Fölin kyydissä

höhjustniin

Föli toimii. Kuljettajat ovat kohteliaita, monet jopa puhetaitoisia. Eräs juttu ihmetyttää kuitenkin. Kun matkustaa Turusta Rymättylään, niin pitää vaihtaa Naantalissa toiseen bussiin. Onko järkeä?

149

1284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äimän_käkenä

      Kyytimaksu on halpa, mikä on myönteinen asia. Mutta olen minäkin ihmetellyt niitä vaihtoja.

      • IlmainenBussiAsiakkaalle

        Suomenlahden eteläpuolella kuljetaan bussilla ilmaiseksi, koska on laskettu henkilöautojen päästöjen olevan suurempi kuin busseilla liikuttaessa. Yksi ihminen tavallisesti maksimissaan kaksi ihmistä per yksi henkilöauto ja tämä lukema kerrottuna tuhansilla. Bussiin mahtuu usea kymmen ihmistä.

        Tarkoituksena on ollut ihmisten ajattelun muuttaminen ympäristöystävällisemmäksi. Kuten laskettua on, niin suurin päästömäärä saastetta hengitysilmaan tulee tehtaista, lentokoneista ja henkilöautoista. Se mikä kummastuttaa, niin asfalttipäällysteiset öljypitoiset tiet on tehty juuri ihmisten asutusten viereen. Tiet menevät ikkunoiden alta lähestulkoon, kukaan ei siis välitä ei omasta eikä muiden terveydestä käyttäessään henkilöautoa.

        Föli on alentanut pitkien matkojen hintoja jonkun verran, mutta muuten Föli on kallis ajettaessa sillä päivittäisiä työmatkoja, jolloin kahden tunnin vaihtokaan ei auta alentamaan kustannuksia. Mitäköhän se puolen vuoden Fölimaksu olikaan yhdeltä aikuiselta.?????? Se on vaan niin, että alennettu hinta huomataan, mutta se todellinen kuukaudessa tai vuodessa kertynyt Fölimaksu onkin loppupeleissä LIIAN SUURI MAKSETTAVAKSI. Nyt kun suositaan bussien käyttöä, niin miten on mahdollista siirtyä kokonaan bussilinjan asiakkaaksi, koska se tulee todellakin paljon kalliimmaksi kuin henkilöauto?


      • asiassa.monta.puolta

        Sorry, jos bussikyyti olisi täysin ilmainen, kävisi niin, että bussiin majoittuisi kaikenmaailman hiippareita, jotka eivät oikeasti ole matkalla minnekään.


      • Anonyymi

        Totta, jotkut bussinkuljettajat ovat todenneet juuri samalla tavalla.


      • Anonyymi

        Ei voi olla ilmaista bussikyytiä, koska jostakin rahat on otettava, eli siis ihmiset maksavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi olla ilmaista bussikyytiä, koska jostakin rahat on otettava, eli siis ihmiset maksavat.

        Jostain otetaan. Meidän maassamme on upporikkaita, joilta odotetaan sitä oikeaa asennetta. Upporikkaat ajelevat mersuilla ja porsheilla, mutta eivät ymmärrä bussiliikenteestä, koska eivät käytä busseja. Näitä henkilöitä tulisi ohjata ilmastonmuutoksen nimissä hyväksymään se tosiasia myöskin, että henkilöautot vähemmälle ja maksamaan niille, jotka ovat luontoystävällisiä ja kulkevat bussilla heidänkin puolestaan.

        Eli yksinkertaistettuna = rahakkaat upporikkaat maksamaan ilmainen bussikuljetus niille, joilla ei ole varaa ostaa uutta Porshea.


      • Anonyymi

        Onhan tuossa ajatusta, mutta useimmat päättäjät eivät ymmärrä asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, jotkut bussinkuljettajat ovat todenneet juuri samalla tavalla.

        Niin - moni kuljettaja on kyllästynyt sellaiseen tilanteeseen, että linjan päätepysäkillä joku äijä ei meinaa millään lähteä ulos bussista, ja jos bussikyyti olisi ilmainen, niin silloin tuollaisia tilanteita tulisi vielä enemmän.


      • Anonyymi

        Juu, varsinkin silloin, kun kuljettaja ajaa työpäivänsä viimeisen vuoron, ja päätepysäkillä joku kyytiläinen jää väkisin linjuriin asustamaan, niin tilanne on ongelmallinen.


      • Anonyymi
        IlmainenBussiAsiakkaalle kirjoitti:

        Suomenlahden eteläpuolella kuljetaan bussilla ilmaiseksi, koska on laskettu henkilöautojen päästöjen olevan suurempi kuin busseilla liikuttaessa. Yksi ihminen tavallisesti maksimissaan kaksi ihmistä per yksi henkilöauto ja tämä lukema kerrottuna tuhansilla. Bussiin mahtuu usea kymmen ihmistä.

        Tarkoituksena on ollut ihmisten ajattelun muuttaminen ympäristöystävällisemmäksi. Kuten laskettua on, niin suurin päästömäärä saastetta hengitysilmaan tulee tehtaista, lentokoneista ja henkilöautoista. Se mikä kummastuttaa, niin asfalttipäällysteiset öljypitoiset tiet on tehty juuri ihmisten asutusten viereen. Tiet menevät ikkunoiden alta lähestulkoon, kukaan ei siis välitä ei omasta eikä muiden terveydestä käyttäessään henkilöautoa.

        Föli on alentanut pitkien matkojen hintoja jonkun verran, mutta muuten Föli on kallis ajettaessa sillä päivittäisiä työmatkoja, jolloin kahden tunnin vaihtokaan ei auta alentamaan kustannuksia. Mitäköhän se puolen vuoden Fölimaksu olikaan yhdeltä aikuiselta.?????? Se on vaan niin, että alennettu hinta huomataan, mutta se todellinen kuukaudessa tai vuodessa kertynyt Fölimaksu onkin loppupeleissä LIIAN SUURI MAKSETTAVAKSI. Nyt kun suositaan bussien käyttöä, niin miten on mahdollista siirtyä kokonaan bussilinjan asiakkaaksi, koska se tulee todellakin paljon kalliimmaksi kuin henkilöauto?

        Jos bussikyyti olisi täysin ilmainen, niin... veronmaksajat maksaisivat, ja maksajina olisivat myös sellaiset henkilöt, jotka eivät käytä bussia.


      • Anonyymi

        Niin- maksajaksi joutuisivat siis myös he, jotka asuvat kaukana bussireiteistä.


    • MissäFölinLinjaRymMer

      Ensinnäkin Fölin pitäisi kulkea Rymättykään niinkuin Merimaskuun useammin.

      Toiseksi Rymättylään tai merimaskuun menevän ei pitäisi joutua vaihtaan autoa Naantalissa. Miksi ei? Koska on myöskin vammaisia, liikuntarajoitteisia, rollaattorilla kulkijoita, jotka käyvät Turussa Rymättylästä asti.

      Eli siis Fölin linja Turku- Naantali- Merimasku- Rymättylä olisi paikallaan.

      Kolmanneksi, koska ilmastonmuutos on tosiasia, niin Merimaskuun ja Rymättylään tulisi kulkea Föli useammin.

      Myöskin, koska luontoa rakastavat eivät käytä henkilöautoa, he liikkuvat linja-autoilla. Nyt vaan on niin, että Merimaskuun ja Rymättylään luontoharrastajat eivät helpolla pääse Turusta, vaikka mieli tekisi.

      Me Luontoa rakastavat ihmiset emme todellakaan kulje pikkuautoilla, vaan yleisillä kulkuneuvoilla, jolloin me myöskin odotamme muilta luontoystävällisyyttä.

      Lisää linjoja Föliltä Merimaskuun ja Rymättylään. Ja ihan siksi, että kun sinne luonnon keskelle menee aamupäivällä niin pääsisi muutaman tunnin kuluttua taikka jo tunnin kuluttua takaisin niin voisi käydä sitten useammin noilla ihanilla alueilla.

      Ruissaloon menee kaksi linjaa tunnissa ja joinakin aikona kerran tunnissa Turun keskustan alueelta. Siellä kyllä sitten käydäänkin luontoa ihailemassa useasti. Olisiko Naantalin syytä miettiä asiaa uudelleen?????

      • Anonyymi

        Tuossa on loistavasti hienoja ajatuksia. Harmi vain , kun maaseutulinjoja on karsittu voimakkaasti kaikkialla Suomessa.


      • Anonyymi

        Hieno kirjoitus. Ruissalossa ei ole asutustakaan muuta kuin kesämökkejä jonkin verran ( oikeastaan muutamia saaren kokoon nähden ) eikä ole koulua ei mitään tietenkään, koska on luonnonsuojelualue.
        Verrataanpa nyt Ruissalon Föli-liikenteen tiheyttä Merimaskun ja Rymättylän bussiliikenteen tiheyteen. Tässä on jokin outo ero nyt. Merimaskussa ja Rymättylässä ihmisiä asuu ympärivuotisesti paljonkin. Ruissalossa vain muutama. Samoin Merimaskun, Luonnonmaan ja Rymättylän asukasluku kasvaa roimasti kaiken aikaa, mutta samanaikaisesti bussiliikenne on vähentynyt. Onhan nuo alueet kaavoitettu ja uusia rakennuksia tulee paljon, josta toki seuraa ihmismäärän lisääntyminen ko alueilla.
        Ihmiset eivät myöskään ymmärrä, millainen melusaaste koituu ihmisten lisääntyessä alueella. Ihminen yleensä tuo melusaasteen mukanaan henkilöauton muodossa, mikäli usein kulkevaa bussia ei ole. Eli siis ilman lisääntyvää sähköbussiliikennettä kaunis saaristoalueemme on tuhoon tuomittu.
        Kuinka paljon Naanatlin päättäjät olette ajatelleet tällaisia asioita?


      • Anonyymi

        Totta, jos bussiliikenne on vähäistä, niin totta kai henkilöautojen määrä lisääntyy.


      • Anonyymi

        Se henkilöautomäärän lisääntyminen on viimeisen 30 vuoden aikana ollut melkoista, jossain syrjäseuduilla vielä enemmän kuin Naantalin ja Turun alueilla.


      • Anonyymi

        Toisaalta: Henkilöautolle ei aina ole helppoa löytää pysäköintipaikkaa esimerkiksi Naantalista kesällä. Turun keskustassa aina vaikeaa. Ja Helsingin keskustassa vielä vaikeampaa. Siis bussilla kulkemisessa on omat hyvät puolensa.


      • Anonyymi

        Juu- bussilla kulkemisessa omat hyvät puolensa. Juu- onnistuu Turku-Naantali matkalla, ja esimerkiksi Helsingissä aivan hyvin. Mutta kun mennään maaseutualueille, niin vaikeaa suosia bussia, jos bussi näkyy vain pari kertaa päivässä.


      • Anonyymi

        Siihen aikaan, kun Rymättylään liikennöi pienehkö bussifirma, niin viikonloppuliikennettä oli huomattavasti enemmän kuin nykyään.


      • Anonyymi

        Sama juttu oli Merimaskussa.


      • Anonyymi

        Sekä Rymättylän että Merimaskun bussifirmojen isännät ajoivat myös itse joka päivä.


    • luontoplus

      eiköhän rymättylän korvessa ole luontoa tarpeeksi, ei sieltä pidä lähteä minnekkään.

      • seikkailijajostakin

        Niin, mutta moni haluaisi päästä Turusta/Raisiosta/Naantalista Rymättylään retkeilemään.


      • Mömmö
        seikkailijajostakin kirjoitti:

        Niin, mutta moni haluaisi päästä Turusta/Raisiosta/Naantalista Rymättylään retkeilemään.

        jos rymättylässä ei kaivata retkeilijöitä...


      • seikkailijajostakin

        Niin - jos paikallisella väestöllä on sellainen asenne.


      • jaahahöh

        Ihme asenne jos niin on.


      • no_hmmmm

        Voi joillakin olla, mutta useimmilla ei sentään.


      • Anonyymi

        Kyllä sinne varmaan retkiä saa tehdä.


      • Anonyymi

        Saa retkeillä, kunhan ei pyöri toisten yksityisalueella.


      • Anonyymi

        Rantamaisemia näkee niin, ettei tarvitse yksityisalueilla pyöriskellä.


      • Anonyymi

        Aivan, Rymättylän Röölän rannassa on kesällä palvelut ja maisemia niin, ettei tarvitse kenenkään tonteilla pyöriskellä.


      • Anonyymi

    • kuin-on-kuin

      Onko sitä ilmiötä, että kesken linjan jollakin pysäkillä kuljettaja häipyy, ja toinen kuljettaja tulee jatkamaan ajoa?

      • huomiokyky_tai_ei

        En ole havainnut.


      • Anonyymi

        Vuoron vaihtuessa tottakai kuljettaja lähtee kotiinsa ja toinen kuljettaja jatkaa ajoa. Näinhän se menee kaikissa vuorotyöpaikoissa.


      • Anonyymi

        On selvää, että aamuvuoron kuljettaja lähtee kotiinsa, ja iltavuoron kuljettaja tulee ajamaan samaa linjuriautoa. Mutta lähinnä herää kysymys: Tapahtuuko vaihto kesken linjan jollakin pysäkillä, vai tapahtuuko vaihto niin, että aamuvuoron kuljettaja ajaa päätepysäkiltä varikolle, josta iltavuoron kuljettaja ottaa linjuriauton.


      • Anonyymi

        No järkevämmältä tuntuisi se vaihtoehto, että kuljettajien vaihto tapahtuisi varikolla, eikä missään linjan varrella olevalla pysäkillä.


      • Anonyymi

        Jos kuskien vaihto tapahtuisi matkan varrella jollakin pysäkillä, niin ratkaisu ei olisi matkan sujuvuuden kannalta hyvä.


    • hyväasia

      Hyvä asia tuo Föli. Kulkuyhteydet ovat hyvät, huomattavasti paremmat, kuin jossain kauempana Suomen syrjäkulmilla.

      • Anonyymi

        Onhan Naantalissa paljon enemmän asukkaita kuin jossakin harvaanasutun syrjäseudun pikkukunnassa.


    • Pölppä

      Suovuoren yhteydet saisivat olla paremmat.

      • Anonyymi

        Niinpä. Varsinkin, kun siellä on runsaasti asukkaita.


      • Anonyymi

        Aivan. Naantali-Turku -linjalla Suovuoren lenkki ei pidentäisi matka-aikaa kuin ehkä 5-8 minuuttia.


      • Anonyymi

        olisi kuljettajalle myöskin vaihtelua ajaa joitakin vuoroja vähän eri reittejä.


      • Anonyymi

        Niin, monilla alueilla, varsinkin pääkaupunkiseudulla, kuskit ajavat useampia reittejä, ja heidän mielestään on mukavaa, kun on vaihtelua. Niinpä Suovuoren lenkki olisi kuskeille mukavaa vaihtelua.


    • RymättylänJussi

      Useammin busseja linjalle Turku- Merimasku- Rymättylä. kiitos!

      Ite käyn Turussa töissä ja asun Rymättylässä.

      Kannatan bussiliikennettä.

      • Mieluiten-bussilla

        Hyvä, kun kannatat bussiliikennettä. Niin kannatan minäkin.


      • Anonyymi

        Bussiliikenne on hyvä asia, mutta on vaikeaa olla bussin käyttäjä niillä alueilla, joilla ei ole näkynyt bussia moneen vuoteen.


      • Anonyymi

        Turusta Naantaliin ja Turusta Helsinkiin on loistavat bussiyhteydet, mutta maaseudulta on bussiyhteyksiä karsittu liikaa.


      • Anonyymi

        Olisi hienoa, jos olisi elävä maaseutu, kuten oli vuosikymmeniä sitten, mutta maaseudun bussiliikenteen voimakas karsiminen on maaseudulle haitallista.


      • Anonyymi

        Maaseudun bussiliikennettä voimakkaasti karsittu, koska suuri osa väestöstä muuttanut kaupunkeihin, ja maaseudulle jääneillä ihmisillä on lähes jokaisella henkilöauto.


      • Anonyymi

        Joillakin maaseutupaikkakunnilla on kokeiltu iltaliikenteen toimivuutta, ja -ikävä kyllä - todettu, että iltavuoroissa on erittäin vähän matkustajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillakin maaseutupaikkakunnilla on kokeiltu iltaliikenteen toimivuutta, ja -ikävä kyllä - todettu, että iltavuoroissa on erittäin vähän matkustajia.

        Ono niistä iltaliikenne-vuoroista TIEDOTETTU riittävästi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ono niistä iltaliikenne-vuoroista TIEDOTETTU riittävästi ?

        Joillakin Suomen alueilla on ollut linja-autoliikenteen tiedottaminen suunnilleen nollatasoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillakin Suomen alueilla on ollut linja-autoliikenteen tiedottaminen suunnilleen nollatasoa.

        Se heikko tiedotus perustui siihen vanhanaikaiseen ajattelutapaan, että "kyllähän kaikki tietää milloin linja-auto kulkee".


    • asiallinenX

      Kannattaa olla iloinen, kun on Föli. ---Ei kaikkialla Suomessa ole yhtä hyvää joukkoliikennejärjestelmää.

      • erilaisia_tilanteita

        Niin, syrjäkulmien paikkakunnilla menee vain aamuvuoro koululle, ja iltapäivällä koululta takaisin. Naantalilaiset eivät edes osaisi kuvitella sellaista tilannetta.


      • Anonyymi

        Herää muuten kysymys: Jos jossakin on vain aamuvuorot koululle ja iltapäivävuorot takaisin, niin mitä toimintaa kuljettajilla ja busseilla on sen välissä olevan 5 tai 6 tunnin aikana? Naantalissa sentään toimii bussiliikenne koko ajan.


      • Anonyymi

        No joissakin pienehköissä firmoissa kuljettajat tekevät varikolla korjaamotöitä.


    • niin-no-jaa

      Muuten o.k., mutta Merimaskuun saisi kulkea useammin.

      • Anonyymi

        Myös Luonnonmaalle, varsinkin Käkölän suuntaan, saisi kulkea useammin.


      • Anonyymi

        Rymättylään ja Merimaskuun saisi olla perjantai- ja lauantai-iltaisin yhteys puolenyön aikoihin, varsinkin kesällä.


    • hyväasia

      Huippujuttu, kun Naantalista pääsee suoraan Kaarinaan ja Lietoon.

      • Anonyymi

        Järkevä ratkaisu.


      • Anonyymi

        Kaarinaan ja Lietoon taitaa mennä melko tiuhaan Naantalista, mutta Merimaskuun ja Rymättylään vain muutama ajo päivässä. Onko tässä jotain nyt pielessä.???!!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaarinaan ja Lietoon taitaa mennä melko tiuhaan Naantalista, mutta Merimaskuun ja Rymättylään vain muutama ajo päivässä. Onko tässä jotain nyt pielessä.???!!!!!

        Kyllä,...paljonkin on pielessä. Siis lisää liikennettä Rymättylään ja Merimaskuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaarinaan ja Lietoon taitaa mennä melko tiuhaan Naantalista, mutta Merimaskuun ja Rymättylään vain muutama ajo päivässä. Onko tässä jotain nyt pielessä.???!!!!!

        Lietoon jatkavista busseista mukavasti hyötyä TYKS:iin menijöille. Mutta onkohan Naantalista kovinkaan moni menossa Lietoon asti ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lietoon jatkavista busseista mukavasti hyötyä TYKS:iin menijöille. Mutta onkohan Naantalista kovinkaan moni menossa Lietoon asti ?

        Aika pieni prosenttimäärä matkustajista kulkee Naantalista Lietoon asti.


    • kyllä-kelpaa-hienosti

      Fiksu juttu on myös se, kun on iltamyöhä- ja yöliikennettä.

      • yöäijä

        On jo 60-luvulla ollut Naantali-Turku -linjalla lähtöjä puolenyön jälkeen, vaan nykyään on ainakin perjantai- ja lauantai- öisin vielä runsaammin.


      • Anonyymi

        Hyvä, kun Naantalin liikennöitsijät ovat jo vuosikymmeniä sitten ymmärtäneet, että yölläkin kuljetaan. Monin paikoin Suomessa eivät liikennöitsijät ole tätä ymmärtäneet.


    • pallo_hukassa

      Toimii, juu, mutta … kaipaan niitä 60-luvun ruskeanvärisiä linja-autoja.

      • Anonyymi

        Sama juttu, niissä 60-luvun linjureissa oli tunnelmaa.


      • Anonyymi

        1960-luvun linjurit olivat mainioita, muistaakseni Scania- ja Volvo-merkkisiä.


      • Anonyymi

        Oli myös muutama Leyland ja Sisu.


      • Anonyymi

        Monissa autoissa oli Turun Autokori Oy:n valmistama kori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monissa autoissa oli Turun Autokori Oy:n valmistama kori.

        Yes, ja joissakin Wiiman kori.


    • Anonyymi

      Kuljettajien ystävällisyys on nykyään hieno asia.

      • Anonyymi

        Yes. Kuljettajat ovat kohteliaita, koska onneksi viime vuosikymmeninä on ymmärretty, että kuljettajan tehtävä ei ole "vain ajaminen", vaan yhtä tärkeä asia on asiakaspalveluhenkisyys.


      • Anonyymi

        Kuljettajan työhön on jo monen vuoden ajan otettu henkilöitä, jotka todella haluavat toimia reippaina kuljettajina.


      • Anonyymi

        On oikea suuntaus, että kuljettajiksi on valittu henkilöitä, jotka ovat motivoituneet linja-autoalalle.


    • Anonyymi

      Mikäli linja-autojen suosio saadaan nousuun, tarvitaan rajuja juttuja, jotta ilmastomuutos pysähtyisi. Ne on ne henkilöautot jotka
      pörräävät yhden henkilön ajaessa tuota saastepönttöä kumirenkaiden päällä.

      Ehdotan linja-autojen matkan hintojen alentamista 30% kaikilta tai jopa niinkuin jossakin euroopan maassa on ilmainen linja-autolla kulkeminen joissakin kaupungeissa, niin samoin pitäisi täällä olla varsinkin juuri eteläisen suomen alueilla ilmainen linja-autokyyti kaupunkialueilla. Onhan tämä ruuhka suomea.

      Toinen ehdotus: linja-autojen polttoainemaksut/ -hinnat alas ja henkilöautojen polttoainemaksut ylös. Henkilöautojen polttoainemaksut/-hinnat voisi ihan hyvin korottaa jopa 50%. Henkilöautojen uhmakäyttö tulisi saada mahdollisimman alas. Tämä henkilöautojen käyttö on tabuasia ajatellen sitä, että ko asia jätetään huomioimatta, mutta samanaikaisesti puhutaan ja paasataan ilmastonmuutoksesta, mutta henkilöautot saavat päästellä metallipölyt, saasteet ilmaan aamusta iltaan ja vielä yölläkin joku törttö ajelee yksin autollaan ja saastuttaa maailmaa.

      Joten linja-autoliikenteen lisäämistä myöskin maaseudulle. Naantalista Merimaskuun ja Rymättylään halutaan jo ilmastonmuutostempauksen myötä lisää linja-autoliikennettä.

      Kiitos, kun ajattelette millaista ilmaa hengitämme.

    • Anonyymi

      föli on kyllä niin mainio juttu että luovuin omasta autosta kokonaan jo muutamia vuosia sitten

      • Anonyymi

        Se on ollut järkevä ratkaisu.


      • Anonyymi

        Erittäin järkevä ratkaisu, koska föli-lippu on edullinen, verrattuna henkilöauton polttoaine- ja vakuutusmaksukuluihin.


    • Anonyymi

      Haluan myös omalta osaltani kiittää Fölin kuljettajia. Ovat hyviä kuljettajia, ottavat iäkkäät ihmiset hyvin huomioon. Mukavia työpäiviä Fölin kuljettajille toivottaa Seniori Mummo.

      • Anonyymi

        Kiitos ystävällisestä mielipiteestä ! t. Linjurihenkilö


      • Anonyymi

        On hienoa, kun on ystävällisiä asiakkaita.


      • Anonyymi

        Ystävällisillä asiakkailla on taito motivoida kuljettajia.


    • Anonyymi

      Onko yhtään laulavaa bussikuskia? Pääkaupunkiseudulla on muutama.

      • Anonyymi

        Naantalissa /Turussa eivät ehkä kehtaa laulaa.


      • Anonyymi

        Olisi ihan hauskaa, jos kuski hiukan laulaisi.


    • Anonyymi

      Muistakaa varata tasaraha muutoin voi jäädä lippu ostamatta jos kuskilla ei vaihtorahaa. pari päivää sitten viimeksi näin kun kuskilla ei ollut vaihtorahaa kympin seteliin antaa kertalipun ostossa.

      • Anonyymi

        Kyllä kuljettajilla pitäisi olla riittävästi vaihtorahaa.


      • Anonyymi

        Ainakin kympin ja kahdenkympin seteleihin pitäisi vaihtorahaa löytyä.


    • Anonyymi

      Fölin aikataulu- ja reitti-informaatio toimivat erittäin hyvin. Siitä suuret kiitokset!

      • Anonyymi

        Nykyään on jo kaikkialla Suomessa aikataulu- ja reitti-informaatio parempi kuin mitä oli joskus
        80-luvulla.


    • Anonyymi

      Onko Naantalin Nesteelle enää mitään bussiyhteyttä?

    • Anonyymi

      En meinannut enää Turussa löytää Naantalin linjurin lähtöpaikkaa, koska Kauppatori on myllätty, rakennustyömaa. Onneksi hyvän informaation ansiosta lähtöpaikka löytyi.

    • Anonyymi

      Föli on hieno juttu, yes. Mutta toivottavasti Naantaliin vielä joskus saadaan linja-autoasema. Kun se vanha tuttu linja-autoasema oli purettu.

      • Anonyymi

        Lienee suunnitelma, että uusi linja-autoasema rakennettaisiin.


      • Anonyymi

        Millähän kohdalla on tonttia uutta linja-autoasemaa varten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millähän kohdalla on tonttia uutta linja-autoasemaa varten?

        Melko täynnä ovat keskustan mahdolliset paikat. Ja bussiasemalla pitäisi olla myös reilusti bussin liikkumatilaa.


    • Anonyymi

      Pysäkkikatokset ovat hyvä asia. Joskus vuosikymmeniä sitten ei pysäkkikatoksia juuri ollut.

      • Anonyymi

        Yes, onneksi Naantalissa ei rikota pysäkkikatoksia niin paljon kuin pääkaupunkiseudulla.


    • Anonyymi

      Tänään Hämeenkadulla linja-auto lähti pysäkiltä vinosti yhdenkaistan yli ja meinasi ajaa sillä toisella kaistalla ajavan pienen henkilöauton päälle. Kyllähän auton kuuluu väistää jos ajaa pysäkin ohi kulkevaa kaistaa. Eihän se väistövelvollisuus koske muita kaistoja, eihän?
      Bussi kuski soitti torvea ja meni seuraavissa valoissa auton viereen, avasi etu-oven ja alkoi huutamaan kuljettajalle. Näytti vielä lopuksi sormimerkkejä.
      Tunnen oloni turvattomaksi tuollaisten kuljettajien kyydissä.

      • Anonyymi

        Kuljettajia on monenlaisia, mutta suuri enemmistö on ihan fiksua porukkaa.


    • Anonyymi

      Nyt on kuulemma kaksikerros-bussi koekäytössä Naantali-Turku-linjalla. En ole nähnyt, mutta olen kuullut.

      • Anonyymi

        Minä näin sen ihan nopeasti vilaukselta.


      • Anonyymi

        Onko matkustajia niin paljon, että kaksikerrosbussin käyttö olisi kannattavaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko matkustajia niin paljon, että kaksikerrosbussin käyttö olisi kannattavaa?

        Ruuhka-ajan vuoroissa paljon matkustajia, mutta keskipäivällä ja illalla matkustajamäärät eivät aivan valtavia liene.


      • Anonyymi

        Onko kaksikerrosbussi kovinkaan käytännöllinen sellaisessa liikenteessä, jossa on paljon pysäkillä käyntejä?


      • Anonyymi

        Kuulemma ihan paska tämä 2krs bussi. Heiluu niin että tulee huono olo ja ikkunalasit liian tummat ettei uloskaan meinaa nähdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulemma ihan paska tämä 2krs bussi. Heiluu niin että tulee huono olo ja ikkunalasit liian tummat ettei uloskaan meinaa nähdä.

        Eli luultavasti kokeilu jää lyhytaikaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli luultavasti kokeilu jää lyhytaikaiseksi.

        Juu- ei ole kaksikerrosbussia enää näkynyt vähään aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu- ei ole kaksikerrosbussia enää näkynyt vähään aikaan.

        Ehkäpä todettiin, ettei 2-kerrosbussi liene optimaalinen lähiliikenteeseen.


    • Anonyymi

      Hyvä asia, kun kyytimaksun voi maksaa kuljettajalle rahalla. Eikä tarvitse ostaa lippua mistään automaatista.

      • Anonyymi

        Monissa Euroopan kaupungeissa lipun joutuu ostamaan etukäteen, joko automaatista tai lipunmyyntitiskiltä, joka on auki, tai sitten ei... Onneksi Föli-alueella voi maksaa matkan kuljettajalle.


    • Anonyymi

      Naantalista Turkuun kulkee enimmäkseen pitkiä telibusseja. Aluksi ihmettelin, mutta en enää ihmettele, koska matkustajia on usein erittäin paljon.

      • Anonyymi

        Juu, on selvää, että ruuhka-aikoina on paljon matkustajia. Keskipäivävuorot hiljaisempia, mutta lauantaisin on keskipäivävuoroillakin paljon kulkijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, on selvää, että ruuhka-aikoina on paljon matkustajia. Keskipäivävuorot hiljaisempia, mutta lauantaisin on keskipäivävuoroillakin paljon kulkijoita.

        Vaikka sanotaan, että talvella Naantali on hiljainen, niin kyllä talvellakin on bussimatkustajia melko runsaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka sanotaan, että talvella Naantali on hiljainen, niin kyllä talvellakin on bussimatkustajia melko runsaasti.

        Ruuhka-aikojen suurten matkustajamäärien ja hiljaisten aikojen vähäisten matkustajamäärien keskiarvo lienee riittävän hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruuhka-aikojen suurten matkustajamäärien ja hiljaisten aikojen vähäisten matkustajamäärien keskiarvo lienee riittävän hyvä.

        Yleensäkin liiketoiminta perustuu siihen, että vaikka toisinaan on hiljaista, niin on myös aikoja, jolloin asiakkaita on reilusti.


    • Anonyymi

      Minulla ainakin erittäin myönteiset kokemukset Föli-kyydeistä.

      • Anonyymi

        Kyllä. Kaikki toimii aivan mainiosti.


    • Anonyymi

      Fölin Naantali-Turku- Kaarina/Naantali-Turku-Lieto -linjoille tulee noin vuoden päästä espoolainen iso bussifirma Nobina Oy.

      • Anonyymi

        Kyseisellä firmalla on runsaasti liikennettä ainakin Espoon, Kauniaisten, Vantaan ja Helsingin alueilla.


      • Anonyymi

        Ilmeisesti tulossa sähköbusseja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseisellä firmalla on runsaasti liikennettä ainakin Espoon, Kauniaisten, Vantaan ja Helsingin alueilla.

        Firmalla on liikennettä myös Kirkkonummen Veikkolaan.


      • Anonyymi

        Nobina oli vuosikymmeniä sitten Oy Espoon Auto Ab


      • Anonyymi

        Tietääkseni Nobinalla on hyvät koulutuspäiväjärjestelyt.


    • Anonyymi

      Naantalista ei ole suoraa bussiyhteyttä Turun lentoasemalle, mutta - toisaalta... suorassa vuorossa ei olisi varmaankaan riittävää matkustajamäärää.

      • Anonyymi

        Turun lentoliikenne on kuitenkin vähäisempää Helsinki-Vantaan lentoliikenteeseen verrattuna.


      • Anonyymi

        Turun lentoasemalle pääsee, kun matkustaa bussilla Turun keskustaan, ja vaihtaa lentoasemalle menevään bussiin, muistaakseni linja numero 1.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turun lentoasemalle pääsee, kun matkustaa bussilla Turun keskustaan, ja vaihtaa lentoasemalle menevään bussiin, muistaakseni linja numero 1.

        Erittäin hyvä selkeä kulkuyhteys.


    • Anonyymi

      Miten korona-vouhotus vaikuttaa Fölin liikenteeseen?

      • Anonyymi

        Ilmeisesti liikenne toimii toistaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti liikenne toimii toistaiseksi.

        Mutta joillekin linjoille tulee harvennettua liikennettä 23.3. alkaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta joillekin linjoille tulee harvennettua liikennettä 23.3. alkaen.

        Harvennuksia saattaa tulla myös Naantalin liikenteeseen, mutta ei ole vielä tarkkaa tietoa.


      • Anonyymi

        Erikoisjärjestelyjen aikana ei luultavasti makseta matkaa käteisellä rahalla.


      • Anonyymi

        Harvennetut aikataulut tulevat käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvennetut aikataulut tulevat käyttöön.

        Keskikesän aikataulut käyttöön 6.4. alkaen, ja siinäkin mahdollisia harvennuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskikesän aikataulut käyttöön 6.4. alkaen, ja siinäkin mahdollisia harvennuksia.

        Siinä mielessä ymmärrettävää, kun matkustajia on vähän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siinä mielessä ymmärrettävää, kun matkustajia on vähän.

        Aivan, mutta perus-työmatkaliikenteen olemassaolo on hyvä asia.


    • Anonyymi

      Vapun yöliikennettä ei ehkä ajeta. En tosin tiedä, missä on iltamyöhäliikenteen ja yöliikenteen raja.

    • Anonyymi

      Uuden tiedon mukaan käsidesit tulevat Föli-busseihin.

    • Anonyymi

      FÖLILIIKENNE ON TÄLLÄHETKELLÄ TOSI HYVÄ JA TOIMIVA .EI TARVITA RATIKKAA EIKÄMUUTAKAAN VEMPELETTÄ .ARVE OLKOON PUUTTUMATTA ASIOIHIN EI YMMÄRRÄ ETTÄ KAIKILLA EI OO AUTOA.JA MUUTENKIN ON AJAMASSA KAIKKINE VIRKAMIEHINEEN KAUPUNKIA TÄYSTUHOON .MENKÖÖN KOKO AKKA SINNE FUNIKULAARIN SISÄÄN JA SITTEN PANNAAN OVI SÄPPIIN .OLKOON KUUKAUDEN SIELLÄ.RUOKITAAN KERRAN PÄIVÄSSÄ.EIKÖHÄN ALA LÖYHÄPÄÄN AJATUKSET MUUTTUA JA EI PUUTU ASIOIHIN JOISTA EI YMMÄRRÄ.RAITIOTIE -FUNIKULAARI ,MUSIIKKITALO .TORIPARKKI .WOI MITÄ WITSEJÄ KAIKKI KOKO SUOMI NAURAA TURULLE.SYY ON KAUPUNGIN TOSI HEIKKO JA AMMATTITAIDOTON JOHTO.HÄVETKÄÄ .TV HARITUN PEKKA

    • Anonyymi

      Föli-liikenne alkaa ilmeisesti palautumaan normaaliksi.

    • Anonyymi

      Ei kaikki ole. Lapsellani on myönnetty avustajakortti jolla pääsen tai avustaja pääsee ilmaiseksi esim. Bussissa, elokuvateatteriin... Lapseni mukana. No tietysti lapsi maksetaan, mutta itse pääsee siis siinä ilmaiseksi kun sitä näyttää.
      Niin eräs bussi kuski rupesi syyttämään kuinka käytän korttia väärin, jne. Itselleni on siis sanottu, että kun olen lapsen vanhempi eikä avustajaa joka päivä tarvita niin saan itsekkin käyttää lapseni kanssa sitä.
      Soitinpa sossuun mistä kortti myönnettiin, ja käskin jatkossa tälläisille jutella mikä tämä tälläinen avustajakortti oikein on ja mitä kaikkea sillä on oikeus tehdä, ja että ketkä voivat käyttää ym ym. Eipä ole mulle tuon jälkeen enää asiasta tultu mussuttamaan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe