Pakkoruotsista pitää saada heti vapautus, erityisoopilaiden ja maahanmuuttajien

Opettaja4437

Täällä saa lukea liikuttavan tietämättömiä viestejä:
"Jos ruotsi on vaikea n. 1/3:lle oppilaista, niin se tarkoittaa, että myös esim. englanti, matematiikka ja kemia ovat vaikeita näille oppilaille.:

Matematiikkaongelmat eivät juuri korreloi kieliongelmien kanssa. Matematiikka on oma, aidosti tärkeä alueensa, jota ei pidä rinnastaa yhteen palvelupakkokieleen.

Reaaliaineet kuten kemia, eivät perustasolla ole niin vaativia, että ne karsisivat. Kemia vaatii vähemmän matemaattista osaamista kuin fysiikka ja enemmän ulkomuistia, joten se on teknisesti lahjakkaille usein vähemmän luonteva kuin muut insinööritieteet. Mutta tämä siis vasta jatko-opinnoissa. Kemiaa on käytännössä pakollisena vain puolentoista vuoden perusopinnot koko koulutuksen aikana: atomit, molekyylit, luonnon kemiaa, veden kiertokulku, myrkyt, lääkkeet, puhdistusaineet, keittiökemia. Pelkkää yleistietoa.

Englanti on aivan eri asia, koska se on jatkuvasti läsnä ja se on aidosti tärkeä. Se opitaan siis arjen tukemana ja jatkuvaan käyttöön.

Jos oppilaalla on laaja-alaisia oppimisen ongelmia, sitä tärkeämpää on, ettei voimia ja tukea hajoteta turhalla ruotsilla.

Lainaus alussa henkii täydellistä vierautta todellisuudelle...

113

776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opettaja4437

      Ruotsissa maahanmuuttajat voivat toisen vieraan kielen sijaan lukea joko lisää ruotsia, englantia tai kotikieltä.

      Kieliopintojen pakollisuutta ei muualla ymmärretä samalla tavalla ehdottomana tuomiona kuin meillä pakkoruotsi, valinnanvapaus muualla toimii.

      • perusta

        Ruotsi on yksikielinen valtio, Suomi kaksikielinen. Perustavaa laatua oleva aivan oleellinen ero.
        Ei mitään oppivelvollisuusainetta laiteta vapaaehtoiseksi, kun jollain voi olla vaikeuksia tai ei huvita sitä opiskella. Tukiopetusta saa aina tarvittaessa.


      • Opettaja4437
        perusta kirjoitti:

        Ruotsi on yksikielinen valtio, Suomi kaksikielinen. Perustavaa laatua oleva aivan oleellinen ero.
        Ei mitään oppivelvollisuusainetta laiteta vapaaehtoiseksi, kun jollain voi olla vaikeuksia tai ei huvita sitä opiskella. Tukiopetusta saa aina tarvittaessa.

        Pakkoruotsijatkumo on Suomessakin tuoreempi kuin kaksi kansalliskieltä.

        Missään monikielisessä maassa ei ole pakkoruotsin kaltaista pienen vähemmistökielen pakkoa alakoulusta yliopistoon.

        Pakkoa ei oikeasti perustella ruotsin kansalliskielistatuksella vaan palveluvelvoitteella. On järjetöntä uhrata ruotsinkielistä vähemmistöä suurempi joukko ei-ruotsinkielisiä suomalaisia, siis heidän kouluttautumisena, palvelupakon vuoksi.


      • kiitos.tack
        Opettaja4437 kirjoitti:

        Pakkoruotsijatkumo on Suomessakin tuoreempi kuin kaksi kansalliskieltä.

        Missään monikielisessä maassa ei ole pakkoruotsin kaltaista pienen vähemmistökielen pakkoa alakoulusta yliopistoon.

        Pakkoa ei oikeasti perustella ruotsin kansalliskielistatuksella vaan palveluvelvoitteella. On järjetöntä uhrata ruotsinkielistä vähemmistöä suurempi joukko ei-ruotsinkielisiä suomalaisia, siis heidän kouluttautumisena, palvelupakon vuoksi.

        Mikä "palvelupakkko"? Yhtä kumma termi, kuin pakkoruotsikin.
        Mikään maa ei matki muita maita koulujen oppiaineissa, jokainen tekee itselleen parhaiten sopivaa koulutuspolitiikkaa enemmistöpäätöksin. Siinä ei ole mitään järjetöntä, se on demokratiaa.


      • Rehellisesti
        kiitos.tack kirjoitti:

        Mikä "palvelupakkko"? Yhtä kumma termi, kuin pakkoruotsikin.
        Mikään maa ei matki muita maita koulujen oppiaineissa, jokainen tekee itselleen parhaiten sopivaa koulutuspolitiikkaa enemmistöpäätöksin. Siinä ei ole mitään järjetöntä, se on demokratiaa.

        Pakkoruotsi oli lehmänkauppa, sitä se on edelleen.

        Ei "oppivelvollisuusaine".
        Ei "maalle parhaiten sopivaa koulutuspolitiikkaa".

        Pakkoruotsi on RKP:n alusta loppuun rakentama muille tarpeeton ja muita syrjivä rakennelma. Lehmänkauppa neuvostovuosilta!


      • hohhoijaaa
        Rehellisesti kirjoitti:

        Pakkoruotsi oli lehmänkauppa, sitä se on edelleen.

        Ei "oppivelvollisuusaine".
        Ei "maalle parhaiten sopivaa koulutuspolitiikkaa".

        Pakkoruotsi on RKP:n alusta loppuun rakentama muille tarpeeton ja muita syrjivä rakennelma. Lehmänkauppa neuvostovuosilta!

        Kaikki politiikka on lehmänkauppojen ja kompromissien tekoa, joku vaatii jotain, toinen toista kukaan ei saa välttämättä läpi asioitaan, tarvitaan neuvotteluja, sopimisia, lehmänkauppoja, se on politiikkaa ja asioiden hoitoa,, tahdot tai et.


      • Rehellisesti
        hohhoijaaa kirjoitti:

        Kaikki politiikka on lehmänkauppojen ja kompromissien tekoa, joku vaatii jotain, toinen toista kukaan ei saa välttämättä läpi asioitaan, tarvitaan neuvotteluja, sopimisia, lehmänkauppoja, se on politiikkaa ja asioiden hoitoa,, tahdot tai et.

        Pakkoruotsi on lehmänkauppa enemmistön suureksi vahingoksi. Demokratian halveksuntaa!


      • Rehellisesti
        hohhoijaaa kirjoitti:

        Kaikki politiikka on lehmänkauppojen ja kompromissien tekoa, joku vaatii jotain, toinen toista kukaan ei saa välttämättä läpi asioitaan, tarvitaan neuvotteluja, sopimisia, lehmänkauppoja, se on politiikkaa ja asioiden hoitoa,, tahdot tai et.

        Pakon purku voisi alkaa hyvin näistä ryhmistä, jotka sen kohtuuttomuudesta eniten kärsivät.


      • hohhoijaaa
        Rehellisesti kirjoitti:

        Pakon purku voisi alkaa hyvin näistä ryhmistä, jotka sen kohtuuttomuudesta eniten kärsivät.

        Enemmistö päättää kuitenkin vapaassa maassa, sori siitä.


      • Hjgg
        hohhoijaaa kirjoitti:

        Enemmistö päättää kuitenkin vapaassa maassa, sori siitä.

        Kieliplitiikassa ei meillä ole demokratiaa. Pakko ei ole suosittu, tiedät kyllä.


      • bgf
        Hjgg kirjoitti:

        Kieliplitiikassa ei meillä ole demokratiaa. Pakko ei ole suosittu, tiedät kyllä.

        Kaikki tietävät oppivelvollisuuden olevan pakollista.


      • Hgfg
        bgf kirjoitti:

        Kaikki tietävät oppivelvollisuuden olevan pakollista.

        Pakkoruotsi on lehmänkauppa, syrjivä rakenne ja virhesijoitus. Missään ei ole vastaavaa.

        Pakkoruotsi tekee pilkkaa nuortemme oikeudesta opiskella itselleen ja tulevaisuudelle tärkeitä taitoja.


      • Suosittu
        Hjgg kirjoitti:

        Kieliplitiikassa ei meillä ole demokratiaa. Pakko ei ole suosittu, tiedät kyllä.

        "Pakkoruotsin" valitsivat viimeksi oppilaat, heidän vanhempansa ja opettajat.

        Joku kertoi aiemmin tällä palstalla, että Porvoossa peräti 60% kirjoitti ruotsin YO:ssa.

        Onko "pakko" siis suosittu? Kyllä on, sinun suureksi pettymykseksi!


      • Gkbf

        Se valitsija oli kyllä Grahn-Laasonen...


      • Gddss

        Jos vapaaehtoisia ruotsinlukijoita on paljon, niin mihin pakkoa tarvitaan?


    • Maahanmuuttajia ei voi vapauttaa pakkoruotsista, koska muuten he eivät voi saada virkaa esimerkiksi poliisiksi ei pääse ilman ruotsin osaamista.

      • Jgcv

        Myös viroissa voi saada vapautuksen...


      • Opettaja4437

        Vielä vuosituhannen alussa vapautuksia pakkoruotsista sai, ne oli rehtorin myönnettävissä.

        Maahanmuuttajien määrän lisääntymisen alla siirrettiin oikeus vapautusten myöntämiseen pois rehtoreilta. Nyt vapautukset haetaan ylemmältä tasolta ja ehdot ovat tiukat. Nämä vapautukset piti estää, jottei pakko murenisi.


    • calle-å

      Vad?Vad du säger?Det er inte sant.Kan du sluta?
      Det er inte bra skrivande.

    • Sari32

      Kyllä täältä kuultaa kovasti näiden pakkoruotsi-vastustajien viesteistä, että ei jaksettaisi lukea välttämättä oikein muitakaan kieliä. Ei kyse ole pakkoruotsista, vaan yleisestä halusta minimoida kielten opiskelu. Ja mitä tulee pakkoruotsiin, niin ei kukaan voi olla huono pelkästään ruotsissa ja hyvä muissa aineissa.

      • Jhff

        Kuinka monta kieltä maahanmuuttajan pitää osata suomen, englannin ja kotikiel(i)ensä lisäksi, jottei olisi laiska?


    • Kieltenope10

      "Jos oppilaalla on laaja-alaisia oppimisen ongelmia, sitä tärkeämpää on, ettei voimia ja tukea hajoteta turhalla ruotsilla.
      "

      Oppimisen ongelmien hoitamiseen on olemassa keinot, joita käytetään nykykouluissamme määrätietoisesti. Kouluissa ei koskaan tuijoteta yhtä kouluainetta ja syytetä sitä oppimisvaikeukssta. Oppilaita toki ohjataan ainevalinnoissa, mutta se on eri asia.

      Minun on opettajana hyvin vaikea uskoa, että olisit kolleegani. Opettajat eivät suhtaudu kouluaineisiin, kuten sinä teet.

      • Opettaja4437

        olet nykykoulussa, tiedät miten paljon erityisopetusta on ja miten riittämätöntä se on. Täytyy priorisoida, turhaa lastia ei nuorille kannata sälyttää.


      • Opettaja4437

        ruotsi on koulun turhake!


      • Kieltenope10
        Opettaja4437 kirjoitti:

        olet nykykoulussa, tiedät miten paljon erityisopetusta on ja miten riittämätöntä se on. Täytyy priorisoida, turhaa lastia ei nuorille kannata sälyttää.

        Opetusta voidaan aina eriyttää, ja voidaan miettiä myös sitä, että olisiko mahdollista luopua joistakin kouluaineista. Mutta uskon, että se tuottaisi lopulta vain lisää kustannuksia ja loppupeleissä siitä hyötyisivät vain hyvät oppilaat. Kyllä koulun perusopetusohjelma pääosin niin hyvä on, että sitä ei ole syytä lähteä muokkaamaan. Oppilaat nurisevat monista aineista, ruotsistakin joskus, mutta minä mielelläni totean: Entä sitten? Ei kaiken tässä elämässä pidä olla helppoa. Minä itse luin koulussa neljää vierasta kieltä ja niin luki moni muukin. Se oli normi nuoruudessani. Ei silloin valitettu jatkuvasti. Kielten opiskelu oli etuoikeus ja kielistä oli hyötyä maailmalla ja työssä.


      • Opettaja4437
        Kieltenope10 kirjoitti:

        Opetusta voidaan aina eriyttää, ja voidaan miettiä myös sitä, että olisiko mahdollista luopua joistakin kouluaineista. Mutta uskon, että se tuottaisi lopulta vain lisää kustannuksia ja loppupeleissä siitä hyötyisivät vain hyvät oppilaat. Kyllä koulun perusopetusohjelma pääosin niin hyvä on, että sitä ei ole syytä lähteä muokkaamaan. Oppilaat nurisevat monista aineista, ruotsistakin joskus, mutta minä mielelläni totean: Entä sitten? Ei kaiken tässä elämässä pidä olla helppoa. Minä itse luin koulussa neljää vierasta kieltä ja niin luki moni muukin. Se oli normi nuoruudessani. Ei silloin valitettu jatkuvasti. Kielten opiskelu oli etuoikeus ja kielistä oli hyötyä maailmalla ja työssä.

        Siis tarjoat ajatatusta, että vapautus ruotsista maahanmuuttajalle tai dysleksikolle "tuottaisi lopulta vain lisää kustannuksia ja loppupeleissä siitä hyötyisivät vain hyvät oppilaat".

        Mietipä uudestaan.

        Mitä kustannuksia? Oppilaan tuntimäärä pysyisi samana, ruotsin erityosopetus jäisi pois, oppilas voisi käyttää resurssinsa oleelliseen.

        Ketkä "hyvät oppilaat" hyötyisivät siitä, että maahanmuuttaja tai dysleksikko saisi vahvemman perustan itselleen jatko-opintojen kannalta tärkeissä aineissa?


      • Kieltenope10
        Opettaja4437 kirjoitti:

        Siis tarjoat ajatatusta, että vapautus ruotsista maahanmuuttajalle tai dysleksikolle "tuottaisi lopulta vain lisää kustannuksia ja loppupeleissä siitä hyötyisivät vain hyvät oppilaat".

        Mietipä uudestaan.

        Mitä kustannuksia? Oppilaan tuntimäärä pysyisi samana, ruotsin erityosopetus jäisi pois, oppilas voisi käyttää resurssinsa oleelliseen.

        Ketkä "hyvät oppilaat" hyötyisivät siitä, että maahanmuuttaja tai dysleksikko saisi vahvemman perustan itselleen jatko-opintojen kannalta tärkeissä aineissa?

        Jos yksittäiset dysleksikot tai maahanmuuttajat vaativat ruotsista vapautusta, niin se voisi onnistuakin. Mutta koulumaailmassa ei ole tapana ajatella, että ruotsi vaikeuttaa heidän ongelmaansa, vaan tilannetta tarkastellaan kokonaisuutena, ongelmat kun ovat usein monimutkaisia. Eli vapautus ruotsista harvoin sellaisenaan ratkaisisi mitään ongelmaa. En tiedä yhtään oppiaineesta vapautettua oppilasta (paitsi liikunnasta), joten en osaa tarkemmin ottaa kantaa. Joskus esim. luokalle jättö voi ratkaista merkittävän paljon, jos kyseessä on esim. lukivaikeus. Oppilas saisi tuplaten harjoitusta samoissa asioissa, etenkin siinä vaiheessa kun paljon lukemista vaativat aineet lisääntyvät.


      • Opettaja4437
        Kieltenope10 kirjoitti:

        Jos yksittäiset dysleksikot tai maahanmuuttajat vaativat ruotsista vapautusta, niin se voisi onnistuakin. Mutta koulumaailmassa ei ole tapana ajatella, että ruotsi vaikeuttaa heidän ongelmaansa, vaan tilannetta tarkastellaan kokonaisuutena, ongelmat kun ovat usein monimutkaisia. Eli vapautus ruotsista harvoin sellaisenaan ratkaisisi mitään ongelmaa. En tiedä yhtään oppiaineesta vapautettua oppilasta (paitsi liikunnasta), joten en osaa tarkemmin ottaa kantaa. Joskus esim. luokalle jättö voi ratkaista merkittävän paljon, jos kyseessä on esim. lukivaikeus. Oppilas saisi tuplaten harjoitusta samoissa asioissa, etenkin siinä vaiheessa kun paljon lukemista vaativat aineet lisääntyvät.

        "luokalle jättö voi ratkaista merkittävän paljon, jos kyseessä on esim. lukivaikeus"

        Varjele sentään, millä vuosisadalla oikein elät?!


      • Kieltenpe10
        Opettaja4437 kirjoitti:

        "luokalle jättö voi ratkaista merkittävän paljon, jos kyseessä on esim. lukivaikeus"

        Varjele sentään, millä vuosisadalla oikein elät?!

        En elä muulla vuosisadalla. Tiedän useamman tapauksen nykymaailmasta ja nykykoulusta, jossa on käytetty luokalle jättämistä keinona kuroa umpeen oppimisvaikeutta. Homma toimii hyvin. Luokalle jättö on aina vapaaehtoista, eli oppilasta ei pakoteta siihen, vaan se on suositus (sinunhan pitäisi opettajana tietää tämä).


      • Opettaja4437
        Kieltenope10 kirjoitti:

        Jos yksittäiset dysleksikot tai maahanmuuttajat vaativat ruotsista vapautusta, niin se voisi onnistuakin. Mutta koulumaailmassa ei ole tapana ajatella, että ruotsi vaikeuttaa heidän ongelmaansa, vaan tilannetta tarkastellaan kokonaisuutena, ongelmat kun ovat usein monimutkaisia. Eli vapautus ruotsista harvoin sellaisenaan ratkaisisi mitään ongelmaa. En tiedä yhtään oppiaineesta vapautettua oppilasta (paitsi liikunnasta), joten en osaa tarkemmin ottaa kantaa. Joskus esim. luokalle jättö voi ratkaista merkittävän paljon, jos kyseessä on esim. lukivaikeus. Oppilas saisi tuplaten harjoitusta samoissa asioissa, etenkin siinä vaiheessa kun paljon lukemista vaativat aineet lisääntyvät.

        Suosittelet kertausta luokallejäämisen muodossa. Ajan tuhlausta.

        Moni saa niin paljon tukiopetusta peruskoulun ruotsissa, että hän jo käy tuplatunnit.
        Lukion ruotsinkurssit moni käy tuplana.
        Ne, jotka eivät sittenkään saa kursseja läpi käyvät uudestaan kursseja aikuislukiossa tai hakeutuvat ns. tähtikursseille, joissa on tuplamäärä tunteja ja työtä, mutta viitosen saa, vaikkei saisikaan kokeesta hyväksyttyä.
        Sitten amnattikorkeissa ja yliopistoilla käydään valmentavia kursseja jopa kolme kertaa eikä sittenkään päästä virkaruotsista läpi.

        Miksi tämä tuhlaus? Mikä järki?
        Ei heistä koskaan tule ruotsin käyttäjiä.
        Kyse näyttää olevan enemmän esimerkistä muille: näin käy, jos et kiltisti suorita ruotsiasi, armoa ei heru!


      • Opettaja4437

        Lukivaikeus tai dysleksia ei parane, niiden kanssa eletään. Näitä piirteitä omaavan jatko on rakennettava vahvuuksille, ei pakottamalla heitä kertaamaan heikon ruotsin takia.

        Ohitit kaikki oleelliset kysymykset.

        Mitä kustannuksia ruotsin vapautus toisi? Oppilaan tuntimäärä pysyisi samana, ruotsin erityosopetus jäisi pois, oppilas voisi käyttää resurssinsa oleelliseen.

        Ketkä "hyvät oppilaat" hyötyisivät siitä, että maahanmuuttaja tai dysleksikko saisi vahvemman perustan itselleen jatko-opintojen kannalta tärkeissä aineissa?

        Ruotsissa maahanmuuttaja ja dysleksikko saavat vapautuksen toisesta vieraasta kielestä. Miksei niin saisi olla myös meillä. Pakkoruotsin kaltaista ehdotonta pakkoa alakoulusta yliopistoon ei muualla tunneta.


      • Kieltenope10
        Opettaja4437 kirjoitti:

        Lukivaikeus tai dysleksia ei parane, niiden kanssa eletään. Näitä piirteitä omaavan jatko on rakennettava vahvuuksille, ei pakottamalla heitä kertaamaan heikon ruotsin takia.

        Ohitit kaikki oleelliset kysymykset.

        Mitä kustannuksia ruotsin vapautus toisi? Oppilaan tuntimäärä pysyisi samana, ruotsin erityosopetus jäisi pois, oppilas voisi käyttää resurssinsa oleelliseen.

        Ketkä "hyvät oppilaat" hyötyisivät siitä, että maahanmuuttaja tai dysleksikko saisi vahvemman perustan itselleen jatko-opintojen kannalta tärkeissä aineissa?

        Ruotsissa maahanmuuttaja ja dysleksikko saavat vapautuksen toisesta vieraasta kielestä. Miksei niin saisi olla myös meillä. Pakkoruotsin kaltaista ehdotonta pakkoa alakoulusta yliopistoon ei muualla tunneta.

        Tunnut kuvittelevan, että lukivaikeuden takia luokalle jättäminen olisi jotakin amatöörien puuhastelua. Tällaisia ehdottavat vain koulutetut ja ammattitaitoiset pedagogit. He tietävät nämä asiat paremmin kuin esim. lapsen vanhemmat.


      • Opettaja4437
        Kieltenope10 kirjoitti:

        Tunnut kuvittelevan, että lukivaikeuden takia luokalle jättäminen olisi jotakin amatöörien puuhastelua. Tällaisia ehdottavat vain koulutetut ja ammattitaitoiset pedagogit. He tietävät nämä asiat paremmin kuin esim. lapsen vanhemmat.

        Lapsia jää luokalle isossa, lähes tuhannen oppilaan koulussa pääkaupunkiseudulla vuodessa ehkä pari ensimmäiselle ja pari viidennelle tai kuudennelle. Tietysti osa oppilaista siirtyy erityisluokalle, sairaalakouluun tai vanhempana joustavaan opetukseen. Näissä ei kyse ole nelosesta ruotsissa.

        Mutta näiden ohella on iso joukko niitä, joille nimenomaan ruotsi on ongelma. Ja se on sitä luokasta toiseen, tasolta toiselle. Tietysti ongelmia on myös suomessa, mutta niihin ongelmiin tuki riittäisi, varsinkin kun ruotsin resurssit vapautettaisiin.

        Vieraskuelisiä siis alkaa kouluissa olla joka neljäs, alueittain voi olla luokkia, jossa kotikielenään suomea puhuvia ei enää tahdo riittää ylläpitämään oikeakielisyyttä luokassa. Tarvitaan joustoa ja kekseliäisyyttä.


    • Kaskassss

      Minäkin laiskuuttani vastustin ruotsin opiskelua. Sitten sain ensimmäiset haivenet nenän alle.

      • Tarkennus

        Laiskaa on ajattelusi vieläkin.

        Turhaa ainetta vastustetaan älyllä!


    • Lukiolaislikka

      Keväällä kirjoitti 40000 abiturienttia. Kuinka moni viitsi osallistua ruotsin kirjoituksiin?

      • ruotsivetää

        En tiedä, mutta viime vuonna Porvoossa 60% kirjoitti ruotsin YO:ssa (joku kertoi tämän tällä palstalla). Eli kyllä ruotsiin on vetoa yhä, se on selvä.


      • Tilastoja

        Keväällä 2019
        N. 26 500 kirjoitti äidinkielenä suomen
        N. 7 000 kirjoitti B-ruotsin
        Naisia ruotsin kirjoittajista oli 76%


      • Suurixxx
        Tilastoja kirjoitti:

        Keväällä 2019
        N. 26 500 kirjoitti äidinkielenä suomen
        N. 7 000 kirjoitti B-ruotsin
        Naisia ruotsin kirjoittajista oli 76%

        Määrä on tosi suuri! Ei missään muussa kielessä tule vastaavaa tulosta (enkkua lukuun ottamatta).


      • Hgfdj
        Suurixxx kirjoitti:

        Määrä on tosi suuri! Ei missään muussa kielessä tule vastaavaa tulosta (enkkua lukuun ottamatta).

        Ja jopa naiset pärjäävät ;)


      • Opettaja4437

        Miehet pärjäävät edelleen paremmin matematiikassa, fysiikassa ja englannissa. Siksi näitä painotetaan monen alan pääsypisteissä.

        Mutta nyt käsitellään sitä, onko oikein käyttää ruotsia karsimaan ja hidastamaan maahanmuuttajien ja dysleksikkojen opintoja.

        Ja ei, se ei ole oikein.


      • nimetön-
        Opettaja4437 kirjoitti:

        Miehet pärjäävät edelleen paremmin matematiikassa, fysiikassa ja englannissa. Siksi näitä painotetaan monen alan pääsypisteissä.

        Mutta nyt käsitellään sitä, onko oikein käyttää ruotsia karsimaan ja hidastamaan maahanmuuttajien ja dysleksikkojen opintoja.

        Ja ei, se ei ole oikein.

        Lukihäiriöiset ovat aina saaneet tukiopetusta, ei se ole mikään syy oppivelvollisuudesta vapautukseen, heillä on sitäpaitsi jokaisessa aineessa ne lukivaikeudensa, ei vain ruotsissa.
        Ruotsi ei ketään estä opiskelemasta tai valmistumasta, ei vaatimus ole niin kovaa tasoa, ei ihmisistä kielineroja kouluissa yritetä tehdä.


      • Opettaja4437
        nimetön- kirjoitti:

        Lukihäiriöiset ovat aina saaneet tukiopetusta, ei se ole mikään syy oppivelvollisuudesta vapautukseen, heillä on sitäpaitsi jokaisessa aineessa ne lukivaikeudensa, ei vain ruotsissa.
        Ruotsi ei ketään estä opiskelemasta tai valmistumasta, ei vaatimus ole niin kovaa tasoa, ei ihmisistä kielineroja kouluissa yritetä tehdä.

        Enää ei puhuta häiriöistä vaan vaikeudesta, mutta lukivaikeus on pysyvä.

        Jos maahanmuuttajan, dysleksikon tai jonkin oppimisvaikeuden omaavan koulutusta voidaan helpottaa vapauttamalla pakkoruotsista, niin miksei niin tehtäisi? Ei heistä ruotsiksi palvelevia tule kuitenkaan. Ja jokaisella tulisi olla oikeus rakentaa opiskelunsa ja tuleva ammattinsa vahvuuksille. Olisi paitsi inhimillistä myös yhteiskunnalle kannattavaa.


      • junmec
        Opettaja4437 kirjoitti:

        Enää ei puhuta häiriöistä vaan vaikeudesta, mutta lukivaikeus on pysyvä.

        Jos maahanmuuttajan, dysleksikon tai jonkin oppimisvaikeuden omaavan koulutusta voidaan helpottaa vapauttamalla pakkoruotsista, niin miksei niin tehtäisi? Ei heistä ruotsiksi palvelevia tule kuitenkaan. Ja jokaisella tulisi olla oikeus rakentaa opiskelunsa ja tuleva ammattinsa vahvuuksille. Olisi paitsi inhimillistä myös yhteiskunnalle kannattavaa.

        Pitää olla tavallista vahvemmat, tosihyvät ja vankat perusteet jos lähdetään antamaan helpotuksia aineisiin, koska se on kuin pandoran boxi, odotettavissa olisi kaikenlaisilla eri syillä vapautusta ehkä jokaisesta aineesta, anomuksia ties millä perusteilla, ja siinä selvityksessä kuluisi aikaa, energiaa ja yhteiskunnan varoja tuhottomasti. Ei hyvä tie.


      • Opettaja4437
        junmec kirjoitti:

        Pitää olla tavallista vahvemmat, tosihyvät ja vankat perusteet jos lähdetään antamaan helpotuksia aineisiin, koska se on kuin pandoran boxi, odotettavissa olisi kaikenlaisilla eri syillä vapautusta ehkä jokaisesta aineesta, anomuksia ties millä perusteilla, ja siinä selvityksessä kuluisi aikaa, energiaa ja yhteiskunnan varoja tuhottomasti. Ei hyvä tie.

        Maahanmuuttajille ja dysleksikoille tarkoitettu vapautus Ruotsissa ja muualla koskee nimenomaan toista vierasta kieltä eikä äidinkieltä, englantia, matematiikkaa tai reaali- ja taitoaineita. Kaikille on itsestään selvää, että kielet ovat oma ryhmänsä, josta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.


      • todetaan-
        Opettaja4437 kirjoitti:

        Maahanmuuttajille ja dysleksikoille tarkoitettu vapautus Ruotsissa ja muualla koskee nimenomaan toista vierasta kieltä eikä äidinkieltä, englantia, matematiikkaa tai reaali- ja taitoaineita. Kaikille on itsestään selvää, että kielet ovat oma ryhmänsä, josta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

        Kielistäkö enemmän haittaa, kuin hyötyä? Joka aineesta voi sanoa ihan samalla lailla, ei kielet ole mikään suuri erikoisongelma kouluissa.


      • pärjäävät
        Opettaja4437 kirjoitti:

        Miehet pärjäävät edelleen paremmin matematiikassa, fysiikassa ja englannissa. Siksi näitä painotetaan monen alan pääsypisteissä.

        Mutta nyt käsitellään sitä, onko oikein käyttää ruotsia karsimaan ja hidastamaan maahanmuuttajien ja dysleksikkojen opintoja.

        Ja ei, se ei ole oikein.

        Jos miehet pärjäävät näissä aineissa paremmin, niin mistä johtuu että lääkiksessä, eläinlääkiksessä ja tietääkseni myös TKK:ssa tänä päivänä naiset ovat enemmistö. Minä olen kuullut naisista aivan päinvastaista: he pärjäävät miehiä paremmin opinnoissa ja hakeutuvat niihin enemmän.


      • pepprrpprr
        junmec kirjoitti:

        Pitää olla tavallista vahvemmat, tosihyvät ja vankat perusteet jos lähdetään antamaan helpotuksia aineisiin, koska se on kuin pandoran boxi, odotettavissa olisi kaikenlaisilla eri syillä vapautusta ehkä jokaisesta aineesta, anomuksia ties millä perusteilla, ja siinä selvityksessä kuluisi aikaa, energiaa ja yhteiskunnan varoja tuhottomasti. Ei hyvä tie.

        Samaa mieltä. Peruskoulu tarjoaa nimensä mukaisesti peruskoulutusta aivan kaikille. Eli oletusarvona on, että kaikki selviytyvät. Jos eivät selviä, on olemassa monenlaisia tukitoimia auttaa lasta.


      • VapautuksiaKielistä
        todetaan- kirjoitti:

        Kielistäkö enemmän haittaa, kuin hyötyä? Joka aineesta voi sanoa ihan samalla lailla, ei kielet ole mikään suuri erikoisongelma kouluissa.

        Kuitenkin muissa maissa nimenomaan turhaa kielipainotusta vähennetään maahanmuuttajilta ja erityisoppilailta.

        Myös erityisopetuksen ammattilaiset anovat oppilailleen näitä kielten vapautuksia. tosin niitä aniharvoin myönnetään.


      • ujcv
        VapautuksiaKielistä kirjoitti:

        Kuitenkin muissa maissa nimenomaan turhaa kielipainotusta vähennetään maahanmuuttajilta ja erityisoppilailta.

        Myös erityisopetuksen ammattilaiset anovat oppilailleen näitä kielten vapautuksia. tosin niitä aniharvoin myönnetään.

        Itse asiassa kylläkin muissa maissa esim. Ruotsi, Tanska on alettu vaatimaan kielen osaamista jos aikoo saada kansalaisuuden. Kielipainotusta ei suinkaan olla vähentämässä muissa maissa, niinkuin väität.


      • Pisa_maa
        VapautuksiaKielistä kirjoitti:

        Kuitenkin muissa maissa nimenomaan turhaa kielipainotusta vähennetään maahanmuuttajilta ja erityisoppilailta.

        Myös erityisopetuksen ammattilaiset anovat oppilailleen näitä kielten vapautuksia. tosin niitä aniharvoin myönnetään.

        Annetaan muiden maiden tehdä mitä lystäävät. Monissa "muissa maissa" on maahanmuuttoluvut jotain aivan muuta kuin meillä. Heillä on siten ihan toiset ongelmatkin.


      • xxtanskaxx
        ujcv kirjoitti:

        Itse asiassa kylläkin muissa maissa esim. Ruotsi, Tanska on alettu vaatimaan kielen osaamista jos aikoo saada kansalaisuuden. Kielipainotusta ei suinkaan olla vähentämässä muissa maissa, niinkuin väität.

        Tanskassa etenkin ollaan oltu todella tiukkoja siitä, että maahanmuuttaja hallitsee tanskan kielen.


      • asdgsdfgd
        ujcv kirjoitti:

        Itse asiassa kylläkin muissa maissa esim. Ruotsi, Tanska on alettu vaatimaan kielen osaamista jos aikoo saada kansalaisuuden. Kielipainotusta ei suinkaan olla vähentämässä muissa maissa, niinkuin väität.

        Luonnollisesti maan pääkielen osaamista tuetaan kaikkialla - tämähän olisi myös ruotsivapautusten tarkoitus muun osaamisen vahvistamisen ohella.


      • huomautus-
        asdgsdfgd kirjoitti:

        Luonnollisesti maan pääkielen osaamista tuetaan kaikkialla - tämähän olisi myös ruotsivapautusten tarkoitus muun osaamisen vahvistamisen ohella.

        Ei vapautus opiskelusta olisi hyvä, sehän tarkoittaisi ettei henkilö voisi hakea työpaikkoja joissa pitää osata maan kansalliskielet, ja niitä paikkoja on satojatuhansia Suomessa, virkapuolella ja yksityisissä yrityksissä. Vain toisen kielen osaava olisi selvästi heikommassa asemassa.


      • EiUnohdetaPääasiaa
        huomautus- kirjoitti:

        Ei vapautus opiskelusta olisi hyvä, sehän tarkoittaisi ettei henkilö voisi hakea työpaikkoja joissa pitää osata maan kansalliskielet, ja niitä paikkoja on satojatuhansia Suomessa, virkapuolella ja yksityisissä yrityksissä. Vain toisen kielen osaava olisi selvästi heikommassa asemassa.

        Ihan sama vapautus voi jatkua sekä korkeakoulutuksessa että viroissa.


    • calle-å

      Ruotsinkielen opetus pitää alkaa jo 1.luokalta.
      Yleis-sivistykseen kuuluu osata puhua Ruotsia.
      Onhan se myös toinen virallinen kieli Suomessa.

      • parempi.suomi

        Opettelepa sinä calle itse vähän paremmin suomea...


    • Enymärrämoista

      Ruotsia puhumaan haluavat menköön sinne Ruotsiin. Ei täällä tuolla kielellä mitään tee, turhaan menee oppimisaikaa moiseen kielee.

      • asgdfsgfd

        Pakollisena kielenä ruotsi onkin täysin turha. Todellisuudessa ruotsin kieltä ei tarvita - silti se on pakollisena alakoulusta yliopistoon.

        Jos ruotsille ilmaantuu tarvetta, oikeasti, sitä valitaan kyllä vapaaehtoisesti :)


      • sdfgsdfgj

        Ahvenanmaalta poistettiin pakkosuomi jo ajat sitten, koska se söi nuorten muun kielitaidon, näin sanoi Ahvenanmaan korkein viranomainen poiston yhteydessä. Fakta.


      • päätämme.itse
        sdfgsdfgj kirjoitti:

        Ahvenanmaalta poistettiin pakkosuomi jo ajat sitten, koska se söi nuorten muun kielitaidon, näin sanoi Ahvenanmaan korkein viranomainen poiston yhteydessä. Fakta.

        Entä sitten, ei Suomi ole sama, kuin Ahvenanmaa.


    • EiUnohdetaPääasiaa

      Nyt unohtuu ketjun aihe: aluksi vapautukset maahanmuuttajille ja dysleksikoille.

      Kaksi ryhmää, jotka on helposti todennettavissa (tausta / diagnoosi) ja jotka todella hyötyisivät pakkoruotsin resurssien vapauttamisesta. Tietysti heillä olisi ulkomaalaisten tapaan mahdollisuus saada vapautus myös korkeakoulu- ja yliopistotutkinnoista sekä kaksikielisyysvaatimuksista viroissa.

      Tämä olisi inhimillisesti ja taloudellisesti järkevä hanke!

      • Kieli5555

        Lukihäiriö voi ilmetä myös esim. (oman äidinkielen) tekstin sisällön hahmottamisen vaikeutena. Minulla on sukulainen, jolla on jonkinasteinen lukivaikeus tässä suhteessa. Hän lukee kuitenkin kolmea vierasta kieltä peruskoulussa ja aikoo lukiossa valita neljännen.

        Hän käy muuten ruotsinkielistä koulua, joten mietinkin, että kannustetaanko ruotsinkielisessä koulussa lapsia lukemaan kieliä enemmän kuin suomenkielisessä? Kannustavatko ruotsinkieliset lapsiaan lukemaan kieliä enemmän kuin suomenkieliset? Epäilen, että näin on, nimittäin ruotsinkieliset lukevat selvästi enemmän kieliä ja suhtautuvat niihin positiivisesti.


      • EriAsia
        Kieli5555 kirjoitti:

        Lukihäiriö voi ilmetä myös esim. (oman äidinkielen) tekstin sisällön hahmottamisen vaikeutena. Minulla on sukulainen, jolla on jonkinasteinen lukivaikeus tässä suhteessa. Hän lukee kuitenkin kolmea vierasta kieltä peruskoulussa ja aikoo lukiossa valita neljännen.

        Hän käy muuten ruotsinkielistä koulua, joten mietinkin, että kannustetaanko ruotsinkielisessä koulussa lapsia lukemaan kieliä enemmän kuin suomenkielisessä? Kannustavatko ruotsinkieliset lapsiaan lukemaan kieliä enemmän kuin suomenkieliset? Epäilen, että näin on, nimittäin ruotsinkieliset lukevat selvästi enemmän kieliä ja suhtautuvat niihin positiivisesti.

        On myös kielilahjakkaita, joilla voi olla jokin oppimisen vaikeus - kyse ei kyllä silloin ole juuri sellaisesta kielen oppimisen ongelmasta, jossa mennään arjessa kuulemattoman vieraan kielen kohdalla vitosella tai kutosella luokalta toiselle.


      • EriAsia
        Kieli5555 kirjoitti:

        Lukihäiriö voi ilmetä myös esim. (oman äidinkielen) tekstin sisällön hahmottamisen vaikeutena. Minulla on sukulainen, jolla on jonkinasteinen lukivaikeus tässä suhteessa. Hän lukee kuitenkin kolmea vierasta kieltä peruskoulussa ja aikoo lukiossa valita neljännen.

        Hän käy muuten ruotsinkielistä koulua, joten mietinkin, että kannustetaanko ruotsinkielisessä koulussa lapsia lukemaan kieliä enemmän kuin suomenkielisessä? Kannustavatko ruotsinkieliset lapsiaan lukemaan kieliä enemmän kuin suomenkieliset? Epäilen, että näin on, nimittäin ruotsinkieliset lukevat selvästi enemmän kieliä ja suhtautuvat niihin positiivisesti.

        Ruotsinkieliset ylipäätään sijoittuvat työelämään ruotsinsa ja kielten ansiosta, Se on kaksikielisyysnäytelmän seuraus ja siksi kieliä luetaan mannermaalla enemmän. Sen sijaan yksikielisellä Ahvenanmaalla, mistä suuntaudutaan Ruotsiin, kieliä luetaan vähemmän. Joku vuosi sitten tilastoista näkyi, että kolmasosa ysiluokkalaisista oli lopettanut toisen vieraan kielen ja luki vain englantia ja omaa äidinkieltään.


      • EriAsia
        Kieli5555 kirjoitti:

        Lukihäiriö voi ilmetä myös esim. (oman äidinkielen) tekstin sisällön hahmottamisen vaikeutena. Minulla on sukulainen, jolla on jonkinasteinen lukivaikeus tässä suhteessa. Hän lukee kuitenkin kolmea vierasta kieltä peruskoulussa ja aikoo lukiossa valita neljännen.

        Hän käy muuten ruotsinkielistä koulua, joten mietinkin, että kannustetaanko ruotsinkielisessä koulussa lapsia lukemaan kieliä enemmän kuin suomenkielisessä? Kannustavatko ruotsinkieliset lapsiaan lukemaan kieliä enemmän kuin suomenkieliset? Epäilen, että näin on, nimittäin ruotsinkieliset lukevat selvästi enemmän kieliä ja suhtautuvat niihin positiivisesti.

        Kielet eivät ole missään se keskeisin osa koulutusta. Meillä vanha oppikoulu oli poikkeuksellisen kielivaltainen, koska siellä koulutettiin virkamiehiä ja papistoa maahan, jonka yläluokka oli ruotsinkielistä. Tästä perinnöstä voitaisiin nyt irtautua ja antaa valmiiksi eri tavoin monikielisten ja /tai erilaisia oppimisen haasteita omaavien oppilaiden painottaa omia vahvuuksiaan kielten sijaan, esimerkiksi matemaattista osaamista.


      • Peruskoulu19
        EriAsia kirjoitti:

        Kielet eivät ole missään se keskeisin osa koulutusta. Meillä vanha oppikoulu oli poikkeuksellisen kielivaltainen, koska siellä koulutettiin virkamiehiä ja papistoa maahan, jonka yläluokka oli ruotsinkielistä. Tästä perinnöstä voitaisiin nyt irtautua ja antaa valmiiksi eri tavoin monikielisten ja /tai erilaisia oppimisen haasteita omaavien oppilaiden painottaa omia vahvuuksiaan kielten sijaan, esimerkiksi matemaattista osaamista.

        Peruskoulu nimenomaan halusi tarjota kaikille samat mahdollisuudet, eli poistaa eriarvoisuuden. Peruskoulussa on luettu vielä 20 vuotta sitten runsaasti kieliä ja niitä myös on osattu paremmin (myös omaa äidinkieltä osattiin paremmin). Olet keksinyt omasta päästäsi, että kielet eivät olisi keskeisiä peruskoulussa. Kyllä ne ovat, ovat olleet alusta asti.


      • KieletEivätKeskeisiä
        Peruskoulu19 kirjoitti:

        Peruskoulu nimenomaan halusi tarjota kaikille samat mahdollisuudet, eli poistaa eriarvoisuuden. Peruskoulussa on luettu vielä 20 vuotta sitten runsaasti kieliä ja niitä myös on osattu paremmin (myös omaa äidinkieltä osattiin paremmin). Olet keksinyt omasta päästäsi, että kielet eivät olisi keskeisiä peruskoulussa. Kyllä ne ovat, ovat olleet alusta asti.

        Pedagogit olisivat halunneet peruskouluun pakollisen englannin ja muut kielet valinnaisiksi.

        Pakollinen ruotsi oli poliittinen lehmänkauppa, RKP:n ehto sen tullessa hallitukseen.

        Kielten opiskelu vähenee kaikkialla, koska englannista on muodostunut niin vahva lingua franca, muuta asiantuntemusta tarvitaan niin paljon siempaa enemmän ja tekniikka tulee hoitamaan paljon turistikielen tasoisesta kommunikoinnista.

        Oleellista on nyt maahanmuuttajien ja dysleksikkojen opintojen onnistumisen varmistaminen.


      • Puppua_
        KieletEivätKeskeisiä kirjoitti:

        Pedagogit olisivat halunneet peruskouluun pakollisen englannin ja muut kielet valinnaisiksi.

        Pakollinen ruotsi oli poliittinen lehmänkauppa, RKP:n ehto sen tullessa hallitukseen.

        Kielten opiskelu vähenee kaikkialla, koska englannista on muodostunut niin vahva lingua franca, muuta asiantuntemusta tarvitaan niin paljon siempaa enemmän ja tekniikka tulee hoitamaan paljon turistikielen tasoisesta kommunikoinnista.

        Oleellista on nyt maahanmuuttajien ja dysleksikkojen opintojen onnistumisen varmistaminen.

        "Pedagogit olisivat halunneet peruskouluun pakollisen englannin ja muut kielet valinnaisiksi."

        Pedagogit eivät ole koskaan ehdottaneet mitään tällaista Suomessa. Suomessa noudatetaan EU:n suositusta kahdesta pakollisesta vieraasta kielestä.


      • Tarkennus
        Puppua_ kirjoitti:

        "Pedagogit olisivat halunneet peruskouluun pakollisen englannin ja muut kielet valinnaisiksi."

        Pedagogit eivät ole koskaan ehdottaneet mitään tällaista Suomessa. Suomessa noudatetaan EU:n suositusta kahdesta pakollisesta vieraasta kielestä.

        Ovat.


    • EiUnohdetaPääasiaa

      Nyt osa keskustelijoista lähtee siitä, että ruotsi on niin kiva kieli ja kielet niin kivoja aineita, ettei niitä voi neljää vähempää lukea, jollei ole patalaiska.

      Tässä on vääristynyt näkemys yhden oppiainekorin merkityksestä.

      Todellisuudessa niin osaaminen kuin yleissivistys on moninaista eikä kaikkien kohdalla voi sisältää kielipainotusta. Erityisesti ne, joilla on puutteita koulukielessä tai haasteita kieltenoppimisessa yleensä, hyötyisivät todella vapautuksista. Ja toisaalta kärsivät todella siitä, jos joutuvat vetämään itselleen turhan kielen opintoja alakoulusta yliopistoon.

      Nyt pitäisi lähteä näitten yksilöiden parhaasta, ei siitä, mitä itse pitää itselle tai omille lapsille kivoimpana oppimispolkuna.

      Ruotsin pakollisuus on lievästi ilmaistuna erikoinen ratkaisu meillä. Toisesta vieraasta kielestä annetaan muualla yleisesti vapautuksia niille, jotka siitä hyötyvät. Miksei siis annettaisi myös meillä?

      • Koulussa

        "Tässä on vääristynyt näkemys yhden oppiainekorin merkityksestä."

        Sinulla itselläsi taitaa nyt olla tämä vääristymä. Tuijotat yhtä kouluainetta ja väität, että sen vapauttaminen tuo helpotuksen tietyille ryhmille. Voin opettajana kertoa, että se ei mene näin.

        Peruskoulussa oli 1980-luvulla tasokurssit, jotka tarjosivat ratkaisun siihen perusongelmaan, joka meillä on aina ollut olemassa: osa oppilaista on heikkoja, osa keskinkertaisia, osa hyviä. Tasokurssien ideana oli tarjota järjestelmä, joka ratkaisee tämän ongelman. Ja systeemi toimikin erinomaisesti, ja sitä on ehdotettu uudelleen ratkaisuksi peruskoulun moninaisiin nykyongelmiin, joita ovat mm. kurinpidolliset ongelmat.

        Ei ole realistista, että heikosti koulussa pärjäävälle oppiaalle alettaisiin antaa vapauksia hänen itse keksimänsä "teorian" pohjalta, eli että oppilas itse päättelisi, mikä aine on ongelma. Tämä johtaisi lopulta siihen, että kuka tahansa voisi keksiä itselleen "ongelma-aineen", josta haluaa eroon. Tämä olisi täysin peruskoulun ideologian vastaista.

        Peruskoulussa tarkastellaan ongelmia kokonaisuuksina ja ratkaisut ovat myös kokonaisuuksia. Lisäksi haluan tuoda esiin sen seikan, että heikkokin oppilas voi nauttia koulun käynnistä ja kielten opiskelusta, eikä edes halua mitään vapautuksia. Näitäkin oppilaita on koulu täynnä. Ainaisen ongelmakeskeisyyden sijaan oppilaita tulee ennen kaikkea tukea ja kannustaa, ja heikkoa mutta koulumyönteistä oppilasta erityisesti!


      • KootaanFaktat
        Koulussa kirjoitti:

        "Tässä on vääristynyt näkemys yhden oppiainekorin merkityksestä."

        Sinulla itselläsi taitaa nyt olla tämä vääristymä. Tuijotat yhtä kouluainetta ja väität, että sen vapauttaminen tuo helpotuksen tietyille ryhmille. Voin opettajana kertoa, että se ei mene näin.

        Peruskoulussa oli 1980-luvulla tasokurssit, jotka tarjosivat ratkaisun siihen perusongelmaan, joka meillä on aina ollut olemassa: osa oppilaista on heikkoja, osa keskinkertaisia, osa hyviä. Tasokurssien ideana oli tarjota järjestelmä, joka ratkaisee tämän ongelman. Ja systeemi toimikin erinomaisesti, ja sitä on ehdotettu uudelleen ratkaisuksi peruskoulun moninaisiin nykyongelmiin, joita ovat mm. kurinpidolliset ongelmat.

        Ei ole realistista, että heikosti koulussa pärjäävälle oppiaalle alettaisiin antaa vapauksia hänen itse keksimänsä "teorian" pohjalta, eli että oppilas itse päättelisi, mikä aine on ongelma. Tämä johtaisi lopulta siihen, että kuka tahansa voisi keksiä itselleen "ongelma-aineen", josta haluaa eroon. Tämä olisi täysin peruskoulun ideologian vastaista.

        Peruskoulussa tarkastellaan ongelmia kokonaisuuksina ja ratkaisut ovat myös kokonaisuuksia. Lisäksi haluan tuoda esiin sen seikan, että heikkokin oppilas voi nauttia koulun käynnistä ja kielten opiskelusta, eikä edes halua mitään vapautuksia. Näitäkin oppilaita on koulu täynnä. Ainaisen ongelmakeskeisyyden sijaan oppilaita tulee ennen kaikkea tukea ja kannustaa, ja heikkoa mutta koulumyönteistä oppilasta erityisesti!

        Maahanmuuttajat ja dysleksikot eivät "keksi teorioita", heidän taustansa ja diagnoosinsa ovat tiedossa.


      • KootaanFaktat
        Koulussa kirjoitti:

        "Tässä on vääristynyt näkemys yhden oppiainekorin merkityksestä."

        Sinulla itselläsi taitaa nyt olla tämä vääristymä. Tuijotat yhtä kouluainetta ja väität, että sen vapauttaminen tuo helpotuksen tietyille ryhmille. Voin opettajana kertoa, että se ei mene näin.

        Peruskoulussa oli 1980-luvulla tasokurssit, jotka tarjosivat ratkaisun siihen perusongelmaan, joka meillä on aina ollut olemassa: osa oppilaista on heikkoja, osa keskinkertaisia, osa hyviä. Tasokurssien ideana oli tarjota järjestelmä, joka ratkaisee tämän ongelman. Ja systeemi toimikin erinomaisesti, ja sitä on ehdotettu uudelleen ratkaisuksi peruskoulun moninaisiin nykyongelmiin, joita ovat mm. kurinpidolliset ongelmat.

        Ei ole realistista, että heikosti koulussa pärjäävälle oppiaalle alettaisiin antaa vapauksia hänen itse keksimänsä "teorian" pohjalta, eli että oppilas itse päättelisi, mikä aine on ongelma. Tämä johtaisi lopulta siihen, että kuka tahansa voisi keksiä itselleen "ongelma-aineen", josta haluaa eroon. Tämä olisi täysin peruskoulun ideologian vastaista.

        Peruskoulussa tarkastellaan ongelmia kokonaisuuksina ja ratkaisut ovat myös kokonaisuuksia. Lisäksi haluan tuoda esiin sen seikan, että heikkokin oppilas voi nauttia koulun käynnistä ja kielten opiskelusta, eikä edes halua mitään vapautuksia. Näitäkin oppilaita on koulu täynnä. Ainaisen ongelmakeskeisyyden sijaan oppilaita tulee ennen kaikkea tukea ja kannustaa, ja heikkoa mutta koulumyönteistä oppilasta erityisesti!

        Muualla maahanmuuttajatausta ja dysleksia ovat perusteita vapautuksille toisesta vieraasta kielestä.

        Periaatteessa olisi meilläkin, mutta...


      • KootaanFaktat
        Koulussa kirjoitti:

        "Tässä on vääristynyt näkemys yhden oppiainekorin merkityksestä."

        Sinulla itselläsi taitaa nyt olla tämä vääristymä. Tuijotat yhtä kouluainetta ja väität, että sen vapauttaminen tuo helpotuksen tietyille ryhmille. Voin opettajana kertoa, että se ei mene näin.

        Peruskoulussa oli 1980-luvulla tasokurssit, jotka tarjosivat ratkaisun siihen perusongelmaan, joka meillä on aina ollut olemassa: osa oppilaista on heikkoja, osa keskinkertaisia, osa hyviä. Tasokurssien ideana oli tarjota järjestelmä, joka ratkaisee tämän ongelman. Ja systeemi toimikin erinomaisesti, ja sitä on ehdotettu uudelleen ratkaisuksi peruskoulun moninaisiin nykyongelmiin, joita ovat mm. kurinpidolliset ongelmat.

        Ei ole realistista, että heikosti koulussa pärjäävälle oppiaalle alettaisiin antaa vapauksia hänen itse keksimänsä "teorian" pohjalta, eli että oppilas itse päättelisi, mikä aine on ongelma. Tämä johtaisi lopulta siihen, että kuka tahansa voisi keksiä itselleen "ongelma-aineen", josta haluaa eroon. Tämä olisi täysin peruskoulun ideologian vastaista.

        Peruskoulussa tarkastellaan ongelmia kokonaisuuksina ja ratkaisut ovat myös kokonaisuuksia. Lisäksi haluan tuoda esiin sen seikan, että heikkokin oppilas voi nauttia koulun käynnistä ja kielten opiskelusta, eikä edes halua mitään vapautuksia. Näitäkin oppilaita on koulu täynnä. Ainaisen ongelmakeskeisyyden sijaan oppilaita tulee ennen kaikkea tukea ja kannustaa, ja heikkoa mutta koulumyönteistä oppilasta erityisesti!

        Tarkoitus on nimenomaan tehdä koulutuksesta nautinnollisempaa sallimalla lujempi pohja keskeisissä aineissa ja siten paremmat mahdollisuudet jatko-opintoihin.


      • KootaanFaktat
        Koulussa kirjoitti:

        "Tässä on vääristynyt näkemys yhden oppiainekorin merkityksestä."

        Sinulla itselläsi taitaa nyt olla tämä vääristymä. Tuijotat yhtä kouluainetta ja väität, että sen vapauttaminen tuo helpotuksen tietyille ryhmille. Voin opettajana kertoa, että se ei mene näin.

        Peruskoulussa oli 1980-luvulla tasokurssit, jotka tarjosivat ratkaisun siihen perusongelmaan, joka meillä on aina ollut olemassa: osa oppilaista on heikkoja, osa keskinkertaisia, osa hyviä. Tasokurssien ideana oli tarjota järjestelmä, joka ratkaisee tämän ongelman. Ja systeemi toimikin erinomaisesti, ja sitä on ehdotettu uudelleen ratkaisuksi peruskoulun moninaisiin nykyongelmiin, joita ovat mm. kurinpidolliset ongelmat.

        Ei ole realistista, että heikosti koulussa pärjäävälle oppiaalle alettaisiin antaa vapauksia hänen itse keksimänsä "teorian" pohjalta, eli että oppilas itse päättelisi, mikä aine on ongelma. Tämä johtaisi lopulta siihen, että kuka tahansa voisi keksiä itselleen "ongelma-aineen", josta haluaa eroon. Tämä olisi täysin peruskoulun ideologian vastaista.

        Peruskoulussa tarkastellaan ongelmia kokonaisuuksina ja ratkaisut ovat myös kokonaisuuksia. Lisäksi haluan tuoda esiin sen seikan, että heikkokin oppilas voi nauttia koulun käynnistä ja kielten opiskelusta, eikä edes halua mitään vapautuksia. Näitäkin oppilaita on koulu täynnä. Ainaisen ongelmakeskeisyyden sijaan oppilaita tulee ennen kaikkea tukea ja kannustaa, ja heikkoa mutta koulumyönteistä oppilasta erityisesti!

        Ei ole tarkoitus luokitella lapsia ja nuoria "heikoiksi" vaan löytää vahvuuksia...


      • Faktat.puuttuvat.nyt
        KootaanFaktat kirjoitti:

        Muualla maahanmuuttajatausta ja dysleksia ovat perusteita vapautuksille toisesta vieraasta kielestä.

        Periaatteessa olisi meilläkin, mutta...

        Laitatko jonkin tilaston tms. maista, joissa maahanmuuttajat ja dysleksikot vapautetaan pakollisesta oppiaineesta kokonaan.


      • åråowåowpo
        KootaanFaktat kirjoitti:

        Ei ole tarkoitus luokitella lapsia ja nuoria "heikoiksi" vaan löytää vahvuuksia...

        Kukaan ei luokittele ketään, vaan on tosiasia, että kaikki eivät pärjää koulussa. Tämä otetaan kuitenkin peruskoulussa huomioon. Siksi meillä juuri on peruskoulu, jotta se tarjoaa jokaiselle oppijalle jotakin.


      • kosebg

        Kumma juttu, kun kieliaktiivin vääristelyjä ei saisi oikaista, sensuuri poistaa oikaisuja jatkuvasti? Valehtelu ja vääristely saa olla kuitenkin? Outoa.


      • JokaiselleJotakin
        åråowåowpo kirjoitti:

        Kukaan ei luokittele ketään, vaan on tosiasia, että kaikki eivät pärjää koulussa. Tämä otetaan kuitenkin peruskoulussa huomioon. Siksi meillä juuri on peruskoulu, jotta se tarjoaa jokaiselle oppijalle jotakin.

        Aivan, jokaiselle jotakin.

        Koulun tulisi olla kasvun ja osallisuuden paikka, oli sitten kyse varhaiskasvatuksesta, perusopetuksesta, ammattikoulutuksesta tai korkeakouluopinnoista.

        Varhaiskasvatuksen ja peruskoulun tulee olla realisti sen suhteen, mikä on kaikille tarpeen ja mikä ei. Panostus vieraisiin kieliin ei ole oleellista silloin, kun oppilaan perustaitojen lujittamiseksi tarvitaan tuplatyö tai enemmän, jotta koulukieli, englanti ja mahdollinen kotikieli lujittuisivat muita opintoja varten. Siksi maailmalla toinen vieras kieli väistyy maahanmuuttajien ja dysleksikkojen opiskelussa. Niin tulisi meilläkin pakkoruotsin väistyä.


      • EsimerkkejäKiitos
        kosebg kirjoitti:

        Kumma juttu, kun kieliaktiivin vääristelyjä ei saisi oikaista, sensuuri poistaa oikaisuja jatkuvasti? Valehtelu ja vääristely saa olla kuitenkin? Outoa.

        Missä näet valheen?

        Missä on vääristelyä?


      • Kiitosriittää
        JokaiselleJotakin kirjoitti:

        Aivan, jokaiselle jotakin.

        Koulun tulisi olla kasvun ja osallisuuden paikka, oli sitten kyse varhaiskasvatuksesta, perusopetuksesta, ammattikoulutuksesta tai korkeakouluopinnoista.

        Varhaiskasvatuksen ja peruskoulun tulee olla realisti sen suhteen, mikä on kaikille tarpeen ja mikä ei. Panostus vieraisiin kieliin ei ole oleellista silloin, kun oppilaan perustaitojen lujittamiseksi tarvitaan tuplatyö tai enemmän, jotta koulukieli, englanti ja mahdollinen kotikieli lujittuisivat muita opintoja varten. Siksi maailmalla toinen vieras kieli väistyy maahanmuuttajien ja dysleksikkojen opiskelussa. Niin tulisi meilläkin pakkoruotsin väistyä.

        Kielitaito on päinvastoin sellaista perustaitoa, jolla ihminen pärjää elämässä ja maailmalla. Kielitaitoa ei kyseenalaista perusopetuksessa kukaan muu kuin tämän palstan nk. "kieliaktiivit". He eivät ole todellisuudessa vieraiden kielten opetuksen puolella, vaan opetusta vastaan. Taannuttamassa Suomea kielitaidottomien ihmisten maaksi. Ja tällaista me juuri emme halua!


      • Odotamme
        EsimerkkejäKiitos kirjoitti:

        Missä näet valheen?

        Missä on vääristelyä?

        Laittaisiko joku tänne tilaston/luettelon maista, joissa maahanmuuttajat ja dysleksikot on kokonaan vapautettu pakollisesta kouluaineesta, kiitos.


      • AnnaMuittenValita
        Kiitosriittää kirjoitti:

        Kielitaito on päinvastoin sellaista perustaitoa, jolla ihminen pärjää elämässä ja maailmalla. Kielitaitoa ei kyseenalaista perusopetuksessa kukaan muu kuin tämän palstan nk. "kieliaktiivit". He eivät ole todellisuudessa vieraiden kielten opetuksen puolella, vaan opetusta vastaan. Taannuttamassa Suomea kielitaidottomien ihmisten maaksi. Ja tällaista me juuri emme halua!

        Itsellesi ja lapsillesi saat valita, miten paljon kieliä tahdot, mutta anna muiden lasten valita perheensä ja erityisopetuksen kanssa heille sopivin polku. Mikset luottaisi heihin? Muuallakin luotetaan. Heillä on haasteita, joita sinä et omasta kokemusmaailmastasi käsin ymmärrä.


      • peruskoulustapuhetta
        AnnaMuittenValita kirjoitti:

        Itsellesi ja lapsillesi saat valita, miten paljon kieliä tahdot, mutta anna muiden lasten valita perheensä ja erityisopetuksen kanssa heille sopivin polku. Mikset luottaisi heihin? Muuallakin luotetaan. Heillä on haasteita, joita sinä et omasta kokemusmaailmastasi käsin ymmärrä.

        Kuulehan, meillä on PERUSkoulu, suurella vaivalla aikaan saatu laitos, joka takaa tasa-arvoisen kohtelun kaikille: taustasta ja oppimiskyvystä riippumatta. Oletko koskaan miettinyt, miten paljon on vaadittu, että tähän Pisan huippulaitokseen on päästy? Nyt sinä yrität ehdottaa, että oppilaat itse saisivat valita mieleisensä aineet. Ei asioita näin hoideta tässä maassa. Meillä järjestetään tukea koululaisille kaikilla luokka-asteilla juuri siksi, että peruskoulun idea pysyisi jatkossakin.


      • andrez
        Odotamme kirjoitti:

        Laittaisiko joku tänne tilaston/luettelon maista, joissa maahanmuuttajat ja dysleksikot on kokonaan vapautettu pakollisesta kouluaineesta, kiitos.

        Ei ole olemassa mitään tilastoja, nämä ovat taas näitä kieliaktiivien itse keksimiä juttuja....


      • sitäkö
        andrez kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään tilastoja, nämä ovat taas näitä kieliaktiivien itse keksimiä juttuja....

        Vaalipropagandaa sinisten hyväksi?


      • Tilastoja
        andrez kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään tilastoja, nämä ovat taas näitä kieliaktiivien itse keksimiä juttuja....

        Ei tilastoja ole valmiina, en ainakaan ole löytänyt. Jokaisen maan opetustoimen tiedot on kaivettava erikseen. Lisäksi Euroopassa on paljon rinnakkaiskoulujärjestelmiä. Ylipäätään pakollisten kielten määrä näyttää olevan vähäinen, on myös teknispainotteisia linjoja yläkoulu/lukio-tasolla, sitten taas toisille kielipainotteisia linjoja.


      • 9u888
        Tilastoja kirjoitti:

        Ei tilastoja ole valmiina, en ainakaan ole löytänyt. Jokaisen maan opetustoimen tiedot on kaivettava erikseen. Lisäksi Euroopassa on paljon rinnakkaiskoulujärjestelmiä. Ylipäätään pakollisten kielten määrä näyttää olevan vähäinen, on myös teknispainotteisia linjoja yläkoulu/lukio-tasolla, sitten taas toisille kielipainotteisia linjoja.

        Älä sitten väitä asioita, jotka eivät ole totta. Kirjoita vain faktoista.


      • MaailmassaOnJärkeä
        9u888 kirjoitti:

        Älä sitten väitä asioita, jotka eivät ole totta. Kirjoita vain faktoista.

        Ala käydä läpi maiden opetusohjelmia, huomaat, että vapautukset ovat käytössä.


      • Tarkennus
        peruskoulustapuhetta kirjoitti:

        Kuulehan, meillä on PERUSkoulu, suurella vaivalla aikaan saatu laitos, joka takaa tasa-arvoisen kohtelun kaikille: taustasta ja oppimiskyvystä riippumatta. Oletko koskaan miettinyt, miten paljon on vaadittu, että tähän Pisan huippulaitokseen on päästy? Nyt sinä yrität ehdottaa, että oppilaat itse saisivat valita mieleisensä aineet. Ei asioita näin hoideta tässä maassa. Meillä järjestetään tukea koululaisille kaikilla luokka-asteilla juuri siksi, että peruskoulun idea pysyisi jatkossakin.

        Kerronpa teille nyt peruskoulun salaisuuden. Se on herkeämätön muutos. Jokainen vuosi on ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana erilainen kuin edellinen. Haasteet ovat kasvaneet nopeasti, työmäärä on lisääntynyt niin opettajilla kuin oppilailla, kova kilpailu on tuonut ainakin pääkaupunkiseudulle yksityisopetuksen monen oppilaan iltapäivään, kielitilanne on suorastaan räjähtänyt käsiin.

        Moni puhuu peruskoulusta 80-90-lukujen muistojen pohjalta. Ne muistot kannattaa nyt päivittää tähän aikaan.

        Oppilaat tulevat tarvitsemaan joustavan ja kannustavan ja erilaisuutta huomioivan koulun, jotta toiveikkuus ja menestyminen omilla vahvuuksilla voidaan taata mahdollisimman monelle, unelmissa kaikille.

        Pakkoruotsi on ensimmäinen, josta on tingittävä. Maahanmuuttajat ja dysleksikot ansaitsevat parempaa kuin täällä toistellut liturgiat.


      • hunaä
        Tarkennus kirjoitti:

        Kerronpa teille nyt peruskoulun salaisuuden. Se on herkeämätön muutos. Jokainen vuosi on ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana erilainen kuin edellinen. Haasteet ovat kasvaneet nopeasti, työmäärä on lisääntynyt niin opettajilla kuin oppilailla, kova kilpailu on tuonut ainakin pääkaupunkiseudulle yksityisopetuksen monen oppilaan iltapäivään, kielitilanne on suorastaan räjähtänyt käsiin.

        Moni puhuu peruskoulusta 80-90-lukujen muistojen pohjalta. Ne muistot kannattaa nyt päivittää tähän aikaan.

        Oppilaat tulevat tarvitsemaan joustavan ja kannustavan ja erilaisuutta huomioivan koulun, jotta toiveikkuus ja menestyminen omilla vahvuuksilla voidaan taata mahdollisimman monelle, unelmissa kaikille.

        Pakkoruotsi on ensimmäinen, josta on tingittävä. Maahanmuuttajat ja dysleksikot ansaitsevat parempaa kuin täällä toistellut liturgiat.

        Sulla on pahasti levy jäänyt päälle, pakkomielle aivan turhasta asiasta. Kukahan toistelee sitä liturgiaa....


    • MoonSuomalaane

      Miksi tätä asiaa ei voida tarkastella objektiivisesti järkisyillä peilaten nykyhetkeen? Lähdetään vaikka liikkeelle siitä että olisimme uudistamassa koulujärjestelmäämme ja siellä ei olisi tällä hetkellä pakkoruotsin opiskelua NIIN.

      Olisimmeko me suomalaiset nyt sitä mieltä että tästä päivästä alkaen kaikkien koululaisten olisi pakolla luettava ruotsia? Kokisimmeko ruotsin kielen niin tärkeäksi että Hangosta Nuorgamiin jokaisen koululaisen on sitä opiskeltava tästä lähtien?

      • HyväAjatuskoe

        No ei todellakaan. Pakkoruotsia ei saataisi tänä päivänä läpi edes suurella rahalla. Neuvostoaikojen perintönä siihen on jotenkin alistuttu politiikan pimeän puolen ilmentymänä.


      • kexhn
        HyväAjatuskoe kirjoitti:

        No ei todellakaan. Pakkoruotsia ei saataisi tänä päivänä läpi edes suurella rahalla. Neuvostoaikojen perintönä siihen on jotenkin alistuttu politiikan pimeän puolen ilmentymänä.

        Jos ruotsinopetus olisi niin suuri paha asia mitä yritätte maalailla, sen olisi joku hallitus jo poistanut vuosikymmenten kuluessa.


      • EiUnohdetaPääasiaa
        kexhn kirjoitti:

        Jos ruotsinopetus olisi niin suuri paha asia mitä yritätte maalailla, sen olisi joku hallitus jo poistanut vuosikymmenten kuluessa.

        Ohi RKP:n edunvalvontakoneiston? No way.

        Oli jo ihme, että saatiin pakkoruotsi pois ylioppilaskirjoituksista - mutta valitettavasti kurssit jäivät.

        Mutta nyt unohtuu pääasia.

        Myös lukiossa maahanmuuttajien ja dysleksikkojen tulee saada opiskella ilman pakkoruotsia.


      • nwl
        EiUnohdetaPääasiaa kirjoitti:

        Ohi RKP:n edunvalvontakoneiston? No way.

        Oli jo ihme, että saatiin pakkoruotsi pois ylioppilaskirjoituksista - mutta valitettavasti kurssit jäivät.

        Mutta nyt unohtuu pääasia.

        Myös lukiossa maahanmuuttajien ja dysleksikkojen tulee saada opiskella ilman pakkoruotsia.

        Mikä "edunvalvontakoneisto" ? Tarkoitatko sitä kieliaktiivien tyrkyttämää väitettä, et RKP lahjoo ja korruptoi kaikki tekemään, niinkuin tahtoo? Salaliittoteorioita tarjoat? Ei ole todellisuudesta tuollainen.
        Jokaisella puolueella on samantyylisiä "koneistoja" joilla vaikuttaa omiin asioihinsa, mutta ei tässä maassa 5%:n kannatuksen puolue päätä yhtään mistään asiasta, suuremmat sen tekevät, tämä on sentään vapaa demokratia, eikä mikään eteläamerikkalainen sotilasjunttavaltio.
        Pääasiaan; ei vapautuksia, vaan tukea opintoihin, sillä pärjää hyvin.


    • tilastoistaRuotsissa

      Esimerkkinä Ruotsi

      Ruotsin on vapaampi kielivalinta. Muutaman vuoden takaisten tilastojen mukaan lähes kaikki lukevat englantia (oletettavasti pieni erityisoppilaiden ryhmä ei lue vieraita kieliä ja englantia äidinkielenään puhuvat lienee vapautettu) ja toista vierasta kieltä, vaihtoehtoa "moderna språk", luki tytöistä 72,6% ja pojista 60,6%. Vaihtoehtona tälle "moderna språk"-kielelle on lukea vahvennettua äidinkieltä ja/tai ruotsia toisena kielenä ja/tai lisäenglantia - mutta tämä ei ole vain oppilaan valinta vaan hänen kokonaiskielitaitonsa mukaan valittuja (voi olla, että tässä on nyt siirrytty vielä liberaalimpaan suuntaan ja päädytty jättämään perheiden omaan harkintaan). Ihan järkevä vaihtoehto maassa, jossa on paljon maahanmuuttajia. Samalla huomioidaan myös ruotsia äidinkielenään puhuvat hitaasti kielellisesti kehittyvät oppijat. Haasteet ovat näiden opetussuunnitelmien toteuttamisessa, kun oppilasryhmät ovat monin tavoin "haastavia".

      Nopeasti laskettuna näyttäisi Ruotsissa eri kieliä luettavan toisena kielenä seuraavasti
      ranskaa 14,3%
      espanjaa 33,1%
      saksaa 18,4%
      Kun taas Suomessa espanjaa tai venäjää ei juuri luettu ja yläkoululaisista luki ranskaa n. 6% ja saksaa n. 10%. Ihan hyvin kun ottaa huomioon, että pohjana kaikilla oli sekä englanti että ruotsi.

      • Laiskuutta_ilmassa

        Suomessa luettiin vielä 90-luvulla Ruotsiakin enemmän vieraita kieliä: 50% koululaisista luki yläkoulussa nk. lyhyttä kieltä, usein saksaa tai ranskaa.

        Paljon on menty tästä alaspäin. En tiedä missä mättää suomenkielisellä puolella, koska ruotsinkieliset lukevat yhä edelleen paljon kieliä. Suomenkieliset eivät jaksaisi panostaa enää kuin englantiin.


      • PerheetLastensaParhaaksi
        Laiskuutta_ilmassa kirjoitti:

        Suomessa luettiin vielä 90-luvulla Ruotsiakin enemmän vieraita kieliä: 50% koululaisista luki yläkoulussa nk. lyhyttä kieltä, usein saksaa tai ranskaa.

        Paljon on menty tästä alaspäin. En tiedä missä mättää suomenkielisellä puolella, koska ruotsinkieliset lukevat yhä edelleen paljon kieliä. Suomenkieliset eivät jaksaisi panostaa enää kuin englantiin.

        Totta puhuen suomenkieliset eivät keskimäärin tarvitse muuta kuin englantia, mutta sen tietysti erityisesn laadukkaana.

        Kieliä saa toki olla tarjolla. Näin perheet voivat tehdä valintoja lastensa parhaaksi, lapsen omat taipumukset huomioiden.


      • iuuiuiui
        PerheetLastensaParhaaksi kirjoitti:

        Totta puhuen suomenkieliset eivät keskimäärin tarvitse muuta kuin englantia, mutta sen tietysti erityisesn laadukkaana.

        Kieliä saa toki olla tarjolla. Näin perheet voivat tehdä valintoja lastensa parhaaksi, lapsen omat taipumukset huomioiden.

        Suomi tarvitsee kilpailukyvyn säilyttämiseksi monipuolisesti eri kieliä taitavia ihmisiä.
        Suomessa on jo riittävästi englannin osaajia. Pula on muiden kuin englannin osaajista. Tähän päästään, kun kielivalikoima on riittävän monipuolinen ja oppilaita kannustetaan lukemaan eri kieliä itse valitsemassaan järjestyksessä (mikäli mahdollista).

        Jos joku haluaa opiskella vain englantia, niin hänen itsensä kannalta se on varmasti ihan ok, mutta Suomen tilannetta ei tällaisilla "malleilla" ratkaista.


      • faktaa
        PerheetLastensaParhaaksi kirjoitti:

        Totta puhuen suomenkieliset eivät keskimäärin tarvitse muuta kuin englantia, mutta sen tietysti erityisesn laadukkaana.

        Kieliä saa toki olla tarjolla. Näin perheet voivat tehdä valintoja lastensa parhaaksi, lapsen omat taipumukset huomioiden.

        Lapsen parhaaksi on juurikin ruotsin osaaminen, sen ja suomen osaaminen antaa eniten vaihtoehtoja työllistymiseen, virkaan tai yksityiseen yritykseen. Todella harva tarvitsee saksaa, ranskaa tms. kieliä, kun verrataan suomeen ja ruotsiin.


      • åpåqwåpp
        faktaa kirjoitti:

        Lapsen parhaaksi on juurikin ruotsin osaaminen, sen ja suomen osaaminen antaa eniten vaihtoehtoja työllistymiseen, virkaan tai yksityiseen yritykseen. Todella harva tarvitsee saksaa, ranskaa tms. kieliä, kun verrataan suomeen ja ruotsiin.

        Totta, suomi, englanti ja ruotsi ovat ne kielet, joilla varmimmin tänä päivänä saa töitä.


      • EiUnohdetaPääasiaa
        iuuiuiui kirjoitti:

        Suomi tarvitsee kilpailukyvyn säilyttämiseksi monipuolisesti eri kieliä taitavia ihmisiä.
        Suomessa on jo riittävästi englannin osaajia. Pula on muiden kuin englannin osaajista. Tähän päästään, kun kielivalikoima on riittävän monipuolinen ja oppilaita kannustetaan lukemaan eri kieliä itse valitsemassaan järjestyksessä (mikäli mahdollista).

        Jos joku haluaa opiskella vain englantia, niin hänen itsensä kannalta se on varmasti ihan ok, mutta Suomen tilannetta ei tällaisilla "malleilla" ratkaista.

        Muut kielet eivät korvaa englantia. Englanti on yksilöille välttämätön kieli.

        Mutta nyt mennään taas pois aiheesta. Oleellista olisi siis taata maahanmuuttajille ja dysleksikoille vapautus pakkoruotsista.


      • EiUnohdetaPääasiaa
        Laiskuutta_ilmassa kirjoitti:

        Suomessa luettiin vielä 90-luvulla Ruotsiakin enemmän vieraita kieliä: 50% koululaisista luki yläkoulussa nk. lyhyttä kieltä, usein saksaa tai ranskaa.

        Paljon on menty tästä alaspäin. En tiedä missä mättää suomenkielisellä puolella, koska ruotsinkieliset lukevat yhä edelleen paljon kieliä. Suomenkieliset eivät jaksaisi panostaa enää kuin englantiin.

        Nyt joku liioittelee.

        valinnainen pitkä A2

        A2-kieli tuli opsiin 1994 - uutena valitsijoita 34%, nyt 24%

        Alkuinnostuksessa A2-kielen siis valitsi lähes kolmannes oppilaista. Kieltenopettajat olivat lujilla epätasaisten ryhmien kanssa. Opettajat ryhtyivätkin pitämään kieli-infoja oppilaiden vanhemmille, missä aina muistettiin sanoa, ettei muiden kielten oppimisessa saa olla vaikeuksia, mikäli ollaan valitsemassa ylimääräistä pitkää kieltä. Ihan viisasta näin.

        A2-Kielen opiskelijoiden määrä onkin laskenut kolmanneksesta neljännekseen, mikä on edelleenkin ihan hyvä tulos. A2-kielen arvosanat jätetään oman kokemukseni mukaan useimmiten merkitsemättä päättötodistukseen, koska ne laskisivat lähes kaikilla keskiarvoa - tämä kertoo jotain kieltenopiskelun raskaudesta vaikka valitsijat ovat siis niitä kaikkein innokkaimpia.

        Samaan aikaan esimerkiksi pääkaupunkiseudulla koulun aloittajista lähes neljännes maahanmuuttajataustaisia, joilla kielitaakkaa on jo omasta takaa.

        A2-kielen valintoja pelätään nyt syövän myös alakouluun varhaistetun pakkoruotsin.

        valinnainen lyhyt B2

        B2 - aluksi 40%, lopuksi 15%

        B1-kieli on pakkoruotsi, B2- kieli on 8. ja 9. luokalla valittava kieli.

        Osasyynä B2-kielen valintojen vähentymiseen on ollut A2-kielen mukaantulo, jonka valinnat ovat syöneet B2-kielen valintoja. Voi laskea suoraan, että B2:n osuus 40% (ennen A2-kielen tuloa) - 25% (A2-valinneet) = 15% (nykytaso).

        Toinen tekijä kielivalintojen vähentymisen taustalla on ollut peruskoulun valinnaisaineiden tuntimäärän vähentyminen: vuoden 2001 tuntijaossa valinnaisten aineiden määrä oli 13 vuosiviikkotuntia, kun taas sitä edeltävässä vuoden 1993 tuntijaossa valinnaisten aineiden määrä saattoi olla 20 vuosiviikkotuntia (OKM 2010). Nyt 2016 opsissa valinnaisten määrä on entisestään vähentynyt ja oppilaat haluavat edelleen opiskella myös kotitaloutta, taideaineita ja tietotekniikkaa, joten…

        Mutta miten tämä liittyy maahanmuuttajien ja dysleksikkojen pakollisiin kieliopintoihin?


      • Luetun.ymmärtäminen
        EiUnohdetaPääasiaa kirjoitti:

        Muut kielet eivät korvaa englantia. Englanti on yksilöille välttämätön kieli.

        Mutta nyt mennään taas pois aiheesta. Oleellista olisi siis taata maahanmuuttajille ja dysleksikoille vapautus pakkoruotsista.

        "Muut kielet eivät korvaa englantia. Englanti on yksilöille välttämätön kieli."

        Onko joku väittänyt muuta ?


      • MoonSuomalaane
        faktaa kirjoitti:

        Lapsen parhaaksi on juurikin ruotsin osaaminen, sen ja suomen osaaminen antaa eniten vaihtoehtoja työllistymiseen, virkaan tai yksityiseen yritykseen. Todella harva tarvitsee saksaa, ranskaa tms. kieliä, kun verrataan suomeen ja ruotsiin.

        Tämä ruotsin kielen tarve on aika pitkälle keinotekoinen, sillä kaikissa pohjoismaissa englannin kielellä on jo nyt vahva asema ja tulevaisuudessa se tulee entisestään vahvistumaan. Joten tämä on aika hatara peruste luetuttaa kaikilla suomalaisilla ruotsia.

        Se ruotsin kielen taito minkä suomenkielinen koulusta saa niin sillä ei kyllä mitään myyntineuvotteluja käydä ruotsinkielisen kanssa vaan kyllä siinä kohtaa yhteisenä kielenä on englanti. Eli ne joille kielet ei mene heittämällä päähän niin pitäisi olla mahdollista lukea vaikka ”tuplaenglantia” ruotsin tilalla. Näin olisi mahdollista oppia se yksi vieras kieli paremmin. ”Kielipäät” voivat sitten lukea niin montaa kieltä kuin haluavat.


      • pakkoruotsiOnVäärin
        MoonSuomalaane kirjoitti:

        Tämä ruotsin kielen tarve on aika pitkälle keinotekoinen, sillä kaikissa pohjoismaissa englannin kielellä on jo nyt vahva asema ja tulevaisuudessa se tulee entisestään vahvistumaan. Joten tämä on aika hatara peruste luetuttaa kaikilla suomalaisilla ruotsia.

        Se ruotsin kielen taito minkä suomenkielinen koulusta saa niin sillä ei kyllä mitään myyntineuvotteluja käydä ruotsinkielisen kanssa vaan kyllä siinä kohtaa yhteisenä kielenä on englanti. Eli ne joille kielet ei mene heittämällä päähän niin pitäisi olla mahdollista lukea vaikka ”tuplaenglantia” ruotsin tilalla. Näin olisi mahdollista oppia se yksi vieras kieli paremmin. ”Kielipäät” voivat sitten lukea niin montaa kieltä kuin haluavat.

        Näinhän sen pitäisi olla meilläkin!


    • Tarkennus

      Tämä oli tärkeä keskustelu, kiitos osallistujille!

    • Anonyymi

      Pakkoruotsia on tuotu Suomeen miekkalähetyksen ajoista asti...

    Ketjusta on poistettu 29 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      276
      3163
    2. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      242
      2039
    3. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      67
      1956
    4. Minkälainen naama

      kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      71
      1654
    5. BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla

      No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho
      Matkailu
      5
      1406
    6. Purra esiintyi epäasiallisesti

      Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      339
      1264
    7. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

      Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      24
      1028
    8. Hyvää yötä

      Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      64
      986
    9. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

      löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      23
      986
    10. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

      Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      927
    Aihe