Fölin kyydissä

höhjustniin

Föli toimii. Kuljettajat ovat kohteliaita, monet jopa puhetaitoisia. Eräs juttu ihmetyttää kuitenkin. Kun matkustaa Turusta Rymättylään, niin pitää vaihtaa Naantalissa toiseen bussiin. Onko järkeä?

105 kommenttia

Vastaukset

  • Kyytimaksu on halpa, mikä on myönteinen asia. Mutta olen minäkin ihmetellyt niitä vaihtoja.

    • Suomenlahden eteläpuolella kuljetaan bussilla ilmaiseksi, koska on laskettu henkilöautojen päästöjen olevan suurempi kuin busseilla liikuttaessa. Yksi ihminen tavallisesti maksimissaan kaksi ihmistä per yksi henkilöauto ja tämä lukema kerrottuna tuhansilla. Bussiin mahtuu usea kymmen ihmistä.

      Tarkoituksena on ollut ihmisten ajattelun muuttaminen ympäristöystävällisemmäksi. Kuten laskettua on, niin suurin päästömäärä saastetta hengitysilmaan tulee tehtaista, lentokoneista ja henkilöautoista. Se mikä kummastuttaa, niin asfalttipäällysteiset öljypitoiset tiet on tehty juuri ihmisten asutusten viereen. Tiet menevät ikkunoiden alta lähestulkoon, kukaan ei siis välitä ei omasta eikä muiden terveydestä käyttäessään henkilöautoa.

      Föli on alentanut pitkien matkojen hintoja jonkun verran, mutta muuten Föli on kallis ajettaessa sillä päivittäisiä työmatkoja, jolloin kahden tunnin vaihtokaan ei auta alentamaan kustannuksia. Mitäköhän se puolen vuoden Fölimaksu olikaan yhdeltä aikuiselta.?????? Se on vaan niin, että alennettu hinta huomataan, mutta se todellinen kuukaudessa tai vuodessa kertynyt Fölimaksu onkin loppupeleissä LIIAN SUURI MAKSETTAVAKSI. Nyt kun suositaan bussien käyttöä, niin miten on mahdollista siirtyä kokonaan bussilinjan asiakkaaksi, koska se tulee todellakin paljon kalliimmaksi kuin henkilöauto?


    • Sorry, jos bussikyyti olisi täysin ilmainen, kävisi niin, että bussiin majoittuisi kaikenmaailman hiippareita, jotka eivät oikeasti ole matkalla minnekään.


    • Totta, jotkut bussinkuljettajat ovat todenneet juuri samalla tavalla.


    • Ei voi olla ilmaista bussikyytiä, koska jostakin rahat on otettava, eli siis ihmiset maksavat.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ei voi olla ilmaista bussikyytiä, koska jostakin rahat on otettava, eli siis ihmiset maksavat.

      Jostain otetaan. Meidän maassamme on upporikkaita, joilta odotetaan sitä oikeaa asennetta. Upporikkaat ajelevat mersuilla ja porsheilla, mutta eivät ymmärrä bussiliikenteestä, koska eivät käytä busseja. Näitä henkilöitä tulisi ohjata ilmastonmuutoksen nimissä hyväksymään se tosiasia myöskin, että henkilöautot vähemmälle ja maksamaan niille, jotka ovat luontoystävällisiä ja kulkevat bussilla heidänkin puolestaan.

      Eli yksinkertaistettuna = rahakkaat upporikkaat maksamaan ilmainen bussikuljetus niille, joilla ei ole varaa ostaa uutta Porshea.


    • Onhan tuossa ajatusta, mutta useimmat päättäjät eivät ymmärrä asiaa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Totta, jotkut bussinkuljettajat ovat todenneet juuri samalla tavalla.

      Niin - moni kuljettaja on kyllästynyt sellaiseen tilanteeseen, että linjan päätepysäkillä joku äijä ei meinaa millään lähteä ulos bussista, ja jos bussikyyti olisi ilmainen, niin silloin tuollaisia tilanteita tulisi vielä enemmän.


    • Juu, varsinkin silloin, kun kuljettaja ajaa työpäivänsä viimeisen vuoron, ja päätepysäkillä joku kyytiläinen jää väkisin linjuriin asustamaan, niin tilanne on ongelmallinen.


    • IlmainenBussiAsiakkaalle kirjoitti:

      Suomenlahden eteläpuolella kuljetaan bussilla ilmaiseksi, koska on laskettu henkilöautojen päästöjen olevan suurempi kuin busseilla liikuttaessa. Yksi ihminen tavallisesti maksimissaan kaksi ihmistä per yksi henkilöauto ja tämä lukema kerrottuna tuhansilla. Bussiin mahtuu usea kymmen ihmistä.

      Tarkoituksena on ollut ihmisten ajattelun muuttaminen ympäristöystävällisemmäksi. Kuten laskettua on, niin suurin päästömäärä saastetta hengitysilmaan tulee tehtaista, lentokoneista ja henkilöautoista. Se mikä kummastuttaa, niin asfalttipäällysteiset öljypitoiset tiet on tehty juuri ihmisten asutusten viereen. Tiet menevät ikkunoiden alta lähestulkoon, kukaan ei siis välitä ei omasta eikä muiden terveydestä käyttäessään henkilöautoa.

      Föli on alentanut pitkien matkojen hintoja jonkun verran, mutta muuten Föli on kallis ajettaessa sillä päivittäisiä työmatkoja, jolloin kahden tunnin vaihtokaan ei auta alentamaan kustannuksia. Mitäköhän se puolen vuoden Fölimaksu olikaan yhdeltä aikuiselta.?????? Se on vaan niin, että alennettu hinta huomataan, mutta se todellinen kuukaudessa tai vuodessa kertynyt Fölimaksu onkin loppupeleissä LIIAN SUURI MAKSETTAVAKSI. Nyt kun suositaan bussien käyttöä, niin miten on mahdollista siirtyä kokonaan bussilinjan asiakkaaksi, koska se tulee todellakin paljon kalliimmaksi kuin henkilöauto?

      Jos bussikyyti olisi täysin ilmainen, niin... veronmaksajat maksaisivat, ja maksajina olisivat myös sellaiset henkilöt, jotka eivät käytä bussia.


    • Niin- maksajaksi joutuisivat siis myös he, jotka asuvat kaukana bussireiteistä.


  • Ensinnäkin Fölin pitäisi kulkea Rymättykään niinkuin Merimaskuun useammin.

    Toiseksi Rymättylään tai merimaskuun menevän ei pitäisi joutua vaihtaan autoa Naantalissa. Miksi ei? Koska on myöskin vammaisia, liikuntarajoitteisia, rollaattorilla kulkijoita, jotka käyvät Turussa Rymättylästä asti.

    Eli siis Fölin linja Turku- Naantali- Merimasku- Rymättylä olisi paikallaan.

    Kolmanneksi, koska ilmastonmuutos on tosiasia, niin Merimaskuun ja Rymättylään tulisi kulkea Föli useammin.

    Myöskin, koska luontoa rakastavat eivät käytä henkilöautoa, he liikkuvat linja-autoilla. Nyt vaan on niin, että Merimaskuun ja Rymättylään luontoharrastajat eivät helpolla pääse Turusta, vaikka mieli tekisi.

    Me Luontoa rakastavat ihmiset emme todellakaan kulje pikkuautoilla, vaan yleisillä kulkuneuvoilla, jolloin me myöskin odotamme muilta luontoystävällisyyttä.

    Lisää linjoja Föliltä Merimaskuun ja Rymättylään. Ja ihan siksi, että kun sinne luonnon keskelle menee aamupäivällä niin pääsisi muutaman tunnin kuluttua taikka jo tunnin kuluttua takaisin niin voisi käydä sitten useammin noilla ihanilla alueilla.

    Ruissaloon menee kaksi linjaa tunnissa ja joinakin aikona kerran tunnissa Turun keskustan alueelta. Siellä kyllä sitten käydäänkin luontoa ihailemassa useasti. Olisiko Naantalin syytä miettiä asiaa uudelleen?????

    • Tuossa on loistavasti hienoja ajatuksia. Harmi vain , kun maaseutulinjoja on karsittu voimakkaasti kaikkialla Suomessa.


    • Hieno kirjoitus. Ruissalossa ei ole asutustakaan muuta kuin kesämökkejä jonkin verran ( oikeastaan muutamia saaren kokoon nähden ) eikä ole koulua ei mitään tietenkään, koska on luonnonsuojelualue.
      Verrataanpa nyt Ruissalon Föli-liikenteen tiheyttä Merimaskun ja Rymättylän bussiliikenteen tiheyteen. Tässä on jokin outo ero nyt. Merimaskussa ja Rymättylässä ihmisiä asuu ympärivuotisesti paljonkin. Ruissalossa vain muutama. Samoin Merimaskun, Luonnonmaan ja Rymättylän asukasluku kasvaa roimasti kaiken aikaa, mutta samanaikaisesti bussiliikenne on vähentynyt. Onhan nuo alueet kaavoitettu ja uusia rakennuksia tulee paljon, josta toki seuraa ihmismäärän lisääntyminen ko alueilla.
      Ihmiset eivät myöskään ymmärrä, millainen melusaaste koituu ihmisten lisääntyessä alueella. Ihminen yleensä tuo melusaasteen mukanaan henkilöauton muodossa, mikäli usein kulkevaa bussia ei ole. Eli siis ilman lisääntyvää sähköbussiliikennettä kaunis saaristoalueemme on tuhoon tuomittu.
      Kuinka paljon Naanatlin päättäjät olette ajatelleet tällaisia asioita?


    • Totta, jos bussiliikenne on vähäistä, niin totta kai henkilöautojen määrä lisääntyy.


    • Se henkilöautomäärän lisääntyminen on viimeisen 30 vuoden aikana ollut melkoista, jossain syrjäseuduilla vielä enemmän kuin Naantalin ja Turun alueilla.


    • Toisaalta: Henkilöautolle ei aina ole helppoa löytää pysäköintipaikkaa esimerkiksi Naantalista kesällä. Turun keskustassa aina vaikeaa. Ja Helsingin keskustassa vielä vaikeampaa. Siis bussilla kulkemisessa on omat hyvät puolensa.


    • Juu- bussilla kulkemisessa omat hyvät puolensa. Juu- onnistuu Turku-Naantali matkalla, ja esimerkiksi Helsingissä aivan hyvin. Mutta kun mennään maaseutualueille, niin vaikeaa suosia bussia, jos bussi näkyy vain pari kertaa päivässä.


    • Siihen aikaan, kun Rymättylään liikennöi pienehkö bussifirma, niin viikonloppuliikennettä oli huomattavasti enemmän kuin nykyään.


    • Sama juttu oli Merimaskussa.


    • Sekä Rymättylän että Merimaskun bussifirmojen isännät ajoivat myös itse joka päivä.


  • eiköhän rymättylän korvessa ole luontoa tarpeeksi, ei sieltä pidä lähteä minnekkään.

    • Niin, mutta moni haluaisi päästä Turusta/Raisiosta/Naantalista Rymättylään retkeilemään.


    • seikkailijajostakin kirjoitti:

      Niin, mutta moni haluaisi päästä Turusta/Raisiosta/Naantalista Rymättylään retkeilemään.

      jos rymättylässä ei kaivata retkeilijöitä...


    • Niin - jos paikallisella väestöllä on sellainen asenne.


    • Ihme asenne jos niin on.


    • Voi joillakin olla, mutta useimmilla ei sentään.


    • Kyllä sinne varmaan retkiä saa tehdä.


    • Saa retkeillä, kunhan ei pyöri toisten yksityisalueella.


    • Rantamaisemia näkee niin, ettei tarvitse yksityisalueilla pyöriskellä.


    • Aivan, Rymättylän Röölän rannassa on kesällä palvelut ja maisemia niin, ettei tarvitse kenenkään tonteilla pyöriskellä.



  • Onko sitä ilmiötä, että kesken linjan jollakin pysäkillä kuljettaja häipyy, ja toinen kuljettaja tulee jatkamaan ajoa?

    • En ole havainnut.


    • Vuoron vaihtuessa tottakai kuljettaja lähtee kotiinsa ja toinen kuljettaja jatkaa ajoa. Näinhän se menee kaikissa vuorotyöpaikoissa.


    • On selvää, että aamuvuoron kuljettaja lähtee kotiinsa, ja iltavuoron kuljettaja tulee ajamaan samaa linjuriautoa. Mutta lähinnä herää kysymys: Tapahtuuko vaihto kesken linjan jollakin pysäkillä, vai tapahtuuko vaihto niin, että aamuvuoron kuljettaja ajaa päätepysäkiltä varikolle, josta iltavuoron kuljettaja ottaa linjuriauton.


    • No järkevämmältä tuntuisi se vaihtoehto, että kuljettajien vaihto tapahtuisi varikolla, eikä missään linjan varrella olevalla pysäkillä.


    • Jos kuskien vaihto tapahtuisi matkan varrella jollakin pysäkillä, niin ratkaisu ei olisi matkan sujuvuuden kannalta hyvä.


  • Hyvä asia tuo Föli. Kulkuyhteydet ovat hyvät, huomattavasti paremmat, kuin jossain kauempana Suomen syrjäkulmilla.

    • Onhan Naantalissa paljon enemmän asukkaita kuin jossakin harvaanasutun syrjäseudun pikkukunnassa.


  • Suovuoren yhteydet saisivat olla paremmat.

    • Niinpä. Varsinkin, kun siellä on runsaasti asukkaita.


    • Aivan. Naantali-Turku -linjalla Suovuoren lenkki ei pidentäisi matka-aikaa kuin ehkä 5-8 minuuttia.


    • olisi kuljettajalle myöskin vaihtelua ajaa joitakin vuoroja vähän eri reittejä.


    • Niin, monilla alueilla, varsinkin pääkaupunkiseudulla, kuskit ajavat useampia reittejä, ja heidän mielestään on mukavaa, kun on vaihtelua. Niinpä Suovuoren lenkki olisi kuskeille mukavaa vaihtelua.


  • Useammin busseja linjalle Turku- Merimasku- Rymättylä. kiitos!

    Ite käyn Turussa töissä ja asun Rymättylässä.

    Kannatan bussiliikennettä.

    • Hyvä, kun kannatat bussiliikennettä. Niin kannatan minäkin.


    • Bussiliikenne on hyvä asia, mutta on vaikeaa olla bussin käyttäjä niillä alueilla, joilla ei ole näkynyt bussia moneen vuoteen.


    • Turusta Naantaliin ja Turusta Helsinkiin on loistavat bussiyhteydet, mutta maaseudulta on bussiyhteyksiä karsittu liikaa.


    • Olisi hienoa, jos olisi elävä maaseutu, kuten oli vuosikymmeniä sitten, mutta maaseudun bussiliikenteen voimakas karsiminen on maaseudulle haitallista.


    • Maaseudun bussiliikennettä voimakkaasti karsittu, koska suuri osa väestöstä muuttanut kaupunkeihin, ja maaseudulle jääneillä ihmisillä on lähes jokaisella henkilöauto.


    • Joillakin maaseutupaikkakunnilla on kokeiltu iltaliikenteen toimivuutta, ja -ikävä kyllä - todettu, että iltavuoroissa on erittäin vähän matkustajia.


  • Kannattaa olla iloinen, kun on Föli. ---Ei kaikkialla Suomessa ole yhtä hyvää joukkoliikennejärjestelmää.

    • Niin, syrjäkulmien paikkakunnilla menee vain aamuvuoro koululle, ja iltapäivällä koululta takaisin. Naantalilaiset eivät edes osaisi kuvitella sellaista tilannetta.


    • Herää muuten kysymys: Jos jossakin on vain aamuvuorot koululle ja iltapäivävuorot takaisin, niin mitä toimintaa kuljettajilla ja busseilla on sen välissä olevan 5 tai 6 tunnin aikana? Naantalissa sentään toimii bussiliikenne koko ajan.


    • No joissakin pienehköissä firmoissa kuljettajat tekevät varikolla korjaamotöitä.


  • Muuten o.k., mutta Merimaskuun saisi kulkea useammin.

    • Myös Luonnonmaalle, varsinkin Käkölän suuntaan, saisi kulkea useammin.


    • Rymättylään ja Merimaskuun saisi olla perjantai- ja lauantai-iltaisin yhteys puolenyön aikoihin, varsinkin kesällä.


  • Huippujuttu, kun Naantalista pääsee suoraan Kaarinaan ja Lietoon.

    • Järkevä ratkaisu.


    • Kaarinaan ja Lietoon taitaa mennä melko tiuhaan Naantalista, mutta Merimaskuun ja Rymättylään vain muutama ajo päivässä. Onko tässä jotain nyt pielessä.???!!!!!


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kaarinaan ja Lietoon taitaa mennä melko tiuhaan Naantalista, mutta Merimaskuun ja Rymättylään vain muutama ajo päivässä. Onko tässä jotain nyt pielessä.???!!!!!

      Kyllä,...paljonkin on pielessä. Siis lisää liikennettä Rymättylään ja Merimaskuun.


  • Fiksu juttu on myös se, kun on iltamyöhä- ja yöliikennettä.

    • On jo 60-luvulla ollut Naantali-Turku -linjalla lähtöjä puolenyön jälkeen, vaan nykyään on ainakin perjantai- ja lauantai- öisin vielä runsaammin.


    • Hyvä, kun Naantalin liikennöitsijät ovat jo vuosikymmeniä sitten ymmärtäneet, että yölläkin kuljetaan. Monin paikoin Suomessa eivät liikennöitsijät ole tätä ymmärtäneet.


  • Toimii, juu, mutta … kaipaan niitä 60-luvun ruskeanvärisiä linja-autoja.

    • Sama juttu, niissä 60-luvun linjureissa oli tunnelmaa.


    • 1960-luvun linjurit olivat mainioita, muistaakseni Scania- ja Volvo-merkkisiä.


    • Oli myös muutama Leyland ja Sisu.


  • Kuljettajien ystävällisyys on nykyään hieno asia.

    • Yes. Kuljettajat ovat kohteliaita, koska onneksi viime vuosikymmeninä on ymmärretty, että kuljettajan tehtävä ei ole "vain ajaminen", vaan yhtä tärkeä asia on asiakaspalveluhenkisyys.


    • Kuljettajan työhön on jo monen vuoden ajan otettu henkilöitä, jotka todella haluavat toimia reippaina kuljettajina.


    • On oikea suuntaus, että kuljettajiksi on valittu henkilöitä, jotka ovat motivoituneet linja-autoalalle.


  • Mikäli linja-autojen suosio saadaan nousuun, tarvitaan rajuja juttuja, jotta ilmastomuutos pysähtyisi. Ne on ne henkilöautot jotka
    pörräävät yhden henkilön ajaessa tuota saastepönttöä kumirenkaiden päällä.

    Ehdotan linja-autojen matkan hintojen alentamista 30% kaikilta tai jopa niinkuin jossakin euroopan maassa on ilmainen linja-autolla kulkeminen joissakin kaupungeissa, niin samoin pitäisi täällä olla varsinkin juuri eteläisen suomen alueilla ilmainen linja-autokyyti kaupunkialueilla. Onhan tämä ruuhka suomea.

    Toinen ehdotus: linja-autojen polttoainemaksut/ -hinnat alas ja henkilöautojen polttoainemaksut ylös. Henkilöautojen polttoainemaksut/-hinnat voisi ihan hyvin korottaa jopa 50%. Henkilöautojen uhmakäyttö tulisi saada mahdollisimman alas. Tämä henkilöautojen käyttö on tabuasia ajatellen sitä, että ko asia jätetään huomioimatta, mutta samanaikaisesti puhutaan ja paasataan ilmastonmuutoksesta, mutta henkilöautot saavat päästellä metallipölyt, saasteet ilmaan aamusta iltaan ja vielä yölläkin joku törttö ajelee yksin autollaan ja saastuttaa maailmaa.

    Joten linja-autoliikenteen lisäämistä myöskin maaseudulle. Naantalista Merimaskuun ja Rymättylään halutaan jo ilmastonmuutostempauksen myötä lisää linja-autoliikennettä.

    Kiitos, kun ajattelette millaista ilmaa hengitämme.

  • föli on kyllä niin mainio juttu että luovuin omasta autosta kokonaan jo muutamia vuosia sitten

    • Se on ollut järkevä ratkaisu.


    • Erittäin järkevä ratkaisu, koska föli-lippu on edullinen, verrattuna henkilöauton polttoaine- ja vakuutusmaksukuluihin.


  • Haluan myös omalta osaltani kiittää Fölin kuljettajia. Ovat hyviä kuljettajia, ottavat iäkkäät ihmiset hyvin huomioon. Mukavia työpäiviä Fölin kuljettajille toivottaa Seniori Mummo.

    • Kiitos ystävällisestä mielipiteestä ! t. Linjurihenkilö


    • On hienoa, kun on ystävällisiä asiakkaita.


    • Ystävällisillä asiakkailla on taito motivoida kuljettajia.


  • Onko yhtään laulavaa bussikuskia? Pääkaupunkiseudulla on muutama.

    • Naantalissa /Turussa eivät ehkä kehtaa laulaa.


    • Olisi ihan hauskaa, jos kuski hiukan laulaisi.


  • Muistakaa varata tasaraha muutoin voi jäädä lippu ostamatta jos kuskilla ei vaihtorahaa. pari päivää sitten viimeksi näin kun kuskilla ei ollut vaihtorahaa kympin seteliin antaa kertalipun ostossa.

    • Kyllä kuljettajilla pitäisi olla riittävästi vaihtorahaa.


    • Ainakin kympin ja kahdenkympin seteleihin pitäisi vaihtorahaa löytyä.


  • Fölin aikataulu- ja reitti-informaatio toimivat erittäin hyvin. Siitä suuret kiitokset!

  • Onko Naantalin Nesteelle enää mitään bussiyhteyttä?

  • En meinannut enää Turussa löytää Naantalin linjurin lähtöpaikkaa, koska Kauppatori on myllätty, rakennustyömaa. Onneksi hyvän informaation ansiosta lähtöpaikka löytyi.

  • Föli on hieno juttu, yes. Mutta toivottavasti Naantaliin vielä joskus saadaan linja-autoasema. Kun se vanha tuttu linja-autoasema oli purettu.

    • Lienee suunnitelma, että uusi linja-autoasema rakennettaisiin.


    • Millähän kohdalla on tonttia uutta linja-autoasemaa varten?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Millähän kohdalla on tonttia uutta linja-autoasemaa varten?

      Melko täynnä ovat keskustan mahdolliset paikat. Ja bussiasemalla pitäisi olla myös reilusti bussin liikkumatilaa.


  • Pysäkkikatokset ovat hyvä asia. Joskus vuosikymmeniä sitten ei pysäkkikatoksia juuri ollut.

    • Yes, onneksi Naantalissa ei rikota pysäkkikatoksia niin paljon kuin pääkaupunkiseudulla.


  • Tänään Hämeenkadulla linja-auto lähti pysäkiltä vinosti yhdenkaistan yli ja meinasi ajaa sillä toisella kaistalla ajavan pienen henkilöauton päälle. Kyllähän auton kuuluu väistää jos ajaa pysäkin ohi kulkevaa kaistaa. Eihän se väistövelvollisuus koske muita kaistoja, eihän?
    Bussi kuski soitti torvea ja meni seuraavissa valoissa auton viereen, avasi etu-oven ja alkoi huutamaan kuljettajalle. Näytti vielä lopuksi sormimerkkejä.
    Tunnen oloni turvattomaksi tuollaisten kuljettajien kyydissä.

  • Nyt on kuulemma kaksikerros-bussi koekäytössä Naantali-Turku-linjalla. En ole nähnyt, mutta olen kuullut.

    • Minä näin sen ihan nopeasti vilaukselta.


    • Onko matkustajia niin paljon, että kaksikerrosbussin käyttö olisi kannattavaa?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Onko matkustajia niin paljon, että kaksikerrosbussin käyttö olisi kannattavaa?

      Ruuhka-ajan vuoroissa paljon matkustajia, mutta keskipäivällä ja illalla matkustajamäärät eivät aivan valtavia liene.


    • Onko kaksikerrosbussi kovinkaan käytännöllinen sellaisessa liikenteessä, jossa on paljon pysäkillä käyntejä?


    • Kuulemma ihan paska tämä 2krs bussi. Heiluu niin että tulee huono olo ja ikkunalasit liian tummat ettei uloskaan meinaa nähdä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kuulemma ihan paska tämä 2krs bussi. Heiluu niin että tulee huono olo ja ikkunalasit liian tummat ettei uloskaan meinaa nähdä.

      Eli luultavasti kokeilu jää lyhytaikaiseksi.


Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.