Oliko jälki-istunnoissa ankara kuri?

1960LUV

Oliko 1960-luvun puolivälin aikoihin yhteiskoulun jälki-istunnoissa niin ankara kuri, kuin jotkut kertovat? Miten on?

89

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tonttupää

      Riippui siitä kuka oli jälki-istunnon valvoja-opettaja.

      • Anonyymi

        Jotkut opettajat olivat hurjan ankaria, jotkut taas melko rentoja.


    • hassuäijä

      Kahvitarjoilua ei oletettavasti ollut.

      • Anonyymi

        Tuo on jo pelleilyä.


    • Rilppä

      Jälki-istunnossa: Kädet oli pidettävä pulpetilla. Ja oli katsottava taululle piirrettyä rastia.

      • äimän_käkenä

        Siinä on saattanut tulla jo huono olo.


      • Anonyymi

        Miten niin huono olo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin huono olo?

        No jos tunnin ajan piti katsoa rastia, niin huono olo voi tulla.


    • nimeni_mainittu_joskus

      Oli muuten 60-luvun loppupuolella käytäntönä, että kun jälkkärit pidettiin lauantaisin 16.00- alkaen, niin edellisen perjantain iltapäivällä rehtori kuulutti keskusradion kautta kaikkien jälki-istuntoon määrättyjen oppilaiden nimet.

      • huhtikuussa1967

        Juu, kyllä harmitti. Minunkin nimeni mainittiin kerran, ja harmitti, kun muidenkin luokkien tutut saivat tietää, että minä joudun jälki-istuntoon.


      • ihmettelin

        En oikein ymmärrä, mikä tarkoitus oli sillä, että keskusradiossa aina kuulutettiin jälki-istuntolaisten nimet.


      • Anonyymi

        Varmaan siksi kuulutettiin nimet, jotta jälkkäriin määrätyt muistavat tulla jälkkäriin.


      • Anonyymi

        Kyllä jälkkäriin määrätyt tiesivät jälkkäripäivän ilman nimien kuulutustakin.


      • Anonyymi

        Sittenpä tiesivät paremmin, kun nimet kuulutettiin. Hyssyttely ei auta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sittenpä tiesivät paremmin, kun nimet kuulutettiin. Hyssyttely ei auta.

        Olihan se jälkkäripäivä mainittu jälki-istuntolapussa.


    • MiinuslinssiRillikki

      Kauheaa! Jälki-istunto Yhteiskoulussa vuosikymmeniä sitten. Kauheaa! Jälki-istuntoa valvoi ankara opettaja, joka sanoi heti alussa: "Kädet on pidettävä pulpetilla! Ja jos silmälasit valuvat nenällä, niin niiden asentoa ei saa korjata!"

      Jälki-istunnossa oli kamalaa, varsinkin, kun silmälasini valuivat nenällä. Onneksi eivät pudonneet pulpetille.

      • oi-oi

        Onpas ollut ankara ope jälkkis-valvojana. Oi oi.


    • hyssyttely_ei_auta

      Vanhaan hyvään aikaan oli koulussa kuri ja järjestys!

      • MiinuslinssiRillikki

        Niin, mutta kun minä sain TUNNIN JÄLKI-ISTUNTOA siksi, kun söin karamellia oppitunnilla, niin rangaistukseni oli liian ankara.


      • hyssyttely_ei_auta

        Sitä saa mitä tilaa.


      • MiinuslinssiRillikki

        Oli liian ankara rangaistus pienelle koululaiselle.


      • etollutainoo
        MiinuslinssiRillikki kirjoitti:

        Oli liian ankara rangaistus pienelle koululaiselle.

        Osaatko arvata miksi oikeasti rangaistiin? Väärän väriset.... karamellit. Oppikoulu oli silti reilu paikka kansakouluun verrattuna.


      • MiinuslinssiRillikki

        Liian ankara rangaistus, koska valvoja-ope sanoi, että kädet pidettävä pulpetilla, ja nenällä valuvien silmälasien asentoa ei saa korjata. Vaan minulla silmälasit valuivat, ja jännitin, putoavatko ne. Onneksi eivät pudonneet. Niin, minulle silmälasipäiselle rangaistus oli paljon kovempi kuin silmälasittomille.


      • hyssyttely_ei_auta

        Rangaistuksen ei kuulukaan olla helppo !


      • MiinuslinssiRillikki

        Huh. Oli törkeää, kun rangaistus oli helppo silmälasittomille, mutta rangaistus oli liian vaikea minulle silmälasipäiselle.


      • hyssyttely_ei_auta

        Säännöt olivat kaikille samat. Kädet pidettävä pulpetilla.


      • MiinuslinssiRillikki

        Kohtuuton vaatimus pienelle silmälasipäiselle koulutytölle.


      • Anonyymi

        Oikein, kun rangaistiin. Hyssyttely ei auta.


    • kaksikertaa

      En tiedä 60 luvusta, mutta paljon myöhemmällä vuosikymmenellä jouduin eka luokalla 7 vuotiaana jälki-istuntoon. Se oli tosi jännää ja kivaa ja olin iloinen, koska sosiaalisena ilopillerinä viihdyin koulussa hyvin. Koska istuin suu korvissa jännässä tilanteessa, opettaja sanoi 10 minuutin päästä että nyt menkää tekemään läksyt kotiin.
      Olisin pitempäänkin voinut olla.
      Syy jälki-,istuntoon taisi olla heppoinen, en edes muista, mutta viis siitä. Tunnelma ei ollut lainkaan ikävä.
      Yläasteella jouduttiin lähes koko luokka lintsaamisesta jälki-istuntoon, jona aikana jouduttiin monistamaan ja nitomaan jotain materiaalia isot kasat. Opettaja sanoi, ettei olisi ikinä minusta uskonut.

      • 16-17

        Voit olla onnellinen siitä, ettet ole joutunut kokemaan 60-luvun jälkkäriä.


      • Anonyymi

        1960-luvun jälkkäri oli kauhea, jos oli valvojana joku oikein ankara opettaja.


      • Anonyymi

        Opettajan kuuluukin olla ankara. Hyssyttely ei auta.


    • jälkkäriläinen

      Lauantaisin koulutyö päättyi noin kello 13:n jälkeen, mutta: Jälki-istunnot alkoivat kello 16.00 aikaan. Oli hankalaa pitkämatkalaisille, kun piti matkustaa kotiin, ja melko pian kotiintulon jälkeen lähteä uudestaan matkustamaan kouluun jälki-istuntoon.

      • Anonyymi

        Onpa ollut hankalaa huhhuh.


      • Anonyymi

        Aha, edestakainen koulumatka kaksi kertaa samana päivänä. Onpa ollut epäinhimillinen juttu.


      • Anonyymi

        Rangaistus on varmasti ollut aiheellinen. Hyssyttely ei auta.


    • hyssyttely_ei_auta

      Asiallinen aikakausi oli 1960-luvulla. Jälki-istuntorangaistus oli oikea kurinpitokeino.

      • Anonyymi

        Liian ankara kurinpitokeino kilteille oppilaille.


      • Anonyymi

        Hyvä, kun oli kuri. Hyssyttely ei auta.


    • Anonyymi

      Mulkero ämmä jätti minut 4:llä luokallla kansakoulussa joka maanantai jälki-istuntoon,kun tiesi että en osaa katekismuksen 10 käskyjen selitysosaa ulkoa.Ne oli pirun pitkiä rimpsuja käskyn jälkeen.
      Siitä muuten alkoi minun ateisti kauteni ja erosin kirkosta heti kun täytin sen 18 v.Siihen aikaan vielä papille piti käy ripittäytymässä että miksi eroaa kirkosta,,oikein allekirjoitettavalla paperilla.
      Helvetin lieskoilla uhkasi,mutta nyt on mittarissa jo 70 vuotta joten johan tässä periaatteessa prematorioon joutais attendon sijasta

      • Anonyymi

        jälkiistuntoon kun ei opi jotain siis wtf hullua touhua ollu


      • Anonyymi

        Hyssyttely ei auta.


    • Anonyymi

      Nyt hei jos joillakin on vielä jäljellä vanha jälki-istuntolappu, niin sillä olisi museoarvoa.

      • Anonyymi

        Joo, mutta... nyt en muista, keräsikö valvojaope ne laput pois, vai antoiko hän jokaisen pitää laput itsellään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mutta... nyt en muista, keräsikö valvojaope ne laput pois, vai antoiko hän jokaisen pitää laput itsellään.

        Milläs sitten todistat että olet istuntosi istunut jos jälki-istuntolaput kerätään pois. Tulikos siihen lappuun opettajan kuittaus "suoritettu" vai jäikö piikki mielivaltaisesti auki.


      • Anonyymi

        Siihen aikaan ei ollut yleensäkään virallisia systeemejä, vaan jokainen opettaja toimi omalla tavallaan.


      • Anonyymi

        Ei minulla ainakaan ole jälki-istuntolappua kotiarkistossani.


    • Anonyymi

      11-vuotiaana jälki-istunnossa tunti tuntui erittäin pitkältä ajalta. Ja kun kelloa ei saanut katsoa.

      • Anonyymi

        12-vuotiaana kahden tunnin jälki-istunto tuntui vielä paljon pitemmältä ajalta.


      • Anonyymi

        Mikä oli peruste 2 tunnin jälki-istunnon saamiseen?


      • Anonyymi

        Juttelin koulutunnilla vieruskaverille. Sain tunnin jälki-istuntoa. Olin edellisellä välitunnilla käynyt luvatta kioskilla. Välituntivalvoja oli huomannut, ja tuli ilmoittamaan, että minulle määrätään tunti jälki-istuntoa. Siis samana päivänä minulle määrättiin kaksi tunnin mittaista jälki-istuntoa, ja seuraavana lauantaina sitten istuin jälkkärissä kaksi tuntia.


    • Anonyymi

      Ihan liian kova kuri, kyse pienistä lapsista, miten opettajat oli usein ilkeitä, minuakin miesopettaja löi karttakepillä. Syy, kun en juossu nostamaan karttakeppi sille kun pudotti sen.

      • Anonyymi

        Yksikään opettaja ei ollut ilkeä. Hyvä asia, kun vielä 1960-luvun loppupuolella oli kuri ja järjestys. Hyssyttely ei auta.


    • Anonyymi

      Tunti jälki-istuntoa purukumin pureskelusta, se tuntui maailma lopulta.

      • Anonyymi

        Muistan, että moni joutui jälkkäriin purukumin pureskelusta.


    • Anonyymi

      Kerran tulin jälkkäristä kotiin. Sisko kysyi: "Oliko tunti jälki-istunnossa pitkä aika?" Vastasin: "Myös jälki-istunnossa tunnin pituus on 60 minuuttia. Joten ei se tunti ollut jälki-istunnossa yhtään pitempi aika kuin jälki-istunnon ulkopuolella."

      • Anonyymi

        No mitäpä sisko tuumasi vastauksestasi?


    • Anonyymi

      Kerran tuli paska housuun jälki-istunnossa ja haju levisi luokkaan.
      Istunto keskeytettiin ja en joutunut sen jälkeen jälkkäriin.
      Terv. tuhma hajuherne

      • Anonyymi

        Onkohan totta ?


    • Anonyymi

      Useimmat jälki-istunnot oli määrätty aivan aiheellisella perusteella.

    • Anonyymi

      Kauan sitten istuttu jälki-istunto ei enää harmita.

      • Anonyymi

        Niinpä. Ei kannata edes mietiskellä vanhoja jälki-istuntoja.


    • Anonyymi

      Onkohan missään olemassa historiallista kirjaa, joka kertoisi 1960-luvun ja 1970-luvun jälki-istunnoista ?

    • Anonyymi

      Tietääköhän nykyajan koululaiset jälki-istunnoista juuri mitään?

    • Anonyymi

      Kyllä oli kova kuri.
      Karttakeppillä laitettiin kakarat kuriin.

      • Anonyymi

        Onko ne karttakeppijutut totta vai liioittelua?


    • Anonyymi

      Kyllä ovat ajat muuttuneet.
      Vielä 60-70 luvulla opettajat kiusasivat oppilaita.
      Nyt oppilaat kiusaavat opettajaa.

      • Anonyymi

        1960-/1970-luvulla opettajat eivät kiusanneet oppilaita. Opettajat pitivät jämäkän kurin, ja se ei ole ollut mitään kiusaamista!


