Tekstiin varjostus??

Koodari

MS Wordissähän saa asetettua tekstille varjostuksen (shadow), mutta miten on webbi-sivujen laita? Onko olemassa mitään koodinpätkää javascriptin tai html:n puolella, jolla saataisiin tekstiin luotua varjo?

9

509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

      Kyllähän tuo varmaan onnistuu esimerkiksi javascriptillä. En nyt valmista koodia ala tähän pistämään (kun en sellaisesta tiedä), mutta periaate on tämä:

      Sama teksti kahteen kertaan, ensin varjovärillä ja sitten _melkein_ sen päälle halutulla värillä. Eli CSS käyttöön vaan ja kokeilemaan...

      • älä höpötä

        Tehdään esim näin:








        sinun varjostettu teksti tähän


        Tämä on yksi varjostustapa. Noita suodattimia (filter) on paljon muitakin, antavat erilaisia varjoja.


      • Faisal
        älä höpötä kirjoitti:

        Tehdään esim näin:








        sinun varjostettu teksti tähän


        Tämä on yksi varjostustapa. Noita suodattimia (filter) on paljon muitakin, antavat erilaisia varjoja.

        Nuo filtterit toimivat vain uusimmissa IE selaimissa, jotkut filtterit aiheuttavat myös selainkaatumisia IE5.5 selaimissa.


      • oikeassa olet
        Faisal kirjoitti:

        Nuo filtterit toimivat vain uusimmissa IE selaimissa, jotkut filtterit aiheuttavat myös selainkaatumisia IE5.5 selaimissa.

        olisi pitänyt muistaa mainita. Kuitenkin varsinainen teksti tulee esille kaikilla selaimilla(?) ja se on kai se tärkein asia? (eikä varjostus)

        Minulla ei ole tietoa miten varjostus hoidetaan niin että se toimisi kaikilla selaimilla? Onko sinulla?

        Ehkä paras tapa olisi tehdä varjostettu teksti jollain kuvankäsittelyohjelmalla ja siirtää sen sivulle kuvamuodossa? Parempia neuvoja?

        Lopuksi: Kukaan ei ilahdu siitä että kerrotaan miten asiaa EI voida tehdä. Huomautuksesi oli asiallinen, mutta et myöskään tarjonnut mitään parempaa lääkettä. Ajattele rakentavasti!

        Jos vielä vähän "viisastelen". Kaiken IE:n virusalttiuden, turvattomuuden ym. jälkeen, miten monta ihmistä kuvittelet liikkuvan verkossa vanhentuneella IE-selaimella? Ainakaan niiden ensi-sijainen ongelma ei ole tekstin varjostus!!


      • Faisal
        oikeassa olet kirjoitti:

        olisi pitänyt muistaa mainita. Kuitenkin varsinainen teksti tulee esille kaikilla selaimilla(?) ja se on kai se tärkein asia? (eikä varjostus)

        Minulla ei ole tietoa miten varjostus hoidetaan niin että se toimisi kaikilla selaimilla? Onko sinulla?

        Ehkä paras tapa olisi tehdä varjostettu teksti jollain kuvankäsittelyohjelmalla ja siirtää sen sivulle kuvamuodossa? Parempia neuvoja?

        Lopuksi: Kukaan ei ilahdu siitä että kerrotaan miten asiaa EI voida tehdä. Huomautuksesi oli asiallinen, mutta et myöskään tarjonnut mitään parempaa lääkettä. Ajattele rakentavasti!

        Jos vielä vähän "viisastelen". Kaiken IE:n virusalttiuden, turvattomuuden ym. jälkeen, miten monta ihmistä kuvittelet liikkuvan verkossa vanhentuneella IE-selaimella? Ainakaan niiden ensi-sijainen ongelma ei ole tekstin varjostus!!

        tuli sen verran kovat fleimit että jätän kommentoimatta, mutta sen totean että kun puhuin että filtterit toimivat vain uusimmissa IE selaimissa tarkoitin lähinnä että ne eivät toimi muissa selaimissa (Mozilla, Opera, Safari y.m), ei kai kukaan enää edes tee sivuja < IE5 selaimille.


      • narsisti
        Faisal kirjoitti:

        tuli sen verran kovat fleimit että jätän kommentoimatta, mutta sen totean että kun puhuin että filtterit toimivat vain uusimmissa IE selaimissa tarkoitin lähinnä että ne eivät toimi muissa selaimissa (Mozilla, Opera, Safari y.m), ei kai kukaan enää edes tee sivuja < IE5 selaimille.

        eikä minulla ole mitään pätemisen tarvetta.

        Alkuperäisessä viestissä kysyttiin miten tehdään varjostusta tekstiin: Annoin sen ainoan neuvon mitä tiesin (koska IE on yleisin selain se toimii lähes kaikkialla; siellä missä ei toimi ei tee mitään haittaakaan)

        Mitä itse teit? Annoitko parempaa neuvoa? (Et!) Annoitko vaihtoehtoisen ratkaisun? (Et!) Viisastelitko? (KYLLÄ!)

        Logikkaa (tai sen puutetta): "tuli sen verran kovat fleimit että jätän kommentoimatta"?!?" Mikä vastauksesi oli ellei kommentoimista??? Skarppaa vähän!!! Ei ajatteleminen ole kielettyä vaikka se voi hieman sattua!!!


      • Faisal
        narsisti kirjoitti:

        eikä minulla ole mitään pätemisen tarvetta.

        Alkuperäisessä viestissä kysyttiin miten tehdään varjostusta tekstiin: Annoin sen ainoan neuvon mitä tiesin (koska IE on yleisin selain se toimii lähes kaikkialla; siellä missä ei toimi ei tee mitään haittaakaan)

        Mitä itse teit? Annoitko parempaa neuvoa? (Et!) Annoitko vaihtoehtoisen ratkaisun? (Et!) Viisastelitko? (KYLLÄ!)

        Logikkaa (tai sen puutetta): "tuli sen verran kovat fleimit että jätän kommentoimatta"?!?" Mikä vastauksesi oli ellei kommentoimista??? Skarppaa vähän!!! Ei ajatteleminen ole kielettyä vaikka se voi hieman sattua!!!

        kommentti: EVVK


      • Expertt1
        Faisal kirjoitti:

        Nuo filtterit toimivat vain uusimmissa IE selaimissa, jotkut filtterit aiheuttavat myös selainkaatumisia IE5.5 selaimissa.

        Nuo filtterit ovat kyllä varsin toimivia jos ne asetetaan CSS:llä. Olen niitä käyttänyt jo vuosikaudet intratotetutuksissa missä selain on rajattu IE:n. Ainoat ongelmat ovat allekirjoittaneella olleet silloin kun olen asettanut niitä päälle/pois Javascriptillä ja nimenomaan NT4:n kanssa. Mutta CSS-tiedosto on turvallinen tapa käyttää niitä. Jos selain ei ylipäätää tue jotain style-tiedostossa mainittua ominaisuutta, ohitetaan se vain kylmänviileästi.


    • Koodari

      Kiitos kaikille vastauksen antaneille asiantuntijoille! Enköhän saa toimimaan sivuni näillä tiedoilla!

      Tässähän kävi jo välillä keskustelu aika kuumanakin! =)

      T: Koodari

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2663
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2440
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2081
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe