Liikenneviraston selvityksen mukaan ns. Itärata (toinen linjaus on Itäinen rantarata), ei toteudu seuraavan 30 vuoden aikana. Ensin rakentavat Turkuun tunnin junayhteyden. Tämän hintalappu on 3-5miljardia ja aikaikkuna 10-20 vuotta. Itärata olisi piristänyt ainakin rakentamisaikana Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan talousaluetta. Siinä olisi useampi kaivurikuski saanut töitä.
Nyt tuo hanke siirtyy niin pitkälle tulevaisuuteen, että hanke saattaa myös jäädä kokonaan toteutumatta. Mahdoton arvioida mikä on vuonna 2049 väestön määrä alueella, mikä on rajan ylittävän liikenteen tarve? Liikkuuko ihmiset junalla, sähkölentokoneilla vai millä.
Pietarin väestön varaan on mukava suunnitella kaikkea, mutta Baltiassa kun vähitellen pääsevät eroon negatiivisesta suhtautumisesta Venäjään on siellä alkamassa useampia liikennehankkeita.
Pietarilaisen näkökulmasta Suomi on niemenkärjessä ja pussinpohjassa. Baltiassa on tuttu kieli ja parempi ilmasto. Tunti lisää matkustusaikaa, niin ollaankin jo Keski-Euroopan puolella. Aivan uudet mahdollisuudet, Saksa ja Puola.
Itärata ei toteudu seuraavan 30 vuoden aikana
4
259
Vastaukset
- Jurvala22
Ei tullut Luumäelle Outlet myymälää. Ei tullut, eikä tule ABC-liikennemyymälää. S-ryhmä on alkanut supistaa jo olemassa olevien liikennemyymälöiden aukioloaikoja, eikä verkostoa enään kasvateta. Pääkaupunki seudulla tarkastavat palvelu verkkoa tarpeen mukaan. Liikennemäärät ei enään kasva, tulee automaatiota jne. Tähän aletaan jo varautua. Lomakeskuksen laajennustoiveet on utopiaa, rahoitusta on vaikea saada kaupungin kyljessä oleviin lomakeskus hankkeisiin, niin mistään ei löydy niin hölmöä sijoittajaa joka laittaisi rahojaan kyläpahaseen.
Ainoa mikä jollakin tavalla kannattaa on kasvihuone, automaatio korvaa porukkaa sielläkin, sen minkä mahdollinen kasvu toisi lisää.
Maanviljely on myös se mikä Luumäellä kannattaa, siitä ovat kepulaiset pitäneet huolen. Toivottavasti tuet tulevaisuudessa loppuvat, niin tulee siihen jotain järkeä.
Järki kyllä puuttuu kunnasta, kun katsoo Linnalantietä. Rakennetaan uutta paloasemaa, vaikka kunnassa on 20 vuoden kuluttua 2000-3000 asukasta. - åpoiuytrew
Turun rantaradan rakentamisen jälkeen on vuorossa uusi nopeampi junarata Tampereelle. Näin suuret hankkeet tehdään yksi kerrallaan. Turku vie aikaa 10 vuotta ja Tampere rata hieman vähemmän. Sitten on vuorossa itä tai itäinen rantarata. Siinä ajassa todennäköisesti pitää jo Turkuun alkaa tehdä vielä nopeampaa junarataa. Helsinki-Turku-Tukholma alipainetunnelirata hanke on sen nimi. Junat kulkevat lähes 1000km/h tunnelissa, jossa ei ole ilmanvastusta. Energiatehokasta liikkumista henkilö/Co2/km on pieni. Itä-Suomessa on onneksi tuossa vaiheessa niin vähän ihmisiä, että kokonaisuuden kannalta ei ole väliä, vaikka muutamat ihmiset liikkuvatkin vanhoilla liikkumisen tavoilla.
- puutuuko-P-vartissa
Ei tule minkäänlaista itärataa, koska se olisi pelkkänä hankkeena jo täysin PÄHKÄHULLU.
Nykyisen kouvostoliiton kunnissa oli vielä 1985 yhteensä noin 95 000 asukasta, kun niitä nyt on enää noin 83 000. Väestökato on ollut siis 30 vuodessa peräti noin 12 000 ihmistä eli prosenteissa peräti yli 12 %. Kadonnut väkimäärä on kuta kuinkin sama kuin esim. koko Lieksan nykyinen asukasluku.
Juuri valmistuneen ennusteen mukaan ainoastaan maan suurimmat vähintään 100 000 asukkaan nykyiset kasvukaupungit - etelässä - kasvavat edelleen kiihtyvällä vauhdilla.
Siitä ensimmäinen oire on jo ollut monia vuosia, ettei esim. lääkäreillä ole pienintäkään hinkua enää isojen kaupunkien ulkopuolelle. Tulkoon sotet, kikyt ja mitkä tahansa akvaviittimallit...lääkäripula on ja pysyy periferiassa ellei yhteiskunta edes halua nuorimmille lekureille minkäänlaista velvoitetta aluksi terveysasemille.
Kehnoimmat konitohtorit ehkä saadaan edes keikkahommiin lähitulevaisuudessa, mutta ne eivät suinkaan kulje junilla.
Onko noissa kaiken karvaisissa itärataselvityksissä otettu huomioon melko uuden ja toimivan Lahti-Kerava-oikoradan tulevaisuus? Purettaisiinko se varttitunnin liian hitaana kulkuyhteytenä vai valjastettaisiinko se vain tavaraliikenteen tarpeisiin?
Hahahahahahahahahahahahahahahahah....
Kouvostoliiton pikkuvirkamiehet uikuttavat edelleen, että selvitystä on jatkettava. Oikein kukaan ei kuitenkaan siellä osaa kertoa MIKSI?
Vain siksikö, että kouvostolittolaiset ja savolaisper.eet puutuvat jo varttitunnissa. - Anonyymi
Tuo täydellinen huuhaa-höpinä jonkun Porvoo-Kouvola-radan puolesta on pelkkää maalaisliiton siltarumpupolitiikkaa, joka ei hyödyttäisi ketään muita kuin nippa-nappa muutamia kouvostoliittolaisia ja ehkä luumäkeläisiä, joiden per.e puutuu jo 15 minuutissa.
Purettaisiinko tosiaan nykyinen toimiva Lahti-Kerava-oikorata (noin 15 min. jollekin) liian hitaana pois vai siirrettäisiinkö se pölkky kerrallaan kutostien varteen linjalle Porvoo-.Koria?
Hahahahahah....
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!
Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem1623556Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin
Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t213489Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin
Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo412911Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..
Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel112834HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä
Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat1262733Mikä kaivatussasi herätti mielenkiintosi
Kun tapasitte ensi kerran? Ulkonäössä? Luonteessa tai olemuksessa? Kuinka nopeasti mielenkiinto muuttui ihastukseksi?1081818Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet
Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k851553Nepotismi jytkyttää porvaristossa
Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi41518Martina Aitolehti podcastissa: Ero
Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/6962271396Valkoinen Golf
Kukahan on tämä ukko, joka työkseen kyylää pienen ässän asiakkaita viikon jokaisena päivänä.211355