      • Anonyymi

        Jos nykyään opettaja pitäisi kurin, niin se olisi tietyntyyppisten vanhempien mielestä aivan kauheaa.


      • Anonyymi

        Moni opettaja on vaihtanut alaa, koska ovat kyllästyneet häirikkövanhempien asenteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni opettaja on vaihtanut alaa, koska ovat kyllästyneet häirikkövanhempien asenteisiin.

        Kyllä. Ja kun opettaja on lähtenyt asiakaspalvelutyöhön, niin hän on erittäin tyytyväinen tekemäänsä ratkaisuun.


    • Anonyymi

      Jälki-istunto.1 tunti ilman älypuhelinta.
      Se olisi liian kova rangaistus.

    • Anonyymi

      Muistan, kun kävelin jälki-istunnosta kotiin, niin toivoin, että kukaan ei näkisi, että minä palaan jälki-istunnosta.

      • Anonyymi

        Ja tietenkin juuri silloin moni näki ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tietenkin juuri silloin moni näki ...

        Totta kai juuri silloin kaikki mahdolliset tutut tulevat vastaan.


    • Anonyymi

      2006-2007 jälkiisistunto suoritettiin ennen koulun alkua piti esim joss sai 2tunnin istunnon piti mennä koululle 6 aikaan aamusta istumaan ja ovella oli opettaja, joka keräsi jälkiistunto lapput ja toinen opettaja sitten valvoi meitä. Meidän valvoja oli rento piti olla vain hiljaa ja istua paikallaan, kunnes vararehtori tuli koululle ja oli matkalla omaan luokkaansa tuli toivottamaan meille tuhmille hyvää huomenta.Kun olin istunnut 2h ja tuntini alkoi vasta 9 aikaan ja oli tosi kova nälkä jo 8 aikaan, kun muilla alkoi tunnit ja meidän luokalla vasta 9 aikaan. Ja loppui vasta 14.45. No onneksi selvisin vain 2h eikä koetani hylätty mikä oli silloin tapana sain uusia sen kokeen, muka sillä perusteella, kun ei ollut entuudestaan jälkiistuntoja ja muka kaduin sitä tekoa))

      • Anonyymi

        Miten voi jälki-istunto olla aamulla varhain?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten voi jälki-istunto olla aamulla varhain?

        Aika ihme jos opettaja on halunnut herätä aamulla hirveän aikaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten voi jälki-istunto olla aamulla varhain?

        Kyllä oli tuolloin tapana aikasin kouluaamuna


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika ihme jos opettaja on halunnut herätä aamulla hirveän aikaisin.

        Palkkaa ne saa heti aamusta helppoa rahaa istumalla ja kahvia juomalla ja lukee vain lehtiä jälkässä tai silloin korjasi oman luokkan tenttejä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palkkaa ne saa heti aamusta helppoa rahaa istumalla ja kahvia juomalla ja lukee vain lehtiä jälkässä tai silloin korjasi oman luokkan tenttejä

        Opettajat tekevät töitä myös vapaa-ajallaan. Oppituntien valmistelu on hirmuinen urakka.


    • Anonyymi

      60-luvun alussa Lyceossa , en muista miksi , tai saiko vessassa käydä ku oli jälkiistunto .-

    • Anonyymi

      Minä olin jälki-istunnoissa vakioasiakas.

      • Anonyymi

        Oletko ollut vähän reuho ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ollut vähän reuho ?

        Ai … vähän ?


    • Anonyymi

      Kouluaikana ei sentään vapunaattona pidetty jälki-istuntoja.

      • Anonyymi

        Totta se oli, et karttakepillä opettaja löi ja uhkaili. Haukku vielä koko luokan kuullen köyhiä oppilaita. Ei onnistus nykyisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta se oli, et karttakepillä opettaja löi ja uhkaili. Haukku vielä koko luokan kuullen köyhiä oppilaita. Ei onnistus nykyisin.

        Ei enää 60-luvulla opettaja ole karttakepillä lyönyt. Mutta oli opettajilla siihen aikaan voimakas ääni.


    • Anonyymi

      Kesälomissa oli se hyvä puoli, että ei ollut jälki-istuntoja.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      291
      3197
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1591
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe