Helsingin kaduille tulee nyt uusia kevyitä sähköisiä läskienkuljettimia. Kävelemään kykenevät tuskin noita paljon käyttävät noilla hinnoilla. Alle kilometrin lyhyestä pyrähdyksestä joutuu pulittamaan euron perusmaksun ja siihen päälle 25 senttiä jokaisesta minuutista. Vähän pidemmällä matkalla taas ollaan jo taksien hinnoissa. Ilman aloitusmaksua ja pienemmällä minuuttihinnalla käyttö voisi yleistyä ja niillä ajettaisiin jatkuvasti ja päivittäin.
Julkiset henkilölaudat
90
2746
Vastaukset
- eijalkakäytävällä
Ne eivät kuulu jalkakäytäville vaan pyörätielle tai pyöräkaistalle. Niitä koskee samat liikennesäännöt kuin pyöräilijöitä eli pääosin samat kuin autoilijoita. Mikäli ei ole pyörätietä niin silloin ajoradalle ja ellei siellä ei uskalla ajaa niin älkää vuokratko sitä. Sama koskee pyöräilijöitä.
Pyörätie on aina liikennemerkillä merkitty: sininen valkoinen liikennemerkki, jossa on pyörän kuva. Ellei sitä ole niin sitten ajetaan ajoradalla.
Missä me jalankulkijat kuljemme turvallisesti, kun kaikki pääkaupunkiseudun jalkakäytävät alkaa olla pyöräilijöiden valoittamia? Ja lisää tulee vaikka mitä!
Miten jalankulkijat voivat varustautua laillisin keinoin pyöräilijöitä ym vastaavia kohtaan? Aletaanko käyttämään kävelysauvoja jokainen? Lyödä ei saa eikä pinnojen väliin laittaa, mutta kävelytyyli voi olla vaikka millainen.
Pyöräilijät eivät tunnetusti väistä vaan ajavat jopa päälle tai sitten niin läheltä, että ohjaustanko osuus. Heidän mielestä jalankulkijoiden on helpompi väistää, mutta sen mukaan ei mene.
Polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvon kuljettaja väistää jalankulkijaa eikä päälle ajo-oikeutta ole!
Vain alle 12-vuotias saa ajaa jalkakäytävällä ellei siitä ole haittaa.- jalattomanjuoksua
Lainaus viranomaisvastauksesta:
"Missä sähköpotkulaudalla saa ajaa ja minkälaista nopeutta voi käyttää?
Sähköpotkulaudalla voi ajaa jalkakäytävällä, mutta nopeus saa olla enimmillään 15 km/h. Lisäksi jalkakäytävällä ajaessa täytyy ensisijaisesti huomioida jalankulkijat ja noudattaa erityistä varovaisuutta." jalattomanjuoksua kirjoitti:
Lainaus viranomaisvastauksesta:
"Missä sähköpotkulaudalla saa ajaa ja minkälaista nopeutta voi käyttää?
Sähköpotkulaudalla voi ajaa jalkakäytävällä, mutta nopeus saa olla enimmillään 15 km/h. Lisäksi jalkakäytävällä ajaessa täytyy ensisijaisesti huomioida jalankulkijat ja noudattaa erityistä varovaisuutta."Sitä voinee virittää...?
- eijalkakäytävällä
jalattomanjuoksua kirjoitti:
Lainaus viranomaisvastauksesta:
"Missä sähköpotkulaudalla saa ajaa ja minkälaista nopeutta voi käyttää?
Sähköpotkulaudalla voi ajaa jalkakäytävällä, mutta nopeus saa olla enimmillään 15 km/h. Lisäksi jalkakäytävällä ajaessa täytyy ensisijaisesti huomioida jalankulkijat ja noudattaa erityistä varovaisuutta."Nämä HSL:n hankkimat ovat niitä sähköpotkulautoja, joilla kuljetaan max 20 km/h eli ne kuuluvat ajoradalle, pyörätielle tai pyöräkaistalle, mutta ei jalkakäytäville!
https://yle.fi/uutiset/3-10696404 - Lakikertoo
jalattomanjuoksua kirjoitti:
Lainaus viranomaisvastauksesta:
"Missä sähköpotkulaudalla saa ajaa ja minkälaista nopeutta voi käyttää?
Sähköpotkulaudalla voi ajaa jalkakäytävällä, mutta nopeus saa olla enimmillään 15 km/h. Lisäksi jalkakäytävällä ajaessa täytyy ensisijaisesti huomioida jalankulkijat ja noudattaa erityistä varovaisuutta."Tässä Teille ohjeita missä saa kulkea:
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet - Rakenteellinen_nopeus
eijalkakäytävällä kirjoitti:
Nämä HSL:n hankkimat ovat niitä sähköpotkulautoja, joilla kuljetaan max 20 km/h eli ne kuuluvat ajoradalle, pyörätielle tai pyöräkaistalle, mutta ei jalkakäytäville!
https://yle.fi/uutiset/3-10696404Säännöissä sanotaan että jalkakäytävillä sallittujen lautojen rakenteellinen nopeus on rajoitettu 15 kilometriin tunnissa. Polttomoottoripuolella mopojen suurin sallittu nopeus ilmoitetaan rakenteellisena nopeutena ja ne kaikki kulkevat vakiokuntoisina kovempaa kuin mitä niiden rakenteellinen nopeus on. Rakenteellinen nopeus tarkoittaa moottorin suurimman vääntömomentin kierrosluvulla saavuttamaa nopeutta. Polttomoottorit ottavat suurimman vääntömomenttinsa saavutettuaan vielä paljon lisää kierroksia ja siten ne kulkevat kovempaa kuin mitä niiden rakenteellinen nopeus on.
- Anonyymi
jalattomanjuoksua kirjoitti:
Lainaus viranomaisvastauksesta:
"Missä sähköpotkulaudalla saa ajaa ja minkälaista nopeutta voi käyttää?
Sähköpotkulaudalla voi ajaa jalkakäytävällä, mutta nopeus saa olla enimmillään 15 km/h. Lisäksi jalkakäytävällä ajaessa täytyy ensisijaisesti huomioida jalankulkijat ja noudattaa erityistä varovaisuutta."Tässä tietoa liikennesäännöistä koskien sähköpotkulautoja:
https://www.is.fi/autot/art-2000006174947.html
Sähköpotkulaudat kuuluvat siis pyöräteille, pyöräkaistoille tai ajoradalle, mutta ei koskaan jalkakäytävälle. Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä saa kulkea, mutta ei jalkakäytävällä.
Mikä on jalkakäytävä? Jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta eroteltu osa eikä siinä tarvitse olla jalkakäytävän liikennemerkkiä, mutta voi olla.
Suurin osa Helsingissä ajoradasta erotetut väylät ovat jalkakäytäviä. Samoin on Espoossa ja Vantaalla ja todennäköisesti muuallakin Suomessa. Samaten Euroopassa muuallakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä tietoa liikennesäännöistä koskien sähköpotkulautoja:
https://www.is.fi/autot/art-2000006174947.html
Sähköpotkulaudat kuuluvat siis pyöräteille, pyöräkaistoille tai ajoradalle, mutta ei koskaan jalkakäytävälle. Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä saa kulkea, mutta ei jalkakäytävällä.
Mikä on jalkakäytävä? Jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta eroteltu osa eikä siinä tarvitse olla jalkakäytävän liikennemerkkiä, mutta voi olla.
Suurin osa Helsingissä ajoradasta erotetut väylät ovat jalkakäytäviä. Samoin on Espoossa ja Vantaalla ja todennäköisesti muuallakin Suomessa. Samaten Euroopassa muuallakin.Lisää informaatiota sähköpotkulautailijoille:
https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/liikennevinkki/tee-kaupunkiliikenteesta-sujuvampaa-ottamalla-kanssakulkijat-huomioon - Anonyymi
Rakenteellinen_nopeus kirjoitti:
Säännöissä sanotaan että jalkakäytävillä sallittujen lautojen rakenteellinen nopeus on rajoitettu 15 kilometriin tunnissa. Polttomoottoripuolella mopojen suurin sallittu nopeus ilmoitetaan rakenteellisena nopeutena ja ne kaikki kulkevat vakiokuntoisina kovempaa kuin mitä niiden rakenteellinen nopeus on. Rakenteellinen nopeus tarkoittaa moottorin suurimman vääntömomentin kierrosluvulla saavuttamaa nopeutta. Polttomoottorit ottavat suurimman vääntömomenttinsa saavutettuaan vielä paljon lisää kierroksia ja siten ne kulkevat kovempaa kuin mitä niiden rakenteellinen nopeus on.
