Myisitkö 1/2 talostasi puolet puolisolle vai pitäisitkö "vuokralaisena"?

Perijätär

Perin omakotitalon reilu vuosi sitten, johon avopuolisoni kanssa muutettiin.
Tähän asti puolisoni on maksanut n. 500€/kk korvausta asumiskuluista, kun minä maksan kaikki laskut ja remontit. (Sähkö, vakuutukset jne). Olen miettinyt jos mies haluaisi ostaa puolet talosta tai jollain muulla tavalla olla myös talon omistaja.
Talossa pitää tehdä paljon peruskorjauksia, ja olisi hauskempaa yhdessä suunnitella talon parannuksia ja maksella yhdessä remontteja. Nyt kaikki jää minun vastuulle ja kukkarolle. Miehellekkin kertyisi omaisuutta, vaikka ei mikään sijoituskohde tämä talo ole. Mies ei ole siis mikään loinen vaan haluaisi osallistua kunnostuksiin, mutta sehän on tavallaan lahjoitus, enkä voi ottaa rahaa vastaan. Mitä itse tekisit vastaavassa tilanteessa jos olisit joko talon omistaja tai puoliso ilman osuutta talosta?

4

95

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuuroikkuu

      Tuohonhan vaikuttaa niin hyvin moni asia, minkälaisella pohjalla suhde on ja mitä kumpikin haluaa sitten asian osalta tehdä ja toimia 😃

      Jos olisin omistaja, pohtisin omassa tilanteessani asiaa hyvinkin tarkkaan sen suhteen, että myisin puolet talosta, enkä omassa tilanteessani sitä varmastikaan tekisi, mut sehän on niin monesta asiasta riippuva tekijä...
      Jos taas ajattelen itseäni taaksepäin 15-10 vuotta, niin varmasti olisin myynyt puolet toiselle ihmiselle

      Jos ajattelisin taas itseäni puolisona joka maksaa kuluista osan, ilman, että mulle edes tarjottaisiin mahdollisuutta puoleen omistuksesta, se sopisi itselle oikein hyvin, enkä millääntavoin kokisi asiassa olevan mitään ongelmaa, enkä kyllä itse edes ottaisi asiaa millään tavoin esille
      Asun missä tahansa, niin siitä aiheutuu kuluja joita on maksettava ja niistä kuluista tietenkin pitää maksaa omat osuudet

    • omakotiasuja2

      Jos 500 sisältää ruuankin se on reilu osuus menoista. Ei liian vähän normioloissa.Toki on niin että omistajan vastuullehan rempat kuuluu.Sehän se saa myyntihinnankin. Itse laskenut talon pidon olevan luokkaa 400-500 kuukaudessa sis sähkö vesi vakuutus jäte ym muut kulut. Ainahan asioista voi sopia mutta neuvon pitämään perintösi omana.

    • Perijätär

      Suhde on vakaalla pohjalla, 11 vuotta yhdessä ja loppua ei näy. Tilanne tuntuu jotenkin molempia kohtaan epäoikeudenmukaiselta. Mun pitää ottaa kymppitonnien lainoja remontteihin, ja miehen ei tarvitse maksaa euroakaan. Toisaalta jos mies haluaa vaikka terassin, ei se sitä saa ennen kun mulla on siihen varaa, aikaa tai halua. Oikeastaan ei voi tehdä mitään itsenäisiä päätöksiä talon suhteen. Ja jos mies panostaa taloon ajallisesti tai rahallisesti, ei se sitä saa takasin esim. Eron hetkellä. Ja erotessa hänelle ei jäis mitään. Tänne muuttaminen ja tämän kiinteistön periminenkin oli yhteinen päätös, joten vastuukin olisi mukavempaa ottaa yhdessä. Jos isoja ongelmiakin ilmenisi talon suhteen. Mietin vähän avioliittoakin niin, että jättäis avioehdon pois ainakin tästä kiinteistöstä, kai sitä vois vähä ajatella riskisijoittamisena. Tai esim niin että miehelle kuuluu 1/3 talosta jne. Noh, ehkä se on parasta puhua miehen kanssa, jos ollaan asiasta ihan eri linjoilla.

    • Omatrahat

      Pitäisin omani, mies pitäisi hänkin omansa.
      Tätä päätöstä en ole katunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe