Ei kiinniottajalle tule mitään seuraamuksia, jos myymälävaras saa painissa haavoja ja kolhuja tai vaatteet vaurioituvat. Tämä on ihan koettu juttu. Poliisit vain kiittelivät "aktiivisuudesta" ja olivat tyytyväisiä, kun verinen ja nuhjuinen myymälävaras oli valmiina paketissa.
Lyödä ei saa eikä potkia, mutta paini on ihan sallittu laji kuten myös kaikenlaiset hallintaotteet. Samalla kannattaa vahtia, ettei joku "sankari" tule vetämään hallinnassa olevaa myymälävarasta lättyyn. Neuvojia ja saarnaajia kyllä riittää - uskokaa pois! :D Käskekää heidän jatkaa matkaa. Ihme ja kumma, että nuoriso malttoi pitää puhelimet piilossa.
Myymälävarkaalle voi sanoa miksi hänet on otettu kiinni niin tietää että häntä ei olla ryöstämässä. Ehdottomasti pitää muistaa kieltää kaveria laittamasta käsiä lähellekään taskuja, jos sallitte hänen odottaa poliiseja ilman kiinnipitämistä. Tähän sellainen uhkaus, että käden lähestyessä taskua jätkä laitetaan katuun vauhdilla.
Syrjäseudulla poliisin odotteluun voi mennä yli puolikin tuntia. Jos teillä ei ole aikaa jäädä paikalle, pyytäkää joku ohikulkija kiinnipitovuoroon.
Kauppiaat tahtovat palkita kiinniottajaa, mutta kieltäytykää kohteliaasti.
Älkää uskoko noita myymälävarkaiden valheita ja pelotteluyrityksiä - kyllä voimaa saa käyttää!
6
342
Vastaukset
- jurrrrrristi
Vähän rautalankaa. Jos verekseltään kiinni otettu myymävaras tekee vastarintaa, niin teko muuttuu hyvin herkästi näpistyksestä ryöstöksi. Vain hyvin mitätön vastarinta sisältyy anastusrikokseen, mutta painiminen menee jo ryöstöksi. Ryöstö on jo rankka rikos näpistykseen verrattuna.
1 § (24.8.1990/769)
Ryöstö
1) käyttämällä henkilöön kohdistuvaa väkivaltaa tai uhkaamalla välittömästi käyttää sellaista väkivaltaa toisen hallusta anastaa tai ottaa luvattomasti käyttöön toisen irtainta omaisuutta..
Ryöstöstä tai sen yrityksestä tuomitaan myös se, joka 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetusta anastamisesta tai käyttöön ottamisesta verekseltään tavattuna käyttämällä siinä tarkoitettua väkivaltaa tai uhkausta täyttää tai yrittää täyttää rikoksen taikka pitää tai yrittää pitää siten ottamansa omaisuuden.- Anonyymi
No ei kuule muutu ryöstöksi joku myymälästä näpistäminen jos siellä alkaa painimaan jonkun kanssa. Ja aloittajalle sen verran tiedoksi että sulla ei ole oikeutta käskyttää ketään pitämään käsiä pois taskusta ja aivan varmasti saat syytteen jos käyt jonkun päälle sen takia että se laittaa kädet taskuun. Jo se että uhkailet ketään sillä voi poikia sulle syytteen. Ainoastaan välttämätön ja puolustettavissa oleva voimakeino on sallittu MIKÄLI hlö yrittää paeta tai tekee vastarintaa. Käsien laittaminen taskuun ei ole kumpaakaan näistä. Ja oikeastiko kuvittelet että kauppa haluaa sivullisen ottavan näpistelijän kiinni jos ne omille työntekijöilleenkin ohjeistakaa että antaa näpistelijän mieluimmin karata kuin vaarantaa oman turvallisuutensa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei kuule muutu ryöstöksi joku myymälästä näpistäminen jos siellä alkaa painimaan jonkun kanssa. Ja aloittajalle sen verran tiedoksi että sulla ei ole oikeutta käskyttää ketään pitämään käsiä pois taskusta ja aivan varmasti saat syytteen jos käyt jonkun päälle sen takia että se laittaa kädet taskuun. Jo se että uhkailet ketään sillä voi poikia sulle syytteen. Ainoastaan välttämätön ja puolustettavissa oleva voimakeino on sallittu MIKÄLI hlö yrittää paeta tai tekee vastarintaa. Käsien laittaminen taskuun ei ole kumpaakaan näistä. Ja oikeastiko kuvittelet että kauppa haluaa sivullisen ottavan näpistelijän kiinni jos ne omille työntekijöilleenkin ohjeistakaa että antaa näpistelijän mieluimmin karata kuin vaarantaa oman turvallisuutensa?
Ilman muuta jätkä katuun tai lattiaan, jos kädet menevät taskuun eikä todellakaan tarvitse pelätä mitään syytteitä.
Noita syyteselityksiä kuulee niiltä, jotka oikeasti eivät uskalla tehdä mitään tositilanteessa, vaikka kaverien kesken muka ovat kovaa kaveria. Puntti kyllä nousee salilla, mutta tositilanteessa se sitten tutisee... :D
Ei ihme, että poliisikoulutukseen hakevalta painotetaan henkisiä ominaisuuksia paljon enemmän kuin fyysisiä; voimaa ja kuntoa voi aina kasvattaa salilla, mutta pääkopan parantaminen ei olekaan mikään helppo temppu.
Sama ilmiö näkyi työpaikalla, kun siellä kävi paha tapaturma: Me ensiapukoulutetut duunarit katsoimme kauhuissaan (osa pakeni "kahville"), joku huusi paniikissa, mutta pari sattumalta paikalla ollutta insinööriä otti tilanteen hienosti haltuun. Jälkeenpäin olen miettinyt mitä loukkaantuneelle olisi käynyt, jos inssiherrat eivät olisi juuri silloin olleet käymässä... :( Anonyymi kirjoitti:
Ilman muuta jätkä katuun tai lattiaan, jos kädet menevät taskuun eikä todellakaan tarvitse pelätä mitään syytteitä.
Noita syyteselityksiä kuulee niiltä, jotka oikeasti eivät uskalla tehdä mitään tositilanteessa, vaikka kaverien kesken muka ovat kovaa kaveria. Puntti kyllä nousee salilla, mutta tositilanteessa se sitten tutisee... :D
Ei ihme, että poliisikoulutukseen hakevalta painotetaan henkisiä ominaisuuksia paljon enemmän kuin fyysisiä; voimaa ja kuntoa voi aina kasvattaa salilla, mutta pääkopan parantaminen ei olekaan mikään helppo temppu.
Sama ilmiö näkyi työpaikalla, kun siellä kävi paha tapaturma: Me ensiapukoulutetut duunarit katsoimme kauhuissaan (osa pakeni "kahville"), joku huusi paniikissa, mutta pari sattumalta paikalla ollutta insinööriä otti tilanteen hienosti haltuun. Jälkeenpäin olen miettinyt mitä loukkaantuneelle olisi käynyt, jos inssiherrat eivät olisi juuri silloin olleet käymässä... :(Voimankäytössä pitää kuitenkin muistaa suhteellisuus. Päätät ottaa kiinni henkilön, joka on anastanut 24 euron arvoisen olutlaatikon, ja kiinniotossa kyseisen henkilön 150 euron arvoinen takki hajoaa. Arvaa kuka maksaa sen takin ja saa vielä suuremmat sakot kuin se myymälävaras...
- kollektiivinentunnistus
Eipä sitä varkaan motiivia voi tunnistaa livenä, ellei sitten kyseessä ole stereotyyppinen kaljavaras.
Tärkeintähän on havaitessa varkautta, että silminäkijöitä on useita ja karkuunpäässeestäkin voidaan antaa tuntomerkit .
Perinteinen logiikka oli ollut:
"jauhikset pakettiin, vaikka lihamestarin taidoin". - Anonyymi
Joo, en suosittele kyllä painiin ryhtymistä ihan jokaiselle. Et tiedä mitä siellä taskussa voi olla. Siinä ei ninjataidot auta, jos tulee puukosta. Aiheesta on tehty sketsejäkin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201301
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221163Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä481133- 1381013
- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82714Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592