Kuolemanriksi moninkertaiseksi nastarenkailla!

KaikkiYmmärtävät

Nyt nastarenkaiden vaarallisuuden ymmärtävät kaikki ja Nokialaisen rengasfirman on pakko vihdoinkin lopettaa nastarenkaiden valmistaminen niitten hengenvaarallisuuden vuoksi.
https://yle.fi/uutiset/3-10689503

8

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viisauden.sana

      Tuohon täytyy heti todeta, että renkaat eivät ole syypäät kuoleman kolareihin aivan kuten ei liukas kelikään. Kaikkeen vaikuttaa vain yksi ja sama tekijä, eli minkälainen suhari siellä ratin ja penkin välissä on. Huonoillakin renkailla pärjää, mutta se tietysti edellyttää erittäin maltillista ajoa, eli ennakoivaa sellaista ja suomeksi sanottuna vauhdin huomioimista keliolosuhteen mukaiseksi.

      Kuivalla kesäkelillä asvaltilla pärjää vaikka minkälaisilla rengas rauskuilla, mutta auta armias, kun alkaa kunnolla satamaan, niin sillon ollaan pulassa. Pulasta selviää kuitenkin siten, että vauhti pudotetaan roimasti ja ajetaan suoraan lähimpään rengas liikkeeseen vaihdattamaan tossut.

    • Muutaman talven ajoin miselinin kesäkumeilla, seuraavat viisi talvea oli vetävissä pyörissä sellaiset 6 mm ulkonevat kolmiomaiset rallinastat. Sitten monta vuotta normaalit nastarenkaat.

      nyt 3 vuotta takaperin sain ihan oman uuden nelivetoisen ja kokeiliin kitkoja. Toki niillä pärjäsi, kun olen kesäkumeillakin hyvin pärjännyt. Mutta kyllä totuus on että jos joutuu minkälaiseen vaan yllättävään tilanteeseen normaalillakin talvikelillä niin vaikeaa se on kitkarenkailla.

      yllättäviä tilanteita, eläin tielle, edellä ajava jarruttaa tai vastaantulija ajaa edellä ajavan kanssa kolari, tms.
      Yllättäviä tilanteita ei normaalikilometreillä kovin usei tule, mutta sen olen nähnyt että yksikin kolari kaupunkialueellakin voi tehdä ikuisia vaivoja tai jopa viedä pyörätuoliin loppuiäksi.

      • Anonyymi

        Taitava kuljettaja voi nastarenkaillaan selvitä tilanteesta, johon vähänkin varovainen ei koskaan (kitkarenkaillaan) edes joutuisi.

        Kaikki testit osoittavat nykyisin kitkarenkaiden ominaisuudet niin hyviksi, että niillä pärjää Suomen talvessa. Parhaat kitkat arvioidaan joka testissä monta kertaa paremmiksi kuin huonoimmat nastarenkaat.

        Käyttötapa ratkaisee. Fysiikan lakeja ei voi millään renkailla kumota.


      • Anonyymi

        Nastat ovat kuin vakuutus. Useimmiten ei tarvetta mtta hyvä olla silloin kun niitä oikeasti tarvitaan.


    • Anonyymi

      kuolemankolareita voi tulla vähemmän, kun kitkarenkailla ajetaan hiljaisemmin ja pahimmilla keleillä säästeellän ajoja.

      mutta kysyppäs peltikorjaamosta, kitkarengasautoja on hurjasti.

      • Anonyymi

        Tuskin niitä toukokuun loppupuolella on.


    • Anonyymi

      Jos kesärenkaiden pito ei riitä puhtaalla asfaltilla, on tilannenopeus aivan liian korkea.
      Pitoa tarvitaan vain jääkelillä talvisin ja kesäisin märällä asfalttitiellä ohituksen loppuvaiheessa. Juuri ennenmainittuun auttaa jos on takana nastattomat talvirenkaat, niillä ei tule vesiliirtoa, vaikka kulkevatkin kaistanvaihdossa märällä tiellä.

      Ja eturenkaat vastaavat yli 80 % jarrutuksista, ei paljoa eroa onko takana kesä- vai talvikumit.

    • Anonyymi

      Mikä mahtaa olla nastojen ja kitojen suhde? Jos nastarenkaisia liikkuu enemmistönä, niin pakko myös vaikuttaa muihin lukuihin.

      Voisin väittää että Kahdeksankanttiset renkaat ovat maailman turvallisimmat talvirenkaat koska kahdeksankanttisilla talvirenkailla ei ole koskaan ajettu kuollonkolaria. kahdeksankanttisia talvirenkaita ei tosin montaa paria maailmasta löydy. Ovat kuitenkin maailman turvallisimmat koska kuollonkolareita ei ole.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Niin surullinen

      onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      116
      3390
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      127
      2537
    3. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

      Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      24
      2066
    4. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      23
      1562
    5. Mitä tapahtuu?

      Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?
      Outokumpu
      29
      1550
    6. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      2
      1545
    7. Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!

      Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1505
    8. Murtautuminen uimahalliin

      17.10. yöllä Kiuruveden uimahalliin murtauduttiin yläkerran oven ikkunasta. Onko kellään havaintoja tapauksesta?
      Kiuruvesi
      27
      970
    9. siis ihan oikeesti

      Tämä on naurettavaa
      Ikävä
      87
      942
    10. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      63
      890
    Aihe