Tahtoisin tulla uskoon

mitäköhäntässätekisi

Tuntuu, että koko elämä on ollut pelkkää kärsimystä. Suhteellisen normaali perhe, ei millään mittarilla rikkaita, mutta ei myöskään köyhiä. Lapsuus oli parasta aikaa elämässä yläasteen alkuun asti.Ainoa negatiivinen asia isän nälvivä/vittuileva kasvatusmalli, joka kyllä jätti onnettoman itsetunnon, mutta tämänkin olen antanut anteeksi ja nykypäivänä välit ihan hyvät. Jälkikäteen sitä ymmärsi, että tuokin kasvatusmetodi on periytynyt sodankäyneiltä vanhemmilta heidän lapsilleen ja sen käytöksen huomasi myös itse omaksuneensa, ja myös jollain tavalla sitä toteutti käytännössä ollessaan tekemisissä muiden lasten kanssa. Koen tapahtumista äärettömän huonoa omaatuntoa. Lapsuudessakin paljon traumoja, joita ei ole koskaan käsitellyt, eikä niistä ole uskaltanut kenellekään kertoa. Mm. ns. lääkärinleikit toisten lasten kanssa, antaisin mitä vain jos saisin nämä tapahtumat pyyhittyä pois.

Yläasteella sitä jotenkin putosi porukoista ja jäi aika yksin. Sai myös kokea kiusaamista. Mutta jotenkin omaksui asenteen, että puree hammasta ja menee väkisin eteenpäin. Muistan ajatelleeni yläasteella, että olen ikuisesti sama luuseri kuin nytkin ja elämä loppuu yläasteen päättymiseen, vaikka sehän oli vasta alkamassa, mutta onneton itsetunto ja ns. "hakatun koiran syndrooma" ei saanut näkemään tulevaisuudessa mitään hyvää. Enkä minä koskaan näistä ole uskaltanut kenellekään kertoa, mennyt vain väkisin eteenpäin.

Ammattikouluun paskalla päättötodistuksella, koska koulussakäynti ahdisti/pelotti, eikä sitä koskaan pystynyt keskittymään mihinkään. Ammattikoulu oli ihan hyvää aikaa ja siellä olisi ollut mahdollisuus jopa saada ystäviä, mutta ei ollut uskallusta heittäytyä. Sain vapautuksen armeijasta erään neurologisen vaivan takia ja menin suoraan työelämään.

Työpaikoilla tuli koettua kaikenlaista, oikeastaan jollain sadomasokistisella tavalla se muistutti hyvin paljon koulua. Jatkuvaan vittuiluun ja nälvimiseen oli tottunut, ja sitä piti normaalina. Työpaikkoja tuli vaihdeltua ahkerasti. Jossain vaiheessa tapasin erään naisen, johon rakastuin suunnattomasti. Vaikka nainen lähestyi itse minua, en uskaltanut toimia (edellä mainittujen syiden johdosta), en saanut sanaa suustani ja juttu kuivui kasaan. Tästä aiheutui mieletön masennus, josta olen varmaan kärsinyt koko elämäni ajan. Jossain manian ja masennuksen sekavassa tilassa kaikki asiat jäivät hoitamatta, joka johti häätöön. Sitten tuli vietettyä neljä vuotta asunnottomana, mistään ei saanut apua ennen häätöä, eikä häädön jälkeen. Onnistuin kuitenkin työllistymään ja maksamaan velkani pois, sekä saamaan myöhemmin asunnon. Vastaavanlaisia naiskuvioita olen kokenut elämäni aikana monia, mutta kun ei ole sitä uskallusta toimia, vaikka haluaisi, niin ei yksinkertaisesti kykene.

Epäilen, että olen kehittänyt peliriippuvuuden pakokeinoksi kaikesta paskasta mitä olen kokenut elämäni aikana. Helvetin tyhmä riippuvuus, mutta irti ei tunnu pääsevän millään. Kai siinä pääsee hetkeksi irti ajatuksista, jotka pyörivät jatkuvasti mielessä.

Jossain vaiheessa sitä vaipui johonkin outoon sumumaiseen tilaan, jossa lakkasi tiedostamasta todellisuuden ja vuodet vierivät todella nopeasti ohitse. Ikää yli 30 ja totaalisen yksin. Tuntuu helvetin pahalta, katsoa jonkun vanhan luokkakaverin some-profiilia ja huomata hänen matkustaneen ympäri maailman, löytäneen kumppanin, hankkineen hyvän koulutuksen ja työpaikan. Saaneen jopa lapsia, jotka ovat ikänsä puolesta samalla tasolla kuin itse on henkisesti, eli jossain 13 vuotiaan tietämillä. Katkeruus ja kateus ei mitään auta, enkä haluaisi niitä tunteita tuntea, mutta tunnen silti.

Olen rukoillut ja saanut jonkinlaisia vastauksia, Muuttuisipa tämä elämäni vielä paremmaksi. Aika lopussa sitä alkaa olemaan. Kiitos jos luit.

66

76

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herätkää

Jossain määrin kuin omaa stooria lukisi. Ei ihan noin kurjaa, mutta joitain samankaltaisuuksia.

Se on semmoinen juttu, että jätä ne somet ja naamakirjat. Ei semmoisista tule muuta kun pahaa mieltä. Tosin ota huomioon, että niillä alustoilla annetaan elämästä paljon parempi kuva, kuin kunkin todellisuus oikeasti onkaan. Jos jotain lohduttaa, niin jaksa vielä kymmenkunta vuotta niin alkaa helpottamaan. Menneisyyden muistot painaa aina, mutta pikku hiljaa ne menevät mittasuhteisiinsa. Vailla naista eläminenkään ei sittemmin, enää, tunnu ollenkaan pahalta.

Jatka rukoilemista, ja uppudu Raamattuun. Sieltä löytyy elämän lähde.

• Psalmi 50-15

• herätkää

"Huuda minua avuksi hädän päivänä! Minä pelastan sinut, ja sinä kunnioitat minua."

• jumala-kanssamme

>>>Tosin ota huomioon, että niillä alustoilla annetaan elämästä paljon parempi kuva, kuin kunkin todellisuus oikeasti onkaan<<<

Ruotsissa on telkkarissa sellainen ohjelmasarja kuin "Lyxfällan".
        Olen katsonut usean ohjelman. Ohjelmassa on kaksi yksityistalouden
        experttiä, jotka auttavat velkaantuneita taloudelliseen katastrofiin joutuneita
        ihmisiä selvittämään elämäänsä ja rahan käyttöään.

Useat näistä ohjelmassa apua saavat ihmiset ovat veloissa korviaan myöten.
        Sitten olen huomannut, että hyvin monet ovat velkataakastaan huolimatta
        eläneet enemmän tai vähemmän rikkaan tai varakkaan ihmisen elämää.
        He ovat rahoittaneet oman lyxielämän lainaamalla rahaa. He ovat tehneet
        ulkomaan matkoja jopa sms lainoilla. Sitten he ovat heittäneet laskut
        ja inkassokirjeet sekä ulosottomiehen kireet roskiin. Ja seinähän siinä lopulta
        tulee vastaan.

He ovat siis pitäneet yllä varakkaan menestyvän ihmisen imagoa
        lainarahoilla ja ovat velkaantuneet niin pahasti, etteivät enää tiedä
        miten selvitä veloista. Ei siis tule ajatella, että ihminen, joka tekee
        usein kalliita ulkomaan matkoja on hyvin menestyvä ja varakas.
        Hän voi olla hyvin menestyvä ja varakas mutta ei välttämättä.
        Hän voi olla veloissa korviaan myöten ja matkustella lainarahoilla.

• Samaatietä

Ai pojatkinko ovat leikkineet lääkärileikkejä?
      Asuin lapsena jonkin aikaa rivitalossa, useamman rivitalon ryhmä.
      Me muutamat rivarien tytöt leikittiin lääkärileikkejä muutamia kertoja läheisellä heinäpellolla. Meitä oli 4-6 pikkutytön porukka. Kutiteltiin heinillä toistemme alapäitä :D
      Se homma loppui sitten kun jonku isoveli yllätti meidät ja juorusi muille, että lättyviikarit on olleet pahan teossa : D Jonkun aikaa " isot" pojat sitten nimitteli meitä lättyviikareiksi vaan sekin loppui sitten aika nopeasti.

Kyllähän sitä lapsena tekee kaikenlaista ihan ymmärtämättömyyttään.

• herätkää

Nyt ryhtyi sammaatietä kiihouttamaan. Kiihotus kaahotus. Onneksi on apukin lähellä. Se ei ole oman käden oikeutus vaan musiikki ja urheilu. Uuu-u uu-u!

• Samaatietä
        herätkää kirjoitti:

Nyt ryhtyi sammaatietä kiihouttamaan. Kiihotus kaahotus. Onneksi on apukin lähellä. Se ei ole oman käden oikeutus vaan musiikki ja urheilu. Uuu-u uu-u!

Ääähhh..kaikesta sinäkin meet kiihottumaan. En kyllä opi ikinä ymmärtämään miten tuollainen juttu voi kiihottaa. Minä en näe tuossa kirjoituksessani edes mitään seksiä tms vaan pikkulasten normaalia uteliaisuutta / tutkiskelua.
        Ihan niinkuin taas toisaalta leikittiin usein myös korvalääkäriä; sama asia.

Sinulla nyt jotenkin käy yliaktiivisena tuo seksi puoli ja näet sitä kaikkialla.

• herätkää

Niin on. Mutta enhän minä näe sinua pikkutyttönä, enää. Sinusta on tullut jo iso tyttö, vaikka olisitkin kooltasi pienenlainen nainen. Uuu

• Samaatietä
        herätkää kirjoitti:

Niin on. Mutta enhän minä näe sinua pikkutyttönä, enää. Sinusta on tullut jo iso tyttö, vaikka olisitkin kooltasi pienenlainen nainen. Uuu

Älykääpiö

• herätkää

Sinä olet, aina, yhtä ihanainen nainen. 💞

• s-seutulainen
        Samaatietä kirjoitti:

Ääähhh..kaikesta sinäkin meet kiihottumaan. En kyllä opi ikinä ymmärtämään miten tuollainen juttu voi kiihottaa. Minä en näe tuossa kirjoituksessani edes mitään seksiä tms vaan pikkulasten normaalia uteliaisuutta / tutkiskelua.
        Ihan niinkuin taas toisaalta leikittiin usein myös korvalääkäriä; sama asia.

Sinulla nyt jotenkin käy yliaktiivisena tuo seksi puoli ja näet sitä kaikkialla.

Kyllä sinä itse taisit nostaa ensitöiksesi esille tuon mitä noihin lasten leikkeihin tulee.
        Oikein asiaan paneutuen, niin kuin se olisi ollut aloittajan pontimena hänen aloituksessaan. Itse otit vastauksessasi hänelle esille seksuaalisuuteen kohdentuvan asian, sanoisinko aika hanakkaasti.

• herätkää

Öh? Totuus on totuus. On se vaan ihaaana tuo sammaatietä!

• Samaatietä
        s-seutulainen kirjoitti:

Kyllä sinä itse taisit nostaa ensitöiksesi esille tuon mitä noihin lasten leikkeihin tulee.
        Oikein asiaan paneutuen, niin kuin se olisi ollut aloittajan pontimena hänen aloituksessaan. Itse otit vastauksessasi hänelle esille seksuaalisuuteen kohdentuvan asian, sanoisinko aika hanakkaasti.

Sano mitä haluat ja näe asia miten haluat. Ei hetkeuta, koska Jeesus tietää millä mielin ja missä tarkoituksessa viestini kirjoitin. Se riittää minulle.

Minun puoleltani asia on loppuun käsitelty.

• herätkää

Haluaisin käsitellä asiaa vielä..

• herätkää kirjoitti:

Lentikö hörpötti?

• herätkää

Elä höpötä.

• Muhamad

Islam on sinulle vaihtoehto.

• herätkää

Isis on itsemurhakandinatseille.

• valvova_kristitty

Jeesus rakastaa sinua juuri sellaisena ja hän haluaa muuttaa elämäsi ja antaa iankaikkisen elämän toivon uskossa Jeesukseen.
      Taivaan Isä kutsuu Sinua lapsekseen ja antaa rauhan mitä maailma ei voi antaa.
      Jeesuksen veri on vuodatettu sinunkin syntien puolesta. Haluatko vastata Jumalan kutsuun?

Isä meidän, joka olet taivaissa.
      Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
      Tulkoon sinun valtakuntasi.
      Tapahtukoon sinun tahtosi,
      myös maan päällä niin kuin taivaassa.
      Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme.
      Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
      niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
      jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
      Äläkä saata meitä kiusaukseen,
      vaan päästä meidät pahasta.
      Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.

Taivaan Isän siunausta Sinulle.

• Samaatietä

Kuule haluan vielä sanoa että samanlaisia pällistelijöitä me ollaan kaikki.
      Toisella toisenlaisia tekoja ja ajatuksia ja toisella toisenlaisia.
      Et ole sen kummempi kuin me muutkaan. Ihmiselämään voi mahtua monenlaista.
      Olet vielä nuori.

Mutta minusta on mahdottoman hienoa tuo että sait taisteltua työpaikan ja asunnon vielä kodittomuuden jälkeen. Mahdoton sissi taidat olla.

• Jeesus_tulee_pian

Siihen minäkin kiinnitin huomioni. Hienosti tehty.

Meitä suomalaisia on nitistetty lapsena ja koulussa ja töissä. Meitä on vähätelty ja pilkattu. Se on surullista. Itse kärsin huonosta itsetunnosta melkein 50 vuotta. Olen kuitenkin päässyt sen yli. Uskoon tulo oli se ratkaiseva tekijä. Tajusin olevani kyllä kurja ja syntinen, mutta kuitenkin Jeesus kuoli myös minun takiani. Kukaan meistä ei pääsisi taivaaseen omilla ansioillamme. Ajatelkaa, miten valtavasti Jumalan täytyy meitä luomuksiaan rakastaa, että kuoli meidän puolestamme. En osaa sitä vielä alkuunkaan tajuta. Ylösotto lienee hyvin pian. Sitten saamme taivaassa ymmärtää koko kuvion täysin. Nyt olemme vielä vajavaisia.

Aloittaja, rukoilin puolestasi. Rukoile itsekin. Hakeudu oikeiden uskovien seuraan. Keskustele uskosta. Lue Raamattua. Jumala ei torju ketään, joka hänen luokseen tulee. Tunnusta syntisyytesi ja ota vastaan Jeesuksen sovitustyö. Siinä se on. Sitten tee parannusta jatkuvasti. Pikku hiljaa näkökulmasi alkaa muuttua. Monet uskovat, että ylöstempaus tapahtuu tänä keväänä.

• Samaatietä
        Jeesus_tulee_pian kirjoitti:

Siihen minäkin kiinnitin huomioni. Hienosti tehty.

Meitä suomalaisia on nitistetty lapsena ja koulussa ja töissä. Meitä on vähätelty ja pilkattu. Se on surullista. Itse kärsin huonosta itsetunnosta melkein 50 vuotta. Olen kuitenkin päässyt sen yli. Uskoon tulo oli se ratkaiseva tekijä. Tajusin olevani kyllä kurja ja syntinen, mutta kuitenkin Jeesus kuoli myös minun takiani. Kukaan meistä ei pääsisi taivaaseen omilla ansioillamme. Ajatelkaa, miten valtavasti Jumalan täytyy meitä luomuksiaan rakastaa, että kuoli meidän puolestamme. En osaa sitä vielä alkuunkaan tajuta. Ylösotto lienee hyvin pian. Sitten saamme taivaassa ymmärtää koko kuvion täysin. Nyt olemme vielä vajavaisia.

Aloittaja, rukoilin puolestasi. Rukoile itsekin. Hakeudu oikeiden uskovien seuraan. Keskustele uskosta. Lue Raamattua. Jumala ei torju ketään, joka hänen luokseen tulee. Tunnusta syntisyytesi ja ota vastaan Jeesuksen sovitustyö. Siinä se on. Sitten tee parannusta jatkuvasti. Pikku hiljaa näkökulmasi alkaa muuttua. Monet uskovat, että ylöstempaus tapahtuu tänä keväänä.

Niinpä. Eikö ole ihana asia, että Jeesus rakastaa meitä. Miten se raamatussa lukee että veriruskeat synnit tulevat vitivalkoisiksi tai tuonne päin..
        Saa jättää kaiken taakseen.

• moukille

Herätkään ja samaatietä ovat taas kommentit täysin ala-arvoisia kuten yleensäkin, ja sopimattomia !!! Toinen kertoo elämänsä vaikeuksista ja halustaan tulla uskoon !!! Ovatko kommentinne mielestänne sopivia ketjuun?!!
      Miksi te kaksi moukkaa sekaannutte joka ketjuun ??!!

Herätkää ja samaatietä : Olette Todella Noloja , Tyhmiä ja vailla minkäänlaisia käytöstapoja !!
      Hävetkää!! Jos osaatte, epäilen kyllä.

• herätkää

Olemme niin elämäntäyteisiä. Me kaksi. Emme edes osaa hävetä.

• Samaatietä

En minäkään osaa hävetä kirjoituksiani. Mitä noissa kirjoituksissani oli hävettävää?

• pitäneepaikkansa

Sehän se. Häiriintynyt mieli ja sairaudentunnon puuttuminen. Useimmilla kaikkea teettää . Näin olen täältä lukenut.

• Samaatietä
        Samaatietä kirjoitti:

En minäkään osaa hävetä kirjoituksiani. Mitä noissa kirjoituksissani oli hävettävää?

Sekö, että kirjoitin lääkärinleikeistä lapsuudessani?

Ei niissä ole mitään hävettävää, halusin kertoa tuon puhtain sydämmin aloittajalle. Hän saa olla vapaana noistakin ajatuksistaan ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Ei hän noiden leikkien ja tekojensa tähden ole huonompi muita?

Minua nyt niin pistelee vihaksi, että hyppään hänen puolelleen. Pysykää te vain siellä siistillä nurmikolla, jos ei ihminen kelpaa teille. Jeesukselle kyllä kelpaa.

Minä en nähnyt kirjoituksissani mitään noloa. Mielikyvitukseni ei yltänyt niin pitkälle.

• Samaatietä
        pitäneepaikkansa kirjoitti:

Sehän se. Häiriintynyt mieli ja sairaudentunnon puuttuminen. Useimmilla kaikkea teettää . Näin olen täältä lukenut.

