Onko maahanmuuton kustannusten kasvu poliittisesti hyväksytty asia?

Suomessa asuu tällä hetkellä noin 400 000 ulkomaalaistaustaista sekä mahdollisesti yli 150 000 suomalaistaustaista, joilla toinen vanhemmista tai molemmat isovanhemmat ovat syntyneet ulkomailla. Ulkomaalaistaustaisten määrän kasvaessa myös maahanmuutto- ja integroitumispolitiikan merkitys kasvaa. Poliittisten päätösten tueksi tarvitsee mittaamista ja tutkimustietoa.

Ulkomaalaistaustaisten työllisyysaste ja tulotaso ovat keskimäärin selvästi alhaisemmat kuin suomalaistaustaisilla. Siitä voi päätellä, että maahanmuutosta on seurannut Suomelle enemmän kustannuksia kuin tuottoja. Asia on kuitenkin kompleksinen ja kustannusten tarkkaa määrää ei juuri tiedetä. Toivottavasti maahanmuuton kustannuksista ja vaikutuksesta yhteiskunnassa voitaisiin laatia riippumattoman selvitys, joka kokonaisvaltaisesti tarkastelee asiaa? Oleellisena näen, että myös kaikki epäsuorat tuotot ja kustannukset kohdistetaan aiheuttamisperiaatetta noudattaen. Kansallinen tulorekisteri voisi olla taas oiva työkalu työelämään integroitumisen trendien seurantaan.

Toivottavasti kansalaisilla olisi jatkossa tarjolla nykyistä enemmän tutkimustietoa, jonka pohjalta muodostaa maahanmuuttoon liittyviä mielipiteitä. Pelkään kuitenkin, että tuleva hallitus ei halua selvityksiä tehtävän eikä integroitumista seurattavan. Maahanmuutto tulee tulevaisuudessa todennäköisesti viemään yhä enemmän veronmaksajien rahoja.

Miten saisimme poliittiset päättäjät ymmärtämään tutkimustiedon hyödyt?

Kuinka voimme vaikuttaa tulevaan hallitukseen, jotta maahanmuuttopolitiikkaa saataisiin kiristettyä merkittävästi?

Millä keinoilla vieraskielisten työllisyyttä saataisiin parannettua ja rikollisuutta alennettua?

Miten saisimme rasismia ja syrjintää vähennettyä?

Osaako joku sanoa?

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stuppio

      Tällä vaalikaudella eduskunta hyväksyi toimeentulon ja terveyspalvelut maassa luvattomasti olleille henkilöille . Vain ps yritti laittaa vastaan ja heitä katsottiin muista puolueista halveksuttavasti. Tilanne ei erityisesti muutu jollei ps saa yli puolta paikoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe