Maksa ja muut viitearvot

Kito

Hei. Onko ketään kuka osais sanoa mikä on vielä normaalia, jatkotutkimista ei-vaativat, lukemat.

Minulla maksat 1.5v. ajan seilannu eestaas, välillä siis rajoissa. Ylitys on ollut alat enimmillään 65 (viite yläraja 35). Afos taas aina korkeella, vähintään sen 105 mikä taas on viitteen maksimi. Korkeimmillaan afos 122. Myös se yks arvo koholla, mutten nimeä muista kuk ei nykyään niin oleellinen.

Käyn siis muista syistä verikokeissa säännöllisesti, siinä otetaan myös maksat (ja paljon muitakin). Muut on aina olleet ok. Maksat kohoilleet, lääkärit ei sano mitään. Ei siis jatkotutkimisille muka tarvetta.

Kysynkin siis, kuin paljon pitää vielä viite yleensäkin verikokeissa ylittyä, että tutkitaan tai on todella hälyyttävää tutkia? Ärsyttää kun ei saa vastausta. Tietenkin itseä huolettaa, kun netissä ekana väläytellään syöpää yms., jos arvot koholla.
Myöskään kovia kipuja ei ole, mikä sappikiviin viittais, vatsa kylläkin välillä tosi löysällä ilman selkeää syytä..

4

469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsekoettu

      Lääkärit kyllä puuttuu asiaan, jos arvot poikkeavat hälyttävästi viitearvoista. Muutama pykälä ei sitä aiheuta.

    • maksalaatikko

      Maksa-arvojen heittelyyn ei aina löydy selitystä. Minulla ja äidilläni on myös maksa-arvot olleet aina koholla enemmän tai vähemmän. Minulla on lisäksi lievää kellerrystä silmämunien reunoilla, eli bilirubiini on myös ollut minulla aina koholla. Maksaa yms. on tutkittu, mutta mitään elimellistä vikaa ei ole löytynyt. Maksa-arvoihin vaikuttaa ruoka, stressi, lääkkeet, alkoholi, luontaistuotteet jne jne jne... joten niiden vaihtelu on normaalia, eikä aina sairauden merkki, mutta tietenkin ne täytyy tutkia, koska maksasairauksissakin ne heittelee suuntaan ja toiseen. Muutama kuukausi sitten olin taas vaihteeksi verikokeissa ja edelleenkin arvot koholla ja sitten taas maksan ultrassa, eikä mitään vikaa löydy.

      • Lekuri100

        Jos ALAT on jatkuvasti yli 100-150 tasoa, niin sitten yleensä kannattaa lähteä hieman tutkimaan asiaa ja katsoa ylävatsan ultraäänitutkimus ja lisälaboratoriokokeita. Jos näissä ei mitään erikoista, niin sitten voi jäädä seurailemaan näitä korkeampiakin arvoja. Toki jos on ylipainoa tai kolesterolin nousua, niin todennäköisesti silloin on rasvamaksaa kehittynyt, joka hieman nostaa ALATia. Myös lääkkeet, luontaistuotteet ja alkoholin käyttö tulee selvittää ja katsoa onko siellä jotain mikä voisi nostaa maksa-arvoja.


      • Kito

        Kiitos, eli minulla ollut alat korkeintaan 65. Onneksi on vielä matkaa sinun lukuihin. Osaatko sanoa afosista, kuin paljon pitää olla yli sen 105, että lähdetään tutkimaan?

        Ja jos on rasvamaksa niin pysyykö arvot silloin koko ajan korkeella vai voiko vaihdella ollen välillä normaali? Jos siis arvot vaihtelee normaalin molemmin puolin, onko se hyvä vai huono asia?

        maksalaatikko, hyvä että teidät tutkitaan. Toivottavasti jatkossakin kaikki on ok vaikks arvot ei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5168
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1343
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1036
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      948
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      727
    Aihe