2019 GGR 13

GGR-aloittaja

Enää yksi merellä, mutta edelleen yli kymmenen viestiä päivässä aiheeseen tulee. Jatketaan siis toistaiseksi viikottaisia aloituksia.

30

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3kkperille

      Reilut kolme kuukautta menee vielä maaliin, jos vauhti pysyy samana, kuin viime viikkoina.

      • seppomartti

        Nythän Asteria on pasaatissa kulkenut yli 110 mpk/ 24h eli hyvin. Suuntaa voi aina diskutoida mutta on kohtuullinen. Tuo vauhti olisi vain 1,5 kk mutta se ei tule tietenkään toteutumaan. ITCZ ennusteessa on keskellä Atlantia aika tasaleveä ja heikkotuulinen muttei tyyni. Tapiolla voi käydä hyvä säkä sen ylityksessä.


      • Siimajalka

        Samaa katselin. Nyt näyttäisi päiväntasaajalle saapumisen aikoihin tuuli viriävän sielläkin juuri sopivaan aikaan. Arvelisin, että meno maistaa nyt makealta.


    • Tuulenseisoja

      Loppubileisiin ei taida Tapio ehtiä millään ja tulokseksikin ilmeisesti DNF (maali sulkeutuu)

      • Siimajalka

        Loppuaika tulee, koska kisassa ei ole aikarajaa. Palkinnonjaosta myöhästyminen vaikuttaa siihen, että osallistumismaksun osapalautuksesta jää osattomaksi. Ei myöskään tapaa australialaista kisäisäntää maalissa, koska tämän viisumi umpeutuu.


      • Lehdistökatsaus

        Pläräilin kaupassa Yachting Worldin viimeisintä (huhtikuun?) numeroa. Siinä oli artikkeli GGR:stä. Mielnkiintoista kyllä, artikkelissa väitettiin Istvanin olevan kilpailun viimeinen merellä oleva purjehtija artikkelin kirjoitushetkellä.

        Artikkelissa myös käsiteltiin suurta keskeytysten määrää. Jonkun venesuunnittelijan mukaan syynä on veneiden pieni stabiliteettikäyrän positiivinen pinta-ala, joka kertoo veneen kaatamiseen vaadittavan aallon energian. Pelkkää AVS:ää tuijottaminen johtaa artikkelin mukaan vääriin venevalintoihin. Moderneissa bulbikölillisissä kruisereissa pinta-ala olisi suurempi pienemmästä AVS:stä huolimatta, jolloin mastoja katkovia ympärimenoja sattuisi vähemmän.

        Toiseksi syyksi mainittiin veneiden hitaus; niillä ei yksinkertaisesti ehdi väistämään pahoja kelejä.

        Toisaalta lehdestä poimittu mielenkiintoinen anegdootti: Beneteaun purjevenemyynti on voimakkaassa nousussa ( 12%), moottorivenemyynti laskussa.


    • GGR-aloittaja

      Toissapäivän Tapion mielestä 4,5 kts oli hyvä saavutus barnaakkelifarmille. Jäi aamulla kuulematta, miten suhtautuu tämän hetken 5,6 kts vauhtiin. Siinä tulee nopeasti doldrumsin pläkät ja puuskat vastaan.

    • Siimajalka

      Tuossa aiempana Seppomartti heitti ilmoille ajatuksen valitun suunnan diskuteeraamisesta.

      Minusta on ihan hyvä idea ajaa noinkin paljon idemmäs kuin suoraan pohjoiseen. Kun farmin nousukyky on kehno, tuo se pelivaraa koillispasaatiisudelle. Silloinhan painunee enemmän kohti Karibiaa kuin Azoreita ennen hepoasteita.

      • seppomartti

        Asteriaa lännenpää suuntasivat muut Pohjoisatlantille, etenkin VDH ja Slats. Vastaväitteet ovat monet:
        - ajamalla kaakkoispasaatissa maksimi nousukulmaa alemmaksi venevauhti paranee
        - kurssilla 20-30* matka pitenee, nyt tosin korjaantunut jo ad 14* mutta arvaan, että banaani itään jää kuitenkin trackeriin.
        - yleensä tyyni vyöhyke on lännessä kapeampi
        - samoin lännessä keskimäärin tuulet vähemmän huonoja, nyt voi tosin tulla keskempänä tilaisuus. Tyynivyöhykkeen itäosaan voi juuttua tosi pahasti tuulettomuuteen.
        - koillispasaati ajottain voi olla 60* ja silloin Asteria tosiaan valuu länteen. Pääosin kuitenkin tuuli on 80-100* ja sillä ajaisin kunnes hepoasteiden jälkeen saa matalan eteläreunasta vauhtia. Jossain 33-38* N tärppää.


      • GGR-aloittaja
        seppomartti kirjoitti:

        Asteriaa lännenpää suuntasivat muut Pohjoisatlantille, etenkin VDH ja Slats. Vastaväitteet ovat monet:
        - ajamalla kaakkoispasaatissa maksimi nousukulmaa alemmaksi venevauhti paranee
        - kurssilla 20-30* matka pitenee, nyt tosin korjaantunut jo ad 14* mutta arvaan, että banaani itään jää kuitenkin trackeriin.
        - yleensä tyyni vyöhyke on lännessä kapeampi
        - samoin lännessä keskimäärin tuulet vähemmän huonoja, nyt voi tosin tulla keskempänä tilaisuus. Tyynivyöhykkeen itäosaan voi juuttua tosi pahasti tuulettomuuteen.
        - koillispasaati ajottain voi olla 60* ja silloin Asteria tosiaan valuu länteen. Pääosin kuitenkin tuuli on 80-100* ja sillä ajaisin kunnes hepoasteiden jälkeen saa matalan eteläreunasta vauhtia. Jossain 33-38* N tärppää.

        Heti kaakkoispasaatiin päästyä Asteria on ajellut Windyn ja Tapiolle annettujen ennusteiden mukaan noin 90* TWA. Ei siitä alemmas laskemalla nopeus parane. Lähellä Etelä-Amerikan rantaa tuuli on ollut jatkuvasti lähes pohjoinen, kääntyen koko ajan pohjoisemmaksi länteen mennessä. Ehkä track suuressa mittakaavassa näyttäisi suoremmalta, kun vendat suodattuvat pois.

        Viimeisen viikon ajan tyyni vyöhyke on ollut idempänä kapeampi. Viikon päästä ennusteissa ei juuri eroa ole, eikä siihen ennusteeseen ole enää luottamista, saati sen pidemmälle ajalle oleviin. Ennusteet muuten viimeisen parin viikon ajan ovat olleet melkoisen epäluotettavia, nyt pasaati lienee paljon stabiilimpi ja ennustettavampi. Tapion onneksi poikkeamat ennusteesta ovat useammin olleet positiivisia kuin negatiivisia, joskin molempia on mahtunut.

        "West is Best" on vanha sääntö, mutta siitä on viime vuosina ollut paljon poikkeamia kaikissa päiväntasaajan ylittävissä kisoissa.


      • Siimajalka

        Varmaankin on aikaista ennustella, mutta tänään Windystä katsottujen ennusteiden perusteella silloin, kun Tapio on ylittänyt päiväntasaajan tyvenet, ja koillispasaati alkaa puhaltaa, se tulee nimenomaan koillisesta, alussa liki pohjoisesta. (Oletan Tapion siis etenevän yhdeksässä vuorokaudessa 900 mailia, hidastukset tasaajalka eivät nyt näytä pahalta.)

        Ajautumista länteenpäin saattaa siis hyvinkin tapahtua.


    • seppomartti

      " Tapiolle annettujen ennusteiden mukaan noin 90* TWA. Ei siitä alemmas laskemalla nopeus parane."
      Tuo ei pidä paikkaansa. Ajamalla 90* tosituuleen hitaalla veneellä suhteellinen tuuli on etuviistosta. Ajamalla huomattavasti alle 90 TWA venevauhti paranee vaikka AWA on yli 90*. Asteriakin on todistanut tämän ajamalla TS 7* tuuli noin 110* vauhti parani 4.5> 6s ja VMG 110>130mpk/24h. Pari solmua tuulta on ohimenevästi myös lisää pasaatin keskellä.
      Asteria on ennätysvauhdissa, pohja lienee entinen.
      ""West is Best" on vanha sääntö". Mistä lie poimittu?. Sehän ei keskimäärin pidä laisinkaan paikkansa vaan ITCZ on lännessä pahin.
      "Ennusteet muuten viimeisen parin viikon ajan ovat olleet melkoisen epäluotettavia, ". Käsitykseni on päi vastainen. En ole nähnyt Windyn ennusteessa mitään yllätyksiä. Enkä muista oikeastaan kertaakaan, että tuore säätieto poikkeaisi havaitusta säätilasta. 0-3 vrk on aina pitänyt hyvin paikkaansa. Rantakahvilassa olen käyttänyt Windyä ja veneessä Iridiumin kautta saatuja karttoja. Eiköhän alkuperäinen data ole jostain samasta sateliitin tiedosta peräisin. Mitä säätietoa Tapio veneessään saa vai saako mitään muuta kuin puheradiolla?
      "Ajautumista länteenpäin saattaa siis hyvinkin tapahtua. " Näin pitääkin koillispasaatissa tapahtua. Vasten pasaatia kryssiessä Asteria tuskin liikkuu neljääkään solmua.

      • Siimajalka

        Hyvin kulkeva vene kulkisi koillistuulella pohjoiseen. Siimajalkafarmi luoteeseen. Tapio siis enemmän lännen suuntaan kuin olisi optimaalista. Siksi oli hyvä idea pysytellä nyt idempänä.

        Jos pasaati taipuu enemmän idänpuoleiseksi, tilanne on Tapion kannalta hyvä.


    • seppomartti

      Vasten koillispasaatia ei yleemsä kryssi yksikään pieni purjevene Atlantilla.
      Jos Asterian halssin vaihtoja zoomaa niin kulmien huonoutta on liioiteltu. Sortuman kera on 100* pikemmin kuin aikaisemmin mainittu 110-120*.
      Mistä lisävauhdit nyt kumpuaa kisan loputtua, pohja pesty?

      • Paketsu

        Niin, tuota minä ihmettelin jo Hornin kierron aikoihin ja sen jälkeen, että mistä vauhtia on tullut lisää. Ei kai se muusta voi tulla kuin pohjan ainakin osittaisesta pesusta. Olisiko se fallissa roikkuen peseminen sitten jollain tavalla onnistunut?


      • Siimajalka
        Paketsu kirjoitti:

        Niin, tuota minä ihmettelin jo Hornin kierron aikoihin ja sen jälkeen, että mistä vauhtia on tullut lisää. Ei kai se muusta voi tulla kuin pohjan ainakin osittaisesta pesusta. Olisiko se fallissa roikkuen peseminen sitten jollain tavalla onnistunut?

        No kun hän nimenomaan kiistää mitää pesseensä. Ehkä on oppinut purjehtimaan lauttaansa.

        Juuri on julkaistu uusi haastattelu soundcloudissa. Ei aio luovuttaa - pitäisi sitä epäeettisenä, koska siirtäisi viimeisenä maaliin tulevan häpeän Istvanille.

        Seppomartille: kryssimistä en ole kenellekään ehdottanut, vaan todennut vain, että Tapio ei pääsisi niin ylös pohjoiseen kuin paremmin purjehtivalla veneellä pääsisi. Nyt Tapio valittaa, että pärskii aika lailla kun tuulee suoraan sivulta.


      • Paketsu

        Ehkä hän ei halua myöntää pesseensä. Ihan inhimillistä sekin, kun kaikki on huutaneet kuorossa pesemisen puolesta, että ei halua näyttää taipuneensa huudon alla.


      • Hafraharr
        Paketsu kirjoitti:

        Ehkä hän ei halua myöntää pesseensä. Ihan inhimillistä sekin, kun kaikki on huutaneet kuorossa pesemisen puolesta, että ei halua näyttää taipuneensa huudon alla.

        Normaalia kisataktiikkaa, hän ei halua, että muut tietävät hänen nyt olevan nopeampi. Igorkin palailee veneelleen jo puolen vuoden päästä.


    • Vdhd

      Kyllä asterialle on jotain tehty tai ihmeitä on tapahtunut! Kun vertaa vauhtia ennen ja jälkeen hornin..
      Vapise Suhaili!!

      • GGR-aloittaja

        Ei siinä mitään ihmettä ole, että solmun myötävirrassa SOG on solmun verran parempi tai että nyt hyvässä pasaatissa kulkee kovempaa. Niiden hyvien aikojen välissä oli rimpuilua vastatuulissa ja pläkissä onnettomalla keskinopeudella. Ja pian on taas edessä päiväntasaaja ja doldrums.


    • Siimajalka

      Seuraava kiinnostava kohde on nyt 150 mailin päässä pohjoisessa sijaitseva reikä, jonka liikkeet näyttävät haastavilta.

      Ensin näyttäisi, että sen voisi ohittaa oikealta, mutta ehkä sittenkin kannattaisi vivuta ensin Suhailin peesiin, siitä vähän lännemmäskin ja edetä paremmin alkuviikosta.

      Arvailua vaikeuttaa se, ettei pysty etukäteen tietämään, kuinka hidas Asteria noissa heikkotuulisissa osioissa on . Keskiviikkona saattaisi olla tällä menetelmällä suurin piirtein siinä, missä Suhaili on nyt, jos vaikka 50 mailia saisi mittariin päivittäin. Sitten alkaakin tuulla lähes suoraan päin pläsiä ekvaattorilla.

      Pasaati näyttää sen jälkeen puhaltavan niin, että Asteria etenee suuntaan 315° ripeää viittä solmua. Itäisemmäksi taipuu pasaati vasta pohjoisempana. Saattaa tulla laajakin kaari länteen Azorien ympäri - mutta se onkin jo epävarmuuden usvassa.

      • Siimajalka

        Hm... eihän tässä mennyt kuin puolitoista tuntia, kun suunta alkoi taipua suositukseni mukaisesti enemmän kohti luodetta. Nyt neljää solmua suuntaan 340°. Huomenna puolen päivän aikaan hyytyy meno, sitten aprillipäivään mennessä alkaa piristyä. Aprillia!

        Nimimerkki ”Tulinko reitittäneeksi”


      • GGR-aloittaja
        Siimajalka kirjoitti:

        Hm... eihän tässä mennyt kuin puolitoista tuntia, kun suunta alkoi taipua suositukseni mukaisesti enemmän kohti luodetta. Nyt neljää solmua suuntaan 340°. Huomenna puolen päivän aikaan hyytyy meno, sitten aprillipäivään mennessä alkaa piristyä. Aprillia!

        Nimimerkki ”Tulinko reitittäneeksi”

        Ainakaan amatöörit eivät päässeet sun reititysohjeita paljastelemaan. Skedit on nyt siirretty illan puolelle. Saapa nähdä miten hyvin ennusteet tulee toteutumaan. Itse en pitäisi noita doldrumsien ennusteita yhtä luotettavina kuin isompien paine-erojen tuulia.


      • Siimajalka

        Juu, kevennyksenä toki.

        Ennusteet päiväntasaajan kieppeillä ovat kyllä tämänkin päivän aikana muuttuneet melkoisesti. Tarkoitan siltä osin, että mitä oli tänä aamuna ennustettu vaikkapa maanantaiaamuksi, on eri tämän illan ennusteessa varsin erilainen. Siis ilmeisesti tuulet ja tyvenet pyörivät siellä aivan miten sattuu.


    • GGR-aloittaja

      Jos Windya uskoisi, olisi Asteria jo kevyessä tuulessa ja vauhti hidastunut menneellä viikolla nähtyyn. Mutta edelleen yli viisi solmua trackerin mukaan kulkee. Jo parin päivän ajan, erityisesti eilen tuuli on ollut jo shiftailevaa ennakoiden pasaatin reunan lähestymistä.

      Tapio jätti paljon marginaalia sekä doldrumien että Azorien kierron hidastuksiin, mutta arvioi ETA:n olevan hyvällä onnella jo toukokuun puolivälissä. Huonommalla onnella menee viikkoja lisää.

    • naiset.auttamassa

      Tapio viestitti GGR:n sivuilla purjeveneestä, joka pläkässä oli ajanut viereen. Naismiehistö oli tarjonnut apua, jolloin Tapio oli pyytänyt pohjan puhdistusta barnaakkeleista. Kuusi naista hyppäsikin mereen ja keittiötyökaluilla kaapi Asterian pohjan. Tapio kertoi vahtineensa, ettei hait saavu paikalle.
      Tapio arveli, ettei tämä ulkopuolinen apu haittaa hänen pysymistään GGR-luokassa!

      • Jurristikko

        Syö silliä! :)


      • haikammoisen.ratkaisu
        Jurristikko kirjoitti:

        Syö silliä! :)

        Katsotaanpa GGR:n sivuilta miten Don reagoi haikammoisen "aprillipilaan". Toivotaan kuitenkin, että Asteria parantaa vauhtiaan brasialialaisen Swanin naismiehistön ansiosta!


      • brassinaiset.auttaa
        haikammoisen.ratkaisu kirjoitti:

        Katsotaanpa GGR:n sivuilta miten Don reagoi haikammoisen "aprillipilaan". Toivotaan kuitenkin, että Asteria parantaa vauhtiaan brasialialaisen Swanin naismiehistön ansiosta!

        Ainakin on Tapiolla kauniita päiväunia auttamaan tulleista naisista....pitääkö olla huolissaan?


      • vahvistusta
        haikammoisen.ratkaisu kirjoitti:

        Katsotaanpa GGR:n sivuilta miten Don reagoi haikammoisen "aprillipilaan". Toivotaan kuitenkin, että Asteria parantaa vauhtiaan brasialialaisen Swanin naismiehistön ansiosta!

        Don antoi penaltyä Tapiolle, ei ole kutsuttuna 22pvä palkintojen jakoon :) Oli Don tainnut ensin luulla viestiä oikeaksi kun perusteina oli ggr staffin osoittaminen hyväuskoisiksi 8)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      258
      800
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe