Pärjääkö suokki pakkasella

Lami

Pärjääkö suomenhevonen tallissa jossa ei ole lämmitystä? Varmaan lämpötilan saisi pysymään nollan tuntumassa jos tilan eristäisi kunnolla..

Saako hevostallissa olla maapohja? Ei varmaankaan.
(vastasinkin näköjään jo itse :D) Jos maapohjatalliin tekee lattian niin onko sen pakko olla betonia? Onko kukaan tehnyt onnistuneesti mitään muuta, vaikka puulattiaa?

9

1490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CrystalCinnamon

      Kyllä mun suomenhevonen pärjää ainakin hyvin tallissa missä ei oo lämmitystä! :) Mut jokanen hevonen on yksilö, mut kyllä suokit on yleensäkki sopeutunu suomen kylmään ilmastoon ja pärjää hyvin! :)
      Toinen asia sitten on jos heponen on klipattu, mutta en kyl ymmärrä et sitä tehää suomenhevosille... Mut omapahan on asiansa jotka sitä tekee.
      Tohon lattiahommaan en osaa sanoo mitää. Meiän tallissa on betonilattia.

      • *Rose*

        kyllä suokki pärjää lämmittämättömässä tallissa, varsinkin jos eristät sen, ja loimia voi tietysti olla talven pakkasilla aika reilusti. mutta hyvin pärjää.. =) lattiasta en osaa sanoa mitään..


    • Flikka

      Periaatteessa maapohjakin käy, mutta kuiviketta on käytettävä eri tavalla, kuin esim.betonipohjalla. Eli karsinanpohjalle levitetään kerros n5cm purua tai turvetta ja sen päälle poljetaan oljesta patva 5-10cm. tämän päälle varsinainen kuivike puru, turve tai polkematon olki. Kuiviketta pitäisi olla niin paljon, että imee virtsan (eli patja ei kastu). Patjaan lisätään uusia kerroksi tarpeen mukaan. Koko patja vaihdetaan esim. myöhään syksyllä ennen kovia pakkasia ja keväällä ilmojen lämmettyä (eli 2krt/v). Maapohjaisessa tallissakaan ei saa vetää lattian rajassa.

      0% riittää hyvin suomenhevoselle, jos se saa syksystä asti totutella kylmään, mutta hevonen on ehdottomasti loimitettava aina, kun se on ratsastuksen jälkeen hikinen ja tallin on oltava vedoton, (mutta ilman on vaihduttava). Suositeltavaa on, että talliin olisi saatavissa tarvittaessa lisälämpöä (äärikovat pakkaset, hevosen sairastuminen yms. vuoksi) esim. siirrettävällä patterilla tai lisälämmittimellä.

    • Zelena

      Meillä ei oo lämmitystä tallissa, mutta lämpötila kyllä nousee aina kivasti, ku heppoja on kuus yhteensä. Oikein kovilla pakkasilla ollaan laitettu lämpöpuhallin hurisemaan yöksi.

    • semmone

      suokki pärjää kun oma pv heppa herra on läpi vuoden pihatossa. täytyy vaan antaa sitten tottua kylmään syksystä lähtien, ettei yhtäkkiä heitä pakkaseen. Talvella ei pihatto pollea sitten hikiseksi ratsasteta kertaakaan tai tulee pipi..

    • -paukku-

      kyllä suokki pärjää hyvinki pakkasilla. Meillä sh-tamma on pihatto pollena talvetkin, ei mitään ongelmaa... ;) Ja maa pohja, tosin paksu kuivike kerros. En kyllä noihinn oloihin mitään lvtä laittais, mut suokit on tottunu (Kuten joku jo sanoki) suomen ilmastoon.

    • tällalailla

      Tehtiin väliaikais-talli vanhaan varastoon, kun toin hoitohevoseni (suomenhevonen) kahdeksi viikoksi kotiini. Puusta lattia tehtiin, hyvä tuli. Piti muistaa jättää aina lautojen väliin pieni rako, koska puu kostuessaan paisuu.

    • Sallla

      Puu lahoaa ja syöpyy pissasta, ei kannata pidemmän päälle...

      Kosteuden poisto on ongelma kylmässä tallissa, kosteus hevosesta ja vesistä nousee ja jäätyy tai tiivistyy kattoon, eli jonkinlainen kosteudenpoistohommeli tarvii olla. tai edes pieni lämmitys kun hevonen ei ole tallissa vaikka...

    • mie...

      Suokki pärjää vallan mainiosti tallissa ilman loimea.Kuhan eikäy läpivetoa.
      Hevostallissa SAA OLLA MAAPOHJA!
      Suokkini entinen talli oli maapohjainen hyvin viihty, oli loimi päällä ainoastaan kun oli lenkin jälkeen hikinen.
      Yhdellä ravitallilla oli puulattia sen käytännöllisyydestä en kyl tiedä...
      Nykyisissä karsinoissa on betonilattia ja mielestäni on paljon parempi ainakii puhistuksen kannalta..kunhan laittaa paljon purua ettei käy niin jalkoihin kun on hokkikengät jalassa:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe