsa vuoksi, jota kuolemaa julistetaan yhdessä kumartaen, kun juodaan opin mukaan todellisena läsnä olevaa Jumalan ruumista ja juodaan hänen vertaan yhdessä. yhteisen kirjoitti:
Elä niin, että et tee pahaa muille ja tee muille sellaista hyvää mitä toivot itsellesi.
Ei kaivanne selityksiä.
Mun arvoperustan em. liittyvät arvot on vapaus, oikeudenmukaisuus ja armo.
so.
Älä estä muiden vapautta. Kohtele lähimmäisiäsi oikeudenmukaisesti. Anna armon käydä oikeudesta.Tuossa on aika hyvin kiteytettynä hyvät arvot.
- kelpaako
Rakasta!
Siinä kristinuskon arvopohja tyhjentävästi sanottuna. - Erehtymättömyysusko
Toinen ja rehellisempi tapa kuvata tuo liberaalien ja konservatiivien ero on, että libaraalit ymmärtävät tulkitsevansa Raamattua ja konservatiivit kuvittelevat, että heidän tulkintansa Raamatusta ei olisikaan vain yksi tulkinta, vaan ainoa mahdollinen.
Mun arvoperusta on keltainen sääntö.
Yritetään tehdä hyvää ja välttää pahaa parhaamme mukaan.
- Hillshaveeyes
Vuorisaarnasta on mahdollista etsiä omaa täydellisyyttään. Tiedättehän huippu ja jäävuorten lisäksi hiekkavuoret.
- TotuusSattuuQC
"Liberaali päättää itse mikä on totta"
Ei ihan näinkään. Ennemminkin liberaali tulkitsee uskoa kristinuskon isojen linjojen mukaan (armo, rakkaus, anteeksianto yms.) eikä juutu niihin Raamatun lauseisiin jotka ovat jotenkin ristiriidassa näiden isojen periaatteiden kanssa.
Liberaali usko on siis enemmän "kokonaisuuden uskoa", konservatiivinen "yksittäisten lauseiden uskoa".Tähän ns. liberaaliteologiaan kuuluu juuri mm. kriittinen historian tutkimus, Jeesuksen sanoman painottaminen ja kuten sanoit, "kokonaisuuden" uskoa farisealaisen tiukan kirjainuskon sijaan.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2382282Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101828Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse671547Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801245- 611115
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171098TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään891004Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42864- 70852