Miksi suurimmalle osalle kansalaisia vaaralliset laitteet ovat yleensä sallittuja?
juna lauta
- näin_näkisin
Ymmärrän että maalaiset ovat tottuneet omaan rauhaan ja vapaanpaan liikkumiseen mutta Helsingissä liikenteessä nyt tulee ottaa huomioimaan muutkin liikkujat, myös jalankulkijoiden, ei siellä voi pomppia miten sattuu. Liikkumistä on säännelty muillakin liikenteessä liikkuvilta. Kyllä Helsingin kaduille mahtuvat muutkin liikkumaan, sellaisetkin jotka liikkuvat eri tavalla kuin juuri SINÄ SINÄ SINÄ.
Kulkekaa johdon mukaisesti omaa valittua linjaa ja katso taaksesi jos vaihdat linjaa/suuntaa niin näillä vältät jo lähes kaikki ongelmat.
Liikenne on yhteispeliä ja muiden huomioimista.- Jalankulkija_
Jalkakäytävällä saa jokainen vaikka tanssia ja siellä voi pomppia miten sattuu. Maalaispyöräilijät pysykööt siellä navetan ja maitolavan nurkilla, tai ainakin pois jalkakäytäviltä.
Ihan turha tässä asiassa höpötellä jostain yhteispelistä. - kävelykorttia
Jalankulkija_ kirjoitti:
Jalkakäytävällä saa jokainen vaikka tanssia ja siellä voi pomppia miten sattuu. Maalaispyöräilijät pysykööt siellä navetan ja maitolavan nurkilla, tai ainakin pois jalkakäytäviltä.
Ihan turha tässä asiassa höpötellä jostain yhteispelistä.Tanssiminen ja pomppiminen vaarantaa muiden liikkumista. Myös kävelijä on liikenteessä tienkäyttäjä, jolla on tienkäyttäjän oikeudet ja velvollisuudet. Tienkäyttäjänä kävelijän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
Yhdistetyllä pyörätie-jalankulkuväylällä on uuden tieliikennelain mukaan jalankulkijan kulkiessaan kuljettava sen reunaa. Jalankulkijoiden on rangaistuksen uhalla kuljettava peräkkäin, jos on muuta liikennettä, koska pyöräilijöille halutaan esteetön kulku. - näin_näkisin
Jalankulkija_ kirjoitti:
Jalkakäytävällä saa jokainen vaikka tanssia ja siellä voi pomppia miten sattuu. Maalaispyöräilijät pysykööt siellä navetan ja maitolavan nurkilla, tai ainakin pois jalkakäytäviltä.
Ihan turha tässä asiassa höpötellä jostain yhteispelistä.Nuo ovatkin tarkoitettu samoille väylille pyörien kanssa joten voi jatkaa pomppimista ja tanssimistasi jalkakäytävällä.
Liikkuessasi muillekin tarkoitetuilla väylillä tulee sinun huomoioida muut liikkujat. Siellä liikkuu muitakin kuin SINÄ.
Liikenne ON yhteispeliä. Sen kun ymmärtää ja luopuu siitä uppiniskaisesta ajatteliumallista että SINÄ omistat sen kulkuväylän niin kaikilla on mukavampaa, myös sinulla.
Et voi vaikuttaa kohtaamiisi liikennetilanteisiin. Omaan asenteesi voit. - Jalankulkija_
näin_näkisin kirjoitti:
Nuo ovatkin tarkoitettu samoille väylille pyörien kanssa joten voi jatkaa pomppimista ja tanssimistasi jalkakäytävällä.
Liikkuessasi muillekin tarkoitetuilla väylillä tulee sinun huomoioida muut liikkujat. Siellä liikkuu muitakin kuin SINÄ.
Liikenne ON yhteispeliä. Sen kun ymmärtää ja luopuu siitä uppiniskaisesta ajatteliumallista että SINÄ omistat sen kulkuväylän niin kaikilla on mukavampaa, myös sinulla.
Et voi vaikuttaa kohtaamiisi liikennetilanteisiin. Omaan asenteesi voit.Asun kantakaupunhissa ja käytän yleensä jalkakäytäviä enkä mitään yhteiskäyytöväyliä. Sujatietkin on tarkoitettu jalankulkijoille. Niillä ei saa ajaa pyörällä edes alle 12 vuotiaat. Me jalankulkijat todella omistamme jalkakäytävämme.
Pyöräilijöistä lähes kaikki ajavat ainakin välillä meidän jalkakäytävillämme, joten pyöräilyn voisikin aivan hyvin kieltää kantakaupungissa, jossa sen haitat ovat moninkertaiset sen oletettuihin hyötyihin verrattuna. - oli.jo
Tuossa ylempänä oll jo lainaus kun poliisilta kysyttiin ja vastaus oli että sähköpotkulaudalla saa ajaa nimenomaan jalkakäytävällä korkeintaan 15 km/h.
- Lakimäärää
oli.jo kirjoitti:
Tuossa ylempänä oll jo lainaus kun poliisilta kysyttiin ja vastaus oli että sähköpotkulaudalla saa ajaa nimenomaan jalkakäytävällä korkeintaan 15 km/h.
Ei se noin mene! Rakenteellinen nopeus ratkaisee ja tässä tapauksessa HSL on hankkinut sähköpotkulautoja, joiden rakenteellinen nopeus on 20 km/h eli ne eivät kuulu jalkakäytäville.
Mikäli rakenteellinen nopeus on max 15km/h niin silloin saa sähköpotkulaudalla liikkua jalkakäytävällä huomioiden muut jalankulkijat.
Eihän mopolla, mopoautolla, traktorilla, autollakaan jne saa ajaa jalkakäytävällä vaikka ajaisi vain 15 km/h.
Laki menee poliisien tulkinnan edelle! Kannattaa siis tutustua lakiin! - Kävellen_pyörällä
Jalankulkija_ kirjoitti:
Asun kantakaupunhissa ja käytän yleensä jalkakäytäviä enkä mitään yhteiskäyytöväyliä. Sujatietkin on tarkoitettu jalankulkijoille. Niillä ei saa ajaa pyörällä edes alle 12 vuotiaat. Me jalankulkijat todella omistamme jalkakäytävämme.
Pyöräilijöistä lähes kaikki ajavat ainakin välillä meidän jalkakäytävillämme, joten pyöräilyn voisikin aivan hyvin kieltää kantakaupungissa, jossa sen haitat ovat moninkertaiset sen oletettuihin hyötyihin verrattuna....pyöräilyn voisikin aivan hyvin kieltää kantakaupungissa, jossa sen haitat ovat moninkertaiset...
Päinvastoin. Henkilöautoilun voisi kieltää kantakaupungissa muilta kuin siellä asuvilta. Siten saataisiin tilaa joukkoliikenteelle ja asukkaille, jotka voisivat vapaammin kävellä ja pyöräilllä. Kaupunki on kuitenkin paikka tiiviisti yhdellä alueella asuville ihmisille, ei unohdeta tätä lähtökohtaa.
Mitä enemmän kaupungilla liikkuu ihmisiä, sitä enemmän sieltä saa myös palveluita. Mitä enemmän ihmiset liikkuvat ilman autoa, sitä paremmassa kunnossa he keskimäärin ovat ja sitä halvemmaksi heidän terveyspalvelunsa keskimäärin tulevat. - se__siitä
Kävellen_pyörällä kirjoitti:
...pyöräilyn voisikin aivan hyvin kieltää kantakaupungissa, jossa sen haitat ovat moninkertaiset...
Päinvastoin. Henkilöautoilun voisi kieltää kantakaupungissa muilta kuin siellä asuvilta. Siten saataisiin tilaa joukkoliikenteelle ja asukkaille, jotka voisivat vapaammin kävellä ja pyöräilllä. Kaupunki on kuitenkin paikka tiiviisti yhdellä alueella asuville ihmisille, ei unohdeta tätä lähtökohtaa.
Mitä enemmän kaupungilla liikkuu ihmisiä, sitä enemmän sieltä saa myös palveluita. Mitä enemmän ihmiset liikkuvat ilman autoa, sitä paremmassa kunnossa he keskimäärin ovat ja sitä halvemmaksi heidän terveyspalvelunsa keskimäärin tulevat.Pyöräilijöiden stressitasot ovat kapunkiliikenteessä korkeat, mikä lisää ajan myötä monia sairauksia.
Mutta jalankulkijoiden stressi vasta korkealla tasolla onkin. Jalkakäytävilläkin joutuu olemaan jatkuvassa valmiustilassa, kun koskaan ei tidä, milloin ja mistä pyöräilijä yllättää.
Jos joskus saisimme pyöräilijät ajamaan edes suunnilleen sinne, minne he kuuluvat, niin asia olisi aivan toinen. - vauhti-vaikkuttaa
Lakimäärää kirjoitti:
Ei se noin mene! Rakenteellinen nopeus ratkaisee ja tässä tapauksessa HSL on hankkinut sähköpotkulautoja, joiden rakenteellinen nopeus on 20 km/h eli ne eivät kuulu jalkakäytäville.
