Nyt nastarenkaiden vaarallisuuden ymmärtävät kaikki ja Nokialaisen rengasfirman on pakko vihdoinkin lopettaa nastarenkaiden valmistaminen niitten hengenvaarallisuuden vuoksi.
https://yle.fi/uutiset/3-10689503
Kuolemanriksi moninkertaiseksi nastarenkailla!
8
124
Vastaukset
- viisauden.sana
Tuohon täytyy heti todeta, että renkaat eivät ole syypäät kuoleman kolareihin aivan kuten ei liukas kelikään. Kaikkeen vaikuttaa vain yksi ja sama tekijä, eli minkälainen suhari siellä ratin ja penkin välissä on. Huonoillakin renkailla pärjää, mutta se tietysti edellyttää erittäin maltillista ajoa, eli ennakoivaa sellaista ja suomeksi sanottuna vauhdin huomioimista keliolosuhteen mukaiseksi.
Kuivalla kesäkelillä asvaltilla pärjää vaikka minkälaisilla rengas rauskuilla, mutta auta armias, kun alkaa kunnolla satamaan, niin sillon ollaan pulassa. Pulasta selviää kuitenkin siten, että vauhti pudotetaan roimasti ja ajetaan suoraan lähimpään rengas liikkeeseen vaihdattamaan tossut. Muutaman talven ajoin miselinin kesäkumeilla, seuraavat viisi talvea oli vetävissä pyörissä sellaiset 6 mm ulkonevat kolmiomaiset rallinastat. Sitten monta vuotta normaalit nastarenkaat.
nyt 3 vuotta takaperin sain ihan oman uuden nelivetoisen ja kokeiliin kitkoja. Toki niillä pärjäsi, kun olen kesäkumeillakin hyvin pärjännyt. Mutta kyllä totuus on että jos joutuu minkälaiseen vaan yllättävään tilanteeseen normaalillakin talvikelillä niin vaikeaa se on kitkarenkailla.
yllättäviä tilanteita, eläin tielle, edellä ajava jarruttaa tai vastaantulija ajaa edellä ajavan kanssa kolari, tms.
Yllättäviä tilanteita ei normaalikilometreillä kovin usei tule, mutta sen olen nähnyt että yksikin kolari kaupunkialueellakin voi tehdä ikuisia vaivoja tai jopa viedä pyörätuoliin loppuiäksi.- Anonyymi
Taitava kuljettaja voi nastarenkaillaan selvitä tilanteesta, johon vähänkin varovainen ei koskaan (kitkarenkaillaan) edes joutuisi.
Kaikki testit osoittavat nykyisin kitkarenkaiden ominaisuudet niin hyviksi, että niillä pärjää Suomen talvessa. Parhaat kitkat arvioidaan joka testissä monta kertaa paremmiksi kuin huonoimmat nastarenkaat.
Käyttötapa ratkaisee. Fysiikan lakeja ei voi millään renkailla kumota. - Anonyymi
Nastat ovat kuin vakuutus. Useimmiten ei tarvetta mtta hyvä olla silloin kun niitä oikeasti tarvitaan.
- Anonyymi
kuolemankolareita voi tulla vähemmän, kun kitkarenkailla ajetaan hiljaisemmin ja pahimmilla keleillä säästeellän ajoja.
mutta kysyppäs peltikorjaamosta, kitkarengasautoja on hurjasti.- Anonyymi
Tuskin niitä toukokuun loppupuolella on.
- Anonyymi
Jos kesärenkaiden pito ei riitä puhtaalla asfaltilla, on tilannenopeus aivan liian korkea.
Pitoa tarvitaan vain jääkelillä talvisin ja kesäisin märällä asfalttitiellä ohituksen loppuvaiheessa. Juuri ennenmainittuun auttaa jos on takana nastattomat talvirenkaat, niillä ei tule vesiliirtoa, vaikka kulkevatkin kaistanvaihdossa märällä tiellä.
Ja eturenkaat vastaavat yli 80 % jarrutuksista, ei paljoa eroa onko takana kesä- vai talvikumit. - Anonyymi
Mikä mahtaa olla nastojen ja kitojen suhde? Jos nastarenkaisia liikkuu enemmistönä, niin pakko myös vaikuttaa muihin lukuihin.
Voisin väittää että Kahdeksankanttiset renkaat ovat maailman turvallisimmat talvirenkaat koska kahdeksankanttisilla talvirenkailla ei ole koskaan ajettu kuollonkolaria. kahdeksankanttisia talvirenkaita ei tosin montaa paria maailmasta löydy. Ovat kuitenkin maailman turvallisimmat koska kuollonkolareita ei ole.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait152940- 392537
Mies mä oon ihan helppo
Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...381403- 841330
- 631211
Mies olen aika erakko nykyään
Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä40969Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?
Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.124863- 32796
Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas
Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi27635Skenaario
Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan58606