Liikenneviraston selvityksen mukaan ns. Itärata (toinen linjaus on Itäinen rantarata), ei toteudu seuraavan 30 vuoden aikana. Ensin rakentavat Turkuun tunnin junayhteyden. Tämän hintalappu on 3-5miljardia ja aikaikkuna 10-20 vuotta. Itärata olisi piristänyt ainakin rakentamisaikana Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan talousaluetta. Siinä olisi useampi kaivurikuski saanut töitä.
Nyt tuo hanke siirtyy niin pitkälle tulevaisuuteen, että hanke saattaa myös jäädä kokonaan toteutumatta. Mahdoton arvioida mikä on vuonna 2049 väestön määrä alueella, mikä on rajan ylittävän liikenteen tarve? Liikkuuko ihmiset junalla, sähkölentokoneilla vai millä.
Pietarin väestön varaan on mukava suunnitella kaikkea, mutta Baltiassa kun vähitellen pääsevät eroon negatiivisesta suhtautumisesta Venäjään on siellä alkamassa useampia liikennehankkeita.
Pietarilaisen näkökulmasta Suomi on niemenkärjessä ja pussinpohjassa. Baltiassa on tuttu kieli ja parempi ilmasto. Tunti lisää matkustusaikaa, niin ollaankin jo Keski-Euroopan puolella. Aivan uudet mahdollisuudet, Saksa ja Puola.
Itärata ei toteudu seuraavan 30 vuoden aikana
4
190
Vastaukset
- Jurvala22
Ei tullut Luumäelle Outlet myymälää. Ei tullut, eikä tule ABC-liikennemyymälää. S-ryhmä on alkanut supistaa jo olemassa olevien liikennemyymälöiden aukioloaikoja, eikä verkostoa enään kasvateta. Pääkaupunki seudulla tarkastavat palvelu verkkoa tarpeen mukaan. Liikennemäärät ei enään kasva, tulee automaatiota jne. Tähän aletaan jo varautua. Lomakeskuksen laajennustoiveet on utopiaa, rahoitusta on vaikea saada kaupungin kyljessä oleviin lomakeskus hankkeisiin, niin mistään ei löydy niin hölmöä sijoittajaa joka laittaisi rahojaan kyläpahaseen.
Ainoa mikä jollakin tavalla kannattaa on kasvihuone, automaatio korvaa porukkaa sielläkin, sen minkä mahdollinen kasvu toisi lisää.
Maanviljely on myös se mikä Luumäellä kannattaa, siitä ovat kepulaiset pitäneet huolen. Toivottavasti tuet tulevaisuudessa loppuvat, niin tulee siihen jotain järkeä.
Järki kyllä puuttuu kunnasta, kun katsoo Linnalantietä. Rakennetaan uutta paloasemaa, vaikka kunnassa on 20 vuoden kuluttua 2000-3000 asukasta. - åpoiuytrew
Turun rantaradan rakentamisen jälkeen on vuorossa uusi nopeampi junarata Tampereelle. Näin suuret hankkeet tehdään yksi kerrallaan. Turku vie aikaa 10 vuotta ja Tampere rata hieman vähemmän. Sitten on vuorossa itä tai itäinen rantarata. Siinä ajassa todennäköisesti pitää jo Turkuun alkaa tehdä vielä nopeampaa junarataa. Helsinki-Turku-Tukholma alipainetunnelirata hanke on sen nimi. Junat kulkevat lähes 1000km/h tunnelissa, jossa ei ole ilmanvastusta. Energiatehokasta liikkumista henkilö/Co2/km on pieni. Itä-Suomessa on onneksi tuossa vaiheessa niin vähän ihmisiä, että kokonaisuuden kannalta ei ole väliä, vaikka muutamat ihmiset liikkuvatkin vanhoilla liikkumisen tavoilla.
- puutuuko-P-vartissa
Ei tule minkäänlaista itärataa, koska se olisi pelkkänä hankkeena jo täysin PÄHKÄHULLU.
Nykyisen kouvostoliiton kunnissa oli vielä 1985 yhteensä noin 95 000 asukasta, kun niitä nyt on enää noin 83 000. Väestökato on ollut siis 30 vuodessa peräti noin 12 000 ihmistä eli prosenteissa peräti yli 12 %. Kadonnut väkimäärä on kuta kuinkin sama kuin esim. koko Lieksan nykyinen asukasluku.
Juuri valmistuneen ennusteen mukaan ainoastaan maan suurimmat vähintään 100 000 asukkaan nykyiset kasvukaupungit - etelässä - kasvavat edelleen kiihtyvällä vauhdilla.
Siitä ensimmäinen oire on jo ollut monia vuosia, ettei esim. lääkäreillä ole pienintäkään hinkua enää isojen kaupunkien ulkopuolelle. Tulkoon sotet, kikyt ja mitkä tahansa akvaviittimallit...lääkäripula on ja pysyy periferiassa ellei yhteiskunta edes halua nuorimmille lekureille minkäänlaista velvoitetta aluksi terveysasemille.
Kehnoimmat konitohtorit ehkä saadaan edes keikkahommiin lähitulevaisuudessa, mutta ne eivät suinkaan kulje junilla.
Onko noissa kaiken karvaisissa itärataselvityksissä otettu huomioon melko uuden ja toimivan Lahti-Kerava-oikoradan tulevaisuus? Purettaisiinko se varttitunnin liian hitaana kulkuyhteytenä vai valjastettaisiinko se vain tavaraliikenteen tarpeisiin?
Hahahahahahahahahahahahahahahahah....
Kouvostoliiton pikkuvirkamiehet uikuttavat edelleen, että selvitystä on jatkettava. Oikein kukaan ei kuitenkaan siellä osaa kertoa MIKSI?
Vain siksikö, että kouvostolittolaiset ja savolaisper.eet puutuvat jo varttitunnissa. - Anonyymi
Tuo täydellinen huuhaa-höpinä jonkun Porvoo-Kouvola-radan puolesta on pelkkää maalaisliiton siltarumpupolitiikkaa, joka ei hyödyttäisi ketään muita kuin nippa-nappa muutamia kouvostoliittolaisia ja ehkä luumäkeläisiä, joiden per.e puutuu jo 15 minuutissa.
Purettaisiinko tosiaan nykyinen toimiva Lahti-Kerava-oikorata (noin 15 min. jollekin) liian hitaana pois vai siirrettäisiinkö se pölkky kerrallaan kutostien varteen linjalle Porvoo-.Koria?
Hahahahahah....
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!1052246- 841975
- 531566
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai491492- 1531476
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481374Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1441304Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261156- 1111118
Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket251084