Paljokohan sen ympärysmitta lienee? Pittää ottoo seuraavan kerran mitta mukkaan, niin seleviää sehi assii. Huarrauttuuhan se jo aikalaillaa tyvestä vain onhan se yhtä puuta se alaku kuitennii.
Kaksihaarainen puu on antoisampi, sano aikonnaan eräs Lieksalainen mehtäteknikko ja oekkeessahan hiä ol.
Paksu petäjä Tuirassa.
8
227
Vastaukset
- minä.kuavon
Sehän on kaadettu jo aikaa sitten ainakin yli kymppi vuotta.
- Tojjii
No ei varmmaa ou kuavettu. Lieksasta ei löyvy semmosta sahhoo, eikä kuatajjoo, iliman tynämenttii. Niin, se tynämentti on muuten ruotsalaenen keksintö. Misseehän se krollaatti lie keksitty, millee ennen kantoja possaatelttiin taevvaan tuulliin, ku uutta pelttoo raevattiin sossulle ruuvaks.?
- Tiedoks.vaan
Ei Lieksassa ole Tuiraa vaan Tiura. Tuira on Oulussa.
- Tojjii
Tuiranrinne on ja kuulluu Liekssaan. Siinäse on penkerreessä jos ei nyt ihan äskettäin lie kuavettu sitä petäjjee. Kansalaiskoulun jäläkkeen seurraava tiehuara oekkeelle. Ei tarvihe Oulluu asti männä.
- Mabnre
Elä nyt valehtele Kamuttaja Tuira ei ole Lieksassa ollut ikinä eikä tule. Se on pysyy Oulussa.
Tuli joskus käytyä katsomassa ehkä 60 vuotta sitten, ja oli se paksu jo silloin.
Minäkin kävin vuosikymmeniä sitten ihailemassa kyseistä puuta, joka sijaitsee Tuirassa rautatien ja Pokronlammen välisellä maakaistaleella. Maa-aines puun alta oli osittain vierinyt lampeen ja hyvin paksut juuret olivat näkyvillä. Puu kokonsa puolesta on todellinen nähtävyys.
Museovirasto arkeologi Kaarlo Katiskosken johdolla 1990-luvun alussa tehtiin tutkimuksia Pokronlammella kyseisellä alueella. Alue tiedettiin vanhaksi asuinpaikaksi ja joitakin esineitä löydettiin rantatörmästä.
Lieksan muinaislöydöistä lisää osoitteessa:
http://www.mikroliitti.fi/lieksa/lieksa1.htm#LIEKS122
- Anonyymi
Asuimme likellä sitä petäjää,ennen kun muutimme ruotsiin,1965
Se talo oli muistaakseni sinapinkeltainen ,ja oli 3 tai 4 asuntoa,sijaitsi radan likellä
länsipuolella.Meillä oli sauna pokronlammen rannalla,polku talosta meni mahtavan petäjän vierstä,rantaan.
Olisi mukava jos löytäs vanhan valokuvan talosta,joka on purettu kaun sitten.
[email protected]
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 4510352
- 816913
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon445054- 614597
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella724326Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme333913- 472908
- 362695
- 402330
- 2161922