Mahdollisimman yksinkertainen gps-laite?

Tammukka

Hei!

Hakusessa mahdollisimman yksinkertainen gps-laite joka ilmoittaisi karttakoordinaatit. Hätävaraksi siis jotta pystyy paikallistamaan itsensä, muutoin käytössä kartta ja kompassi. Kokemuksia?

7

938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alamittataimen

      Moi,

      Mahdollisimman yksinkertaisia lienevät mini gps laitteet, kuten Phoxx. Samanlaisia on monilla valmistajilla. Nämä ovat siis käytettävyydeltään mahdollisimman simppeleitä, mutta kaikki eivät näytä koordinaattitietoja, mitä kaipasit.

      Näissä yksinkertaistetuissa laitteissa tuppaa vaan tekniset ominaisuudet, kuten herkkyys, käynnistymisnopeus ja virrankulutus olemaan kehnommalla tasolla ja rakenne ei aina oikein sovellu retkeilykäyttöön vesisateineen ja kolhuineen. Patterivalintakin voi olla näissä haastava.

      Suosittelen sinua hankkimaan ihan oikean käsi GPS laitteen. Ostat vain ilman karttamahdollisuutta ja mustavalkonäytöllä. Esim. Garminin mallistosta karvalakkimalli eTrex 10. Pieni yksinkertainen laite jämäkällä rakenteella ja normaaleilla sormiparistoilla.

      • Anonyymi

        Oikeat vinkit annoit. Itse olen avaajan kaltainen menijä ja minulla on takimmaisena turvana joku 10 vuotta vanha etrex, jonka tyyppinumeroakaan en tiedä. Hyvä peli siinä suhteessa, että patterikesto on aivan loistava. Yhdellä viikon reissulla se oli melko paljon päällä ja patterit eivät uupuneet edes puoliväliin. Punnasin hetki sitten vehkeen pattereineen ja noin 225 grammaa näytti olevan.


    • Anonyymi

      On nykyään ns. älypuhelin.

    • Anonyymi

      ...vaikka käytetty vanha magellan tms torifiistä, mutta eneloop AA-akuilla eli "ladattavilla pattereilla".. ja varaparistot mukaan. Minkä vuoksi tällaiset ladattavat? Niissä riittää virtaa pidempään kuin tavallisessa patterissa.

      • Anonyymi

        Aika surkeitä nuo älypuhelimet GPS-laitteena.
        Kartaton laite paras varalaitteena ja paikkojen määrittelyyn kartan maastokanssa.

        Itse käytän nykyään pattereita koska niissä paremmin tehoa kuin ladattavissa akuissa, kokeiltu on.
        Älypuhelin kyllä mukana koska se korvaa erillisen kameran. Ja saa säätiedot jos jossain on kenttää. Yleensä tuntureiden päällä vou olla tai sitten ei.


    • Anonyymi

      se taskusta löytyvä puhelin.

      • Anonyymi

        Harvempi kunnon reissaaja kantaa älypuhelin nimistä riesaa mukanaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe