heippa. ostin vihreälehtisen komean 2 metrisen traakkipuun halvalla yhdeltä tutulta. se on mitä ilmeisemmin tuoksutraakkipuu noin tarkemmin sanottuna. se oli mulle tullessa muutama viikko sitten vielä tosi komee, mutta nyt on lehdet alkaneet nuupahtaa, alimmat roikkuu jo lattiassa. tämä muutos on tapahtunu viikon sisässä.lehtien päissä on vähän ruskeeta mutta ei pahasti, ja sehän tarkottaisi kai liikakastelua jos lehdet rupee vetään ruskeiksi? joten ilmeisesti olen sitten kastellu liian harvoin? monilla nettisivuilla varoitellaan kastelamasta liikaa.mulla on altakasteluruukku, monta kertaa kuukaudessa pitäisi kastella? ja laitanko vettä kerralla täyteen asti?sitten noilla nettisivuilla luki, että traakkipuuta saa kastella sitten uudelleen kun pintamulta on kuivunu, mutta sehän on aina kuiva jos kerta alta kastelen. ja sitä suositellaankin alta kasteltavaksi. pikkusen ristiriitaista.tuo puu on tuossa olkkarin nurkassa ikkunan edessä. verhot tosin ovat edessä, mutta se saa mielestäni riittävästi silti valoa. parvekkeen oven kohdalta 2-3 metrin päästä vetää jonkun verran, muttei mitenkään älyttömästi, kuinka tarkka se on vedon suhteen?en haluisi tappaa tuota puuta mikä oli niin komee kun sen sain. uutta multaa vaihdoin muutama päivä sitten, tosin en tajunnu että se tykkää hiekkaisesta mullasta joten siellä on nyt toistaiseksi vaan biolania noin puoli ruukkua...onko vaarallista tuollainen pieninuupahtaminen jos se nyt johtuu kasteluvirheestä? kai sen saa tuosta vielä nostamaan lehtensä? apua, jeesatkaa...
tuoksutraakkipuun hoito?
7
3708
Vastaukset
- Nanna
Ettei olis loukkaantunut sulle siitä mullanvaihdosta ja ehkä myös muutostaan sun asuntoon. Mulla on muutamat kasvit (en kyllä muista oliko traakki myös) pöyristyneet muutamien päivien ajaksi mullanvaihdosta, muutosta jne. Juurikin nuupahtaminen on ollut eräs suosituimmista tavoista osoittaa mieltä. (kasveilla mieli..?)
Odota nyt ainakin muutama päivä vielä ennen kuin säikähdät, jospa traakkisi antaisi sinulle anteeksi.
Kasvit eivät oikein aina ymmärrä parastaan :)
Jos muuten pistit sen oikein isoon ruukkuun, niin ole varovainen kastelun kanssa. Multa nimittäin mätäni joskus traakki, kun oli aivan liian isossa ruukussa aivan liian tiiviissä mullassa. Liika vesi ei valunut pois.
Onnea uudem perheenjäsenen johdosta!- häiriintyny
niin no ei se varman ainakaan muutosta loukkaantunut, muuten se olis varman nuupahtaun heti, mutta alkuun kaikki oli ok. mutta nyt viikon sisällä on melkeen huomaamatta käynyt näin. tänään vasta huomasin kun kiinnitin huomiota...joo tuo musta mulota ei oo hyvä kun se pakkautuu liiaan tiiviiksi jos sitä kastelee päältä. mä tosin kastelen alta, mutta täytyy lisätä hiekkaa jossai vaiheessa...toivottavasti se ei jää tuollaseksi kun nyt.en vaihtanu ruukkua isompaan. ruukku pitäs olla ok
- bag_gie
löytyy tuolta
http://www.pirilankukkatalo.fi/tuote.asp?id=640
vedosta traakkipuu ei pida ja pakkasilla ei kannatakaan parvekkeen ovea availla.
Onko siinä ikkunan alla patteri? Kuuma patteri nimittäin ei myöskään ole hyväksi.
Kuiva ilma saattaa myös kuivattaa lehtiä. Traakkipuu pitää suihkusta ja sumuttelusta.
Talvilämmitys kuivattaa huoneilmaa.
Altakasteluruukkuja käytetään kai niin että säiliö täytetään ja sitten annetaan veden kulua loppuun ennenkuin vettä lisätään. Tuo kuiva pintamulta estää sienien ja muihen kasvamisen ja kärpästen tulemisen.
Miten muuten se traakkipuu siirrettiin? On voinut muutossakin säikähtää, nuin isoa kasvia tuskin on saatu suojattua kunnolla.
Mutta olen myös sitä mieltä että odottele. Ja jos oikeasti alkaa lehdet mennä niin aina sen voi katkaista ja antaa kasvattaa uutta latvaa.- häiriintyny
puu siirrettiin mielestäni tosi hyvin suojattuna. eli kerinnyt ainakaan kylmää samaamaan.nyt se on yön aikana vähän piristyny eli ilmeisesti en ollu kastellu tarpeeksi sitä.
- bag_gie
häiriintyny kirjoitti:
puu siirrettiin mielestäni tosi hyvin suojattuna. eli kerinnyt ainakaan kylmää samaamaan.nyt se on yön aikana vähän piristyny eli ilmeisesti en ollu kastellu tarpeeksi sitä.
se siitä sitten varmaan piristyy :)
On kyllä mukava ja kiitollinen kasvi kasvattetavana
- Tyttö
altakasteluruukusta vielä että kun on vaihtanut mullan, niin n.3-4 ekaa kertaa kastellaan päältä. kastellaan niin että annetaan veden valua siten alas asti, että mittatikun kärki kastuu. Niin ja kasvualustan pitäisi sitten olla sellaista mikä passaa altakasteluruukkuun, eli kestomultaa. Pussissa lukee jos se on sopivaa. Sitten kastellaan aina kun pintamulta kuivahtanut..
- KukiKukiKaunoinen
Ihan hyvin näyttää voivan, kun kastelee vähän liikaa ja vaihtaa aina isompaan ruukkuun. Kyllä se suihkuttelustakin tykkää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 682519
Maisa Torppa
Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL1542503- 851441
- 2271427
Nainen, haluatko olla haluttava
Miettinyt tässä salaisuutta sun vetovoimallesi. Kaunis? Kyllä. Kiinnostava luonne? Kyllä. Hyvä kroppa? On. Harrastukset,441151Olen niin pettynyt itseeni
Että sait väärän kuvan minusta ja luulit etten ole kiinnostunut ja menit eteenpäin. Miten nyt käy jos vielä haluamme toi401110- 102992
Piuha poikki tällä kertaa Latvian ja Ruotsin välillä
Kyseessä Ventpilsin ja Gotlannin välinen datakaapeli. On syytä uskoa, että "vauriot johtuvat ulkoisista vaikutuksista"193954- 78838
Työnantajan kustannus palkasta
Palkka joka on brutto 3500,00 €/kk, joutuu työnantaja maksamme lisäksi 724,00 euroa työntekijän eläkemaksua. Vuosilomako136729