V4-2t Yamaha 130 -90

Jussi

Muistan nähneeni täällä noista v4:sista ei-niin-hyvää kommenttia? Onko niissä kulutus suuri, kestoikä huono vai mikä mättää?
Mitä plussaa, mitä miinuksia?

Olisi myytävänä 580 Yamarinin perässä tuollainen.

28

14093

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bulver

      Ostin uutena -91:sen pirkka 130 ja käyttöön -92.
      Ei mitään ongelmia pari pikkujuttua lukuunottamatta. Elikkä vettä tankissa suuttimet kiinni eka kauden jälkeen ja toinen kerta bensaletku poikki.Molemmat ongelmat ei ollut myllyn vika. Aina toiminut ja talvisäilytyksen jälkeen lähtenyt käyntiin mahtavan savupilven saattamana noin 5s "hehkutuksen" jälkeen. Oikein harmittaa kun möin pois 2004 syksyllä. Kaikki "huollot" oli ammattilainen tehnyt ja ehkä selittää ongelmattomuuden.Enolle vielä kehtasin myydä! En oiken tiedä mitä niissä vikana voisi olla? Juoppohan se oli kyllä WOT:llä mutta oli sitä vauhtiakin. Kertakaikkiaan mainio kone. Jos joku kertoisi ongelmista niin yritän kuitata parhaani mukaan!!

      • Benqqu

        OMC:n v-4 koneet kai on ne jotka on huonossa maineessa. Näkyy ainakin käytettyjen hintapyynneissä.
        Yamaha V-4 kait on suht painava, huhuja liikkuu että tehot olis ilmoitukseen nähden alakanttiin ja kulutus kova.
        Itsellä kokemuksia yhdestä 115 heppaisesta yhdeltä kesältä - toimi ihan ok.
        Mielestäni ehkä hieman väliinputoojakoko- muilta merkeiltä saa samanpainoista V6 konetta joissa tehoa sitten 150-2xx hevosvoimaa


      • äskoo
        Benqqu kirjoitti:

        OMC:n v-4 koneet kai on ne jotka on huonossa maineessa. Näkyy ainakin käytettyjen hintapyynneissä.
        Yamaha V-4 kait on suht painava, huhuja liikkuu että tehot olis ilmoitukseen nähden alakanttiin ja kulutus kova.
        Itsellä kokemuksia yhdestä 115 heppaisesta yhdeltä kesältä - toimi ihan ok.
        Mielestäni ehkä hieman väliinputoojakoko- muilta merkeiltä saa samanpainoista V6 konetta joissa tehoa sitten 150-2xx hevosvoimaa

        Musta nuo vanhat 2-t v-4 jammut on idioottivarmoja patoja. Itellä ja faijalla on 115 kaakkiset (vm. 88 ja 90) pelanneet aina ongelmitta. Ainoo "tyyppivika" on ollut jonkun vuoden välein tarpeellinen bensapumpun kalvon uusiminen.
        Ja eikös viranomaisetkin käyttänyt noita v-4 jammuja niin kauan työkaluina, kunnes nelarit astu kuviin..
        Tosin kyllähän noille bensa maistuu tarpeen vaatiessa, mut niin varmaan muilekin ton ikäsille isohkoille kakstahdeille.


      • DWD
        Benqqu kirjoitti:

        OMC:n v-4 koneet kai on ne jotka on huonossa maineessa. Näkyy ainakin käytettyjen hintapyynneissä.
        Yamaha V-4 kait on suht painava, huhuja liikkuu että tehot olis ilmoitukseen nähden alakanttiin ja kulutus kova.
        Itsellä kokemuksia yhdestä 115 heppaisesta yhdeltä kesältä - toimi ihan ok.
        Mielestäni ehkä hieman väliinputoojakoko- muilta merkeiltä saa samanpainoista V6 konetta joissa tehoa sitten 150-2xx hevosvoimaa

        huonossa maineessa mutta loppujen lopuksi kestävä kone.Yamahalla ei mainetta ollenkaan ja koneille laakerit maistu.


      • Kuka vääntää
        DWD kirjoitti:

        huonossa maineessa mutta loppujen lopuksi kestävä kone.Yamahalla ei mainetta ollenkaan ja koneille laakerit maistu.

        En muista vuotta enkä kipparin tai venelehden testi numeroa.missä oli kakstahtiset 90hv koneet tosi testissä.

        Siinä testattiin kuorman sietokykyä.

        taisivat honda ja yamaha lähteä maitojunalla kotisatamaan kun mercury ja johnsson ottivat mittaa toisistaan. Hondakin rupesi syömään enemmän kuin johnsson.

        En muista,paljonko porukkaa oli kyydissä,kun mercury arveli riittävän,eikä saanu venettä enää pintaan. kulutuskäyrä silläkin hyppäsi pystysuoraan ylös.

        Täyskuorma päällä Johnsson kysyi vain,millonka lähdetään,ei ollu moksiskaan kuorman lisäämisestä,iloisesti muristen pintaan ja matka jatkui. Koko muu moottoriporukka katsoi hiljaa rannalta kun Johnsson paineli pitkin pintaa.

        Toimittajat hiljaa jupisivat,että johnsson täysin tunteeton kuormalle.


      • Ykä
        Kuka vääntää kirjoitti:

        En muista vuotta enkä kipparin tai venelehden testi numeroa.missä oli kakstahtiset 90hv koneet tosi testissä.

        Siinä testattiin kuorman sietokykyä.

        taisivat honda ja yamaha lähteä maitojunalla kotisatamaan kun mercury ja johnsson ottivat mittaa toisistaan. Hondakin rupesi syömään enemmän kuin johnsson.

        En muista,paljonko porukkaa oli kyydissä,kun mercury arveli riittävän,eikä saanu venettä enää pintaan. kulutuskäyrä silläkin hyppäsi pystysuoraan ylös.

        Täyskuorma päällä Johnsson kysyi vain,millonka lähdetään,ei ollu moksiskaan kuorman lisäämisestä,iloisesti muristen pintaan ja matka jatkui. Koko muu moottoriporukka katsoi hiljaa rannalta kun Johnsson paineli pitkin pintaa.

        Toimittajat hiljaa jupisivat,että johnsson täysin tunteeton kuormalle.

        Näistä keskusteluista ja mitä tutuilta kuullut tulee mieleen, että pirkalla on todella ollut lieviä laakerivaikeuksia.

        OMC:n myllyistä kannattaa muistaa koneita olevan koko joukon ja että ne eroavat toisistaan näennäisestä yhtenäväisyydestä huolimatta. Alunperin V-kulma 90°. Koneet läpihuuhtelevia juopoja, mutta kestivät virittelyä hyvin. Koneiden skaala alkoi mallista -58 jolloin eka 50hv jukistettiin. Sylinteritilavuus muuttui isommaksi kun koneesta likistettiin 75hv. Sittemin jatkoa 90, 115, ja kirein oli 140hv. Jonkun verran tyyppivikana alakerran laakerien kesto.
        Myöhemmin kapeampi V-kulma, kääntöhuuhtelu. Vaikka sylinteritilavuus siis on kutakuinkin sama, näillä koneilla ei juuri muuta yhteneväisyyttä olekkaan. Näitä myllyjä pidetään vähemmän vikaisina ja koko mallisarjaa hyvin vääntävänä. Bensaa menee täysillä paljon, mutta kaasukahvan asennolla voi helpottaa mukavasti. V-4 koneiden ääntä ei yleensä kehuta, se kun on jokinlaista kiljuntaa. Muistuu vieläkin mieleen Nisse Hägblommin Johnson 115 stigerin korkea kiljunta -60 luvulta jossain matkavenekilpailussa, äänessä ei voinut erehtyä vaikka venettä ei tunnistanutkaan. Käynti muuten tasaisempaa kuin 3-pyttyisissä. Kuriositeettina mainittakoon, taisi olla -59 OMC:n jommankumman merkin mainoksessa, kuva V-4:stä täydessä vauhdissa kannen päällä täysinäinen kuohuviinilasi.....

        Tommosia mielikuvia siis testeistä, nettikekusteluista ja kavereilta kuultuna.


      • HOj
        Ykä kirjoitti:

        Näistä keskusteluista ja mitä tutuilta kuullut tulee mieleen, että pirkalla on todella ollut lieviä laakerivaikeuksia.

        OMC:n myllyistä kannattaa muistaa koneita olevan koko joukon ja että ne eroavat toisistaan näennäisestä yhtenäväisyydestä huolimatta. Alunperin V-kulma 90°. Koneet läpihuuhtelevia juopoja, mutta kestivät virittelyä hyvin. Koneiden skaala alkoi mallista -58 jolloin eka 50hv jukistettiin. Sylinteritilavuus muuttui isommaksi kun koneesta likistettiin 75hv. Sittemin jatkoa 90, 115, ja kirein oli 140hv. Jonkun verran tyyppivikana alakerran laakerien kesto.
        Myöhemmin kapeampi V-kulma, kääntöhuuhtelu. Vaikka sylinteritilavuus siis on kutakuinkin sama, näillä koneilla ei juuri muuta yhteneväisyyttä olekkaan. Näitä myllyjä pidetään vähemmän vikaisina ja koko mallisarjaa hyvin vääntävänä. Bensaa menee täysillä paljon, mutta kaasukahvan asennolla voi helpottaa mukavasti. V-4 koneiden ääntä ei yleensä kehuta, se kun on jokinlaista kiljuntaa. Muistuu vieläkin mieleen Nisse Hägblommin Johnson 115 stigerin korkea kiljunta -60 luvulta jossain matkavenekilpailussa, äänessä ei voinut erehtyä vaikka venettä ei tunnistanutkaan. Käynti muuten tasaisempaa kuin 3-pyttyisissä. Kuriositeettina mainittakoon, taisi olla -59 OMC:n jommankumman merkin mainoksessa, kuva V-4:stä täydessä vauhdissa kannen päällä täysinäinen kuohuviinilasi.....

        Tommosia mielikuvia siis testeistä, nettikekusteluista ja kavereilta kuultuna.

        Hei
        Minulla on tuommonen 15 vuotta vanha mylly ollut veneen perässä. Koneelle ei ole tarvinnut muuta tehdä kuin bensasuodattimia ja trimmimoottoreita vaihtaa.
        Alkuperäinen tuoreöljyvoitelu on kuulemma hyvä kytkeä pois ja sekoitella öljyt suoraa bensaan, en ole itselle tehnyt sitäkään.

        Kone syö kyllä bensaa ja sillee mutta toimii aina ja on täyttänyt hyvin paikkansa.

        Featurena on sitten starttimoottorin akselin jämähtäminen talvisäilytyksen aikana eli syksyllä kun vaseliinaa umpeen sen startin hammasrattaan seudun niin lähtee keväällä sinisen savun saattelemana :-)


      • Ykä
        HOj kirjoitti:

        Hei
        Minulla on tuommonen 15 vuotta vanha mylly ollut veneen perässä. Koneelle ei ole tarvinnut muuta tehdä kuin bensasuodattimia ja trimmimoottoreita vaihtaa.
        Alkuperäinen tuoreöljyvoitelu on kuulemma hyvä kytkeä pois ja sekoitella öljyt suoraa bensaan, en ole itselle tehnyt sitäkään.

        Kone syö kyllä bensaa ja sillee mutta toimii aina ja on täyttänyt hyvin paikkansa.

        Featurena on sitten starttimoottorin akselin jämähtäminen talvisäilytyksen aikana eli syksyllä kun vaseliinaa umpeen sen startin hammasrattaan seudun niin lähtee keväällä sinisen savun saattelemana :-)

        Ittellä pirkka 40-89 ja vaihdettu on rikastinpumpun kalvo, polttoainepumpun kalvo, vesipumpun siipipyörä, tulppia, öljyruuvien alustiivisteitä ja potkurinmutterin sokkia. Noista vaihdetuista palikoista vain rikastinpumpun kalvo oli rikki.
        Toi trimmi/kippi näyttäisi olevan itse asiassa melkoinen vikapesä.. Omassa olen joutunut putsaamaan ja maalaamaan koko paketin koska rautainen kuori ruostui huolestuttavasti. Lukuisia on mennyt ilmiön vuoksi rikki ja on kallis uusia. Pirkan trimmin solenoidi näyttäisi olevan myös erikoisen vikaherkkä. OMC:llä vikaantuu moottori. Muista ei ole syntynyt varsinaista kuvaa vikaherkkyydestä, mutta tämä ei ole riittävä todiste muiden trimmien viattomuudesta. Lukuisat eri merkkiset kipatut koneet laskeutuvat hitaasti mutta varmasti ihan itse alas veteen laitureissa kun trimmin pumppu vuotaa.

        OMC:n startin hammaspyörä on näköjään lika/ruostumisherkkä. On tapahtunut itselekkin, samoin parille laiturikaverille. Häiriö on kuitenkin vältettävissä suojauksella, kuten totesit.


      • HK2
        Ykä kirjoitti:

        Ittellä pirkka 40-89 ja vaihdettu on rikastinpumpun kalvo, polttoainepumpun kalvo, vesipumpun siipipyörä, tulppia, öljyruuvien alustiivisteitä ja potkurinmutterin sokkia. Noista vaihdetuista palikoista vain rikastinpumpun kalvo oli rikki.
        Toi trimmi/kippi näyttäisi olevan itse asiassa melkoinen vikapesä.. Omassa olen joutunut putsaamaan ja maalaamaan koko paketin koska rautainen kuori ruostui huolestuttavasti. Lukuisia on mennyt ilmiön vuoksi rikki ja on kallis uusia. Pirkan trimmin solenoidi näyttäisi olevan myös erikoisen vikaherkkä. OMC:llä vikaantuu moottori. Muista ei ole syntynyt varsinaista kuvaa vikaherkkyydestä, mutta tämä ei ole riittävä todiste muiden trimmien viattomuudesta. Lukuisat eri merkkiset kipatut koneet laskeutuvat hitaasti mutta varmasti ihan itse alas veteen laitureissa kun trimmin pumppu vuotaa.

        OMC:n startin hammaspyörä on näköjään lika/ruostumisherkkä. On tapahtunut itselekkin, samoin parille laiturikaverille. Häiriö on kuitenkin vältettävissä suojauksella, kuten totesit.

        Itselläni on 140/89:n trimmipumppu mykkänä. Solenoidi se ei ole; sieltä kyllä lykkää sähköä. Onko sulla kokemusta siitä, miten hankala se on irrottaa. En ole ehtinyt vielä katsoa, ja koska vene seisoo ulkona, ei tonne pakkaseen viitsi vielä mennä.


      • HOj
        HK2 kirjoitti:

        Itselläni on 140/89:n trimmipumppu mykkänä. Solenoidi se ei ole; sieltä kyllä lykkää sähköä. Onko sulla kokemusta siitä, miten hankala se on irrottaa. En ole ehtinyt vielä katsoa, ja koska vene seisoo ulkona, ei tonne pakkaseen viitsi vielä mennä.

        Hei

        Helppo homma, onnistuu ihan tavallisella hylsysarja työkaluilla irrottaa. Toki pari jippoa auttaa asiassa:

        Koko trimmiyksikkö eli hydrauliikkasylinteri ja sähkömoottori & niiden runko pitää irrottaa ennenkuin sähkömoottorin saa ruuvattua rungosta irti.

        Hydrauliikan paineet pitää vapauttaa ruuvaamalla hydrauliikkapuolelta (omassa oikealla sivulla) yksi ruuvi auki ja se sitten auki jäädessään kamittaa niin ettei sitä runkoa saa ujutettua ulos sieltä koneen keskeltä. TS. vapauta ensin paineet, nosta kone käsin yläasentoon ja ruuvaa sitten ruuvi kiinni.

        Trimmiyksikkö on muistaakseni 6 pultilla kiinni moottorissa ja hydrauliikkasylinteri sitten pultilla koneessa yläpäästä. Nuo kun irrottaa niin koko homma lähtee irti, sähkömoottorin vaihto sitten pystyasennossa ettei öljyä valu pitkin poikin.

        Trimmimoottoreita saa jenkeistä jopa alle 100$ joten posteineen maksaa siinä reilun sata euroa.


      • Ykä
        HK2 kirjoitti:

        Itselläni on 140/89:n trimmipumppu mykkänä. Solenoidi se ei ole; sieltä kyllä lykkää sähköä. Onko sulla kokemusta siitä, miten hankala se on irrottaa. En ole ehtinyt vielä katsoa, ja koska vene seisoo ulkona, ei tonne pakkaseen viitsi vielä mennä.

        Eipä taida olla oikein apua. Oman 40hv koneen sähkökipin irrotus oli aika hankalaa. Kiinnitystelineeseen laakeroitu kannatitanko oli toisesta päästä kiinni lukkorenkaalla ja ruosteessa.
        Laakereina nylonholkit. Ainakin minulle riiti askaretta sen irrottamisessa. Toisaalta itse pumppun moottoria en sitten irrottanut paketista, totesin vaan että kun kuori on noin ruosteessa niin varmaan on kaikki liitoksetkin tiukalla. Onneksi ei tarvinnut purkaa.


      • Anonyymi
        Kuka vääntää kirjoitti:

        En muista vuotta enkä kipparin tai venelehden testi numeroa.missä oli kakstahtiset 90hv koneet tosi testissä.

        Siinä testattiin kuorman sietokykyä.

        taisivat honda ja yamaha lähteä maitojunalla kotisatamaan kun mercury ja johnsson ottivat mittaa toisistaan. Hondakin rupesi syömään enemmän kuin johnsson.

        En muista,paljonko porukkaa oli kyydissä,kun mercury arveli riittävän,eikä saanu venettä enää pintaan. kulutuskäyrä silläkin hyppäsi pystysuoraan ylös.

        Täyskuorma päällä Johnsson kysyi vain,millonka lähdetään,ei ollu moksiskaan kuorman lisäämisestä,iloisesti muristen pintaan ja matka jatkui. Koko muu moottoriporukka katsoi hiljaa rannalta kun Johnsson paineli pitkin pintaa.

        Toimittajat hiljaa jupisivat,että johnsson täysin tunteeton kuormalle.

        Höpö höpö juttua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö juttua

        Vanhaa juttua, joka multa jäi sitten lukematta. Mutta se mitä kerroin Kippari-lehdessä olleesta 90hv koneitten kuormansieto testistä, pitää 100 % ja kirjaimellisesti paikkansa.
        Etsi testilehti käsiisi, ja lopeta luulojesi höpötys, jos et vielä ole tajunnut sitä tehdä !


    • Yamaha 130 BETOL

      Oispa mukava tietää, onko V-4 130 moottorin kanssa tullu uusia kujeita? Meillä 130 heppanen ollu 90-luvun alusta lähtien ja ainoastaan yksi jännitteensäädin mennyt. Trimmimoottoria joutunu kolmisen kertaa putsaileen ja yhdet hiilet vaihtamaan. Voitelut ja kaikki on toiminut. Ei huoleta lähteä edemmäskään...

      • VeeNeljä

        Melkoisia ikiliikkujiahan nuo ovat ja näkyy myös käytettyjen hintapyynneissä, ehkä ihan syystäkin.


    • tony2

      olen kiinostunut koneesta,haen argo 19 juuri tuota 0405047319

    • saunis

      Helou tietäjät kyseessä 115hp yamaha beto booaa kun yrittää lähteä kiihdyttämään,ei ota huippu kierroksia,, bensat ,tulpat, bensapumppu vaihdettu, mitähän seuraavaksi,,

      • Mitäpä sille muuta

        Kuin vaiha koko pakopuoli. Se on syöpyny puhki, ja Muutenkin kampiakselille kaikki stefat. Elikkä pura koko kone, ja uusi samantien kaikki männät, ja laakerit. Ja myös tiivisteet. Ja kun rupeat remonttiin, niin osta myös kaikki uudet pultit, sillä entiset katkeaa järkeään pois otettaessa.Muuten taitaa olla ihan ajokunnossa, mutta väljä se on.

        Mutta pikkujuttuhan se on, kun saa booamisen loppumaan.Oot saanu ihan hyvän koneen, ainakin jamaha miesten mielestä.


      • Zoppe

        Moro
        Minulla vastaava ongelma 130 koneessa. Oletko purkanut koneen? Oletko löytänyt vian?
        On melkoisia käyntiinlähtö ongelmia. Käyntiin kun saa, niin ei kestä kierroksia, vasta kuin käyttää lämpöiseksi. Mutta booaus ongelma on silti.


      • M.A.
        Zoppe kirjoitti:

        Moro
        Minulla vastaava ongelma 130 koneessa. Oletko purkanut koneen? Oletko löytänyt vian?
        On melkoisia käyntiinlähtö ongelmia. Käyntiin kun saa, niin ei kestä kierroksia, vasta kuin käyttää lämpöiseksi. Mutta booaus ongelma on silti.

        Onko vikaa löytynyt?
        Bensapumpun kalvot?


      • Booaa

        Onko booaus ongelmaan ratkaisua?


      • Yammu115

        Pari v4:sta jammua korjannut em. viasta. Molemmissa koneissa oli yksi tyhjäkäyntisuuttimista tukossa, eli yksi pytty jarruttaa niin kauan kunnes pääsuutinpiiri alkaa ruokkimaan. En jaksa uskoa, että hupikäytössä tuollaista väljäksi saa koskaan, eikä väljän koneet oireet ole booaus, vaan kaasuttimista se vika löytyy.


    • Osta

      evikan etec v4 115. Ei booaile, kuluttaa vähän, voimaa ja vääntöä on monin verroin enemmän kuin vanhoissa jammun betol 115 koneissa.

      • ÄläOsta

        Etec imee suunnitteluvirheen takia pohjamutaa jäähdytyskanavat täyteen ja leikkaa sitten kiinni.


      • Anonyymi

        Kyllähän niissä ei ole muuta kuin vikaa.Jammu on nyt ja ollut aina täysin ylivertainen moottori.


    • rrr1

      Testaa tuleeko tulppiin kunnon kipinä, katso vielä yleismittarilla tulpanhatuista resistanssiarvo.

      bensapumppu? heitä helvettiin ja laita sähkönen, tulppaa samalla kampikammion alipainereikä

      vanhat peltiset läpät rakoilee? laita komposiitti tai hiilikuituläpät ja hio läppärungot tasaiseksi

    • rrr1

      kylmäkäynnistykseen voi vaikuttaa myös sähköryypyn solenoidi, kokeile ensikerralla vetää vivusta.

    • Anonyymi

      Yamaha 130hv V4 2T betol - 95 ollut nyt tämän kesän ajossa. Vene Yamarin 5150. Ajettiin noin 65km 25-30 solmun nopeudella 7h kuormalla plus tavarat (yht ehkä noin 650kg) kulutus oli n 1,25 litraa MPK eli tankkiin meni noin 44 litraa. Kierrokset oli noin 3500-4000. Minusta ei ollenkaan huono suoritus tolla lastilla. Hyvin kulkee oli kyydissä 2 tai 7 henkeä. Heitettiin mm semmonen 160km lenkki ja hyvin pelitti. Rengasta ja suksiakin matkalla vedettiin ja siinäkin paketti toimi erittäin hyvin. 2h kuormalla n 22 solmun vauhdilla kulutus on kuitenkin alle litran MPK. Ei mitään väliä onko 4 tahti vai 2 tahti. Molemmissa hyvät ja huonot puolet. 2 T vehkeet on helppoja huoltaa ja hankintahinta edullinen. Kulutus on aika tavalla kiinni kaasukahvan käyttäjästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1682
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      203
      1322
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1283
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      844
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe