Onko sim-kortteja enää ilman mobiilivarmennetta?

liika_on_liikaa

Sain uuden sim-kortin, johon saa myös mobiilivarmenteen, JOTA EN HALUA. Tämä on nyt jo ihan uskomatonta. Pitääkö kaikki asiat tunkea älypuhelimeen!?? Puhelin voi myös kadota tai se voidaan varastaa...
Tiedän kyllä, että sim vaatii palvelun käyttöönoton, mutta jo pelkkä ajatus siitä että puhelin toimii sähköisenä allekirjoituksena ja varmenteena vaikka mihin, on jo huolestuttavaa.

6

100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitäväliä

Eihän sitä ole pakko käyttää joten mitä väliä?

• Mobiilivarmenteessa on oma PIN, joten se on turvallinen. Käyttäjän pitäisi ensin murtaa puhelimen näyttölukko taisin kortin Pin ja sen jälkeen mobiilivarmenteen PIN. Lisäksi tuo kai vaatii jotain aktivointia.

Mobiilivarmenne on tosi kätevä erilaisissa asioinnrissa.

• liika_on_liikaa

Turvallinen, mutta onko aukoton.... (on kunnes saamme lukea uutisen, kuinka on murrettu jollain konstilla.)

Siis periaatteessa, ja en väitä tietäväni paljon mitään muuta netistä tai tietotekniikasta ylipäätään, on aina riski, kun jokin toiminto on älypuhelimessa.
        Jos olen ymmärtänyt oikein, tämä korvaa nyt sen joidenkin pankkien jo käytöstä poistaman avainlukulistan (onneksi OP:ssa vielä on ja toivottavasti on jatkossakin!).

• liika_on_liikaa kirjoitti:

Turvallinen, mutta onko aukoton.... (on kunnes saamme lukea uutisen, kuinka on murrettu jollain konstilla.)

Siis periaatteessa, ja en väitä tietäväni paljon mitään muuta netistä tai tietotekniikasta ylipäätään, on aina riski, kun jokin toiminto on älypuhelimessa.
        Jos olen ymmärtänyt oikein, tämä korvaa nyt sen joidenkin pankkien jo käytöstä poistaman avainlukulistan (onneksi OP:ssa vielä on ja toivottavasti on jatkossakin!).

Jos et tiedä, niin älä kommentoi. Jos puhelin hukkuu, niin toki ilmoitat operaattorille ja SIM kuolletetaan. Toki se tuossa on, ettei kannata käyttää samaa PIN:iä kuin näytölle.

• nykyäänhelppoa
        okaro kirjoitti:

Jos et tiedä, niin älä kommentoi. Jos puhelin hukkuu, niin toki ilmoitat operaattorille ja SIM kuolletetaan. Toki se tuossa on, ettei kannata käyttää samaa PIN:iä kuin näytölle.

Ja nykyään voi estää liittymän käytön suoraan operaattorin omilta sivuilta kun sinne kirjautuu. Voi olla nopeampaa kuin asiakaspalveluun soitto.

• älä_kommentoi
        okaro kirjoitti:

Juuri eilen uutisoitiin erään pankin "pikku järjestelmähäiriöstä" mobiilipankissa, jonka ansiosta käyttäjä pääsi näkemään mobiilistaan toisen henkilön tilitiedot. Tai taisi olla pari sataa käyttäjää.
        Nice! Mutta eihän tämän pitänyt olla mahdollista, eihän? ;-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4181
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      12
      2057
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      24
      1982
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      46
      1433
    5. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1426
    6. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      29
      1285
    7. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1234
    8. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1221
    9. Ota se joka eniten tulee lähelle ja yrittää

Neuvoksi jos on moni kiinnostunut. Silloin ei tarvitse arvuutella onko kiinnostunut. Näin se vaan menee. Nopeat syövät h
      Ikävä
      111
      917
    10. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      26
      823
    Aihe