Kertooko psykologi vanhemmille viiltelystä ja itsemurha ajatuksista?

Kilipukkkkiiiiii

Kävin viime viikolla lääkärissä jossa lääkäri ehdotti että menisin nuorisopsykologin juttusille. No oon tässä nyt miettinyt kertooko psykologi vanhemmilleni viiltelystä ja itsemurha ajatuksista? (En kertonut lääkärille näistä)

6

1634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietipäsitä

      Eiköhän vanhempien ole syytäkin tietää noista viiltelyistä ja itsariajatuksista.

    • printteri

      Hölmö vastaus. Ei kaikilla ole sellaisia vanhempia, joihin voisi luottaa kaikissa asioissa. Ja vaikka olisikin, jokaisella ihmisellä, myös lapsella tai nuorella, on oikeus keskustella asioistaan luottamuksellisesti valitsemiensa henkilöiden kanssa.

      Psykologilla on velvollisuus kertoa vanhemmille, jos lapsi tai nuori on vaarassa. En muista miten se tarkemmin määritellään laeissa mutta itsemurha-aikeet voivat olla sellainen syy. Kannattaa ensin koettaa tutustua psykologiin ja ottaa selvää miten hän tulkitsee puheita, ymmärtääkö hän siis sinua todella. Jos puhut itsemurha-ajatuksista tee selväksi, että et aio sellaista tehdä. Viiltely ei minun nähdäkseni ole sellainen asia, josta psykologilla olisi velvollisuus kertoa vanhemmille. Vaikka vakava asia onkin.

      Kannattaa myös kysyä psykologilta mitä merkintöjä hän tekee asiakkaan puheista terveydenhuollon sähköiseen järjestelmään ja Kantaan. Sinne on nimittäin heidän pakko merkitä jotain. Asiakkailla on oikeus aina nähdä mitä heistä on kirjoitettu, ja jos puheista tehdään virheellisiä merkintöjä, ne on oikeus vaatia korjattavaksi. Tämä oikeus koskee myös alaikäisiä.

      Vielä tällä hetkellä ei ole mennyt läpi laki, joka mahdollistaa vanhemmille lukea lapsensa terveystietoja Omakannasta. Sitä kuitenkin valmistellaan. Alaikäinen ei voi itse tehdä kieltoja Omakantaan, mutta hän voi sopia psykologin, terveydenhoitajan tms. kanssa siitä että jotkut käynnit salataaan vanhemmilta. Tämä on tärkeää ottaa puheeksi jos haluaa että keskustelut säilyvät luottamuksellisina.

      Kannustan tästä huolimatta menemään psykologille. Siitä voi olla paljon apua. Jokainen tarvitsee joskus ymmärtävää kuulijaa, ja jos sattuu hyvät henkilökemiat ja pätevä psykologi voi saada tukea joka on elämässä käänteentekevää ja kantaa pitkälle.

      • mietipäsitä

        Eiköhän siinä ole vaarasta juuri kyse, kun lapsi suunnittelee itsemurhaa.


      • printteri

        On, ja hölmö puuttuminen vaan pahentaa vaaraa. Ja tosiaan siis pitemmällä tähtäimellä myös sitä itsemurhariskiä, jos sellainen on.

        Luottamuksellisuus on tärkeää, ja psykologin tms. on vaikea tehtävä arvioda mikä riski todella on. Jos ottaa yhteyttä vanhempiin tai muihin tahoihin asiakkaan tahdon vastaisesti tuhoaa siinä todennäköisesti koko hoitosuhteen. Myös tulevat hoitosuhteet.

        Jokainen voi joskus ajatella itsetuhoisesti ilman että on mitään aikomusta sitä toteuttaa. Ja mitä viiltelyyn ym. itsen vahingoittamiseen tulee, niin tutkimustieto osoittaa, että sillä tavoin toimivat eivät yleensä tee itsemurhaa. Niillä mielentiloilla on erilainen tausta ja syymekanismit.

        Luottamuksellisen suhteen rakentaminen on tärkeintä kun ihminen on vakavissa vaikeuksissa. Vain sellaisen suhteen puitteissa on mahdollista auttaa. Kaikkia puheita on kuunneltava avoimesti, myös itsetuhoon viittaavia.


      • mietipäsitä
        printteri kirjoitti:

        On, ja hölmö puuttuminen vaan pahentaa vaaraa. Ja tosiaan siis pitemmällä tähtäimellä myös sitä itsemurhariskiä, jos sellainen on.

        Luottamuksellisuus on tärkeää, ja psykologin tms. on vaikea tehtävä arvioda mikä riski todella on. Jos ottaa yhteyttä vanhempiin tai muihin tahoihin asiakkaan tahdon vastaisesti tuhoaa siinä todennäköisesti koko hoitosuhteen. Myös tulevat hoitosuhteet.

        Jokainen voi joskus ajatella itsetuhoisesti ilman että on mitään aikomusta sitä toteuttaa. Ja mitä viiltelyyn ym. itsen vahingoittamiseen tulee, niin tutkimustieto osoittaa, että sillä tavoin toimivat eivät yleensä tee itsemurhaa. Niillä mielentiloilla on erilainen tausta ja syymekanismit.

        Luottamuksellisen suhteen rakentaminen on tärkeintä kun ihminen on vakavissa vaikeuksissa. Vain sellaisen suhteen puitteissa on mahdollista auttaa. Kaikkia puheita on kuunneltava avoimesti, myös itsetuhoon viittaavia.

        Pidät siis hölmönä sitä, jos vanhemmat puuttuu lapsensa hyvinvointiin ja hoitoon? Aika kummallinen katsontakanta. lapsi on vanhempiensa vastuulla täysi-ikäisyyteensä asti. Voit olla omaa mieltäsi asiasta, minä olen omaani.


    • Anonyymi

      Itse en suosittele kertomaan mitään virallisille tahoille. Niistä jää merkinnät loppuiäksi, jotka voivat haitata tulevaa elämää monin tavoin.

      Sen sijaan suosittelen puhumaan kolmannen sektorin tahoille, jotka eivät pidä rekistereitä ja joita typerät lait eivät velvoita.

      Oletan, että olet täysikäinen.

      -pu80g45

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe