Rooman klubi, aids, Kekkonen ja ilmastonmuutos

Peltola

Ihmisillä on ihmeellinen tarve uskoa kaikkia maailmanlopun ennusteita. Toiset uskovat maailmanlopun ennusteisiin ja toiset saarnaavat niistä hyväuskoisille.

1970-luvun alussa Rooman klubi, jota mainostettiin maailman johtavien tiedemiesten yhteisönä, ryhtyi puhumaan pian tulevasta tuhosta. Rooman klubin mukaan öljy, ruoka ja raaka-aineet loppuvat jo lähiaikoina. Rooman klubin ennustukset otettiin Suomessakin tosissaan. Niistä puhuttiin erilaisissa oppilaitoksissa ja mediassa. Ihmiset olivat peloissaan, mutta raaka-eineet eivät loppuneetkaan. Rooman klubin maine romahti, mutta paljon vahinkoa ja turhaa huolta oli syntynyt sitä ennen.

1980-vlun alkuvuosina syntyi aids-hysteria. Oppineet lääkärit puhuivat puppua aidsista televisiossa ja lehdistö toisti näitä juttuja. Televisiomainoksissakin varoitettiin nuoria aikuisia seksin harjoittamisesta. Aids-asiantuntijoiden mukaan Suomen sairaaloiden piti täyttyä aids-potilaista ja Afrikan asukasluvun piti puolittua Synkältä näytti, jos uskoi aids-intoilijioita. Tuhoa ei kuitenkaan tullut. Esimerkiksi Suomessa tauti on pysynyt erittäin pienen piiirin tautina eikä siihen ole kuollut enää pitkään aikaan juuri kukaan.

Urho Kekkosta pidettiin korvaamattomana presidenttinä. Suurin osa kansasta uskoi vilpittömästi, että ilman Kekkosta Suomi ei tule toimeen. Kun Kekkonen joutui loppujen lopuksi väistymään, mikään ei muuttunut. Mauno Koivisto hoiti presidentin tehtävät ilman ongelmia eikä mikään uhannut Suomea. Myöhemmät presidentit ovat selvinneet tehtävistään yhtälailla.

Nyt maailmanloppua ennustetaan ilmastonmuutoksella. Ilmastonmuutosprofeetat ja jopa kaduille yllytetyt peruskoululaiset (useimmat tyttöjä) kertovat asteen kymmenysosan tarkkuudella, miten sää kehittyy tulevina vuosina. Ihmeellistä on, että ilmastonmuutosprofeetat eivät tunnu edes tietävän, että ilmastossa on aina ollut huomattavia vaihteluja suuntaan jos toiseen ilman, että ihmisellä on ollut mitään osuutta säiden vaihteluihin. Lyön vetoa, että ilmastonmuutoksesta meuhkaavat erehtyvät ennustuksissaan. Säätiloja voidaan ennustaa muutaman päivän päähän, kuukauden päähän se ei enää onnistu ja tulevien vuosikymmenten säästä kukaan ei tiedä mitään.

5

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apuvaapuva

      Ei niin kovin kauan sitten tohistiin pandemioista. Piti olla pomminvarmaa että erilaiset pandemiat pian leviävät kuin kulovalkea yli maapallon ja tappaa kaikki ja vielä loputkin. No, tässä vielä ollaan.

      • Valkeasaari

        Atomipommeilla on myös peloteltu. Totta tietenkin on, errä ydinase on hyvin vaarallinen, mutta ei kaikkia maailman ihnmisiä tuhota muutamalla atomipommilla. Kuitenkin esimerkiksi presidentti Reaganin aikana Ylen ohjelmissakin peloteltiin jopa pieniä lapsia, että Reaganin setä tulee ja tappaa meidät kaikki atomipommilla.


      • SuutariJaNälkä
        Valkeasaari kirjoitti:

        Atomipommeilla on myös peloteltu. Totta tietenkin on, errä ydinase on hyvin vaarallinen, mutta ei kaikkia maailman ihnmisiä tuhota muutamalla atomipommilla. Kuitenkin esimerkiksi presidentti Reaganin aikana Ylen ohjelmissakin peloteltiin jopa pieniä lapsia, että Reaganin setä tulee ja tappaa meidät kaikki atomipommilla.

        Happosateiden piti tappaa kaikki Suomen(kin) metsät. Muistan hyvin itkuiset kolumnit joissa kerrottiin että nyt on viimeinen vuosi jona maamme metsät enää viheriöivät. No, nyt ne kasvaa sellaista vauhtia ettei hakkaamaan keretä.
        Aina joku pelko ja vouhotus olla pitää. Mutsi kertoi että 60-luvun alkuvuosina pelättiin aivan hirveästi maailmanloppua, syytä en muista/tiedä. Kun sitten nähtiin suihkarin jättämä tiivistymisvana taivaalla, oli paniikki kuulemma käsillä että nyt se alkaa!


      • SuutariJaNälkä
        Valkeasaari kirjoitti:

        Atomipommeilla on myös peloteltu. Totta tietenkin on, errä ydinase on hyvin vaarallinen, mutta ei kaikkia maailman ihnmisiä tuhota muutamalla atomipommilla. Kuitenkin esimerkiksi presidentti Reaganin aikana Ylen ohjelmissakin peloteltiin jopa pieniä lapsia, että Reaganin setä tulee ja tappaa meidät kaikki atomipommilla.

        Happosateiden piti tappaa kaikki Suomen(kin) metsät. Muistan hyvin itkuiset kolumnit joissa kerrottiin että nyt on viimeinen vuosi jona maamme metsät enää viheriöivät. No, nyt ne kasvaa sellaista vauhtia ettei hakkaamaan keretä.
        Aina joku pelko ja vouhotus olla pitää. Mutsi kertoi että 60-luvun alkuvuosina pelättiin aivan hirveästi maailmanloppua, syytä en muista/tiedä. Kun sitten nähtiin suihkarin jättämä tiivistymisvana taivaalla, oli paniikki kuulemma käsillä että nyt se alkaa!


    • Taipumus uskoa maailmanlopun ennusteisiin on biologisen evoluution mukana syntynyt. Menneisyyden epäonnistuneisiin seikkoihin ei ole tarvetta suhtautua pelokkaasti, koska niistä on selvitty. Sukuaan jatkavat enemmän ne, jotka suhtautuvat tulevaan pelokkaasti. He pysyvät valppaina ja joutuvat hankaluuksiin harvemmin.

      Mainitut käyttäytymismuodot ovat osin geneettisiä. Valinta suosii pelokkaita ihmisiä kunnes maksimi on saavutettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      97
      950
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      897
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      294
      781
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      139
      586
    10. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    Aihe