Tuskin tuossa sutjautuksessa oli kyse sairaudentunnon puuttumisesta vaan synnintunnon puuttumisesta joku herjasi minua. Tosin joku näkee syntiä sielläkin missä sitä ei ole. Omaa niin likaisen mielikuvituksen.

• ev.luth.sophiie
        Samaatietä kirjoitti:

Tuskin tuossa sutjautuksessa oli kyse sairaudentunnon puuttumisesta vaan synnintunnon puuttumisesta joku herjasi minua. Tosin joku näkee syntiä sielläkin missä sitä ei ole. Omaa niin likaisen mielikuvituksen.

herätkää ja Samaatietä, lopettakaa heti rivot puheenne!
        Tämä ketju on aloittajan avunpyyntö, ei teidän keskusteluketjunne!
        *

• s-seutulainen
        Samaatietä kirjoitti:

Joka tapauksessa lässäytitte ketjun heti alkuunsa, sinä ja herätkää, sille tasolle mille saatte ketjun kuin ketjun.
        Enkä sitä itse paranna tällä turhalla narinalla.
        Sääli aloittajaa.

• herätkää

Täh? Et suinkaan tarkoita minua?

• kuinkamuka
        Samaatietä kirjoitti:

Kuinkas samatietä on herjattu. ?! Ei pidä ottaa kaikkea henkilökohtaisesti. Tuossahan sanotaan yleisellä tasolla kuinka sairaudentunto voi puuttua. Miten omit kaiken itsellesi:::??

• Samaatietä
        s-seutulainen kirjoitti:

Joka tapauksessa lässäytitte ketjun heti alkuunsa, sinä ja herätkää, sille tasolle mille saatte ketjun kuin ketjun.
        Enkä sitä itse paranna tällä turhalla narinalla.
        Sääli aloittajaa.

Ei ole sääli, vaan hyvä asia. Aloittajakin näkee millaisia me uskovat olemme..tavallisia koheltajia eikä mitään yli-ihmisiä.

Me kaikki olemme Jumalan kirkkautta vailla ja syntiä tehneet. Pois poikenneita jokainen. Juuri hänenlaistensa ja meidänlaisten vuoksi Jeesus tuli maailmaan, Hän on syntisen ystävä!!

Niinkuin Jeesus sanoi..ystäviksi minä tästedes kutsun teitä.

• herätkää

Tämä on viisautta. Kuunnelkaa!

• Samaatietä
        kuinkamuka kirjoitti:

Kuinkas samatietä on herjattu. ?! Ei pidä ottaa kaikkea henkilökohtaisesti. Tuossahan sanotaan yleisellä tasolla kuinka sairaudentunto voi puuttua. Miten omit kaiken itsellesi:::??

Tännehän tuli kuhinaa ihan yhtäkkiä :D
        Luulin, ettei täällä ollut näin paljoa väkeä.
        Noniin..eiköhän jatketa aloituksen aiheesta.

Aloittajalle..täällä on monenlaista väkeä, läheskään kaikki ei ole uskossa. Palstalla tapahtuu monenlaista ja on hyvin monenlaisia ihmisiä.

• jumala-kanssamme

Kertomuksesi muistuttaa omista kokemuksistani ennen uskoon tuloa. Istuin erään uskovan kanssa kahvipöydässä ja kerroin hänelle elämäni vaikeuksia. Hän kuunteli aivan hiljaa tilitystäni. En odottanutkaan häneltä muuta. Mutta sitten hän sanoi yllättävästi muutaman sanan. Ne sanat tulivat Jumalalta minulle siihen tilanteeseen. Myöhemmin totesin, että hän oli ollut oikeassa. Hän sanoi: "Jeesus Kristus on ratkaisu kaikkiin elämäsi ongelmiin". Minulla oli täysin mahdotonta käsittää, miten on mahdollista, että eräsi historian mies voisi olla ratkaisu kaikkiin elämäni ongelmiin.

Muutama viikko tämän jälkeen olin tehnyt kokosydämisen uskonratkaisun sillä tavalla kuin tiesin, että Jumala tahtoo. Tulin huomaamaan, että Jeesus Kristus todellakin oli ja on ratkaisu kaikkiin elämäni ongelmiin. Nyt minulla ei enää ollutkaan yhtään ongelmaa.
      Olin uskoon tullessani melkein 32 vuotias. https://www.jumala-kanssamme.se/439625257

Tästä lähti kokonaan uusi elämä Jeesuksen kanssa.

Olet varmaan ajatellut, että Jeesuksen kohtaaminen voisi muuttaa elämäsi?
      Jeesus elää. Hän on todellinen elävä Jumala, joka tuli ihmisen lihassa ja kärsi
      sinun ja minun ranaistuksen synneistämme. Hän voi siunata sinua aivan niin kuin
      Hän siunasi minuakin niin, että elämä sai kokonaan uuden suunnan ja merkityksen.
      Sain kokea, että kaikki mieltä painavat synnit ja erheet olivat poissa.
      Jeesus oli pyyhkinyt syntini verellään ja siksi olin vapaa ja puhdas synneistäni.

Monilla ihmisillä on vaikea käsittää, että heidän ongelmiensa ratkaisu
      on Herra Jeesus Kristus. Jeesuksen tarvitsee vain tulla ihmisen elämään.
      Linnut voivat vielä laulaa muuallakin kuin tässä etusivullani. Ne voivat
      laulaa sinun sielussasi ja aurinko paistaa täydeltä terältä. Se on mahdollista.

https://www.jumala-kanssamme.se/439624466

• JeesusSyntistenVapahtaja

Aloittaja: se, että kaipaat tulla uskoon eli löytää Jumalan ja kokea nk. pelastuksen, on jo Jumalan kutsua sinulle. Kuten joku edellä kirjoitti: rukoile, lähesty Jumalaa joka jo kutsuu sinua! Sinulla on JO asiat muuttumassa hyväksi!

Kukaan toinen ei voi vaikuttaa sinun uskoontuloasi. Voimme "neuvoa", tukea, rukoilla, mutta se mikä tapahtuu ei ole, eikä saakaan olla muiden käännytystyön tulosta! Kysymys on Pyhän Jumalan ja sinun välisestä kohtaamisesta! Minä neuvon sinua näin:

Mene yksin polvillesi, vaikka sänkyä vasten. Laita kätesi ristiin. Sulje silmäsi. Ala nyt hiljaa, ehkä ensin ajatuksissasi, mutta sitten ääneen rukoilla Jumalaa. Kerro Hänelle kuin ystävälle tuo sama asia kuin meillekin, jonka Hän kyllä sinusta jo tunteekin. Kerro Jumalalle olevasi syntinen ihminen, monessa asiassa itsekin väärin tehnyt ja että rukoilet Jumalalta anteeksiantoa itsellesi ja armahtamaan sinut. Tämä, synnintunnustus on tärkeä, sillä Jeesus on vain syntisten vapahtaja eli vapauttaja, pelastaja. Sitten rukoile uudestisyntymää Pyhässä Hengessä. Uudestisyntymä on ihmisen sisäisen, hengellisen maailman täydellinen muutos. Pyydä, että Jeesus tulisi koko elämäsi Herraksesi ja Vapahtajaksesi.

Lue Isä Meidän rukous sekä Herran Siunaus rukouksena. (Herra, siunaa minua ja varjele minua. Herra, valaise kasvosi minulle ja ole minulle armollinen. Herra, käännä kasvosi minun puoleeni ja anna minulle rauha. Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen Nimessä. Aamen.) Ole sitten hetki hiljaa ja "kuuntele" sisäistä maailmaasi. Rukoile niin kauan kuin koet sen hyväksi. Sitten kerro, että jätät asian Isän Jumalan, Jeesuksen ja Pyhän Hengen haltuun. Sano: "Rukoilen Jeesuksen nyt olevan minun Herrani ja Vapahtajani. Aamen."

Nyt et voi kuin alkaa ihmetellä!

Vanha, Ev.lut. kirkossa käytetty Herran siunaus (sävel Faltin):
      https://www.youtube.com/watch?v=UdItcDQExq0
      *

• sophiie

Oma uskoontuloni, mahd. lyhyesti kerrottuna:

Kasvoin helluntailaisessa kodissa. Muu sukuni oli luterilaista, olen mm. paria pappissukua. Helluntailaiset eivät kasta lapsia, mutta seurakunnan uskonelämä oli itselleni lähes joka-sunnuntaista. Helluntailaisten tilaisuudet olivat vielä tuolloin syvästi herätyskristillisiä ja tämä puhutteli myös itseäni. Olin kuitenkin jo pikkulapsena ja siitä alkaen kodissani myöskin rajun henkisen ja fyysisen väkivallan uhri.

Nuorena tuli sitten kuitenkin eräänlaisten nuorisojengiläisten tavat: tupakka, alkoholin ja jopa lievä huumeiden käyttö. Tässä vaiheessa aloin kokea itseni syntiseksi ja eräässä rukoustilaisuudessa todella "annoin elämäni Jeesukselle", niin vakavissani kuin suinkin. Huomasin muutoksen itsessäni, kaveritkin huomasivat. Samana syksynä minut ensi kertaa kastettiin, helluntaiseurakunnassa.

Mutta uskonelämä ei mennytkään kuin strömssöössä. Erilaisten tragedioiden kautta aloin alkoholisoitua ja erilaisia lieviä huumeitakin tuli mukaan. Tarina on pitkä ja surullinen, eri vaiheineen. Alkoholia, huumeita, rikollispiirejä, lukemattomia itse rikoksen uhriksi joutumisia, eli seksuaalirikosten, pahoinpitelyjen ja lähellä, jopa kuolemassa käymisiä, liian rajun pahoinpitelyn tai suorien murhayritysten uhrina. Joskus näin enkelien tulevan auttamaan itseäni. Usein nukuin jonkun kaverin kanssa toisiimme saman takin alla kietoutuen rappukäytävien ylätasanteilla.

Loppuvaiheessa olin niin pohjalla kuin suinkin: laiha, seinistä kiinnipitävä hoipertelija, joka yritti paistaa ruokaa itselleen ja miesystävälleen, jota syötin ja jota mm. mattoa käyttäen raahasin suihkuun, koska hänen jalkansa eivät kantaneet enää ollenkaan. Päädyimme molemmat katkon kautta päihdehoitoloihin. Itse olin tuolloin vielä varsin nuori.

Siellä, päihdehuoltolassa, tuijotin kattoa ja mietin, mikä meni pieleen. Päätin vaihtaa seurakuntaa. Erosin helluntaiseurakunnasta ja liityin kirkkoon, jossa hengelliset juureni. Löysin armollisen Jumalan. Alkoholiongelmani katkesi kuin leikaten, siihen paikkaan. Naisasuntoloiden kautta sain ensimmäisen oman, pysyvän asunnon ja sosiaalinen nousu alkoi.

Eihän kaiken tällaisen kokenut koskaan täysin henkisesti tervehdy, mutta jo kauan elämäni on ollut ihmismäistä: oma koti, sekä mm. tuolloin juovana haaveilemani "jääkaappi täynnä ruokaa".
        *

• herätkää

Jos kotisi oli helluntailainen niin juuresi ovat helluntaisrurakunnassa.

• tukea.aloittajalle
        herätkää kirjoitti:

Jos kotisi oli helluntailainen niin juuresi ovat helluntaisrurakunnassa.

Minun juureni ovat luterilaisessa kirkossa. Helluntaiseurakunta ei ollut minun valintani, vaikkakin tuossa ensi- "uskoontulossani", painostuksen tuloksena.

Minun uskoni on lutherilainen, huomaa h-kirjain. Kun löysin takaisin uskooni, sain rauhan. Tämän ketjun aihe tämä ei kuitenkaan ole, vaan aloittajan avunpyyntö.
        *

• Samaatietä
        sophiie kirjoitti:

Oma uskoontuloni, mahd. lyhyesti kerrottuna:

Kasvoin helluntailaisessa kodissa. Muu sukuni oli luterilaista, olen mm. paria pappissukua. Helluntailaiset eivät kasta lapsia, mutta seurakunnan uskonelämä oli itselleni lähes joka-sunnuntaista. Helluntailaisten tilaisuudet olivat vielä tuolloin syvästi herätyskristillisiä ja tämä puhutteli myös itseäni. Olin kuitenkin jo pikkulapsena ja siitä alkaen kodissani myöskin rajun henkisen ja fyysisen väkivallan uhri.

Nuorena tuli sitten kuitenkin eräänlaisten nuorisojengiläisten tavat: tupakka, alkoholin ja jopa lievä huumeiden käyttö. Tässä vaiheessa aloin kokea itseni syntiseksi ja eräässä rukoustilaisuudessa todella "annoin elämäni Jeesukselle", niin vakavissani kuin suinkin. Huomasin muutoksen itsessäni, kaveritkin huomasivat. Samana syksynä minut ensi kertaa kastettiin, helluntaiseurakunnassa.

Mutta uskonelämä ei mennytkään kuin strömssöössä. Erilaisten tragedioiden kautta aloin alkoholisoitua ja erilaisia lieviä huumeitakin tuli mukaan. Tarina on pitkä ja surullinen, eri vaiheineen. Alkoholia, huumeita, rikollispiirejä, lukemattomia itse rikoksen uhriksi joutumisia, eli seksuaalirikosten, pahoinpitelyjen ja lähellä, jopa kuolemassa käymisiä, liian rajun pahoinpitelyn tai suorien murhayritysten uhrina. Joskus näin enkelien tulevan auttamaan itseäni. Usein nukuin jonkun kaverin kanssa toisiimme saman takin alla kietoutuen rappukäytävien ylätasanteilla.

Loppuvaiheessa olin niin pohjalla kuin suinkin: laiha, seinistä kiinnipitävä hoipertelija, joka yritti paistaa ruokaa itselleen ja miesystävälleen, jota syötin ja jota mm. mattoa käyttäen raahasin suihkuun, koska hänen jalkansa eivät kantaneet enää ollenkaan. Päädyimme molemmat katkon kautta päihdehoitoloihin. Itse olin tuolloin vielä varsin nuori.

Siellä, päihdehuoltolassa, tuijotin kattoa ja mietin, mikä meni pieleen. Päätin vaihtaa seurakuntaa. Erosin helluntaiseurakunnasta ja liityin kirkkoon, jossa hengelliset juureni. Löysin armollisen Jumalan. Alkoholiongelmani katkesi kuin leikaten, siihen paikkaan. Naisasuntoloiden kautta sain ensimmäisen oman, pysyvän asunnon ja sosiaalinen nousu alkoi.

Eihän kaiken tällaisen kokenut koskaan täysin henkisesti tervehdy, mutta jo kauan elämäni on ollut ihmismäistä: oma koti, sekä mm. tuolloin juovana haaveilemani "jääkaappi täynnä ruokaa".
        *

Ehkä tuota kautta ymmärrän miksi näit lääkärileikki viestini rivona vaikken itse niin nähnyt.

Voisiko joku ihana rakas ystävä linkittää tähän laulun ei kenkään niin alhaalla kulje?

• herätkää

Huomasin h-kirjaimen. He he. Juuret lähteellä. Nimenomaan H- lähteellä. Myönnä vaan.

Muutoin olet selvinnyt paljosta. Helluntaista selviytyminen ei kuitenkaan ole sankaritarina.

Eteenpäin helluntaihin! Hallelujjaa!

• Samaatietä
        Samaatietä kirjoitti:

Ehkä tuota kautta ymmärrän miksi näit lääkärileikki viestini rivona vaikken itse niin nähnyt.

Voisiko joku ihana rakas ystävä linkittää tähän laulun ei kenkään niin alhaalla kulje?

Tai tuo kappale taisi mennä..niin alhaalla kenkään ei kulje.

• herätkää

• herätkää

Ja vielä ihanakin? Nyt tuntuu hyvältä.

• sophiie
        Samaatietä kirjoitti:

Tässä helluntaisaarnaaja Matti Pyykkösen laulamana:

Niin alhaalla ei kukaan kulje - Matti Pyykkönen (1972)
        https://www.youtube.com/watch?v=8AD8H_zgcSs

Tämä laulu itketti usein kun poikkesin hellareiden herätysteltassa, kuuntelemassa takapenkissä. Niissä kokouksissa "entiset alkoholistit" kertoivat kuin taikoen päässeen ongelmastaan, mutta mikä minua vaivasi, kun minä en vapaudu? Olen kuule aikoinaan itkenyt herätysteltoissa polvillani tuhannen kertaa, saanut rohkaisevat taputukset selkääni, mutta ongelmat vain jatkuivat...
        *

• herätkää

Edelleen se sai itkemään raavaan miehenkin. Pro Fide versio kyseisestä kappaleesta, nimittäin.

• Samaatietä
        sophiie kirjoitti:

Tässä helluntaisaarnaaja Matti Pyykkösen laulamana:

Niin alhaalla ei kukaan kulje - Matti Pyykkönen (1972)
        https://www.youtube.com/watch?v=8AD8H_zgcSs

Tämä laulu itketti usein kun poikkesin hellareiden herätysteltassa, kuuntelemassa takapenkissä. Niissä kokouksissa "entiset alkoholistit" kertoivat kuin taikoen päässeen ongelmastaan, mutta mikä minua vaivasi, kun minä en vapaudu? Olen kuule aikoinaan itkenyt herätysteltoissa polvillani tuhannen kertaa, saanut rohkaisevat taputukset selkääni, mutta ongelmat vain jatkuivat...
        *

Minä kuuntelen monenlaista hengellistä musiikkia. Kyseistä laulua en osaa liittää helluntailaisuuteen vaan se on vain kaunis hengellinen laulu.

Rakas Sophie, oletko päässyt katkeruudestasi helluntailaisia kohtaan? Jaksatko tuntea vielä armoa heitäkin kohtaan, kuten Jumala on tuntenut sinua kohtaan? Tai onko nyt kyse puhtaasti opillinen, ettet hyvähsy heidän oppia, mutta hyväksyt silti ihmiset helluntaissa?

• sophiie.pelastunut
        Samaatietä kirjoitti:

Minä kuuntelen monenlaista hengellistä musiikkia. Kyseistä laulua en osaa liittää helluntailaisuuteen vaan se on vain kaunis hengellinen laulu.

Rakas Sophie, oletko päässyt katkeruudestasi helluntailaisia kohtaan? Jaksatko tuntea vielä armoa heitäkin kohtaan, kuten Jumala on tuntenut sinua kohtaan? Tai onko nyt kyse puhtaasti opillinen, ettet hyvähsy heidän oppia, mutta hyväksyt silti ihmiset helluntaissa?

Tämä foorumi on mitä oivallisin esimerkki helluntailaisuudesta. Rakkaus on kovalla koetuksella. En voi väittää rakastavani hellareita. En valehtele tässä asiassa. Mutta kieltämättä täällä on hellareissakin selvästikin myös jokunen ihan aidosti hengellinen yksilö, kuten se rukousaloittaja (kauan.uskossa?). Rakkauteen ei voi painostaa. Rakasta! Rakasta! Rakkaus herää, jos herää.

Mutta tällä foorumilla on muitakin kuin hellareita ja uskovaisia: aidosti apua tarvitsevia ihmisiä, sellaisia "kykenen" rakastamaan, eli paremminkin: rakkaus herää luonnostaan, jos herää. Erilaiset uhrit. Uskonnon uhrit. Rikosten uhrit, ym. Ihmiset jotka pyytävät apua, kuten aloittaja.

Hänkin on uhri, elämän koettelema uhri joka etsii vapautusta, helpotusta, onnea elämäänsä ja etsiytyy suoraan sinne minne pitääkin: Jumalan luo. Hellarit ovat herätyskristillisessä maineessa, siksi tällä foorumilla voi törmätä myös herätyskristittyihin.

Itse olen uskoltani vankasti lutherilainen herätyskristitty. UT ei opeta oikopolkuja vaan varoittaa aidan ali lammastarhaan tulemisesta. Eli portti on Jeesus Kristus, Hänen kauttaan, Isän / Pyhän Hengen / Hänen kutsumanaan, Hänen tekonaan ja vaikutuksenaan Isän kutsuma ihminen herää ja vastaa Jeesukselle "kyllä".

Ei enempiä, mahdottomiksi osoittautuvia suorituksia ja omia tekoja, tässä vaiheessa. Jeesus kyllä ohjaa eteenpäin myös niissä "teoissa".
        *

• herätkää
        Samaatietä kirjoitti:

Sanat kirjoittanut Martta Kaukomaa oli kirjailija runoilija ja Vapaakirkon evankelista.

• Samaatietä
        sophiie.pelastunut kirjoitti:

Tämä foorumi on mitä oivallisin esimerkki helluntailaisuudesta. Rakkaus on kovalla koetuksella. En voi väittää rakastavani hellareita. En valehtele tässä asiassa. Mutta kieltämättä täällä on hellareissakin selvästikin myös jokunen ihan aidosti hengellinen yksilö, kuten se rukousaloittaja (kauan.uskossa?). Rakkauteen ei voi painostaa. Rakasta! Rakasta! Rakkaus herää, jos herää.

Mutta tällä foorumilla on muitakin kuin hellareita ja uskovaisia: aidosti apua tarvitsevia ihmisiä, sellaisia "kykenen" rakastamaan, eli paremminkin: rakkaus herää luonnostaan, jos herää. Erilaiset uhrit. Uskonnon uhrit. Rikosten uhrit, ym. Ihmiset jotka pyytävät apua, kuten aloittaja.

Hänkin on uhri, elämän koettelema uhri joka etsii vapautusta, helpotusta, onnea elämäänsä ja etsiytyy suoraan sinne minne pitääkin: Jumalan luo. Hellarit ovat herätyskristillisessä maineessa, siksi tällä foorumilla voi törmätä myös herätyskristittyihin.

Itse olen uskoltani vankasti lutherilainen herätyskristitty. UT ei opeta oikopolkuja vaan varoittaa aidan ali lammastarhaan tulemisesta. Eli portti on Jeesus Kristus, Hänen kauttaan, Isän / Pyhän Hengen / Hänen kutsumanaan, Hänen tekonaan ja vaikutuksenaan Isän kutsuma ihminen herää ja vastaa Jeesukselle "kyllä".

Ei enempiä, mahdottomiksi osoittautuvia suorituksia ja omia tekoja, tässä vaiheessa. Jeesus kyllä ohjaa eteenpäin myös niissä "teoissa".
        *

Hyvä ettet valehtele. Entä rakastatko ihmisiä, myös helluntailaisia kun katsot heitä Jeesuksen silmin?

Tunnetko olevasi vapaa Jeesuksessa Kristuksessa? Vapaa menneisyydestäsi?

• Jeesuksen.seuraamisesta
        sophiie.pelastunut kirjoitti:

*

Mm. näissä jakeissa Jeesus kutsuu tulevia opetuslapsiaan: "seuraa minua!":

Matt. 8:22
        Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa".

Matt. 9:9
        Ja sieltä kulkiessaan ohi Jeesus näki miehen, jonka nimi oli Matteus, istumassa tulliasemalla ja sanoi hänelle: "Seuraa minua". Niin tämä nousi ja seurasi häntä.

Matt. 10:38
        ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.

Tässä Matteuksen evankeliumia, sen 3. luvusta alkaen:
        http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Matt. 3:1&rnd=1554375496941

Uskoontulo on sitä, että hylätään kaikki maailmallinen elämä ja lähdetään SEURAAMAAN JEESUSTA. Otamme Hänet Herraksemme ja Pelastajaksemme. Häntä seuraamme koko tämän elämämme loppuun asti.

Kuollessamme, Hänen seuraajinaan, siirrymme suoraan Hänen luokseen Taivasten Valtakunnan Paratiisiin.
        *

• herätkää

Taivasten Valtakunta on sisäisesti meissä. Uskoon tulleissa. Kun on sen saanut , armosta, voi odottaa kuolemanjälkeistä paratiisia. Mutta koska minulle tulee paratiisista mieleen Jehovan todistajat, niin kutsun sitä mieluummin taivaaksi.

• Matkalla.1.Taivaaseen
        herätkää kirjoitti:

Taivasten Valtakunta on sisäisesti meissä. Uskoon tulleissa. Kun on sen saanut , armosta, voi odottaa kuolemanjälkeistä paratiisia. Mutta koska minulle tulee paratiisista mieleen Jehovan todistajat, niin kutsun sitä mieluummin taivaaksi.

Teologisesti katsoen Taivaita on seitsemän. Siksi sanonta: "Olo on kuin seitsemännessä Taivaassa!" Kyse siis Taivasten Valtakunnan seitsemästä eri "tasosta".

Paratiisi on se 1. Taivas, jonne kuoltuamme menemme. Jossa Jeesus Itsekin sanoi tapaavansa sen hurskaan ristinryövärin.

Raamatun kertoma Tuonela vastaavasti on Helvetin vastaava "esikartano", itse Helvettiä ei vielä ilmeisesti olekaan, vaan on tuleva. Suomalaisessa, pakanallisessa muinaisuskossa mainitulla Tuonelalla tarkoitetaan muuta, kuolleiden asuinsijaa. Agricola otti tuon nimityksen, jotta suomalaisten oli helpompi ymmärtää Tuonelan olemus, kuolleiden asuinsijana, ilman Jeesuksen sovitustyötä.

Mutta näillä asioilla ei juuri uskoontulevan tarvitse rasittaa päätään. "Pääsen Taivaaseen!" riittää kyllä ymmärtämään mitä uskovalle kuoltuaan tapahtuu.
        *

• Samaatietä

• herätkää

Mihinkä perustat seitsemän taivasta? Luukkaan evankeliumissa Jeesus sanoo 17 luku:"Katsokaa: Jumalan valtakunta on teidän keskellänne." 38: ".. sisällisesti teissä."

Paavali tosin kerskaa eräästä miehestä (itsestään) hänen tempautuessa kolmanteen taivaaseen. Toinen korinttilaiskirjeen 12. luku.

En ole, muiden kuin mormoonien, kuullut puhuvan seitsemästä taivaasta.

• herätkää
        Samaatietä kirjoitti:

Uskon silmin, sinä olet rakas.

Kiitos. Olet. Niin sinäkin. Aina ollut.

• ei.tarkkaa.tietoo
        herätkää kirjoitti:

Mihinkä perustat seitsemän taivasta? Luukkaan evankeliumissa Jeesus sanoo 17 luku:"Katsokaa: Jumalan valtakunta on teidän keskellänne." 38: ".. sisällisesti teissä."

Paavali tosin kerskaa eräästä miehestä (itsestään) hänen tempautuessa kolmanteen taivaaseen. Toinen korinttilaiskirjeen 12. luku.

En ole, muiden kuin mormoonien, kuullut puhuvan seitsemästä taivaasta.

En tiiä missä se lukee. Mutta muuan sukulaiseni kanssa aikoinaan jutellessani - pappi, teologi - hän kertoi tästä.

Tämän tietäminen ei kuitenkaan ole pelastuskysymys.

Pelastuskysymys on: Onko Jeesus minun Herrani ja Vapahtajani, syntieni sovittaja Jumalan edessä? Asuuko minussa Pyhä Henki?
        *

• herätkää

Ei olekaan. Sitä paitsi, kirjoitin väärin. Mormoonien tasoja on seitsemän, joista neljä on helvettejä ja kolme taivasta.

En usko mormoonien selityksiin, mutta tämä, taso kysymys, on ihan mielenkiintoinen. Löytyy korkeampi taso, sanoo eräät. Todennäköistä Jeesuksen sanojen mukaan onkin, että uskovia päätyy eri tasolle. Toiset loistavat kirkkaampina kuin toiset.

• herätkää

Kun nyt ryhdyin söheltämään mormoonien kanssa, niin kertasin taas heidänkin uskomisensa. Lopuutulos. 3 taivasta, yksi hellvetti. Se helvettiäkään ole tosin mikään krstiilisen käsityksen mukainen.

Mutta, se niistä mormooneista, ja heidän uskomuksistaan.

• Kauanuskossa

Laitan tähaän linkin josta voi olla sinulle apua www.tuleuskoon.fi. Ikävästä menneisyydestä on usein se hyöty että tarvitseen Jumalaa. Jeesukselle sinä kelpaat ja uskoontulo on tärkeää myös iankaikkisuusnäkökulmasta. Mene rohkeasti vaikka helluntai,- tai vapaasrurakuntaan. Pyydä esirukousta puolesi. Uskoon voi tulla rukoilemmalla omin sanoin Jeesusta.

• Eikiitosjeesus

Niin, vaihtoehtoisesti voit joko ottaa elämästä itse vastuun ja kiinni, tai sitten sumentaa pääsi ja ajattelusi uskonnolla tai muilla päihteillä.
      Jälkimmäinen on helppo valinta mutta lopputulos ei ehkä sittenkään ihan fiksua ihmistä miellytä.

• TänäänEnPelaa

Peliriippuvuudesta voi päästä irti ihan päivä-kerrallaan-ohjelmalla. Myönnät itsellesi olevasi peliriippuvainen ja rukoilet Jumalalta voimaa vapautua siitä.. Sanot itsellesi joka päivä, jo aamulla: "Tänään en pelaa."

Varo peliautomaatteja. Älä mene edes lähelle. Varo ensimmäistä peliä! Jos ratkeat "ihan vain kokeilemaan kerran"... se voi jatkua siitä ja kaikki rahasi ovat taas mennet.

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/oppaat/peliriippuvuus/Pages/default.aspx

https://www.google.com/search?q=peliriippuvuus&oq=peliriippuvuus&aqs=chrome..69i57.4829j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8
      *

• paruntumiseen

, - jos en väärässä ole hellari-porukoissa menestyy.... vain ja ainoastaan johtajat/ saarnamiehet, jne.

joku perhe-asiain neuvottelu ( onhan sinullakin lapsuuden perhe), tai diakoni, tms. olis hyvä.

Hellareissa ne ei mitään välitä, kun niitten mielestä, KAIKKI on ratkaistu n. 1 minutissa ( tulla uskoon)

Uskoon ei voi edes tulla ( lahkoon), jos ei Uskoa JO ole.

• Huomautus

Aloittaja, täällä on useita häiriköjiä. Ne viestit kannattaa jättää omaan arvoon ja jopa lukematta!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      45
      2862
    2. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      85
      2315
    3. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      112
      1959
    4. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      38
      1678
    5. Nainen sä olet

arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      80
      1466
    6. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      92
      1353
    7. En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista

Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si
      Ikävä
      3
      1314
    8. Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?

Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.
      Maailman menoa
      276
      1311
    9. Kuinka paljon

Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      117
      1274
    10. Oon vähän pettynyt

Suhun mies. Luulin, että haluat mut ja juokset paljasjaloin kilpaa savannilla leijjonien ja sarvikuonojen ohi saadaksesi
      Ikävä
      112
      1229
    Aihe