Ajatelkaa jos tieliikenteessäkään ei olisi mitään tai kevari- tai mopoluokkia, vaan jokainen ajoneuvo luokiteltaisiin varsinaiseksi moottoripyöräksi, joka vaatisi täysi-ikäisyyden sekä moottoripyöräkortin, oli siinä miten pien moottori hyvänsä. Mitähän teinipäristelijät siitä tuumaisivat? Ja kannattaisiko siinä tapauksessa minkään tehtaan edes valmistaa mopoja?
Tällainen hierarkia-asetelma luo nimittäin epätervettä kilpailu- ja pyrkyryyskulttuuria liikenteeseen. Mopoilijoilla on kova tarve käyttäytyä uhmakkaasti koska he tietävät kulkupeliensä olevan aina heikompia moottoripyöriin verrattuna. Ärsyttääkö valtiovalta tahallaan lapsiperheitä tarjoamalla teinipojille 'melkein' oikean, "harjoitus"-moottoripyörän? Että saavat puolestaan sorsia mopoillaan nuorempia polkupyöräpoikia.
Lentämisestä kiinnostuneille halvinkin ultrakevytlupakirja maksaa n. 4000 euroa. No tietenkin, kun täytyy oppia välttämään syöksykierrettä ja sakkaamista, kiitotien loppumista kesken laskeutumisen, moottorin toimintahäiriöitä, väärän polttoaineen tankkaamista jne.
Ei siis ole tarjolla mitään "harjoittelu"-koneita niille, joka eivät varsinaisesti halua "oppia lentämään", vaan haluaisivat helppokäyttöisen koneen, jolla pääsisi vaivattomasti jossain maan korvessa huonokuntoisten teiden takana olevalle mökilleen, tai vaikka Lapin hillasoille.
Jos ihmisillä olisi helpommin mahdollisuus katsella maailmaa yläilmoista, niin se helpottaisi myös yleistä ahdistuneisuutta, ja avartaisi ihmisten näköaloja uusiin sfääreihin.
Tiesittekö, että jo 50-luvulla keksittiin helikoptereita, joissa saattoi käyttää mitä tahansa polttoainetta, joiden roottorimekanismi oli itsetasapainottuva, eli ne pysyivät vakaina vaikka päästi irti ohjaimista, ja joiden moottoreissa ei ollut liikkuvia osia. Niiden propelleita pyörittivät lapojen päissä olleet ns. patoputket. Ne olivat täysin luotettavia.
https://youtu.be/hI2cvaAx8j4
https://youtu.be/6f0v4UXWjZg
https://youtu.be/MSDZ2x1LgMc
Kyllähän sen ymmärtää, ettei nyt sentään jumbojetin rattiin ketään pääsetetä mopokortin hinnalla, mutta miksi ei ole vuosien varrella kehitetty harjoitteluhelikoptereita nuorille?
No siksi tietysti, että niitä ei kannata valmistaa, koska niitä kuitenkin saisi lentää vasta, kun on ensin opetellut lentämään varsinaista helikopteriakin.
Entä nykyään sitten? Nykytekniikalla olisi mahdollista tehdä helppokäyttöisiä sähkölentokoneita, joissa myös on varsin vähän liikkuvia osia.
https://youtu.be/FIKE_I80A8g
https://youtu.be/Jcpq6XYYoY4
Sähköllä ei tietysti pitkälle pötkitä, mutta ei luulisi olevan vaikea homma lisätä koneeseen pieni polttomoottori, joka vain pitää matkanopeuden yllä, kun on ensin noustu sähköllä ilmaan.
Ja jostain ihmeen syystä nämäkään koneet eivät useimmiten ole päällystetyt aurinkopaneeleilla. Ovatko ne vieläkin liian kalliita vai liian tehottomia? Mikroprosessorien teho suhteessa hintaan on kuitenkin kaksinkertaistunut joka toinen vuosi. Kuka päättää, millä aloilla tekniikka kehittyy ja millä ei?
Niin, Suomessakin on kyllä ollut jo ainakin 10 vuotta sellainen laki, että jos lentokone painaa korkeintaan 70 kg, niin sillä saa kuka tahansa lentää ilman lupakirjaa ja rekisteröintiä (tiesittekö edes?), kunhan pysyy possa "valvotusta ilmatilasta", mitä se sitten tarkoittaakin, mutta painoraja taitaa olla vähän liian tiukka, jotta sillä voisi tehdä asiallisen lentokoneen, jolla voi myös matkustella kohtuullisen mukavasti.
Täällä Suomi24:ssäkin moottoripyörät ja mopot löytyvät liikenne-aihealueen alta, kun taas ilmailu on sijoitettu harrastukset-aihepiiriin. Se myös osaltaan edistää käsitystä, että lentäminen ei ole mikään "oikea" liikkumismuoto.
"Mopoluokka" saatava myös ilmailuun. (kysykää vaalitilaisuuksissa ehdokkaanne mielipidettä)
CessnaMonkey
0
163
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2434243Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1202704Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412462Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?821497Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161466- 481189
- 781107
- 59983
- 45976
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En172959