Ajatelkaa jos tieliikenteessäkään ei olisi mitään tai kevari- tai mopoluokkia, vaan jokainen ajoneuvo luokiteltaisiin varsinaiseksi moottoripyöräksi, joka vaatisi täysi-ikäisyyden sekä moottoripyöräkortin, oli siinä miten pien moottori hyvänsä. Mitähän teinipäristelijät siitä tuumaisivat? Ja kannattaisiko siinä tapauksessa minkään tehtaan edes valmistaa mopoja?
Tällainen hierarkia-asetelma luo nimittäin epätervettä kilpailu- ja pyrkyryyskulttuuria liikenteeseen. Mopoilijoilla on kova tarve käyttäytyä uhmakkaasti koska he tietävät kulkupeliensä olevan aina heikompia moottoripyöriin verrattuna. Ärsyttääkö valtiovalta tahallaan lapsiperheitä tarjoamalla teinipojille 'melkein' oikean, "harjoitus"-moottoripyörän? Että saavat puolestaan sorsia mopoillaan nuorempia polkupyöräpoikia.
Lentämisestä kiinnostuneille halvinkin ultrakevytlupakirja maksaa n. 4000 euroa. No tietenkin, kun täytyy oppia välttämään syöksykierrettä ja sakkaamista, kiitotien loppumista kesken laskeutumisen, moottorin toimintahäiriöitä, väärän polttoaineen tankkaamista jne.
Ei siis ole tarjolla mitään "harjoittelu"-koneita niille, joka eivät varsinaisesti halua "oppia lentämään", vaan haluaisivat helppokäyttöisen koneen, jolla pääsisi vaivattomasti jossain maan korvessa huonokuntoisten teiden takana olevalle mökilleen, tai vaikka Lapin hillasoille.
Jos ihmisillä olisi helpommin mahdollisuus katsella maailmaa yläilmoista, niin se helpottaisi myös yleistä ahdistuneisuutta, ja avartaisi ihmisten näköaloja uusiin sfääreihin.
Tiesittekö, että jo 50-luvulla keksittiin helikoptereita, joissa saattoi käyttää mitä tahansa polttoainetta, joiden roottorimekanismi oli itsetasapainottuva, eli ne pysyivät vakaina vaikka päästi irti ohjaimista, ja joiden moottoreissa ei ollut liikkuvia osia. Niiden propelleita pyörittivät lapojen päissä olleet ns. patoputket. Ne olivat täysin luotettavia.
https://youtu.be/hI2cvaAx8j4
https://youtu.be/6f0v4UXWjZg
https://youtu.be/MSDZ2x1LgMc
Kyllähän sen ymmärtää, ettei nyt sentään jumbojetin rattiin ketään pääsetetä mopokortin hinnalla, mutta miksi ei ole vuosien varrella kehitetty harjoitteluhelikoptereita nuorille?
No siksi tietysti, että niitä ei kannata valmistaa, koska niitä kuitenkin saisi lentää vasta, kun on ensin opetellut lentämään varsinaista helikopteriakin.
Entä nykyään sitten? Nykytekniikalla olisi mahdollista tehdä helppokäyttöisiä sähkölentokoneita, joissa myös on varsin vähän liikkuvia osia.
https://youtu.be/FIKE_I80A8g
https://youtu.be/Jcpq6XYYoY4
Sähköllä ei tietysti pitkälle pötkitä, mutta ei luulisi olevan vaikea homma lisätä koneeseen pieni polttomoottori, joka vain pitää matkanopeuden yllä, kun on ensin noustu sähköllä ilmaan.
Ja jostain ihmeen syystä nämäkään koneet eivät useimmiten ole päällystetyt aurinkopaneeleilla. Ovatko ne vieläkin liian kalliita vai liian tehottomia? Mikroprosessorien teho suhteessa hintaan on kuitenkin kaksinkertaistunut joka toinen vuosi. Kuka päättää, millä aloilla tekniikka kehittyy ja millä ei?
Niin, Suomessakin on kyllä ollut jo ainakin 10 vuotta sellainen laki, että jos lentokone painaa korkeintaan 70 kg, niin sillä saa kuka tahansa lentää ilman lupakirjaa ja rekisteröintiä (tiesittekö edes?), kunhan pysyy possa "valvotusta ilmatilasta", mitä se sitten tarkoittaakin, mutta painoraja taitaa olla vähän liian tiukka, jotta sillä voisi tehdä asiallisen lentokoneen, jolla voi myös matkustella kohtuullisen mukavasti.
Täällä Suomi24:ssäkin moottoripyörät ja mopot löytyvät liikenne-aihealueen alta, kun taas ilmailu on sijoitettu harrastukset-aihepiiriin. Se myös osaltaan edistää käsitystä, että lentäminen ei ole mikään "oikea" liikkumismuoto.
"Mopoluokka" saatava myös ilmailuun. (kysykää vaalitilaisuuksissa ehdokkaanne mielipidettä)
CessnaMonkey
0
66
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1902084Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin681712Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä811524En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1461416- 481364
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1221096- 173997
Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke214967Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja44791Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60784