lisää todisteita

jee1jee2jee3jee4

22

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Adviss

      Todisteita mistä? Siitä, että joku, joka on kirjoittanut Raamattua, on tuntenut oman aikansa historiaa? Vai sattumaa? Saman niminen henkilö, jonka nimi sattuu olemaan myös jonkun nimi Raamatussa. Vai onko joku halunnut elävöittää kertomuksiaan teettämällä kivitaulun, jossa on sama nimi kuin Raamatussa mainitulla henkilöllä?

      Ei siis todisteita yhtään mistään. Vain kivoja vanhoja artifakteja, joiden merkityksiä on kiva arvailla.

      • jee1jee2jee3jee4

        Paitsi että uutisessa mainittiin kyllä kontekstit, joissa nuo nimet on löydetty eli kuninkaiden ajan hallitusrakennukset. Te vain ette halua uskoa Raamattua, ja siksi mikään oikeakaan todiste ei kelpaa.


      • Adviss
        jee1jee2jee3jee4 kirjoitti:

        Paitsi että uutisessa mainittiin kyllä kontekstit, joissa nuo nimet on löydetty eli kuninkaiden ajan hallitusrakennukset. Te vain ette halua uskoa Raamattua, ja siksi mikään oikeakaan todiste ei kelpaa.

        Eipä tarvitse teititellä. Voit sinutella minua.

        Mistä sait sellaisen kuvan, että minä en haluaisi uskoa Raamattua? Olen ollut uskossa nelisenkymmentä vuotta ja Raamattu käy minulle päivä päivältä rakkaammaksi. Minä vain en usko aloittajan epätieteellisiin väitteisiin. Siihen löytyy kymmeniä eri vaihtoehtoja, miksi siinä kivessä oli joku Netan-Melek nimi, joka sattuu oleman sama nimi kuin Raamatusta löytyy. Sitäpaitsi, en halua tulla leimatuksi hihhuliksi uskomalla kaiken maailman väitteisiin, mitä ei pystytä todistamaan. Jos haluaisin, tuskin olisin opiskellut paria korkeakoulututkintoa ja työskennelkyt tutkimusalalla.

        Mutta ei se Raamattukaan ole täysin erehtymätön. Raamattu on tavallisten ihmisten kirjoittama kirja. Siihen on valittu vain sellaisia kirjoja, jotka tukevat tietyn porukan ennakkoasenteita siitä, mitä Jumalan ja mitä Jeesuksen pitää olla. Raamattuun valittujen tekstien kirjoittajat ovat kirjoittaneet tekstinsä oman aikansa ja kultuurinsa näkökulmasta, mitä harva raamatunlukija ymmärtää ottaa huomioon tulkitessaan Raamattua. Kirjoituksia on käännetty tavallisten ihmisten toimesta ja kääntäjät ovat tehneet paitsi virheitä käännöksissä, ovat myöskin tahallaan ja tarkoitulsella muokanneet tekstejä. Teksteihin on tehty lisäyksiä ja poistoja. Kaiken tämän lisäksi sadat eri kirkkokunnat esittävät Raamatusta toisistaan poikkeavia teologisia tulkintoja, jotka joskus ovat toisiinsa nähden täysin päinvastaisia.

        Mihin näistä tulkinnoista sinä uskot? Minä luen alkutekstejä, joissa on mahdollisimman vähän ihmisten omia tulkintoja. Hebrean ja kreikankielen tekstejä, interlineaareja hyväksi käyttäen.


      • jee1jee2jee3jee4
        Adviss kirjoitti:

        Eipä tarvitse teititellä. Voit sinutella minua.

        Mistä sait sellaisen kuvan, että minä en haluaisi uskoa Raamattua? Olen ollut uskossa nelisenkymmentä vuotta ja Raamattu käy minulle päivä päivältä rakkaammaksi. Minä vain en usko aloittajan epätieteellisiin väitteisiin. Siihen löytyy kymmeniä eri vaihtoehtoja, miksi siinä kivessä oli joku Netan-Melek nimi, joka sattuu oleman sama nimi kuin Raamatusta löytyy. Sitäpaitsi, en halua tulla leimatuksi hihhuliksi uskomalla kaiken maailman väitteisiin, mitä ei pystytä todistamaan. Jos haluaisin, tuskin olisin opiskellut paria korkeakoulututkintoa ja työskennelkyt tutkimusalalla.

        Mutta ei se Raamattukaan ole täysin erehtymätön. Raamattu on tavallisten ihmisten kirjoittama kirja. Siihen on valittu vain sellaisia kirjoja, jotka tukevat tietyn porukan ennakkoasenteita siitä, mitä Jumalan ja mitä Jeesuksen pitää olla. Raamattuun valittujen tekstien kirjoittajat ovat kirjoittaneet tekstinsä oman aikansa ja kultuurinsa näkökulmasta, mitä harva raamatunlukija ymmärtää ottaa huomioon tulkitessaan Raamattua. Kirjoituksia on käännetty tavallisten ihmisten toimesta ja kääntäjät ovat tehneet paitsi virheitä käännöksissä, ovat myöskin tahallaan ja tarkoitulsella muokanneet tekstejä. Teksteihin on tehty lisäyksiä ja poistoja. Kaiken tämän lisäksi sadat eri kirkkokunnat esittävät Raamatusta toisistaan poikkeavia teologisia tulkintoja, jotka joskus ovat toisiinsa nähden täysin päinvastaisia.

        Mihin näistä tulkinnoista sinä uskot? Minä luen alkutekstejä, joissa on mahdollisimman vähän ihmisten omia tulkintoja. Hebrean ja kreikankielen tekstejä, interlineaareja hyväksi käyttäen.

        Sopii lukea mitä arkeologit sanovat.


      • pyhpyho237r98237493
        Adviss kirjoitti:

        Eipä tarvitse teititellä. Voit sinutella minua.

        Mistä sait sellaisen kuvan, että minä en haluaisi uskoa Raamattua? Olen ollut uskossa nelisenkymmentä vuotta ja Raamattu käy minulle päivä päivältä rakkaammaksi. Minä vain en usko aloittajan epätieteellisiin väitteisiin. Siihen löytyy kymmeniä eri vaihtoehtoja, miksi siinä kivessä oli joku Netan-Melek nimi, joka sattuu oleman sama nimi kuin Raamatusta löytyy. Sitäpaitsi, en halua tulla leimatuksi hihhuliksi uskomalla kaiken maailman väitteisiin, mitä ei pystytä todistamaan. Jos haluaisin, tuskin olisin opiskellut paria korkeakoulututkintoa ja työskennelkyt tutkimusalalla.

        Mutta ei se Raamattukaan ole täysin erehtymätön. Raamattu on tavallisten ihmisten kirjoittama kirja. Siihen on valittu vain sellaisia kirjoja, jotka tukevat tietyn porukan ennakkoasenteita siitä, mitä Jumalan ja mitä Jeesuksen pitää olla. Raamattuun valittujen tekstien kirjoittajat ovat kirjoittaneet tekstinsä oman aikansa ja kultuurinsa näkökulmasta, mitä harva raamatunlukija ymmärtää ottaa huomioon tulkitessaan Raamattua. Kirjoituksia on käännetty tavallisten ihmisten toimesta ja kääntäjät ovat tehneet paitsi virheitä käännöksissä, ovat myöskin tahallaan ja tarkoitulsella muokanneet tekstejä. Teksteihin on tehty lisäyksiä ja poistoja. Kaiken tämän lisäksi sadat eri kirkkokunnat esittävät Raamatusta toisistaan poikkeavia teologisia tulkintoja, jotka joskus ovat toisiinsa nähden täysin päinvastaisia.

        Mihin näistä tulkinnoista sinä uskot? Minä luen alkutekstejä, joissa on mahdollisimman vähän ihmisten omia tulkintoja. Hebrean ja kreikankielen tekstejä, interlineaareja hyväksi käyttäen.

        "Raamattu on tavallisten ihmisten kirjoittama kirja."

        EI OLE.

        "Siihen on valittu vain sellaisia kirjoja, jotka tukevat tietyn porukan ennakkoasenteita siitä, mitä Jumalan ja mitä Jeesuksen pitää olla."

        TUO ON VALHETTA.


      • Adviss
        pyhpyho237r98237493 kirjoitti:

        "Raamattu on tavallisten ihmisten kirjoittama kirja."

        EI OLE.

        "Siihen on valittu vain sellaisia kirjoja, jotka tukevat tietyn porukan ennakkoasenteita siitä, mitä Jumalan ja mitä Jeesuksen pitää olla."

        TUO ON VALHETTA.

        Niinkö? Kenen kirjoittamia sitten? Enkelienkö? Saatanan? Vaiko Jumalan itsensä? Kyllä ne Raamatun tekstien kirjoittajat kuule olivat ihan luuta, verta ja nahkaa eli ihan tavallisia ihmisiä.


        Niinkö? No hyväksyisitko sinä Raamatun kirjoiksi sellaisia pyhiä kirjoituksia, joiden mukaan Jeesus ja Pyhä henki eivät ole Jumalia. Jos olet sitä mieltä, että et hyväksyisi, niin kannattaisit ennakkoasennetta, jonka mukaan Jeesus ja Pyhä henki OLISIVAT Jumalia. Jos taas olisit sitä mieltä, että hyväksyisit, kannattaisit sitä ennakkoasennetta, jonka mukaan Jeesus ja Pyhä henki EIVÄT OLISI Jumalia. On aivan sama kumman vaihtoehdot valitset, kootessasi Raamattua, teet kokoamisen oman ennakkoasenteesi mukaan.

        Niinpä puhuit itsesi juuri pussiin.


      • Adviss kirjoitti:

        Eipä tarvitse teititellä. Voit sinutella minua.

        Mistä sait sellaisen kuvan, että minä en haluaisi uskoa Raamattua? Olen ollut uskossa nelisenkymmentä vuotta ja Raamattu käy minulle päivä päivältä rakkaammaksi. Minä vain en usko aloittajan epätieteellisiin väitteisiin. Siihen löytyy kymmeniä eri vaihtoehtoja, miksi siinä kivessä oli joku Netan-Melek nimi, joka sattuu oleman sama nimi kuin Raamatusta löytyy. Sitäpaitsi, en halua tulla leimatuksi hihhuliksi uskomalla kaiken maailman väitteisiin, mitä ei pystytä todistamaan. Jos haluaisin, tuskin olisin opiskellut paria korkeakoulututkintoa ja työskennelkyt tutkimusalalla.

        Mutta ei se Raamattukaan ole täysin erehtymätön. Raamattu on tavallisten ihmisten kirjoittama kirja. Siihen on valittu vain sellaisia kirjoja, jotka tukevat tietyn porukan ennakkoasenteita siitä, mitä Jumalan ja mitä Jeesuksen pitää olla. Raamattuun valittujen tekstien kirjoittajat ovat kirjoittaneet tekstinsä oman aikansa ja kultuurinsa näkökulmasta, mitä harva raamatunlukija ymmärtää ottaa huomioon tulkitessaan Raamattua. Kirjoituksia on käännetty tavallisten ihmisten toimesta ja kääntäjät ovat tehneet paitsi virheitä käännöksissä, ovat myöskin tahallaan ja tarkoitulsella muokanneet tekstejä. Teksteihin on tehty lisäyksiä ja poistoja. Kaiken tämän lisäksi sadat eri kirkkokunnat esittävät Raamatusta toisistaan poikkeavia teologisia tulkintoja, jotka joskus ovat toisiinsa nähden täysin päinvastaisia.

        Mihin näistä tulkinnoista sinä uskot? Minä luen alkutekstejä, joissa on mahdollisimman vähän ihmisten omia tulkintoja. Hebrean ja kreikankielen tekstejä, interlineaareja hyväksi käyttäen.

        Ei ole välttämätöntä vastata, mutta olisi kiva tietää mitkä kaksi korkeakoulututkintoa olet opiskellut. Ammattikorkea-vai yliopistotutkintoja? Olet selvästi tutkijatyyppiä ja kirjallisesti lahjakas.

        Minunkaan usko ei kaipaa arkeologisia todisteita, vaikka sinänsä mielenkiintoisia ovat. Usko ei riipu myöskään Raamatun virheettömyydessä. Jumalan olemassaolo on ilmeistä ja todisteita löytyy vilpittömälle etsijälle ympäriinsä, kun niitä Hänen teoissaan tarkkailee.


    • Niinhän se on, että hyvä historiallinen fiktio poimii rungokseen joukon tiedettyjä historiallisia faktoja.

      Esimerkiksi Mika Waltari teki tätä ja olikin oikein taitava siinä.

    • Hienoa! Jälleen todiste Raamatun sanan luotettavuudesta!

      Laitan googlekäännöksen artikkelista: "Pieni 1 cm: n sinetti-leima on päivätty joskus seitsemännen vuosisadan puolivälistä kuudennen vuosisadan alkuun saakka. ..leimauksessa leima sisältää sanat: "(kuuluva) Nathan-Melechille, kuninkaan palvelijalle."...Sinettiä kuvataan ensimmäisenä Raamatun nimen arkeologisena todisteena."

      Tästä kerrotaan 2. Kun. 23:11
      Samoin hän hävitti ne auringon kunniaksi pystytetyt hevoset, jotka oli Juudan kuninkaisen määräyksestä asetettu Herran temppelin oven luo, lähelle pylväiköllä olevaa hoviherra Netan -Melekin virkahuonetta...

      • Arkeologian-opiskelija

        Raamatun sana on siis luotettava sen perusteella, että joku tyyppi, joka on kirjoittanut Raamattuun myöhemmin kerätyn kirjan, on sattunut laittamaan kirjoituksiinsa saman nimen, joka nyt sattuu löytymään kaivauksissa. Ihan oikeasti, tuo ei todista Raamatun luotettavuudesta puupennin vertaa.


      • Adviss

        Kuinka kätevästi sivuutitkaan asiantuntijoiden todistuksen siitä, että Raamatun Netan-Melek ei välttämättä ole sama Netan-Melek kuin tuossa sinetissä:

        “Although it is not possible to determine with complete certainty that the Nathan-Melech who is mentioned in the Bible was in fact the owner of the stamp, it is impossible to ignore some of the details that link them together,” said Mendel-Geberovich, in the statement"


      • No_häh

        Yksi_uskon lausunto heikentää Raamatun luotettavuutta. Jos Raamatun luotettavuutta yritettäisiin oikeassa maailmassa perustella noinkin heppoisin argumentein, ei Raamattua voisi pitää kovinkaan kummoisena opuksena.

        Onneksi Raamatun uskottavuus ei yhden kotiäidin kommenttien perusteella kaadu. Paljon parempiakin argumentteja löytyy suuntaan ja toiseen.


      • No_häh
        No_häh kirjoitti:

        Yksi_uskon lausunto heikentää Raamatun luotettavuutta. Jos Raamatun luotettavuutta yritettäisiin oikeassa maailmassa perustella noinkin heppoisin argumentein, ei Raamattua voisi pitää kovinkaan kummoisena opuksena.

        Onneksi Raamatun uskottavuus ei yhden kotiäidin kommenttien perusteella kaadu. Paljon parempiakin argumentteja löytyy suuntaan ja toiseen.

        Mitenkään kotiäitejä väheksymättä...


      • Adviss kirjoitti:

        Kuinka kätevästi sivuutitkaan asiantuntijoiden todistuksen siitä, että Raamatun Netan-Melek ei välttämättä ole sama Netan-Melek kuin tuossa sinetissä:

        “Although it is not possible to determine with complete certainty that the Nathan-Melech who is mentioned in the Bible was in fact the owner of the stamp, it is impossible to ignore some of the details that link them together,” said Mendel-Geberovich, in the statement"

        No kun en pitänyt sitä mitenkään tärkeänä. Aina voidaan jossitella.


      • kysynpävaan
        Yksi_usko kirjoitti:

        No kun en pitänyt sitä mitenkään tärkeänä. Aina voidaan jossitella.

        Kävitkö muuten Nummelan kopussa sykkivässä sydämessä kuuntelemassa Kai A puhetta ?


      • Adviss
        Yksi_usko kirjoitti:

        No kun en pitänyt sitä mitenkään tärkeänä. Aina voidaan jossitella.

        Et pitänyt sitä mitenkään tärkeänä...et mitenkään...tärkeänä? Että tämä uutinen ei kerro oikeastaan mitään sen kummempaa kuin että jotain oli jossain löydetty, mikä ei välttämättä liity Raamattuun mitenkään tai jos liittyy, niin ei kuitenkaan todista faktisesti yhtään mitään.

        Vasara on ontto, joten Raamattu on luotettava. Kun siivoaminen on trendikästä, niin mikä, ettei. ...niin aina voidaan jossitella.

        Eli jossitellaanpa. Mitäpä jos Netan-Melek olikin Suomen Virtanen? Daavidin kaupungin yleisin nimi... ei kain tätä tarvitse edes jatkaa...sillä koko asialta putosi pohja pois!

        Jotkut uskovaiset ottavat sitten kaikki vähänkin hengellisyyteen viittaavat asiat Jumalan merkkeinä, uskon puolesta, olivat ne sitten todellisuudessa uskottavia tai ei. Kunhan todistus vähänkin haiskahtaa sinnepäin kallellaan olevalta. Etkö ole ajatellut, että silloin kun Jumala todella haluaa osoittaa olemuksensa, sen ihan oikeasti todella näkee ja monilla suut loksahtavat auki ihmetyksestä. Ei tarvitse arvailla, kun hän haluaa todistaa itsestään! Tämä sinetti on pikku juttu ihan oikeasti. Eikä välttämättä mitenkään Raamatullisesti merkittävä. Tai sitten sivulauseessa huomioitava ja pelkästään kuriositeetti. Ne isot jutut odottavat tulemistaan, usko pois.

        Tuntuu siltä, että monilla uskovaisilla loppuu usko kesken ja on tartuttava oljenkorsiin saadakseen oikeutusta uskolleen. Mutta usko Jumalaan on sellainen juttu, että siihen ei ihmeitä tarvita. Useimmiten Jumala on todellisuudessa hiljaa ja antaa ihmisen itse löytää hänet... hiljaisuudessa, kahden kesken. Ilman sen kummempia ihmeitä ja todistuksia. Ihmeet on niitä varten, jotka eivät usko. Meille uskovaisille Jumala on kaikkialla.

        Toisaalta pieni henkilökohtainen rohkaisu auttaa epäuskon tilanteessa pitkälle. Se ei kuitenkaan vaadi mitään maailmanluokan sensaatioita vaan pienen henkilökohtaisen tapahtuman, joka koskettaa yksilöä juuri oikeassa kohtaa, juuri oikeassa paiassa ja juuri oikeaan aikaan. Ei pidä lähteä haksahtamaan keksittyihin juttuihin kun kun Jumalalla on niin paljon ihmeellisempiä asioita odottamassa juuri sinua varten.


      • olet.asennevammainen
        Arkeologian-opiskelija kirjoitti:

        Raamatun sana on siis luotettava sen perusteella, että joku tyyppi, joka on kirjoittanut Raamattuun myöhemmin kerätyn kirjan, on sattunut laittamaan kirjoituksiinsa saman nimen, joka nyt sattuu löytymään kaivauksissa. Ihan oikeasti, tuo ei todista Raamatun luotettavuudesta puupennin vertaa.

        Sinä vain et usko Raamattua ja haluat asenteellisesti pitää sitä vääränä, vaikka todisteet sanoisivat mitä tahansa.


      • TontuToljanteri

        On se muuten upeaa, että taikurien taikuri, kaikkien maagien isä ja äiti todistaa inspiroimansa kirjan luotettavuutta pienen pienellä sinetillä, joka löytyy jostain kivikasasta tuhansia vuosia kaupungin raunioiksi muuttumisen jälkeen. Kyllä minä nyt heti alan palvoa näin suurta ja ihmeellistä jumalaa, jonka kyky vakuuttaa kaikki on näin huikealla tasolla.

        Ja se nyt ei todista yhdenkään jumalan olemassaolosta sitä sun tätä, jos muutama jae raamatusta paljastuu sellaiseksi, että ne voisivat jopa pitää paikkaansa. Kuitenkin siellä on puppua, satua ja keksittyä proosaa 1000 kertaa enemmän. Vaikka sieltä nyt paljastuisi yllättäen viisikin jaetta, jotka jostain syystä pitäisivät paikkaansa, edes kaukaisesti tulkitsemalla, niin ei se kokonaisuuteen vaikuta yhtään.


      • Arkeologian-opiskelija
        olet.asennevammainen kirjoitti:

        Sinä vain et usko Raamattua ja haluat asenteellisesti pitää sitä vääränä, vaikka todisteet sanoisivat mitä tahansa.

        Nimimerkkisi kertoo sinusta paljon. Kun häviät debatin ja argumenttisi loppuu, rupeat nimittelemään. Minä nimenomaan uskon Raamattua. Tuon sinetin löytäjät itsekin sanovat, ettei ole varmuutta onko sinetissä mainittu Netan-Melek sama kuin Raamatun Netan-Melek. Kyseessä on kaikkea muuta kuin uskottava "todiste".


      • pyhpyh23o4723947893
        Arkeologian-opiskelija kirjoitti:

        Nimimerkkisi kertoo sinusta paljon. Kun häviät debatin ja argumenttisi loppuu, rupeat nimittelemään. Minä nimenomaan uskon Raamattua. Tuon sinetin löytäjät itsekin sanovat, ettei ole varmuutta onko sinetissä mainittu Netan-Melek sama kuin Raamatun Netan-Melek. Kyseessä on kaikkea muuta kuin uskottava "todiste".

        Et usko. Osoitat sen itse.


    • Kirjakääröt

      "Nathan-Melelech" 2Kun.23:11 Biblia (1776) "NetanMelekin kamaripalvelian majan tykönä" Kirjoitetaan: kamaripalvelijan.

    • Sanasoppaa

      1Kor.15:47 Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta. 1Kor.15:47 Biblia (1776) Ensimäinen ihminen on maasta ja maallinen, toinen ihminen on itse Herra taivaasta. Kirjoitetaan: Ensimmäinen. Joh.3:13. 3:31

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      195
      4815
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      123
      2997
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2334
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      139
      2334
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1972
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1546
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      115
      1472
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1383
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1210
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe