Liikuntavammaisen ja terveen kohtaaminen

TyttösiSun

Kirjoitan aiheesta, josta en mitään tiedä ja joka hämmentää minua. Jos mielipiteitä asiasta herää, kuulisin ne mielelläni.

Viime lauantaina, kaupungin yössä, huomioni kiinnittyi poikaan, joka oli ehkä suunnilleen ikäiseni, juhlimassa ja ystäviensä kanssa liikkeellä, kuten minäkin. En osaa tarkalleen ottaen kertoa mikä tuossa pojassa herätti mielenkiintoni - ehkä hänen tapansa nauraa ja olla ystäviensä seurassa yhdistettynä äärimmäisen puoleensavetävään ulkoiseen olemukseen.

Ainoa näkyvä ero tuon pojan ja itseni välillä oli se tosiasia, että poika istui pyörätuolissa, minä kävelin.

Katselin häntä, enkä keksinyt miten olisin lähestynyt. Kuinka lähestyä poikaa, joka istuu pyötuolissa? Hän istui koko illan omassa pöytäseurueessaan, välillä muut lähtivät tanssimaan ja hän jäi pöytään odottamaan. Maisteli siideriään, tarkasteli ympärillään olevia ihmisiä ja vilkutti tanssilattialla oleville ystävilleen.

Olisinko mennyt hänen pöytäänsä, istahtanut alas, esittäytynyt?! Miksi se tuntui mahdottomalta ajatukselta. Ikään kuin jollakin tapaa kielletyltä. Olen avoin ja ystävystyn helposti, ei vieraan ihmisen lähestyminen koskaan ennenkään ole ollut mahdotonta. Miksi se nyt tuntui siltä?

Jos itse istuisin pyörätuolissa ja kävelevä poika lähestyisi minua, miltä se tuntuisi?! Voi olla, että nämä mietteet tuntuvat jostakusta rasistisilta tai oudoilta, mutta minulla ei tosiaan ole minkäänlaista kokemusta liikuntavammaisen ihmisen maailmasta.

23

2795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pyörätuolissa istuva nainen

      Valitettavan harva terve ihminen alkaa omassa päässään monimutkaistamaan asioita. Ei se ole kuin pyörätuoli korvaamassa jalkoja, ethän sä jaloille praataa vaan ihmiselle. Kuvittele vaikka pyörätuolin tilalle baarijakkara jos se helpottaa. Mä itse käyn paljon baareissa ystävien kanssa istumassa iltaa ja voin sanoa, että kohtaamiset on hyvin luontevia heti sen jälkeen kun immeiset saa vain roudattua itsensä viereen =) Tsemppiä ja älä ens kerralla jätä menemättä ja mutkista asioita.. ei pyörätuoli perseen alla tee ihmisestä sen ihmeellisempää tai vaikeampaa tapausta

      • kempura

        Joo vaikka "kateus" on syvältä ja tuomittavaa,,minun on myönnettävä että kadehdin Pyörätuolissa istuvan naisen loistavaa kykyä sujuvasi ja yksinkertaisesti luoda uusia ihmisshteita.

        Tosin totta on se että, ei vammaisten kohtaamiseen ole sen ihmeelisempiä ohjeita kuin terveidenkään.

        Mut miksiköhän se tutustuminen on niin vaikeaa ylipäätäänsä?

        Kiva kun tulee kevät !!


      • CP-poika

        Juu, olen ihan samaa mieltä. Baareissa en käy mutta muuten olen paljon päivittäin tekemisissä ihmisten kanssa. Kaikkein mukavinta on kun ihmiset kohtelevat minua kuin ketä tahansa muutakin.

        Haukkumisia olen kokenut monesti elämäni aikana ja se ei tunnu kivalta. Toisaalta en uskoisi että viihtyisin myös sellaisessa tilanteessa jossa vammaani säälittäisiin. Tosin tällaiseen tilanteeseen en ole vielä tähän päivään mennessä joutunut. Mulla onkin nykyään kaikki kaverit sellaisia jotka eivät ainakaan minun läsnäollessa kiinnitä vammaani erityistä huomiota.


      • Pyörätuolissa istuva nainen

        Hups, piti eka viestiin alun mennä näin... valitettavan MONI terve.... Eikä HARVA *naur* Tulipas painovirhepaholainen.... Kempuralle terkkuja, et älä oo kateellinen vaan köörää vaan ittes ihmisten sekaan ja huumoria paljon messiin ja hymyä ni siitä se lähteepi eteneen =)


    • sillälailla

      No hei vaan ajattelin sanoa että jos olisin ollut se poika olisin ollut todella onnessani jos olisit tullut keskustelemaan kanssani. Sitähän sieltä loppujen lopuksi haetaan oli terve tai ei niin tarpeet on samat molemmilla.Mutta kun istuu pyörätuolissa ei aina kehtaa tai usko itseensä niin paljon että voisi ajatella toisen olevan oikeasti kiinnostunut. Usein käy keskustelu yksipuoleiseksi,kysellään vaan mitä missä milloin tyyliin.Omat tutut ei sitä tee vaan keskustelee aivan muista asioista,olen itse törmännyt niihin asioihin usein, niihin jatkuviin kyselyihin puutuu joskus. Jos haluat tietää miksi minulta aina kysellään kaikenlaista niin olen tämän kuun it lehden kannessa. (Hyvää kevättä kaikille )

      • kerttu.

        Huomenta!

        Asenteesi elämään saa auringonkin paistamaan.
        Laitoin linkin artikkeliin muutamalle vali-valittaja-ystävälleni,
        suothan sen minulle anteeksi. Olet heille kivenä kengässä ;)

        Lämmintä kevään odotusta teille!


      • elämä on
        kerttu. kirjoitti:

        Huomenta!

        Asenteesi elämään saa auringonkin paistamaan.
        Laitoin linkin artikkeliin muutamalle vali-valittaja-ystävälleni,
        suothan sen minulle anteeksi. Olet heille kivenä kengässä ;)

        Lämmintä kevään odotusta teille!

        Semmosta se elämä on, ja sehän on, juuri niinku on. Kun vain ei suremaan ruveta surkoon hevoset niillä on isompi pääkin.Isäni sanoi kun olin nuori että ota ja tee kaikki mitä saat, vielä tulee päivä kun et saa vaikka haluaisit.Oikeessahan tuo oli perk. ( mutta jos kivenä kengässä, hyi mihin laitoit minut.Mutta ei haittaa hommahan se on sekin, Lupaan hiertää vaan vähän) JAKSELLAAN


    • kempura

      Muutaman päivän tätä asiaa mutustellessani huomsin joitakin ajatuksen pätkiä jotka voin lisätä tähän.

      Olen pohtinut sitä pitkän vammaisuuteni aikana että onko eroa olla vammainen nainen tai mies( ihmissuhteiden kannalta)

      Koska yhteiskunnassamme naisia ja miehiä arvioidaan eritavalla.
      Naisen ulkonäkö saattaa olla kovemman tarkkailun alla, kun taas miehen omatoimisuus ( itsetunto) ja aloiteellisuus on tärkeää.

      JOisakin näissä kommentissa joita luin tuli minun mielestä esille hyvin se että itseluottamus ei aina riitä.

      Se sama ongelma kylläkin on kaikilla, siis myös fyysisesti terveillä. Heillä on pää sääntöisesti valtavan huono itsetunto (luottamus omaan itseensä)

      Mutta asiaan, vaikka tiedämme sen, tiedämme että paras tulos tulee kun tekee omien tuntemustensa mukaan, niin kuitenkaan emme niin toimi.

      Minulla esimekiksi on valtavan vaikeaa ymmärtää jotakin kommentteja, jotka tulee vielä samojen ihmisten samoissa lauseissa.
      NE ovat tämänkaltaisia ohjeita.

      "ole itsesi " ja "ole rohkea" "älä odota erikois kohtelua" sitten se kaikkein ristiriitaisin tässä sarjassa, " sä olet liian ankara itsellesi"

      No noi oli tollasia heittoja. Ja niiden antajat eivät niitä noudata itse ollenkaan.

      No odotanko minä että minua kohdelaan erilailla; taidan odottaa, esim.

      kun minä vaihdan autooni ITSE kesärenkaat niin minusta se on MIEHENTYÖ.
      No oikeesti se ei ole homma eikä mikään fyysisesti terveelle.

      Kun minä uskallan lähestyä ihmistä tarkoituksenani tutustua häneen (naiseen) minä kuulema kerjään seuraa ja olen niin huonolla itsetunnolla varustettu jne. jne.

      MIksi kerroin nuo esimerkit, sikis että haluan teidän miettivän hetken siitä että, mitä se oikea terveitsetunto on, millasista asioista annatte kannustusta toisille jne.

      OLETTAMUS:
      aikamme vaatii että hyvään itsetuntoon kuuluu täydellinen kroppa, täydellinen koulutus ja taloudellinen menestys.
      Muuten se on itsekyyttä, huomionkipeyttä.

      Itsensä hyväksyvä vammanen on terveiden mielstä pitkälti sopeutumaton katkera, he suojavat itseään ajatuksella vain terve voi olla luonnollisesti itsetuntoinen.

      Toisin päin käännettynä jos vammanen ei pyydä anteeksi olemassa oloaan, ei väheksy itteään, hän muuttuu kiittämättömäksi ja itsekeskeiseksi terveiden silmissä.

      JA kaikkein tärkein kommentti tähän purkaukseen:
      KUKAAN EI OLE SAMANLAINEN JOTEN ÄLKÄÄ OTTAKO ITTEENNE !!

      ps. pyörätulissa istuva... Enempää en jaksa pörrätä ihmisten ilmoilla ;)

      • Pyörätuolissa istuva nainen

        Mä olen Kempura sun kanssas hieman eri mieltä tuossa asiassa... Ei hyvään itsetuntoon yleisesti liitetä täydellistä kroppaa, ulkonäköä, miljoonia lompakossa, vaan kyllä se mun ja hyvin monien tuntemieni terveiden mielestä on sitä, että on sinut itsensä kanssa... Vaikka sä olisit kuinka kaunis mutta kyrpiintyny ihmisenä, niin et sä silloin loppupeleissä kovinkaan kaunis ole, sitäpaitsi kauneus on katsojan silimissä...

        En myöskään koe että terveitten mielestä jos oon suht itsevarma esim baarissa ni tasan 2 on tullut sanomaan että kiellän ja petän itseäni ja näistäkin sanojista toinen oli kepeillä kulkeva vammainen nainen! Näihin oon sit nauranu, että hiukka vaikia huijata ketään, ko on nää renkaat perseen alla.... =)

        PS EI KELLÄÄN SATTUSI OLEEN BLACK SABBATHIN KEIKALLE MYYDÄ PYÖRISKÄ PAIKKAA, SAATANA KO EI PÄÄSSY LÄPI LIPPUPALVELUUN JA JÄI PILETTI SAAMATTA..!!!! KETUTTAA


      • kempura
        Pyörätuolissa istuva nainen kirjoitti:

        Mä olen Kempura sun kanssas hieman eri mieltä tuossa asiassa... Ei hyvään itsetuntoon yleisesti liitetä täydellistä kroppaa, ulkonäköä, miljoonia lompakossa, vaan kyllä se mun ja hyvin monien tuntemieni terveiden mielestä on sitä, että on sinut itsensä kanssa... Vaikka sä olisit kuinka kaunis mutta kyrpiintyny ihmisenä, niin et sä silloin loppupeleissä kovinkaan kaunis ole, sitäpaitsi kauneus on katsojan silimissä...

        En myöskään koe että terveitten mielestä jos oon suht itsevarma esim baarissa ni tasan 2 on tullut sanomaan että kiellän ja petän itseäni ja näistäkin sanojista toinen oli kepeillä kulkeva vammainen nainen! Näihin oon sit nauranu, että hiukka vaikia huijata ketään, ko on nää renkaat perseen alla.... =)

        PS EI KELLÄÄN SATTUSI OLEEN BLACK SABBATHIN KEIKALLE MYYDÄ PYÖRISKÄ PAIKKAA, SAATANA KO EI PÄÄSSY LÄPI LIPPUPALVELUUN JA JÄI PILETTI SAAMATTA..!!!! KETUTTAA

        Olet oikeassa OIKEA ITSETUNTO ei rakennu edellämainitsemistani asioista vaan, juuri itsensä hyväksymisestä.

        Mutta kun luekke näitä juttuja täälä tai suhteet palstalla, jossa itsetunto myöskin on 3, 4 puhutuimman aiheen joukossa, niin huomaa että sitä itsensä hyäksynistä on todella aika vähän.

        Ihmiset Olipa he terveitä tai vammaisia tekevät (ehkä) elämästä vaikeaman kuin se onkaan.

        Tuohon "kauneus on katsoja silmissä" on olemassa varjaatio jota en nyt muista, mutta ehkä se on juuri asia joka oikeesti on rajllisempi kuin halutaan ääneen sanoa.

        Vielä palaan tuohon teemaan " sinut itsensä kanssa" Palaan siihen siksi että se asia taas usein tänäpäivänä jätetään liiaksi yksilön omien voimien varaan.
        Jos ihminen elää vaikka 3 vuotta kuulematta kertaakaan että on "hyvä tyyppi" jos valtaosa kontakti yrityksitä torjutaan, joko vaikenemalla tai asiaa kierrelen, niin tarvii olla hvyin vahva itsetunto että jaksaa uskoa itsetään mitään hvyää.
        (työelämän onnistuminen ei takaa itsetuntoa ihmissuhteissa)

        Olen näet vieläkin sitä mieltä että tuo hyvä itsetunto rakentuu vuorovaikutukseta ja onnistumisen kokemuksista, josta palautetta ei tarvi kerjätä.

        Vaikka kirjoitan tähän sävyyn, enkä "seksikäästi" ole positiivinen yms.
        Niin minä olen aika hvyin hyäksynyt itseni, ehkä niin hyvin että minun ei tarvi huonona päivänä esittää iki-positiivista, vaan egoni- kestää joskus pientä alakuloakin. ja tuossa on juuri positiivisuuden "papejen" ongelma.
        Voidaankin kysyä, onko posittvista uskaltautua kokemaan kaikki tunteet ?

        No tässähän tätä taas oli.
        Valoa keväseen ;))
        ps.
        Valitettavasti ei oo lippuja Bs konsertiin.


      • Pyörätuolissa istuva nainen
        kempura kirjoitti:

        Olet oikeassa OIKEA ITSETUNTO ei rakennu edellämainitsemistani asioista vaan, juuri itsensä hyväksymisestä.

        Mutta kun luekke näitä juttuja täälä tai suhteet palstalla, jossa itsetunto myöskin on 3, 4 puhutuimman aiheen joukossa, niin huomaa että sitä itsensä hyäksynistä on todella aika vähän.

        Ihmiset Olipa he terveitä tai vammaisia tekevät (ehkä) elämästä vaikeaman kuin se onkaan.

        Tuohon "kauneus on katsoja silmissä" on olemassa varjaatio jota en nyt muista, mutta ehkä se on juuri asia joka oikeesti on rajllisempi kuin halutaan ääneen sanoa.

        Vielä palaan tuohon teemaan " sinut itsensä kanssa" Palaan siihen siksi että se asia taas usein tänäpäivänä jätetään liiaksi yksilön omien voimien varaan.
        Jos ihminen elää vaikka 3 vuotta kuulematta kertaakaan että on "hyvä tyyppi" jos valtaosa kontakti yrityksitä torjutaan, joko vaikenemalla tai asiaa kierrelen, niin tarvii olla hvyin vahva itsetunto että jaksaa uskoa itsetään mitään hvyää.
        (työelämän onnistuminen ei takaa itsetuntoa ihmissuhteissa)

        Olen näet vieläkin sitä mieltä että tuo hyvä itsetunto rakentuu vuorovaikutukseta ja onnistumisen kokemuksista, josta palautetta ei tarvi kerjätä.

        Vaikka kirjoitan tähän sävyyn, enkä "seksikäästi" ole positiivinen yms.
        Niin minä olen aika hvyin hyäksynyt itseni, ehkä niin hyvin että minun ei tarvi huonona päivänä esittää iki-positiivista, vaan egoni- kestää joskus pientä alakuloakin. ja tuossa on juuri positiivisuuden "papejen" ongelma.
        Voidaankin kysyä, onko posittvista uskaltautua kokemaan kaikki tunteet ?

        No tässähän tätä taas oli.
        Valoa keväseen ;))
        ps.
        Valitettavasti ei oo lippuja Bs konsertiin.

        Kyllä sä toisaalta kirjoitat asiaa... Mutta kyllä täytyy olla jo hiton huono tuuri jos 3 vuoteen et kuule positiivista ittestäs jos yrität ottaa kontaktia uusiin ihmisiin ja olet tutustumistilanteessa ystävällinen ja sinut itsesi kanssa...

        Mun on myös hirveen vaikee uskoa, että kauneus on rajatumpi käsite kuin annetaan luulla, koska mä itse esim. pidän hyvin seksikkäinä tyyppejä, joihin valtaosa mun ystävistä ei sekaantuis ikinä ja sama pätee toisinpäin. Mä uskon tosissani sanontaan kauneus on katsojan silmissä.

        Ja en mäkää oo mikää rasitusvamma, joka ottasuonipullottaen hymyilee, vaikka kui vituttais.. Kyllä kaikila ihmisillä vituttaa välii.. Että kyl munki egolla olla välillä kyrpä niin sanotusti otassa =)


      • Toivossa_Eläjä
        Pyörätuolissa istuva nainen kirjoitti:

        Kyllä sä toisaalta kirjoitat asiaa... Mutta kyllä täytyy olla jo hiton huono tuuri jos 3 vuoteen et kuule positiivista ittestäs jos yrität ottaa kontaktia uusiin ihmisiin ja olet tutustumistilanteessa ystävällinen ja sinut itsesi kanssa...

        Mun on myös hirveen vaikee uskoa, että kauneus on rajatumpi käsite kuin annetaan luulla, koska mä itse esim. pidän hyvin seksikkäinä tyyppejä, joihin valtaosa mun ystävistä ei sekaantuis ikinä ja sama pätee toisinpäin. Mä uskon tosissani sanontaan kauneus on katsojan silmissä.

        Ja en mäkää oo mikää rasitusvamma, joka ottasuonipullottaen hymyilee, vaikka kui vituttais.. Kyllä kaikila ihmisillä vituttaa välii.. Että kyl munki egolla olla välillä kyrpä niin sanotusti otassa =)

        Jos ajatellaan ravintola tilannetta josta tämä ketju lähti liikenteeseen, vammaisen naisen ja miehen "menestymismahdollisuuksissa" on eroa. Edelleen vaikka eletään miten nykyaikaa perusoletus on että mies tekee aloitteen. Siitä seuraa se että kun terve mies lähestyy vammaista naista, hän on jo hyväksynyt sen tosiasian että vammainen ihminen on kyseessä. Kun minä vammaisena miehenä lähestyn tervettä naista tilanne on ihan erilainen. Minulla ei ole mitään mahdollisuuksia tietää miten vastapuoli suhtautuu minuun. Hän voi mennä ihan lukkoon yksinkertaisesti siitä syystä että tilanne jossa tavataan vammainen ihminen on hänelle uusi ja outo. Siinä ei päästä vielä edes siihen että tutustuttaisiin tosiinsa ihmisenä, naisena ja miehenä. Se todella vaatii hyvää itsetuntoa kuitenkin yrittää kerta toisensa jälkeen vaikka riskinä on tulla torjutuksi pelkästään ominaisuuden perusteella jolle ei itse voi mitään ja vaikka muuten vastaisi käsitettä "kunnon" miehestä (pääkoppa, asunto ja työasiat kunnossa). Poikkeuksia tietysti aina löytyy joten ei tilanne täysin synkkä ole mutta pystyn kyllä samaistumaan Kempuran mietteisiin.


      • Pyörätuolissa istuva nainen
        Toivossa_Eläjä kirjoitti:

        Jos ajatellaan ravintola tilannetta josta tämä ketju lähti liikenteeseen, vammaisen naisen ja miehen "menestymismahdollisuuksissa" on eroa. Edelleen vaikka eletään miten nykyaikaa perusoletus on että mies tekee aloitteen. Siitä seuraa se että kun terve mies lähestyy vammaista naista, hän on jo hyväksynyt sen tosiasian että vammainen ihminen on kyseessä. Kun minä vammaisena miehenä lähestyn tervettä naista tilanne on ihan erilainen. Minulla ei ole mitään mahdollisuuksia tietää miten vastapuoli suhtautuu minuun. Hän voi mennä ihan lukkoon yksinkertaisesti siitä syystä että tilanne jossa tavataan vammainen ihminen on hänelle uusi ja outo. Siinä ei päästä vielä edes siihen että tutustuttaisiin tosiinsa ihmisenä, naisena ja miehenä. Se todella vaatii hyvää itsetuntoa kuitenkin yrittää kerta toisensa jälkeen vaikka riskinä on tulla torjutuksi pelkästään ominaisuuden perusteella jolle ei itse voi mitään ja vaikka muuten vastaisi käsitettä "kunnon" miehestä (pääkoppa, asunto ja työasiat kunnossa). Poikkeuksia tietysti aina löytyy joten ei tilanne täysin synkkä ole mutta pystyn kyllä samaistumaan Kempuran mietteisiin.

        Joo myönnetään, ymmärrän pointtisi, joka varmaan suurilta osin pitää paikkansa... Mutta kyllä naisetkin käy ns. iskettään, eletään 2000 lukua ihan omassa tuttavapiirissäkin löytyy, mutta se on vähemmistö... MUTTA kyllä näitä olettamuksia löytyy toisinkin päin... esim. Miehillä on kamala tarve osoittaa olevansa MIES isolla M:llä ja hups ihastuukin 4 pyörää perseen alla olevaan tyyppiin... Meneekö miehuus kaikkien silmissä? Naisilla taas on "hoivavietti" niin ärsyttävä sanana kuin se onkin ja heidän on varmasti helpompia olla ennakkoluulottomia... Mutta ed. suurin stereotypia on se käsitys, että liikuntaesteinen on reppana, joka säälii itseään, katkeroitunut ja haluaa puhua baarissa vain sairaskertomuksia!! argh... Joo pääpointti onkin, ettei se rakkauden löytäminen ole ikinä helppoa olit sitten terve tai jollain tavalla vammautunut... se on harvinaista herkkua ja jos sen sattuu löytämään sitä kannattaa suojella ja vaalia...=)


    • Surullinen Satu

      Kyllä tuo nuorimies olisi nopeasti näyttänyt kiinnostuksensa tai välinpitämättömyytensä. Pahin mitä olisi voinut tapahtua, olisi ollut itsetuntosi saama kolhu pakeista.
      Minä nuolen haavojani vielä pitkään. Sain oikein komeat pakit. Joskus menee jopa päivä, etten ajattele häntä. Taidan valehdella - melkein puolipäivää.

    • Amy

      Jos jokin asia on vieras ja tuntematon, niin kyllähän sitä miettii ja pohtii - jopa ihan hassulta tuntuvia asioita.

      Olen itse vammaton nainen, ja jos ei todellakaan ole koskaan tuntenut ketään vammaista, voi lähestyminen olla alussa outoa ja vaikeaa. Vie aikaa, ennen kuin oppii näkemään esim. pyörätuolin apuvälineenä, oppii ymmärtämään puhevammaisen puhetta tai tottuu pakkoliikkeisiin. Ei se niin helppoa heti ole.

      Toivoisinkin vammaisilta kärsivällisyyttä meidän vammattomien suhteen. Varmasti molemminpuolinen avoimmuus ja huumori auttavat.

      Kiusaamiset ja ivaamiset ovat väärin, ja pahoittavat kenen tahansa mielen jopa vuosikausiksi.

      Mielestäni sellainen alkujännitys on kuitenkin eri asia, ja ihan luonnollista.

      • kenkku

        Minä tuosta sun lippujen kyselystä Black Sabbathin keikalle. Ootko ihan varma, että pyörispaikat olis jo menny? Hartwallilla niitä nimittäin on paljon, enkä oo koskaan nähnyt, että ne olis täynnä!
        Itse olin siellä eilen Laura Pausinin keikalla ja liput haettiin vasta pari päivää ennen keikkaa.
        Niin oon aina ennenkin tehnyt ja aina lipun saanut.
        Kandee mennä kysyyn lippua suoraan jostain lipunmyyntipisteestä.


      • Pyörätuolissa istuva nainen
        kenkku kirjoitti:

        Minä tuosta sun lippujen kyselystä Black Sabbathin keikalle. Ootko ihan varma, että pyörispaikat olis jo menny? Hartwallilla niitä nimittäin on paljon, enkä oo koskaan nähnyt, että ne olis täynnä!
        Itse olin siellä eilen Laura Pausinin keikalla ja liput haettiin vasta pari päivää ennen keikkaa.
        Niin oon aina ennenkin tehnyt ja aina lipun saanut.
        Kandee mennä kysyyn lippua suoraan jostain lipunmyyntipisteestä.

        Niin helvetin perseestä kuin se onkin niin varma olen... Soitin maanantaina ko liput tuli 9 myyntiin ja 45min päästä pääsin läpi jonoon jossa heti sanottiin, että liput on loppuunmyyty Black Sabbathin keikalle, mutta jonotin sit kumminki itseni läpi siinä toivossa, että kerranki olis jotain hyötyä tästä kärrystä, mutta VITTU EI....!!!!!! Ps. On meillä ainaki hyvin eri mussiikkimaku, en ihmettele, että Pausinin keikalle sai lippuja *virnistys* =)


      • kempura
        Pyörätuolissa istuva nainen kirjoitti:

        Niin helvetin perseestä kuin se onkin niin varma olen... Soitin maanantaina ko liput tuli 9 myyntiin ja 45min päästä pääsin läpi jonoon jossa heti sanottiin, että liput on loppuunmyyty Black Sabbathin keikalle, mutta jonotin sit kumminki itseni läpi siinä toivossa, että kerranki olis jotain hyötyä tästä kärrystä, mutta VITTU EI....!!!!!! Ps. On meillä ainaki hyvin eri mussiikkimaku, en ihmettele, että Pausinin keikalle sai lippuja *virnistys* =)

        Pausiini laulaa silmiä hivelevästi *ISO wir*

        mutta harmittahan se jos ei pääse sinne minne haluaa.

        Iloista viikonloppua.


      • Toivossa_Eläjä
        Pyörätuolissa istuva nainen kirjoitti:

        Niin helvetin perseestä kuin se onkin niin varma olen... Soitin maanantaina ko liput tuli 9 myyntiin ja 45min päästä pääsin läpi jonoon jossa heti sanottiin, että liput on loppuunmyyty Black Sabbathin keikalle, mutta jonotin sit kumminki itseni läpi siinä toivossa, että kerranki olis jotain hyötyä tästä kärrystä, mutta VITTU EI....!!!!!! Ps. On meillä ainaki hyvin eri mussiikkimaku, en ihmettele, että Pausinin keikalle sai lippuja *virnistys* =)

        Minä soitin maanantaina 11:20 ja sain lipun. Kuten sanottu pt-paikkoja Areenalla on runsaasti ja suosituillekkin keikoille saa lippuja pitkän aikaa vaikka keikka olisi jo virallisesti loppuunmyyty. Soita ehdottomasti uudelleen, ehkä kohdallesi osui taitamaton/huolimaton virkailija. Toivottavasti saat lipun ja sitä myöden Black Sabbath-keikan pt-katsomon naiskauneus lisääntyy ;-).


      • Pyörätuolissa istuva nainen
        Toivossa_Eläjä kirjoitti:

        Minä soitin maanantaina 11:20 ja sain lipun. Kuten sanottu pt-paikkoja Areenalla on runsaasti ja suosituillekkin keikoille saa lippuja pitkän aikaa vaikka keikka olisi jo virallisesti loppuunmyyty. Soita ehdottomasti uudelleen, ehkä kohdallesi osui taitamaton/huolimaton virkailija. Toivottavasti saat lipun ja sitä myöden Black Sabbath-keikan pt-katsomon naiskauneus lisääntyy ;-).

        KIITOS KAUNIS, MÄ SAIN LIPUN!!! Kuinka voisinkaan sua kiittää.... =) Oon niin touhussa ollu, että tärisen... Kerrankin hyötyä, että 4 pyörää kulukee perseen alla =)


      • Toivossa_Eläjä
        Pyörätuolissa istuva nainen kirjoitti:

        KIITOS KAUNIS, MÄ SAIN LIPUN!!! Kuinka voisinkaan sua kiittää.... =) Oon niin touhussa ollu, että tärisen... Kerrankin hyötyä, että 4 pyörää kulukee perseen alla =)

        Hienoa että lippusi järjestyi. Kieltämättä nuo Areenan keikat ovat niitä harvoja tilanteita joissa vammaisuudesta kokee olevan jopa hyötyä. Eli lippuja saa hyvin, huippu henkilökunta ja ei katsomon sijaintikaan ihan paha ole. Ero jäähalliin toimivuuteen on todella iso.


      • Toivossa_Eläjä

        Esitit tärkeän pointin, kyse on matkasta jossa molempien tulisi tulla puoliväliin vastaan.

        Jos minulle tulee kanssakäymisestä kuva että ihminen on todella kinnostunut minusta ihmisenä vammastani huolimatta kuten vaikka tämän ketjun kirjoittaja, otan kyllä tilanteen haltuun ja vaikka toinen osapuoli haparoisi en anna sen häiritä. Tärkeää on tarkoitus ei niinkään "oikea tapa".

        Turhauttavinta on kun lähestytään pelkästään vamman takia. Olkoon syynä sääli, uteliaisuus tai "onneksi minun asiani ovat paremmin" trippailu. En koe että minun pitäisi olla kärsivällisesti liikkuva vammaistietopankki tai sielunhoitaja liittyen muihin kokemuksiin vammaisista tai muiden vammaisten elämän tarinoihin. Edm. tilanteissa minunkin kärsivällisyyteni on koetuksella.


    • tyrmistynyt

      aattelinpa minäkin kirjoittaa asiaan oman äkemykseni.
      Olen itse lievästi cp vammainen nainen omilla jaloillani seisova mutta kuitenkin cp vammainen nainen.
      Olin vähän aikaa sitten tilanteessa jossa työpaikallani hyväkäytöksinen ja täysin terve mies osoitti kiinostustaan minua kohtaan.
      No ei siinä mitään jos vaan me vammaiset ja terveet saisimme kohdata ja tutustua vapaasti toisiimme mutta kun emme saa ainakaan typaikalla.
      Työskentelen avotyöperiaatteella ja se tarkoittaa sitä että en ole sen työpaikan palkkalistoilla jossa työskentelen tai nyt voi sanoa että työskentelin.
      Työnohjaajani puuttui asiaan aika torkeästi siis siihen että tämä täysin terve mies lähestyi minua ja osoitti kiinostuksensa minua kohtaan.
      Tämä työnohjaajani otti minulta tämän työn pois ja en kuolemaksenikaan tiedä että miksi hän sen teki.
      En tehnyt mitään virhettä työssäni ja kaikki kehuivat minua kyseisessä työpaikassani.
      Ainoa virheeni oli että aloin kiintyä tähän mieheen vähän liikaakin,Tähän joka osoitti että on kiinostunut minusta ja taisin vähän ihastuakin häneen koska tottakai se hivelee vammaisen ihmisen itsetuntoa kun täysin terve mies on kiinostunut.
      Tämän halusin vaan tuoda julki että jos vammaiset ja terveet saisivat vapaasti tutustua toisiinsa ja päättäää alkavatko seurustella niin kaikki olisi ihan hyvin mutta kun se ei käy näin kun ulkopuolisilla on aina jotakin sanomista asiaan muka..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe