Kirjoittaminen muiden nähden pelottaa

Nonparelli-

Olen aina ollut vähän introvertti, ja jännittänyt joitakin sosiaalisia tilanteita aika paljon. Suurimpana ja rajoittavimpana pelkona on kuitenkin tällä hetkellä pelko kirjoittaa muiden nähden. Minulla on ikäviä kokemuksia siitä, kun olen joutunut täyttämään lomakkeen tai tekemään allekirjoituksen, ja käteni ovat alkaneet tärisemään niin kovin, ettei kirjoituksestani saa mitään selvää. Tilanteet ovat olleet tosi ahdistavia ja pari kertaa laukaisseet paniikkikohtauksen. En ole välttämättä etukäteen osannut edes jännittää tilanteita ja oloni on ollut rento, mutta silti käteni ovat alkaneet tärisemään.

Hakeuduin kohtausten takia lääkärille, jolta sain lähetteen psykologille. Terapia oli kuitenkin yhtä tyhjän kanssa, tuntui ettei psykologi ymmärtänyt, että muiden nähden kirjoittaminen aiheuttaa minulle suunnatonta kammoa. Toivoin, että psykologi olisi antanut minulle jotain konkreettisia harjoituksia. Nyt olen sitten yrittänyt itse selvittää, miten pääsisin tästä tuskallisesta ja elämää rajoittavasta vaivasta eroon. Olen yrittänyt altistaa itseäni tilanteille, joissa joudun kirjoittamaan nimeni (esim. postipakettia hakiessa), mutta vapina ei ole kadonnut mihinkään. Lisäksi minulle tulee ihan hirveä alakulo vapinan/paniikkikohtauksen jälkeen :(

Lääkäri määräsi minulle beetasalpaajia, mutta en haluaisi syödä niitä joka päivä vain siltä varalta, että joudun kirjoittamaan muiden nähden.

Onko muita kohtalotovereita? Tai sellaista, joka olisi päässyt vaivasta eroon?

8

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tylsälläkynällä

      Kirjota peiton alla taskulampun valos.

    • Anonyymi

      Täällä on yksi jolla oli sama vaiva kuin sinulla ja sen lisäksi vielä ns. kahvikuppineuroosi niin olipa elämä silloin tosi rajoittunutta kun jo etukäteen pelkäsi tilanteita. Voin lohduttaa sinua että tulet vielä pääsemään tuosta pelostasi se vaatii aikaa mutta voin luvata että parempaa on tulossa.

      • Anonyymi

        Kiitos tsempistä! Millä sinä sitten pääsit vaivasta eroon?

        -Ap


    • Anonyymi

      Kun minulle tuli ikää lisää niin itsevarmuus kasvoi ja se auttoi tuohon rajoittavaan vaivaan. Oli minulla lääkkeet pahimpia tilanteita varten ja niiden avulla sain asiat kuntoon. Kun se ns. noidankehä saadaan murtumaan elikkä kun tulee onnistumisia niin se tilanteiden etukäteen pelkääminen vähenee ja niin se lopulta loppuu pikku hiljaa. Todella paljon tsemppiä sinulle kyllä se helpottuu ajan myötä.

    • Anonyymi

      Mulla ei ole auttanut vuosien mittaan mikään, ainakaan vielä tässä teinistä kolmekymppiseksi välillä, vaikka olenkin joutunut jatkuvasti itseäni "altistamaan" koska yritän elää normaalia elämää. Beetasalpaajaa menee joka arkipäivä, se on ollut ainoa keino päästä eroon fyysisistä muille näkyvistä oireista. Viikonloput voi pitää taukoa, koska saa olla kotona.

    • Anonyymi

      Täällä yksi tästä kärsivä. Olisi kiva kuulla, millaisia kokemuksia teillä on? Nolojakin? Itse olen niiltä välttynyt, toistaiseksi ainakin... Tarinoita peliin!

      • Anonyymi

        Tämä ei ole chat-foorumi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ei ole chat-foorumi.

        Miksi sitten chattailet?

        Joku ystävällinen voi kertoa kokemuksistaan. Vertaistuki on parasta tukea.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      13
      1305
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe