Kuolemanriski nastarenkailla ajavilla

Tosi

Nastarenkaiden käyttäjä joutuu 4- 5 kertaiseen riskiin kuolla verrattuna kitkarenkaden käyttäjään. Nyt on sitten tämäkin asia todistettu todellisten lukujen valossa.
https://yle.fi/uutiset/3-10689503

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haloota

      Äärimmäisen vakava tieto! Aiheuttaa nopeiden toimenpiteiden tarpeen. On päätettävä mahdollisesta nastarengaskiellosta, tai etuvetoisten autojen käyttökiellosta talvikausiksi. Tällä maalla ei voi olla varaa menettää noin 100 ylimääräistä ihmistä suorina liikennekuolemina.

    • Halpahenki

      Eiköhän olisi parempi puhua renkaiden kunnosta kuin verrata pelkästään onko nasta- vai kitkarenkaat. Kun katsoo vaikka parkkipaikoilla autojen nastarenkaita, niin todella monessa autossa on alla renkaat joissa on muutama milli pintaa jäljellä puolet nastoista puuttuu ja loputkin nastat loppuun kaluttu.

      Tuollaisissa renkaissa ei ole enään mitään pitoa ja se että ne on joskus määritelty nastarenkaaksi on ihan yhdentekevää.

      Talvirengasmääräykset ovat liian löysät ja tämän vuoksi autojen alla on renkaita jotka olisi pitänyt kierrättää aikoja sitten. Outoa että renkaiden kunto yksi suurimmista katsastuksen hylkäysperusteista, vaikka määräykset ovat ihan naurettavan löysät.

      • seliseliä

        Onnettomuutilanteessa ei kysymys ole renkaiden kunnosta, vaan liukkauden suhteellisesta muutoksesta. Kun pito romahtaa äkillisesti kolmasosaan tullee tutkimusten mukaan suuria vaikeuksia oli sitten lähtötilanteessa kysessä kesäkeli, tai lumipinta, tai jää.

        Nastarengas, toisin kuin kitkarengas menettää pitokyvystään suuren osan kuluessaan ja lisäksi ei- vetävän pyörän nastaulkounema jää paljon pienemmäksi kuin vetävän pyörän. Näin etuvetoisella autolla käy usein niin, että huonommat renkaat laitetaankin tasaisemman kulumisen saavuttamiseksi taka- akselille, jolloin liukkaan kohdan yllättäessä perä lähtee sivulle ja taitavakaan kuljettaja ei liikenteen seassa, tai kapealla tiellä pysty sellaista tilannetta korjaamaan. Silloin sitä myöskin kuljettajasta on tullut matkustaja ja hengenmeno on mahdollinen.

        Kitkarenkailla tätä mahdollisuutta ei ole, koska kitkarenkaan kuluessa tulee aina uusi samanlainen kitkapinta esiin, eikä ole merkitystä onko takarengas kuluneenpi vai paksumpi kulutuspinnaltaan.


    • Onkohan

      ne renkaat, oli sitten kitkat tai nastat, itsessään aiheuttaneet ainoatakaan kuolemaa tai edes kuolemanvaaraa? Muista tiedä, mutta kyllä mä autossani ratin takana istun ja määrittelen minne mennään ja millä nopeudella, enkä syytä renkaita, jotka itse olen hankkinut, jos itseni ojan puolelta yllätän.
      Suomi tuntuu olevan sellainen sossula, että kaikkeen mikä ei mene ihan ohjekirjan mukaan pitää aina löytää syy muista tai muualta.

      • MuutaAsenteesiNopeasti

        Sinä olet se Suomenmaan paras kuski;

        "Muista tiedä, mutta kyllä mä autossani ratin takana istun ja määrittelen minne mennään ja millä nopeudella....".

        Tosin näitä oli muutama muukin (samanlainen nuorimies, joka ei vielä ymmärtänyt kokemattomuuttaan liikenteen todellisuutta), mutta heistä moni menetti jo henkensä ja osa loukkaantui vakavasti. Tosin sinä olet kaikista parhain. Onnella vain selviät tästä eteenpäin.


      • Halpahenki

        Sinä pystyt vaikuttamaan vain omaan ajamiseesi ja rattimiehenä sinua ei varmaan haittaa vaikka takana ajavalla on ne lailliset renkaat, joissa 3mm pintaa ja nastoja tasaisesti 50kpl/rengas.

        Tämä takana ajavakin on rattimies, joten hän voi ajaa takapuskurissasi kiinni koska hallitsee auton kaikissa tilanteissa.

        Ja koska kukaan ei tee koskaan virhearvioita, eikä liikenteessä ole lapsia eikä vanhuksia niin onnettomuuksia ei satu. Eikä ainkaan semmoisia joissa paremmat renkaat voisivat pelastaa.


      • Soot
        MuutaAsenteesiNopeasti kirjoitti:

        Sinä olet se Suomenmaan paras kuski;

        "Muista tiedä, mutta kyllä mä autossani ratin takana istun ja määrittelen minne mennään ja millä nopeudella....".

        Tosin näitä oli muutama muukin (samanlainen nuorimies, joka ei vielä ymmärtänyt kokemattomuuttaan liikenteen todellisuutta), mutta heistä moni menetti jo henkensä ja osa loukkaantui vakavasti. Tosin sinä olet kaikista parhain. Onnella vain selviät tästä eteenpäin.

        vaan ehkä hieman hitaalla. Tarkoittikohan tuo jolle vastasit ja "kehuit" maan parhaaksi kuskiksi tuolla menimisellään tai nopeudellaan sitä, että pitää mennä lämä tiskissä muista piittaamatta joka paikkaan? Jos tuo ajeleekin hiljakseen, nimenomaan sen vuoksi, että se henkikulta säilyisi? Kannattaa ehkä lukea ajatuksen kera ihmisten viestejä ennen vallatonta saarnaa.
        Turvallista matkaa.


    • sssttt
    • ajomiesoon

      Aalto-yliopiston selvitysten mukaan nastarenkaiden suurin heikkous on etu- ja takarenkaiden pitoero jäisellä kelillä. Etuvetoisessa autossa nastaulkonema kasvaa eturenkaiden kulumisen vuoksi. Taka-akselilla nastat taas painuvat syvemmälle renkaan sisään. Sellainen auto on vaarallinen.

      On oikeastaan ironista, että usein hyvistä autoista ja ajamisesta innostuneet miehet haluavat ehdottomasti käyttää nastarenkaita. Jos Suomessa kitkarenkaiden määrä lisääntyisi, voisi meilläkin siirtyä pienemmän kivikoon asfalttiin jonkalaiselle autot on suunniteltu käytettäväksi. Sellaisella on paljon parempi ja hiljaisempi ajaa ja bitumin kulutus olisi paljon pienempi sepelin raekoon pienentyessä.

      • lahjotutOstajatValvojat

        Hehee, melkoinen hutkimus.
        Renkaita kierrätetään akselilta toiselle ja kaikki hyvin, vai mitä?
        Meillä käytetään paskaa asfalttia niin kauan kuin rahat on vähissä, eli ikuisesti ja varsinkin kun pinnan tilaaja ei välitä mitä kuraa asfaltti on, kunhan saadaan mahdollisumman paljon kilsoja peittoon vuodessa, vaikka sama on edessä taas viimeistään parin vuoden päästä. Paremmalla asfaltilla ja paksumalla kerroksella mentäisiin tuplaten vuosia, mutta kun asfalttifirmat pitävät hinnat taivaissa, niin kierre on totuus.


    • otanOsaaEtKehity

      Todellinen provopojan aloitus. Napataan lehtijuttu jossa ihmetellään tulosta ja sen syitä, mutta napataan se ehdottomana totuutena ja ainoana totuutena jos se sopii omaan ajatuskulmaan.
      Säälittäviä tuollaiset typerät tyypit joilla elämä menee pelkkään provoiluun ja SuolenPalstoilla provoiluun.

    • Oottekohuolissa

      Täysin sama millä munkeilla yrittää pysyä tiellä noiden kuulalaakereiden päällä, joita on kylvetty pitkin lumia. Turha antikristustella.

    • bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb

      Nastarenkailla ajetaan kitkoilla ei uskalleta ajaa pahoilla keleillä siinä se totuus.

      • kun_ei_paremmasta_tiedä

        Kitkarenkaiden osuus on suurin uusissa autoissa. Uusilla autoilla ajetaan keskimäärin enemmän kuin vanhoilla. Lisäksi tiedetään myös, että kitkarenkaat valitsee yleensä kokenut kuljettaja. Eli tyypillinen kitkarenkaiden käyttäjä ajaa paljon ja sehän tarkoittaa, että autolla ajetaan kelissä kuin kelissä.

        Vaan mikä on tyypillinen jyrsijä?

        Aivan ehdoton jyrsijän arkkityyppi on 70 v. pappa, joka autoilee kerran viikossa lähikauppaan ja saattaa kesällä myös käydä mökillä tai sukuloimassa. Autolla ajetaan vain päivänvalossa ja hyvällä säällä. Tämä "rusinoiden poimiminen pullasta" on syynä siihen, että eläkeläisinä kehutaan niin turvallisiksi kuskeiksi. Tosiasiassa koheltavat niin penteleesti, mutta hyvissä oloissa muut näkevät tilanteet ajoissa ja kerkiävät väistämään. Eihän nuo mm. "näe" jalankulkijoitakaan eikä sitä, onko liikennevalo punainen vai vihreä (omakohtaista kokemusta aiheesta ihan tarpeeksi). välillä muisti pätkii jopa sen suhteen, mikä poljin on kaasu ja mikä jarru.

        Jep, ei näillä 2-5 tkm vuodessa ajavilla papoilla ikinä mitään muuta ole kuin jyrsimet.

        Jyrsimiin luottavat sokeasti myös kokemattomat kuskit, juuri kortin saaneet ja hyvin vähän ajavat. Sekä köyhät, joilla ei ole varaa uusiin renkaisiin. Tonnin ritsan takakontista kun löytyy rippikouluikäiset jyrsimet, niin nehän on testivoittajat, joilla kesä muuttuu talveksi.

        Kokematon kuski ei osaa auton käytöksestä aistia, että pito on surkea. Ihmetellään vaan, miten vaikeaa on päästä liikkeelle tai pysähtyä.

        Onneksi kokemattomatkin kuskit jättävät auton yleensä kotiin ja siirtyvät julkisten käyttäjiksi huonolla kelillä. Ja ne työttömät jättävät kaljanhakureissunsa toiseen päivään.


      • OsaisitkoItseHakeaApua
        kun_ei_paremmasta_tiedä kirjoitti:

        Kitkarenkaiden osuus on suurin uusissa autoissa. Uusilla autoilla ajetaan keskimäärin enemmän kuin vanhoilla. Lisäksi tiedetään myös, että kitkarenkaat valitsee yleensä kokenut kuljettaja. Eli tyypillinen kitkarenkaiden käyttäjä ajaa paljon ja sehän tarkoittaa, että autolla ajetaan kelissä kuin kelissä.

        Vaan mikä on tyypillinen jyrsijä?

        Aivan ehdoton jyrsijän arkkityyppi on 70 v. pappa, joka autoilee kerran viikossa lähikauppaan ja saattaa kesällä myös käydä mökillä tai sukuloimassa. Autolla ajetaan vain päivänvalossa ja hyvällä säällä. Tämä "rusinoiden poimiminen pullasta" on syynä siihen, että eläkeläisinä kehutaan niin turvallisiksi kuskeiksi. Tosiasiassa koheltavat niin penteleesti, mutta hyvissä oloissa muut näkevät tilanteet ajoissa ja kerkiävät väistämään. Eihän nuo mm. "näe" jalankulkijoitakaan eikä sitä, onko liikennevalo punainen vai vihreä (omakohtaista kokemusta aiheesta ihan tarpeeksi). välillä muisti pätkii jopa sen suhteen, mikä poljin on kaasu ja mikä jarru.

        Jep, ei näillä 2-5 tkm vuodessa ajavilla papoilla ikinä mitään muuta ole kuin jyrsimet.

        Jyrsimiin luottavat sokeasti myös kokemattomat kuskit, juuri kortin saaneet ja hyvin vähän ajavat. Sekä köyhät, joilla ei ole varaa uusiin renkaisiin. Tonnin ritsan takakontista kun löytyy rippikouluikäiset jyrsimet, niin nehän on testivoittajat, joilla kesä muuttuu talveksi.

        Kokematon kuski ei osaa auton käytöksestä aistia, että pito on surkea. Ihmetellään vaan, miten vaikeaa on päästä liikkeelle tai pysähtyä.

        Onneksi kokemattomatkin kuskit jättävät auton yleensä kotiin ja siirtyvät julkisten käyttäjiksi huonolla kelillä. Ja ne työttömät jättävät kaljanhakureissunsa toiseen päivään.

        Sulla taitaa olla vakaviakin henkisiä ongelmia?
        No suurin apu, mitä täältä voit saada on tietysti tuollaisen potaskan suoltaminen, jos se vakauttaa mielentasapainoasi. Suosittelisin kuitenkin ammattiapua.
        En tiedä oletko oikeasti vaarallinen liikenteessä, sitä nuo älyvapaat kirjoituksesi eivät suoranaisesti tuoesiin, mutta pahasti siltä näyttää. Ongelmasi ei rajoitu vain siihen perinteiseen luuloon, johon valtaosa kaltaisistasi kuuluu, että olet selvästi tavallista parempi kuljettaja. Ei, vaan henkinen tasapainosi on lisänä suuresti.
        Ei kannattaisi ottaa riskiä, mutta itsehän et ilmeisesti huomaa ongelmaasi ja tuskin kukaan sinua täällä kykenee identifioimaan. Riski on siten olemassa


      • TosiasioitaVäliin
        kun_ei_paremmasta_tiedä kirjoitti:

        Kitkarenkaiden osuus on suurin uusissa autoissa. Uusilla autoilla ajetaan keskimäärin enemmän kuin vanhoilla. Lisäksi tiedetään myös, että kitkarenkaat valitsee yleensä kokenut kuljettaja. Eli tyypillinen kitkarenkaiden käyttäjä ajaa paljon ja sehän tarkoittaa, että autolla ajetaan kelissä kuin kelissä.

        Vaan mikä on tyypillinen jyrsijä?

        Aivan ehdoton jyrsijän arkkityyppi on 70 v. pappa, joka autoilee kerran viikossa lähikauppaan ja saattaa kesällä myös käydä mökillä tai sukuloimassa. Autolla ajetaan vain päivänvalossa ja hyvällä säällä. Tämä "rusinoiden poimiminen pullasta" on syynä siihen, että eläkeläisinä kehutaan niin turvallisiksi kuskeiksi. Tosiasiassa koheltavat niin penteleesti, mutta hyvissä oloissa muut näkevät tilanteet ajoissa ja kerkiävät väistämään. Eihän nuo mm. "näe" jalankulkijoitakaan eikä sitä, onko liikennevalo punainen vai vihreä (omakohtaista kokemusta aiheesta ihan tarpeeksi). välillä muisti pätkii jopa sen suhteen, mikä poljin on kaasu ja mikä jarru.

        Jep, ei näillä 2-5 tkm vuodessa ajavilla papoilla ikinä mitään muuta ole kuin jyrsimet.

        Jyrsimiin luottavat sokeasti myös kokemattomat kuskit, juuri kortin saaneet ja hyvin vähän ajavat. Sekä köyhät, joilla ei ole varaa uusiin renkaisiin. Tonnin ritsan takakontista kun löytyy rippikouluikäiset jyrsimet, niin nehän on testivoittajat, joilla kesä muuttuu talveksi.

        Kokematon kuski ei osaa auton käytöksestä aistia, että pito on surkea. Ihmetellään vaan, miten vaikeaa on päästä liikkeelle tai pysähtyä.

        Onneksi kokemattomatkin kuskit jättävät auton yleensä kotiin ja siirtyvät julkisten käyttäjiksi huonolla kelillä. Ja ne työttömät jättävät kaljanhakureissunsa toiseen päivään.

        Tyypillinen kuljettaja ajaa nastarenkailla, noin 80-85% autoilijoista. Joukkoon kuuluu läpileikkaus vasta-alkajista erittäin kokeneisiin ammatyikuljettajiin ja kaikkea siltä väliltä. Ambulanssit, poliisit, paloautot ovat lähes poikkeuksetta nastarenkailla, taksit, pakettiautot jne ylivoimainen valtaosa, jos liikkuvat Helsingin ulkopuolellakin.

        Siitä saamme tietysti olla tyytyväisiä, että varsinkin vasta-alkajat ja muut kokemattomat kuljettaja sekä vanhukset valitsevat lähes poikkeuksetta nastarenkaat, kun talvirenkaiden valinta on ajankohtainen. Voi helposti kuvitella tilanne, jossa nämäkin tyytyisivät kitkoihin. Paljon ajavien ja ammattilaisten joukossa on myös valtaosa niitä joille turvallisuus on ensisijainen valintaperuste talvirenkaiden osalta. Tämä on tietysti luonnollistakin.

        Kitkarenkailla pärjäilee toki mukavasti, kun talvisten teiden hoito hoidetaan ja valtaosa ajaa nastarenkailla. Eteläisessä Suomessa , varsinkin Helsingissä ja pk-seudulla, onkin voimakkaan suolauksen ja hiekoituksen ansiosta suurin osa ajasta sulat ja lumettomat tiet, ’kesäkelejä’ suorastaan.. Harvoin on liukasta muuloin kuin hetkittäin, kun suolausta voidaan tehdä ennakkoonkin melkoisen tarkasti.
        Myös nastarenkaat ’jyrsivät’ tehokkaasti liukkauden pois hyvin nopeasti vilkasliikenteisillä teillä, jos sytstä tai toisesta suolaus on ajoitettu huonosti ja pk-seudun ulkopuolella, jossa voi olla pakkasta suolauksen kannalta liikaa,


      • Ölpåä
        kun_ei_paremmasta_tiedä kirjoitti:

        Kitkarenkaiden osuus on suurin uusissa autoissa. Uusilla autoilla ajetaan keskimäärin enemmän kuin vanhoilla. Lisäksi tiedetään myös, että kitkarenkaat valitsee yleensä kokenut kuljettaja. Eli tyypillinen kitkarenkaiden käyttäjä ajaa paljon ja sehän tarkoittaa, että autolla ajetaan kelissä kuin kelissä.

        Vaan mikä on tyypillinen jyrsijä?

        Aivan ehdoton jyrsijän arkkityyppi on 70 v. pappa, joka autoilee kerran viikossa lähikauppaan ja saattaa kesällä myös käydä mökillä tai sukuloimassa. Autolla ajetaan vain päivänvalossa ja hyvällä säällä. Tämä "rusinoiden poimiminen pullasta" on syynä siihen, että eläkeläisinä kehutaan niin turvallisiksi kuskeiksi. Tosiasiassa koheltavat niin penteleesti, mutta hyvissä oloissa muut näkevät tilanteet ajoissa ja kerkiävät väistämään. Eihän nuo mm. "näe" jalankulkijoitakaan eikä sitä, onko liikennevalo punainen vai vihreä (omakohtaista kokemusta aiheesta ihan tarpeeksi). välillä muisti pätkii jopa sen suhteen, mikä poljin on kaasu ja mikä jarru.

        Jep, ei näillä 2-5 tkm vuodessa ajavilla papoilla ikinä mitään muuta ole kuin jyrsimet.

        Jyrsimiin luottavat sokeasti myös kokemattomat kuskit, juuri kortin saaneet ja hyvin vähän ajavat. Sekä köyhät, joilla ei ole varaa uusiin renkaisiin. Tonnin ritsan takakontista kun löytyy rippikouluikäiset jyrsimet, niin nehän on testivoittajat, joilla kesä muuttuu talveksi.

        Kokematon kuski ei osaa auton käytöksestä aistia, että pito on surkea. Ihmetellään vaan, miten vaikeaa on päästä liikkeelle tai pysähtyä.

        Onneksi kokemattomatkin kuskit jättävät auton yleensä kotiin ja siirtyvät julkisten käyttäjiksi huonolla kelillä. Ja ne työttömät jättävät kaljanhakureissunsa toiseen päivään.

        Ylivoimaisesti muille vaarallisimmat kuljettajat löytyvät nimenomaan niiden joukosta, joilla asenne vastaa sinun asennettasi muita tiellä liikkuvia kohtaan. Tämä on helppo päätellä kirjoistesi perusteella.

        Ihan renkaista riippumatta


      • ukkopassatissa
        TosiasioitaVäliin kirjoitti:

        Tyypillinen kuljettaja ajaa nastarenkailla, noin 80-85% autoilijoista. Joukkoon kuuluu läpileikkaus vasta-alkajista erittäin kokeneisiin ammatyikuljettajiin ja kaikkea siltä väliltä. Ambulanssit, poliisit, paloautot ovat lähes poikkeuksetta nastarenkailla, taksit, pakettiautot jne ylivoimainen valtaosa, jos liikkuvat Helsingin ulkopuolellakin.

        Siitä saamme tietysti olla tyytyväisiä, että varsinkin vasta-alkajat ja muut kokemattomat kuljettaja sekä vanhukset valitsevat lähes poikkeuksetta nastarenkaat, kun talvirenkaiden valinta on ajankohtainen. Voi helposti kuvitella tilanne, jossa nämäkin tyytyisivät kitkoihin. Paljon ajavien ja ammattilaisten joukossa on myös valtaosa niitä joille turvallisuus on ensisijainen valintaperuste talvirenkaiden osalta. Tämä on tietysti luonnollistakin.

        Kitkarenkailla pärjäilee toki mukavasti, kun talvisten teiden hoito hoidetaan ja valtaosa ajaa nastarenkailla. Eteläisessä Suomessa , varsinkin Helsingissä ja pk-seudulla, onkin voimakkaan suolauksen ja hiekoituksen ansiosta suurin osa ajasta sulat ja lumettomat tiet, ’kesäkelejä’ suorastaan.. Harvoin on liukasta muuloin kuin hetkittäin, kun suolausta voidaan tehdä ennakkoonkin melkoisen tarkasti.
        Myös nastarenkaat ’jyrsivät’ tehokkaasti liukkauden pois hyvin nopeasti vilkasliikenteisillä teillä, jos sytstä tai toisesta suolaus on ajoitettu huonosti ja pk-seudun ulkopuolella, jossa voi olla pakkasta suolauksen kannalta liikaa,

        Nastarenkaat jyrsivät vähän liikaa tai oikeastana paljon yli sen tarpeen jota joillakin nastailijoilla tuntuu olevan selityksenä tarjolla omiin rengasvalintoihinsa kuin oikeasti jonkun turvallisuus olisi vain ja ainostaan nastarenkaiden takaamaa ja välttämätöntä.

        Paljon ja ammatikseen ajavien heti kärjessä vaittava tänä päivänä kitkat, esim taksit , itse en astu taksiin jossa on nastat vielä 2019 eihän niillä ole enään nissan cetrikkään mutta nämä liian raikkaat ajatukset saattavat olla nastarenkailijoiden persuhenkisessä minäminä ajattelussa varmaan radikaalia.

        Mutta kun teiden kuntoa katsoo ei voi olla tunnustamatta sitä ne olisivat paremmassa kunnossa niin talvellakin kuin kesällä jos kitkarenkailla ajavia olisi enemmän ja nastoja vain korkeintaa neljännes autoissa kuluttamassa teitä sillä tavalla urattomilla ainakin turvallisuus muuttuisi ja vielä parempaa.

        Tänäänkin olisi muuten huikea tilaisuus vaihtaa kesärenkaat alle vaikka useinmiten nastarenkailijat ajaa vapunkin yli turvallisesti, mehän pitääkin asfaltilla hyvin.


    • viis_astelija

      Onko kitkattomia renkaita olemassa? Ei ole. Kaikki ovat kitkarenkaita, toisissa on vain vähän suurempi kitkakerroin tiehen nähden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe