Nyt nastarenkaiden vaarallisuuden ymmärtävät kaikki ja Nokialaisen rengasfirman on pakko vihdoinkin lopettaa nastarenkaiden valmistaminen niitten hengenvaarallisuuden vuoksi.
https://yle.fi/uutiset/3-10689503
Kuolemanriksi moninkertaiseksi nastarenkailla!
8
104
Vastaukset
- viisauden.sana
Tuohon täytyy heti todeta, että renkaat eivät ole syypäät kuoleman kolareihin aivan kuten ei liukas kelikään. Kaikkeen vaikuttaa vain yksi ja sama tekijä, eli minkälainen suhari siellä ratin ja penkin välissä on. Huonoillakin renkailla pärjää, mutta se tietysti edellyttää erittäin maltillista ajoa, eli ennakoivaa sellaista ja suomeksi sanottuna vauhdin huomioimista keliolosuhteen mukaiseksi.
Kuivalla kesäkelillä asvaltilla pärjää vaikka minkälaisilla rengas rauskuilla, mutta auta armias, kun alkaa kunnolla satamaan, niin sillon ollaan pulassa. Pulasta selviää kuitenkin siten, että vauhti pudotetaan roimasti ja ajetaan suoraan lähimpään rengas liikkeeseen vaihdattamaan tossut. Muutaman talven ajoin miselinin kesäkumeilla, seuraavat viisi talvea oli vetävissä pyörissä sellaiset 6 mm ulkonevat kolmiomaiset rallinastat. Sitten monta vuotta normaalit nastarenkaat.
nyt 3 vuotta takaperin sain ihan oman uuden nelivetoisen ja kokeiliin kitkoja. Toki niillä pärjäsi, kun olen kesäkumeillakin hyvin pärjännyt. Mutta kyllä totuus on että jos joutuu minkälaiseen vaan yllättävään tilanteeseen normaalillakin talvikelillä niin vaikeaa se on kitkarenkailla.
yllättäviä tilanteita, eläin tielle, edellä ajava jarruttaa tai vastaantulija ajaa edellä ajavan kanssa kolari, tms.
Yllättäviä tilanteita ei normaalikilometreillä kovin usei tule, mutta sen olen nähnyt että yksikin kolari kaupunkialueellakin voi tehdä ikuisia vaivoja tai jopa viedä pyörätuoliin loppuiäksi.- Anonyymi
Taitava kuljettaja voi nastarenkaillaan selvitä tilanteesta, johon vähänkin varovainen ei koskaan (kitkarenkaillaan) edes joutuisi.
Kaikki testit osoittavat nykyisin kitkarenkaiden ominaisuudet niin hyviksi, että niillä pärjää Suomen talvessa. Parhaat kitkat arvioidaan joka testissä monta kertaa paremmiksi kuin huonoimmat nastarenkaat.
Käyttötapa ratkaisee. Fysiikan lakeja ei voi millään renkailla kumota. - Anonyymi
Nastat ovat kuin vakuutus. Useimmiten ei tarvetta mtta hyvä olla silloin kun niitä oikeasti tarvitaan.
- Anonyymi
kuolemankolareita voi tulla vähemmän, kun kitkarenkailla ajetaan hiljaisemmin ja pahimmilla keleillä säästeellän ajoja.
mutta kysyppäs peltikorjaamosta, kitkarengasautoja on hurjasti.- Anonyymi
Tuskin niitä toukokuun loppupuolella on.
- Anonyymi
Jos kesärenkaiden pito ei riitä puhtaalla asfaltilla, on tilannenopeus aivan liian korkea.
Pitoa tarvitaan vain jääkelillä talvisin ja kesäisin märällä asfalttitiellä ohituksen loppuvaiheessa. Juuri ennenmainittuun auttaa jos on takana nastattomat talvirenkaat, niillä ei tule vesiliirtoa, vaikka kulkevatkin kaistanvaihdossa märällä tiellä.
Ja eturenkaat vastaavat yli 80 % jarrutuksista, ei paljoa eroa onko takana kesä- vai talvikumit. - Anonyymi
Mikä mahtaa olla nastojen ja kitojen suhde? Jos nastarenkaisia liikkuu enemmistönä, niin pakko myös vaikuttaa muihin lukuihin.
Voisin väittää että Kahdeksankanttiset renkaat ovat maailman turvallisimmat talvirenkaat koska kahdeksankanttisilla talvirenkailla ei ole koskaan ajettu kuollonkolaria. kahdeksankanttisia talvirenkaita ei tosin montaa paria maailmasta löydy. Ovat kuitenkin maailman turvallisimmat koska kuollonkolareita ei ole.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?941865- 861313
- 1101143
- 761027
- 117986
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57863- 47781
- 36772
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693