Mikäli rakenteellinen nopeus on max 15km/h niin silloin saa sähköpotkulaudalla liikkua jalkakäytävällä huomioiden muut jalankulkijat.
Eihän mopolla, mopoautolla, traktorilla, autollakaan jne saa ajaa jalkakäytävällä vaikka ajaisi vain 15 km/h.
Laki menee poliisien tulkinnan edelle! Kannattaa siis tutustua lakiin!"Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Tosin kävelyvauhtia liikuttaessa itsestään tasapainottuvilla laitteilla saa käyttää myös jalkakäytävää."
Tällä tavalla lukee liikenne- ja viestintävirston sivulla Luulisi että heillä on lakipykälät hallussa.
Lähde: https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet - Yksiakselisia
Nuo itsestään tasapainottuvat laitteet ovat yksipyöräisiä, ja myös sellaisia kaksipyöräisiä joissa pyörät ovat samalla akselilla rinnakkain.
- Sähköpotkulauta
HSL: n on hankkinut sähköpotkulautoja, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15 km tunnissa. Ne eivät ole itsestään tasapainottuvia laitteita, joten ne kuuluvat pyörätielle tai sen puuttuessa niillä ajetaan ajoradalla oikealla pientareella tai ajoradalla oikealla.
Eilen jo eräs aikuinen mies ajeli HSL:n sähköpotkulaudalla Helsingissä Urho Kekkosenkadun eteläpuoleisella jalkakäytävällä. Hän tuli minua vastaan ja mutkitteli paljon ja tarvitsi sitä varten tilaa leveydessä n. 1,5 metriä. Mutkitteli huvikseen, ei väistääkseen meitä muutamaa jalankulkijaa. Itse pidin suuntani eli en lähtenyt siirtymään laidasta laitaan. Viime hetkessä hän muutti suuntaa ja huusin hänelle, että ajoradalle. No, mitä tämä äidin kultanuppu vastasi? Sen voitte itse päätellä. Olen kuullut jo muistakin läheltä piti tilanteista. Ruumiitaa odotellessa! - Rakenteellinen_nopeus
Sähköpotkulauta kirjoitti:
HSL: n on hankkinut sähköpotkulautoja, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15 km tunnissa. Ne eivät ole itsestään tasapainottuvia laitteita, joten ne kuuluvat pyörätielle tai sen puuttuessa niillä ajetaan ajoradalla oikealla pientareella tai ajoradalla oikealla.
Eilen jo eräs aikuinen mies ajeli HSL:n sähköpotkulaudalla Helsingissä Urho Kekkosenkadun eteläpuoleisella jalkakäytävällä. Hän tuli minua vastaan ja mutkitteli paljon ja tarvitsi sitä varten tilaa leveydessä n. 1,5 metriä. Mutkitteli huvikseen, ei väistääkseen meitä muutamaa jalankulkijaa. Itse pidin suuntani eli en lähtenyt siirtymään laidasta laitaan. Viime hetkessä hän muutti suuntaa ja huusin hänelle, että ajoradalle. No, mitä tämä äidin kultanuppu vastasi? Sen voitte itse päätellä. Olen kuullut jo muistakin läheltä piti tilanteista. Ruumiitaa odotellessa!Mitä on rakenteellinen nopeus? Mopedienkin suurin sallittu rakenteellinen nopeus on ollut 30 km/t vaikka ne kaikki kulkevat hyvin 40 km/t tasaisella tiellä ilman myötätuuliavustusta.
- Anonyymi
Jalankulkija_ kirjoitti:
Asun kantakaupunhissa ja käytän yleensä jalkakäytäviä enkä mitään yhteiskäyytöväyliä. Sujatietkin on tarkoitettu jalankulkijoille. Niillä ei saa ajaa pyörällä edes alle 12 vuotiaat. Me jalankulkijat todella omistamme jalkakäytävämme.
Pyöräilijöistä lähes kaikki ajavat ainakin välillä meidän jalkakäytävillämme, joten pyöräilyn voisikin aivan hyvin kieltää kantakaupungissa, jossa sen haitat ovat moninkertaiset sen oletettuihin hyötyihin verrattuna.Sun jalkakäytälle voi ajaa kuorma-autolla joten pidä silmät vielä auki ettet ole pannukakku
- Minä_minä_minä
Alkuperäiset helsinkiläiset ovat tottuneet lapsesta saakka ottamaan muur huomioon. Toisin on maalaisten laita, jotka tarvitsevat bussissakin kaksi paikkaa. Toisen itselleen ja toisen laukulleen. Ihan sama toistuu liikenteessä. MINÄ pyöräilen jalkakäytävällä, kun autot, toiset pyöräilijät, lautailijat ja ratikat pelottavat.
- oletko_maalainen
Vaikuttaisi palstalla luetun perusteella kävelijöiden juuri olevan näitä omaan naapaan tuijottavia maailmanomistajia. Juuri sinua näyttäisi nuo muulla tavoin kuin sinua liikkuvat autot, toiset pyöräilijät, lautailijat ja ratikat pelottavan.
- Minä_minä_minä
oletko_maalainen kirjoitti:
Vaikuttaisi palstalla luetun perusteella kävelijöiden juuri olevan näitä omaan naapaan tuijottavia maailmanomistajia. Juuri sinua näyttäisi nuo muulla tavoin kuin sinua liikkuvat autot, toiset pyöräilijät, lautailijat ja ratikat pelottavan.
Kyllä. Maalaiset minä, minä, minä pyöräilijät pelottavat. Eivät muut.
Toiseksi jalankulku on jokaisen oikeus, eli siinä ei vaadita mitään erkoisia taitoja. Ketään ei voida eristää kotiinsa siksi, ettei tämä esim. kykene omaksumaan liikennesääntöjä. - mielenrauhaa
Minä_minä_minä kirjoitti:
Kyllä. Maalaiset minä, minä, minä pyöräilijät pelottavat. Eivät muut.
Toiseksi jalankulku on jokaisen oikeus, eli siinä ei vaadita mitään erkoisia taitoja. Ketään ei voida eristää kotiinsa siksi, ettei tämä esim. kykene omaksumaan liikennesääntöjä.Kävelykypärä vilkkuvalolla auttaa jos et kykene omaksumaan liikennesääntöjä.
- law_and_order
Myös jalankulkijoilla on velvollisuutensa.
"40 §
Jalankulkijan paikka tiellä
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä taikka kevyttä sähköajoneuvoa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille. (30.12.2015/1610)
Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.
Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414)
Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa."
Lähde: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P40- Uskomatonta_menoa
Jalankulkijoilla on näköjään velvollisuutensa, mutta pyöräilijäillä ei sitten niitä olekkaan. Tai jos on, niin harva niitä noudattaa.
- olet_väärässä
Uskomatonta_menoa kirjoitti:
Jalankulkijoilla on näköjään velvollisuutensa, mutta pyöräilijäillä ei sitten niitä olekkaan. Tai jos on, niin harva niitä noudattaa.
Ajoneuvojen liikennöinti on tarkkaan säänneltyä ja valvottua.
- Uskomatonta_menoa
olet_väärässä kirjoitti:
Ajoneuvojen liikennöinti on tarkkaan säänneltyä ja valvottua.
No just. Kun esim. Helsingissä vähänkin katselee ympärilleen, niin kyllä pyöräilijöiden meno on todella hyvin säänneltyä ja etenkin valvottua!
- on_pöräilijöilläkin
Uskomatonta_menoa kirjoitti:
Jalankulkijoilla on näköjään velvollisuutensa, mutta pyöräilijäillä ei sitten niitä olekkaan. Tai jos on, niin harva niitä noudattaa.
Kyllä pyöräilijöilläkin on velvollisuutensa. Jokainen, joka liikkuu liikenteessä, tulee olla selvillä ne säännöt, jotka missäkin tilanteessa koskee itseään. Se että ei ole vaivautunut ottamaan selvää säännöistä, ei poista vastuuta. Tiedettävä ja osattava on, vaikka ei ole ottanut selvää.
Lapset ovat taas asia erikseen. He eivät vielä osaa ja heitä tulee aina erityisesti varoa liikenteessä. Erityisesti on aina ja joka tilanteessa varottava lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä. - Tanssijat
On myös sellaisia jalankulkijoita joille ei kannata soittaa kelloa varoitukseksi koska se saa heidät hyppimään ja tanssimaan ja todennäköisesti juuri ajolinjallesi yrittäessäsi välttää sitä. On parempi ohittaa heidät huomaamattomasti.
- Oi.voi
Tanssijat kirjoitti:
On myös sellaisia jalankulkijoita joille ei kannata soittaa kelloa varoitukseksi koska se saa heidät hyppimään ja tanssimaan ja todennäköisesti juuri ajolinjallesi yrittäessäsi välttää sitä. On parempi ohittaa heidät huomaamattomasti.
Jalkakäytävällä?
- Tanssijat
Oi.voi kirjoitti:
Jalkakäytävällä?
Yhdistetyillä pyörätie-jalankulkuväylillä sekä pyöräteillä
- Sähkökengät
Voisin vetää jalkoihini sähkörullaluistimet koska ne vaikuttavat hyviltä jalkineilta.
- spandex-ohjus
Erilaiset avustetut liikuntavälineet vain lisääntyvat koska ihmiet ovat laiskoja, lepposia ja mukavuudenhaluisia.
On vain hyvä että autoilijat totutetaan vauhdikkaasti liikkuviin läskilautoihin ja erilaisilla sähköhärveleillä kiitäviin kansalaisiin.- Energiaa_riittää
Tieteen pitäisi keksiä keino kuinka läskimahaan ja läskiperseeseen varastoituneen energian saisi hyödynnettyä henkilökuljettimen moottorin käyttämäksi energiaksi. Ajamalla laihtuisi.
- Syötyä.energiaa
Energiaa_riittää kirjoitti:
Tieteen pitäisi keksiä keino kuinka läskimahaan ja läskiperseeseen varastoituneen energian saisi hyödynnettyä henkilökuljettimen moottorin käyttämäksi energiaksi. Ajamalla laihtuisi.
Akkuja lataavana sähkögeneraattorina on mahdollista käyttää polttokennoa joka käyttää rasvaa polttoaineenaan. Yhdessä kilossa läskiä on 7000 kcal energiaa.
- Anonyymi
Energiaa_riittää kirjoitti:
Tieteen pitäisi keksiä keino kuinka läskimahaan ja läskiperseeseen varastoituneen energian saisi hyödynnettyä henkilökuljettimen moottorin käyttämäksi energiaksi. Ajamalla laihtuisi.
Luonnollinen ja sydänterveellinen tapa on polttaa läskinsä lihastyöllä.
Tekniikan mahdollistama laiskan keino olisi rasvaimulaitteen syöttämä pieni dieselmoottori.
- Poliisitpuuttukaa
Tänään taasen näkyi näiden vuokrattavien sähköpotkulautojen käyttäjien hallitsemat liikennesäännöt.
Ajetaan jalkakäytävillä, jopa pujotellen , ylitetään katu suojatietä pitkin ja autoilijat joutuivat tekemään äkkijarrutuksia (suojatiellä ei ollut jalankulkijoita) , ajetaan ilman kypärää jne.
Eilen näin yhden menevän ajaen kauppakeskukseen sisälle!
Vaikka poliisit menevät vierestä niin he eivät puutu. No eivät he ole vuosikymmeniin puuttuneet pyöräilijöiden käyttäytymiseen niin miten sitten sähköpolkulautojen.
Koska mahdetaan meille jalankulkijoilla luoda turvalliset mahdollisuudet liikkua jalkakäytävillä? Todennäköisesti ei tällä vuosituhannella.- osaatko-säännöt
Sähköpotkulauta (maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus 15 km/h) lasketaan jalankulkijaksi.
Katso täältä, jos et usko: https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet
Jalankulkijat käyttävät jalkakäytävää, eli myös tuollainen sähköpotkulauta mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan. - Poliisitsakottamaan
osaatko-säännöt kirjoitti:
Sähköpotkulauta (maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus 15 km/h) lasketaan jalankulkijaksi.
Katso täältä, jos et usko: https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet
Jalankulkijat käyttävät jalkakäytävää, eli myös tuollainen sähköpotkulauta mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.Vastaat tuohon missä puhutaan vuokrattavista sähköpotkulaudoista, mutta tässä tietoa eli ne ei ole niitä, joissa maksiminopeus on 15 km/h.
HSL:n hankkimat sähköpolkulautojen maksiminopeus on 20 km/h, joten niillä liikkuva ei ole jalankulkija.
Tuossa sinun laittamassasi linkistä löytyy:
Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie.
Myös joku toinen yhtiö on tuonut sähköpotkulautoja Helsinkiin vuokrattavaksi ja niidenkin rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h, joten nekin kuuluvat pyörätielle tai ajoradalle.
Tällä hetkellä kaikki Helsingissä vuokrattavat sähköpolkulaudat ovat niitä, jotka kuuluvat pyörätielle tai ajoradalle eli rakenteellinen nopeus on suurempi kuin 15 km/h. Vaikka niillä ajaisi hitaammin kuin tuo 15 km/h niin ne eivät kuulu jalkakäytäville.
Tunnen lait ja osaan liikennesäännöt niin jalankulkijan, pyöräilijän, autoilijan kuin noiden sähköpotkulautojen ja tasalautojen osaltakin. Olenkin nainen! - yksi-ja-sama-minulle
Ja sinäkö olet aivan varma että kyseessä oli nimenomaan vuokrattava potkulauta? Noitahan voi ostaa pikkusummalla omaksi. Päälle päin noita ei erota eikä vauhtieroa 15 ja 20km/h silmämääräisesti erota toisistaan.
Nämä erilaiset läskilaudat ja muut sähköhärvelit tulevat vain lisääntymään tulevaisuudessa. Sille ei voi kukaan mitään. Markkinamihet tykkäävät myydä kaikenlaisia vekottimia ja ihmiset laiskuuksissaan ja mukavuudenhalussaan niitä hankkivat.
On vain sopeuduttava tai sitten pysyttävä poissa . Helsingissä kun kumminkin asuu aika monta ihmistä ja heidän täytyy liikkua paikasta toiseen niinkuin sinunkin. Siihenhän heillä on ihan sama oikeus kuin sinullakin. Vaikka liikkuisivatkin eritavalla kuin juuri sinä itse. - Ei_jalkakäytävälle
yksi-ja-sama-minulle kirjoitti:
Ja sinäkö olet aivan varma että kyseessä oli nimenomaan vuokrattava potkulauta? Noitahan voi ostaa pikkusummalla omaksi. Päälle päin noita ei erota eikä vauhtieroa 15 ja 20km/h silmämääräisesti erota toisistaan.
Nämä erilaiset läskilaudat ja muut sähköhärvelit tulevat vain lisääntymään tulevaisuudessa. Sille ei voi kukaan mitään. Markkinamihet tykkäävät myydä kaikenlaisia vekottimia ja ihmiset laiskuuksissaan ja mukavuudenhalussaan niitä hankkivat.
On vain sopeuduttava tai sitten pysyttävä poissa . Helsingissä kun kumminkin asuu aika monta ihmistä ja heidän täytyy liikkua paikasta toiseen niinkuin sinunkin. Siihenhän heillä on ihan sama oikeus kuin sinullakin. Vaikka liikkuisivatkin eritavalla kuin juuri sinä itse.Tiedoksesi, että en ole sokea ja osaan lukea.
Tässä sinulle linkki missä on Helsingissä vuokrattavista sähköpotkulaudoista juttua ja kuva:
https://yle.fi/uutiset/3-10735016
Sähköpotkulaudat, joiden rakeenteellinen nopeus on yli 15 km / h kuuluvat pyörätielle ja ellei sitä ole niin ajoradalle. Näin on Suomen laki ja se menee teidän ihmisten omien lakien ohi.
Sinun itse kannattaa opetella liikennesäännöt liikut sitten millä tapaa tahansa liikenteessä. Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen selvittämään liikennesäännöt! Turha onnettomuuden sattuessa vedota siihen, että ei tiennyt liikkennesääntöjä.
Jokunen vuosi sitten tuli eräälle neitoselle muutamien tuhansien eurojen lasku, kun ajoi pyörällä päälleni kulkiessani jalankulkijana yhdistetyn pyöräntien ja jalkakäytävän vasemmalla reunalla.
Neitonen teki minusta rikosilmoituksen ja hänet todettiin syylliseksi. Hän on keksinyt omat liikennesäännöt eli kun jalankulkija kulkee vasemmalla niin hän ei väistä vaan hän ajaa päälle.
Tuon tapauksen jälkeen hän toivon mukaan osaa siltä osin liikennesäännöt!
Täytyy tässä lopuksi todeta, että jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia! - yksi-ja-sama-minulle
Ei_jalkakäytävälle kirjoitti:
Tiedoksesi, että en ole sokea ja osaan lukea.
Tässä sinulle linkki missä on Helsingissä vuokrattavista sähköpotkulaudoista juttua ja kuva:
https://yle.fi/uutiset/3-10735016
Sähköpotkulaudat, joiden rakeenteellinen nopeus on yli 15 km / h kuuluvat pyörätielle ja ellei sitä ole niin ajoradalle. Näin on Suomen laki ja se menee teidän ihmisten omien lakien ohi.
Sinun itse kannattaa opetella liikennesäännöt liikut sitten millä tapaa tahansa liikenteessä. Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen selvittämään liikennesäännöt! Turha onnettomuuden sattuessa vedota siihen, että ei tiennyt liikkennesääntöjä.
Jokunen vuosi sitten tuli eräälle neitoselle muutamien tuhansien eurojen lasku, kun ajoi pyörällä päälleni kulkiessani jalankulkijana yhdistetyn pyöräntien ja jalkakäytävän vasemmalla reunalla.
Neitonen teki minusta rikosilmoituksen ja hänet todettiin syylliseksi. Hän on keksinyt omat liikennesäännöt eli kun jalankulkija kulkee vasemmalla niin hän ei väistä vaan hän ajaa päälle.
Tuon tapauksen jälkeen hän toivon mukaan osaa siltä osin liikennesäännöt!
Täytyy tässä lopuksi todeta, että jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia!Kysyin vain oletko aivan varma. Olen kyllä nähnyt linkissä olevat laitteet. Melko saman värisen voi ostaa kaupastakin. Pieni laite ja siitä on helppo erehtyä kauempaa.
Osaan kyllä säännöt ja tiedän tuon mitä laki sanoo sähköpotkulaudoista.
Se on vaan melkoinen soppa noiden kanssa, pitää olla melkoinen asiantuntija jos osaa erottaa kaupasta ostetuissa kumpi on jalkakäytävälle ja kumpi pyörätielle. Käytännössä se on mahdotonta, sen näkee tyyppikilvestä jos saa laitteen käsiinsä.
Tällaiset kaikenlaiset härvelit vaan lisääntyvat tulevaisuudessa. Ehkäpä seuraavaksi tulee polkuautojen sähköistetyt versiot joilla saa huristella jalkakäytävillä. Googlettelin ja tällaisia jo suunnitellaankin. Kevyenliikenteen väylille tosin, ainakin näillä näkymin. Saat itse etsiä jos sinua kiinnostaa. - sakkoja_reilusti
yksi-ja-sama-minulle kirjoitti:
Ja sinäkö olet aivan varma että kyseessä oli nimenomaan vuokrattava potkulauta? Noitahan voi ostaa pikkusummalla omaksi. Päälle päin noita ei erota eikä vauhtieroa 15 ja 20km/h silmämääräisesti erota toisistaan.
Nämä erilaiset läskilaudat ja muut sähköhärvelit tulevat vain lisääntymään tulevaisuudessa. Sille ei voi kukaan mitään. Markkinamihet tykkäävät myydä kaikenlaisia vekottimia ja ihmiset laiskuuksissaan ja mukavuudenhalussaan niitä hankkivat.
On vain sopeuduttava tai sitten pysyttävä poissa . Helsingissä kun kumminkin asuu aika monta ihmistä ja heidän täytyy liikkua paikasta toiseen niinkuin sinunkin. Siihenhän heillä on ihan sama oikeus kuin sinullakin. Vaikka liikkuisivatkin eritavalla kuin juuri sinä itse.Minä en sopeudu ainakaan siihen, että kaiken maailman pellet ajelevat missä huvittaa. Kaupunkiliikenteessä on jokaiselle liikkumismuodolle oma paikkansa. Nykyään kaikki ovat tuppaamassa jalkakäytäville.
Monet vanhukset pysyvätkin neuvosi mukaan vankeina kodeissaan, kun eivät uskalla enää lähteä ulos pyöräilijöitten ym. pelossa.
- Anonyymi
Nämä paskalaudat kun vainhipaiseekin niin laudasta kiinni ja lauta kotiin , joku tulee sitä hakemaan ja silloin ilmoitetaan lauta todistus aineistoksi kun lähdetään tekemään rikosilmoitusta , laudan tiedoista selviää lainaaja ja laudan omistaja on tietysti päävastuullinen.
Itse harrastan pesäpalloa pitkällämailalla ja kuljetan pitkiä tikkaita usein jalkakäytävällä ja koiraa pitkässä narussa , eivät häiritse .
Ei tuolla ytimessä hanhenpaskaa ja maleksijoita kummempaa enään ole , ei siellä mielenosoituskulkueita kummempaa enään järjestetä.
Politi kohta putikotta tutkalla pelottelee noita lautailijoita. - Anonyymi
Tässä uutinen HS Metrosta (ainakin tällä hetkellä on luettavissa)
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006092035.html
Ei jalkakäytäville!- Anonyymi
Se on tätä kun porukka ei osaa sääntöjä/lakia.
Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet: Laitetta voi käyttää jalkakäytävällä, kun liikkuu kävelyvauhtia.
"Jalankulkua avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia, kuten tasapainoskoottereita (leijulauta/huuveri), sähköpotkulautoja ja muita vastaavia kevyitä sähkömoottorisia kulkuvälineitä.
Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.
Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.
Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta eikä niille ole annettu tarkempia teknisiä vaatimuksia esimerkiksi valojen tai heijastimien suhteen.
Laitteessa ei saa olla istuinta, jos se ei ole esimerkiksi itsestään tasapainottuva, tarkoitettu maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä teillä tai tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön.
Jalankulkua avustaville liikkumisvälineille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta."
Lähde >> https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet - Anonyymi
Tuossa jutussa lukee että: "Helsingissä vuokrattavat sähköpotkulaudat ja yleisimmin myynnissä olevat sähköpotkulaudat ovat teholtaan ja nopeudeltaan kevyitä sähköajoneuvoja."
Pitää siis tietää onko kyseinen härveli jalankulkua avustava tai korvaava sähköinen liikkumisväline vai kevyt sähköajoneuvo. Tämä vaikuttaa suoraan siihen saako ajaa jalkakäytävällä vai ei. Potkulauta kun voi näköjään kuulua jompaan kumpaan luokkaan, riippuen sen maksimivauhdista. Teho on molemissa luokissa sama, eli maksimissaan 1 kW.
- Anonyymi
Tässä lisää uutisia sähköpotkulaudoista:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006093575.html
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006093714.html
Kyllä vuokraajan pitää tietää liikennesäännöt! Ei se ole vuokralle antajan vika ole ellei vuokraaja osaa liikennesääntöjä. Eihän skootterin, auton, pyörän tai muun kulkuneuvon vuokraajakaan voi sanoa, että ei tiennyt liikennesääntöjä
Itse olen pyöräillyt Euroopassa niin Suurkaupungeissa, Alpeilla, vasemmanpuoleisessa liikenteessä jne ja olen aina osannut liikennesäännöt. Netistä löytyy hyvin tietoa! - Anonyymi
Ruotsissa sähköpolkulautailija kuoli:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahkopotkulautailija-kuoli-tormattyaan-autoon-ruotsissa-lautoja-vaaditaan-pois-kaduilta/7432240
Milloin mahtaa Helsingissä ensimmäinen kuolla? Kolareita on jo sattunut varsinkin jalkakäytävillä ja mitä tekee sähköpotkulautailija, lähtee tietysti karkuun! Rikosilmoituksia on turha tehdä, sillä ne menevät pinon alimmaiseksi. Sitten ehkä pinon päälle, kun joku kuolee.
Helsingissä vuokrattavat sähköpotkulaudat kuuluvat joko pyörätiellä tai ajoradalle niiden rakenteellisen nopeuden johdosta. En ole nähnyt kuin pari sähköpotkulautailijaa joko pyörätiellä tai ajoradalle. Yleensä kulkevat jalkakäytävällä vaarantaen jalankulkijat.
Sähköpolkulaudat pitäisi poistaa!- Anonyymi
Kävelijöitäkin kuolee kaatuessaan sisällä kotonaankin päivittäin, muunmuassa.
- Anonyymi
Viime talvena Helsingissä jalankulkija kuoli kun kerrostalon katolta tippui lumikasa kävelijän päähän.
Kävely tulee kieltää Helsingissä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viime talvena Helsingissä jalankulkija kuoli kun kerrostalon katolta tippui lumikasa kävelijän päähän.
Kävely tulee kieltää Helsingissä!Kävely on jokaisen ihmisen perusoikeus, koska jokaisen on voitava poistua vapaasti kotoaan. Lautailu ei sitä taas ole. Kun lautailijat ovat omaksuneet pyöräilijöitten tavan olla noudattamatta sääntöjä, niin kannattaa ajoissa kieltää koko pelleily.
Lumikasa ei tipu kenenkään päähän, pudota se kyllä voi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kävely on jokaisen ihmisen perusoikeus, koska jokaisen on voitava poistua vapaasti kotoaan. Lautailu ei sitä taas ole. Kun lautailijat ovat omaksuneet pyöräilijöitten tavan olla noudattamatta sääntöjä, niin kannattaa ajoissa kieltää koko pelleily.
Lumikasa ei tipu kenenkään päähän, pudota se kyllä voi.Vaikka kävely on perusoikeus, niin myös kävelyssä on noudatettava liikennesääntöjä.
- Anonyymi
Vapaa liikkuminen on ihmisen perusoikeus, sitä voi tehdä muutenkin kuin kävelemällä, lain puitteissa sitäkin. Ihminen voi valita haluamansa tavan liikkua ja se voi olla eri tapa kuin MINÄ ITSE liikun. Ei pidä olla ahdasmielinen minäminä-ihminen. Ihmiset ovat erilaisia, joillain voi olla lihasheikkoutta, lonkkavikaa jne.. joten erialaiset apuvälineet mahdollistavat vapaan liikkumisen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vapaa liikkuminen on ihmisen perusoikeus, sitä voi tehdä muutenkin kuin kävelemällä, lain puitteissa sitäkin. Ihminen voi valita haluamansa tavan liikkua ja se voi olla eri tapa kuin MINÄ ITSE liikun. Ei pidä olla ahdasmielinen minäminä-ihminen. Ihmiset ovat erilaisia, joillain voi olla lihasheikkoutta, lonkkavikaa jne.. joten erialaiset apuvälineet mahdollistavat vapaan liikkumisen.
Jos on pahasti tuota nuppivikaa, niin silloin on kyllä tyydyttävä tuohon ainoaan perusoikeuteen, kävelemiseen. Katselehan muuten ympärillesi ja mieti, ketkä ovat näitä minäminä-ihmisiä. Yksi ryhmä nousee kirkkaasti ylitse muiden.
- Anonyymi
Jos pitää mennä jonnekin, kävely on hidasta, yksitoikkoista ja aikaavievää. Joutomiehillähän sitä aikaa on maleksia ympäriinsä kaiken päivää pyörimässä muiden jaloissa.
Kaikilla ei ole joutilasta aikaa, siksi on kehitetty kaikenlaisia liikkumapelejä jotka vähän nopeuttaa asiointia. Tietystihän ne vähän maksaa ja kaikille niden käyttö ei ole mahdollista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pitää mennä jonnekin, kävely on hidasta, yksitoikkoista ja aikaavievää. Joutomiehillähän sitä aikaa on maleksia ympäriinsä kaiken päivää pyörimässä muiden jaloissa.
Kaikilla ei ole joutilasta aikaa, siksi on kehitetty kaikenlaisia liikkumapelejä jotka vähän nopeuttaa asiointia. Tietystihän ne vähän maksaa ja kaikille niden käyttö ei ole mahdollista.Mikä on tämän kirjoitusyritelmän tarkoitus? Ei tästä mitään tolkkua oikein saa.
- Anonyymi
Näin meilläkin pitäisi tehdä:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006153266.html
Helsingissä n ole nähnyt kuin yhden sähköpotkulaudalla liikkuvan ajavan ajoradalle ellei ole pyörätietä. Monet sadat olen nähnyt ajavan jalkakäytävillä vaarantaen meidät jalankulkijat.
Suomessa vuokrattavat sähköpotkulaudat kuuluvat niihin, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h. Kaikki myytävätkin taitaa kuulua samaan ryhmään.
Niiden paikka ei ole jalkakäytävillä vaikka ajaisi vain max 15 km/h. Rakenteellinen nopeus ratkaisee!- Anonyymi
Näin sanotaan TRAFICOMIn sivulla.
"Jalankulkua avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia, kuten tasapainoskoottereita (leijulauta/huuveri), sähköpotkulautoja ja muita vastaavia sähkömoottorisia kulkuvälineitä.
Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.
Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.
Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta eikä niille ole annettu tarkempia teknisiä vaatimuksia esimerkiksi valojen tai heijastimien suhteen. Laitteen paikan kadulla määrittää laitteen maksiminopeus. Jos liikkumisvälineen sähköavustus ei katkea 15 km/h nopeudessa, ei sillä saa ajaa jalkakäytävällä vaikka ajovauhti pysyisikin alle 15 km/h."
Mistä tietää tai saa selvitettyä tuon rakenteellisen nopeuden? - Anonyymi
"Mistä tietää tai saa selvitettyä tuon rakenteellisen nopeuden?"
Se lukee pienellä tekstillä potkulaudassa olevassa tyyppikilvessä.
- Anonyymi
Onneksi näin päin, eikä niin, että potkulaudan kolhimia jalankulkijoita pitäisi paikkailla...
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000006152742.html - Anonyymi
Älykäs sähköpotkulaudan pysäköinti!
Kadun reunassa autoille pysäköintipaikka kadun suuntaisesti. Joku fiksu on jättänyt sähköpotkulaudan auton rinnalle ajoradalle eli siihen kohtaan mistä autot ajaa. Sille kadulle kääntyvä autoilija ei sitä välttämättä huomaa (tässä tapauksessa autoilijan kääntyessä oikealle), sillä se on heti ensimmäisen auton rinnalla ja pysäköity auto peittää näkyvyyden siihen kohtaan. Katu on tosin hiljainen, mutta ei sitä sähköpotkulautaa silti ajoradalle voi pysäköidä. Pysäköisi sen sähköpotkulaudan siihen pysäköintipaikalle. Tosin olen tyytyväinen näin jalankulkijana, että sitä ei ollut pysäköity keskelle jalkakäytävää.- Anonyymi
...ei sitä sähköpotkulautaa silti ajoradalle voi pysäköidä...
Kyllä voi. Juurihan tuon todistit.
Sähköpotkulauta rinnastetaan liikennesäännöissä polkupyörään. Sen saa jättää jalkakäytävälle. Tässä ei ole edes ehtoja. Fiksu pysäköijä tietysti sijoittaa sen ritsan jalkakäytävän/pyörätien reunaan tai vielä kauemmas, jos tilaa on. Mutta kuten ennenkin on todettu, jos liikennesilmää ei ole, sitä ei vain ole.
- Anonyymi
Tuollaisella vuokrattavalla sähköpotkulaudalla muutaman kerrran ajaneena täytyy todeta, että se on kätevä liikkumisväline kaupungissa. Parin kilometrin matkoilla se tulee halvemmaksi kuin HSL:n kertalippu ja potkulaudan voi jättää lähes mihin vain.
Tällä hetkellä lautoja tarjoaa jo kolme eri yritystä ja hintakilpailua alkaa näkyä. Lähtötaksa on kaikilla 1 €, mutta minuuttihinta on halvimmillaan 0,15 €/min. HSL:n AB-vyöhykkeen kertalippu maksaa 2,80 €, joten potkulaudalla ajaa sillä rahalla 12 minuuttia. Kokemuksen perusteella keskinopeus on n. 15 km/h, eli satunnaisella alle 3 km matkalla kannattaa käyttää potkulautaa.- Anonyymi
Kätevä se voi olla käyttäjälle. Kaikille muille se on kauhistus. Koska ajelu on täysin mielivaltaista ja ajelijoiden asenteet ovat miten ovat.
Kyllä ne piakkoin onneksi kielletään.
- Anonyymi
Iltasanomien jutussa lukee näin: "Pitää ymmärtää se paikka ja aika, missä ollaan liikkumassa. Pitää mennä sen muun liikenteen ja muiden liikenteenkäyttäjien ehdoilla, eikä suinkaan niin, että joka paikassa ajetaan sitä suurinta sallittua nopeutta, mikä laitteesta lähtee."
Lähde > https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006155058.html
Ongelma onkin siinä että monelta puuttuu tilannetaju ja ajetaan väärällä tilannenopeudella. Koskee monia autoilijoita joten en epäile hetkeäkään että koskee myös useita sähköhärpäkkeiden käyttäjiä. - Anonyymi
Herra Pasterstein on sitä mieltä, että sähköpotkulautojen turvallisuus lisääntyisi huomattavasti mikäli max nopeus oli 15 km/h. Silloin niillä saisi luvallisesti ajaa jalkakäytävillä mikä nyt on kielletty, koska rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006156375.html
Milloin Herra Pasterstein on huolissaan meidän jalankulkijoiden turvallisuudesta niin paljon, että tehdään jotain toimenpiteitä?
Täällä pääkaupunkiseudulla lähes jokainen pyöräilijä (yli 12-vuotias) ajaa jalkakäytävillä pyörällä ellei ole pyörätietä ja vaikka olisikin niin silti ajetaan jalkakäytävillä. Samoin lähes jokainen sähköpotkulautailija ajaa jalkakäytävillä.
Herra Pasterstein tässä teille muutama ehdotus toimenpiteistä: Tehovalvonta ja jokaiselle pyöräilijälle tai sähköpotkulautailijalle Keski-Euroopan tyyliin kunnon sakot jalkakäytävillä ajamisesta. Joka kerta pitäisi puuttuu jalkakäytävällä ajamiseen. Nyt partio saattaa ajaa rauhassa ohi eivätkä mitään. Muutaman vuosikymmenen verran pyöräilijät ovat terrorisoineet meitä jalankulkijoita ja nyt sitten lisäksi sähköpotkulautailijat!
Täällä pääkaupunkiseudulla erittäin monet jalkakäytävät ovat todella vaarallisia jalankulkijoille pyöräilijöiden ja sähköpotkulautojen takia.
Olen jalankulkija ja pyöräilijä ja täytyy todeta, että ajoradalla on pyörällä ajaminen huomattavasti turvallisempaa verrattuna jalkakäytävällä kävelemiseen. - Anonyymi
Vihdoinkin!
https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/788821-nyt-rapsahti-sakot-sahkopotkulautailijoille-helsingissa-4-x-40-euroa
Sähköpotkulautailijat eivät omien sanojen mukaan tienneet, että jalkakäytävällä ei saa ajaa! Jokainen on velvollinen ottamaan liikennesäännöistä selvää liikkuu sitten millä tapaa tahansa liikenteessä.
Eihän mopoilijat, autoilijat ym ajoneuvoilla liikkuvatkaan voi ajaa missä, miten, millä kunnolla tahansa ja sanoa ettei tiennyt liikennesäännöistä ja laista mitään.
Lisää sakkoja sähköpotkulautailijoille ja samaten sakkoja pyöräilijöille!
Helsingin keskustassa on jopa naisihmisen turvallista ajaa ajoradalla pyörällä ellei ole pyörätietä. Jalkakäytävällä kävellessäni pelkään, mutten ajaessani pyörällä ajoradalla.- Anonyymi
Tämä sama asia koskee kaikkia liikenteessä liikkujia, eli myös ihan jalankulkijoita. On tiedettävä ja tunnettava liikennesäännöt omalta osalta.
Ei ole velvoitteita kouluttautua mutta kuitenkin on tiedettävä. On siis jokaisen omalla vastuulla ottaa selvää liikennesäännöistä. Ei voi vedota tietämättömyyteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä sama asia koskee kaikkia liikenteessä liikkujia, eli myös ihan jalankulkijoita. On tiedettävä ja tunnettava liikennesäännöt omalta osalta.
Ei ole velvoitteita kouluttautua mutta kuitenkin on tiedettävä. On siis jokaisen omalla vastuulla ottaa selvää liikennesäännöistä. Ei voi vedota tietämättömyyteen.Kun painotit jalankulkijoita, niin laitatko luettelon säännöistä, jotka koskevat jalankulkijaa?
- Anonyymi
Osaan sähköpotkulautoihin tulee nopeuden rajoitin eli gps tunnistaa missä liikut ja vauhti putoaa 6 km/h. Koska rakenteellinen nopeus on edelleen 15 km/h niin ne kuuluvat edelleen vain pyörätielle, pyöräkaistalle tai ajoradalle. EI KOSKAAN jalkakäytävälle.
Mikä on jalkakäytävä? Jalkakäytävä on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa ja se voidaan merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä. Mikäli ei ole mitään liikennemerkkiä niin se on myös jalkakäytävä.
Pyörätie on AINA merkitty pyörätien liikennemerkillä eli jos sitä ei ole niin sitten se on jalkakäytävä!
Siinä sitten ajatte Aleksille tai Pohjois-Espalla ajoradalla 6 km/h!
Se, että nopeus on rajoitettu määrätyillä alueilla tuohon 6 km/h, ei oikeuta ajamaan jalkakäytäväillä. Ei mopoilijat, moottoripyöräilijät, autot ym ajoneuvot saa ajaa jalkakäytävillä vaikka ajaisivat vain tuota 6 km/h.
Sitä saa mitä tilaa eli kun ette ole noudattanut liikennesääntöjä ettekä todennäköisesti jatkossakaan niin nopeutta täytyy rajoittaa. Sähköpotkulaudat voi siirtää pois Kehä 3 sisäpuolelta!
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006227290.html - Anonyymi
Kausi lähestymässä loppuaan ja vihdoinkin alkamassa valvonta! Valvonta olisi pitänyt alkaa jo heti kauden alusta. Poliisien tietoon ei tule kuin muutamia prosentteja kolareista, koska niitä ei tutkita ja se sähköpotkulautailija lähtee karkuun!
Toivotaan, että valvonta jatkuu myös ensi kaudella!
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006251975.html- Anonyymi
Tämä on juuri sopiva aika aloittaa valvonta. Esim. heinäkuussa se olisi johtanut paikoin kaaokseen, kun jalkakäytäväpyöräilijöitä olisi ajanut ratsiaan liikaa, ja rutinoitumattomat poliisit olisivat yrittäneet selviytyä sumasta. Koska rikkeestä annetaan aina vähintään huomautus, sisältyy siihen myös keskustelua esim. asenteista liikenteessä.
Nyt hiljaisempana aikana aloitettu valvonta on helpompaa ja lisäksi yksi sen syistä ovat valottomat polkupyörät, joita on todella paljon. Sitten keväällä valvontaryhmän kokoa kasvatetaan ja kesäpyöräilijätkin alkavat yllätyksekseen huomata, että on olemassa ihan oikeita liikennesääntöjä, jotka vielä kaiken lisäksi koskevat heitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on juuri sopiva aika aloittaa valvonta. Esim. heinäkuussa se olisi johtanut paikoin kaaokseen, kun jalkakäytäväpyöräilijöitä olisi ajanut ratsiaan liikaa, ja rutinoitumattomat poliisit olisivat yrittäneet selviytyä sumasta. Koska rikkeestä annetaan aina vähintään huomautus, sisältyy siihen myös keskustelua esim. asenteista liikenteessä.
Nyt hiljaisempana aikana aloitettu valvonta on helpompaa ja lisäksi yksi sen syistä ovat valottomat polkupyörät, joita on todella paljon. Sitten keväällä valvontaryhmän kokoa kasvatetaan ja kesäpyöräilijätkin alkavat yllätyksekseen huomata, että on olemassa ihan oikeita liikennesääntöjä, jotka vielä kaiken lisäksi koskevat heitä.Poliisit suhtautuvat ihan mukavasti pyöräiljöihin, minullekin antoivat valon pyörääni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poliisit suhtautuvat ihan mukavasti pyöräiljöihin, minullekin antoivat valon pyörääni.
Poliisit ovatkin sitten ainoa kansanosa, joka suhtautuu mukavasti pyöräilijöihin. Muiden keskuudessa pyöräilijävastaisuus, jopa -vihamielisyys on lisääntynyt vuosi vuodelta. Syynä on yksinkertaisesti pyöräilijöiden enemmistön täysin holtiton käytös.
Muuten hyvä tuo kirjoituksesi, mutta käsittääkseni minkään poliisilaitoksen alueella ei juuri nyt ole lamppujen jako käynnissä. Vasta ensi viikolla alkaa. Ja ei se aivan ilmainen ole. Siinä on pakko kuunnella konstaapelin neuvoja, millaisella asenteella pyöräilijän ptää liikenteessä liikkua, liikennesääntöjen kertausta ym. Sekin vie aikaa, kun sinulle kirjoitetaan se huomautus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poliisit ovatkin sitten ainoa kansanosa, joka suhtautuu mukavasti pyöräilijöihin. Muiden keskuudessa pyöräilijävastaisuus, jopa -vihamielisyys on lisääntynyt vuosi vuodelta. Syynä on yksinkertaisesti pyöräilijöiden enemmistön täysin holtiton käytös.
Muuten hyvä tuo kirjoituksesi, mutta käsittääkseni minkään poliisilaitoksen alueella ei juuri nyt ole lamppujen jako käynnissä. Vasta ensi viikolla alkaa. Ja ei se aivan ilmainen ole. Siinä on pakko kuunnella konstaapelin neuvoja, millaisella asenteella pyöräilijän ptää liikenteessä liikkua, liikennesääntöjen kertausta ym. Sekin vie aikaa, kun sinulle kirjoitetaan se huomautus.Pyöräily on suositumpaa kuin koskaan ja sen halutaan edelleen lisäävän suosiota jotta kaupungin liikenne säilyy toimivana. Tämähän on selvä kaikille jotka ovat kiinni tässä ajassa ja vähän seuraavat maailman menoa. Nyt ne laput pois silmiltä!
"Helsingin tavoitteena on nostaa pyörämatkojen osuus 15 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Vuonna 2018 pyörällä taittui 11 prosenttia Helsingissä tehtävistä matkoista. Pyöräilyn lisäämisellä tavoitellaan viihtyisää ja elinvoimaista kaupunkia. Kun Helsingin väkiluku kasvaa, pitää kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen suosiota lisätä, jotta kaupungin liikenne säilyy toimivana.
Euro pyöräilyyn tuo lähes kahdeksan euron hyödyt
Tammikuussa 2013 valmistunut pyöräilyn hyötyjä ja kustannuksia arvioinut selvitys osoittaa, että 20 miljoonan euron pyöräilyinvestoinneilla saavutettaisiin vuosittain miljoonien eurojen yhteiskuntataloudelliset hyödyt erityisesti terveysvaikutuksina ja parantuneena saavutettavuutena. Investointien hyötykustannussuhde on lähes kahdeksan eli yhdellä eurolla saadaan kahdeksan euron arvosta hyötyjä."
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/pyoraily-ja-kavely/pyorailyn-edistaminen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyöräily on suositumpaa kuin koskaan ja sen halutaan edelleen lisäävän suosiota jotta kaupungin liikenne säilyy toimivana. Tämähän on selvä kaikille jotka ovat kiinni tässä ajassa ja vähän seuraavat maailman menoa. Nyt ne laput pois silmiltä!
"Helsingin tavoitteena on nostaa pyörämatkojen osuus 15 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Vuonna 2018 pyörällä taittui 11 prosenttia Helsingissä tehtävistä matkoista. Pyöräilyn lisäämisellä tavoitellaan viihtyisää ja elinvoimaista kaupunkia. Kun Helsingin väkiluku kasvaa, pitää kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen suosiota lisätä, jotta kaupungin liikenne säilyy toimivana.
Euro pyöräilyyn tuo lähes kahdeksan euron hyödyt
Tammikuussa 2013 valmistunut pyöräilyn hyötyjä ja kustannuksia arvioinut selvitys osoittaa, että 20 miljoonan euron pyöräilyinvestoinneilla saavutettaisiin vuosittain miljoonien eurojen yhteiskuntataloudelliset hyödyt erityisesti terveysvaikutuksina ja parantuneena saavutettavuutena. Investointien hyötykustannussuhde on lähes kahdeksan eli yhdellä eurolla saadaan kahdeksan euron arvosta hyötyjä."
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/pyoraily-ja-kavely/pyorailyn-edistaminenEuro pyöräilyyn tuo lisäksi lähes kahdeksan euron muut kulut yhteiskunnalle. Tutkimus, johon viittaat, on täysin laskennallinen ja sen todistusarvo on pyöreä nolla. Oliko muuten niin, että talviaikaan työmatkoista pyöräillään peräti 2%? Kovat ovat tavoitteet. Eivät nykyihmiset viitsi polkea hampaat irvessä säällä kuin säällä. Onneksi poliisi on nyt ottamassa tilannetta hallintaansa ja monet pyöräilijät tulevat huomaamaan, että on myös sääntöjä, jotka koskevat myös heitä. Tämä tulee yllätyksenä elämäntapapyöräilijöille, joista monellakaan ei ole edellytyksiä edes ajaa kaupungissa, kun kaikki pelottaa ja jalkakäytävä on ainoa paikka, jossa juuri ja juuri uskaltaa ajaa. Loppuupa sitten sekin.
Kovasti odotan kävelykeskustaa, jonne ei pyörillä ole mitään asiaa. Ainoa paikka kaupungissa, jossa saa kävellä rauhassa. Hyvää liikuntaa kaikille, johon sijoitettu euro tulee tutkimusteni mukaan satakertaisena yhteiskunnalle takaisin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Euro pyöräilyyn tuo lisäksi lähes kahdeksan euron muut kulut yhteiskunnalle. Tutkimus, johon viittaat, on täysin laskennallinen ja sen todistusarvo on pyöreä nolla. Oliko muuten niin, että talviaikaan työmatkoista pyöräillään peräti 2%? Kovat ovat tavoitteet. Eivät nykyihmiset viitsi polkea hampaat irvessä säällä kuin säällä. Onneksi poliisi on nyt ottamassa tilannetta hallintaansa ja monet pyöräilijät tulevat huomaamaan, että on myös sääntöjä, jotka koskevat myös heitä. Tämä tulee yllätyksenä elämäntapapyöräilijöille, joista monellakaan ei ole edellytyksiä edes ajaa kaupungissa, kun kaikki pelottaa ja jalkakäytävä on ainoa paikka, jossa juuri ja juuri uskaltaa ajaa. Loppuupa sitten sekin.
Kovasti odotan kävelykeskustaa, jonne ei pyörillä ole mitään asiaa. Ainoa paikka kaupungissa, jossa saa kävellä rauhassa. Hyvää liikuntaa kaikille, johon sijoitettu euro tulee tutkimusteni mukaan satakertaisena yhteiskunnalle takaisin.Ei nykyihmiset viitsi kävellä hampaat irvessä säällä kuin säällä.
- Anonyymi
Tässä muutama uutinen sähköpotkulautailuun liittyen:
https://www.is.fi/autot/art-2000008087150.html
https://www.is.fi/autot/art-2000008087245.html
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008087689.html - Anonyymi
Sähkökäyttöinen potkulauta.
Havaintoja : liikkuessa polkupyörällä tultiin tänään nenän edestä ohi tehden 90asteen käännöksen eturenkaan edestä risteysalueella. Kolari todella lähellä. Toinen tilanne oli kun väistin tien keskelle pysähtynyttä pyöräilijää jolloin takaapäin tulee potkulauta ja meinaa kiilata minut pientareelle. Ihan puhdasta häirintää. Olisi tehnyt mieli vetää turpaan. Ja joku kerta vielä teen sen.
Silloin kun pitäisi hidastaa, ne lisää vauhtia.
Syön lääkkeitä jotka ohentaa verta. Niimpä ei saisi tulla haavaa. Olen toipumassa onnettomuudesta jonka jälkeen kävelin kepeillä ja kuljen hiljaa ja rauhassa.En ole siis täydessä iskussa.
Nämä potkulaudan käyttäjät ei oikein näytä ymmärtävän että liikenteessä on mukana myös tämmösiä.
Lähes joka kerta ulkona ollessa näen että potkulaudalla mennään kakspäällä.
Niitä parkkeerataan keskelle kevyenliikenteen tietä, keskelle pyörätietä että on vaarana tulla vahinko.
Niillä ajetaan myös autotiellä.
Yleisesti ottaen ne kulkee 20km/h.
( Tämäkin on jo liikaa, max 15km/h )
Jotkut on virittäneet ja voi kulkea 40km/h tai 60km/h ( sehän on sama kuin mopo tai auto ).
Kaikille potkulaudan käyttäjillä ei ole edes ajokorttia, ja sen kyllä huomaa.
Ihan täysiä apinoita.
Touhu on holtitonta, ja välillä vähintään kyseenalaista.
Pois tommoset kadulta. Ottakoot lainapyörän alleen mielummin. - Anonyymi
Tässä uutisia maailmalta miten sähköpotkulautoihin suhtaudutaan:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahkopotkulaudat-ihmetyttavat-liikenteessa-eri-puolilla-maailmaa-sakkojen-paikka-vai-fossiiliton-vaihtoehto/b43e42d6-598c-4b6a-a056-a7c1070b31a2
Suomessa poliisit ei puutu pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden ajamiseen liikennesääntöjen ja lakien vastaisesti kuin vain n. 1 viikon vuodessa.
Esim. eilen kaksi n. 20 vuotiasta oli samalla sähköpotkulaudalla ajossa (tällä kertaa onneksi pyörätiellä) ja molemmat käyttivät kännykkää. Mahtoivatko ottaa selfietä siitä, kun pää on vielä ehjänä ja sitten kun se ei ole enää ehjänä? Poliisit ajoivat vierestä, mutta eivät puuttuneet. Poliisit eivät puutu edes siihen, että ajetaan pyörällä ja sähköpotkulaudalla jalkakäytävillä yms. - Anonyymi
Parempi kun nuo laudat kielettäisiin kokonaan.
- Anonyymi
Poliiseilla on tänään valvontapäivä:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008745909.html
Tänä vuonna ei sitten ainakaan pääkaupunkiseudulla valvota kuin pari muuta päivää pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden liikennekäyttäytymistä. - Anonyymi
Hiukan vanha ketju, mutta on kerrottava.
Nykyään on villitys, että esim jalankulkija tai toinen skoottaaja ohitetaan tosi läheltä. Nämä aiheuttaa kyllä suuria vaaratilanteita.
Itse meinasin jäädä jalankulkijana juuri potkulautailijan alle ,sillä tämä jontte, vieläpä tuttu tyyppi, ohitti minut rimaa hipoen. Molemmille olisi käynyt kyllä ikävästi, jos ohitus ei olisi mennyt nappiin. Pitääkö tässä käyttää kävellessäkin kypärää!- Anonyymi
Suomessa kaikki vuokrattavat skuutit ovat niitä, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h. Sekä suurin osa ihmisten omista.
Suomessa skuutteihin sovelletaan pyöräilijän liikennesääntöjä.
Eli niillä ajetaan ajoradalla tai pyörätiellä. Käytössä on myös pyöräkaistoja isommissa kaupungeissa. Pyörätie on aina merkitty pyörätien liikennemerkillä!
Vuokrausehdoissa on:
- vain yli 18-vuotias saa ajaa
- vain yksi henkilö
- monissa myös, että ei jalkakäytävillä
1.6.2020 tieliikennelakiin tuli, että pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila.
Koska skuutteihin sovelletaan pyöräilijän liikennesääntöjä, niin se koskee myös heitä.
Koska pyöräilijä tai skuuttaaja antaa jalankulkijalle turvallinen tilan?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174316
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842479Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731627Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella241211Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641177Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42922- 171904
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74885- 106880
Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72820