Hankintameno-olettama tappiosta

apuajakiitos

Mulla kävi niin tyhmästi, että kun möin rahastoja alle tonnin edestä joista ei ois mennyt veroja, mutta rahapulassa möin muutaman tappiollisen osakkkeen. Tuo tappiollinen osake on nyt pienempi raha kuin itse "mätky" joka sitten tosta rahaston voitosta tuli.

Haluisin tuon tappiollisen osakkeen vähentää hankintameno-olettaman mukaan, mutta en löytänyt suoranaista vinkkiä miten se lasketaan tappiosta.

Kun tuo merkitty hankintahinta on 166,00 ja saatu raha on 66 e ja raha on siis - 124 e luovutustappiota kulut huomioon ottaen. Jos kuitenkin otan tuon 40% hankintameno-olettaman mukaan niin lasktaanko se näin

(166x0,4 166)-66=166e

jolloin luovutusvoitto ois -166e.

Olen opiskelija ja tuloloukussa ja mun oli pakko myydä osakkeet ja joudun tänäkin vuonna myymään koska muuten en saa mitään tukea yhteiskunnalta. Lainoja en enää saa mistään. Olisin tosi iloinen jos joku sijoitusguru nyt neuvoisi miten mä korjaan tuon veroilmoitukseen oikeanlaiseksi.

3

90

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hiihdä_kovempaa

Tuo sinun laskelma on ihan perseestä 😀.
      Parempaan lopputulokseen pääset oikeilla luvuilla.

40% hankintaolettamalla olisit maksanut tuosta 66€ potista ostohekellä 26,4€ eli saanut nyt voittoa 39,6€, josta maksat verot

• 67895

Hankintameno-olettamaa ei saa jos ei ole syntynyt myyntivoittoa....

• Verofisivuiltatietoa

Luovutusvoitto lasketaan joko todellisen hankintahinnan ja -kulujen mukaan tai käyttämällä hankintameno-olettamaa.
      Myyntihinnasta vähennetään edullisempi vaihtoehto.
      Hankintameno-olettamaa käyttäen tulee aina voittoa, sillä vähennys on 20 tai 40 prosenttia (omistusaika alle/yli 10 vuotta).

Jos myyt 10000 eurolla, hankintameno-olettama on joko 2000 tai 4000 euroa, jolloin voitoksi jää 8000/6000 euroa, josta vero lasketaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1763
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1189
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1178
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1048
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      838
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      764
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      132
      698
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe