Paras etuus yhteiskunnalta?

Mikä on mielestäsi paras tai on ollut parhain etuus, jota olet saanut yhteiskunnalta?

Itse arvostan ilmaisen koulutuksen ja kouluruuan varsin korkealle.

121

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Virapeli

      Saan Kevan maksamaa osakuntoutustukea, jonka turvin voin työskennellä 50% työajalla.
      Kun ei ole täysin terve, mutta työkykyä on vielä kuitenkin jäljellä, on tämä tosi hyvä järjestely.
      Siitä olen erittäin kiitollinen.

      • Varsinkin näin vanhemmiten alkaa tulla kaikenlaista kremppaa ja huomaa yhä useammin, että ei enää olekaan niin nuori. Hyvä kun annetaan mahdollisuus tehdä työvuodet loppuun, vaikka vähän pienemmällä panoksella. Itsellä pari vuotta jäljellä, jonka jälkeen suuri etuus yhteiskunnalta. Eläke!


      • Koulutus tuki on aikoinaan ollut parasta. Sitten onkin työtä tehty ja veroina maksettu suuret rahat yhteiskunnalle.


      • arvo.e kirjoitti:

        Koulutus tuki on aikoinaan ollut parasta. Sitten onkin työtä tehty ja veroina maksettu suuret rahat yhteiskunnalle.

        Olen itse saanut valtion takaamaa opintolainaa, sekä opintorahaa, joka auttoi todella paljon opintojen loppuun saamisessa. Työelämään pääsyn jälkeen opintolainan maksaminen ei todellakaan ollut mikään ongelma, vaan meni omalla painollaan. Hyvä systeemi.


    • Bengalitikku

      En osaa sanoa parasta, koska eri aikoina ovat merkinneet erilaiset palvelut.
      Lapseni saama edukas päivähoito ja lukioon asti ilmainen koulutus.
      (Itse kävin yksityisen opparin).
      Terveydenhoitoa en ole tähän asti juurikaan tarvinnut, koska vuosikymmeniä olin työterveyshoidon piirissä, mitä myöskään en paljon tarvinnut.
      Viisikymppisenä Kela-kuntoutus.
      Suht'edukas ( ajoittain huonosti toiminut) julkinen liikenne.

      • Aloin miettiä taaksepäin ja mieleen tulivat myös lapsilisät, opintolainat ja opintorahat. Oppikoulua itsekin käyneenä muistan joillakin vapaaoppilaspaikat, samoin lukiossa.

        Ei ole meikäläinenkään tarvinnut terveydenhoitoa sen enempää mitä nyt työpaikkatarkastukset.

        Itse ajelen omalla autolla ilman huonoa omatuntoa, julkinen liikenne käsittääkseni toimii jotenkin. Ainakin poikani hehkuttaa sen puolesta, pojasta polvi paranee.


    • Tukiaisukko

      Maksuton koulutus
      Palkalliset lomat, ne yhteiskunta on tosin vaan määritellyt
      Ilmainen terveydenhoito, tai lähes ilmainen
      Ei tiemaksuja

      • Taitaa enemmän ammattiyhdistykset olleet määrittämässä niitä palkallisia lomia, erittäin hyvä asia kuin myös yleensäkin työaika Suomessa.

        Terveydenhoito ja koulutus on kova sana. Sen verran olen maailmaa nähnyt, että tiedän noita tiemaksuja maksettavan eri maissa. Hankalaa ja on sekin rahareikä. Vaikka ei enää taida olla tie- ja vesilaitosta hoitamassa teiden kuntoa, niin ainakin auraukset, hiekoitukset ja teistä huolehtiminen toimivat jotenkin. Aina parannetavaa, mutta ei ole tasoltaan Euroopan huonointa.


    • Minun mielestäni se on elämä.
      Minä kun olen osannut elää niin etten ole rahallisia tukia tarvinnut.
      Tjaa, kansa-koulun vellit kuitenkin.
      Mutta minun oli pakko mennä kouluun.
      Oppi-koulun maksoivat sitten vanhenpani.
      Muistakaa siis kun tällaisia kirjoittelette.
      Yhteis-kunnan tuki on aina rahaa, joka on väkisin ja häpeämättömästi otettu toisilta pois.

      H.

      • Bengalitikku

        Kannattaa myös muistaa, ett sinun, minun ja muiden vanhemmat enemmistönä halusivat peruskoulun ja edukkaan terveydenhoidon sen 50- ja 60-luvun vaatimattomuuden keskellä.
        Eikös heillä inflaatiokin ollut 50% ja silti jaksoivat toteuttaa enempi kuin valitella.
        Kiitos heille.


      • En-keksi-että-ilmaista

        Ilmaisia lounaita ei ole. Se on aina rahoitettu jonkun/jostain budjetista ja kulloisenkin veronmaksajan palkasta tai eläkeläisen kukkarosta, myös yrittäjiä ja firmoja rokotetaan.
        Vain lapset 0 - 16 vuotta saavat olla vapaamatkustajia.
        Jos menen nyt terkkariin, ei se ole ilmainen, olen rahoittanut jo sen ja kostoksi perään saan vielä terveyskeskusmaksun.
        Siksi en ole käyttänyt terveydenhoitoa pariinkymmeneen vuoteen. On kivempi kuolla tauteihin jotka tulevat salaa, pyytämättä ja yllättäen. Ja sanoa taudille, v*ttu olit ovela, pääsit yllättämään.


      • Bengalitikku

        Kannattaa muistaa, että olemme itsekin maksaneet moninaisia veroja.
        Luulenpa, että olen kattanut sellaisia palveluja paljon, mitä en ole tarvinnut, kuten te muutkin. Lounas ei ollut jostain vuodesta lukien ilmainen, maksoin verotusarvon, kun verottaja keksi,ettei työnantaja saa tarjota lounaita ikään kuin osana palkkaa. Hyihyi. Virkamiehet taisivat olla kateita, kun joutuivat pari latia itse pulittamaan. Ja ei se veroviraston ruoka hääppöstä 70-luvulla ollut.


      • vanhus

        En ole saanut ainuttakaan voileipää. Lipponen vei kansaeläkkeenkin osa mikä luvattiin maksaa kun pääsen eläkkeelle. Sen pienen työeläkkeen saan


    • Hallaahon.äänestäjä44

      Ilmaista koulutusta ei ole

      ihmeesti jäänyt pyörimään sana ilmainen
      Sinänsä on hyvä että luokkayhteiskuntakoulua ei ole

      (kuka muuten haluaa maksaa teologien ja valtiotiellisen massaopetuksen tai Åbo Akademin kulut ja sitä rahtaa)

      Arvonimet kuten Porvoon/Porin/Pinsiön Paroni hämeen/hollolan herttua helsingin hörhö jämsän jaarli vantaan vasalli kokolan kreivi espoon eskimo raision ruhtinas mustalaisruhtinas pitäisi tulla jakoon
      taviksille helposti keksimme lisää

      ja ilman maksua
      niitä jaettaisiin pitkin vuotta
      hakkaavat vuoristoneuvoksen

      • Suomessa on kaikilla 6-vuotiaista 15-16 vuotiaaksi saakka ilmainen koulutus ja siihen kuuluu myös kouluruokailu. Harvassa maassa on asiat yhtä hyvin, kustannukset hoidetaan verovaroista ja se on mielestäni oikein ja tasapuolista kaikille.


      • kylmätotuus

        Kuka haluaa maksaa henkilön koulutuksen, joka on väitellyt filosofian tohtoriksi muinaiskirkkoslaavista?

        Väitöstutkimus tuskin hyödyttää suomalaista yhteiskuntaa pennin vertaakaan.

        Savon paroonitar tätä kyselee.


    • Kyllä se koulu on. Tuossa katselin aamupäivällä Korkmanin haastattelua, sanoi siinä, että Amerikassa köyhät eivät pääse hyvään kouluun.
      Suomessa ollaan samalla viivalla, no sanomattakin on selvää, millä varoilla asia on näin hyvin.
      Kirjastoa olen elämän aikana käyttänyt paljon ja käytän edelleen.
      Terveydenhoitoa satunnaisesti. Iho-ongelmia piti hoidattaa yksityislääkärillä, yksi lääkekin oli sellainen, ettei siihen aikaan sitä saanut määrätäkään, kun ihotautien professori.
      Tuota joukkoliikennettä, ei ole niillä reiteillä näkynyt, missä minä kuljen ja olen kulkenut.
      Mutta hyvä, kun on teitä, vaikkakin niiden kunnossa onkin toivomisen varaa .

      • Ehdottomasti suomalainen koululaitos on hatun nostamisen arvoinen asia. Ikäväkseni olen huomannut kritiikkiä opettajia kohtaan ja tunnen aitoa myötätuntoa heidän lisääntynyttä työtaakkaansa ja opetuksen muuttumista tietokone painotteiseksi. Samoin kurinpito ongelmat, huh huh.


    • Alikulkua-arvostan

      Sekä junien ali että maanteiden. Niitä lisää . Se on turvallisempaa. Myös yli kulkusiltoja arvostan tietysti . Toivotaan vanhojen siltojen uusimista kun ne ihan tärisee rekkojen alla. Unionista voi anoa siltarahaa . Siis kunta voi. On ihanaa loikkia joen yli siltoja pitkin ja teiden alta. Pyörätiet on myös upeita sekä lasten leikkikentät. Siis valaistut reitit yleensä .

      • Turvallisuuden lisääntyminen yli- ja alikulkuväylien rakentamisella, kuin myös teiden päällystämisellä. Ehdottomasti siltojen kunnosta tulee pitää huolta ja seurata niiden toimivuutta.


    • Ehottomasti oppivelvollisuus ja terveydenhuolto

      • Terveydenhoito tietenkin, ehdottomasti. Ja oppivelvollisuus ja mahdollisuus sen suorittamiseksi, sekä opiskelun jatkaminen sen jälkeen. En usko kenenkään nykyään keskeyttävän opintojaan sen vuoksi, että ei olisi ollut varaa jatkaa. Ymmärrän nuorilla lapsiperheillä sen olevan hankalaa ja vaikeata, mutta useimmiten joku muu syy on taustalla.


    • mimmimum-..mi

      Minusta myös tuo koulutus ja ruokailu ja se että päivähoito maksuihin kuuluu myös ruoka...monet lapset jäisivät monesti ilman kunnon ruokaa ...
      Se mitä maailmallakin on hehkutettu on myös lapsilisät ja myös ensiapuna vanhemmille ...äitiyspakkaus...sen sisältö on tosi hyvä... Lapsilisistä ajattelin kun katsoin maahanmuuttaja äitiä kaupassa ....kolme lasta käveli ja yksi rattaissa viides masussa ....kohta syntyvä...väistämättä tuli mieleeni lapsilisien summa ...viidestä lapsesta on jo aikamoinen ...sillä taitava emäntä ruokkii perheensä kuukauden..

      • ö-Öö

        Mnaah

        Ikinä miettinyt, jaguaarilla ajeleva varakas liikemies saa täsmälleen saman?

        Jotenkin kyllästyttää jatkuva mamupolemiikki.

        =DW=


      • mimmimum-..mi
        ö-Öö kirjoitti:

        Mnaah

        Ikinä miettinyt, jaguaarilla ajeleva varakas liikemies saa täsmälleen saman?

        Jotenkin kyllästyttää jatkuva mamupolemiikki.

        =DW=

        No ...kun se jaguaarilla ajeleva ei ollut lastensa kanssa kaupassa....niin en tiennyt häntä ajatella.


      • kyl.kyllä
        ö-Öö kirjoitti:

        Mnaah

        Ikinä miettinyt, jaguaarilla ajeleva varakas liikemies saa täsmälleen saman?

        Jotenkin kyllästyttää jatkuva mamupolemiikki.

        =DW=

        Jos sinua DW kyllästyttää mamupolemiikki niin tiedoksi vaan että minua on jo kauan kyllästyttänyt sinun loispummipolemiikkisi.


      • ö-Öö
        kyl.kyllä kirjoitti:

        Jos sinua DW kyllästyttää mamupolemiikki niin tiedoksi vaan että minua on jo kauan kyllästyttänyt sinun loispummipolemiikkisi.

        ?

        Miten kommentti liittyy aloitukseen ja aloituksen aiheeseen ?

        =DW=


      • ilmanotsikkoa
        ö-Öö kirjoitti:

        ?

        Miten kommentti liittyy aloitukseen ja aloituksen aiheeseen ?

        =DW=

        Mielipiteensä voi sanoa !


      • Ilmainen opiskelu, kouluruokailu ja nykyään myös työttömille järjestettävät palvelut. Nuo Hurstin leipäjonot eivät mielestäni kuulu Suomeen ja asialle löytyisi ratkaisu, jos vaan haluttaisiin löytää. Eikä kuulu myöskään kerjäläiset, jotka lähes poikkeuksetta ovat muunmaalaisia kuin suomalaisia.


      • Ilmainen kouluruoka on myös hyvä. Monet lapset on viikonlopun jälkeen maanantaisin tosi nälkäisiä kun eivät ole viikonloppuna saabeet kunnon ruokaa.


    • ajattelijaisollaAalla

      Paras on se! saan päättää pistänkö peukalon ylös vai alas roomalaiseen malliin jonkun politikon kohdalla. Sananvapautta olen arvostanut aina yli kaiken. Valitettavasti näyttää siltä, että turvallisuus ja sananvapaus ja monet muutkin hyvät länsimaalaiset arvot maassamme olivatkin vain tähdenlento ja kaikki se hyvä, mitä maahamme on rakennettu, on katoamassa, ja turvattomuus ym. kaikenlaiset ikävät lieveilmiöt ovat lisääntymässä paljolti sinisilmäisyytemme ja hyväuskoisuutemme vuoksi.

      valtio takaa asunnon lämpöineen sekä ruuan vaatteita myöten. Voi harrastaa ja terveyden hoito sekin pelaa!

      • Epäilen sinun viittavan maahanmuutto politiikkaan ja muutenkin rajat auki meininkiin. Siinä eduskunnalla on sanansa sanottavana ja pitäisi löytää hyvä ja toimiva ratkaisu.


    • Rahkone

      Sosiaalijelpit yleisesti, hinnanalennuskorvauksilla mahdollistetu kohtuhintaisat elintarvikkeet, lomaltapaluukorvaus ja joitakin palkallisia vapaapäiviä ja tarvittaessa ansiosidonnainen päiväraha.

      • Ihmisille tulee elämässä tilanteita, jolloin saattaa tarvita apua sosiaali-, terveys- tai oikeusapupalveluissa. Työelämässä mitkään korvaukset eivät ole aina olleita tai työnantajan myöntämiä, vaan useimmat niistä ovat ammattiyhdistystoiminnan saannoksia.


    • amtber

      Koulu ja kirjasto sekä terveydenhuolto.

      • Taidat-olla-vähis

        Maksaako sossu sun terveyskeskusmaksut?


      • Kirjasto merkitys on vähentynyt, mutta käyn kyllä edelleen noin kerran kuukaudessa suunnilleen.


      • Taidat-olla-vähis kirjoitti:

        Maksaako sossu sun terveyskeskusmaksut?

        Se mitä itse maksat terveyskeskusmaksuidta on vain minimaalinen osa todellisista kustannuksista.


      • siilivain kirjoitti:

        Se mitä itse maksat terveyskeskusmaksuidta on vain minimaalinen osa todellisista kustannuksista.

        Aina löytyy valittajia, joiden mielestä kaikki pitäisi olla ilmaista tai yhteiskunnan tulisi huolehtia joka asiasta.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Aina löytyy valittajia, joiden mielestä kaikki pitäisi olla ilmaista tai yhteiskunnan tulisi huolehtia joka asiasta.

        Joo mutta nyt alkaa tulla pää vetävän käteen. Joudutaan priorosoimaan et mitä annetaan ja kelle. Ja minusta ne osattomaksi jäävät eivät todellakaan saa olla tämä ikäluokka joka tämän maan ovat rakentaneet. Pillamössösukupolvea tulee velvoittaa enemmän itse huolehtimaan asioistaan eikä saa antaa rahaa niin löysällä kädellä kuin nykyisin. Pöyristyttävää keskustelu siitä kannattaako työtä ottaa vastaan.


    • ö-Öö

      Systeemi.

      On olemassa syysteemi, tärkeistä asioista koitetaan pitää huolta. Se, mikä kullekin ja milloinkin tärkeää, kuitenkin on olemassa systeemeitä. Eihän ne ideaalisti toimi, aina joku rutisee, toisaalta jossain asioissa kaikki jotenkin väliinputoajia, kuitenkin on.

      Tuo sana "etuus" ärsyttää, ei mitään mannaa sada taivaalta, veroilla niitä ylläpidetään. Aika harva on tyytyväinen maksellessaan veroja, kuitenkin äitiyspakkaus otetaan mieluusti vastaan.Miten ois "Kansalaiseen kohdistuva yhteiskunnan palvelu"?

      Eli perussettiä mun parhaat etuudet, koulu, terkkari jne. Systeemi jopa toimii aika hyvin useissa asioissa, jos parannuksia haluaa, pitää nostaa veroja, tai heikentää jotain toista "palvelua". Mulla kutina, rahat pikkuhiljaa lujassa joka-asiassa ja etuuksia muokataan enenpi tarveharkintaisiksi ja yleistä tasoa lasketaan. Että siinäpä politiikot pähkäilkööt ja kansa saa narista :D

      =DW=

      • Systeemin vartija se poliisin on työ, laulaa Eppu Normaali kappaleessa poliisi pamputtaa. Ja melko hyvin Suomessa on otettu huomioon tärkeät asiat ja ihmisistä huolehditaan.

        Itseä ei sitten ärsytä yhtään etuisuus, koska niitä käyttävät kaikki, ei ehkä tasapuolisesti mutta kuitenkin ne ovat ilmaisia asioita, joita yhteiskunta kansalaisilleen tarjoaa.

        Ehkä näin eduskuntavaalien edellä oli hyvä ottaa myös nämä asiat keskusteltaviksi?


      • Bengalitikku

        Meidän etuisuusluettelomme ovat vaatimattomampia kuin kansanedustajien.


    • Suunta-parempaan

      Lääke omavastuun ylitse menevä osa. Enimmillään omavastuu on ollut yli 1000 euroa vuodessa, joka johtuu lääkkeitä määräävien lääkäreiden toiminnasta ja vastuuttomuudesta. Eli määrätään lääkkeitä joista ei ole Kelan korvausta, mutta lääkkeet ovat pakollisia. Aina huomauttelin asiasta, ja lopulta eräs korkean ammattitaidon omaava raahelainen lääkäri totesi kohtuuttomuuden ja laittoi reseptit joista saan oikeudenmukaisen korvauksen. Hyvin menee myös nyt, on kuin en sairas olisikaan. Saa sitten nähdä onko vuodet yhdessä vai kahdessa rivissä.

      • Joskus lukenut ulkomailta kuinka ihmisillä romahtaa talous sairauden jälkeen, mutta onneksemme Suomessa ei näin käy kenellekään. Toki lääkkeet ovat tulleet kalliimmiksi, kuten ihan kaikki muukin eläminen. Eikä lääkärit mitenkään hassumpia Suomessa ole ja ihan saa valita kenen vastaanotolle menee.


    • Rikas.työputki.takana

      Itsellä koulun vuosimaksut, ruoka ja matkat olivat maksullisia. Töissä oli terveydenhuolto tarjolla, vaikka en juuri tarvinnut. Kirjastoa käytän jonkin verran. Lapsilla lapsilisät ja maksuttomat koulut. Lukioon ostivat kirjat, en muista miten yliopistoon, saivatko sieltä monisteina tietoja tai sitten kirjoittivat luennoilla omat muistiinpanot, tuskin heillä vuosimaksua oli. Opintotukea saivat.
      Mutta eniten olen kiitollinen aikuisopiskelun mahdollisuudesta. Se on tuottanut minulle eniten. Että pääsin työn ohessa luennoille istumaan, jotakin pienehköjä osallistumismakuja olen maksanut ja opintomateriaalia. Yksi yksityisen tahon järjestämä täydennystutkinto oli useita tuhansia mummonmk, mutta sain sen verotuksessa vähentää. Kielikoulutus ulkomailla samoin. Mutta se että opiskelusta aina yhtä innostuneena sain mahdollisuuden olla nuorten seassa, pääsin koulutusten jälkeen aina parempiin hommiin ja hyödyin sitä kautta suuresti. Ah siitä niin kiitän.

      • Tuo aikuisopiskelu on hyvä etuisuus, jota on tarjolla ja joka monasti unohdetaan. Itselläkin vielä mielessä, jos menisi vaikka vielä koulunpenkille sitten, kun on aikaa.

        Itsellä sama tuon työterveydenhuollon kanssa, aika vähän on tullut käytettyä, vaikka olen kuulunut sen piiriin yli 30 vuotta.


    • Paloma.se01

      Miten niin etuisuuksia?
      Tarkoittanet mitä yhteiskunnan sinulle tarjoamia palveluja jotka ovat rahoitettu yhteisistä varoista olet eniten arvostanut?
      Hunkszi tuolla ylempänä kehuskeli ettei hänen ole tarvinnut mennä koskaan toisten rahapussille, mutta onkohan todellakaan näin, kun ajattelee kaikkea sitä mitä hän on ELÄMÄLTÄ saanut osittain ilmaiseksi, alennettuun hintaan, yhteisistä varoista kustannetuista palveluista.
      Minäkin ehdin käydä pari luokkaa maksullista oppikoulua, sitten koulumaksut poistettiin. Kaikki koulutus Suomessa on ilmaista, yliopistoja myöten. (Joitakin osakuntamaksuja oli minun aikanani vielä jäljellä, nykytilannetta en tiedä). Kirjastot ovat ilmaisia, kulttuuri on vahvasti verorahoilla tuettua. Hammashoito, lääkkeet, kaikki tuettuja. Eläkkeet. Teiden ja rautateiden ylläpito. Jopa libertanistien esikuva ja äiti, Ayn Rand, nosti vanhoilla päivillään valtiollista sosiaalitukea, täysin häpeämättömästi.
      Harva meistä pystyy leuhkimaan että on selviytynyt tähän saakka elämässään ilman yhteisillä varoilla kustannettuja palveluja, hoitoja, huoltoja.

      • kylmätotuus

        Ymmärtääkseni etuus tarkoittaa sitä, että yhteiskunta kustantaa verovaroilla usein suurimman osan jäsenilleen tarjoamistaan palveluista. Esim. koulutus, terveydenhoito, kirjasto, liikenne jne.

        Sanoilla ei kannata saivarrella.

        Joka väittää, että hän on maksanut täysimääräisesti esim. koulutuksensa tai terveydenhoitonsa itse omasta pussistaan valehtelee itselleen kirkkain silmin tai sitten hän ei ymmärrä asioista mitään.

        Lukiossa ja yliopistossa ei Suomessa ole lukukausimaksuja, mutta varsinkin lukiossa oppikirjat on itse maksettava, joten ei opiskelu aivan ilmaista ole.
        Opetussuunitelmamuutokset ja kirjojen kustantajat pitävät huolen siitä, ettei lukiossa edellisen vuoden kirjat enää kelpaakaan opetukseen.

        Yliopistoissa opetusmateriaalit ovat saatavilla yliopiston kirjastosta tai yhä useammin suoraan netistä.

        Minun osaltani nuo opiskeluajat ovat ohitse.


      • Ihan kaikki ovat niitä palveluita käyttäneet, myös hunkkeli ja mielestäni niitä voi kutsua etuisuuksiksi, koska miellän palvelu ja peruspalvelu sanat hieman eri tavalla, mutta toki myös ne kuuluvat etuisuuksiin.


    • AsiatHoituu

      Saa puhua ja kirjoittaa Suomen kieltä.

      • Pöndepöhönvapautus

        Olen saanut tulla perunalaarista ulos ja olla aidosti juntti.


      • Ikäväkseni olen huomannut englannin kielen lisääntymisen ja sieltä otettujen sanojen käytön hokemisena. Esimerkiksi haasteellinen sanaa voidaan käyttää melkein missä vain, eikä kukaan oikeasti tiedä mitä sillä tarkoitetaan. Onneksi osaan vielä sanoa joidenkin asioiden olevan ihan oikeasti vaikeita!


    • Kunnalta saadut junaliput vuonna 1961.

      • Armeijassa saatiin ilmaiset junaliput, mutta muuten on tullut itse maksettua. Paitsi silloin, kun jännityksen vuoksi mentiin pummilla nuorena miehenä. Rahat oli kyllä plakkarissa.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Armeijassa saatiin ilmaiset junaliput, mutta muuten on tullut itse maksettua. Paitsi silloin, kun jännityksen vuoksi mentiin pummilla nuorena miehenä. Rahat oli kyllä plakkarissa.

        Minä en laske parhaaksi eduksi niitä joita kaikki saavat. Noi junaliput olivat Lastenklinikalle. Silloin ei ollut vielä kelan nykyisiä etuuksia.


      • miljoona kirjoitti:

        Minä en laske parhaaksi eduksi niitä joita kaikki saavat. Noi junaliput olivat Lastenklinikalle. Silloin ei ollut vielä kelan nykyisiä etuuksia.

        Mukava huomata, että jo silloin on ollut olemassa tuollainen mahdollisuus. Eipä niitä varmaan kaikkia etuja edes tule käytettyä, kun mieluummin yrittää pärjätä vaan omillaan, jos suinkin mahdollista. Mutta onneksi lapsiin ja niiden hoitoon, sekä terveydenhuoltoon panostetaan Suomessa.


    • hytinäx1

      Äänioikeus niin miehillä kuin naisillakin, sekä sananvapaus.

      • ö-Öö

        Toi oli hyvä.

        Perusjutut antaa kaiken, mitä tässä listaillaan. Aika erilainen meininki, ois olla saksan, venäjän, ruotsin tms lipun alla. Suomessa paljon asioita hyvin, jokatapauksessa systeemi toimii, kotomaan systeemi.

        Mä muuten hämmästyin, suomessa oli poistettu kansalaisluottamus laista vasta 1968. Se voitiin tuomita menetetyksi raskaissa rikoksissa. Käytännössä tarkoitti äänioikeuden ja oikeuden hakea tiettyjä duuneja menettämistä.

        Sananvapaus teoreettinen määritelmä. Nytkin suomessa hirveetä porua kunnianloukkauksista, mielenosoituksista, nettikirjoittelusta, vaikka mistä. Että kuinkahan sananvapaus loppujenlopuksi käytännössä toteutunee, aina kähinää.Hmm, suoli24.ssa mielenkiintoisesti toimiva moderointi :>D

        Mutta juu noistakin "etuuksista" maksellaan veroja ja muutenkin. Mutta net on avaimia kaikkeen muuhun.


        =DW=


      • Äänioikeus kyllä vaan etu, jonka suomalaiset ovat antaneet ensimmäisinä Euroopassa naisille. Monasti itsestäänselvyyksinä pidettyjä asioita ei tule mietittyä. Myönnän toki, että naisten asemassa on vieläkin parannettavaa. Mutta sananvaltaa heillä on ihan yhtälailla kuin miehilläkin, mikä on hyvä.


    • Huonomatto

      Ripitys.

    • kylmätotuus

      Lähes ilmainen terveydenhoito ja vapaus esittää mielipiteeni pelkäämättä tulevani likvisoiduksi.

      • kylmätotuus

        Korjaus edelliseen: Pelkäämättä, että pääni joutuu pölkylle.


      • Tuo mielipiteen- ja sananvapaus on muuten kova juttu, jota monet eivät tule ajatelleeksi. Terveydenhoidolta ei saisi koskaan ottaa varoja, vaan mieluummin karsitaan jostain muusta.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Tuo mielipiteen- ja sananvapaus on muuten kova juttu, jota monet eivät tule ajatelleeksi. Terveydenhoidolta ei saisi koskaan ottaa varoja, vaan mieluummin karsitaan jostain muusta.

        Terveydenhuoltoa ja hoitomuotoja kehitetään. Ihmiset elävät hoitojen ansiosta vanhemmiksi. Stten aletaan miettiä että keltä otetaan hoitoja pois kun kaikille ei riitä. Älyvapaata minusta. Hölmöläisten peitonjatkohommaa. Ensin mahdollistetan itkä elämä ja sitten aletaan puhua et kannattaako yli 75-vuotiaita hoitaa?


      • siilivain kirjoitti:

        Terveydenhuoltoa ja hoitomuotoja kehitetään. Ihmiset elävät hoitojen ansiosta vanhemmiksi. Stten aletaan miettiä että keltä otetaan hoitoja pois kun kaikille ei riitä. Älyvapaata minusta. Hölmöläisten peitonjatkohommaa. Ensin mahdollistetan itkä elämä ja sitten aletaan puhua et kannattaako yli 75-vuotiaita hoitaa?

        Erittäin samaa mieltä vanhusten hoidosta. Siitä on tullut sellainen kirosana, että uskon vanhusten pelkäävän hoitokoteihin ja palvelutaloihin joutumista. Pysytellään henkensä kaupalla niin pitkään kuin voidaan omassa kodissa, vaikka ei enää olisi edellytyksiä eikä kykyä huolehtia itsestään.


    • Höyli
      • Minä haluan eläkkeeni, eikä siihen enää pitkään menekään.


    • Paloma.se01

      Poliisi, puolustusvoimat, rajavartiosto, meripelastus, palokunta.
      Harvalla meistä on varaa yksityisiin palveluihin, jos joutuisi maksamaan täyden hinnan kaikesta.
      Turvallisuus, vapaus, koko länsimainen elämäntapamme perustuu yhteisten rahojen käyttöön ja verotukseen. Turha kuvitellakaan mitään muuta. En katso niitä "etuisuuksiksi" vaan yhteiskunnan peruspalveluiksi, jotka ovat itsestäänselvyyksiä meidän maailmassamme, vaikkakaan monessa muussa kolkassa maailmaa niistä voidaan vain nähdä unta.

      • Ihan samasta asiasta silti puhutaan, vaikka käytettäisiin peruspalvelu tai etusuus nimitystä.

        Itse armeijan käyneenä ja poikanikin sinnehoukuteltua saaneena arvostan puolustusvoimia ja katson sen kuuluvan miehen perusvelvollisuuksiin. Samoin poliisi, palokunta ja rajavartiosto kaikki toimivia organisaatioita, joilla tulisi säilyttää riittävät resurssit tehtävän hoitamiseen.


    • staka

      Täällä kotimaassa on tuntunut meikän elämän aikana että kaikki (hmmm) tulee kuin manulle illallinen - ainakin hirmuisen moni asia. Mutta opiskeluni kansakoulun jälkeen ei ollut ilmaista, oli lukukausimaksut, itse sait eväät kouluun kuljettaa tai ostaa kanttiinista vellit, ja lisäksi bussimatkat päivittäin maksoivat vanhemmille sievoisen summan. Kirjat tietysti myös ja muut koulutarvikkeet. Nykyopiskelijat ovat ihan eri planeetalta opintotukineen vaimitänenyton.

      Tärkein ja mieluisin 'etuus' minulle on ollut äitiyslomat, vanhimman lapsen jälkeen noin puoli vuotta ja nuorimman melkein kokonainen vuosi. Äitiysrahaakin maksettiin. Ja sitten lapsilisää. Kaikki tuo oli tarpeeseen nuorelle perheelle, joka melkein persaukisena rakensi samaan aikaan omaa kotia ja myöhemmin maksoi velkaa vuositolkulla. Lainakorko oli muuten melkein 10 prossaa.

      Kun myöhemmin sairastuin vakavasti, sain hyvää kunnallista sairaanhoitoa leikkauksineen kaikkineen. Matkat sädehoitoon korvattiin osittain - tosin jouduin vuodenvaihteen takia maksamaan omavastuuosuuden kahteen kertaan. Sairaalamaksut eivät tuntuneet kohtuuttomilta. Taisi maksukattokin tulla jonain vuonna vastaan, tarpeen oli.

      Paljon muutakin hyvää on Suomenmaassa!

      • Perseestäon

        Vetäkää v*ttu päähän koko konkkaronkka.
        Missä h*lvetin mikämikämaassa elätte?!
        Olette just niitä rintaansa lyöviä publikaaneja, jotka eivät edes huomaa - paremminkin eivät välitä - siitä raskaan työn tehneeltä 85vee naisihmisestä, joka joutuu sittarissa miettimään ottaako euron halvemman perkaamattoman silakkapakkauksen versus silakkafilepakkaus.
        Hyi helevata miten itseriittoisia olette.
        Minua ei vähä iletä, mutta teidän jutut saa oksentamaan.


      • Perseestäon kirjoitti:

        Vetäkää v*ttu päähän koko konkkaronkka.
        Missä h*lvetin mikämikämaassa elätte?!
        Olette just niitä rintaansa lyöviä publikaaneja, jotka eivät edes huomaa - paremminkin eivät välitä - siitä raskaan työn tehneeltä 85vee naisihmisestä, joka joutuu sittarissa miettimään ottaako euron halvemman perkaamattoman silakkapakkauksen versus silakkafilepakkaus.
        Hyi helevata miten itseriittoisia olette.
        Minua ei vähä iletä, mutta teidän jutut saa oksentamaan.

        Jonkun mielestä sekin voi olla etuoikeus, että saa kirjoittaa nettikeskusteluihin kuinka rumasti tahansa? Ei niitä euron halvemman silakkapaketin ostajia rahanpuutteen takia ole, enemmänkin tapa ostaa halvinta monella. Oletko kiinnittänyt huomiota kuinka paljon 70 ihmisiä on siellä sittarin peliautomaateilla? Isäukko jäi sairaseläkkeelle viisi vuotta ennen eläkeikää ja eli lähes 80-vuotiaaksi pienen eläkkeensä turvin. Hän sanoi, että koskaan ennen rahat eivät ole riittäneet yhtä hyvin. Uskon mieluummin häntä!


      • staka
        Melko edullista opiskelu kuitenkin on aina ollut Suomessa, enkä toivoisi sen koskaan muuttuvan. Tasapuoliset mahdollisuudet kaikille.

        Muistan kuinka onnellinen rouva oli äitiyspakkauksesta, jonka sai etuutena lapsen hankkimisesta. Eikä tarvinnut pitää kiirettä takaisin töihin, vaan sai kasvattaa rauhassa lastaan.

        Suomi on hyvä maa asua ja elää!


      • Mikään.ei.kelpaa
        Perseestäon kirjoitti:

        Vetäkää v*ttu päähän koko konkkaronkka.
        Missä h*lvetin mikämikämaassa elätte?!
        Olette just niitä rintaansa lyöviä publikaaneja, jotka eivät edes huomaa - paremminkin eivät välitä - siitä raskaan työn tehneeltä 85vee naisihmisestä, joka joutuu sittarissa miettimään ottaako euron halvemman perkaamattoman silakkapakkauksen versus silakkafilepakkaus.
        Hyi helevata miten itseriittoisia olette.
        Minua ei vähä iletä, mutta teidän jutut saa oksentamaan.

        Katohan persua, ei epäilyä ketä äänestät.

        Ei suomessa ole pakko asua.


    • Sairaalasänky

      Terveydenhuolto, tarvittaessa sairaalahoidot pelkän vuodepaikan hinnalla, tutkimukset, erikoislääkärit, leikkaukset, synnytykset. . . ja vain vuodepaikasta lasku.

      • Yhden kerran elämäni aikana olen ollut sairaalassa vuodehoidossa ja sain mainiota hoitoa. Palvelu oli asiantuntevaa ja miellyttävää kaikin puolin. Terveydenhoidolle täysi kymppi ja toivon lisää resursseja tulevaisuudessa.


    • Perushyvä

      Asumistukijärjestelmä on arvostelustaan huolimatta hyvin toimiva ja osin ohjaava etuus. Korkealle vuokratasolle se ei silti voi mitään. Asumistuki on osa alinta sosiaaliurvaa ja maksukyky vuokrienkin suhteen perustuu tukea saavan nettotulojen kokonaismäärään. On kuitenkin hyvä että sosiaaliturva on jaettu toimentulotukiin ja erilliseen asumistukeen. Asunto lähtökohtaisesti ei saisi olla sijoituskohde vaan koti. Niin lienee ollut silloin kun asumistukijärjestelmä perustettiin. Tässä kohtaa tarvittaisiin sitä niin sanottua "arvojohtajaa". Kyse on perusarvoista.

      • Ennen omakotitalot tehtiin omaksi kodiksi, eikä miksikään sijoituskohteeksi. Nuo asunnonvälitysfirmat ovat tulleet paljon myöhemmin kuvioihin ja nykyään vaihdetaan asumusta paljon entisaikoja enemmän. Vähän niin kuin tarpeen mukaan. Vanhat ei tarvitse yhtä isoa asuntoa mitä lapsiperheet. Mutta minnepä se ihminen kotoaan lähtisisi! Asunto on oma, enkä mitään tukia ole asuntolainojen vähennysten lisäksi saanut.


    • verovelvollinen

      Meillä on perheessä tuloja ja omaisuutta ihan kivasti: omakotitalo, kolme sijoitusasuntoa, kesämökkejä yksi kotimaassa ja yksi ulkomailla, niin tuo kotitalousvähennys on hieno juttu omaisuuden arvon kohottamiseen.

      Meillä on muijan kanssa tuloja yli 100 000 euroa vuodessa, helppo on rahoittaa remontteja, ja kotitalousvähennystä työn osuudesta saadaan 4800 e/ vuosi!

      Kun koko remontin jakaa vuodenvaihteeseen, me lypsetään yhteiskunnalta yhteensä 9600 euron kotitalousvähennykset omien omistusten petraamiseen! Ja se vähennys tehdään suoraan verosta! You know, man, business is business. ja valtio maksaa.

      • ö-Öö

        Jeps

        Osuit arkaan paikkaan. Toi kotitalousvähennys tosiaan kiero yritystuki. Sitä persaukiset narisee, kun ei muutenkaan oikein ole vara remontteihin.

        Kokoomuksen Sarkomaalta muuten kiintoisa ajatus. Kotitalousvähennys myös asunto-osakeyhtiölainoihin. Siis tällasiin yhtiön teettämiin kylppäri yms juttuihin. Meille tulossa just kylppäriremppa, jonka sitten joutuu ihan itse maksamaan.

        Noh, on tossa itellä tulossa muuta remppaa, joten pääsee meikäkin välikädeksi tukeen verovaroin jotain virolaista raksavirmaa :D

        =DW=


      • Laitoin omakotitalooni ilmalämpöpumpun ja sain siitä kotitalousvähennystä. Oli kannattava sijoitus kaiken kaikkiaan.


    • cyynikko

      Tätä piti ihan miettiä omalta kohdalta. Ja kyllä tulin minäkin siihen tulokseen, että koulutus. Ja jotenkuten auratut tiet.

      • Kaikki maksaa, jopa teiden auraus- ja hiekoituskalusto. Jostakin on rahat löydyttävä ja siksi me niitä veroja maksamme.

        Koulutus on yksi tärkeimmistä etuuksista, joita maassamme on.


      • Hyvääkin

        Ainakin vielä toistaiseksi etuuksia on olemassa. Kun esim. Venetzuelassa kuukauden palkalla saa 3 kpl pottupusseja, ei ole kovin rapoista eläminen siellä tavan kansalla, öljyrikkaassa maassa.( Kuulemma 60 kertaa suuremmat potentiaaliset öljyvarat kuin Norjassa).

        Koulutus ollut kieltämättä suurin tuki. Eläke pieni , vaan kompensoin yrittämällä ; veroja maksan ehkä saman verran kuin suora "tuki" on. Joskus välillä enemmänkin. Lisäksi kaikki välilliset verot; alv:t , sähköverot, autoilun verot yms. Palvelut on tosin huonontuneet ; ei ole kunnilla varaa., niin ainakin sanotaan. Ilmaisesta sairaanhoidosta voi olla montaa mieltä; yli 50 / n. 20 min. terv.keskuslääkärissä käynti .


    • Tammenkukka

      Etuisuuksia on monta, usein ne vain unohtuvat : koulu, opiskelu, terveydenhoitoon liittyy etuisuuksia jne. Vastapalveluna olemme työmuurahaisia, joilla niitä etuisuuksia hankimme. Olemme toisiamme varten. Jotku etuisuudet ovat huonosti järjestetty ja äärimmäinen byrokratia vaivaa Suomea. Suomi on kuitenkin turvallinen, vaikka virkakuntaa on vähennetty uhkaavasti vääristä paikoista.

      • Poliiisi, palokunta ja puolustusvoimat tulevat heti mieleen, jossa ei pidä vähentää virkakuntaa. Ei myöskään vanhustenhoidossa, eikä muussakaan terveydenhoitoon liittyvissä aloissa.


    • kiitokset

      Suojatyöpaikkka kunnalta ei ole huono etuus.

      • tavallistatyötä

        Suojatyöpaikat on ihan jees, niille jotka eivät kykene normaaliin työhön.


      • tuanoin

        Tarkoitatko että vanhuksia ja sairaita hoitavat ovat jotenkin itse vammaisia kun pienellä palkalla hoitavat muita vuorotyössä ???


      • Monet tekevät virastoissa tuottamatonta työtä eivätkä silti nimitä sitä miksikään suojatyöpaikaksi. Molemmista maksetaan palkkaa, eikä työt tule koskaan tekemällä loppumaan.

        Onhan sitä olemassa kaiken maailman palkkiovirkojakin, enkä ainakaan itse haluaisi tehdä sellaista työtä johon en ole pätevä.


    • tööttt

      Mun mielestä toimiva ja ajassa elävä kirjastolaitos elämän pituisella matkalla todellinen yhteiskunnan aarreaitta tälllekin lukutoukalle - lukeminen aina ollut suorastaan intohimo.

      • Viime viikolla viimeksi kävin lainaamassa dekkarin. En oikein jaksa uskoa ääni- tai digikirjojen esiinmarssiin siinä muodosssa, että syrjäyttäisivät perinteisen kirjan.


    • MelallaMekkoon

      Vapaus !

      • Mitä liekin aarteita ja etuja Suomessa, toki kallein on vapaus!


    • thanks

      Ilmainen kirjasto, ilmaiseksi käytettävät valaistut hiihtoladut ja lenkkipolut, ilmaiset luontoreitit ja laavut nuotiopuineen, ilmaiset valaistut tiet ja kevyen liikenteen väylät, ilmaiset uimarannat. Oohan tää komeeta!

      • Suomalaisessa nyky-yhteiskunnassa on komea asua ja elää.


    • Jaatinen

      Näin eläkeläiselle parasta on melkein ilmainen sairaanhoito.

      • Yhtiömme tarjoaa lisäksi eläkeläisille ilmaisen hammsahoidonkin, sekin on hyvä.


    • LiianItsestäänselviä

      "Mikä on mielestäsi paras tai on ollut parhain etuus, jota olet saanut yhteiskunnalta?"

      Kun tämän saman kysymyksen esittää jollekin 16 v junnulle, niin vastaus on "ei mitään" tai "pyörätiet".
      Jatkokysymys: Mitenkäs koulu ja kouluruokailu?
      Vastaus: No nehän tulee koulusta!

      Ja näiden pitäisi jonkun mielestä olla parin vuoden päästä olla kansanedustajia? Voi jiisus!!!
      Ja samaa tasoa olisi näiden tämänikäisten valinnatkin eduskuntavaaleissa äänestäjinä. Toinen jiisus!!!

      • fiikukset

        Kuuskymppisen kirjoittaman jiisus kuulostaa todella tökeröltä, mutta ehkä oletkin niitä jotka pystyvät vain arvostelemaan muita? Mitäpä jos vastaisit kysymykseen, ehkä ensimmäistä kertaa elämässäsi.


      • LiianItsestäänselviä
        fiikukset kirjoitti:

        Kuuskymppisen kirjoittaman jiisus kuulostaa todella tökeröltä, mutta ehkä oletkin niitä jotka pystyvät vain arvostelemaan muita? Mitäpä jos vastaisit kysymykseen, ehkä ensimmäistä kertaa elämässäsi.

        Siis osui ja upposi....


      • Kommenttisi saa minulta seiso-peukun.

        H.


      • fiikukset
        LiianItsestäänselviä kirjoitti:

        Siis osui ja upposi....

        Osu ja upposi! on jonkun kusihomon tekemä nappulan hakkaamis rytmipeli.


      • Jermuxi
        fiikukset kirjoitti:

        Osu ja upposi! on jonkun kusihomon tekemä nappulan hakkaamis rytmipeli.

        Kjäh,kjäh...


      • En usko kansanedustajien olevan nuorempia tai jotenkin yksinkertaisempia mitä aikaisemminkaan.


      • LiianItsestäänselviä
        PorvoonParoni kirjoitti:

        En usko kansanedustajien olevan nuorempia tai jotenkin yksinkertaisempia mitä aikaisemminkaan.

        ”””En usko kansanedustajien olevan nuorempia”””

        Eivät ole vielä, mutta täälläkin on meuhkattu etteivät nykyiset varttuneemmat osaa tehdä oikeita päätöksiä. Harmitellaan, kun Pirkkalan paperit ovat toteutuneet niin hitaasti.

        ”””tai jotenkin yksinkertaisempia mitä aikaisemminkaan.”””

        Ikävä, kun tuo sanomani ei ole pelkkää huulten heiluttelua.
        Nykyisillä alle 4-kymppisillä on kuuppa pehmennyt, kondis romahtanut. Älykkyys on kääntynyt laskuun joka ikäluokassa edellisestä. Tänä päivänä mitä nuorempi sitä dorkempi.
        On arkipäivän kokemustakin asiasta. Ja täällä mm. "kusihomoksi" nimittelyä.

        Liian vähän punaista lihaa?
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000875657.html

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201801022200639098


    • Jutskia

      Hyvät tiet kulkea, ei tarvitse metsien ja soitten läpi rämpiä, melkein ilmainen sairaudenhoito; nuo kai nykyisin ovat niitä.
      Mutta aikoinaan sain maksutta ihan kädestä pitäen oppia lukemaan ja kirjoittamaan kansakoulussa ja myös neljä laskutapaa opetettiin, lisäksi siellä sain maksutta aterian; tuota koulua arvostan ehkä eniten, ainakin siitä on ollut eniten hyötyä.

      • Isäni oli erittäin terävä ja älykäs mies, joka selvästi olisi halunnut opiskella pidempään, mutta siihen aikaan se ei ollut kaikille mahdollista, joten painotan nuoremmille, että kouluttautukaa ammattiin nuorena ja niin pitkälle kuin rahkeet riittävät. Siitä on apua tulevassa elämässänne, useimmiten.


    • vfihims

      --väärä väite kuten ilmaiset lounaat on myös väitteet yhteiskunnan tarjoamat ilmaisistä terveys- ja sairauksien tutkimus ja hoito, lääkkeet, hoitomatkat ynnä muut kustannukset - Kela saattaa korvata osan kustannuksista - mitään huvireissuja ei silti nekään vammaisihmisille tai sairastuneille koskaan ole - joten taskuilla varustettujen käärinliinakauppiaiden jutut enempikin huuhaata. Eri organisaatioiden hallinta- ja toimintamenot tunnetusti aika mittavia - joten kustannuksia kertyy monenlaisista maksuista.

      • Ei niitä enää ilmaisiksi lounaiksi kutsutakaan ja yhä useampi tietää kyllä itse maksavansa etuudet veroina ja muina kustannuksina. Silti on hienoa, että tarjotaan kaikille mahdollisuus hoitaa terveyttään, eikä sairastuminen ole maailmanloppu kenellekään.


    • PorvoonHerttua

      Arvostan kun Suomessa saa hormonihoitoa ja sukupuolenkorjausleikkausta transsukupuolisille. T. kokemusta on

      • Monet käyvät läpi vaikeita hormonaalisia ja kirurgisia toimenpiteitä muuttaakseen sukupuolensa, vaikka tieteellisiä perusteita syntymiselle väärään sukupuoleen ei ole. Julkisuudessa puhutaan harvemmin niistä, jotka myöhemmin katuvat tehtyjä toimenpiteitä ja haluavat palata takaisin syntymäsukupuoleensa.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Monet käyvät läpi vaikeita hormonaalisia ja kirurgisia toimenpiteitä muuttaakseen sukupuolensa, vaikka tieteellisiä perusteita syntymiselle väärään sukupuoleen ei ole. Julkisuudessa puhutaan harvemmin niistä, jotka myöhemmin katuvat tehtyjä toimenpiteitä ja haluavat palata takaisin syntymäsukupuoleensa.

        Virallinen julkisuutemme on valikoivaa.
        Esim. vuosia sitten ulkomaalaisen marjanpoimijan kimppuun hyökättiin jossain Lapissa, joka sitten löydettiin kuolleena.
        Alkuun asia uutisoitiin, kunnes se yhtäkkiä vaiettiin kuoliaaksi.
        Muita kanavia pitkin tieto levisi, että hyökkääjä oli susi.
        Totuutta eivät viralliset kanavat kertoneet, sekun ei sopinut vallalla olevaan, virallisesti hyväksyttyyn petoeläinten levittämisbuumiin.


      • eppu2 kirjoitti:

        Virallinen julkisuutemme on valikoivaa.
        Esim. vuosia sitten ulkomaalaisen marjanpoimijan kimppuun hyökättiin jossain Lapissa, joka sitten löydettiin kuolleena.
        Alkuun asia uutisoitiin, kunnes se yhtäkkiä vaiettiin kuoliaaksi.
        Muita kanavia pitkin tieto levisi, että hyökkääjä oli susi.
        Totuutta eivät viralliset kanavat kertoneet, sekun ei sopinut vallalla olevaan, virallisesti hyväksyttyyn petoeläinten levittämisbuumiin.

        Toisaalta sitten taas on hyvä, että on olemassa meitä suojelevakin laki:

        Mikäli henkilö oikeudettomasti joukkotiedotusvälinettä käyttämällä; taikka, muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, katsotaan teko yksityiselämää loukkaavaksi tiedon levittämiseksi.

        Minusta tämä on hyvä, että ei nettiin sentään mitä tahansa voi kirjoittaa naapurista tai tuttavasta.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Toisaalta sitten taas on hyvä, että on olemassa meitä suojelevakin laki:

        Mikäli henkilö oikeudettomasti joukkotiedotusvälinettä käyttämällä; taikka, muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, katsotaan teko yksityiselämää loukkaavaksi tiedon levittämiseksi.

        Minusta tämä on hyvä, että ei nettiin sentään mitä tahansa voi kirjoittaa naapurista tai tuttavasta.

        On juu, hyvä laki, mutta pää höyryten mietin, että mikä on yhtymäkohta kommenttiini.
        En sitten keksi millään.


      • eppu2 kirjoitti:

        On juu, hyvä laki, mutta pää höyryten mietin, että mikä on yhtymäkohta kommenttiini.
        En sitten keksi millään.

        Satuin olemaan paikalla ja voin auttaa pääsi höyryämiseen. Ei niillä ollutkaan mitään yhtymäkohtaa, ei sitten mitään, hehee.

        Ainoastaan pohdin mielessäni, että joskus tulee kerrottua liian vähän taustoja asioille ja jakaa totuudenmukaista tietoa. Toisaalta kannattaa olla tarkkana kuinka paljon voi kertoa toisesta ihmisestä loukkaamatta yksityselämää.

        Useimmiten näistä kyllä selviää ihan puhtaasti sillä kuuluisalla maalaisjärjellä. Siitä ulkomaalaisesta marjanpoimijasta olisi mielestäni pitänyt kertoa totuus, kun kerran kertomaan alettiin.


      • PorvoonHerttua
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Monet käyvät läpi vaikeita hormonaalisia ja kirurgisia toimenpiteitä muuttaakseen sukupuolensa, vaikka tieteellisiä perusteita syntymiselle väärään sukupuoleen ei ole. Julkisuudessa puhutaan harvemmin niistä, jotka myöhemmin katuvat tehtyjä toimenpiteitä ja haluavat palata takaisin syntymäsukupuoleensa.

        No enpä ole kertaakaan valintaani katunut.


    • viisas

      Kirjastolaitos. Nuoruudessani tietoa oli hankala muutoin hankkia. Kodeisa oli paksuja 10-osaisia tietosanakirjoja, mutta aika vähän niistä oli hyötyä ja vanhenivat nopeasti. On rehellisesti todettava, että ilman kirjastoja olisi elämäni mennyt eri ratoja. Toiseksi tekisi mieli mainita työttömyyskorvaus, mutta tarkemmin ajatellen en ole sitä saanut yhteiskunnalta, vaan olen maksanut enemmän työttömyysvakuutusmaksuja kuin mitä saanut korvauksia.

      • Ihan samalla tavalla noiden työttömyyskorvausten kanssa täällä. Kirjasto on aine kuulunut osana elämääni, olen kova lukemaan ja myös opinnoissa kirjasto auttoi. Vaikea sanoa sen tulevaisuudesta mitään, toivottavasti jatketaan ainakin meidän elinikämme?


    • psyyke-eläke

      Olen köyhä psyyke-eläkeläinen.
      Saan eläkettä ja asumistukea noin 1100€/kk.
      Asumistukea ilman olisi kyllä vaikeaa tulla toimeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      326
      3674
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      223
      3166
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      146
      2613
    4. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      20
      2122
    5. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2115
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      16
      1947
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1765
    8. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1742
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      292
      1458
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      123
      1362
    Aihe