PERUSTUSLAIN RIKKOMINEN PSYKIATRISESSA SAIRAALASSA

perustuslakivoimaan

Nyt toisen kerran minut vietiin psyk.sairaalaan gs-vainooni liittyvien tilanteiden takia.

Menin "vapaaehtoisesti". Kun kieltäydyin lääkkestä, tuli pakkolääkitys ja sitten myös tarkkailu.

Tarkkailulausunto oli vapauttava. Minua ei saa rajoittaa millään tavoin. ( Olin kauhean väsynyt. Sanoin, että voisin vapaa ehtoisesti jäädä vähäksi aikaa nukkumaan ja lepäämään. Ehtona oli, että otan lääkkeen vapaa ehtoisesti.)

SITTEN PSYKIATRI ILMOITTIKIN ,

ETTEI PÄÄSTÄ MINUA POIS ENNEN KUIN AJATTELEN KAIKISTA ASIOISTA SAMALLA TAVOIN KUIN HÄN.

En saanut kysymymällä selvää oikeideullisesta asemastani.

Tässä yleisesti. Herääkö mieleen omia kokemuksia.

66

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onkomuillakokemuksia

      Perustuslain rikkominen on tavallinen tilanne tavallisilla potilaillakin. Minä kn ole gs-kohde se vielä tuplaantuu.

      Sanoin psykoatrille, että tilannehan on se, että kun s-kohde joutuu sairaalaan, psykiatri antaa hänelle diagnoosin, On osoittautunut hyödyttömäksi yrittää keskustella aiheesta. Paras keskittyä muuhun olon parantamiseen.

      Tarkkailun aikana minut pakotettiin puhumaan aiheesta rajulla ristikuulustelulla, ihan vastoin tahtoani. ESim.perustetusta joukkovainottujen yhdistyksesta Minulta vei tunteja toipua näistä ristikuulsteluista. (Olsi jo jonkun lain vastaista.)


      En ole vielä selviytynyt pois hoidosta, joka on vapaa ehtoista. Teen kuulemma yhteistyötä.

    • ocdeMielipide

      Koska en tunne alkup. kirjoitan yleisesti asiasta. Tuli mieleen lukiessa tätä että ei kai alkuperäisellä ole ocde eli pakko-oireinen häiriö. Siihen kuuluu juuri tuollaiset mielikuvat ja kovat epäluulot. Koko elämää varjostaa eräänlainen pelko jotka tuovat kummallisia ajatuskuvioita. SE ei ole mielen sairaus jota pitää hoitaa huumelääkkeillä jotka eivät paranna vain pahentavat tilaa lamaannuttamalla jo muuten erikoista ajatuksen kulkua. Valitettavasti psyk. lääkärit pakkolääkitsevät kun eivät tunne ilmiötä. Heille kaikki vähänkin erikoinen on sairautta. Sitten onkin helppo antaa psykoosi diagnoosi kun ensin laitetaan ajatukset pyörimään yhtä hyrrää. Siinä onkin sitten selvä syy hoitaa ja saada potilas ajattelemaan kuten lääkäri ja hoitajat haluavat. Tällä(kin) tavalla saadaan sairaalat potilaita täyteen.

      Ocde on persoonallisuuden piirre, asioiden erilainen hahmottamistapa ja reagointitapa johonkin ympärillä olevaan konkreettiseen asiaan, ilmiöön johon syntyy pelkotila. Kerrasta poikki niminen kirja on hyvä opas tässä. Omaisena kokemusta.

    • kauankidutettu

      Onpas kauhea ja mielenkiintoinen kirjoitus tuossa edellä.

      Olen ,tapohini urautunut, asiat säntillisesti hoitava seniori yli 70 v. En ole pakko-oireinen. Vaino on kestänyt kauan, on laaja-alainen sisältää myös e-häirintää. Olen joutunut opiskelemaan elektromagneettisia asioita.
      Vainosta huolimatta minulla on ollut pari eläinsuojeluprojektia, joita tietenkin stalkkerit ovat vaikeuttaneet.

      Psykiatrini on Melis Rahula, virolainen lääkäri.

      • Anonyymi

        Vielä tarkennus: vainokuulustelut piti minulla toinen, suomalainen psykiatri.

        Minulla on akateeminen loppututkinto ja ehdin tehdä työuran.


    • pålsun

      tässä on kysymyksessä valehteluhäiriö eli henkilö on on pakonomainen vakehtelija ja tarinoitten keksijä.

      • Anonyymi

        Minä olen myös huomannut että se on hyvin tavallinen piirre nimenomaan psykiatreilla. Viettävät päivänsä suljetuissa laitoksissa, joissa eivät tapaa muita normaaleja ihmisiä kuin potilaat, ja alkavat kuvitella heistä kaikenlaista, kun ovat tottuneet pitämään normaaleina sellaisia kuin on itse ja kollegansa.


    • valehtelija

      sanaa voi käyttää vain silloin kun puhuja tietoisesti puhuu väärin, siis tietää että tämä mitä sanon ei ole niin. Ocde henkilö uskoo itse ihan aidosti sen mitä väittää totuutena.

      • kupittaanmaininkeja

        Minulla on paperilla asiat. joista kirjoitin.

        Tällä pn palstalla ketjuntai ketjuja. joissa on käsitelty perustuslakiasiaa tavallisten psykiatristen potilaiden osalta- Hakekaa hakunsanlla, minä nyt juuri ehdi.


      • Anonyymi
        kupittaanmaininkeja kirjoitti:

        Minulla on paperilla asiat. joista kirjoitin.

        Tällä pn palstalla ketjuntai ketjuja. joissa on käsitelty perustuslakiasiaa tavallisten psykiatristen potilaiden osalta- Hakekaa hakunsanlla, minä nyt juuri ehdi.

        Olen kirjoittanut viestini vanhalla läppärilläni, joka oli aivan hakkeroitu. Kirjoittamistani häirittiin. Siksi niin paljon virheitä, Nyt on uusi supersuojattu kone.


    • VITUNTAINAVMIKS

      No,onko kiire pois vai maksaako sossu viulut? ruuat ja haahuilun? Gangstalking kuulostaa tosi harhaluuloiselta.Tai jonkun sortin harrastukselta,että mietitäänpä yhdessä miten massat toimivat,että ei kai mua gangstalkattu.
      Anteeksi,mua vituttaa psykiatrit ja niiden toiminta ja no,ehkä tavallaan jopa ajattelen,että gangstalkingia kokevat ovat sosiaalisia havainnoissaan,koska kiinnittävät huomiota kanssaeläjiin.
      Itse en välitä minkä värinen auto tuli vastaan tai yskikö joku.
      Mutta vituttaa vaan,että jotkut siellä psykiatrisella ovat nukkumassa ,lepäilemässa ja pitävät lomaa ja sossu maksaa.
      Kyllä olen kateellinen,itse maksoin kaiken sen lystin itse.Pakkohoidon,jossa minua kiusattiin ja aloitettiin lääkitys,jonka sain lopetettua kyllä aika pian ihan itse,koska minulla oli toimivaa lääkettä kotona ja sitten vaan söin sitä kunnes kerroin psyk.polilla vaihtaneeni.
      Kerro lisää ,kuka sua jaksaa muka gang stalkata ja miten?
      Ite en ees huomais ni ei tarvi vaivautua;D

      • tainavihainen

        Lähes aina kun menen kauppan,joku yskii;D joskus minä itse,ehkä olen itsekin juonessa mukana,miten kieroa,nyt kyllä on psykoosipsykoosilla.Tarte en tarte.Torttu tortulla. Liian moni rahaton sanoo,että mää tulin tänne nyt nukkumaan ja lepäilemään.Jos mä olisin sossun rahoilla ni mäkin ehkä menisin sinne vaan oleileen ja hakeen toisista potilaista seuraa. Lepäileen ja sossu maksaa.
        Mutta ei kukaan normaali ihminen,joka itse maksaa hoidot mene sinne .Paitsi pakkohoidolla,jolle ei ole aihetta.


