Kuolemanriksi moninkertaiseksi nastarenkailla!

KaikkiYmmärtävät

Nyt nastarenkaiden vaarallisuuden ymmärtävät kaikki ja Nokialaisen rengasfirman on pakko vihdoinkin lopettaa nastarenkaiden valmistaminen niitten hengenvaarallisuuden vuoksi.
https://yle.fi/uutiset/3-10689503

8

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viisauden.sana

      Tuohon täytyy heti todeta, että renkaat eivät ole syypäät kuoleman kolareihin aivan kuten ei liukas kelikään. Kaikkeen vaikuttaa vain yksi ja sama tekijä, eli minkälainen suhari siellä ratin ja penkin välissä on. Huonoillakin renkailla pärjää, mutta se tietysti edellyttää erittäin maltillista ajoa, eli ennakoivaa sellaista ja suomeksi sanottuna vauhdin huomioimista keliolosuhteen mukaiseksi.

      Kuivalla kesäkelillä asvaltilla pärjää vaikka minkälaisilla rengas rauskuilla, mutta auta armias, kun alkaa kunnolla satamaan, niin sillon ollaan pulassa. Pulasta selviää kuitenkin siten, että vauhti pudotetaan roimasti ja ajetaan suoraan lähimpään rengas liikkeeseen vaihdattamaan tossut.

    • Muutaman talven ajoin miselinin kesäkumeilla, seuraavat viisi talvea oli vetävissä pyörissä sellaiset 6 mm ulkonevat kolmiomaiset rallinastat. Sitten monta vuotta normaalit nastarenkaat.

      nyt 3 vuotta takaperin sain ihan oman uuden nelivetoisen ja kokeiliin kitkoja. Toki niillä pärjäsi, kun olen kesäkumeillakin hyvin pärjännyt. Mutta kyllä totuus on että jos joutuu minkälaiseen vaan yllättävään tilanteeseen normaalillakin talvikelillä niin vaikeaa se on kitkarenkailla.

      yllättäviä tilanteita, eläin tielle, edellä ajava jarruttaa tai vastaantulija ajaa edellä ajavan kanssa kolari, tms.
      Yllättäviä tilanteita ei normaalikilometreillä kovin usei tule, mutta sen olen nähnyt että yksikin kolari kaupunkialueellakin voi tehdä ikuisia vaivoja tai jopa viedä pyörätuoliin loppuiäksi.

      • Anonyymi

        Taitava kuljettaja voi nastarenkaillaan selvitä tilanteesta, johon vähänkin varovainen ei koskaan (kitkarenkaillaan) edes joutuisi.

        Kaikki testit osoittavat nykyisin kitkarenkaiden ominaisuudet niin hyviksi, että niillä pärjää Suomen talvessa. Parhaat kitkat arvioidaan joka testissä monta kertaa paremmiksi kuin huonoimmat nastarenkaat.

        Käyttötapa ratkaisee. Fysiikan lakeja ei voi millään renkailla kumota.


      • Anonyymi

        Nastat ovat kuin vakuutus. Useimmiten ei tarvetta mtta hyvä olla silloin kun niitä oikeasti tarvitaan.


    • Anonyymi

      kuolemankolareita voi tulla vähemmän, kun kitkarenkailla ajetaan hiljaisemmin ja pahimmilla keleillä säästeellän ajoja.

      mutta kysyppäs peltikorjaamosta, kitkarengasautoja on hurjasti.

      • Anonyymi

        Tuskin niitä toukokuun loppupuolella on.


    • Anonyymi

      Jos kesärenkaiden pito ei riitä puhtaalla asfaltilla, on tilannenopeus aivan liian korkea.
      Pitoa tarvitaan vain jääkelillä talvisin ja kesäisin märällä asfalttitiellä ohituksen loppuvaiheessa. Juuri ennenmainittuun auttaa jos on takana nastattomat talvirenkaat, niillä ei tule vesiliirtoa, vaikka kulkevatkin kaistanvaihdossa märällä tiellä.

      Ja eturenkaat vastaavat yli 80 % jarrutuksista, ei paljoa eroa onko takana kesä- vai talvikumit.

    • Anonyymi

      Mikä mahtaa olla nastojen ja kitojen suhde? Jos nastarenkaisia liikkuu enemmistönä, niin pakko myös vaikuttaa muihin lukuihin.

      Voisin väittää että Kahdeksankanttiset renkaat ovat maailman turvallisimmat talvirenkaat koska kahdeksankanttisilla talvirenkailla ei ole koskaan ajettu kuollonkolaria. kahdeksankanttisia talvirenkaita ei tosin montaa paria maailmasta löydy. Ovat kuitenkin maailman turvallisimmat koska kuollonkolareita ei ole.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      108
      9463
    2. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      164
      5909
    3. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      157
      5363
    4. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      26
      5311
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      43
      4263
    6. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      87
      3521
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      78
      3489
    8. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2891
    9. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      115
      2885
    10. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

      Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      48
      2813
    Aihe