      • Anonyymi
        tainavihainen kirjoitti:

        Lähes aina kun menen kauppan,joku yskii;D joskus minä itse,ehkä olen itsekin juonessa mukana,miten kieroa,nyt kyllä on psykoosipsykoosilla.Tarte en tarte.Torttu tortulla. Liian moni rahaton sanoo,että mää tulin tänne nyt nukkumaan ja lepäilemään.Jos mä olisin sossun rahoilla ni mäkin ehkä menisin sinne vaan oleileen ja hakeen toisista potilaista seuraa. Lepäileen ja sossu maksaa.
        Mutta ei kukaan normaali ihminen,joka itse maksaa hoidot mene sinne .Paitsi pakkohoidolla,jolle ei ole aihetta.

        Mikähän kaikki sinua vaivaa, kun et tiedä vainostani mitään, mutta halveksivan aggressiivisesti olet tietävinäsi kaiken paremmin kuin minä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän kaikki sinua vaivaa, kun et tiedä vainostani mitään, mutta halveksivan aggressiivisesti olet tietävinäsi kaiken paremmin kuin minä.

        No enhän mä sinusta puhunut vaan itsestäni.Siis minua vainotaan .Minä joudun maksamaan pakkohoidon itse kokonaan. Miksi luulet,että puhun sinusta,voi elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No enhän mä sinusta puhunut vaan itsestäni.Siis minua vainotaan .Minä joudun maksamaan pakkohoidon itse kokonaan. Miksi luulet,että puhun sinusta,voi elämä.

        Tosiaan se kun pidetään halveksivan vittumaisesti pakkohoidossa pakkolääkiten ja kiusaten...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan se kun pidetään halveksivan vittumaisesti pakkohoidossa pakkolääkiten ja kiusaten...

        sorry, yritin kirjoittaa kommentin toiseen viestiin, siirtyi näköjään sinun viestisi perään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sorry, yritin kirjoittaa kommentin toiseen viestiin, siirtyi näköjään sinun viestisi perään.

        taas meni eri viestin kommentiksi, kuin yritin, luovutamn


    • tainav

      Mielestäni pakkohoidon pitäisi olla ilmainen.!!!!Ei vankilastakaan lähetetä laskua vai lähetetäänkö?
      Minua laskutetaan väärästä lääkityksestä,kidutuksesta ja varastoinnista,jossa kukaan ei edes kauheasti kiinnitä minuun huomiota. Pakkohoito?? Niin varmaan. Itsemurhako,niin varmaan.Skitsofreniako,niin varmaan? Write a book,niin varmaan

      • kauankidutettu

        gang stalking on organisoitu hierakinen joukkovaino. kunhan pelinappula tekee oman osuutensa, riittää. ei siinä kauheasti vaivaa yhdelle tule. Se on asiantuntijoiden suunnittelema valmiita organisaatioita hyväksikäyttävä.
        On myös muuta joukkovainoa, joka nylkyään saattaa painottua elektroniseen häirintään.

        E-häirintää voi harjoittaa yksikin taho yhtä kohtaan.


    • aktiivithommiin

      Avasin tämän ketjun muistuttaakseni asiasta ihan tavallisten kansalaisten kohdalla.
      Eli tälläkin palstalla on ollut kopioituna otteita perustuslaista ja vastaavasti kuvattu psykiatrisia hoitokäytäntöjä, jotka ovat ihan avoimiesti ristiriidassa niiden kohtien kanssa.


      On siitä huomautettukin jollekekin taholle., tuloksetta.

      Nyt lkun kävi ilmi. että lukuisista huomautuksista huolimatta soteen jäin niin paljon perustuslain vastaisia kohtia, että piti antaa soten kaatua. Ei olisi ehditty korjata niitä.

      Nyt olisi hyvä sauma ottaa tämä psyk.hoito ja perustuslain rikkomukset uudestaan esille.

    • kansakunnat

      YK on kieltänyt psykiatrisen pakkohoidon. Kielto tehtiin lisäyksenä Vammaisten oikeuksien julistukseen, 2014. Ei ole paljon ollut uutisissa. Asiasta kerrotaan mm. professori Peter Götzschen kirjassa Tappava psykiatria ja lääkinnän harha. Kirjassa on myös nettiosoite josta YK:n kannanotto löytyy.

      YK:n teksti kuuluu mm. "jäsenvaltioiden tulee poistaa lainsäädännöstään kaikki psykiatrista pakkohoitoa koskevat määräykset", se on yksiselitteistä siis. Perustelut pakkohoidon kiellolle ovat että se on traumaattista (lisää mm. itsemurhia) ja ettei siitä ole hoidollisesti hyötyä. Ja tietysti ihmisarvon vastaista.

    • Lobotomiaakin

      Lukekaapa yhdenvertaisuus laki ja tasa-arvo laki. Ne ei päde jos kuulut kirkkoon tai muuhun uskonnolliseen toimintaan. Eroa kirkosta olet lain alla.

      "Jos on saanut maistaa ansaitsematonta armoa, sitä ei kovin helposti vaihda enää lakiin" t. Eduskunnan uskonnon- ja omantunnonvapausryhmän puheenjohtaja Sari Essayah.

      Lähde google haku: kdlehti uskonvapaus

      "Oma oikeuslaitos"

      Lähde google haku: maijan tarina
      Sieltä lukekaa ihmisten kirjoittamat kommentit.

      • Anonyymi

        Ei tuossa Essayahin lauseessa tarkoiteta maallista lainsäädäntöä.


    • kokemusta.on

      Onpa kiharainen tilanne: Olisikohan näistä mitään apua:

      Mielenterveyslaki 13 §
      Omasta tahdostaan hoitoon otetun määrääminen hoitoon hänen tahdostaan riippumatta

      Jos sairaalaan omasta tahdostaan hoitoon otettu haluaa poistua sairaalasta ja se lääkäri, jonka tehtävänä on päättää potilaan hoidon lopettamisesta, katsoo, että edellytykset potilaan hoitoon määräämiseen hänen tahdostaan riippumatta ovat olemassa, voidaan potilas ottaa tarkkailuun.

      Päätöksen potilaan määräämisestä hoitoon hänen tahdostaan riippumatta tekee 11 §:ssä tarkoitettu lääkäri tarkkailulausunnon perusteella viimeistään neljäntenä päivänä siitä, kun potilas on ilmoittanut haluavansa poistua sairaalasta.

      14 §
      Hoidon lopettaminen ja sairaalasta poistaminen

      Jos hoitoon määrättyä hoidettaessa käy ilmi, että edellytyksiä hoitoon määräämiseen tahdosta riippumatta ei ole, hoito on heti lopetettava ja potilas poistettava sairaalasta hänen sitä halutessaan.


      Perustuslain 12 § Sananavapaus ja julkisuus

      Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla.
      ...
      13 § Kokoontumis- ja yhdistymisvapaus

      ...
      Jokaisella on yhdistymisvapaus. Yhdistymisvapauteen sisältyy oikeus ilman lupaa perustaa yhdistys, kuulua tai olla kuulumatta yhdistykseen ja osallistua yhdistyksen toimintaan. Samoin on turvattu ammatillinen yhdistymisvapaus ja vapaus järjestäytyä muiden etujen valvomiseksi.

      ...

      Mielenterveyslaki 4 a luku Potilaan perusoikeuksien rajoittaminen tahdosta riippumattoman hoidon aikana

      22 a § Potilaan määritelmä ja perusoikeuksien rajoitusten yleiset edellytykset
      Potilaalla tarkoitetaan tässä luvussa edellä 2–4 luvuissa säädetyllä tavalla tarkkailuun otettua taikka tutkimukseen tai hoitoon määrättyä henkilöä.

      Potilaan itsemääräämisoikeutta ja muita perusoikeuksia saa tämän luvun säännösten nojalla rajoittaa vain siinä määrin kuin sairauden hoito, hänen turvallisuutensa tai toisen henkilön turvallisuus taikka muun tässä luvussa säädetyn edun turvaaminen välttämättä vaatii. Toimenpiteet on suoritettava mahdollisimman turvallisesti ja potilaan ihmisarvoa kunnioittaen. Itsemääräämisoikeuden rajoitusta valittaessa ja mitoitettaessa on erityistä huomiota kiinnitettävä potilaan sairaalassa olon perusteeseen.


      Mielenterveyslaki 22 b § Psyykkisen sairauden hoito

      Potilasta on mahdollisuuksien mukaan hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Hoitoa toteutettaessa on laadittava hoitosuunnitelma.

      Potilaan psyykkisen sairauden hoidossa saadaan hänen tahdostaan riippumatta käyttää vain sellaisia lääketieteellisesti hyväksyttäviä tutkimus- ja hoitotoimenpiteitä, joiden suorittamatta jättäminen vakavasti vaarantaa hänen tai muiden terveyttä tai turvallisuutta.


      Eli siis vapaaehtoisessa hoidossa pakkolääkitys ei ole koskaan mahdollista, paitsi ehkä jos potilas suostuu siihen vapaaehtoisesti välttääkseen tarkkailuun joutumisen ja sitä kautta ehkä pakkohoitoon määräämisen. En tiedä, onko riski siihen olemassa, se selviää vasta tarkkailun jälkeen.


      Ristikuulustelusta taas Suomisanakirja sanoo näin:

      Oikeustiede, todistajien yhtäaikainen kuulustelu. Kuvakielessä, kuvallisesti, kielikuva: yleensä tiukasta kuulustelusta.
      Esimerkiksi: Joutui ristikuulusteluun myöhäisen kotiintulonsa takia.

      Ei lääkärillä sellaisia valtuuksia ole.


      Pakkolääkitys vapaaehtoisessa hoidossa on laitonta. Lailllista jos on

      • dfafhg

        "Potilaan psyykkisen sairauden hoidossa saadaan hänen tahdostaan riippumatta käyttää vain sellaisia lääketieteellisesti hyväksyttäviä tutkimus- ja hoitotoimenpiteitä, joiden suorittamatta jättäminen vakavasti vaarantaa hänen tai muiden terveyttä tai turvallisuutta. "

        Näyttö lääketieteellisestä psyykkisten sairauksien hoidosta saadaan pääasiassa lääkeyhtiöiden rahoittamista lyhyen aikavälin tutkimuksista, mikä heikentää potilaiden oikeusturvaa, koska pakkohoitokin perustellaan sillä, että hoito suojelee tiettyjä potilaan ja muiden kansalaisten perusoikeuksia henkilökohtaisen koskemattomuuden ja liikkumisvapauden kustannuksella.

        Pakkohoito on periaatteessa säilömistä laitokseen, jossa potilaaseen voi vapaasti piikittää vastoin hänen tahtoaan huumaavia, psykoaktiivisia aineita. Monilla näistä aineista on vakavia sivuvaikutuksia ja ne ovat todennäköisesti tuhonneet useamman elämän, kuin pelastaneet. Analogiana voitaisiin perustaa vaikka laillinen huumemafia, joka kirjoittaa laiksi sen, että tiettyjen kriteerien täyttyessä ihmisillä on velvollisuus kehittää riippuvuus huumemafian myymiin huumeisiin, jotta hän pääsee vapaaksi. Yhtä lääketieteellisesti perusteltu hoitokäytäntö olisi kyseessä, pistettäisiin vaikka huumemafia rahoittamaan tutkimukset huumeiden suotuisasta vaikutuksesta heikko-osaisten toimintakykyyn. Kaikkein heikko-osaisimmat eli alaikäiset, dementoituneet vanhukset ja muuten huonossa hapessa olevat, olisivat käytännössä taattuja huumemafian asiakkaita, koska heillä ei olisi edellytyksiä antaa suostumusta hoitoon, josta huumemafialle luentoja pitävä lääkäri päättää potilaan puolesta.


    • hoidossaoleva

      NYT PYSTYYN KANSANLIIKE PAKKOHOIDON LOPETTAMISEKSI.


      ORGANISOITUKAA.

      KETKÄ KIRJOITTAVAT SELKEÄSTI TIEDOTTEEN,
      jota sitten pannaan oikein kunnon some-jakoon ja asianomaisille laki/ viranomaisille

      NYT AIKA OLISI KYPSÄ.

      • epätoivoinen.uhri

        Minä olen eri mieltä. Minun mielestäni pakkohoitoa tarvitaan. Sitä tarvitsevat nimenomaan stalkkerit, kehnot psykiatrit ja muut väkivaltaiset hullut, joiden hoitoon toimittamatta jättäminen vakavasti vaarantaa sinun ja muiden henkilöiden terveyttä ja turvallisuutta. Vähänkin työkykyiset psykiatrit olisi nyt saatava jotenkin tekemään oikeita töitä, en vain tiedä miten. Nyt he tulkitsevat mielenterveyslakia mielivaltaisesti väärin ja jättävät hoitoon toimittamatta juuri sitä eniten tarvitsevat. Vika ei ole laissa vaan todennäköisesti mielisairaissa tai luonnevikaisissa psykiatreissa.


      • muutosta.toivova

        Mielenterveyslain 8 § 1 momentin mukaan

        Henkilö voidaan määrätä tahdostaan riippumatta psykiatriseen sairaanhoitoon vain:

        1) jos hänen todetaan olevan mielisairas;

        2) jos hän mielisairautensa vuoksi on hoidon tarpeessa siten, että hoitoon toimittamatta jättäminen olennaisesti pahentaisi hänen mielisairauttaan tai vakavasti vaarantaisi hänen terveyttään tai turvallisuuttaan taikka muiden henkilöiden terveyttä tai turvallisuutta; ja

        3) jos mitkään muut mielenterveyspalvelut eivät sovellu käytettäviksi tai ovat riittämättömiä.


        Luulen, että sinut niinkuin minutkin on toimitettu toistuvasti hoitoon siksi, että laissa on tuo kohta " hoidon tarpeessa siten, että hoitoon toimittamatta jättäminen olennaisesti pahentaisi hänen sairauttaan". Tämän kohdan haluaisin siitä pöljänä poistettavan. Tarkoitan että laki on tältä osin pöljä, en siis minä. Eihän sitä kukaan voi tietää etukäteen pahentaako vai parantaako hoito sitä, kaikkein vähiten psykiatrit, joiilla on vain julmetunmoinen lääkitsemishinku ehkä lääketehdasprovikoiden toivossa, eikä mitään ymmärrystä edes siitä mikä on sairautta ja mikä ei. Tavallinen kunnon ihminen ymmärtää paremmin.

        Suomessakin on julkaistu osin ristiriitaisia tukimuksia, joiden mukaan psyykenlääkkeet aiheuttavat aivoihin todennettavia muutoksia pitkäaikaiskäytössä, kun aikaisemmin on luultu että niitä aiheuttavat psyykkiset sairaudet. Tämän vuoden Duodecim-lehdessäkin niistä on kerrottu, numeroa en muista, ehkä helmikuulla tai maaliskuulla. Ei ole näyttöä siitä että lääkkeet ehkäisivät tai parantaisiva sairauksia. Vaikka jotkut niistä hyötyvätkin, joillekin toisille ne aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä, varsinkin, jos itsepintaisesti lääkitään vain väärää osapuolta ja laittomasti, niinkuin sekä sinun että minun tapauksessa.


      • vähän.muutosta
        muutosta.toivova kirjoitti:

        Mielenterveyslain 8 § 1 momentin mukaan

        Henkilö voidaan määrätä tahdostaan riippumatta psykiatriseen sairaanhoitoon vain:

        1) jos hänen todetaan olevan mielisairas;

        2) jos hän mielisairautensa vuoksi on hoidon tarpeessa siten, että hoitoon toimittamatta jättäminen olennaisesti pahentaisi hänen mielisairauttaan tai vakavasti vaarantaisi hänen terveyttään tai turvallisuuttaan taikka muiden henkilöiden terveyttä tai turvallisuutta; ja

        3) jos mitkään muut mielenterveyspalvelut eivät sovellu käytettäviksi tai ovat riittämättömiä.


        Luulen, että sinut niinkuin minutkin on toimitettu toistuvasti hoitoon siksi, että laissa on tuo kohta " hoidon tarpeessa siten, että hoitoon toimittamatta jättäminen olennaisesti pahentaisi hänen sairauttaan". Tämän kohdan haluaisin siitä pöljänä poistettavan. Tarkoitan että laki on tältä osin pöljä, en siis minä. Eihän sitä kukaan voi tietää etukäteen pahentaako vai parantaako hoito sitä, kaikkein vähiten psykiatrit, joiilla on vain julmetunmoinen lääkitsemishinku ehkä lääketehdasprovikoiden toivossa, eikä mitään ymmärrystä edes siitä mikä on sairautta ja mikä ei. Tavallinen kunnon ihminen ymmärtää paremmin.

        Suomessakin on julkaistu osin ristiriitaisia tukimuksia, joiden mukaan psyykenlääkkeet aiheuttavat aivoihin todennettavia muutoksia pitkäaikaiskäytössä, kun aikaisemmin on luultu että niitä aiheuttavat psyykkiset sairaudet. Tämän vuoden Duodecim-lehdessäkin niistä on kerrottu, numeroa en muista, ehkä helmikuulla tai maaliskuulla. Ei ole näyttöä siitä että lääkkeet ehkäisivät tai parantaisiva sairauksia. Vaikka jotkut niistä hyötyvätkin, joillekin toisille ne aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä, varsinkin, jos itsepintaisesti lääkitään vain väärää osapuolta ja laittomasti, niinkuin sekä sinun että minun tapauksessa.

        Sosiaali- ja terveysministeriön sivuita löytyy tämä uutinen 11.10.2018:

        https://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/itsemaaraamisoikeutta-vahvistavan-lakikokonaisuuden-valmistelu-jatkuu-asiakas-ja-potilaslaki-ei-ehdi-eduskuntaan-talla-hallituskaudella

        En tiedä, voiko siitä vetää johtopäätöksen, että toivomani muutos olisi tulossa mielenterveyslakiin. Missään tapauksessa en toivo sellaista sekavaa uutta mammuttilakia kuin hallituksen lakiluonnos asiakas- ja potilaslaiksi viime syksyltä. Erilliset potilas- ja mielenterveyslaki ovat selkeämpi kokonaisuus ja periaatteessa hyvät mielestäni, mutta muuttamisenvaraa vähän on.


    • Anonyymi

      Tätä keskustelua varten avasin ketjub heitteille jätetyistä ihmisryhmistä.

    • Anonyymi

      Onpas ketju. Avasin tämä, kun lähdin viikon lomalle. Jos se menisi hyvin, lähtisin pois.

      Olen muutaman viestin kirjoittanut itse, enimmäkseen muiden kirjoittamia.

      Huonosti kirjoitin omanikin. - Minut vietiin vapaa ehtoisesti, tiesin, että turha panna vastaan, Itse pyysin tarkkailua, että olisi asia paperilla. Tarkkailuun osallistui 2 eri lääkäriä. Toinen kuulusteli gang stalking vainosta ja suostuin sitten esittämään "virallisen " määritelmän gang stalkingista hierarkisenas, organisoituna joukkovainona, johon minulla kuuluu myös e-häirintä.- Kerroin 2-3 esimerkkiä eri tyyppisistä stalkkauksista. - Papereissani lukee, että olen vuolaasti ja laajasti kertonut hallusinaatiosysteemistäni.- Talon stalkkereitten eli naapureitten kanssa oli akuutti kriisitilanne. Siitä jouduin kertomaan.

      Vainooni on kuulunut vuodesta 2015 alkaen univajeen ylläpito. Nyt ennen osastolle vientiä olin saanut nukkua vain pari tuntia yössä. Siksi pyysin, että saisin jäädä osastolle nukkumaan muutamaksi yöksi. . Tapahtui fyysinen sairastuminen ja sitten vielä tapaturma, joiden takia osastolla oloni pitkittyi.

      Maksoin itse kaiken.

      Olin ennen osastolle menoa tehnyt 2 rikosilmoitusta. Toinen koski stalkkerin tekemää uhkausta fyysistä vammauttamisesta. Liitin mukaan kuvauksen siitä, mitä edellisellä teki ensin uhattuaan. Tapahtui kotonani. - Toinen rikosilmoitus koski taloyhtiöltä saamaani varoitusta käyttäytymisestäni. Syytin kunnianloukkauksesta. -Taloyhtiölle poliisi lähetti kunnon paimenkirjeen minun kohtelustani. Siis käski antaa olla rauhassa.- Tehosi.

      En viitsi enempää näin yleisesti kertoa henkilökohtaisia kokemuksia.

    • Anonyymi

      Muuten, kun viikon loman jälkeen palasin osastolle sopimaan lopettamisesta, psykiatri oli tosi kesy ja varovainen. Pakotti itsensä käyttämään sanaa stalkkaus.
      Oli lukenut tämän ketjun.

    • Anonyymi

      Siltä osin kuin gang stalking, muukin joukkovaino ja elektroninen häirintä kiinnostavat, voi Googlata :joukkovaino Suomessa

      Pakkohoitoon viemistä, osastolla stalkkaamista ja ENNEN MUUTA DIAGNOOSILLA LEIMAAMISTA käytetään stalkkauskeinona.

      Tältä osin on yhteiset intressit tavallisten hoitoon joutuneitten kanssa.

      • Anonyymi

        Sulle on siis löydetty diagnoosi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulle on siis löydetty diagnoosi?

        Pankki on turvallisuussyistä salannut minulta käyttäjätunnuksen. Verkkopankkini lisäksi en voi tunnistautua netissä eli en pääse katsomaan Omakantaan. En tiedä, mitä siellä lukee. Tarkkailulausunnon näin, Muistaakseni siinä ei ollut dg:tä.
        Mutta pari vuotta sitten olin jo pakkohoidossa. Silloin tuli dg.

        Pari vuotta sitten minut rääkättiin puolikuoliaaksi, että voitiin panna sukulainen (stalkkerini) suosittelemaan sairaalaan vientiä.
        Noin lyhyttä luetteloa: minulla oli yht.aikaa päällä mikroaaltohäirintä raiskauksineen öisin ja koko vuorokauden infraäänihäirintä. Vissiin oli radiotaajuutta jo silloinkin. Minua salaa huumattiin, myrkytettiin ja lääkittiin bentsolla. Huumepikatestejä tein )Minut yritettiin lavastaa narkkariksi. Silmiin yritettiin sinistä laseria- - Päivisin klo 8 - 16 kotiini ohjattiin jotakin kautta käryjä ja savuja niin, että kotona ei voinut olla ja piti yrittää pitää tuuletusta päällä, ettei haju syöpyisi seiniin ja kalusteisiin. Univaje oli hurja. Silloinkin viimeisellä viikolla annettiin nukkua vain 2 tuntia. Seinääni heitettiin klooripullopommi, jne. Kaiken maailman lavastuksia- - Asukkaat kävivät kantelemassa minusta sos.toimistossas. Tehtiin kaksi varoitusta, joista toisen sain ulosottovirastion kautta, jne. Tässä niin kuin osa parin kuukauden käsitelystä.- Uhkasi häätö ja asunnon haltuunotto.

        Olen kirjoittanut tästäkin raportin.
        No, mihin mielitautiin viittaa (ottaen huomioon, että kaikki on tapahtunut)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pankki on turvallisuussyistä salannut minulta käyttäjätunnuksen. Verkkopankkini lisäksi en voi tunnistautua netissä eli en pääse katsomaan Omakantaan. En tiedä, mitä siellä lukee. Tarkkailulausunnon näin, Muistaakseni siinä ei ollut dg:tä.
        Mutta pari vuotta sitten olin jo pakkohoidossa. Silloin tuli dg.

        Pari vuotta sitten minut rääkättiin puolikuoliaaksi, että voitiin panna sukulainen (stalkkerini) suosittelemaan sairaalaan vientiä.
        Noin lyhyttä luetteloa: minulla oli yht.aikaa päällä mikroaaltohäirintä raiskauksineen öisin ja koko vuorokauden infraäänihäirintä. Vissiin oli radiotaajuutta jo silloinkin. Minua salaa huumattiin, myrkytettiin ja lääkittiin bentsolla. Huumepikatestejä tein )Minut yritettiin lavastaa narkkariksi. Silmiin yritettiin sinistä laseria- - Päivisin klo 8 - 16 kotiini ohjattiin jotakin kautta käryjä ja savuja niin, että kotona ei voinut olla ja piti yrittää pitää tuuletusta päällä, ettei haju syöpyisi seiniin ja kalusteisiin. Univaje oli hurja. Silloinkin viimeisellä viikolla annettiin nukkua vain 2 tuntia. Seinääni heitettiin klooripullopommi, jne. Kaiken maailman lavastuksia- - Asukkaat kävivät kantelemassa minusta sos.toimistossas. Tehtiin kaksi varoitusta, joista toisen sain ulosottovirastion kautta, jne. Tässä niin kuin osa parin kuukauden käsitelystä.- Uhkasi häätö ja asunnon haltuunotto.

        Olen kirjoittanut tästäkin raportin.
        No, mihin mielitautiin viittaa (ottaen huomioon, että kaikki on tapahtunut)

        No, sain dg:n. Se oli tärkeää. Infraäänihäirintä loppui. Ja pitkäksi ajaksi myös mikroaalto/raiskaukset. Tilalle tuli radiotaajuus, Plus uutta teknonologiaa vähitellen lisää.

        Lääkkeen lopetin heti, kun osastolta pääsin.

        Hyvä puoli olivat kaksi psyk,hoitajan tapaamista. Kysyin, kannattaisiko minun kirjoittaa raportteja kaikesta siitä, mitä minulle viimeisimpien vuosina tapahtunut. Kannusti. Olisi terapeuttista. Saattoi olla sitäkin. Pää selkiytyi, kun tein raportit eri stalkkauspaikkojen/
        lajien/stalkkereitten, ym. mukaan jaoteltuina ajankohdat huomioon ottaen. Ne oli nyt kirjoitettu muistiin, ei tarvinnut rasittaa aivojen muistivarastoa.-Sen jälkeen olen tehnyt kuukausi/vuosiraportteja-- Onkohan tällainen tavallista skitsofreeneilla tai vainoharhaisillsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, sain dg:n. Se oli tärkeää. Infraäänihäirintä loppui. Ja pitkäksi ajaksi myös mikroaalto/raiskaukset. Tilalle tuli radiotaajuus, Plus uutta teknonologiaa vähitellen lisää.

        Lääkkeen lopetin heti, kun osastolta pääsin.

        Hyvä puoli olivat kaksi psyk,hoitajan tapaamista. Kysyin, kannattaisiko minun kirjoittaa raportteja kaikesta siitä, mitä minulle viimeisimpien vuosina tapahtunut. Kannusti. Olisi terapeuttista. Saattoi olla sitäkin. Pää selkiytyi, kun tein raportit eri stalkkauspaikkojen/
        lajien/stalkkereitten, ym. mukaan jaoteltuina ajankohdat huomioon ottaen. Ne oli nyt kirjoitettu muistiin, ei tarvinnut rasittaa aivojen muistivarastoa.-Sen jälkeen olen tehnyt kuukausi/vuosiraportteja-- Onkohan tällainen tavallista skitsofreeneilla tai vainoharhaisillsa.

        Suomessa olen saanut sen käsityksen, että harhaluuloisuushäiriö on tavallinen. Joillakin on skitsofrenia. Sitten on joitakin epämääräisiä diagnooseja, jotka viittaavat lyhyempi kestoiseen häiriöön.

        Mitä netistä olen asiasta lukenut, niin skitsofrenia on tavallinen. Se oli gang stalkingin tavoite. Gang stalkingin taktiikat on suunniteltu sellaisiksi, että jos uhri kertoo niistä, kuulostavat skitsofrenian oireilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa olen saanut sen käsityksen, että harhaluuloisuushäiriö on tavallinen. Joillakin on skitsofrenia. Sitten on joitakin epämääräisiä diagnooseja, jotka viittaavat lyhyempi kestoiseen häiriöön.

        Mitä netistä olen asiasta lukenut, niin skitsofrenia on tavallinen. Se oli gang stalkingin tavoite. Gang stalkingin taktiikat on suunniteltu sellaisiksi, että jos uhri kertoo niistä, kuulostavat skitsofrenian oireilta.

        Tärkeä lisäys: tuolla isossa maailmassa skitsofrenia on tavallinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pankki on turvallisuussyistä salannut minulta käyttäjätunnuksen. Verkkopankkini lisäksi en voi tunnistautua netissä eli en pääse katsomaan Omakantaan. En tiedä, mitä siellä lukee. Tarkkailulausunnon näin, Muistaakseni siinä ei ollut dg:tä.
        Mutta pari vuotta sitten olin jo pakkohoidossa. Silloin tuli dg.

        Pari vuotta sitten minut rääkättiin puolikuoliaaksi, että voitiin panna sukulainen (stalkkerini) suosittelemaan sairaalaan vientiä.
        Noin lyhyttä luetteloa: minulla oli yht.aikaa päällä mikroaaltohäirintä raiskauksineen öisin ja koko vuorokauden infraäänihäirintä. Vissiin oli radiotaajuutta jo silloinkin. Minua salaa huumattiin, myrkytettiin ja lääkittiin bentsolla. Huumepikatestejä tein )Minut yritettiin lavastaa narkkariksi. Silmiin yritettiin sinistä laseria- - Päivisin klo 8 - 16 kotiini ohjattiin jotakin kautta käryjä ja savuja niin, että kotona ei voinut olla ja piti yrittää pitää tuuletusta päällä, ettei haju syöpyisi seiniin ja kalusteisiin. Univaje oli hurja. Silloinkin viimeisellä viikolla annettiin nukkua vain 2 tuntia. Seinääni heitettiin klooripullopommi, jne. Kaiken maailman lavastuksia- - Asukkaat kävivät kantelemassa minusta sos.toimistossas. Tehtiin kaksi varoitusta, joista toisen sain ulosottovirastion kautta, jne. Tässä niin kuin osa parin kuukauden käsitelystä.- Uhkasi häätö ja asunnon haltuunotto.

        Olen kirjoittanut tästäkin raportin.
        No, mihin mielitautiin viittaa (ottaen huomioon, että kaikki on tapahtunut)

        Mitä tarkoittaa, että pankki on turvallisuussyistä estänyt muun kuin verkkopankin käytön? Oletko itse pyytänyt jotain tuollaista? Minulle on käynyt sama, pyytämättä, jolloin soitin pankkiin ja asia järjestyi huomattavan nopeasti takaisin ennalleen. En tiedä, miksi käyttöä oli rajattu juuri kuvaamallasi tavalla, eli ei päässyt virastojen sivuille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa, että pankki on turvallisuussyistä estänyt muun kuin verkkopankin käytön? Oletko itse pyytänyt jotain tuollaista? Minulle on käynyt sama, pyytämättä, jolloin soitin pankkiin ja asia järjestyi huomattavan nopeasti takaisin ennalleen. En tiedä, miksi käyttöä oli rajattu juuri kuvaamallasi tavalla, eli ei päässyt virastojen sivuille.

        Otettiin käyttäjätunnus pois. En pysty käyttämään netissä mitään palveluja, joissa pitäisi tunnistautua.
        Edellinen läppärini oli ihan hakkeroitu. Jos olisi siihen tunnukseni kirjoittanut, ne olisin kaapattu samantien.

        Tosin on tavallista, että TI:ltä pankki vie tunnukset.


      • Anonyymi

        Joo, kyllä minäkin ajattelen niin että psykiatria on hyvin pitkälti gang stalkingia. Mietin voisiko diagnosointia pitää maalittamisena. Siltä se ainakin tuntuu. Sen jälkeen ovat kaiken maailman hörhöt kimpussa ja mikään ei onnistu.


    • Anonyymi

      SIIS JOS HALUATTE LISÄTIETOA, GOOGLATKAA GANG STALKING SUOMESSA

      ( EI joukkovaino)

    • Anonyymi

      Lääkkeitä ei siis ole pakko ottaa?

      • Anonyymi

        niinhän sitä luulisi


      • Anonyymi

        Pakkolääkitys on Suomessa laillista ainoastaan tahdosta riippumattomassa hoidossa sairaalassa ja silloinkin vain, jos lääkitsemättä jättäminen vaarantaa potilaan tai jonkun muun hengen tai terveyden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkolääkitys on Suomessa laillista ainoastaan tahdosta riippumattomassa hoidossa sairaalassa ja silloinkin vain, jos lääkitsemättä jättäminen vaarantaa potilaan tai jonkun muun hengen tai terveyden.

        Pöpilässä tapahtuu paljon laitonta. vrt, kupittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkolääkitys on Suomessa laillista ainoastaan tahdosta riippumattomassa hoidossa sairaalassa ja silloinkin vain, jos lääkitsemättä jättäminen vaarantaa potilaan tai jonkun muun hengen tai terveyden.

        On hyvä tietää, että tämmöinen laki on olemassa. Ei ole tarpeen ponnistella aloitetta sen eteen, että tällainen pitäisi säätää.

        Toinen juttu on, miten psykiatri tulkitsee tilannetta

        Lisäksi potilaaseen voidaan vaikuttaa niin, uskoo tarvitsevansa lääkettä, vaikka ei tarvitse. Tämä sama avohoidon puolella. "En pysty hoitamaan sinua, jos et syö tätä lääkettä." jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On hyvä tietää, että tämmöinen laki on olemassa. Ei ole tarpeen ponnistella aloitetta sen eteen, että tällainen pitäisi säätää.

        Toinen juttu on, miten psykiatri tulkitsee tilannetta

        Lisäksi potilaaseen voidaan vaikuttaa niin, uskoo tarvitsevansa lääkettä, vaikka ei tarvitse. Tämä sama avohoidon puolella. "En pysty hoitamaan sinua, jos et syö tätä lääkettä." jne.

        "Pakkolääkitys on Suomessa laillista ainoastaan tahdosta riippumattomassa hoidossa sairaalassa ja silloinkin vain, jos lääkitsemättä jättäminen vaarantaa potilaan tai jonkun muun hengen tai terveyden."

        Henkinen terveys on osa terveyttä, eli mielisairaus aiheuttaa automaattisesti indikaation lääkitykselle, vaikka pakolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pakkolääkitys on Suomessa laillista ainoastaan tahdosta riippumattomassa hoidossa sairaalassa ja silloinkin vain, jos lääkitsemättä jättäminen vaarantaa potilaan tai jonkun muun hengen tai terveyden."

        Henkinen terveys on osa terveyttä, eli mielisairaus aiheuttaa automaattisesti indikaation lääkitykselle, vaikka pakolla.

        Ai sillä tavalla. Ihmettelenkin miksi. Siis samalla tavalla kun diagnoosia tehdessään psykiatri automaattisesti korvaa kaiken "potilaan" kertoman omilla harhoillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pakkolääkitys on Suomessa laillista ainoastaan tahdosta riippumattomassa hoidossa sairaalassa ja silloinkin vain, jos lääkitsemättä jättäminen vaarantaa potilaan tai jonkun muun hengen tai terveyden."

        Henkinen terveys on osa terveyttä, eli mielisairaus aiheuttaa automaattisesti indikaation lääkitykselle, vaikka pakolla.

        Henkinen terveys ei ole lääketieteellinen käsite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pakkolääkitys on Suomessa laillista ainoastaan tahdosta riippumattomassa hoidossa sairaalassa ja silloinkin vain, jos lääkitsemättä jättäminen vaarantaa potilaan tai jonkun muun hengen tai terveyden."

        Henkinen terveys on osa terveyttä, eli mielisairaus aiheuttaa automaattisesti indikaation lääkitykselle, vaikka pakolla.

        Koska psykiatrit myös korvaavat Suomen lain automaattisesti omilla harhoillaan sen sisällöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Henkinen terveys ei ole lääketieteellinen käsite.

        Ei ainakaan siltä osin kuin se koskee suomalaista sairaalapsykiatriaa. Tutkimukset eivät voi tuottaa luotettavia tuloksia silloin kun lähtötiedot ja menetelmät ovat harhaisia.
        Näitä on myös harhainen olettamus, että psykooseja voi olla vain henkilöillä, jotka ovat olleet aikoinaan riittävän fiksuja hakeutuakseen itse hoitoon, samoin kuin harhainen olettamus, että psyykkiset sairaudet olisivat parantumattomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainakaan siltä osin kuin se koskee suomalaista sairaalapsykiatriaa. Tutkimukset eivät voi tuottaa luotettavia tuloksia silloin kun lähtötiedot ja menetelmät ovat harhaisia.
        Näitä on myös harhainen olettamus, että psykooseja voi olla vain henkilöillä, jotka ovat olleet aikoinaan riittävän fiksuja hakeutuakseen itse hoitoon, samoin kuin harhainen olettamus, että psyykkiset sairaudet olisivat parantumattomia.

        Nyt tekisi mieli sanoa: Sinähän luit ajatukseni. Juuri noin kuin kirjoitit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska psykiatrit myös korvaavat Suomen lain automaattisesti omilla harhoillaan sen sisällöstä.

        Tai sitten heillä on harhainen käsitys, että laki ei koske heitä. Ja että potilaan sananvapauden toteutumiseksi riittää se, että hän saa puhua, kuunnella ei tarvitse eikä millään tavalla ottaa huomioon hänen mielipidettään ja tahtoaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten heillä on harhainen käsitys, että laki ei koske heitä. Ja että potilaan sananvapauden toteutumiseksi riittää se, että hän saa puhua, kuunnella ei tarvitse eikä millään tavalla ottaa huomioon hänen mielipidettään ja tahtoaan.

        Ainakin heillä on harhainen käsitys asemastaan. Tiettyjen hankaluuksien takia ajauduin osastolle ja sovin, että tehdään tarkkailu, että saan virallisen paperin asiasta.

        Aluksi psykiatri oli kohtelias. Sitten kun ilmoitti, että tarkkailu alkoi, muuttui hirviöksi. Halvensi, haukkui mm.että olin ollut ihan huono ammatissani. Kaikki oli minussa pielessä.

        Sitten kun tarkkailu oli ohi, ilmoitin mielipiteeni hänen käyttäytymisestään. Hän vaan ylväästi nokka pystyssä sanoi, että hän on sellaisessa asemassa, että voi puhua ja käyttäytyä niin. (Niin sain vapauttavan lausunnon.)
        Minun mielestäni kyse oli virka-aseman väärinkäytöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainakaan siltä osin kuin se koskee suomalaista sairaalapsykiatriaa. Tutkimukset eivät voi tuottaa luotettavia tuloksia silloin kun lähtötiedot ja menetelmät ovat harhaisia.
        Näitä on myös harhainen olettamus, että psykooseja voi olla vain henkilöillä, jotka ovat olleet aikoinaan riittävän fiksuja hakeutuakseen itse hoitoon, samoin kuin harhainen olettamus, että psyykkiset sairaudet olisivat parantumattomia.

        Harhainen ajatus on myös se, että kuvittelee psyykkisen sairauden olevan sairaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harhainen ajatus on myös se, että kuvittelee psyykkisen sairauden olevan sairaus.

        Tässä ei välttämättä ole harhakuva kyseessä, vaan lääketehtaitten manipulointi. Kaikki mahdollinen psyykkinen reagointi yritetään merkitä diagnoosilla ja siihen tarjota lääke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On hyvä tietää, että tämmöinen laki on olemassa. Ei ole tarpeen ponnistella aloitetta sen eteen, että tällainen pitäisi säätää.

        Toinen juttu on, miten psykiatri tulkitsee tilannetta

        Lisäksi potilaaseen voidaan vaikuttaa niin, uskoo tarvitsevansa lääkettä, vaikka ei tarvitse. Tämä sama avohoidon puolella. "En pysty hoitamaan sinua, jos et syö tätä lääkettä." jne.

        Potilaan itsemääräämisoikeudesta säädetään potilaslain (Laki potilaan asemasta ja oikeuksista) 6 §:ssä:

        Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy tietystä hoidosta tai hoitotoimenpiteestä, häntä on mahdollisuuksien mukaan hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla.

        Potilaslaki koskee pääsääntöisesti kaikkea terveydenhoitoa, myös psykiatrista. Poikkeukset siitä on säädetty mielenterveyslaissa. Siellä on säädetty edellytyksistä, joilla henkilö voidaan määrätä tahdosta riippumattomaan sairaalahoitoon. Tahdosta riippumatonta avohoitoa ei ole olemassa.

        Mielenterveyslain 4 a luvussa säädetään edellytyksistä, joilla potilaan perusoikeuksia voidaan rajoittaa tahdosta riippumattoman hoidon aikana. Niitä ei siis voida rajoittaa vapaaehtoisen sairaalahoidon eikä avohoidon aikana.

        22 a §:n 2 momentin mukaan
        potilaan itsemääräämisoikeutta ja muita perusoikeuksia saa tämän luvun säännösten nojalla rajoittaa vain siinä määrin kuin sairauden hoito, hänen turvallisuutensa tai toisen henkilön turvallisuus taikka muun tässä luvussa säädetyn edun turvaaminen välttämättä vaatii. Toimenpiteet on suoritettava mahdollisimman turvallisesti ja potilaan ihmisarvoa kunnioittaen. Itsemääräämisoikeuden rajoitusta valittaessa ja mitoitettaessa on erityistä huomiota kiinnitettävä potilaan sairaalassa olon perusteeseen.

        22 b §:n 1 ja 2 momentin mukaan mukaan potilasta on mahdollisuuksien mukaan hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Hoitoa toteutetaessa on laadittava hoitosuunnitelma.
        Potilaan psyykkisen sairauden hoidossa saadaan hänen tahdostaan riippumatta käyttää vain sellaisia lääketieteellisesti hyväksyttäviä tutkimus- ja hoitotoimenpiteitä, joiden suorittamatta jättäminen vakavasti vaarantaa hänen tai muiden terveyttä tai turvallisuutta.


        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19901116#L4a


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin heillä on harhainen käsitys asemastaan. Tiettyjen hankaluuksien takia ajauduin osastolle ja sovin, että tehdään tarkkailu, että saan virallisen paperin asiasta.

        Aluksi psykiatri oli kohtelias. Sitten kun ilmoitti, että tarkkailu alkoi, muuttui hirviöksi. Halvensi, haukkui mm.että olin ollut ihan huono ammatissani. Kaikki oli minussa pielessä.

        Sitten kun tarkkailu oli ohi, ilmoitin mielipiteeni hänen käyttäytymisestään. Hän vaan ylväästi nokka pystyssä sanoi, että hän on sellaisessa asemassa, että voi puhua ja käyttäytyä niin. (Niin sain vapauttavan lausunnon.)
        Minun mielestäni kyse oli virka-aseman väärinkäytöstä.

        Tässä on valviran ohje miten menetellä:

        https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/tyytymattomyys_hoitoon

        Ja tässä tilastotietoa tilanteista ja epäasiallisen kohtalun tavoista:

        https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2018/03/sairaanhoitajien-vastaukset-etiikka.pdf


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on valviran ohje miten menetellä:

        https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/tyytymattomyys_hoitoon

        Ja tässä tilastotietoa tilanteista ja epäasiallisen kohtalun tavoista:

        https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2018/03/sairaanhoitajien-vastaukset-etiikka.pdf

        Oikeus hyvään terveydenhoitoon ja kohteluun on kirjattu potilaslain kolmanteen pykälään ja potilaan tiedonsaantioikeus viidenteen.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785

        Muita hyödyllisiä linkkejä:

        https://stm.fi/asiakas-potilastietojen-hallinta

        https://www.fimea.fi/documents/160140/764653/Ohje 1_2017 Haittavaikutusten ilmoittaminen 27022017_FI.pdf/deaef350-c95f-b539-ee6f-65ca5bbf8b35


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pakkolääkitys on Suomessa laillista ainoastaan tahdosta riippumattomassa hoidossa sairaalassa ja silloinkin vain, jos lääkitsemättä jättäminen vaarantaa potilaan tai jonkun muun hengen tai terveyden."

        Henkinen terveys on osa terveyttä, eli mielisairaus aiheuttaa automaattisesti indikaation lääkitykselle, vaikka pakolla.

        Oletko terveydenhoitohenkilökuntaa? Silloin et hallitse edes omaa alaasi koskevaa lainsäädäntöä. Eduskunnan oikeusasiamies on jakanut huomautuksia sairaaloille joissa automaattisesti pakkolääkitään kaikkia pakkohoidossa olevia ottamatta huomioon mitä laki määrää. Potilaan itsemääräämisoikeuden rajoittaminen on laillisesti mahdollista ainoastaan osastohoidossa psykiatrisessa sairaalassa ja silloinkin ainoastaan tahdosta riippumattomassa hoidossa ja silloinkin vain laissa säädetyin edellytyksin, ei automaattisesti eikä milloinkaan avohoidossa, jos kysymyksessä ei ole aito hätätilanne..

        Lue mitä laki sanoo. Kysy viisaammilta jos et osaa. Viisaampia eivät yleensä ole psykiatrit vaan ainakin perustuslakia, mielenterveys-ja potilaslakia tuntevat henkilöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko terveydenhoitohenkilökuntaa? Silloin et hallitse edes omaa alaasi koskevaa lainsäädäntöä. Eduskunnan oikeusasiamies on jakanut huomautuksia sairaaloille joissa automaattisesti pakkolääkitään kaikkia pakkohoidossa olevia ottamatta huomioon mitä laki määrää. Potilaan itsemääräämisoikeuden rajoittaminen on laillisesti mahdollista ainoastaan osastohoidossa psykiatrisessa sairaalassa ja silloinkin ainoastaan tahdosta riippumattomassa hoidossa ja silloinkin vain laissa säädetyin edellytyksin, ei automaattisesti eikä milloinkaan avohoidossa, jos kysymyksessä ei ole aito hätätilanne..

        Lue mitä laki sanoo. Kysy viisaammilta jos et osaa. Viisaampia eivät yleensä ole psykiatrit vaan ainakin perustuslakia, mielenterveys-ja potilaslakia tuntevat henkilöt.

        Näinhän tuo viestissään kertoi pakkohoidosta.


    • Anonyymi

      Samalla tavalla on helppo ajatella. Psykiatrian tarkoitus on alistaa ja nöyryyttää, osoittaa alemmuutesi jopa ja useimiten silloin kun olet toiminut normaalilla hyväksyttävällä tavalla. Ihmisoikeusaktivistitksi ei tämän vuoksi kannata alkaa, koska kenellekkään ihmisoikeusaktivistille ei ole käynyt ihmisoikeuksien kannalta hyvin. Katsoin juuri tositapahtumiin perustuvaa elokuvaa CIA:n toimista 9/11 iskujen jälkeisen sodan aikana. Tuolloin CIA käytti "tehostettuja" kuulustelumenetelmiä eli selkeämmin kidutusta. Tähän liittyi vesikidutus, velvottaminen valolla ja melulla, fyysinen painostaminen ja eristäminen. Yhdysvaltojen senaatti asetti työryhmän tutkimaan asiaa. Tuolloin pyrittiin myös luomaan rajaa hyväksyttävälle ja rikolliselle kuulustelumenettelylle. Hyväksyttävänä joidenkin käsitysten mukaa oli se, ettei kuulusteltavalle synny pysyvää vammaa. Toisten mukaan menettely oli hyväksyttävää silloin kun se johtaa konkreettisen tiedon saantiin. Todellisuudessa joku jopa kuoli kuulustelumenettelyjen johdosta ja toisaalta he eivät saaneet mitään uutta tietoa kuulusteltavilta. Senaatin osoittamaa työryhmän johtajaa toki alettiin painostamaan hakkerointisyytöksillä ja häntä uhkasi 20-vuoden vankeus. Loppujenlopuksi ketään CIA:sta ei asetettu syytteeseen, työryhmän johtaja ei joutunut oikeuteen saati saanut tuomiota. Loppujenlopuksi tehosteut kuulustelumenettelyt kielettiin ja vastuulliset CIA:n johtajat saivat ylennykset. Näin myös Suomessa. Jos lääkäri tekee tietoisesti ja tarkoituksenmukaisesti paskamaisesti, niin hän saa ylennyksen taikka vakipestin potkujen taikka nuhteiden sijasta. Vapaudenriistosta voi aina valittaa oikeuteen ja tätä oikeutta kannattaa todella käyttää. Joskus pitää tulla se tilanne jossa joku on todellakin ihmisten kohtelusta, leimaamisesta ja vapaudenriistoista vastuussa. Lain suomalla tavalla ns. mielisairas vaarallinen "pahentuva mielisairas" ja muiden palvelujen riittämättömyys vapaudenriiston perusteena on niin vahva argumentti, että siihen ei mahdu kuin 1/1000 rikoksen tai henkirikoksen tehnyt. Silti esim. suomalaiset vankimielisairaalat ovat täynnä varttihulluja. Todellisuudessa diagnoosi on useimiten siis leimaamis tarkoituksessa annettuja ja niillä ratsastetaan ja hypitään kuin hyppykepillä tuonelaan asti. Suomessa ei ole lainkäytön valvovaa elintä kokreettisesti laisinkaan.

      • Anonyymi

        "Jos lääkäri tekee tietoisesti ja tarkoituksenmukaisesti paskamaisesti, niin hän saa ylennyksen taikka vakipestin potkujen taikka nuhteiden sijasta"

        Eräs naispuolinen tuttavani kävi neurologilla. Hänellä oli neurologisia oireita siis. Hän ihmetteli kun mieslääkäri halusi kopeloida hänen rintojaan. Sattuuko tähän ja tähän. Tuttavani ihmetteli mutta ei ehtinyt kieltääkään, antoi kopeloida ja sanoi että hänestä se tuntui hirveältä, kun tajusi ettei rintojen palpointi liittynyt mitenkään siihen miksi hän tuli vastaanotolle. Hän teki myöhemmin valituksen Aviin. Sieltä tulikin seuraamus lääkärille: "huomion kiinnittäminen" siihen, ettei rintojen tutkiminen kuulunut neurologiseen perustutkimukseen. Huomion kiinnittäminen on lievin Avin seuraamuksista, ei sama kuin huomautus tai kehotus. Mutta tuli siis edes jotain.

        Neurologi oli selitellyt vastineessaan että hän tutkii aina kaikkien potilaidensa rinnatkin. Ja Avi siis vastasi ettei se kuulunut asiaan . Silti tuli niin lievä seuraamus. Tuttavani oli pettynyt, mutta pettyi vielä enemmän kun huomasi myöhemmin että ko, lääkäri oli saanut ylennyksen! Hän työskenteli yksityisellä lääkäriasemalla. - Tuttavani oli valittanut asiasta alun perin myös hänen esimiehelleen, mutta tämä ei kuulemma ottanut kantaa. Ja Avin päätöksen jälkeen siis ylensi ko. tyypin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos lääkäri tekee tietoisesti ja tarkoituksenmukaisesti paskamaisesti, niin hän saa ylennyksen taikka vakipestin potkujen taikka nuhteiden sijasta"

        Eräs naispuolinen tuttavani kävi neurologilla. Hänellä oli neurologisia oireita siis. Hän ihmetteli kun mieslääkäri halusi kopeloida hänen rintojaan. Sattuuko tähän ja tähän. Tuttavani ihmetteli mutta ei ehtinyt kieltääkään, antoi kopeloida ja sanoi että hänestä se tuntui hirveältä, kun tajusi ettei rintojen palpointi liittynyt mitenkään siihen miksi hän tuli vastaanotolle. Hän teki myöhemmin valituksen Aviin. Sieltä tulikin seuraamus lääkärille: "huomion kiinnittäminen" siihen, ettei rintojen tutkiminen kuulunut neurologiseen perustutkimukseen. Huomion kiinnittäminen on lievin Avin seuraamuksista, ei sama kuin huomautus tai kehotus. Mutta tuli siis edes jotain.

        Neurologi oli selitellyt vastineessaan että hän tutkii aina kaikkien potilaidensa rinnatkin. Ja Avi siis vastasi ettei se kuulunut asiaan . Silti tuli niin lievä seuraamus. Tuttavani oli pettynyt, mutta pettyi vielä enemmän kun huomasi myöhemmin että ko, lääkäri oli saanut ylennyksen! Hän työskenteli yksityisellä lääkäriasemalla. - Tuttavani oli valittanut asiasta alun perin myös hänen esimiehelleen, mutta tämä ei kuulemma ottanut kantaa. Ja Avin päätöksen jälkeen siis ylensi ko. tyypin.

        Lisään: lääkäriasema oli Diacor, nykyään hän on jo eläkkeellä.


      • Anonyymi

        Tähän tulee selitykseksi deepstate, joka käyttää psykiatrista järjestelmää hyväksi. Deepstate on valtio valtion sisällä. deepstatessa ei noudateta lakeja eikä siitä tule kielteisiä seuraamuksia, ylennyksiä voi tulla.

        Deepstaten määritelmän voi lukea Wikipediasta.

        Jos joku viitsisi kopoida sen tänne, olisi hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos lääkäri tekee tietoisesti ja tarkoituksenmukaisesti paskamaisesti, niin hän saa ylennyksen taikka vakipestin potkujen taikka nuhteiden sijasta"

        Eräs naispuolinen tuttavani kävi neurologilla. Hänellä oli neurologisia oireita siis. Hän ihmetteli kun mieslääkäri halusi kopeloida hänen rintojaan. Sattuuko tähän ja tähän. Tuttavani ihmetteli mutta ei ehtinyt kieltääkään, antoi kopeloida ja sanoi että hänestä se tuntui hirveältä, kun tajusi ettei rintojen palpointi liittynyt mitenkään siihen miksi hän tuli vastaanotolle. Hän teki myöhemmin valituksen Aviin. Sieltä tulikin seuraamus lääkärille: "huomion kiinnittäminen" siihen, ettei rintojen tutkiminen kuulunut neurologiseen perustutkimukseen. Huomion kiinnittäminen on lievin Avin seuraamuksista, ei sama kuin huomautus tai kehotus. Mutta tuli siis edes jotain.

        Neurologi oli selitellyt vastineessaan että hän tutkii aina kaikkien potilaidensa rinnatkin. Ja Avi siis vastasi ettei se kuulunut asiaan . Silti tuli niin lievä seuraamus. Tuttavani oli pettynyt, mutta pettyi vielä enemmän kun huomasi myöhemmin että ko, lääkäri oli saanut ylennyksen! Hän työskenteli yksityisellä lääkäriasemalla. - Tuttavani oli valittanut asiasta alun perin myös hänen esimiehelleen, mutta tämä ei kuulemma ottanut kantaa. Ja Avin päätöksen jälkeen siis ylensi ko. tyypin.

        Sepä olisikin hieno maailma, jos lääkäri saisi itse päättää mitä ruumiin osia tutkii ilman potilaan lupaa. Miksei tutkinut muuten haaraväliä myös? Oliko selittänyt?


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1641
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1263
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1244
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1156
    Aihe